298 098 Aandacht voor de onuitputtelijke rijkdom van het heden KILO r RIBKARBONADE KALFSBORSTLAPPEN HAASFILET KALFSLAPPEN RIBLÜ iPPEN 1—sp* "9 „.sr- I l—ws* «9 Paulus de Boskabouter-Eikeligheden Door JEAN Suske en Wiske De Bokkige Bombardon LUCKY LUKE - De trek naar Oklahoma BISSCHOPPEN IN VASTENBRIEF: LEIDSE COURANT PAGINA 10 Leiden 21.15. STUDIO (tel. 13.32.10), Scènes uit een huwelijk (18) 20, De verknipte melkboer (a.l.) 14.30. TRIANON: (Tel. 12.38.75) Reis naar de duivel (18) 14.30, 19, 21.15 zo 14.30, 16.30, 19, 21.15. CAMERA: (lel. 12.49.19), Re becca (18) 19 21.30 Asterix en de helden (a.l.) za ma di wo 14.30 zo 14, 16 45 La nuït Americaine vr. za. 24. REX (tel. 12.54.14) Je kunt mij er midden in de nacht voor wakker ma ken (18) 19, 21.15 flinocchio wo., za. 14 30, De sexzoekers (18) vr. za. ?3 30. DELFT. CITY (tel. 123251): Permission to kill (18) 2.30, 7.00, 9.15. CITY SE LECT (tel. 123251): Love and death (14) 2.30. 8.15, wo. 8.15. Pim Pan- doer in 't nauw (a.l.) wo 2.15. DELFIA (tel. 123855): De bedrieger bedrogen (a.l.) 230, 7.00, 9.15, 23.30. DOELEN KINO (tel. 126730): Duel op de weg (18) 7.00. 9 00. FLORA (tel. 120814). Ik doe het elke dag (18) 730. 9.15. STUDIO D (tel. 123280): Vandaag of mor gen (14) 7.00, 9.15. FILMHUIS (tel. 140226): Landschap na de slag. Dag. 8.00. Katwijk. 2 februari, groenten Waspeen per kist AI 960-1250 All 260-11 BI 670-1270 Bil 320-490 Cl 360-480 CII 110400. Boerenkool 72—84. Schorseneren AI 82-105 BI 29-59 Cl 10—12 Aanvoer waspeen 190.000 kg Schorseneren 6.000 kg. Charmeur 3140. Nora 42-44, Tros 24-30, Arthur 33—37 Rozen: IJona, Sonia, Baccara 53—93. Zwe- 280-310. Chrys. Spider 215-270. Frecsia: RovaJ Blue 200-230, Aurora 175-200. Bal- lerina 200-225, Golden Yellow 150-175, Golden Melody 150-180, Fantasy 290-340, Gemengd 205—300. Narcissen: Dutch Mas ter 125—145. Fortuna 80—100, Carlton 90—125. Tulpen Leliebloemig Gemengd. Aladdin, West Point, May Time 200-355. Parkiet, Karei Doorman. Blondine. Ge mengd 220-300. Overige: Atilla, Dubbel Mickey Mouse, Madam Spoor, gr. 100 gemengd. J K" Nc!i? doorn. Prominence. Cassini, Blenda, Christmas. Marvel, snow star. Charles 150—210. Brilliant star. Mirjoran, Prelu- KAASMARKT BODEGRAVEN (2 maart) Aanvoer 6 partijen. Bij flauwe handel werd een notering opgemaakt van 4,90-5,10 per kg. Amaryllis 9180 0,323, Anemonen 1780 0,083, Anjers Am. 23760, 281. Anthurium 1607, 2,397, Blauwe druifjes 1625, 0,971. Calla 150 0,950, Chrys. tros n c 60. 0.500. Chrvs tros jr. c. 6462 3,089. Forsythia 5790 0.259. Free- sia 7828 1,933, Gerbera 10658 0.411, Gladio len 220 0,260, Hvacmlhen 10344 1,265, Hva- cinth. met bol 19372 0,375, Iris 1289 3,900, Ixia 240 0,638, Lathvrus 200 1,750, Lelie tak kas 15230 0,722, Narcis kas 18551 1,498, Narcis Carlton k 55201 1,135, Orchideeën 7515 0,407, Rozen grootbl. 3120 0,613, Rozen kleinbl. 9840 0,332, Seringen 70 0,400, Snij- nn 375 1,003, Tulpen 77772 2,270, Apel- •n kas 102663 1,714, Lust. Witwe kas 17496, 1,805, Prominence kas 16924 1,860, Brilliant star 11105 1,038, Tulpen 2e soort 5686 0,746, Orchid Cyms mm. 2958 0,376, Narcis 2e soort 2057 0,730, Narcis koude 100 0,700, Anjers Iros 2080 0,270, Rozen :ara 4343 0,638, Rozen Sonia 10700 i, Rozen llona 1480 0,834, Div. snijbloe men 5850 2,274, Div. snijbloemen 1921 0,943 Anemonen imp 10038 0,475, Amers nm. imp. 19950 0,290, Gladiolen imp 850 0,264, Leeuwebekken imp 230 0,507, Liatris imp 5800 0,754, Narcis kas imp 100 0,740, Or chid. arach imp 45945 0,057, Anjers tros imp 1070 0,159, Mimosa imp 4189 1.474, Div. bladsrt. imp 3147 1.701. Div snijbl. imp. 3245 1.848, Div. snijbl. imp 4923 1.258. j 35520 0,425, Glad. molière 600 0.244, G1 spie span 2930 0,390, Glad. wild rose 210 0.300, Gl. w. friendship 1790 0.369, Gl peter oears 6450 0,567. Gladiolen 1680 0,371, Gl.'colv. charm. 7050 0,083. Gl colv. r charm. 15300 0,102, Gi. colv cornet 16730 0,119. Anjer tr.pink 4000 0,505. Anjer ir violet 2000 0,315, Anjer tr. white 400 0,323. Anjer tr. mix 200 0.410, Div. snijbloemen 450 0,260, Gladiolen texas 3530 0,298, Gladiolen oscar 6150 0,162. VEEMARKT LEIDEN, (2 maart) Totale aanvoer 4493: slachtrunderen 200, ge- bruiksvee 440, graskalveren 30, vette kalveren 18, nuchtere kalveren 3167, ponnies 12, varkens 46, biggen 255, schapen ot lammeren 272 en bokken ol geiten 53 Prijzen (per kg stieren 1e kw. 7,05-7,50. 2e kw 6,55-6,90, vaar zen 1e kw 6.85-7,25. 2e kw. 6.10-6,65, koeien 1e kw 6.50-7,10, 2e kw. 5.80- 6,20, 3e kw. 5.40-5.70. worstkoeien 4.70- 5.40. vette kalveren 5,50-6,10 en nuchte re slachtkalveren 1,25-2,00. Prijzen (per stuk): melk- en kalfkoeien 1550-2250. vare koeien 950-2100. nuchtere kalveren voor fok of mesterij (roodbont) 225-375 en (zwartbont) 125-300, lopers 165-115. biggen 125-135, schapen 180-240, lam meren 200-300, ponnies 300-450, drach tige zeugen 650-850 en geiten 20-80. Overzicht (resp aanvoer, handel en prij zen): slachtrunderen redelijk-goed-als maandag, kalf- en melkkoeien ruim-ma- tig-prijshoudend, vare koeien ruim-rede- lijk-prijshoudend, vette kalveren matig- goed-lager, nuchtere kalveren ruim-rus- tig-minder, ponnies redelijk-goed-hoger, lopers en biggen iets minder-goed-ho- ger, schapen en lammeren iets minder- goed-prijshoudend en geiten redelijk- goed-prijshoudend. Honselersdijk (Bloemenveiling CCWS) dinsdag 2 maart 1976. Eup horbia 38—124, snijgroen 138-225, amaryllis 2&-114, anjers 25—49, anjers tros 269—535, ant hurium 235400, Chr. tros jaar rondcult. 265—520, chr. gepl. jaar cult. 90—138. Fresia enkel 174—415. Fresia dubbel 303—600, gerbera gemengd 2840, gerbera op kleur 2562, Irissen 290—485, leliekelken 46—68, lelietakken 79—290. Orchideeën 33—350. Ro zen groot 48—93, rozen klein 32—88, tulpen 169—385, strelitzia 153-230. GELDIG T/M ZATERDAG r EXPORT KWALITEIT KILO 1298 BLANKE KILO uer MAGFRE IMRTKWALÏTËiT KILO K 1498 MAGERE DIKK KILO n retr 1 B J extra malse BIEFLAPPEN I VLEESWARfH i ^aioogramMr 698 veis van Re l GEHAKT|l o h per 100 gram UO VARKENSNIERTJES of -va TONGETJES 100 gram U KIPSCHNITZEL 100 gram l/U VLEESKROKETTEN |i)|> 5 stuks 1 £U mals STAARTSTUK of -» ROSBIEF 500 gram /*IUj 't hMjschmm*er in« NU REEDS 46 FILIALEN U-21 Paulus kreeg het vreselijk benauwd en dat kwam ditmaal niet door zijn verstopte neus. 'Het is wel waar dat je als koning bepaalde plichten hebt', mopperde hij, 'maar als ik nou niet wil!' Buiten de boom werd er geroepen: 'Hij wil, hoera, hij wil.' Waarschijnlijk had men hem afgeluisterd en waren zijn woorden geheel verkeerd uitgelegd, iets wat bij eikelmannetje6 vaak voorkwam. Een mager gejubel steeg op, niet omdat de eikelmannetjes zo zachtjes schreeuwden, maar gewoon omdat hun stemmetjes nu eenmaal kleine stemmetjes waren. Ze dansten voor de deur van de kabouterboom alsof ze hun koning werkelijk al teruq hadden. C. Dargaud S.A. 1976 KERK EN WERELD 4>oe brief is ontstaan op het kruispunt van twee bondingen ten aanzien van onze tijd. De ene hooding is die van bewonder ing vow de dynamiek, van hoop door veelbelovende ontwikkelingen. De andere houding is die van angst, dat de mens geweld wordt aangedaan, een gevoel vreemdeling te zijn geworden in de eigen wereld, door de grote veranderingen die daarin hebben plaatsgehad. Die verschil lende houdingen hebben zich uitgesplitst in groepsvorming en strijd - of daaraan niet weinig bijgedragen." De Nederlandse bisschoppen schrijven dit ter inleiding op hun vastenbrief „Leven in verandering", die zij deze week hebben gepubliceerd en waaraan wij gisteren sum mier aandacht hebben besteed. In de inlei ding stellen de bisschoppen, dat zij een bijzondere verantwoordelijkheid dragen voor eenheid en samenhorigheid. „Daarom moeten wij die positie op het kruispunt van hoop en angst blijven inne men, hoe moeilijk dat soms ook is", zo zeggen zij. „Alleen op dat kruispunt kun nen wij erkennen, dat door de veranderin gen zeer goede dingen tot stand zijn geko men. Maar daar kunnen wij ook de klacht van velen aanvoelen dat de vooruitgang in zaken als menselijk geluk, vrede met het bestaan en onderlinge menselijke betrek kingen vaak in schrille tegenstelling staat tot technische en materiële vooruitgang." De vastenbrief sluit aan op die van 1973 over „Welvaart, verantwoordelijkheid, ver sobering" en die van 1974 over „Macht, onmacht en hoop". Vorig jaar, het jaar van de „nieuwe levensstijl" is geen vastenbrief verschenen, maar werden de aanzetten voor de nieuwe levensstijl uit de twee eerdere vastenbrieven opnieuw onder de aandacht van de gelovigen gebracht. Lag het accent van de brieven in vorige jaren vooral op de gelovige verantwoorde lijkheid voor de wereld, nu is de nadruk meer gelegd op de basis van die houding, het geloven in deze tijd, gekenmerkt door een leven in verandering. Met dit geloven hebben veel mensen in deze tijd grote moeite. De bisschoppen zeggen ronduit vooral verontrust te zijn door de grote groep van hen die van huis uit alleen nog maar vage herinneringen hebben aan de christelijke boodschap. Soms is maar een caricatuur overgebleven van wat de ziel van het leven had kunnen zijn. Gods belofte lijkt niet meer door te dringen in het hart van het leven. In de vervreemding van de kerk, haar belijdenis en praktijk, zien de bisschoppen uiteinde lijk een vervreemding van het evangelie en van de bronnen van hoop. De gelovige van nu hoort in deze tijd thuis, aldus de bisschoppen. Zij vinden, dat een onderdak zoeken in het verleden of in de toekomst kan uitgroeien tot een subtiele vorm van ongeloof. Zij zijn bang, dat aan de onuitputtelijke rijkdom van het heden te vlot wordt voorbijgegaan. „Het heden is de vindplaats van de eisen, die God aan ons stelt, en van de genade, die hij ons aanbiedt. De wijze, waarop Jezus als mens trouw is geweest aan het heden en geduld heeft gehad met de feiten, is een aanwijzing hoe zich hier de genade vinden laat, hoe zich nu de eis stelt van een creatieve gehoorzaamheid aan Gods wil." In dit licht achten de bisschoppen drie zaken van wezenlijk belang: 1. Het zoeken van geloofwaardige expressies van de een heid van de kerk. 2. Het zuiveren van valse en vage geloofsvoorstellingen en godsdienstige vooroordelen, en 3. Vanuit een rijke traditie zoeken naar vormen van geestelijk leven. Herkenbaar blijven In het derde en laatste hoofdstuk gaan de bisschoppen in op enkele praktische pro blemen, zoals de ontwikkeling van nieuwe vormen van katholiek leven. Zij wijzen erop, dat de samenhorigheid van de kath olieken zich, minstens in het openbare leven van ons land, demonstreerde in een opvallende eenstemmigheid en eendracht. De eenheid van het kerkelijk leven had de vorm van een bijna ondoordringbaar blok. Deze eclatante eenheid lost zich in deze dagen in nieuwe vormen op. Op sommigen, aldus de bisschoppen, komt dat alleen maar negatief over. Zij zien er een vervlakking in van de kerk en een verarming van het christendom. Dat ge vaar is volgens de bisschoppen uiteraard niet denkbeeldig, maar zo zeggen zij wij moeten scherp beseffen, dat de trouw aan hetzelfde evangelie gestalte kan krij gen in meerdere vormen. De samenleving van vandaag is zo veelzijdig, dat het niet altijd mogelijk is daarin één spoor te trek ken voor iedereen. De eenheid van de kerk vraagt om andere vormen. Maar noodzakelijk achten de bis schoppen, dat de gelovigen in alle diversi teit en pluriformiteit voor elkaar herken baar blijven. De boodschap van het evan gelie wordt onherstelbaar geschonden, als gerechtvaardigde verschillen zich doorzet ten in een verbrokkeling en vervreemding, waarin men elkaar niet meer kan of zelfs wil herkennen als lotgenoten in het grote avontuur van God en mens. In dit verband vinden de bisschoppen het veelbelovend, dat de aanzet is gegeven tot een bewustwording van de eigen plaats en verantwoordelijkheid van de leek in de kerk. Dit des te meer, omdat het traditione le kerkelijke kader in de loop der jaren sterk is uitgedund en aan duidelijke ver grijzing onderhevig is. Er komen nu pro cessen op gang, waarin een afgewogen samenwerking tussen priesters en leken wordt ontwikkeld. Uitvoerig gaan de bisschoppen in op de deconfessionalisering. Zij erkennen, dat een confessionele grondslag voor alle orga nisaties en instellingen niet dezelfde bete kenis heeft. Bijzondere zorgvuldigheid achten zij ech ter nodig ten aanzien van organisaties op het gebied van onderwijs, gezondheids zorg, bejaardenzorg en dergelijke. Het op geven van de confessionaliteit als organi satiebeginsel mag ook niet leiden tot het opgeven van de confessie als bron van inspiratie en als integrerend deel van het sociale en individuele leven. De bisschoppen achten het wenselijk, dat de kerken, waaruit de confessionele orga nisaties en instellingen zijn voortgekomen, duidelijker en actiever betrokken worden bij de bezinning op de confessionalisering. Dit kan verduidelijking brengen met be trekking tot de vraag wat het „pastorale aanbod" van de kerken werkelijk is of kan zijn. De bisschoppen verklaren zich ervan be wust te zijn, dat de deconfessionalisering zich al$ noodzaak aandient, wanneer sa menwerking of fusie noodzakelijk is voor het bereiken van doeleinden. Zij spreken echter de verwachting uit, dat in zulke situaties ook wanneer de subsidieverle- nende overheid op samenwerking en fusie aandringt ruimte geschapen wordt, op dat de kerken hun functie kunnen blijven vervullen in de aldus ontstane algemene instellingen. Voor- en nabespreking De Vastenbrief, die negenentwintig pagi na's telt verschijnt in een eerste oplage van vijftigduizend exemplaren. Omdat in het buitenland steeds flinke belangstelling be staat voor dit soort publikaties worden van de vastenbrief ook vertalingen gemaaktt in het Frans, Duits en Engels. In ons land zullen verschillende katholieke organisaties en instellingen de brief in hun groeperingen ter sprake brengen. Eind ok tober 1975 zijn dertig vertegenwoordigers van deze organisaties en instellingen inge licht over de inhoud van deze brief en is over de activiteiten rond de brief van gedachten gewisseld. De eerst opzet van de brief werd in het najaar van 1974 door de bisschoppen be sproken. Bij de samenstelling ervan is heel nauw een groep van vijf personen betrok ken geweest. Via hen werden gedachten aangedragen en commentaren geleverd uit de wereld van de geestelijke volksgezond heid en uit de ethische en pastoraal-theolo- gische hoek. De uiteindelijke tekst verscheen later dan de bedoeling was vanwege de bestuurswis seling m Utrecht. Kardinaal Willebrands heeft de tekst, die is voorbereid onder kardinaal Alfrink, in laatste versie bestu deerd en in overleg met de bisschoppen tijdens de bisschoppenvergadering van 10 februari voor publikatie vrijgegeven. „Leven in verandering" verschijnt in de serie bisschoppelijke brieven als no. acht. De brief is ad. 1,50, exclusief portokos ten, te bestellen bij het secretariaat van de r.k. kerkprovincie, Biltstraat 121, postbus 13049 te Utrecht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 10