Westen heeft slechts aandacht voor vervolgde prominenten KLOOSTERBIBLIOTHEKEN NAAR UNIVERSITEITEN Palestijns verzet en Syrische interventie KRONIEK IN LITAUEN: Schadeloosstelling prof. Van Luijk weer bij KTHA in geding UW DE ONDOORZICHTIGE OORLOG IN LIBANON DUURT VOORT (2) Het ondergronds verschijnen de blad „Kroniek der Litause r.k. kerk" heeft het westen een eenzijdige belangstelling verweten voor prominente kunstenaars in de Sovjet- Unie en verwaarlozing van ge wone mensen, die omwille van de vrijheid of hun gods dienst, tot soms zware gevan genisstraffen worden veroor deeld. Wanneer een prominente fi guur op het gebied van weten schap, cultuur of kunst in de Sovjet-Unie wordt veroor deeld, is er altijd wel iemand in het Westen, die protesteert of intervenieert Maar wan neer het om gewone mensen gaat, arbeiders of studenten, dan heeft er nauwelijks ie mand interesse voor, aldus de Kroniek, die erop wijst dat in het afgelopen jaar tien gewone gelovigen in Litauen veroor deeld werden tot gevangenis straffen, variërend van één tot acht jaar. Deze mensen hebben, zo schrijft de „Kroniek van de r.k. kerk in Litauen" niet min der de hulp uit het buitenland nodig dan hun prominentere lotgenoten. .^Ueen maar een krantebericht, een vermelding via radio of televisie, zelfs een telefoontje naar een ambassa de in Moskou, kan veel bewer ken". De ondergrondse kroniek brengt vervolgens verslag uit van het proces, dat in Wilna is gevoerd tegen de jonge katholieke vrouw Nijole Sadu- naite uit Litauen. Op beschul diging van de „reproductie en verspreiding" van de onder grondse „kroniek" werd zij veroordeeld tot drie jaar werk kamp en drie jaar verbanning. Nijole Sadunaite bevindt zich momenteel in het concentratie kamp van Mordovia. Het blad brengt ook verslag uit van het bezoek, dat kardi naal Bengsch van Berlijn in het voorjaar van 1975 aan Li tauen heeft gebracht Het wijst erop, dat de kardinaal voort durend omringd is geweest door Litause priesters, die zorgvuldig door de Sovjet-in stanties waren uitgezocht. Het blad verklaart, dat de kardi naal geen kans kreeg zich op de hoogte te stellen van de In verband hiermee waar schuwt de „Kroniek van de r.k. kerk in Litauen" ook het Vatikaan zich geen zand in de ogen te laten strooien door officiële bezoekers uit de Sov jet-Unie. Met name noemt het ondergrondse blad in verband met het bezoek van kardinaal Bengsch ene mgr. Ceslovas Krivaitis, die ervan beschul digd wordt „leugens over de r.k. kerk van Litauen te heb ben verteld". Kerk en wereld De algemene vergadering van de Katholieke Theologische Hogeschool Amsterdam (KT HA) vindt het onjuist dat de schadeloosstelling aan prof. dr. H. van Luijk betaald wordt uit overheidsgelden. Vorig jaar veroordeelde de Amsterdamse kantonrechter de hogeschool tot betaling van twee jaar salaris (twee ton ver meerderd met de wettelijke rente) omdat het ontslag van de priesterdocent vanwege diens huwelijk „kennelijk on redelijk" was. De bisschoppen hadden dit ontslag geëist. Vol gens hen was namelijk met vier gehuwde priesterdocenten het „plafond" bereikt. De eerste ton werd, onder goedkeuring van curatorium en hogeschoolraad van de KT HA, betaald uit de „Lump sum", de gezamenlijke reserve voor 1975 van de KIWTO's (de katholieke instellingen voor wetenschappelijk theologisch onderwijs). Voor de rest wordt ruimte gezocht in de KTHA- begroting van dit jaar. Volgens de meerderheid van de ongeveer vijftig aanwezigen op de maandag gehouden al gemene vergadering had ech ter ten minste aan het episco paat moeten worden gevraagd om de schade te betalen. En kele studenten hebben zich in middels gericht tot de accoun tantsdienst van het ministerie van Onderwijs en Wetenschap pen en tot het Tweede Kamer lid mej. M. Barendregt van de PvdA met de vraag of subsidie gebruikt mag worden voor de ze schadeloosstelling. De bekende Duitse theoloog prof. dr. Juergen Moltmann van de universiteit van 'Tu bingen mag Zuid-Afrika niet binnen. Het visum is niet ver leend vanwege "staatsbelan gen". Uitgenodigd door de Zuidafrikaanse raad van ker ken en zeven universiteiten zou prof. Moltmann voor drie weken naar Zuid-Afrika gaan voor lezingen, preken en ge sprekken. De afgelopen jaren heeft de Zuidafrikaanse rege ring herhaaldelijk visa gewei gerd aan theologen en kerklei ders, vooral wanneer deze be trekkingen hadden met de We reldraad van Kerken. Meer dan voorheen zullen va kante functies bekend worden gemaakt in de Analecta (offi cieel mededelingenblad) van 'net bisdom Rotterdam. Mgr. Simonis schrijft in een mede- Korte metten deling hierover, dat het niet de bedoeling is een sollicitatiesys teem in te voeren. Het is ech ter een goede zaak beter in zicht te geven in de vacatures. Op deze wijze kan men meer worden betrokken bij de zorg om de beschikbare priestes en pastorale werkers zo goed mo gelijk in te zetten op vitale plaatsen, vooral omdat het vanwege het afnemend aantal priesters steeds moeilijker wordt in de bezetting van va kante plaatsen op de gewenste wijze te voorzien. Evenmin als vorig jaar zal paus Paulus op Aswoensdag (3 maart) naar de kerk van de Heilige Sabina gaan om daar een heilige mis op te dragen. Tot vorig jaar had hij dit tien jaar achtereen gedaan. Hij zal nu in de Sint-Pieter een mis opdragen, met daaraan vol gend de gewone algemene au diëntie. Aangenomen wordt dat een en ander verband houdt met zijn hoge leeftijd. Paus Paulus is 78 jaar. Het Service Centrum Levens vorming, jeugd en jongeren, Laan van Meerdervoort 608 te Den Haag heeft een nieuwe uitgave verzorgd onder de titel „Mensen van de weg". De map, die begin maart ver schijnt, heeft een tweeledige inhoud. Hij bevat meditatie- projecten: twee moderne „kruiswegen", waarin actuele en symbolische afbeeldingen, teksten uit de hedendaagse li teratuur en uit de bijbel tot één geheel zijn verweven. Een tweede gedeelte van de map is gewijd aan wat beschouwin gen en concrete suggesties rond het thema „versobering". Leiders van de rooms-kath- olieke kerk en van de metho disten op Jamaica hebben er hun bezorgdheid over uitge sproken, dat door het optre den van de regering de bur gerrechten in het gedrang kunnen komen. Zij reageerden hiermee op het streven van de regering onder premier Mi chael N. Manley tot wetge ving tegen daden en uitspra ken, die als ondermijnend voor het gevestigde staatsge zag kunnen worden be schouwd. De regering Manley is in het geweer gekomen na schietpartijen in Kingston, waarbij verscheidene mensen onder wie politie-agenten werden gedood. De Nijmeegse universiteit heeft de gezamenlijke biblio theken aangekocht van de Ne derlandse provincie van de congregatie der paters Re demptoristen. De komende maanden zullen de totaal 240.000 banden verhuizen van kloosterbibliotheken in onder meer Wittem, Nijmegen,'Am sterdam en Rotterdam naar de universiteitsbibliotheek. Aldus meldt het blad „K.U.- Nieuws" van de universiteit van Nijmegen. De collectie omvat behalve theologische en filosofische literatuur voor on geveer de helft werken op het terrein van de humaniora-ge- schiedenis en letterkunde. De oudste exemplaren stam men uit de periode rondom 1500: een verzameling hand schriften, incunabelen en pos tincunabelen. De Nederlandse kloosterorden plegen momenteel omvangrij ke boekverkopen. De francis canen doen hun boekenbezit over aan de Utrechtse univer siteit, de jezuieten brengen hun bibliotheken in bij de rijksuniversiteit Maastricht en de capucijnen bij de Tilburgse hogeschool. De achtergrond hiervan is te vinden bij de ingrijpende ver anderingen in het mictden van de jaren zestig op het terrein van de katholieke theologische opleidingen. In enkele jren tijds hebben meer dan veertig groot-seminaries zich tot vijf opleidingen geconcentreerd, deels binnen reeds bestaande faculteiten aan universiteiten, waardoor de meeste kerkelijke bibliotheken hun traditionele functie verloren. Een commissie „Kerkelijke Bi bliotheken", ingesteld door de Nederlandse r.k. kerkprovin cie is indertijd tot de conclusie gekomen, dat het het beste zou zijn de collecties onder te brengen in de grote bewaarbi bliotheken van universiteiten en hogescholen. Daardoor wordt het gehele boekenbe stand ook automatisch in de landelijke centrale catalogus van de Koninklijke Biblio theek opgenomen en komt het in beginsel voor het Neder landse publiek beschikbaar. woeïWIWU WMWAW M Een christelijke militiaman, een kruis op zijn borst, bewaakt een deel van de honderden Moslim-gevangenen, nadat de Falangisten de wijk Karantena in Beiroet hadden overmeesterd. Het is niet de eerste keer dat de Palestijnse vluchte lingen een grote rol spelen in een Libanese crisis. Ze iijn 400.000 man sterk in een Libanon, en dat is op een globale bevolking van 2,5 miljoen een groot aantal, te meer daar Libanon toch al een overbevolkt land is met een flinke emigratie. Integratie is dus heel erg moeilijk. Bovendien willen de Palestijnen dat niet: Ze willen een eigen vaderland. Omdat ideaal te verwezenlijken en om zich te kunnen verdedigen tegen de regelmatige Israëlische aanval len, waarten het Libanese leger machteloos is, moe ten de Palestijnen zich natuurlijk bewapenen. Dat verplicht hen zich te wenden tot de grote wapenleveranciers van vandaag, met name tot Rus land en diens bondgenoten. Arabische beschermhe ren als Syrië, Irak en Libië treden daarbij vaak als bemiddelaars op. Het ligt voor de hand dat op deze manier de heersende ideologieën van deze landen grote invloed uitoefenen op de Palestijnen. Zo wer den deze vluchtelingen een dankbaar aangegrepen middel om druk uit te oefenen op de Libanese politiek. Langzaam maar zeker werden de Palestijnen een bedreiging voor de Libanese onafhankelijkheid, als zodanig gevoeld door de politici die aan de macht zijn, terwijl ze als bondgenoten beschouwd worden door de oppositie. Al in 1969 liep deze situatie uit op een ernstig conflikt, dat geregeld werd door tussenkomst van Nasser met het geheime akkoord van Kairo, waarbij aan Palestijnen verboden werd wapens te dragen buiten de kampen en buiten bepaalde zones van Zuid-Libanon. Daartegenover werd hun volledige soe vereiniteit toegezegd binnen hun kampen. Op deze wijze ontstonden er enclaves waar de Libanese auto riteiten niets te vertellen hadden: een doorn in het oog van met name de Falangisten die zich daarom zelf ook steeds sterker gingen bewapenen. In mei 1972 leidde deze dubbelzinnige situatie tot een gewapend treffen tussen het Libanese leger en de Palestijnen, waarna opnieuw een akkoord gesloten werd, dat eigenlijk niets anders was dan een belofte van beide partijen om de overeenkomst van Kairo trouw na te leven. Het ligt voor de hand dat het Palestijnse verzet akties wilde ondernemen om zijn droom - een eigen onaf hankelijk Palestina - te verwezenlijken. Maar die akties roepen telkens weer, vaak barbaarse, represail les op van Israël, dat in zijn vergeldingsakties niet uitging van het principe „oog om oog, tand om tand" maar eerder van „tien ogen voor een Om de represailles, die ook vaak Libanese burgers trof, te voorkomen en ook om Israël geen aanleiding te bieden om het aan water zo rijke Zuid-Libanon te bezetten, wilde het Libanese leger - zelf te zwak om Israël te bestrijden - de Palestijnen aan banden leggen. Zo ontstonden binnen Libanon twee sterk bewapende partijen aan één kant de Pales tijden, gesteund door hun Arabische beschermheren en door de Libanese oppositie, aan de andere het Libanese leger en de Falangisten. bestaan srecht Libanon is het enige land waar alle Palestijnse verzetorganisaties die samen de PLO vormen be staansrecht hebben. Deze Palestijnse organisaties be staan uit twee groepen: aan een kant het „Front van de Weigering" dat drie organisaties omvat en onge veer 10 procent van de Palestijnse vluchtelingen groe peert, aan de andere kant vooral - El Fatah - .geleid door Jasser Arafat (tevens president van de hele PLO) en de Saika met Zoeheir Mohsen als leider (tevens „minister van oorlog" binnen de hele PLO). El Fatah wordt gesteund door de meer gematigde Arabische landen als Saoedi Arabië en Egypte ter wijl de Saika geheel onder Syrische controle staat en dus ook aan Syrië de mogelijkheid biedt om op een diskrete wijze in Libanese aangelegenheden zijn invloed uit te oefenen. De overgrote meerderheid van deze Palestijnen is arm en leeft in de kampen. Het ligt dus voor de hand dat ze allemaal links georiënteerd zijn. Maar er bestaat een groot verschil tussen gematigd links en extreem links. De extremisten van het „Front van de Weigering" verzetten zich tegen de deelname van de PLO aan de debatten van de VN. Ze zijn evenmin te vinden voor het stichten van een staat in slechts een deel van wat voor 1948 Palestina was. Verder zijn ze van menig dat de meeste Arabische regiems speelpoppen zijn van imperialisme en kolonialisme, zodat een van de eerste taken van het Palestijnse verzet - of liever van de Palestijnse revolutie - het omverwerpen is van deze regiems, met name dat van Jordanië en Libanon. Tijdens de burgeroorlog beweerde Arafat meerdere malen dat de Palestijnen zich buiten het Libanese conflict wilden houden, de Libanese soevereiniteit wilden respekteren en zijn integriteit verdedigen. Maar Arafat is er niet in geslaagd deze gedragslijn aan het Front van de Weigering op te leggen, dat van het begin af aan al meevocht aan de kant van de linkse partijen. Tegen deze achtergrond worden een paar belangrijke gebeurtenissen van het begin van de burgeroorlog misschien wat duidelijker. In maart vorig jaar werd tijdens een demonstratie van ontevreden vissers in Saida (hoofdstad van Zuid- Libanon, 45 km ten zuiden van Beiroet) een ex-kamer lid, Maaroef Saad, doodgeschoten. Het Libanese leger werd van deze moord beschuldigd. (Nooit bewezen beschuldiging). Ernstige onlusten in heel Libanon waren het gevolg. Een hinderlaag vlakbij Saida werd noodlottig voor een vrachtwagen Libanese militairen. In Saida werd de rust hersteld door de politie van de PLO. Maar in Beiroet had in de christen wijk Ashrafie een grote demonstratie plaats ter ondersteuning van het leger, georganiseerd door de Falangisten. De demonstratie richtte zich tegen het feit dat niet-Libanees maar Palestijnse autoriteiten de stad Saida controleren. Op 13 april vorig jaar werd in de Maronitische buitenwijk van Beiroet, Ain el Remmane, een nieuwe kerk ingezegend. Pierre Gemayel, chef van de Falan gisten die in de wijk zeer talrijk zijn, woont de plechtigheid bij. Twee niet gëindentificeerde auto's rijden voorbij en schieten vier mensen neer, waaron der een lokale leider van de Falangisten. 's Middags reed een bus vol zwaar bewapende leden van het Front van de Weigering door de wijk, die terugkwa men van een Palestijnse herdenkingsdemonstratie met veel wapenvertoon elders in de stad. De bus wordt aangehouden en alle inzittenden neergeschoten. De Falangisten worden natuurlijk van deze moord beschuldigd, maar intussen is vast komen te staan dat er geen enkele Falangist bij betrokken was. Ook is nooit verklaard waarom de bus juist deze, die dag zo provocerende route nam: het was een van de provokaties die telkens weer de Libanese burgeroor log deden oplaaien. Dit incident leidde tot een gewa pend treffen tussen de door Falangisten bewoonde voorstad van Beiroet Dekwane en het Palestijnen kamp van Teil el-Zaatar, het enigè waar het Front van de Weigering heer en meester is. dubbelzinnig Een sociaal incident (protestdemonstraties van vis sers, georganiseerd door de linkse partijen) is op deze manier gekoppeld aan het Libanees-Palestijnse con flict De linkse partijen besluiten naar aanleiding van deze incidenten de partij van de Falangisten in alle opzichten te boycotten. Van hieruit ontwikkelt zich de burgeroorlog, waarin rechts en links, Falangisten Jasser Arafat... problemen mét het Front van de Weigering... en Front van Weigering (dus niet alle Palestijnen) elkaar bevechten. In deze strijd speelt Syrië een belangrijke rol, die echter vaak dubbelzinnig is. Sinds de onafhankelijk heid van Libanon zijn er nooit officiële betrekkingen 'geweest tussen Syrië en Libanon, wel verschillende conflicten. Zonder direkt Libanon te kontroleren wil Syrië er toch wel een vinger in de pap hebben, en dat is niet zo moeilijk. De Libanese economie steunt voor een belangrijk deel op de positie van Beiroet als transito- haven voor het Arabische achterland. Wanneer Syrië de grens sluit verlamt dat al dit verkeer: een gemak kelijk pressiemiddel dus. Dat was onder meer het geval in 1969 en in 1972 toen Syrië het Palestijnse standpunt ondersteunde. Syrië ondersteunt de Pales tijnen ook al omdat het deze liever aktief ziet zijn op Libanees dan op Syrisch grondgebied. Behalve economische- en politieke belangen heeft Syrië in Libanon ook strategische belangen: het grensgebied tussen Syrië en Israël is niet groot. Sinds de verovering van de Golan in 1967 is deze grens bovendien moeilijk te verdedigen. Zuid-Libanon heeft daarentegen een lange grenslijn met Israël die door bergland loopt en ideaal is voor militaire operaties. In 1973 vocht Libanon niet mee, maar Israël maakte van het Libanese luchtruim gebruik om met zijn vliegtuigen diep in Syrië door te dringen. Libanon is dus nu al een zwak punt in de Syrische verdedi gingslijn. Maar in geval van een verdeling van Liba non bezet Israël welhaast zeker Zuid-Libanon en dat kan Syrië natuurlijk niet dulden, evenmin als Israël een Syrische bezetting van Libanon kan toelaten. Om een dergelijk conflikt te voorkomen is Syrië tegen het plan om Libanon in stukken te verdelen. Ook vrezen Syrische autoriteiten dat een dergelijke verdeling gevolgen zal hebben voor de minderheden die in Syrië leven. In tegenstelling met het Front van Weigering is Syrië dus voor de handhaving van het Libanese regiem Maar Syrië deelt met deze Palestijnen de afkeer van het Egyptisch-Israëlische verdrag over de Sinaïwoes- tijn. Want daarmee trok Egypte zich uit de strijd terug en liet Syrië- en Jordanië alleen, wat de onder handelingspositie van Syrië aanzienlijk verzwakt heeft. Syrië heeft nu zijn bondgenoten hard nodig. Het verzoende zich daarom met Jordanië: een geste die weinig sympathie oproept bij de Palestijnen die nog niet vergeten zijn hoe koning Hoessein in 1970 daar een einde maakte aan het Palestijnse verzet. Van de andere kant bracht Syrië zijn eigen leger en dat van de PLO onder een bevel en versterkte zo zijn solidariteit met de Palestijnse zaak. Vooral nu Syrië zwak staat wil het eigenlijk graag komen tot een vredesregeling maar dan wel een waarin de Palestij nen niet vergeten worden. Hierin deelt het het stand punt van de gematigde Palestijnen, maar niet dat van het „Front van deWeigering" dat bovendien zijn steun voor een flink deel ontvangt uit Irak, waarmee Syrië op gespannen voet leeft. In Libanon steunt Syrië dus de PLO van Arafat, maar verzet zich tegen het Front van de Weigering. Maar tegelijkertijd bevindt hetzelfde Syrië zich via de ook in Libanon aktieve Syrische Baath-partij in de linkse coalitie, waarin ook het „Front van de Weigering" zetelt. Het is misschien wel vanwege deze tegenstrijdige belangen dat Syrië in het konflikt als middelaar op kan treden. Aan de Falangisten kan het beloven het „Front van de Weigering" te bedwingen dat de Liba nese souvereiniteit in de weg staat, aan de linkse coalitie kan het steun beloven bij het streven naar een hervorming van het Libanese liberale regiem Syrië oefent zijn kontrole op de strijdende partijen uit door de op zijn grond getrainde Palestijnse militai ren, samen met enkele officieren van het Syrische leger, terwijl het via,de Saika een belangrijke invloed heeft op de in Libanon wonende Palestijnen. Of deze Syrische bemiddeling ook zal slagen is echter een grote vraag. Want al jarenlang worden de Syrische initiatieven in Libanon met wantrouwen gadegeslagen en soms met uitgesproken vijandigheid. In ieder geval is Syrië er op deze wijze in geslaagd minstens voorlopig een einde aan de gevechten te makea Een verdere regeling van het conflict hangt natuurlijk sterk af van de Libanese tegenspelers zelf en ook van de vraag of aan het Front van de Weigering inderdaad het zwijgen opgelegd kan worden. THOM SICKING s.j.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 12