I VAN^KJIsfruiT Marian de Garriga, de vrouw achter de STER-reclames Paulus de Boskabouter-Eikeligheden Steeds meer brillen met vensterglas Lucky Luke Rose-rode „guzmania" De trek naar Oklahoma Dargaud S.A. -1975 Suske en Wiske De Bokkige Bombardon LEIDSE COURANT PACIN A 6 Marian de Garriga: geluidentemster Wat er in zo'n opname studio allemaal gebeurt is voor de leek geen gesneden koek. Een gooi om het duidelijk te ma ken. De studio beschikt over een 16 sporen-systeem. Óp spoor 1 kunnen bijvoorbeeld bassen worden opgenomen, op spoor 2 een bongo, op spoor 3 electrische gitaren, strijkers. Je werkt tot alle sporen vol zijn en zo een compositie vor men. Trompet Agenda-Bioscopen Maandag 9 februari Dinsdag 10 februari Koninklijke Schouwburg 20.15 Moor denaar (Globe) HOT 20.30 De andere wereld (Haagse Comedie) (J) Dlligentia ■20.15 Kamermuziekavond Residentie-Orkest Congresgebouw 20.15 Academy of St. Martin in the Fields O l.v Neville Marri- APOLLO 1 (tel 460340): Duel op de weg (18) 2.30. 7.00.9 30 APOLLO 2 (tel 460340): Storm over Marokko (14) 2 00. 7.30. 10 00 Vereniging voor vrije filmkeuze: Deep throat dag. 12 00. ASTA (tel. 463500) Jaws (14) 2.30. 7 00. 9 30 BIJOU (tel. 461177): Crime story (14) 2.00, 7,30. 9.45. CALYPSO (tel. 463502): Sneeuwwi tje en de zeven dwergen (a.l.) 1.30. 3 30. BELLE DE JOUR (18) 7.15, 9.30 CAMERA (tel. 467200): Lenny (18) 2.15. 7.15. 9.30. CINEAC (tel 630637): Veel liefst uit Moskou (14) 7.00, 9.30 Popeys te kenfilmparade (a.l.) 11.30. 1.30, 3.30 CORSO (tel 467200): Levend inge metseld (18) 2.00, 8.15. DU MIDI (tel 855770): Franken stein junior (14) 8.15. Walt Disney- tekenfilms (a.l.) wo. 2.00 EUROCINEMA (tel. 667066): La wrence van Arabië (a.l.) 1.30, 7.45, wo. 3.45, 7.45. Dik Trom en zijn dorpsgenoten (a.l.) wo. 1.30 FLO RA (tel. 465224) Poel der wellust (18) 2.00. 7.00. 9.15 KRITERION (tel. 460330) Seins de glacé (18) 7.00. 9.30. KIJKHUIS (tel. 651880): Die Verro- hung des Franz Blum. Dag. 8.30 heh ma METROPOLE (tel. 392244): Love and death (14) 2 00. 7.00. 9.30 ODEON 1 (tel. 462400), Horror ex press (14) 2.00. 6.45. 9.15. ODEON 2 (tel 462400): Dodenrit met de duivel (18) 2.00, 6.45, 9.15. OLYMPIA (tel. 330814): The towe ring inferno (a.l.) 2.00, 8.00 PASSAGE (tel. 460977): Dog day afternoon (14) 2.30. 7.00, 9.30. REX: (tel 636747) Lady Ice (14) 11.30. 1.30. 3.30. 5.30, 7.30. 9 30. ROYAL 70 (tel. 462677): Het vijfde offensief (18) 2.15, 8.00, zo. 2.15. ROYAL OP ZOLDER (tel. 462677): Karate-rivalen van Chenchin (18) 2.00. 7.00. 9.30. STUDIO DE LUXE (tel. 461859): Sensuele belevenissen in Zweden (18) 2.15. 7.15, 9.30. STUDIO 2000 (tel. 542288): Violen ce et passion (14) 7.00, 9.30, beh. di. Loopy the Loup-festival (a.l.) wo. 2.00. DE UITKIJK (tel. 542288): L invita- tion (18) 2.00. 7.00. 9.30. DELFT CITY (tel. 123251): De verboden stad (18) 2.30. 7.00. 9.15. CITY SELECT (tel 123251) Lennv (18) 8.15, 2.30. wo. 8.15 Lang leve Sneeuwwitje (a.l.) wo. 2.15. DELFIA (tel. 123855) Histoire d O (18) 2.30. 7.00. 9.15. DOELEN KINO (tel. 126730): Een stad in doodsangst (18) 7.00, 9.00. FLORA (tel. 120814): Blote stoten, die van het spel genoten (18) 7.00, 9.15. STUDIO D (tel. 123280): Casablan ca (14) 9.15 The African queen (14) 7.00 FILMHUIS: (tel. 140226): Alice in der Stadten. 8.00. LEIDEN LUXOR: (tel. 121239) Jaws (18) 14.30,19, 21.30. CAMERA: (tel. 124919) The Mean- machine (18) 19, 21.30; Robinson Crusoë (a.l.) wo. 14.30. LIDO: (tel. 124130) Braeakhart Pass (14) 14.30.19. 21.15. STUDIO: (tel. 133210) Inserts <18) 14.30.19.. 21.15 TRIANON: (tel. 123875) De eenza me scherpschutter (14) 14.30. 19. 21.15. REX: (tel. 125414) Slipje uit voor de badmeester (18) 19. 21.15, Pi- nocchio (a Iwo. 14.30 Wel eens een bougainvillea ge zien? Zoals die bijvoorbeeld met bossen violette, rose-rode, scharlaken of zalmkleurige vlinderachtige „bloemen" over een wit gepleisterd balkon hangen? Bijgaande foto is van een plant, de „guzmania", die volgens hetzelfde principe bloeit. De trechtervormige ro se-rode rozet bestaat uit fel gekleurde schutbladeren om een bescheiden wit bloempje. Net zoals de weelde van de bougainvillea niet bestaat uit bloemen, maar uit kleurige schutbladeren met onaanzien lijke witte bloempjes, zo is dat ook het geval bij de guzmania. Planten hebben soms vreemde bloeiwijzen. De ananas is de bloem van een plant met spit se, tongvormige bladen (zoals die van de guzmania) en de lekkere artisjok is een bloem. De makkelijke, vrolijke guz mania, geeft iedere planten bak kleur. De normale bloei (1 maal) is 6-7 weken, al zijn er die 3 maanden lekker felrood staan te schitteren voor het raam. Als de guzmania bloeit, bij tussenpozen een zwakke voedingsoplossing toedienen, sproeien en water op de rech ter gieten. Er is een groot assortiment in deze planten, die allemaal uit de tropische regenwouden ko men, waar ze zowel op bomen als op de aarde groeien. Met uitzondering van enkele nieu we rassen wil de guzmania, die het lekker warm en voch tig, maar niet zonnig gewend is, liefst in een tropenvenster staan met warmte op een licht beschaduwde plaats. Als ze 't erg naar de zin heeft, maakt ze zijscheuten. Maar het is kwekerswerk die om te toveren tot stekken. Ze eisen speciale behandeling met car bid in het hart. Tijdens groei periode maart-aug. bescheide- lijk water geven. Verpotten is niet nodig, ze blijft een „tijde lijke" plant maar men heeft er meer aan dan aan een bosje fresia's. Dat kost ook f4,50. (Grotere planten f-7,50 tot zelfs 12,50 maar de laatste zijn er niet veel). "De producer" aldus Marian, "bepaalt als muzikale vorm gever het klankbeeld bij de opname. Bij songs zorgt hij voor verantwoorde begelei ding van een artiest". Of daaraan besprekingen vooraf gaan?" "Natuurlijk, eindeloos veel. Je trekt een artiest aan, je vraagt 'welk repertoire ligt je?' Je schrijft zelf of je be werkt een bestaande song. Bij het uitzoeken van repertoire is 1 ontzettend belangrijk welke instrumentale begelei ding je kiest. Je moet niet alles propvol gooien met la waai of instrumenten. Het gaat om vondsten, conscieh- teus kiezen. Je maakt de ver pakking van een produkt dat je wilt overbrengen. Dan be paal je welk arrangement, ge schikt is en welke kant je opwilt met je produkt. In nau we samenwerking met de technici. Dat zijn de oren, die klanken en stemmen anders kunnen laten klinken door bijvoorbeeld een andere rai- crofoonopstelling". Mevrouw draagt een mutsje van metaaldraden, bestikt met profiel- pailetten. Daarbij hoort een goud kleurige bril met dubbel profiel in boven- en zijkanten van het mon tuur en een goudkleurige make-up Zonnebril die je opmerkt voor het smalle gezicht. De grootmoeders jurk komt uit de „Gudule Bouti que", paradijs voor jonge Parisien- nes Elite-coiffeur Jean-Louis David uit Parijs maakte deze chignon coiffu re. De creatie gaat samen met breedgerande in fluorescerende kleur uitgevoerde bril Populaire vrouwen dragen brillen: Martine Bijl, Nana Mouskouri, menig beroemd oog bekijkt de wereld achter zacht gekleurde brilleglazen in een opzienbarend montuur. Zelfs als het helemaal niet no dig is de ogen te versterken. Een bril is chic, een bril is „in". Vandaar dat brilfabri- kanten zich met nog meer ent housiasme op hun produkt hebben geworpen omdat het zijn plaats heeft veroverd in het modegebeuren. Er is ook een categorie vrouwen, die niet meer zo piepjong zijn, die rimpeltjes en kringen van moeheid om de ogen lekker verstoppen achter een echt „rozige" bril, die hen jeugdiger maakt. Uitspraak van een boutiek- houdster in Rijswijk, die ge schenkartikelen op hoog ni veau voor haar zaakje in koopt: „Als ik er beroerd uit zie. zet ik mijn bril op". Een beeldig geval met dun zilver montuur en gekleurde ongesle pen glazen. Nu even wat infor matie: „Silhouette" is een in ternationale trendsetter uit Linz/Oostenrijk, die zijn col lectie met de haute couture laat meelopen. Er wordt ook rekening gehouden met haar mode, make-up en tevens met de functie van de bril, waarbij een oogarts te pas kwam. Een greep uit de 350 modellen: breed gerande bril van cellu loid met hoog aangezette ve ren, ultra fijngerand, bijna fili- grein-achtig model van klas siek goud of zilver tot een luchtig metaal montuur, inge legd met lakwerk. Sommige brillen, hebben aagezette ge kleurde bovenstukken. Soms zijn de veren niet recht maar geschulpt. Het kiezen van al dan niet nodige bril is net zo belangrijk als het »passen van een (dure) jurk. Het domein van Marian de Garriga (32), een der weinige vrouwelijke 'producers' in Ne derland, is de regelkamer naast de opnamestudio. Bas sen, saxofoons, elektrische gi taren van een rumoerige groep daveren er binnen. Een vraag kan alleen maar in haar oor geschreeuwd worden. De technicus achter de immense regietafel zit moeilijk te doen met knopjes, en schuifpaneel- tjes. terwijl Marian, opper hoofd van de sound door aan wijzingen en gebaren het ge luid temt. Sedert 1 oktober neemt Ma rian in vast verband naast haar 'gewone' muziek ook electronisch- en computermu ziek voor band of plaat op bij de grote grammofoonplaten- my Dureco in Weesp. Hier heeft zij de beschikkirig over een pracht studio met cadac- tafel, dolby systems, digital delay en een geweldig groot instrumentarium: Fender pia no, Hohner clavinette en Moog Synthesizer, voor zover de lezer weet wat dit allemaal is. Maar bij elkaar maakt het ontzaglijk veel lawaai, dat wel. Marian maakt zeker de helft van alle Sterspots. "Laat ze eens glunderen, geef ze Jol- lyyyy", "Snoep verstandig..." "Viva nieuwe stijl", "Clock- house" (opdracht C A recla mekantoor), "Ultra Brite", "Op de markt is uw gulden een daalder waard". Een losse greep uit de ontelbare tunes en jingles mèt en zonder stem, die aan haar brein ontsproten. "Mijn werk beweegt zich fei telijk op twee terreinen", in formeert ze bescheiden. "Ik schrijf muziek, authentieke melodieën voor reclamebu reaus en het bedrijfsleven, maar ook muziekjes voor ra dio en televisie. Soms alleen illustrerende klanken, waarin geen stem voorkomt. Die mu ziek is alleen op beeld ge schreven. Andere produkties drijven uitsluitend op zang. Het tweede wat ik doe is het componeren van filmmuziek ("Het Jaar van de Kreeft") en songs maken voor artiesten. Het unieke van Marian: wat ze componeert, produceert ze ook zelf. Een combinatie van twee vakken. Vandaar haar zakelijke herkenningsnaam: "Marian de Garriga Sound Production"! Wat houdt dat produceren nu eigenlijk in? een stem worden 'ingedubt' (toegevoegd). De electronica staat voor niets. Denkt Ma rian: op spoor 2 moet die trompet meer uitkomen, volgt wat gedraai aan knoppen of wat anders, weet de leek veel...) en op geheimzinnige wijze komt er meer volume. Op dezelfde wijze kan je mu ziek op een bepaald spoor dempen. Aan een stem kan je ealm of echo toevoegen. Je zit te 'mixen' totdat iede reen tevreden is. Een keihard beroep, waarvoor je steeds 'in the mood' moet zijn en waar voor je soms als een uitge wrongen vaatdoek thuiskomt. Nederland kent geen oplei ding voor 'producers'. "In En geland en Amerika kan je commercials leren maken". Te gek, maar voor 'producer' hoef je dus blijkbaar geen mu ziekstudie te hebben gevolgd, hoewel sommige "toonknutse- laars" zelf uitstekend een in strument bespelen. Waar het op aan komt is een feilloos oor, hitgevoeligheid en zin om op een thema te kauwen. Ma rian komt echter goed besla gen ten ijs. Ze kreeg op haar zesde jaar al pianoles, haalde M.O. piano en studeerde ver der bij Gerard Hengeveld. Heeft Marian de Garrica, die voor 6-jarig zoontje Olivier zorgt, wel eens angsten? "Ie der mens is bang leeg te wor den van binnen. Het grote ri sico dat je je laat meeslepen door een hausse in je werk... Dat 't je overspoelt en je opeens niets meer kunt. Je moet afstand bewaren". In een lach schietend, die vaak haar gezicht ontspant: "Daar om ga ik over een weekje naar Parijs. Lekker laat op staan". U—1 Op een winderige morgen in de late herfst zaten er ergens in het grote bos vier zeer kleine mannetjes te wachten: eikelmannetjes, dat was duidelijk. Ze hadden ook maar kleine stemmetjes en daarmee riepen ze heel hard, om boven het suizen van de wind uit te komen. „Hij komt vast niet", schreeuwde er één. „Wellis", riep een tweede, „hij maakt iedere morgen een wandeling". „Waarom zou hij dan juist hier langs komen?" mopperde nummer drie. „Waarom niet?" gilde de vierde. Juist toen ze er alle vier over piekerden wat men hiertegen nog' zou kunnen inbren gen, klonk er in de de verte een onmiskenbare kabouternies en toen zagen ze Paulus naderen. Blijf jij mjsr hier. Uur zit *7 ji voorlopig vailig!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 6