Interkerkelijk Petra Jeugdkoor maakt zijn eerste eigen elpee ,,De macht der gewoonte vaag stuk van Stadstoneel Aangename verrassing in koude Hartebrug OPNAMEN IN BONA-KANTINE TOT IEDEREEN BUITEN ADEM IS MAANDAG 9 FEBRUARI 1976 LEIDSE COURANT Welzijnsraad: renovatiepremie optrekken naar 4000 gulden Van een onzer verslaggevers Leiden De zgn renovatie- premie moet worden opge trokken van 3000 naar 4000. Tot deze conclusie is de Welzijnsraad gekomen na een onderzoek onder Leide- naars wier huis verbeterd is. Het onderzoek werd ingesteld op verzoek van de ambtelijke commissies Herhuisvesting. Uit het onderzoek is o.m. ge bleken dat in stadsvernieu wingsgebieden de minder draagkrachtige Leidenaars oververtegenwoordigd zijn. Leidenaars wier huis is gere noveerd blijken gemiddeld 2000 3500 meer uitgege ven te hebben aan de herin richting van hun huis dan de renovatiepremie bedroeg. De Welzijnsraad hierover in rapport over het onderzoek: „Op zich voor deze bewoners een enorm bedrag, maar men dient te bedenken dat de reno vatie voor een aantal bewo ners financieel nog verstrek kender gevolgen heeft gehad: men heeft zich voorlopig moe1 ten beperken tot de meest noodzakelijke herinrichtings plannen. Hopenlijk zullen in de toekomst de overige plan nen kunnen worden gereali seerd. De renovatie heeft deze resterende verbeteringsplan nen opgeroepen; de bewoners kunnen ze echter voorlopig niet uitvoeren wegens geldge brek. Het lijkt de onderzoe kers zinvol ook deze kosten factor te betrekken iri de dis cussie met betrekking tot het optrekken van de renovatie premie". Postkantoor in de Merenwijk Van een onzer verslaggevers LEIDEN Wethouder M. van Aken (economische zaken) opent vrijdagmiddag a.s. het nieuwe bijpostkantoor in het winkelcentrum De Kopermo len in de Merenwijk. Het kan toor is vanaf volgende week maandag dagelijks geopend van half negen tot half een en van half twee tot vijf uur. Op zaterdag is het gesloten. Leidse universiteit vierde 401ste dies Leiden De Leidse Universi teit heeft vandaag met een plechtige bijeenkomst in Stadsgehoorzaal haar vierhon- derdeerste dies natahs (ver jaardag) gevierd. De diesoratie werd ditmaal gehouden door prof. dr. E. M. Uhlenbeck, hoogleraar in de algemene taalwetenschap en de Javaan se taal- en letterkunde, die sprak over taal- en taalweten schap. Geslaagd Leiden In het Academisch Ziekenhuis zijn geslaagd voor de aantekening kinderverple ging: N. Bakker, P. de Blois, C. Bogert, H. G. Boskamp, K. Kool, M. A. Starrenburg, P. F. Roodbol Burgerlijke stand Leiden - Ondertrouwd A Blikman en C. C M Copier. A J E Harrnsen - P Koning, C Helt -BH van Haalem. E de Hoop A C Gerrits. A H F J Kanis - J. Ravensbergen. J H. de Krijger -WEM Huyg, W. van Leek - G Oudshoorn. J W M Ma - J Sjardijn. J A O MaUhelumual - E Y Ticoalu. G G M Pijnenberg - T Z M van Schagen. G Rijnhout - C A Fnedhoff. R L A M Stapert - M N van Schouwen. C J Wassenaar M C A van Westriencn. CLM Witteman - T M T van der Poel. E A Yspol U E Colin hoogleraren Louis Lusky, Kei lis E. Parker, Willis L M. Ree- se, Oscar Schachter, Hans Smit en Walter Werner. De cursus staat onder leiding van prof. mr. F. J. M. Feldbrugge van de Leidse Universiteit en prof. W. Gellhorn van de Co lumbia University. Leiden Het Interkerkelijk Pe tra Jeugdkoor, dat zijn officiële domicilie heeft in Leiden Noord maar verder overal in den lande op vieringen en samenkomsten klinkende sporen achterlaat, heeft zich zaterdag buiten adem gezongen. Als in de bovenkanti ne van het Bonaventura-college de rode lamp brandde, ging het erom spannen. Dan was het even doodstil en een meneer met een wat tegenwoordig „hoofdtelefoon" wordt genoemd zat uitermate gespitst achter een tafeltje te luisteren of hij even tueel een speld kon horen val len. Dan barstte het los uit 43 meisjes- en 12 jongenskelen: .Als ooit vrede komt in ieder land, zal zij komen door de kin deren...", of „De vossen hebben hun holen, heel veilig gebouwd in de grond..." De Petrajeugd zong ook van „Gods liefde", „Kom, bid en zing". Het Inter kerkelijk Petra Jeugdkoor maakt z'n eerste bloedeigen el pee... Veertien nummers op losse groeven: religieuze songs, alge mene liederen, een trouwliedje en een Paaslied. Het wordt een Petra-produktie die vóór Pasen de deur uit moet. Bij voorbaat zijn de jongelui al trots op wat ze hier presteren; rooms, rood, reformatorisch of „niks" draagt hier zingend gedachten uit die voor 16 gulden 80 cent op de markt komen. Dirigent pater Raumond van Sasse van IJsselt of schreef de suggestieve en poëtische teksten op bestaande melodieën óf op muziek die door muzikaal leider en organist André van der Tuijn werd ge maakt. Een eigen combo - elek trisch orgel, twee gitaren, klari net en drums - zorgt voor de begeleiding. „De opname wordt verzorgd door Stonesound uit Breda en de plaat wordt straks geperst bij Phonogram", vertelt Rob Gijbeis, die behalve koorlid ook hoofd van de tekstgroep en leg ger van externe contacten is. „We hopen ons liedmateriaal, dat aanspreekbaar is en gemak kelijk in het gehoor ligt, aan andere koren beschikbaar te kunnen stellen. We hebben over al eigenlijk al goede relaties, o.a. met koren in Ede, De Bilt en in Limburg. De meeste groepen hebben vrij kleine repertoires. Daar kunnen wij echt wel iets zeer redelijks aan bijdragen, ge loof ik. We hebben een jaar of wat geleden al eens op een an dere elpee het Sjarim Hasj Sja- lom-combo uit Voorhout bege leid, maar dit wordt onze eerste soloplaat en ik mag wel zeggen, dat onze verwachtingen nogal hoog gespannen zijn". Rob vindt overigens wel, dat aan het maken van een gram mofoonplaat risico's zijn ver bonden. „Dat hebben we met andere koren meegemaakt. Zo lang je met die werkzaamheden en voorbereidingen bezig bent - je wil nu eenmaal dat er iets perfects uit de bus komt - gaat het wel. Maar je moet oppassen voor de „kater" achteraf. Nu werk je nog hard en gemoti veerd, maar als de drang van die plaat weg valt wordt het uitkijken dat je de inspiratie vasthoudt, anders verzanden je prestaties in een lamgelegd rit me. Dat is andere koren na een plaat wel eens opgebroken". Rob Gijbeis noemt in dit ver band The Lord's Folks van de Herensingelkerk. „Ons Petra Jeugdkoor is nu ruim 5 jaar oud. We hadden ooit zo'n dertig leden. Het laatste half jaar zijn er zo wat dertig nieuwe krachten bijgekomen. Dat is groei: het koor groeit eigenlijk te hard, vind ik. Het verloop is soms te groot; met een vaste kern kun je een peil vaak beter vasthouden" meent Rob stil voor zich heen. Terwijl zijn collega's, met of zonder ro de lamp, hun zang gevoelig la ten vastleggen, zorgt hij nu even voor het informeren van de ex terne belangstelling. Inmiddels kijk je je ogen uit, want zo'n opnameactiviteit gaat niet in je kouwe kleren zitten. Pater Raymond staat met baard en weerspannige haren en ge stoken in een geel fantasiehemd met daarop waarschijnlijk ce ders van de Libanon, markant en geestdriftig „Gods liefde" en de vossen binnen de geluidsper- ken te houden. En de vriendelij ke meneer van Stonesound, die nu en dan een pijpje in de mond houdt, vindt het allemaal even prachtig en fijn, maar laat wel alles nog een paar keer over doen: „Ik geloof, dat het lekker gaat, jongens....Goed hè, fijn hè gaat het; nu nóg maar een keer tje. Eerst allemaal even uithoes- ten. Okay, daar gaan we weer- ....ik hoor nog wat geharrewar en gelispel..." Maar werkelijk, het gaat fijn en lekker. Na een paar uur komen de vermoeidheid en gespannen heid een woordje meespreken. „Wie is er tegen nóg een num mer, of eerst wat pauzeren? Al lemaal nog één nufnmer?" De meningen breken los. Rob kent die geluiden: „Als ze inspraak krijgen is het gelijk een puin hoop ook..." Het nummer vóór de pauze wordt een moeilijk nummer: De Kruisweg. Rob Gijbeis legt uit: „Een vrij lastig lied met een nogal langzaam ritme. Dat is moeilijk zingen voor dit koor, dat zich liever krachtig en vlot laat horen". De procedure is globaal genomen als volgt: da mes neuriën mét fluit - dat is een blokfluit, geblazén door een Petra-meisje; onderwijl zegt pa ter Raymond vanuit een bedui meld boekje een kruis-tekst; het koor valt dan in en legt stevig zwellende accenten op „dood" en „gaan". In de muziek zijn die klemtonen niet zo functioneel, maar „tekstueel" kan het er wel mee door. Stonesound - welke firma op de cour buiten een caravan heeft staan waarnaar leidingen vanaf de kantine lopen: het zenuwcen trum van de plaatopname - komt weer roet in het zang-eten gooien. Zoiets is om doodmoe van te worden: „Wat hoor ik toch voor gebrommel, er staat iets te dreunen", zegt de me neer, die z'n koptelefoon even afzet. De klarinettist, die niet van gisteren is, vermoedt de oorzaak: „Dat zal een vliegtuig zijn; hij gaat héél langzaam, maar het is een vliegtuig". De opnameleider zegt gedecideerd: „Nee, er wordt ergens beneden geboend. Wie gaat er nu vloeren boenen ais er opnamen gemaakt moeten worden". Beneden wordt niets ontdekt; het was een vliegtuig. Zonder dat de Kruisweg direct een lijdensweg wordt is Stone sound toch niet geheel content: „Ik hoor duidelijk bij de dames hier en daar kruis-s-s-s. Dat gaat. niet gelijk, niet zo veel kruisen alsjeblieft. Het was maar één kruis". Pater Ray mond bast waakzaam en exege tisch: „Het waren drié krui sen..." Nu gaat een kruisweg niet over rozen en daarom kon de meneer van Stonesound nog wel een potje breken: „Het was prachtig, jongens, maar het klonk vals...jullie zakken als bakstenen. Wordt het te ver moeiend? Let er wel op: alles wordt feilloos vastgelegd. Daar kom je niet meer uit". Maar Petra wachtte met de lun ch, ze ging dapper en stug door. Zo'n plaat maak je niet elke dag en de jongens en meisjes uit Noord staan er helemaal achter. Het wordt een resultaat dat het Interkerkelijk Petra Jeugdkoor alle eer zal aandoen. Half april hopen we er meer van te horen. Leiden Het was maar een koude bedoening, iagmiddag in de Hartebrugkerk. Vanwege de weersomslag en de invloed daarvan op zijn toch o kwetsbare orgel, had Jan Schmitz namelijk de verwarming op ee laag pitje gezet. Niet prettig natuurlijk voor uitvoerenden, maar ook voor het publiek, dat overigens in redelijke mate het kerk gebouw bevolkte. Er wachtte ons trouwens een bijzonder aangename verrassing, die de kou bijna deed vergeten; het optreden van de soliste van deze middag, de 18-jarige harpiste Saskia Apon. Onverwacht goed voldeden de hoogst ongewone harpklanken in de kerk, klanken die naar men zou denken, beter in een intiemere ruimte tot hun recht zouden komen. Met flair, maar vooral met een fraai toucher speelde deze talentvolle jongedame achtereenvol gens een bewerking van een orgelconcert van Handel en een sonate van F. X Dussek, een hier vrijwel onbekende tijdgenoot en vriend van Mo zart. Daarvoor had Jan Schmitz het concert geopend met de Toccata in F van J.S. Bach, waarbij hij kennelijk te kampen had met koude- en inspeel- problemen. In Prière van C. Franck en Prelude van G. Piemé revancheerde hij zich echter weer behoorlijk. Ik heb al eens eerder opgemerkt, dat de Franse Romantische orgelmuziek zowel hèm, als zijn orgel het beste liggen. Saskia Apon bewees daarna opnieuw haar talent door een heel genuan ceerde vertolking van de Vijf Bagatellen van L. Orthel. Ze besloot haar optreden met het uiterst charmante "Lolita la danseuse" van M. Tournier, even charmant als vaardig uitgevoerd. Een harpis te waarvan y/e graag meer willen, en ook wel zullen horen, denk ik. Met een van de meest bekende en geliefde werken in het Romantische genre, de Suite Gotique van L. Böllman besloot Jan Schmitz op effectvolle wijze het concert. Huub Buurman Cursus Amerikaans recht aan de Leidse universiteit LEIDEN Van 5 tot en met 30 juli wordt aan de juridi sche faculteit van de Leidse Universiteit de vijftiende zo mercursus Amerikaans recht geven. Deze cursussen, die sinds 1963 beurtelings in Leiden en Am sterdam worden gegeven, wor den georganiseerd door de ju ridische faculteit van de Leidse Universiteit, de Univer siteit van Amsterdam en de Columbia University te New York. Zij hebben ten doel een algemene inleiding tot het Amerikaanse recht te geven. met name waar het terreinen betreft, die van bijzonder be lang zijn voor Europese juris- Aan de deze zomer in Leiden te geven cursus wordt medege werkt door de Amerikaanse LEIDEN Het Stadstoneel Rotterdam heeft in zijn laatste toneel seizoen al enige ongelukkige producties achter de rug. „De macht der gewoonte", van de mij onbekende Oostenrijker Thomas Bern- hard (1973 geschreven), leek hierop eergisteravond in het Rijnlands lyceum geen uitzondering te maken gezien de geringe publieke belangstelling. Toch was deze voorstelling qua gegeven iets interes santer dan de vorige (De broek De snob) die we in Leiden mochten aanschouwen. De handeling van dit drie-be- drijven-stuk is gesitueerd waar schijnlijk in de circuswagen van een klein circus. De circusdirec teur terroriseert zijn personeel, dat hij als getemde dieren be handelt, met zijn waanidee nog ooit eens samen met dat perso-, neel het forellenkwintet van Schubert volmaakt uit te voe ren. Daarvoor is oefening nodig, want alleen oefening baart kunst. Maar het gevolg van fa natiek oefenen is de afsluiting van de directeur van mensen en wereld. Het stuk strandt mij echter op een teveel willen in te weinig tijd, zodat allerlei dingen niet Sterk genoeg uitgewerkt zijn. Een voortdurend herhalen van een zin „morgen Augsburg" door de hele voorstelling heen moet óf een enorm mysterieuze geladenheid krijgen óf het moet duidelijk worden wat er in Augsburg gaat gebeuren. Daar naast zitten er elementen in van een baas-knecht verhouding (twee maal), die in het circus de parallel krijgt met de dresseur- dier verhouding; het beest in de mens contra de hang naar kunst. Er zijn suggesties van een eigen fantasié-wereld van de directeur met zijn twee soor ten celli en verwijzingen naar Casals; verwijzingen naar een gemeenschappelijk verleden met de andere artisten. Maar het blijft te amorf en te vaag, zonder dat die vaagheid de be doeling is; di. dramatisch ge bruikt wordt en gaat werken. Trouwens ook de programma tekst is vaag. En op die manier gaat het ge brek aan werkelijke ontwikke ling gewoon vervelend werken. De herhabng van zinnetjes en handelingen, in andere stukken zeer functioneel, begint hier te irriteren. Het conflict directeur dierentemmer (kunst-dierlijke grove) loopt helemaal weg. Zo zijn er in het stuk en in de voorstelling momenten en ge deelten aan te wijzen, die tot iets veel beters kunnen leiden en ook wel al eens geleid heb ben. Helaas is dat niet gebeurd. Paul van der Plank lllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllll Een scène uit „De macht der gewoonte.'. V.l.n.r. Joost Prinsen Joke Leddy, Pieter Lutz, Rudi van Vlaen deren en Yolli van Kas. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiii Winnaars lustrum bridge toernooi Het paar K. van Erpe- cum—H. v.d. Stadt (op de voorgrond) heeft zaterdag de bridge interacade miale gewonnen, die de Leidse studen tenvereniging Seven Up ter gelegenheid van het eerste lus trum in sociëteit Mi nerva aan de Bree- straat organiseerde Aan deze bridge-dri ve deden mee 28 paren uit heel Ne derland. Seven Up zelf sleepte de ver- enigingsprijs in de wacht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 3