Uur E.O.-tv over
Zuidmolukse zaak
Annie M.G.
hielp
Guus Vleugel
er weer
helemaal
boven op
TELEVISIE VANAVOND]
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
Tiende jazz-quiz
op NOS-radio
PAGINA 2
DONDERDAG 29 JANUARI I97É-—
Guus Vleugel: "Annie heeft iets moederlijks en je kunt ontzettend met haar
lachen".
dichten met het werk van
Hans Lodeizen als bron van
inspiratie en lag tegelijk in een
diep hoekje van zijn hart aan
de voeten van Annie M.G. als
grootmeesteres in de klein
kunst, een satirische scherp-
slijpster met een humane on
dertoon. Zo'n vrouw bewonder
je en val je met lastig met je
persoonlijke beuzelarijen.
Voor Guus zetelde zij trou
wens hoog en onbereikbaar op
een troon. Intussen stond Eric
Herfst op de stoep met zijn
Lurelei-idealen. Die klikten
met die van Guus en toen was
het ook niet lang wachten
meer op Annie M.G. Toen na
het applaus het publiek ver
trok, maakte zich uit de
menigte de vrouw los, Annié,
die Guus het minst had ver
wacht. Zij sloeg haar armen
om hem heen en voegde hem
verrukt toe: „Guss, jij bent
beter dan ik". Het komt in
Guus zijn hoofd niet op de
woorden van Annie M.G. met
een korreltje zout te nemen,
maar hij zegt er nu wel van,
dat als zelfs maar de helft
waar was van wat zij toen zei
dit de betekenis had van een
enorm compliment en rugge
steun tevens. Want er moet
erkenning bestaan voor wat in
de stilte van een kamer ge
wrocht wordt. Anders loop je
er stuk op. Hij heeft nadien
met haar geluncht, waarbij zij
hem erop wees, dat je mentaal
in de knel kon komen als je
je als schrijver bond aan één
artiest of één groep. Je moet
ruimte om je heen scheppen
om zelfstandig te blijven.
Maar in die dagen had Guus
nog een enorm contact met
Jasperine. Wat zij samen de
den, cabaret, musical of lieder
avond, het droeg alles de diep-
glans van voldragen vakwerk,
levenszeer in zang gevat, hoon
in humor en weemoed in
woordkunst. Dit laatste trof de
Maatschappij voor de Ned.
Letterkunde het meest en die
deelde de v.d. Hoogtprijs uit
aan Guus Vleugel, een literaire
prijs die nooit eerder toeviel
aan een cabaretier. De lof leek
niet op te kunnen evenmin als
de energie waarmee Guus
Vleugel zich op elke nieuwe
opdracht wierp. Velen wacht
ten op werk van zijn hand.
Amsterdam vroeg hem voor
de 700 jaar-viering met de
„Engel van Amsterdam", de
KRO voor de strip „Ik heb
mijn ziel aan de duivel ver
kocht" met Cox en Willeke
van Ammelrooy en Jasperine
bleef immer vragen om nog
meer tekst voor haar tours de
chant. Op dit alles knapte
Guus compleet af.
Guus Vleugel: „Je kan zeggen,
dat ik twee jaar ziek geweest
ben. Ik liep rechtop, maar dat
is alles wat ik aan gunstigs uit
die tijd heb te melden. Met de
moed der wanhoop ben ik aan
het schrijven van een boek
begonnen, een roman. Dat wil
de ik ook eens proberen. Het
is een heel ander vak en werd
een heerlijk avontuur. Ik heb
er nog geen titel voor, maar
hoop het dit jaar uit te geven.
Ik was van plan dit af te
maken en niet meer mijn
werktempo te laten bepalen
door anderen die liedjes nodig
hebben. Maar een creatief
Annie M. G. Schmidt vindt dat een tekstschrijver zich
niet moet binden, maar voor zichzelf ruimte moet
scheppen.
mens is nooit stabiel. Die be
weegt altijd mee met een an
der. Midden in die bestaanscri
sis verscheen Annie met haar
plan voor een door ons samen
te schrijven cabaret. Mijn eer
ste reactie was: „Ach nee",
aan het einde van het gesprek
had ze me al zover gekegen
dat ik het deed. Haar motief
was om mij te helpen, maar
voor haar speelt mee dat ze
heimwee heeft naar Holland.
Ze woont in Frankrijk voor de
gezondheid van haar man,
maar ze verslindt daar als
maar Hollandse kranten en als
het even kan zit ze hier. Wer
kend met haar welden de ge
voelens van vroeger weer bij
mij op. Het schrijven van lied
jes en teksten voor sketches
begon weer te lopen. Ik ben
20 jaar jonger dan Annie en
vond dat eigenljk een beletsel
voor samenwerking. Annie
niet. Die zag er juist een uitda
ging in, nodig om haar eigen
vitaliteit te prikkelen. We kwa
men samen op het thema voor
dit cabaret. Zij bedacht de ti
tel: „Je moet ermee leren le
ven". Mijn eerste liedje wat ik
daarvoor schreef heet „Gode
lief" en gaat over een dame in
een diepe depressie. Dat wordt
door Conny Stuart gezongen
en gespeeld. Een heel gek en
afstandelijk ding met een twist
erin van Paddy Stone, die wij
vrij lieten in de bewegingen.
Gek is, dat je als creatief mens
altijd bezig bent met wat er in
de lucht zit Depressies schij
nen aan de orde van de dag
te zijn, want net toen wij het
cabaret hadden geschreven,
ging Teleac van start met een
cursus over depressies. Heb je
dat gevoel voor wat er om je
heen gaande is niet, dan ben
je ongeschikt voor dit werk.
Annie en ik belden regelmatig
tussen Amsterdam en Fran
krijk. Op een gegeven ogen
blik had ik pas drie liedjes en
zij zeven. Dat liet ik niet op
me zitten. Ik ben anders gaan
werken. Meer regel in mijn
leven. Vroeger was ik een
nachtmens. Ging om vier uur
naar bed en stond om twee
uur op. Sinds kort heb ik de
dageraad leren waarderen en
het eerste ochtendlicht De
ochtend is leuk om te werken.
Om negen uur zit ik na ontbijt
aan de schrijftafel. Vroeger
schreef ik niet gemakkelijk,
ging altijd gebukt onder de
spanning van het creatieve
proces en schreef tenslotte in
drie dagen waar voor een half
jaar energie in zat. Dan was
je afgemat. Dat kan ik nu niet
meer. Ik werk nu gestaag hele
dagen. In het nieuwe cabaret
zitten 25 liedjes en sketchjes,
van Annie en mij evenveel.
Dat is de winst van mijn her
vonden evenwicht. Toch botste
het soms met Arrnie, heel ge
bruikelijk tussen twee creatie
ve naturen. Dan zeiden wé el
kaar stevig de waarheid en
zaten we aan het slot elkaar
stilletjes aan te kijken. Maar
verder ging het goed".
De vrees, dat Guus nooit meer
voor het cabaret zou schrijven
kon men toen van zich afzet
ten. Cabaret gaat over actuali
teit en daarin zegt hij een stuk
waarheid te kunnen uitbeel
den; het gaat ook over men
sen. Daarvan zijn er geen twee
eender. Dat boeit hem en dat
vindt men in zijn teksten te
rug. Met precies dezelfde gege
vens in een compleet andere
dosering vormt elk mens een
puzzel van duizend stukjes. En
die zal Guus blijven leggen.
Niet langer in de nacht, maar
bij wijze van dagwerk.
Guus Vleugel: „Dat doe ik
voortaan op mijn eentje. Ik
ben een individualist die de
eenzaamheid nodig heeft om
in te kunnen werken. Annie
heeft me prachtig door de de
pressie heen geholpen".
Het zal Annie M.G. goed doen
te vernemen, dat Guus de vi
taliteit terug heeft om de ver
dere stukjes van de puzzel zelf
te willen leggen.
TON OLIEMULLER
NEDERLAND I
NOS
18.45 Toeristische Tips
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Laurel en Hardy
19.25 Landgenoten
19.40 Zendtijd van het Simplis
tisch Verbond
19.55 All in the Family
20.20 Droomland (3)
21.00 Monty Python
NOS
21.35 Journaal
EO
21.50 Recht, onrecht en de Moluk-
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
VARA
19.05 Het intieme leven van de
Koekoek
19.30 Oorlogswinter
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.25 Achter het nieuws
20.40 Dat ik dit nog mag meema
ken
21.10 Koning Klant
21.35 VARA's Internationale
22.45 Achter het Nieuws
23.20 Gedicht
NOS
23.21 Den Haag Vandaag
23.36 Journaal
19.26 Het woord is aan de ver<|
diging
19.59 Programma-overzicht
WDR
18.00 Nieuws uit NoordrijnlaJ
Westfalen
18.10 Uitzending en echo, de li
termezzo-brievenbus
18.15 Dieren achter tralies m
18.20 De avonturen van monsiet
Vidocq
19.15 Hier und Heute
19.45 Trick om kwart voor act
Zeus en Co.
20.00 Journaal
20.15 Beelden uit de wetensch^
21.00 Columbo
22.15 Titel, Thesen, Tempera me
te
23.00 Journaal
DUITSLAND II
18.20 Spannagl en Zoon
18.55 Mainzelmannchen
19.30 Wencke Myhre: Das 1st me
ne Welt J
20.30 Notities uit de provincie
21.00 Journaal
21.15 Journalisten vragen, politi>v
antwoorden j,
22.15 Ein todsicheres System n
23.15 Journaal h
BELGIE
NEDERLANDS
DUITSLAND I
NDR
18.00 Het woord is aan de verde
diging
18.30 Journaal
18.45 Klaas Vaak
18.55 Nordschau-Magazine
18.00 Ti-Ta-Tovenaar k;
18.05 Ante, Laplander D
18.30 Tienerklanken b<
19.15 Allemaal beestjes tr
19.45 Journaal o|
20.15 Coronation Street ei
20.40 Panorama 1976 d
21.30 Muzikaal Stemmingsprc v
gramma h
21.40 Standpunten ti
22.00 Première li
22.45 Journaal k
NEDERLAND I
HILVERSUM I
18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd. 10.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama.
18.53 De kerk vandaag. 19.10 (S) Leger
des Heilskwartier. 19.25 (S) De wereld
zingt Gods lof. 20.05 (S) Schuttersweg
8 22 25 Avondoverdenking. 22.30 Nws
22 40 (S) Hier en nu. 23.00 (S) Stairway
to the stars. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
1800 Nws 18.11 Radiojournaal. P.P.
18 20 Uitzending van de PPR IKON
18 30 Kleur informatie over kerk en
samenleving. AVRO 19.00 (S) Skymas-
ters met zangsolisten. 19.25 (S) Hoogte
punten uit operettes van Joh. Strauss
jr 20.00 Nws 20.05 Radiojournaa
22.10 (S) Rigoletto, opera van Verd
22 20 (S) Jazzspectrum NOS. 23.00 M«
het Oog op Morgen, met om Den Haai
vandaag. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS 18.03 De vakaturebank 18 03 (S
NOS-maal met Frits Spits ROS 19.0
(S) Poster, de geschiedenis van d
Nederlandse popmuziek 20.02 (S) Fen
Maat s soul top-10. 21.02 (S) Luiste
uiten thuis 22.02 (S) Als dat zo
kunnen, verzoekplaten 2302 (S) Se
jun. jazz en blues. 002 (S) De Hua
van Gelderenshow met LP-werk. 1 0
De Nachtwacht, nachtwakers en sup i
poosten
HILVERSUM I
HILVERSUM II
NCRV 7.00 Nws. 711 Ochtendgymnas
tiek. 7 20 Te deum Laudamus. 7 54
Vingerwijzing 8.00 Nws 8.11 Hier en
Nu 8 25 Van rozegeur en prikkeldraad
NOS 9.00 Close-up *9.35 Waterstanden
VARA 9.40 schoolradio NOS 10.00 Wat
heeft dat kind. 10.15 De taal in je hand:
praten over leven in de taal 10.30
Eurolight. 11 00 NWs 11.03 Meer over
minder; de sprekende minderheid
12.30 Toerismo OVERHEIDSVOORL
12.49 Uitzending voor de landbouw
NOS 13.00 Nws. NCRV 13.11 Hier ei"
Nu NOS 13.30 Vonken onder de as"
13 45 Onder de groene linde. 14.0ta
Koren en orkest 15.00 Zoeklicht o|l
Nederland 16 30 Ki|k op buitenlanJ
VPRO 17.00 VPRO-Vrijdag: 17.00 Welirj
gelichte kringen. 1745 SYMBIOSE|
VPRO 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM
leder heel uur nieuws. EO 7.02 (S)
Gospelsound 8.03 (S) Tijdsein 9.03 (S)
De muzikale fruitmand 10 03 (S) Te
elfder ure TROS 11.03 (S) Drie draait'
op verzoek 12.03 S) De Hugo van»
Geldemshow. NCRV 13 30 (S) Popkorn
takt NOS 16.03 fS) Hitmeester
HILVERSUM IV
NOS 7.00 Nws 7 02 (S) Vroeg-klassiekJ
9 00 Nws 9.02 (S) Stof der eeuwen!
10 30 (S)Vocalise 12 00 (S) Uit eigerJ
produktie EO 13 00 (S) Klankspiegel
14 00 Nws 14 02 (S) Klankbord 14.151
(S) Interregio. 14 45 (S) Woord der
waarheid VPRO 15.00 (S) Muziek op
vier nieuwe stromingen in jazz, blues
en de experimentele en modern-klassie
ke muziek.
HOU HET
SCHERM
IN HET OOG
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM— Voor de tweede maal zal in
Nederland de jaarlijkse jazz-quiz van de Europe
se Radio-Unie worden gehouden. De NOS-radio
heeft de organisatie in handen. Deze tiende quiz
is op vrijdag 14 mei te horen in een rechtstreek
se radio-uitzending.
Omroepen uit Noorwegen. Denemarken, België,
Frankrijk, Italië en Nederland vaardigen elk een
kandidaat af. De Nederlandse kandidaat wordt
geselecteerd uit de voorronde 28 maart. De opga
ven liggen in hetzelfde vlak als die van de
internationale quiz en hebben betrekking op
Amerikaanse en Europese jazzmuziek. De win
naar van de Europese quiz krijgt een reis aange
boden naar een Amerikaans festival van zijn
keuze. De tweede prijs is een bezoek aan een
Europees festival. De NOS organiseerde de quiz
ook in 1972.
Rengelink op
non-actief
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het hoofdbestuur van de VARA
heeft op eigen verzoek J. W. Rengelink per 1
februari a.s. non-actief als dagelijks bestuurder
verleend.
Per die datum komt een einde aan zijn 26-jarig
lidmaatschap van het dagelijks bestuur van de
VARA.
De heer Rengelink zai de VARA echter niet
definitief verlaten.
Tot eind 1977, wanneer hij 65 jaar hoopt te
worden, zal hij als adviseur aan de VARA
verbonden blijven.
In overleg met het bestuur heeft J. W. Rengelink
besloten zijn officiële afscheid van de omroep
tot dat tijdstip uit te stellen.
In het diepste punt van
zijn depressie stond An
nie M.G. Schmidt voor
zijn deur, een vrouw
waarvan Guus Vleugel
zegt: „Een geweldig
mens, een schat. Ze
heeft me echt uit de put
geholpen. Ze had ge
hoord of gelezen, dat ik
er de brui aan had gege
ven, dat ik het niet
meer op kon brengen
teksten voor het cabaret
te schrijven. Ze zond
mij een brief, zei dat ze
me eens op zou komen
zoeken. Annie heeft iets
moederlijks, iets
warms, en is ook een
ontzettend leuk mens
waar je veel mee kan
lachen....".
Dat Guus Vleugel deze lof met
geen woord overdrijft, daar
voor lit het bewijs ter beluiste
ring gereed. Al enige maanden
draait in Amsterdam met gro
te bijval het nieuwe cabaret-
programma „Je moet ermee
leren leven" op tekst van An
nie M.G. Schmidt en Guus
Vleugel, op muziek van Harry
Bannink en in de regie van
Paddy Stone. De groep, be
staande uit Conny Stuart, Jen
ny Arean, Sylvia de Leur, Cor
v.d. Brink, Hans v.d. Gragt,
Patrick Theunisse, Herman
Crebas en pianist/organist
Bert Stoots, is inmiddels op
tournee gegaan en verschijnt
binnenkort ook in onze con
treien.
Geen namen om achteloos aan
voorbij te gaan, maar de bui
tenwereld blijkt er voorname
lijk verbaasd over, dat Annie
en Guus als verwekkers staan
aangemerkt van dit jongste ca
baret-kind. Annie en Guus?
Guus hoort toch bij Jasperine?
Guus schreef toch tien jaar op
het lijf van Jasperine in de
Lurelei-tijd en Jasperine zong
toch het hart in de teksten van
Guus?
Guus Vleugel' „Ik praat er
liever niet meer over. Ineens
kon ik het niet meer. Bij elke
letter op papier kokhalsde ik
van mezelf. Tien jaar lang
schreef ik voor Lurelei. Je had
zo'n band. Je leefde met el
kaar. Het werd een unieke pe
riode in de geschiedenis van
het cabaret, het beste cabaret
in die jaren, nog gevolgd door
de Jasperina-shows, met Jas-
perina's „Ego-trip" als hoogte
punt en het lied „Arme ouwe"
als meest geprezen lied in die
dagen. Jasperine is en blijft
een lief mens. Voor mij was
zij toen de enige die mijn tek
sten kon zingen. Het kwam
van twee kanten. Creatief heb
ik haar op het paard geholpen.
Aan haar de taak om ervoor
te zorgen, dat ze erop blijft".
Annie M.G. Schmidt stond niet
alleen naast Guus in het diep
tepunt in zijn carrière als
tekstschrijver, maar ook aan
het begin ervan. Student
Frans Guus, nu veertig,
schreef twintig jaar terug als
elke puber in zijn nabloei ge
dichten, zelfs een keer een
bundel onder het pseudoniem
Guus Valleide. Vaak ver
scheen op het gezicht van deze
serieuze muze een glimlach en
dan schreef hij luchtig werk,
rijmwerk, met tussen de regels
een zweem van de realiteit.
„Daar ga ik mee naar Sonne-
veld", zei een kennis die Grote
Wim van nabij kende. Die nam
het gelijk op het repertoire en
liet het Connie Stuart zingen:
„Diep in mijn hart ben ik geen
dame, maar ben ik een lelle
bel".
Gespleten
Het lied dus van een gespleten
vrouw. Guus zelf was niet
minder gespleten. Hij bleef
De Evangelische Omroep besteedt
vanavond een uur zendtijd aan
toelichtingen op de Zuidmolukse
zaak. Met een bespreking van de
geschiedenis van de Zuid-Moluk-
ken in de afgelopen 25 jaar hoopt
de E.O. te kunnen bijdragen tot
informatie die kan dienen bij be
sprekingen in de Tweede Kamer.
Dr. Aalders, prof. Veenhof, prof.
dr. Velema en Molukse predikan
ten discussiëren daarna over het
functioneren van recht en onrecht
in Evangelisch perspectief. Ook ir.
Manusama en ds. Metiary leggen
verklaringen af.
Ned. 1,21.50 uur.
Family
..All in the family" brengt een ver
haal over de Jeff er sons die gaan
verhuizen, omdat George vindt dat
hij in een betere buurt thuishoort,
nu hij drie wasserettes heeft. Loui
se neemt met moeite afscheid van
Edith Bunker.
Ned. 1,19.55 uur.
Droomland
In de reeks programma's over de
bewustzijnsindustrie „Droomland"
vanavond de aflevering „Ongeveer
10 procent". In deze aflevering
wordt nagegaan hoe weinig we in
Nederland kunnen zien van de to
tale wereldfilmindustrie - en hoe
het komt dat ons zo veel wordt
onthouden.
Ned. I. 20.20 uur.
Python
..Een nieuwe oude serie vol geestig
heden" noemt de VPRO het pro
gramma „Monty Python". In de
aflevering die vanavond wordt uit
gezonden. wordt de Italiaanse film
regisseur Visconti opgepakt we
gens fraude. Een bankheer begeeft
zich op het liefdadigheidspad en
ondertussen vindt een gezelschap
jonge onderzoekers een sjiek res
taurant in de wildernis.
Ned. 1,21.00 uur.
Oorlogswinter
De VARA herhaalt het slotdeel van
„Oorlogswinter", waarin Michiel
tot de ontdekking is gekomen dat
de man, die voor hem altijd „oom
Ben" was, een verrader is. De ge
volgen van oom Ben's activiteiten
waren nogal rampzalig. De man
wordt door de Duitsers opgepakt
en Michiel gaat naar meester Post-
ma, commandant van de onder
grondse.
Ned. II, 19.30 uur.
Koning klant
Koning klant gaat vanavond in op
De VARA herhaalt het slotdeel van "Oorlogswinter", waarin
oom Ben is ontmaskerd als verrader.
de handel in titels. Voorts wordt
aandacht besteed aan levensge
vaarlijk speelgoed en aan een ver
gelijkend onderzoek naar hypothe
ken.
Ned. II, 21.10 uur
Internationale
Koos Postema presenteert voor de
tweede keer „VARA's Internationa
le". Deze keer komen drie vrou-
Dat ik dit nog mag meemaken wordt vanavond via Ned. II
om 20.40 uur uitgezonden onder de titel "Behuizing", met
Adèle Bloemendaal en Leen Jongewaard.
wen, uit Roemenië, Zweden en
Spanje aan het woord; zij zijn allen
getrouwd met Nederlanders. Uit
elk land van de drie vrouwen zijn
artiesten uitgenodigd voor een mu
zikale bijdrage. Deze aflevering
duurt 15 minuten korter dan de
vorige; de samenstellers hebben
wat wijzigingen aangebracht. Zo
ontbreekt vanavond de internatio
nale jury.
Ned. 11,21.35 uur.