LEO AKKERMANS LAAT
MENSEN IN „EEN STUK
VAN HUN LEVEN" ZIEN
Interview met Rolling
Stones in de O-show
Herman van Veen
zet muziek van
Elcerlyc
Mariken op plaat
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE WOENSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
lillYHiH'li'lllll
TERUGBLIK
NOS-personeel wenst
scherpere bewaking
'DINSDAG 20 JANUARI 1976
LEIDSE COURAf.
PAGINA 2
Vanavond (Ned I 21.50 uur) start de KRO met een tv-serie.
De titel is: „Een stuk van je leven". Het zijn korte program
maatjes van een half uur, waarin mensen vertellen over hun
werk, over de buurt waar ze wonen, over wat ze graag hadden
willen worden en wat daarvan terecht is gekomen.
Regisseur-samensteller is Leo
Akkermans, een man die al
eerder opviel door zijn films
met sociaal-maatschappelijke
achtergronden. Zijn meest re
cente produkt was „School
klas 1925", een film over een
reünie van een eerste klas van
een lagere school in Amers
foort. Akkermans nam de reü
nie als kapstok voor een pro
gramma over mensen die door
omstandigheden, crisis, de
Tweede Wereldooriog, de
plank een beetje hebben mis
geslagen. Mensen die teleurge
steld zijn in het leven, omdat
het allemaal anders liep dan
ze graag hadden gewild.
„Een stuk van je leven" lijkt
in grote lijnen op „Schoolklas
1925". Weer gebruikt Leo Ak
kermans een kapstok om zijn
feitelijke informatie te vertel
len. In de serie, er zijn voorlo
pig vijf afleveringen gedacht,
laat hij mensen over zichzelf
vertellen. De personen zijn
echter niet willekeurig geko
zen. Ze hebben allen één ding
gemeen. Een begeesterende
hobby die een groot deel van
hun leven, hun doen en laten
uitmaakt.
De eerste aflevering van „Een
stuk van je leven" gaat over
Bernard Boerstal, een 56-jari-
ge pastoor uit het Betuwse
gehucht Haalderen. Bernard
Boerstal kwam twee jaar gele
den in het nieuws met zijn
aktie voor het behoud van de
dorpskernen: „Kleine kernen
van Nederland, verenigt u".
Haalderen is een saai dorp.
Het werd tijdens de Slag om
Arnhem in de Tweede Werel
doorlog volledig vernietigd.
Met geen enkel gevoel voor
sfeer en schoonheid werd het
in de jaren vijftig herbouwd.
Haalderen behoort bij Bem-
mel, een zeer roomse gemeen
te, negentig procent van de
bevolking is er praktiserend
katholiek.
Steunpilaar
Bernard Boerstal is een echte
ouderwetse pastoor, een
steunpilaar van de gemeen
schap die vaker wordt geraad
pleegd dan de burgemeester.
Hij is twaalf jaar pastoor in
Haalderen. In die tijd zorgde
hij er voor dat zijn dorp een
telefooncel kreeg en een eigen
rouwkamer. Hij volgde des
tijds een pastoor op die be
kend stond om de harde lijf
straffen waaraan hij zijn pa
rochianen onderwierp. Het
verhaal doet in Haalderen de
ronde dat als er iemand tij
dens de mis hoestte, meneer
pastoor weer van voren af
aan begon, dat hij kinderen
uren op de koude kerkvloer
liet knielen.
Pastoor Boerstal woonde en
werkte zijn leven lang in dor
pen. Toen Haalderen in 1974
kapot dreigde te gaan, omdat
de jongeren gedwongen door
gebrek aan woonruimte naar
de grote stad Nijmegen trok
ken, omdat de bejaarden ge
dwongen werden naar een be
jaardenhuis in een andere
plaats te verhuizen en omdat
door die ontvolking de mid
denstand failliet dreigde te
gaan, greep pastoor Boerstal
in. Hij pleitte voor woonruimte
voor jongeren en bejaarden.
Hij kreeg zijn zin. Het succes
van pastoor Boerstal had al
gauw een sneeuwbaleffect.
Een niet gering aantal dorpen
onderschrijven op het ogen
blik zijn ideeën. Heel wat klei
ne dorpskernen werden door
de aktie gespaard.
Bernard Boerstal is een goede
prater. In de film zegt hij:
„Het gaat niet alleen om
dorpskernen, kleine stadsker
nen zijn net zo belangrijk. Die
kleine kernen zijn op zichzelf-
staande gemeenschapjes waar
iedereeen iedereen kent. „Ou
derwetse" begrippen als bu
renhulp bestaat daar meestal
nog. Voor veel mensen bete
kent zo'n kern veiligheid".
„Mijn grootste probleem", zegt
Leo Akkermans, „is accepta
bele mensen voor de serie te
vinden. Een man als Boerstal
heeft alles in zich wat nodig
is om de mensen een half uur
te boeien. Hij is een welbe
spraakt man, een opvallende
persoonlijkheid. Hij heeft een
interessant leven achter zich.
Hij vertelt leuke anekdotes
over „zijn" dorp. En daarbij
vind ik zijn aktie zeer de moei
te waard. Ik wil een aflevering
maken over de Kasba in Hen
gelo, maar ik heb de man of
vrouw die erover moet vertel
len nog steeds niet gevonden.
Er zijn liefhebbers genoeg,
maar ze weten er of niet ge
noeg van of kunnen niet
Leo Akkermans: „Het is de kunst om goede praters
voor mijn programma te vinden".
boeiend genoeg vertellen of
hebben gewoon niet genoeg
„body" voor het programma.
Ik realiseer me dat het vrese
lijk moeilijk is iemand te vin
den als pastoor Boerstal die in
staat is een vol half uur aan
elkaar te praten. Misschien dat
ik in volgende afleveringen
met meer mensen zal moeten
gaan werken".
„Een stuk van je leven" wordt
één keer per maand uitgezon
den. Leo Akkermans zal het
dan hebben over arbeiders-
zelfbestuur, stadsvernieuwing
en onderwijsvernieuwing.
ROELFIEN SANT
Rolling Stones in de O-show.
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
Theo Stokkink presenteert van
avond weer de-O-show, KRO's
maandelijkse magazine op pop-
gebied in quiz-vorm. In deze
aflevering een interview met de
Rolling Stones.
Ned. 1,19.05 uur.
Father Brown
De KRO brengt weer een afle
vering van de serie Father
Brown, naar de boeken over
proester-detective Brown van G.
K. Chesterton. Als kolonel Dri-
ce zijn testament wenst te ver
anderen, worden de mensen in
zijn omgeving nogal verontrust.
Wie wordt onterfd en wie wordt
de nieuwe begunstigde? Onder
deze omstandigheden is father
Brown gast in het huis van de
kolonel, waar hij aan een histo
risch onderzoek werkt Als de
kolonel dood in de tuin wordt
gevonden, lost father Brown de
zaak op. Huishond Nox en een
wandelstuk zijn hem daarbij tot
hulp.
Ned. 1,19.45 uur.
1 Bob Bouma ontvangi „Voor een briefkaart"
de Belgische actrice Nellie Rosiers.
Briefkaart
In het filmprogramma „Voor
een briefkaart op de eerste rang
ontvangt filmjockey Bob Bou
ma vanavond de Belgische ac
trice Nellie Rosiers. Zij speelt de
hoofdrol in „Dood van een
non", een film die is gebaseerd
op het gelijknamige boek van
Maria Roseels.
Ned. I, 20.40 uur.
Dominic
In „Dominic" heeft Nick, die
door kapitein Beever in zijn ka
mer werd opgesloten, toch kans
gezien uit het internaat te ont
snappen. Beever komt daar de
volgende dag pas achter. De
kapitein, die van Nicks vriend
heeft gehoord, dat Nick in het
horloge het familiewapen van
Lord Stainton heeft ontdekt,
vermoedt dat zijn leerling on
derweg is naar het Stainton-kas-
teel. In werkelijkheid „ontferm
de" Nat zich over de jongen. Hij
heeft hem meegenomen naar de
„Eight Bells", waar Barty wacht
om dringende vragen te stellen.
Ned. II, 19.05 uur.
Sam
Het derde deel van de Engelse
serie „Sam" heeft de ondertitel
„Je moet ermee leren leven".
Jack en Polly Barraclough zijn
toch ingegaan op het aanbod
van Sam Wilson, om van Skel-
lerton te verhuizen naar Gol-
wick, waar Sam huizen heeft
geërfd. George, Ethel en Sam
vertrekken, zodat alleen Alan en
Eileen in het mijnwerkersdorp
achterblijven. In het nogal rusti
ge leven van Sam is drastisch
verandering gekomen.
Ned. II, 2025 uur.
Mini-voetbal
Voor een uitverkocht Sportpa
leis Ahoy' en zeker drieeneen-
half miljoen kijkers treden van
avond de ploegen van België en
de Rest van Nederland tegen
elkaar aan in de mini-voetbals-
how. Dit is een wedstrijd uit
poule B, waarin Domstad Ut
recht met twee gewonnen wed
strijden aan de leiding is geko
men. Als de Belgen deze wed
strijd winnen, zijn ze zeker van
een finaleplaats. Wint de Rest
van Nederland, dan moet deze
ploeg het resultaat afwachten
van Rotterdam Ahoy' Dom
stad Utrecht om te weten of zij
toch nog een finaleplaats kun
nen halen.
Ned. H, 21.20 uur.
Morgenmiddag
„Groot en klein" is een pro
gramma met Ray Nusselein, dat
morgenmiddag wordt uitgezon
den. Onder regie van Joop Pan-
nekoek wordt de verhouding
jong en oud in beeld gebracht,
gaat het over grote mensen die
denken dat als ze met elkaar
praten, kleine mensen er wel
niets van zullen begrijpen.
Woensdagmiddag Ned. I, 16.40
Harlekijn Holland, het pla-
tenmerk van de groep arties
ten i ond en met Herman van
Veen, heeft in zijn betrekke
lijk korte bestaan een aantal
opmerkelijke grammofoon
platen op de markt ge
bracht. Zo ook de plaat (no.
2925510), waarop de muziek
is geperst van de beide
speelfilms van Jos Stelling,
Elckerlyc en Mariken van
Nieumeghen.
Ruud Bos schreef de muziek,
die in de bioscoop overkomt
als een hechte eenheid met
de op het effect gebouwde
rauwheid in de schildering
van de middeleeuwen. Zoals
zo vaak met filmmuziek het
geval is, zit echter in die
eenheid ook de zwakte van
de muziek: zonder de beel
den wordt het gemakkelijk
inhoudsloos geluid, dat de
kracht mist een eigen leven
te leiden.
De eerste reqctie bij het ho
ren van de plaat is dan ook,
waarom deze muziek nou zo
nodig toch dat eigen leven
Lucie Singeling als
Marije.
Herman van Veen: lief
desklacht van Elkerlyc
moet gaan leiden. Bij het va
ker draaien, wanneer de op
het eerste gehoor erg vreem
de muziek wat herkenbaar
der wordt, neemt de twijfel
af en de bewondering gelei
delijk toe. Vooral de stukken,
waarin de koperblazers aan
grijpend agressief bezig zijn,
blijken inhoud genoeg te
hebben voor een eigen be
staan.
Een hoofdstuk apart, dat in
het verder instrumentale ka
der eigenlijk uit de toon valt,
is de titelsong Marije, gezon
gen door Herman van Veen.
De lyricus Herman van Veen
vertolkt hier niet ontbloot
van enige ironie de liefdes
klacht van Elckerlyc Helaas
valt dit lied in de bioscoop
tussen de wal en het schip,
omdat het aan het eind van
de film wordt gezongen wan
neer de toeschouwers al naar
buiten aan het gaan zijn. Op
de plaat kan men horen, dat
dit doodjammer is.
In de O-show een film over de groep The Tubes.
-ui
NEDERLAND I
TELEAC
18.15 Les Gammas (les 21)
NOS
18.45 Informatie voor Spanjaar
den
18.55 Journaal
KRO
19.05 De-O-Show (pop)
19.45 Father Brown
20.40 Voor een briefkaart op de
eerste rang
NOS
21.35 Journaal
KRO
21.50 Een stuk van |e leven
22.15 Beethoven-concert
NOS
22.45 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Domlnlc
19.30 Tweekamp
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.25 Sam
21.20 Mlnl-voetbal-show
22.10 Hier en Nu
22.50 The Continental Singers
NOS
23.00 Den Haag vandaag
23.15 Journaal
DUITSLAND I
18.30 Journaal
18.45 Klaas Vaak
18.55 Nordschau-Magazlne
19.26 Een geval voor MSnndll
WDR
18.00 Nieuws uit Noordrljnlar
Westfalen
18.10 Ahol, Paclflc-Lady
18.35 Tussen camera en beeld
scherm
18.45 Detective-verhaal
19.15 Hier und Heute
19.45 Grap om kwart voor acht
20.00 Journaal
20.15 Beroepenqulz
21.00 Shlrlns bruiloft, TV-film
23.00 Journaal
DUITSLAND II
18.20 Tekenfilms
19.00 Journaal
19.30 Zlrkus Renz, speelfilm
(1943)
21.00 Journaal
21.15 Gezichtspunt
22.00 Cultureel magazine
22.45 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Tl-Ta-Tovenaar
18.05 Domlnlc (slot)
18.30 Open school
19.00 Tienerklanken
19.45 Journaal
20.15 Royal Concert
20.45 Gezinsprogramma
21.35 Mysteriefilm
22.00 Gastprogramma
22.30 Journaal
l!IJ.IJ:IH!I.H
AVRO/VARA
9.30 Dieren om je heen (2)
dhlsme (1)
NOT
10.45 Jouw beurt (1)
VARA
15.30 Tymansha's vriend
16.40 Groot en klein
Teleac
18.15 Wetenschap In beweging (1
herh.).
HILVERSUM I
PP: 1819 Progr. van het GPV. 18.30
Nws. 18.41 Gezondheidszorg, deel 6.
DE STEM DER HOOP: 19.00 De natuur
ontwerp en ontwerper. NOS: Ac-
coord. kron. van de amateur, muz.-
beoef. AVRO: 20.00 Vanavond met om
20.00 (S) Het Metropole Ork. 20.30 (S)
Hersengymn 20.55 (S) De Derde Kamer.
21.15 (S) Paul Vlaanderen en het Mar-
got-mystery. 22.00 (S) Koepelcafé. 22.30
Nws. 22.40 Radiojoum. 23.00 (S) Trio
Lajos Horvath. 23.20 (S) Er floot een
vogel in de wei. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Echo. 18.30 (S) Op
vleugels. 18.50 (S) Zin in muziek. 19.30
Kerk als meervoud. 20.00 Nws. 20.05
Overweging. 20.15 (S) Kamerork.
solisten. 21.15 (S) Knel-punten (Knots)
hoorspel. 21.55 (S) Pianoconcert. NOS:
23.00 Met het oog op morgen. 23.55
Nws.
HILVERSUM
VARA: Van 7.02-18.00 (S) Aki. via Din
gen v.d. Dag. 7.02 (S) Gesodemeurders.
9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie
draait op verzoek van mensen uit de
sportwereld. 12.03 (S) VARA's Zoek-
plaatje. 14.03 (S) Spitsbeeld. 16.03 (S)
Willem van Beusekom met de LP top
20 en Tip LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Kom er maar
eens uit. (7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30
Nws. 8 36-8.45 Gymn. v. d. huisvrouw).
10.00 (S) Van heinde en verre. 10.30
Nws. 10.33 (S) Toerja. 11.45 (S) Café
Chantant. 12.26 Med. voor land en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Aktua. 13.00
(2) Een mondje Frans. 13.30 (S) Sport
na sport. 14.00 (S) Specialiteiten la
carle. 15.00 (S) Close up. 16.30 (S)
Keerpunt. 17.30 Nws. 17.32 Aktua.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 (S) In de Roode Cirkel: akt.
(8.00-8.11 Nws.) 9.35 Waterstanden. 9.40
(S) Schoolradio. 10 00 (S) Radioweek
blad. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Min
nen. 11.15 (S) Even bij draaien. 12.00
Steenwijk - Centraal. 13.00 Nws. 13.11
Dingen van de dag. 13.25 (S) Een
middagje stoom radio. 16.00 Nws. 16.03
(S) Moordbrigade Stockholm. 17.00 (S)
Uit het muziekalbum van Paul Godwin.
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.0:
(S) Pep op drie. 12.03 (S) Drie tussen
de middag. 14.03 (S) Pop-kontakt 16.03
(S) De Hitmeesters.
HILVERSUM IV
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus.
8.58 Programmaoverzicht. 9.00 Nws.
9.02 (S) Onder schooltijd. 9.30 (S) Theo
logische etherleergang. 10.00 (S) Or-
kestpalet. 12.00 (S) Pianowerken uit de
Romantiek. 12.30 (S) Componisten por
tret: Albert Lortzing 13.00 (S) Promena
de Orkest. 13.30 (S) Beroemde solocon
certen. 13.58 Programmaoverzicht.
14.00 Nws. 14.02 (S) Hier en nu. 15.00
(S) Muziek voor Diaghilev. 16.00 (S) In
kleine bezetting. 16.35-17.00 (S) Muziek
van eigen tijd.
Jan van Hillo haalde gister
avond herinneringen op aan de
stormramp van februari 1953.
Als uitgangspunt voor zijn pro
gramma had hij een foto geko
zen, die destijds geloof ik, de
wereldpers heeft gehaald: die
van de mensen op een slechts
door water omgeven dak, van
wie er één met een vlag zwaai-
.de. Ongetwijfeld een dramati
sche en zeer illustratieve opna
me. Van Hillo nu was de desbe
treffende mensen de familie
Bij de Vaate, wonende in Ker-
kwerve op Schouwen-Duiveland
niet alleen (23 jaar later) gaan
opzoeken, hij had hen daarna
ook in de studio genood. Hij liet
hen hun verhaal vertellen. Maar
dat leverde niet zo heel veel op,
want het ging nu eenmaal om
niet zo heel spraakzame Zeeu
wen. Wat natuurlijk geenszins
als aanmerking kan bedoeld
zijn, maar hun relaas bleef wat
aan de magere kant. Ook het
feit dat Van Hillo geen al te
inspirerende vragen stelde op
een bovendien weinig geïnteres-
I seerde toon, zal daartoe wel
hebben bijgedragen. De hele
herdenkende documentaire leed
trouwens aan een zekere bloe
darmoede. Heden en toekomst
van het Zeeuwse land (Ooster-
schelde open of dicht) werden
wel aangesneden, maar het ge
beurde allemaal zo oppervlak
kig en zelfs met zulk een opval
lend gebrek aan enige diepgang,
dat men nauwelijks iets wijzer
werd. De tijd stond weer even
stil, maar dan ook maar heel
even. En zeker veel te kort om
er ook maar een enigszins blij
vende indruk aan over te hou
den.
De geboorte van een vijfling
was „Tros Aktua" natuurlijk
niet ontgaan. Er werd ons door
Wibo van de Linde zelfs „een
exclusieve reportage" aange
zegd. Welnu, de exclusiviteit er
van liep geheel parallel met een
totale nietszeggendheid. Beter
viel het gesprek uit dat Marcel
de Groot had met de heer Ter
louw van D'66, die in een brief
negen topindustriëlen in zoverre
gelijk gaf, dat hij hun verzuch
ting over „het bederf van het
ondernemingsklimaat" onder
schreef. Hij bleef het overigens
„globaal eens" met het rege
ringsbeleid, onder meer consta
terende dat er in de politiek
„teveel met bedoelingen wordt
gewerkt", waar hij zich liever
met de feiten bezig houdt. Zoals
het hoort.
HERMAN HOFHUIZEN
(Van onze radio- en tv-redactie)
Hilversum Het personeel
van de NOS, vooral zij die
werkzaam zijn in de studio's,
voelt zich daar niet veilig. Het
heeft bij de Raad van Beheer
erop aangedrongen bewaking
van het omroepkwartier in te
stellen.
In een brief schrijft het perso
neel, dat de regering met grote
ernst het studiogebouw liet be
waken tijdens de gijzelingsac
ties in Beilen en Amsterdam.
Men wil deze bewaking perma
nent gemaakt zien.
De Raad van Beheer heeft mo
menteel in onderzoek op welke
wijze gestalte kan worden gege
ven aan deze wens van het per
soneel. Voorshands denkt men
aan scherpere controle op in- en
uitgaande bezoekers.