Parels passen
en garderobe
bij
elke
r™1
kleur
9aulus de Boskabouter - De Uitvinder
Lucky Luke - De trek naar Oklahoma
Suske en Wiske De Bokkige Bombardon
TEKST:
Door JEAN DU LIEU
C. Dargaud S.A. 1976
Maandag 19 |anuari
Koninklijke Schouwburg 20.15 Voor
première Ned. Dans Theater (J)
HOT 20.30 Bzrtöh-schrijvers-cyclus
Adriaan van der Veen (J)
Circustheater 20.30 Orkestvereniging
Musica o.l.v. Jan Out.
K O-gebouw Lelden 20.00 Lezing
over acupunctuur.
Goede Herderkerk Alphen a/d Rijn
20.00 Lezing over politieke ontwikke
ling in Zuid-Europa.
Zaal Nabij Alphen a/d Rijn 20.00
Lezing over Japan.
Opstandlngskerk Alphen a/d Rijn
20.00 Lezing over werkloosheid.
Dinsdag ZO |anuarl
Koninklijke Schouwburg 20.15 Ned.
Dans Theater (J)
HOT 20.30 De andere wereld (Haagse
Comedie) (J)
Theater Aan de Haven 20.30 Aga-
mennoon (De Appel) (J)
Uithol 20.00 Holiday on Ice.
Dlllgentla 20.15 Kamermuziekavond
Residentieorkest (J)
Lutherse Kerk 20.00 Marinierskapel
der Koninklijke Marine o.l.v. It. direc
teur J. J. Koops.
Museum voor Volkenkunde Lelden
20.00 Lezing over Egypte.
APOLLO 1 (460340): Jaws (14) 2.30-
7.00-9.30. APOLLO 2 (460340): De
klokkenluider van de Notre Dame (14)
2.00-7.30-10.00 Big Abner (besl.) dag.
12.00. ASTA (463500): Jaws (14) 2.30-
7.00-9.30. BIJOU (461177): Het vlees
van de orchidee (18) 2.00-7.30-9.45.
CALYPSO (463502): Sneeuwwitje en
de 7 dwergen (a.l.) 2.00-8 00. woe.
I.30-3.30-8.00. CAMERA (467200): Une
partie de plaisir (14) 2.15-7.15-9.30.
CINEAC (630637): The sting (14) 7.00-
9.30 Kuifje en het haaienmeer (a.l.)
II.30-1.30-3.30. CORSO (467200): De
wreker van Shao Lin (18) 2.00-8.15.
DU MIDI (855770): Butch Cassidy and
the Sundance Kid (14) 8.15 Kuifje en
de blauwe sinaasappel (a.l.) woe. 2.00.
EUROCINEMA (667066): Lawrence
van Arabië (a.l.) woe. 3.45-7.45 ov.
dag 1.30-7.45 Stad op stelten (a.l.)
woe. 1.30. FLORA (465224): Rolls
Royce Baby (18) 2.00-7.00-9.15. KRI-
TERION (460330): Alice doesn't live
here anymore (14) 7.00-9.30. METRO-
POLE (392244): Lenny (18) 2.00-7.00-
9.30. ODEON 1 (462400): The bridge
on the river Kwai (14) 2.00-8.00.
ODEON 2 (462400): Het verborgen
geweer (18) 2.00-6.45-9.15. OLYMPIA
(330814): Samen uit, samen thuis (a.l.)
2 00-8.00. PASSAGE (460977): Histoire
d'O (18) 2.30-7.00-9.30. REX (636747):
Veel liefs uit Moskou (14) 11.30-1.45-
4.00-7.00-9.30. ROYAL '70 (462677):
Across the 110th Street (18) ma. di.
2.15-8.00 woe. 2.15. ROYAL OP ZOL
DER (462677): De meedogenloze do
der (18) ma. t/m woe. 2.15-8.00. STU
DIO DE LUXE (461859) Emilienne (18)
2.15-7.15-9.30 STUDIO 2000
(542288): The front page (14)
7.00—9.30 (div. av. besl.) Dik Trom
knapt het op (a.l.) woe. 2.00. DE
LEIDEN
CAMERA (124919): The battle of the-
bulge (14) 8.00 Tarzan in New York
(a.lwoe. 2.30. LIDO (124130): Earth
quake (14) 2.30-7.00-9.15. LUXOR
(121239): De zomer van de witte haai
(18) 2.30-7.00-9.30. REX (125414): Le
vend in het lijkenhuis (18) 7.00-9.15
Pinocchio (a.l.) woe. 2.30. STUDIO
(133210): Lenny Bruce (18) 2.30-7.00-
9.15. TRIANON (123875): Histoire d'O
(18) 2.30—7.00-9.15. STUDIO O
(123280): De klokkenluider van de
Notre Dame (14) 7.00-9.15. FLORA
(120814): Naakte vrouwen die geen
maat kunnen houden (18) 7.00-9.15.
DOELEN KINO: Goodbye Bruce Lee
(18) 7.00-9.00. CITY: Bite the bullet
(14) 2.30-7.00-9.15. CITY SELECT: Elc-
kerlyc (18) 8.15 en 2.30 (beh. woe.)
Lang leve Sneeuwwitje (a.l.) woe.
2.15.
bij een groot aantal oesterli
chamen op te wekken. Hij
bracht een bolletje parelmoer
van de Missisippi-oester in de
Japanse oesterschelp over. En
sinds Mikimoto eind vorige
eeuw zo'n succes had met zijn
experiment is de parel gede
mocratiseerd.
Niet te diep
Het water waarin pareloesters
zich patent voelen mag niet te
diep zijn, ze hebben een hekel
aan zoet water en tempera
tuurswisselingen. Aan de west
kust van het eilandje Kioesjioe
(omgeving Nagasaki) wil de
oester zich wel ophouden. De
baaien voldoen aan haar eisen.
In de beschutte, zonnige in
hammen drijven nu grote vlot
ten met kooien, waarin de ge
vangen oesters worden voor
bereid tot hun taak: parels
maken. Maar, wie parels 'wil
kweken moet geduldig zijp-
Het is een kwestie van jaren.
Kooien en inhoud worden
steeds gecontroleerd, geselec
teerd en schoon gepoetst. Ook
het water waarin ze hangen
wordt getest op voedselrijk-
dom, zuiverheid, temperatuur.
In de winter gaat het hele
zaakje naar warmer water.
Als de oesters zo drie jaar
„geleefd" hebben zijn ze sterk
genoeg voor de ingreep.
Getrainde specialisten openen
de schelp op een kiertje en
werken supersnel met een pin
cet een zuiver rond bolletje
parelmoer in de oestermantel.
Welke vorm de parel in wor
ding zal krijgen is onbekend,
de natuur maakt het werk af.
Wel is de grootte van toekom
stige parels afhankelijk van de
soort oester en het kerntje.
Het aantal mislukkingen is
groot, alleen de krachtigste
oesters overleven de operatie.
Weer gaan de oesters daarna
voor jaren in de kooien, waar
in ze worden gekoesterd en
beschermd. Voor het invallen
van de winter begint de oogst;
het oesterorganisme heeft nog
een laatste harde kern om de
parel gevormd. Bij de oogst
keurt men de kwaliteit, gaaf
heid van de parelhuid, kleur,
glans en grootte. Voor elk col
lier zijn er duizenden parels
door de handen van deskundi
gen gegaan. Scherpe selectie
voor de mooiste colliers. Na
tuurlijk mag men de cultuur
parel niet verwarren met de
fabrieksparel, een met een
soort lak uit visschubben over
dekt glasbolletje. Toch kunnen
de laatste bedriegelijk zijn.
Het verschil echter kan mak
kelijk worden vastgesteld door
de parel langs de snijkant van
de tanden te halen. Als het
oppervlak glad aanvoelt, hebt
u met imitatie te doen. De
cultivéparel voelt wat ruwer
aan.
Moeilijker is het onderscheid
vast te stellen tussen echte,
opgedoken parels en cultuur.
Daarvoor zijn röngenstralen
nodig. Beide parels groeien in
zeewater, maar bij puur na
tuur is het vreemde insluitsel
niet kalkachtig. Van de culti-
vé's is het beeld homogeen,
feitelijk mooier.
1 Kaaps viooltje: geen zonaanbidster
MAANDAG 19 JANUARI
=E Wie het Kaaps viooltje of
EE „Saint-Paulia oppervlakkig
kent denkt mogelijk, dat daar
ES weinig over te vertellen valt.
Maar dat men zich daarin ver-
gist weet men snel als Henny,
onze plan ten deskun dige er-
over begint Het is een fijn
familietrekje van de „viool-
tjes" om zich op de achter-
EEE grond te houden, maar omdat
het plantje met zijn rose, roze-
lila, wit, violetbloeiende
bloempjes, enkelbloemig of ge-
vuld met gekroesde of gegolf-
de rand 't zo goed doet en zo'n
fijn cadeautje voor oma of het
lieve nichtje is, zullen we het
maar eens in de openbaarheid
halen. Het Kaapse viooltje
mag (als haar zusters violen)
niet in de felle zon, zelfs liever
=E helemaal niet in de zon. Door
EE zonlicht krijgen de bladeren
gele vlekken. Tegenwoordig
bloeit het plantje het hele jaar
door en moet 's winters liefst
op dezelfde plaats blijven
staan, bijvoorbeeld tussen een
dubbel raam op het Noord-
=E oosten. Als de bloei net voor-
bij is wordt veel blad gemaakt,
dus liefst een krans eraf halen.
Dit bevordert snelle nieuwe
bloei. Dit plantje nooit
sproeien. Het blad is harig,
waardoor het water erop blijft
liggen. Dat schroeit (in de
buurt van verwarming) of gaat
rotten. Op het schoteltje moet
men onthard lauwwarm water
gieten. Gelijktijdig vochtig
houden is de boodschap. Ge
durende de korte bloeipauze
in de winter iets minder gieten
en het dan ook de zwakke
voedingsoplossing onthouden,
die het anders om de 14 dagen
graag wil hebben. Stekken:
willekeurig blaadje eralf halen,
steel tweemaal zolang als het
blad. In potje met water zet
ten, waarin wat houtskool
voor desinfectie.
Desnoods een plastic zakje er
overheen trekken om de „cul
tuur" vochtig te houden.
Kaaps viooltje nooit meene
men naar een zieke in eer
ziekenhuis (dat geldt trouwens
voor alle planten). Het leent er
zich door de geringe omvang
goed voor, maar passeert de
hoofdzuster niet. In de aarde
kunnen voor operatiepatiënten
besmettelijke bacteriën zitten.
Verpleeginrichtingen mag het
plantje wel binnen komen.
IN WIT, ROSE EN ZELFS GOUD
Parels zijn hoog mode. Ze passen bij elke kleur en bij elke
garderobe. Ook bij maxi voldoen ze best. Een hooggesloten jurk
vraagt om een aflopend collier of een meerrijïge „choker", een
snoer gelijke parels dat nauw om de hals wordt gedragen. Het
aflopend collier met een grote parel,in het midden staat het
beste bij een korte hals, die daardoor optisch langer lijkt Een
sautoir of lange choker mag een lengte bereiken van 120 cm.
In de etalages op de feestelijke japonnen prijken vaak dubbele
rijen parels, maar die komen uit de fabriek Er zijn drie
soorten parels: echte, cultivé of cultuurparels en imitatie. Imita
tie parels heeft men al voor een paar tientjes, de prijs van
cultuurparels hangt af van de grootte (van 2 mm doorsnee tot
10 mm), de glans en de kleur. Het meest bekend zijnde cultivé's
in wit en rose. Maar het is ook een schrandere geest gelukt
gouden parels te kweken, die donkerharigen erg flatteren.
Zo wer
den parels
vroeger
gedragen.
De Maha-
radja van
Patalia
had er zijn
hoofd en
hals mee
volgehan
gen. En
allemaal
echt
Er komen nogal wat cultuur
parels van Majorca, maar d«
mooiste groeien in Japan,
waar ze helaas de laatste jaren
duurder zijn geworden dooi
de waterverontreiniging in de
Japanse zee. Met ingrijpende
maatregelen is men echter de
vervuiling min of meer de
baas geworden, zodat het met
de prijzen nu weer wat gunsti
ger ligt Echte parels zien we
natuurlijk nog in de (bescher
mende) vitrines van de juwe
lier, maar die zijn zo kostbaar
dat maar weinigen zich de
weelde kunnen veroorloven.
Lome parelvissers rond de
Perzische Golf langs de ha
vens van de sultanaten doken
ze vroeger op in subtropische
gebieden, waar ze in de oester
diep onder de zeespiegel groei
den. De vissers moesten heel
vaak naar beneden, kwamen
soms maar met een petieterig
kleine of barokke (grillige) pa
rel terug en zelden met een
gaaf exemplaar, gevormd door
een vreemd lichaam dat de
oester was binnengedrongen
en daar haar „vlees" irriteer
de. Want de parel is eigenlijk
het resultaat van een piekte"
van de oester. Het oesterli
chaam stelt zich teweer door
het voorwerpje in te kapselen,
er groeit een laagje opperhuid
weefsel overheen, dat weer
wordt bedekt door laagjes
koolzure kalk. Maar dit inci
dent komt bij „in het wild"
levende oesters maar zelden
Een vindingrijke Japanner
heeft omstreeks 1890 een foef
je gevonden om deze reacties
I Zeemansstrepen en ribbeleffecten
Tiny Francis
Rappe, deskundige vingers brengen de kogeltjes in
de schelp, die maar even open mag blijven. Er komt
een soort schroevendraaier aan te pas, die de oester
een paar seconden openhoudt terwijl (links) het bolletje
wordt binnengeschoven.
Deze zomer veel Bonneterie: vesten, T-shirt, pulli's tot de taille of over de heup.
Voor haar, lange pulli met zeemansstrepen, laag ingezette mouwen en koord om
het middel. Voor hem vest inplaats van jasje met shawl-kraag en geribbelde effecten.
Sportief gebreide zomer pullovers met V-strepen. Modellen: Bleyle.
T-83 - „Dit was een schroefvlieg-
tuig," zei de professor, nadat hij
ietwat beteuterd uit de wrakstuk
ken was gekropen. „Een uitne
mende uitvinding en precies wat
we nodig hadden." „Precies wat
we nodig hadden?" riep Pieter
verontwaardigd. „Wie heeft er nu
een schroefvliegtuig nodig? We
verwachten een draak en déér
moet wat aan, gedaan worden."
.„Sakkerloot, dat is me nou toch
ook wat," mompelde de geleerde.
„En ik dacht nog wel dat ik iede
reen uit de nood had geholpen."
„Was dat maar waar," klaagde
Paulus. „Die draak kan ieder
ogenblik komen," „Ik ben al weg,"
schreeuwde de geleerde. „Mis
schien is er nog tijd genoeg om
iets nieuws te maken."