Oud schoolklasje uit Oude Ade Roelofarendsveens oud-brandweerlieden gingen op reünie Lissese ambtenaren zitten te krap VOORLEESBALKON VOOR LISSESE KLEUTERS 1 DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN AARDBEVING: KERMISSENSATIE 1 Het leven van Lenny Bruce CHINEZEN CONTRA JAPANNERS LjlIDÖÜ COURANT PAGIN A 5 IIIIIIIIIIIIII illinium Leidenaar Jan Vink be zorgde mij gisteren een vergeelde prent van een schoolklasje uit Oud Ade met het verzoek de ze in mijn rubriek te plaatsen. „Ik kwam dit plaatje op zolder tegen vertelde hij mij en ik dacht dat het wel leuk was voor een aantal be woners van Oud Ade om dit plaatje nog eens te zien. Veel van de leer lingen die 'r op staan zijn al overleden maar ik weet dat er ook nog een aantal leven en voor hen zou ik het leuk vin den als deze foto ge plaatst werd." Dat ver zoek kan ik niet weige ren. Jan Vink (78), die zelf 48 jaar in Oud Ade woonde en op de foto vlak naast de schoolmees ter rechts staat, zegt zijn dorp nog lang niet vergeten te zijn. „Ik1 ga er nog regelmatig een kijkje nemen", zei hij mij, „en dan ga ik ook altijd even langs de basisschool waar ik zoveel beleefde." Op de foto uit 1907 staat de helft van de schoolgaande jeugd van het toen ook al erg kleine Oud Ade. Ik noem even alle namen. Links staat hoofd onderwijzer Ch. Krebbers en rechts onderwijzer A. de Rijk. Op de bovenste rij van links naar rechts: Jacob van der Berg, Koos Pennings, Simon Pennings, Hein van Dam, Hein van Dam, Hein Veenswijk, Koos Heemskerk, Hein de Hol lander, Flip van der Ing en Nico van der Ing. Op de twee de rij staan: Jan Oudshoorn, Louwi van Leeuwen, Jan Koek, Simon van der Horst, Jeroen Vrijburg, Simon Vrij burg, Kobus Vrijburg, Sijme Heemskerk en Jan Vink. Op de derde rij zien we Corne lia van der Meer, Trijn van der Voort, Antje Oudshoorn, Kaatje Oudshoom, Jan Vrij burg, Pietje Heemskerk, Anna Disseldorp, Dirkje Oudshoorn, Bet je van der Meer en Jan Bartels. Op de onderste rij tenslotte Kobus Oudshoorn, Cor van Haastrect, Janna Borst, Mina Bartels, Anna Schrijver, Kla- zien Uljee, Aantje Heemskerk, Hanna de Hollander, Thijs van Dam en Anton Schrijvers. Dat oud-soldaten en oud-sch olieren af en toe een reünie organiseren om elkaar weer eens te zien komt regelmatig voor maar dat ook oud-brand weerlieden dat doen, dat is voor mij nieuw. Toch gebeur de dat deze week in Roelofa- rendsveen waar een aantal be jaarde brandweerlieden te gast waren op de jaarvergade- ring van het korps waar zij i eens deel van uitmaakten, maar waar nu weer hoofdza- j kelijk jonge krachten in zitten, f Het idee, zo hoorde ik, was afkomstig van een aantal jon ge brandweerlieden van het korps Roelofarendsveen, die in het verleden al zoveel sterke verhalen hadden gehoord over hun collega's van toen dat ze kortgeleden spontaan voorstel den om een aantal van die oude spuitgasten uit te nodi gen op de jaarvergadering om eens te horen hoe het er vroe ger met de brandweer van Roelofarendsveen aan toe was gegaan. Eén'van de reünisten was Jo- han van Beek, die 54 jaar aan Het Veense brandweercorps van vlak voor de oorlog. Vlnr: Han Klein, Wil Bakker, Tek Huigsloot, Gerrit Huigsloot, Johan van Beet, Theo van der Méér, Leo Koppelaar, Piet Sijp, Koos van der Meer, Eet Idelenburg en Ko Rietbroek. het Noordeinde woonde maar nu zijn dagen slijt in een gezel lig huisje in Leiderdorp. Hij heeft die avond enorm zitten genieten, zo vertelde hij mij gisteren. Hij ontmoette daar onder andere Nic Verhaar, Wil Bakker, Eef Idelenburg, Han Klein (van het café in Oude Wetering) en Gradus van Kins, collega's van vroeger met wie hij veel spuitavontuurtjes be leefde. Daar vertelde Johan van Beek die avond dan ook uitgebreid over en er werd met open mond naar hem geluisterd. Hij had speciaal een aantal oude prenten van Roelofarendsveen meegenomen en ook wat knip sels uit de Leidse Courant zo dat hij zijn verhalen nog smeuiger kon maken. Hij ver telde bijvoorbeeld over die brand in '39 toen het korps juist een nieuwe spuit had ge kregen. En hoe hij daar als eerste spuitgast met uitgerolde brandslang klaar stond om een felle brand te bedwingen. Maar de spuit was nog zo nieuw dat de jongens die het apparaat moesten bedienen geen raad wisten met hun aan winst en daar stond Van Beek dan ook tevergeefs op een flin ke waterstraal te wachten. Toen hebben ze nog Eef Ide lenburg uit de kerk moeten halen want die had er wel verstand van. Ja, er werden in hotel Heems kerk veel herinneringen opge haald en ook veel gelachen. „We hebben het best naar onze zin gehad", vertelde hij, „lek ker gratis gegeten en gedron ken en weer veel oude vrien den ontmoet, wat mij betreft mag men zo'n reünie om de veertien dagen houden. Het in 1907 in oud-hollandse stijl gebouwde Lissese raad huis, dat in 1968 uitbreiding kreeg door de aankoop van de naastgelegen villa Eenhuis, is weer te klein. De Lissese amb tenaren, zo vernam ik, zitten nu met smart te wachten op nog meer ruimte want het is nu allemaal wat krap. Vooral op de afdeling financiën moet men maar roeien met de rie men die men heeft en erg veel is dat niet. Er is ook grote behoefte aan een paar kamers voor de wethouders, die nu moeten improviseren en er is ook een tekort aan spreekka mers en vergaderruimten. Burgemeesters en wethouders van Lisse hebben nu aan de raad een verlanglijstje voorge legd waarin een paar voorstel len worden gedaan die in de nabije toekomst het werkkli maat op het gemeentehuis aanzienlijk moeten verbeteren. Een van de voorstellen is om een nieuwe raadzaal te bou wen omdat de huidige, vooral voor de raadsvergaderingen, te klein is. Het komt nu vaak voor dat het publiek moet staan en dan vlak achter de De fraaie maar te kleine raadzaal in het gemeentehuis van Lisse IIIIIIIIIIIIII rug van de burgemeester de discussies moet volgen. Niet alleen is de raadzaal te klein voor de bezoekers maar over enige tijd wellicht ook voor het aantal raadsleden dat over een paar jaar, als in Lisse het inwonertal van 20.000 zal worden bereikt, zal stijgen tot 19. De Lissese raadzaal ziet er overigens nog piekfijn uit, dus daar ligt het niet aan. Er is veel hout in verwerkt, langs alle wanden tot een hoogte van twee meter. De man die de betimmeringen aanbracht, de heer V. d. Zaal Kuyken- huis, liet zich destijds inspire ren door het interieur van het bekende kasteel Haarsuylen, zo hoorde ik. Hoe mooi de raadzaal er ook 'uit ziet; ze is gewoon te klein. Wel blijft de zaal een functie houden als burgerzaal en als trouwkamer. B. en W. willen ook twee wet houderskamers, een commis sie-kamer voor kleine vergade ringen, een paar spreekka mers en ook wat meer armslag voor de receptie en de huis houdelijke dienst. Ik hoorde dat er in het stuk nieuwbouw ook een noodbestuurspost voor de BB zal komen. Maar het zijn allemaal nog maar globale wensen die naar voren zijn gebracht. Er moet zelfs nog een architect worden gezocht die het een en ander gaat uitwerken en dan met een wat concretere omlijning voor de uitbreiding van het raad huis kan komen. Men heeft de raad nu gevraagd om alvast 25.000 beschikbaar te stellen om de uitwerking van de nieuwbouwplannen op gang te kunnen laten komen. Primeurtje voor nieuwe bibliotheek De nieuwe openbare bibliotheek in Lisse, die op donderdag 29 januari door staatssecretaris Meijer van CRM geopend gaat worden, krijgt een unieke ruimte, die men tot nu toe in nog geen enkele andere bibliotheek aantrof maar waar Lisse, dank zij de creatie van de Rijswijkse architectengroep Van Hengel en Luursema, de primeur van heeft, zo hoorde ik gisteren van de Lissese bibliothecaresse mevrouw Kapon. De primeur is een zogenaamd „voorleesbalkon", een ruimte in het gebouw waar de jongste leden van de bibliotheek bijzondere dingetjes kunnen doen. In het voorleesbalkon, dat in het midden van de bibliotheek, in de dakpunt van het gebouw is aange- bracht, zaV aan de kleintjes in de leeftijd tot acht jaar een maal per week worden voorgelezen en kunnen zij naar aanleiding van wat is voorgelezen op het balkon poppenkast spelen, tekenen e.d. Het voorleesbalkon is een aparte ruimte waar wel =j schuifluikjes in zijn geconstrueerd zodat de kinderen, als ze dat willen, toch nog een kijkje in de bibliotheek kunnen nemen. ==j De nieuwe bibliotheek, die in de Nassaustraat staat, heeft een vloeroppervlakte van 800 m2 en dat is 500 m2 meer dan in het noodgebouw aan de Grachtweg. Ik hoorde van mevrouw Kapon dat het laatste jaar de aanmel- dingen voor het lidmaatschap van de Lissese openbare biblio- S= theek zijn binnengestroomd. „Vorig jaar hadden we 3600 leden", zei ze, „maar dat zijn er inmiddels 5000 geworden. Langzaam maar zeker krijgen de Lissenaren zin in het lezen." Overigens zullen de leden van de bibliotheek het binnenkort even zonder moeten doen omdat vanaf de twaalfde van deze maand de ongeveer 15.000 boeken moeten worden overgekast naar het nieuwe gebouw in plan Blokhuis. Die verhuizing duurt j= tot de dag van de opening. Mevr. Kapon: straks, als de bibliotheek klaar is zal ik hier temidden van de kleuters voorlezen. De verhalen ken ik al uit mijn hoofd, zodat de peuters de plaatjes kunnen bekijken. 4ido Aardbeving (14) met Charlton Heston en Ava Gardner. Regie: Mark Robson. „Earthquake" begint zoals alle rampen-films vrij gemoedelijk. Ingenieur Graff (Charlton Heston) reageert wat vermoeid op de scherpe dialoog van zijn verwende en jaloerse echtgenote een goede come-back van Ava Gardner terwijl een lichte aardschok de toeschouwer vast voorbereidt op de grote dingen die komen gaan. We zien hoe agent George Kennedy na de wilde achtervolging van een autodief moeilijkheden krijgt met zijn chefs en hoe stuntrijder Richard Roundtree zich voorbereidt op het klapstuk van zijn carrière. Hoe de bewaker van een dam de eerste aanwijzin gen ontvangt van een naderend onheil en seismologen in dubio staan of zij alarm moeten slaan of niet. Vakwerl^van scenarioschrijvers Lijkt de situatie onder de knie, George Fox en Mario „Peetva der" Puzo, die ons vertrouwd maken met de personages die wij op de voet zullen volgen als' straks de hel losbreekt. Want dat staat te gebeuren, te oorde len naar de bezorgde gezichten van de mannen in het seismolo gisch instituut. Na deze intro ductie trekken regisseur Mark Robson en de vinding „Sensur- round" negen minuten lang op registers open. Aardbevingen zijn dankbaar materiaal voor spektakelfims. De meest mar kante voorbeelden ervan vinden we in de jaren dertig in Merian C. Cooper's verfilming van „De laatste dagen van Pompéi" en in W. S. van Dyke's „San Francis co" waarover destijds een kriti- kus schreef „De aardbeving van 1909 is verrewg het beste deel van de film, realistisch genoeg om zangers Jeanette McDonald even haar mond te laten hou den". Met „sensurround" als derde film-dimensie overtreft Robson echter alles wat er op dit gebied tot nog toe werd vertoond. Is het geweld verstomd dan con centreert de film zich geheel op het reddingswerk in de zwaar gehavende gebouwen met Charlton Heston als uitblinker en George Kennedy, als goede tweede. dan geven Robson en sensur round de film een nieuwe injec tie met een tweede aardbeving terwijl een zwak toegiftje aan het slot voldoende is om de geweldige dam, die de rampen nog net wist te doorstaan te laten sneuvelen met het gevolg dat een ware vloedgolf van wa ter het toch al zo zwaar geteis terde gebied overstroomt. Uit het bovenstaande blijkt dui delijk dat sensurround niets met filmkunst en alles met kermis- sensatie te maken heeft. Het is Robson's verdienste dat hij rond dit uitgesproken effectbejag toch nog een onderhoudende en goed geconstrueerde speelfilm wist te bouwen met enkele mar kante rollen, zoals die van Mar- joe Gortner als de nederige su permarktbeheerder, die opge roepen voor hulpacties van de Nationale Garde een machtswel lusteling wordt. „Earthquake" is net als „The towering inferno" eigenlijk een felle aanval tegen de onverant woorde hoogbouw in de Ver enigde Staten, maar in tegen stelling tot laatsgenoemde film, die zichzelf zeer ernstig nam, gekruid met de in noodsituaties soms zo bevrijdende humor. Wat bijvoorbeeld te denken van een burgemeester, genoodzaakt om de gouverneur van de staat Charlton Heston met fraai vrij uitzicht op de ruines van Los Robson's „Earthquake". Studio: Lenny (18) met Dustin Hoffman en Valerie Perrine. Regie: Bon Fosse. Lenny Bruce wil het Amerikaanse volk zijn eigen samenleving laten zien: een hypocriete samenleving. Alles wat „stilzwijgend", wordt gedaan; daar waar niet over gepraat mocht worden. Lenny Bruce, gespeeld door Dustin Hoffman, vertelt het aan iedereen en overal; hij doorbreekt alle taboes en betaalt ervoor met zijn dood. Elke „wilde" gedachte, over vooral sexuele relaties, spreekt hij uit. Uiteindelijk blijkt dat de bezoekers van zijn zogenaamde komische shows alleen maar komen voor de sensatie. Nadat Lenny Bruce door de politie diverse malen wordt opgepakt wegens tever gaande obsceniteit en tot gevangenisstraffen wordt veroordeeld, laat het publiek hem in de steek. Dan spreekt Bruce alleen nog maar over de rechtzaken die hij heeft meegemaakt; over de waardeloze rechtspraak in Amerika; over rechters die verdachten niet uit laten spreken. Het is allemaal waar gebeurd. Lenny Bruce die Amerika een kleine tien jaar geleden op stelten zette. Hij sterft in 1966; hij ligt naakt op de vloer van de badkamer, gestorven door een overdosis heroine. Bob Fosse heeft er een uitstekende documentaire film van gemaakt, waarin vrienden en familieleden over Lenny Bruce vertellen. Een documentaire film waarin alles aan bod komt: sex, drugs, frustra tie, liefde, blindheid en uiteindelijk ook nog rechtspraak. De film begint in Baltimore in 1951. Lenny is een komiek die het publiek met huis-tuin-en-keukengrappen pleegt bezig te houden. Als hij zijn vrouw ontmoet verandert hij. Hij krijgt 750 dollar per week aangeboden als hij gewoon elke gedachte die bij hem opkomt uitspreekt. Het wordt zijn dood. Henk v.d. Post Californië te waarschuwen van de op handen zijnde ramp, die uitroept „En hij is niet eens van dezelfde partij als ik!" Of de „running gag" een grap die door de hele film heenloopt van de dronkaard, die zo beneveld is dat hij van de hele aardbeving niets merkt en al leen maar om een volgende bor rel roept. Een rolletje gespeeld volgens de titellijst door een ze kere Walter Matuschanskayas- ky, in wie we zonder enige moei te de formidabele acteur Walter Matthau herkennen. „Eartquake" is eigenlijk geen film om over te schrijven, maar om als men tegen een stootje kan te gaan zien. MILO Camera: Een vuistvol karate (18) met Bruce Lee en Miao Ker Hsiu. Regie: Lo Wei. In „Een vuist vol karate" is er geen sprake van enige verrassing. Regisseur Lo Wei werkt met z'n Hongkong-Chinezen volgens het principe dat we voor het gemak de „bami-western" noemden na de eerste „Chi nees" De IJzeren vuist Goed en kwaad liggen als in de begindagen van de western overduidelijk getekend. Ja panners spelen de rol van boeven, veedie ven, Indianen, vult u maar in, en de vuiste noorlog vindt plaats tussen twee sportscho len die je zou kunnen vergelijken met de „ranches" of de stammen uit diezelfde wes tern. De techniek van het filmen is uiterst simpel, de acteurs beelden hun emoties uit via het trekken van lelijke en minder lelijke gezichten en hoofdrolspeler Bruce Lee spant de kroon door op zoek naar gerechtigheid voor zijn vermoorde leermeester een soort Boris Karloff-imitatie te brengen. Dat je hier en daar toch geboeid wordt, komt voornamelijk door die heel andere wereld die uit de beelden spreekt Het is best verademend te kijken naar vuistgevechten die als balletten worden uitgevoerd met de meest vreemde strijdkreten op de achter grond. Af en toe wordt die boksende vuist vervangen door een zwaard of een moderne Dagelijks portie liefde Geef ons dagelijks lief de (18) met Paola Senatore en Lucretia Love. Regie: André Marchand De 18-jarige Beatrice heeft het moeilijk. In de beroemde schrij ver Mare heeft zij een rijke aanbidder, die zeer voorkomend is, maar haar met geen vinger aanraakt Haar dagelijkse portie fysieke liefde vindt ze bij haar vriendin Heléne. Omdat ze dit wel een abnormale situatie vindt, roept ze de hulp in van een psychiater, die, zoals al zijn collega's in de filmwe reld, al gauw. de oorzaak ont dekt. Beatrice's afkeer van man nen spruit voort uit de afschuw voor haar vader, die haar moe der vermoord zou hebben. Met een oude therapie wordt Beatri ce dan spoedig een heel gewoon huisvrouwtje. Andrée Marchand, die zelf dui delijk met dezelfde problemen worstelt als deze Beatrice, maakte er een film van, die met veel mooie plaatjes en lange les bische scènes ons anderhalf uur zou moeten bezighouden. Of na een kwartier met een nare bijs maak zou moeten wegjagen. Het hangt van uw eigen instelling af. versie van de middeleeuwse „goedendag", maar het bloed siepelt alleen in dunne, niet overmatige straaltjes, er is een lieve roman ce afgewisseld met een onhandige geisha- striptease. De goede Chinezen zien er overi gens opvallend westers uit, hun tegenstan ders, de corrupte Japanners zijn bijna zon der uitzondering langharige of kleine gebril de mannetjes en de enige slechte Chinees lijkt dan ook op zo'n Japanner. De film speelt in de imaginaire internationale sector van Shanghai (nu rood-China!) waar de Japanners de lakens schijnen uit te delen. Ze worden geholpen door een zeer slechte Rus, dan heeft u meteen alle vijanden uit de Chinese historie op een rijtje. BERT JANSMA Prolongaties Luxor: De zomer van de witte haai (14) met Robert Shaw, Roy Schneider en Ri chard Dreyfuss. Regie: Ste ven Spielberg. Trianon: Vol gas met Her- bie (a. I. met Helen Hayes en Steanie Powers. Regie: Robert Stevenson.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 5