'Joey',
film over
spastische
jongen
Caroline en Louis:
klassieke liederen
KRO-radio werkt met
nieuwe opzet
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO ZATERDAG
TERUGBLIK
fAUllN/i Z k-Cji-UOili ^OUXvril\ i/i
z J.ni>|Lmiil iy/o
NEDERLAND
NOS
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Van Nature
19.55 Briggs, de schrik van de
geheim® dienst
20.20 Ko]ak
21.10 Laat ons nu vrolijk zingen
NOS
21.35 Journaal
NCRV
21.50 Caroline en Louis
IKOR/NCRV
22-20 Joey
NOS
23.30 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO's Toppop presenteert
de Nationale Hitparade
NOS
20.00 Journaal
20.25 Een mens.
22.00 Van oude mensen, dedin
gen die voorbij gaan
22.50 Televlzler Magazine
DUITSLAND I
DUITSLAND II
18.20 Valer der Klamotte, komische se
rie. 19.00 Journaal. 19.30 Reportages
van buitenlandse korrespondenten.
20.15 Der Kimmissar. misdaadserie
21.15 Journaal. 21.30 V.I.P. Schaukel.
programma met prominenten. 22.15
Sport op vrijdag. 22.45 Concert door de
Temptations.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 De gebroeders Plem-Plem. jeugd
serie. 18.15 Filmreportage. 18.30 Jaar
overzicht sport. 18.55 Documentaire.
19.40 Weerbericht en mededelingen.
19.45 Journaal. 20.15 De Flintstones.
tekenfilmserie. 20 40 Camelot, speelfilm.
23 30-23.40 Journaal.
HILVERSUM I
18.30 Nws. 18.41 (S) The Nashville
Brass. 18.50 Sprong in het heelal, hoor
spelserie (Deel 18). 19.30 (S) Edwin,
platen en zingen. 20.00 (S) In antwoord
op uw schrijven: verzoekplatenprogram-
ma 21.30 Kleinkunst met een grote K.
22 25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S)
Goal: een programma vanuit en rondom
de sport. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
naire Partij. VPRO: 18.30 (S) Embargo,
vervolg. NOS: 20.00 Nws. 20.05 N.O.S.-
Cultuur: cultureel programma. 22.30
Gamma van Alpha en Beta: nieuws uit
de wereld van wetenschap en technolo
gie. 23.00 Radio Nieuwsdienst, doku-
mentaire. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
18 03 (S) NOS-maal. VOO: 19.02 (S)
Veronica op 3. aktuele popinformatie.
VPRO: 20 02 (S) VPRO-vri|dag-op-drie
23.02 Radio Vrij België. 24 02 (S) Ami-
gos de musica. 1.02-7.00 (S) Continu
de nacht door.
NEDERLAND I
15.30 (NOS) Journaal
VARA
15.32 O, gaat dat zo.
16.15 Jong galaard, oud gadaai
17.10 Da film van oma Willam
HILVERSUM I
VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O.: het
zaterdagochtendprogr. voor iedereen.
(7.30 Nws 7 41 Dingen van de dag).
8 30 Nws 8.36 Gym. voor de huisvrouw.
8 45 (S) Z.O. (vervolg). 10.30 Nws. 10.33
(S) Z.I.: Muziek- en informatieshow.
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 (S) Wegens vakantie"
gesloten: een Rooie Haan-produktie.
14.30 (S) Muz. uit Studio 1. 15.30 Nws.
15.33 (S) Het zout in de pap: progr.
over kunst en kuituur. 17.30 Nws. 17.32
Dingen van de dag.
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.11 O.chtendgym. 7.20
Ontbijt-Soos. (8.00 Nws. 8.11-8.30 Ak-
tua. 9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 tien-
om: minimagazine voor jongens en
meisjes. 10.30 Aktua Sport. (11,00 Nws.)
11.03 Hartje Amsterdam: mensen
meningen muziek. OVERHEIDSV.:
12.49 Franco Huis: informatie voor het
bedrijfsleven. TROS: 13.00 Nws. 13.11
Aktua. 13.30 Voorzichtig breekbaar.
HILVERSUM III
NCRV: 7 02 (S) Happy sound, gospel-
progr. 7.55 Eerlijk gezegd. 8.03 (S)
Popstation. 10.03 (S) Muziek bij de
koffie. (11.03 Hollands kwartiertje. 11.15
Strictly country style.) 12.03 (S) Los
Vast. 14.03 (S) Bij Barend. 16.03 (S)
Sportshow.
HILVERSUM IV
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille: klas
sieke muz. 9.00 Nws. 9.02 (S) Zo hoor
je nog eens wat. 9.20 (S) Alert! 9 40
(S) Progr. over geschiedenis. 10.00 (S)
Omroep Orkest. 1105 Componerende
vrouwen. 11.45 (S) Kleine Zaal Concer
ten. 12.30 (S) Improvisaties. 12.50
(S)Kortweg. 13.15 (S) Nederlands Barok
Ensemble. 13.40 Kinderen maken muz.
14.00 Nws. 14.02 (S) Courant (E): week
krant met en over muz. 15.30 (S) Musi
ca Americana. 16.00 (S) Aspecten: kun
strubriek. 16.40-17.00 Radiojourn.
water staat het dat hij daarin
meer op zijn plaats is dan als
voorlichter van de stad Rotter
dam.
De oudejaarsavond wat is het
alweer lang geleden herinner
de de VPRO ons, niet helemaal
ontoepasselijk, aan de dag des
oordeels, met de vertoning van
„Het grote gebeuren", een film
van Jaap Drupsteen naar aan
leiding van een verhaal van Bel-
campo; en dat was dan weer
naar aanleiding van het „Boek
der openbaring". In ieder geval
was het zo, dat wij de jongste
dag zagen aanbreken in het
Overijssels stadje Rijssen.
Drupsteen, de vaste en zeer vir
tuose „vormgever" van de
VPRO, had zich er helemaal op
uitgeleefd. Dat wil dus zeggen,
dat hij alle beschikbare technie
ken (filfn, elektronisch en grafi
sche middelen, video en zelfs
gewone mensen) had gebruikt
om er iets moois van te maken.
Hij slaagde daar tot op zeer
grote hoogte in en maakte alt
hans een fantastisch-hallucinan-
te sfeer waai', die een mens ook
maar zelden tegenkomt. Tussen
het huiveren door kon je af en
toe toch ook nog wel een beetje
lachen, althans ik deed dat.
Maar het grootst was mijn ver
bazing en bewondering voor zo
veel technisch vernuft. Het ver
haal werd op de achtergrond
verteld door Kees Brusse, de
ideale man voor het karwei.
Want bij zulke tumultueuze toe
standen is het altijd prettig als
er althans iemand is die rustig
blijft.
Om ons door de laatste uurtjes
heen te slepen had de VPRO
een beroep gedaan op het „Sim-
plisties Verbond", althans op de
afdeling „inwendige recreatie"
daarvan. Een uitstekende ge
dachte, want de mens hoeft nou
ook weer niet in appelflappen
tenonder te gaan. Ofschoon,
Koot en Bie deden'het bijna
voor onze ogen. Aan het slot
van een uitermate bont pro
gramma vol oud en nieuw,
waarin ondermeer de parodie
op het barre verschijnsel van de
sensitivity-training werd her
haald. Zeer terecht, want het
was een bijzonder geraffineerd
ontworpen en uitgevoerd num
mer. En stukken beter dan alles
wat er daarna traditiegetrouw
(maar men moet voor 1976 toch
eens iets anders gaan verzinnen)
in „geprolongeerd" werd ver
toond. Want wat het tv-amuse-
ment betreft is 1975 zeker geen
opwindend jaar geweest, zoals
duidelijk bleek.
HERMAN H0FHUI7EN
de rol van Joey als jongen, en
John Prasher voor de rol van
Joey als opgroeiende man ge
kozen.
De film is in 15 dagen opgeno
men. Die hele periode woon
den filmers en acteurs bij el
kaar. We schreven al dat de
film zonder sluiers is gemaakt
Het is een film over gehandi
capten, en die zijn dan ook
veelvuldig te zien. Als je Joey
ziet, realiseer je je eigenlijk
pas goed hoe weinig je van
spastici weet en van de afwijk
ingen die ontstaan door her
senbeschadigingen.
ROELFIEN SANT
Joey (rechts) met zijn broertje.
De Vara zette het nieuwe jaar
in met frisse moed en met twee
gloednieuwe programma's. Het
eerste was „Dat ik dat nog mag
meemaken..." en dat als „een
senioren-show" werd aangekon
digd. De serie zal dan ook gaan
over bejaardenproblemen. Maar
daar moet men niet te zwaar
aan tillen. Want dat deden de
makers van de serie ook niet.
Zij komen trouwens voor een
goed deel uit het zelfde team,
dat destijds de „stratenmake-
ropzeeshow" verzorgde. En de
regisseur heet ook Frans Boe
len. Het is dus een programma
in de lichte toets geworden, wat
niet wegneemt dat er soms tus
sen de beelden door vrij harde
kritiek wordt geleverd op de
manier waarop in onze merk
waardige maatschappij soms te
gen bejaarden wordt aangeke
ken. In ondermeer Adèle Bloe-
mendaal, Coen Flink, Wieteke
van Dort en Leen Jongewaard
- hij komt in de volgende afle
veringen meer aan bod - heeft
men mensen gevonden, die, dat
is allang bekend, voortreffelijk
kunnen typeren. Zij doen dat
ook naar hartelust. Een serie
waarvan men nog veel verwach
ten k^n- En dan keerde Koos
Postema precies op 1 januari
van de kortdurende, dwalingen
zijns weegs terug en presenteer
de „Vara Internationaal". Een
programma met een licht-opvoe-
dend karakter (leer mensen uit
andere landen kennen), maar
dat toch vooral ook op het amu
serende is gericht. Het idee was
trouwens van Ellen Blazer en
die heeft meer getoond op dit
gebied beslist over een inventie
ve geest te beschikken. Het is
dan ook een alleraardigst pro
gramma geworden, dat door
Postema met losse zwier wordt
gebracht. En als een paal boven
vrouwen, bejaarden etc., in de
programma's, waarbij de tijds
duur en het taalgebruik zijn
aangepast aan het karakter dat
de KRO aan die zender wil ge
ven.
Op Hilversum 2 (dinsdag) hand
haaft de KRO de uitzendingen
die wat meer zijn toegespitst op
diepgaande behandelingen van
zaken, of wat duidelijk bestemd
zijn voor bepaalde doelgroepen,
en die derhalve een wat inten
sievere manier van luisteren ei
sen.
De kulturele avond zal voor een
groot deel worden beheerst door
het Babel-Jubileum-spel, waar
op de eerste reakties én groot
in aantal én positief waren.
HILVERSUM Het IKON
(Interkerkelijke Omroep Ne
derland) xendt vanavond sa
men met de NCRV de 70 mi
nuten lange gedramatiseerde
documentaire „Joey" uit op
Ned. I om 22.20 uur. Dexe
BBC-film werd dit jaar be
kroond met de Prix Italia
voor tv-documentaires.
De documentaire „Joey" is ge
baseerd op het levensverhaal
van Josef Deacon, een 55-jari-
ge spastische man, die vrijwel
zijn hele leven in tehuizen
voor gehandicapten heeft
doorgebracht Bij de geboorte
van Josef Deacon werden zijn
hersens beschadigd. Hierdoor
kon hij jaren niet lopen en niet
spreken. Dit betekende niet
dat hij debiel was, zoals som
migen voor het gemak maar
aannamen. Joey kon goed ho
ren en begreep alles wat er
gezegd werd. De testen, die
met Joey gedaan werden om
zijn intelligentie te bepalen,
mislukten altijd, omdat hij
niet bij machte was de mensen
iets duidelijk te maken. Ruim
twintig jaar geleden ontmoette
hij Ernie, een spastische man
die wel kon spreken. Ernie
begreep de kreten van Joey.
Voor de eerste maal in zijn
leven werd Joey begrepen. Er
nie en Joey worden onafschei
delijke vrienden. Na enige ja
ren kan Ernie tot op de letter
vertalen wat Joey vertelt
In 1969 besloot Joey zijn le
vensverhaal te laten opschrij
ven. Hij deed dit met behulp
van Ernie en een derde patiënt
Michaël, die kon schrijven.
Joey vertelde het verhaal, dat
Ernie in verstaanbaar Engels
omzette, en dat dan door Mi
chaël op papier werd gezet. De
vierde keten was Ton, een pa
tiënt die lezen noch schrijven
kon, maar in staat was een
Joey als jongen met zijn vader.
Joey als opgroeiende man. In
het laatste gedeelte van de
documentaire zien we Joey
self tijdens een persconferen
tie waar xijn boek geïntrodu
ceerd wordt ln het tehuis
waar hij op het ogenblik ver
blijft
„Joey" is een erg indrukwek
kende film. Het gegeven is
uniek. Het gaat deze keer niet
om de technische kwaliteit van
het produkt De benaderings
wijze van het onderwerp
dwingt respect af. Doordat de
hoofdrollen niet door beroep
sacteurs gespeeld worden, is
het geheel erg geloofwaardig.
Brians Gibson is zeer realis
tisch te werk gegaan. Waar
heidsgetrouw maakte hij de
tehuizen na waar Joey ver
bleef. Sommige van voor de
oorlog, waar Joey als jongetje
woonde, lijken meer op gevan
genissen dan op instituten
voor gehandicapten. De film
geeft een goed beeld van de
sterk veranderde aanpak van
de zorg voor gehandicapten.
Joey werd jarenlang tussen
imbeciele mensen opgesloten.
Omdat hij zich niet kon uiten,
werd ervan uitgegaan dat zijn
denkvermogen zeer gering
was. Het bleek een foute con
clusie. Het is dan ook zeer
geruststellend te weten dat de
wetenschap nu zo ver is, dat
gevallen als dat van Joey niet
meer voor kunnen komen.
Niet gemakkelijk
Het was niet gemakkelijk om
aan de spastische hoofdrolspe
lers (Joey als jongen en Joey
als opgroeiende man) te ko
men. Weken achtereen ver
bleef Brian Gibson in tehuizen
voor lichamelijk gehandicapte
mensen. Uiteindelijk werden
Christopher Molesworth voor
typemachine te bedienen. Hij
tikte het verhaal letter voor
letter uit Het duurde ander
half jaar voordat het boekje
klaar was. Per dag werden
drie zinnen gemaakt
„Joey, het verhaal van een
spastische man", yerschijnt
dezer dagen in de Nederlandse
vertaling. Het wordt uitgege
ven door Bosch en Keuning in
Baam.
Reconstructie
De BBC-regisseur Brian Gib
son reconstrueerde Joey's her
inneringen. Hij liet twee spas
tische mensen de rollen spe
len van Joey als jongen en
Caroline van Hemert en Louis
van Dijk brengen vanavond, in
hun programma met kijk- en
luisterliedjes, liederen uit het
klassieke repertoire. Onder
meer Allerseelen van Richard
Strauss. Het duo brengt echter
ook een aantal volksliedjes.
Ned. 121.50 uur.
Briggs
Onder het kopje „De tussenper
soon" treedt Briggs zoals ge
bruikelijk op zijn bizarre ma
nier als geheimagent op. Een
binnenlandse geheimagent is be
naderd door een buitenlandse
geheimagent en het is de taak
van Briggs deze man te bespio
neren.
Ned. 119.55 uur.
Kojak
In de serie Kojak wordt uitge
zonden de aflevering „De gang
steroorlog". Het gaat over twee
benden die eikaars werkterrein
bestrijden. Een jonge agent
denkt gewoon zijn werk te doen,
wanneer hij argeloos tussen bei
den komt, zonder daarvan op de
hoogte te zijn.
Ned. 120.20 uur.
Oude mensen
In de serie van Walter van der
Kamp „Van oude mensen, de
dingen die voorbijgaan" wordt
het leven van Harold nog altijd
beheerst door zijn herinnerin
gen aan de moord op zijn vader.
Zijn broer Daan is met zijn
vrouw Floor uit Indië terugge
komen en hij legt uit waarom.
De baboe die op de nacht van
de moord Ottilie en Takma
hielp het lijk te verbergen, heeft
op haar sterfbed het geheim aan
haar zoon verteld. Ottilie en
Takma hebben altijd geloofd
dat de baboe kon zwijgen. Maar
Louis van Dijk, die vanavond met Caroline van Hemert
kijk- en luisterliedjes brengt.
HILVERSUM Een nieuw seizoen, een nieuw geluid. Dat geldt
voor de KRO-radio in sterke mate, niet zo zeer omdat men de
vertrouwde stemmen ineens zou moeten missen, maar omdat de
„filosofie" achter het schema nogal is gewijzigd. De laatste tien
jaar is de 'KRO uitgegaan van een horizontale programmering:
dinsdag en vrijdag op Hilversum 1, en zo mogelijk woensdag op
Hilversum 3 dezelfde programma's. Dat heeft geen windeieren
gelegd. Bijna alle programma's (Echo, van 12 tot 2, Interlokaal)
werden beter beluisterd dan men op grond van de zendergemiddel
den mocht verwachten.
In 1976 heeft de KRO echter te de voortdurende aanpassing
maken met een spreiding van de van de programma's aan de
programma's over vier tech- luisteromstandigheden onget-
nisch verschillende zenders, ter- wijfeld tot eenzelfde soort uit-
wijl bovendien van twee zenders zendingen op dezelfde tijden zal
het lichte en klassieke karakter leiden) en kiest voor een aanpak
vaststaat. Die lichte zender per zender,
dat wijze de onderzoeken elk Voor Hilversum 3 (zondagavond
jaar weer uit - krijgt een steeds - zondagnacht - woensdag) le-
grotere aandacht, ten koste van vert dat weinig nieuws op Het
de „huiszenders" waarop de om- (goed beluisterde) programma-
roepen zich bij uitstek willen en schema blijft in grote lijnen ge-
kunnen profileren.
Op grond van deze nieuwe si-
handhaafd. Extra aandacht
krijgt de zondagnacht, waarin
tuatie verlaat de KRO de hori- medewerkers van het omroep-
zontale programmering (hoewel pastoraal beschikbaar zullen
zijn voor telefoongesprekken
met luisteraars die daaraan be
hoefte hebben. Door een kleine
verschuiving in de zendtijd is
het mogelijk het programma
„Drie op je boterham", waarin
aandacht wordt besteed aan de
problemen van werkende jonge
ren, zowel op maandag als op
woensdag uit te zenden.
Hoewel de KRO geen voorstan
der was en is van kategorale
zenders, wil zij de besluiten over
het karakter van Hilversum 4
(donderdag) zo goed mogelijk
uitvoeren. Door onzekerheid
over de technische en financiële
mogelijkheden kon een aantal
pbjinen nog niet onmiddellijk
gerealiseerd worden. In de loop
van januari start de KRO echr
met een klassieke „Van 12 tot
2", een levende uitzending met
informatie, met het optreden
van solisten, met een spel, en
indien mogelijk in de toe
komst met publiek. In de och
tenduren wordt in samenwerk
ing met de Nederlandse Kath
olieke Oudervereniging weke
lijks het programma „Ouder-
kontakt" uitgezonden waarin
men probeert tussen ouders en
school te verhelderen en te in
tensiveren.
Op Hilversum 1 (vrijdag) wil de
KRO een serieuze poging doen
de inmiddels gegroeide luister
gewoonte (70 pet. van de luiste
raars op Hilversum 3) te door
breken, door hun een schema
aan te bieden, met uitsluitend
populaire presentatoren (Hans
van Willigenburg, Kees Schilpe-
rooort, Anne van Egmond, Lex
Lammen, Jacques van Kollen
burg), met kwalitatief goede
lichte muziek, dus zonder te veel
stipnoteringen, en met verwerk
ing van informatie over aktuele
gebeurtenissen en over de pro
blematiek van groepen als huis-
Joey (links) met ouders en broertje.
de zoon is nu op de hoogte en
hij heeft ontdekt dat de daders
nog in leven zijn.
Ned. II 22.00 uur.
HOU HET
SCHERM
IN
HET OOG
Uit de zesde aflevering „Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan" Van oude
mensen, de dingen die voorbijgaan" Andrea Domburg als Ottilie en Piet Kamerman
als Steyn.