Paul Newman als Hud,schrik van omgeving TELEVISIE DINSDAG ?ld.1d;imi.ll RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOND PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 22 DECEMBER 1975 TEKSTPIEREMENT VALT MET DE NEUS IN DE BOTER NEDERLAND I üc leden van de cabaretgroep 'Tekstpiere ment" kunnen zich niet geheel onttrekken aan het gevoel met hun neus in de boter te zijn gevallen. Van AVRO-tv krijgen zij vier maal een half uur de gelegenheid om de succesnummers uit hun drie oude program ma's op het scherm te brengen, te beginnen op zondag 28 december. Als de AVRO zoveel zendijd beschikbaar stelt voor cabaret - en waarom ook niet? - zou het dan niet de voorkeur verdienen meer groepen een kans te geven te laten zien waartoe ze in staat zijn?. In het antwoord op deze vraag ligt de verbazing evenzeer als de vreugde besloten van de mensen van 'Tekstpiere ment", toen zij vernamen, dat zij al die zend tijd mogen vullen. Frank Sanders van „Tekstpierement": "Sa men zo'n twee uur lang met ons eigen cabaret op tv is niet niks. Wij, dat zijn Jos Brink, Guuske Kotte, Sytha Bolt, pianist Henk Bok- kinga en ik, hebben jarenlang geleefd met de innige wens ons programma nog eens op de tv te kunnen brengen. Ik heb daarvoor een paar programma's samengesteld en ben er de omroepen mee afgegaan. Bij de KRO ving ik bot. Die hadden al de nodige feestelijke din gen op hun agenda staan. Toen kwam ik terecht bij de AVRO, bij producer Flip v.d. Schalie, en die moet bij benadering in staat zijn mijn verbazing te schetsen". Flip v.d. Schalie: "Wij kregen geheel onver wacht extra studio-faciliteiten toegewezen. Toen moesten wij la minute voor een pro gramma zorgen, dat in die studio opgenomen kon worden. Van "Tekstpierement" zat ik toen net met dat programmavoorstel in han den. Ik heb ze ijlings naar Hilversum laten komen, ijlings toneel en décors op laten bou wen en publiek laten aanrukken om het alle maal zo levendig mogelijk op de band te krijgen. Ik geef toe, dat twee uur zendttijd voor één cabaretgroep wat veel is en dat het voor de hand had gelegen om meer groepen een kans te geven, maar dat kon ik op zo korte termijn niet meer rond krijgen. "Tekst pierement" heeft het gewoon goed getroffen en zij zijn het waard, want zij leveren voor treffelijk werk. Dat heb ik bij meer dan één gelegenheid vast kunnen stellen. Het was dus bepaald niet zo, dat ik in het duister tastte. Ik wist bij voorbaat, dat ik iets goeds in de vingers had, waar de AVRO eer mee kan In de vier uitzendingen krijgt men in afwisse ling van sketches en liedjes vooral delen uit het derde programma "Wit op zwart" te zien, aangevuld met de beste nummers uit de twee eerdere programma's. Momenteel staat "Tekstpierement" in Amsterdam met het nieuwe en vierde programma "Ja, we zijn daar gek". Die bewaren ze voor een latere tv-gelegenheid, want daar moeten ze nog een tijd mee het land in. "Tekstpierement" brengt vooral verbaal caba ret, zij het dat de tekst steun vindt in de aankleding en levendige lichaamsplastiek, maar vrijwel zonder décors en zetstukken. Regisseur John Schelfhout vond dat voor de tv wat te magertjes en heeft bepaalde sket ches en liedjes voorzien van aangepaste om lijsting en achtergrond. Zo speelt bijv. het nummer "Arbeid adelt" over de laatste dienst bode in een chique huis en bevindt courtisane "Suzanne" zich in een klassiek boudoir. "Hare hare" over de Jesus People toont van zichzelf al zoveel schilderachtigheid en geestige plas tiek, dat de regie daar verder niet veel meer aan hoefde te doen. Zo is elk nummer op zich bekeken en zo nodig in een eigen ranke sfeer gevat, in overleg met tekstschrijver Jos Brink. Trouwe bezoekers van "Tekstpierement'' zul len één ding missen en dat is het goed bekkende geluid en de bekende verschijning van Lia Karon, die drie jaar in deze groep mee liep, maar afhaakte, toen zij een kindje kreeg. Haar werk werd overgenomen zij door Sytha Bolt, die haarvrouwtje staat en snel in deze groep acclimatiseerde. Frank Sanders: "Daar hebben wij alle bewon dering voor. Wat niet wil zeggen, dat wij Lia snel vergeten zijn. We zijn haar stem nog maanden lang blijven horen. Als Sytha alleen op het toneel bezig was met een nummer, dat zij van Lia had overgenomen, dan leefden wij achter de coulissen voortdurend in het idee, dat Lia daar stond te zingen. Dat is een heel rare gewaarwording en ik heb daar niet direct een verklaring voor". TEAM VOOR „HOE BESTAAT HET" We schreven zeer onlangs over de in januari nog te starten VARA-produktie „Hoe bestaat het", die in navolging van het Britse „That's life" merkwaardigheden in de samenleving aan de openbaarheid prijs zal geven en een en ander op even geestige als afdoende wijze van kritiek vergezeld zal doen gaan. Voor de BBC wordt dit gespeeld door Esther Rantzen, een Brits soort Mies Bouwman. De VARA heeft gekozen voor een team yan drie man/vrouw, t.w. en v.l.n.r. Joop Brussée, Ati Dijckmeester en Hans Emmering, drie mensen die vooral via de radio een eigen naam hebben opgebouwd. Niels Miller: „Vechten tegen de eigen obstakels is als worstelen in drijfzand". NIELS MILLER OP TONEELSCHOOL VAN HARLEKIJN Mensen die op tv en toneel of zeer in het algemeen in het dagelijks verkeer meer met hun expressie willen doen, de betekenis van hun bewegingen willen leren kennen inzover- re die mede uitdrukking geven aan wat hen bezielt, kunnen voortaan terecht bij Harle kijn van Herman van Veen. Deze heeft in Amsterdam aan de Oude Waal een studio ingericht, waar intussen een serie toneelles sen van start is gegaan. Men heeft daarvoor de beschikking gekregen over de deskundig heid en de doortastendheid van Niels Miller, een Amerikaanse toneelleider, die zijn kennis wil verdiepen van het Europese toneel. Thea Bouwma van Harlekijn, die deze zaak heeft georganiseerd: „Wij hoorden, dat Niels Miller plannen had om naar Europa te komen met het doel het toneel hier van nabij te bekijken. Waar wij met plannen liepen voor onze eigen Harllekijn-opleiding trof dit uitste kend. Wij vroegen hem om bij ons lessen te komen geven. Hiertoe toonde hij zich onmid dellijk bereid. Hij is intussen met zijn lessen begonnen". De lessen staan voor iedereen open. Onder de cursisten vindt men een aantal acteurs, beroeps zowel als amateurs, maar ook een gitarist, die behalve zijn instrument ook zijn lichaam achter zijn muziek wil zetten. Ook treft men op de cursus enige leraressen aan, die kinderen behulpzaam zijn bij het vinden van de juiste expressie. Volgens Thea Bouma is deze cursus financieel een haalbare kaart. Men hoopt tot in lengte van jaren zichzelf te kunnen bedruipen. In een interview in het Harlekijnblad geeft Niels Miller een en ander van zijn opvattingen prijs: "Ik wil de leerling helpen zijn persoon lijke obstakels te overwinnen. Die obstakels kunnen zijn manier van denken zijn, zijn onvermogen om emotioneel vrij te zijn of lichamelijke onhandigheid en gebrek aan coördinatie. Het enige wat ik eigenlijk probeer is om met iedereen op zijn eigen niveau te werken. Daarom vraag ik aan elke leerling wat hij van me wil, want hij zal zijn eigen gedachten hebben over wat hem ontbreekt. Vechten met je eigen obstakels is als worste len tegen drijfzand. Je zakt er steeds verder in weg. Je moet je eigen zwakheden erkennen en daarmee leren leven. Je verandert pas als je inziet wat het probleem is. Vrijheid is evenwichtigheid, het vermorgen om je vrij naar alle kanten te kunnen bewegen". NOS 18.45 Informatie voor Surinamers en Surinaamse Nederlan ders 18.55 Journaal NCRV 19.05 Mini-Voetbal-Show 19.50 Brlggs, de schrik van de Geheime Dienst serie 20.15 De tijd stond even stil B-24 boven water NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Kojak Verf en springstof fen 22.40 Zingend naar Kerstmis toe 22.55 Symbiose NOS 23.00 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal TROS 19.05 The Lone Ranger serie 19.30 In Londen staat een huis serie NOS 20.00 Journaal De carrière van de filmregis seur Martin Ritt kende vele hoogtepunten naast onwaar schijnlijke dieptepunten. Een van deze mislukkingen was, zoals hijzelf in 1963 bij een bezoek aan Nederland volmon dig toegaf „Vijf gebrandmerkte vrouwen". Maar nog in hetzelf de jaar revancheerde hij zich met de film „Hud" - vanavond op uw scherm in de Paul New- man-serie - een generatiecon flict op< een grote ranch in Te xas. Newman speelt de titelrol, de a-sociale zoon van de conserva tieve veeboer Homer Bannon, vertolkt door de ex-jeune pre mier Melvyn Douglas (o.m. Gar- bo's tegenspeler in „Ninotchka") die zich in deze film een karak terspeler een Oscar waardig toonde. Een tweede Oscar ging naar de actrice PatHcia Neal, echtgenote van de schrijver Roald Dahl, voor de rol van de uitgebluste huishoudster Alma. Patricia Neal zou kort daarop door 'n hersenbloeding voor lan ge tijd van het toneel verdwij nen. Een andere medespelende de toen 21-jarige Brandon de Wilde die de rol van het neefje Lon speelt is inmiddels bij een autobotsing om het leven geko men. Vanavond kunt u ze allemaal nog eens aan het werk zien in een voortreffelijke film, waarin Newman op iets te innemende manier de zelfbewuste anti-held speelt. Ned. II, 20.25 uur. Mini-voetbal In de mini-voetbalcompetitie van de NCRV wordt vanavond de wedstrijd uitgezonden Duits- land-Zuid-Nederland. Commen taar geeft Joop Niezen. Ned. 1,19.05 uur. Briggs De schrik van de Britse geheime dienst, Edgar Briggs, moet er vanavond achterkomen wie hoogstgeheime tekeningen door verkoopt aan de Russen. Kijk uit voor Briggs! Ned. 1,19.50 uur. B-24 In het programma „De tijd stond even stil" deel 7 met „B-24 boven water". Zoals zaterdag uitvoerig gemeld wordt terugge keken naar de dag van 22 de cember 1943, toen een B-24 van de Amerikaanse luchtmacht in het IJsselmeer neerstortte. Eén man behield het leven. Jan van Hillo blikt met deze man, de tweede piloot Charlie Taylor te rug; de NCRV maakte de ber ging van het wrak mee. Ned. 1, 20.15 uur. Kojak Qnder het kopje „Verf en springstoffen" komt Kojak erachter, dat een bekende mees- terkraker betrokken is bij een onbeduidend inbraakje in een schildersbedrijf. Of is deze in braak niet zo onbeduidend? Ned. I, 21.50 uur. In Londen Zoals enige tijd bekend, staat in Londen een huis, waar het steeds een beetje anders toegaat dan in gewone gezinnen. Deze keer is Sid de enige die op zaterdagochtend geen griep heeft. Hij is de situatie de baas, TROS 20.25 Paul Newman-9erie (4): Hud 22.10 Kerstmis '75 muzikaal programma 22.35 Aktua TV NOS 23.15 Journaal DUITSLAND I DUITSLAND II 18.20 Die gelbe Karawane 1900 Journ. 19 30 Rep over de Rijn. 20.15 Gezond heidsmagazine. 21.00 Journ. 21.15 Bad Company. Amer speellilm. 22.45 Journ. BELGIE NEDERLANDS 18 00 Ti-Ta-Tovenaar 18 05 Kleuterpro- gr 18.20 Getting together. 18.45 Dok. 19.15 Sport 1939 Med. en weerber. 19.45 Journ. 20.15 La baie des anges, speelfilm. 21.35 Debat over het thema van de film. 22.25 Joum. met Wetstraat. 14.00 Twee |aar vakantie - feuil- 15.25-17.45 Doctor Oollttle leton 1"m HILVERSUM I PP 18.19 PvdA. TROS: 18.30 Nws. 18.41 (S) Belcanto-concert NOS: 20.00 (S) Metros Music. 21.30 Ned. Israel. Kerkgenootschap. 21.45 Dok. Adoptie II. 22.25 Bond Zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV: 22 40 (S) Hier en nu. NOS: 22 50 (S) Hobbyscoop. 23.20 (S) NOS Jazz. 23.55 Nws. MillïHifl'll'llW EO 18.00 Nws. 18.11 Klankbord. 18.30 (S) Jeugdtoer 19.00 EO Metterdaad- kerstgift 19.05 (S) Kerstzang uit het Dolfinarium. -19.40 (S) De Bijbel open. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vakaturebank 18.10 (S) Joost mag niet eten AVRO; 19.02 Drie loopt achter VPRO 20 02 (S) VPRO- Maandag. (20.02 (S) Tilt. 21.02 (S) Han Reiziger 22.02 Rik Zaal. 22.02 Wim Noordhoek. 24 02 Jan Donkers.) NOS: 1.02 (S) De maandagnachten van de cember (1 02 Tineke. 4.02 FelixVARA 6.02 Leo van der Goot. KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7 07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie. 8 24 Overweging. 830 Nws. 8.36 Gymn. voor de huis vrouw. 8.45 De wonderlijke letter M. 9.40 (S) Alex van Amerongen, piano. 10.00 (S) Aubade. (10.30 Nws.) 11.30 Bejaardenprog. 11.55 Scheepspraat. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.26 Med 12.30 Nws. 12 41 Echo.) 14 00 Huisbezoek, pastoraal welzijnsprog. 14 15 Metropole Ork. o.l.v. Fernand Ter- by 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag. (15.30 Nws.) OVERH VOORL17.00 Het aandeel van de Ned Antillen in het Caraibisch toeristenverkeer. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo magazine. HILVERSUM II AVRO 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8.11 Radiojourn.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide rep. 9.35 Water- st AVRO: 9 40 (S) Inleiding tot muziek begrip. 10.00 (S) Voor de kleuters 10 10 Arb.vit. (11.00 Nws. 11.03 Radiojourn.) 11.30 (S) Rondom twaalf met om 11.55 Beursber OVERH.VOORL.: 12.30 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Joop Stokkermans improviseert. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn 13.25 (S) Com ponerende vrouwen. 14.05 Jeugd en topsport. 14.35 (S) Uit de muziekpers. 15.25 Essay. 16 00 Nws. 16.03 Radio journ. 16.05 (S) Gebakken vensterban ken en andere smoezen. 17.00 (S) Mo biel. 17.55 Med. HILVERSUM III VARA Van 6.02-18.00 (S) Akt. via Din gen v.d. Dag 7.02 (S) Drie op je boter ham. 9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwereld. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Gesodemeurders. 16.03 (S) Willem van Beusekom met de LP-top-20 en Tip-LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde. maar Betty is in verwachting en dat wordt hem te veel. Ned. II, 19.30 uur. Kerstmis '75 Voor het programma „Kerstmis '75" trok regisseur Erik van Reyendam met een filmploeg naar de Beierse Alpen. Want daar ligt sneeuw, een belangrijk ingrediënt voor een Kerstpro gramma waarin The Cats, Jack Jersey, Heino en Olivia Molina liedjes in Kerstsfeer zingen. Ned. II, 22.10 uur. Paul Newman (links) in de titelrol van Hud. Te Cats treden op in het programma Kerstmis 75. In "Frontaal" werd gisteravond gedebatteerd over fundamentele onderwijskwesties. Zulks naar aanleiding van de stelling: "Het is geen taak van de overheid om via het onderwijs de maatschap pij te hervormen". Pleiter was de heer Kruisinga van het CHU, tegenpleiter, de heer W. Baars, die uiteraard beiden hun getui gen hadden meegebracht Gaan de de debatten kreeg ik sterk de indruk, dat de Stelling niet bij zonder handig was geformu leerd. En alleen maar aanleiding kon geven tot een spraakver warring, die dan ook niet van de lucht was. De gedachtenwis- seling ging voor een goed deel over die (slechte) formulering. Ik begreep wel ongeveer wat de bedoeling ervan was, maar dat is natuurlijk niet voldoende als het gaat om een programma met zulk een formeel-juristische aanpak. In het kader daarvan is het alleen maar goed debatteren als het opgegeven uitgangspunt tenminste duidelijk is. Bij een volgende aflevering van "Fron taal" moet men daar bij het voorbereidende werk toch eens op letten, dunkt mij. Er was voor de zondagavond overigens weinig ander vertier dan van de al of niet licht muzi kale aard. Alleen de TROS had weer een aardig Roald Dahl-ver- haal met de virtuoze Henk van Ulsen in de hoofdrol en in een bijzonder inventieve televisie-re gie van John Hartnett. Het lag voor de hand dat "Brandpunt" zaterdagavond no gal uitliep. Gezien het feit dat die actualiteitenrubriek van de KRO uiteraard ruim aandacht moest besteden aan de benoe ming van Kardinaal J. Wille- brands tot aartsbisschop van Utrecht. Dat gebeurde dan ook. Hein ten Kortenaer had in Ro me een interview met hem. Geen opzienbarend interview. Maar dat valt bij zulke gelegen heden ook nooit te verwachten. Wel leken op een gegeven mo ment de oude (katholieke) tijden weergekeerd. Want "Brand punt" had geheel in de ouder wetse stijl toch weer een ver slaggever naar twee broers van de nieuw aangewezen bisschop gestuurd. Wat zij er nou van vonden. Men kende het nog wel uit de dagen van de echte Roomse blijdschap. Meer zin zin leek een gesprekje te hebben van met een gewezen studiegenoot van mgr. Wille- brands. Temeer omdat het in dit geval mgr. Zwartkruis, bisschop van Haarlem, mocht zijn. Hij sprak de aan zekerheid grenzen de verwachting uit dat de nieu we aartsbisschop "een bruggen bouwer" zou blijken te zijn. Reacties op de benoeming wa ren er ook vele. In de studio waren mgr. Bluyssen en ds. Van den Heuvel, secretaris-generaal van de Nederlands Hervormde Kerk, aanwezig. Eerstgenoemde gewaagde yan "een heel beste keuze" en de tweede verraste althans ondergetekende met de mededeling, dat kardinaal Wille- brands zou stammen "uit de stal van kardinaal Bea". Een oecu menische inside-informatie van de eerste orde. Op een enkele uitzondering na was overigens de instemming met de benoe ming van iemand die niet op de (overigens officieel onbekende) voordrachtslij st stond zó groot en zó algemeen dat men zich onwillekeurig afvroeg of men soms vergëten was hem erop te zetten. Ook in "Brandpunt" een nabe schouwing van de gijzelingsaf faires. Waarin onder meer opge nomen een nogal ontmoedigen de toespraak van mevrouw Sou- mokil tot de ouders van "de jongens in de gevangenis" Ont moedigend vooral met het oog op de toekomst van de jongens buiten de gevangenis. Staatsse cretaris Hendriks van Volksge zondheid werd geïnterpelleerd over de kwestie van de nazorg. Daar zal alle aandacht op het hoogste niveau aan worden be steed, zo beloofde hij. Hij zei ook, dat men er voor moest oppassen "elkaar niet ziek te praten". Tegen de jaarwende leek mij dat dé uitspraak van het jaar. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2