Herenleed is
anders dan anders
Sesamstraat wordt
voor kind en ouders
Extra uitzending EO „Vrede door geweld"
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
TERUGBLIK
NCRV oneens met
nieuwe zendtijd
PAGINA 2
U—
I
„EINDELIJK GELD VOOR DE KLEUTER"
Nieuw is het idee voor hei
kinderprogramma Sesam
straat niet, dat de NOS en de
BRT zondagmiddag 4 januari
voor het eerst uitzenden. Hel
van oorsprong Amerikaans!
programma wordt onder lei
ding van Ton Hasebos echtei
zo Nederlands-Belgisch aange
pakt dat de overeenkomst al
leen nog bestaat in de titel en
de uit Amerika overgenomen
poppen- en tekenfilmpjes. Ben
Klokman, chef van de afde
ling jeugdprogramma's van de
NOS: „Sesamstraat is bedoeld
voor drie- tot zes jarige kinde
ren. In Amerika heb je de
ghetto-jeugd, de kinderen die
tot ze naar de lagere school
gaan totaal niets leren. Die
situatie bestaat niet in Neder
land en België. Daarom heb
ben we Sesamstraat anders
moeten maken".
In Amerika v/erd Sesame
Street geweldig populair, hoe
wel het programma, dat werd
uitgezonden door een niet-
commercieel station, het moest
opnemen tegen wél commer
ciële programma's. Bovendien:
Sesame Street moest iets leer
zaams hebben.
De Amerikaanse programma
makers begrepen hun handi
cap en namen de formule van
de reclame-omroep over. Klok
man: „Het heeft gewerkt. Het
werd krankzinnig aantrekke
lijk. In Amerika kijken de kin
deren veel meer dan in Neder
land en zonder dat zij het
merkten werden de kinderen
enigszins voorbereid op de la
gere school. Nederland en Bel
gië zitten wat school en maat
schappij betreft op het gelijke
spoor, wij hoeven de kinderen
het abc niet meer bij te
brengen, wat in Amerika wel
het geval is."
OUDERS
De NOS hoopt nu maar, dat
de ouders met hun kinderen
meekijken. Niet alleen om op
eventuele vragen een ant
woord te geven. Jan van Lil,
die als medewerker van de
afdeling kijk- en luisteronder
zoek nauw bij Sesamstraat be
trokken raakte: „Kinderen
van drie tot zes jaar kan je
niet om een mening vragen.
De ouders wel; die kunnen
him kinderen observeren en
zien of het kind wel of niet
geboeid wordt."
In Amerika duurde Sesame
Street vijftig minuten, het Ne
derlands-Belgische Sesam
straat vijfentwintig. De helft
van de tijd wordt ingenomen
door Amerikaanse poppen- en
tekenfilms op Nederlandse, ge
sproken teksten. De andere
helft speelt zich af in en rond
„Sesamstraat", opgenomen in
het Limburgse Thorn en de
omgeving daarvan.
Zo heeft de Belgische actrice
Sien Diels een grenswinkeltje
en Piet Hendriks een kam
peerauto, waarmee hij alle
kanten uit kan. Van Lil: „Er
doen ook steeds een paar kin
deren uit het grensgebied mee,
nooit meer dan vier, voor wie
Piet Hendriks de begrijpende
grootvader speelt, bij wie het
kind kan aankloppen. Hoe ze
hem gaan noemen hangt van
het kind af. Hendriks zelf zegt:
De katachtige hond Tommie bij het straatnaambordje, dat tijdelijk in het Limburgse
Thorn stond opgesteld.
„Ik ben Piet." Als de kinderen
hem verder gewoon Piet noe
men, vinden we het best."
Ook doet een meer dan levens
grote vogel in Sesamstraat
mee, waarin een Belgische ac
teur zit. Die vogel heet Pino
en fungeert als tussenfiguur
bij twijfelgevallen. Kinderen
zijn er bang voor domme vra
gen te stellen. Daarmee kun
nen ze niet bij volwassenen
terecht, wel bij zo'n vogel. Hij
gedraagt zich menselijk, maar
blijft niettemin beest En Pino
kan weer naar Piet stappen.
Slagboom
Het Sesamstraat-team: v.l.n.r. kleuterleidster Annet van Heusden, Piet Hendriks,
de katachtige hond Tommie, de vogel Pino en Sien Diels
Zo komt in de eerste aflever
ing van Sesamstraat - elke
zondagmiddag, voorlopig 20
afleveringen - het woord
„slagboom" voor. Vogel Pino:
„Slagboom? Ik zie geen boom,
geen bladeren, niks." Sien
Diels, met haar grenswinkel
tje, moet het dan uitleggen.
Klokman: „Nee, kinderen van
drie jaar weten nog niet wat
een slagboom is. In dit pro
gramma kan je het spelend
uitleggen. Ook de begrippen
als open en dicht."
De titel Sesamstraat is afge
leid van het sprookje, waarin
toegang wordt gegeven tot
kennis. De Nederlands-Belgi
sche produktie is echter niet
zo duidelijk gericht op kennis.
Van Lil: „Het wordt leuk, aan
genaam, vrolijk en het is mee
genomen, als de kinderen er
wat van leren." Typerend voor
de onderhuidse manier waar
op „les" wordt gegeven, is het
slot van elke aflevering Se
samstraat. Van Lil: „Tommie
is een katachtige hond, een
pop die het programma afsluit
met het bouwen van een huis
je, elke keer een ander. Hij
doet het op de manier van een
kind, nogal slordig en elke
keer lazert het huisje in el
kaar. „Weer niet gelukt", zegt
Tommie dan, waarmee Sesam
straat is afgelopen."
De bedoeling is duidelijk en
voor kinderen heel goed te
volgen. Het ondernemende kij
kertje ziet, dat ook op de tele
visie niet alles hoeft te lukken.
Onderzoek
Sesamstraat, in alle opzichten
een experiment, wordt aan
verschillende kanten onder
zocht. Klokman: „Voor het
eerst in de geschiedenis is
geld beschikbaar voor onder
zoek naar programma's voor
kinderen onder de twaalf
jaar."
Voor Sesamstraat wordt va
ders en moeders gevraagd for
mulieren in te vullen: hebben
de kinderen gekeken? Ook
worden studenten uit Leiden,
Leuven en Gent ingeschakeld,
die de kinderen en de ouders
moeten observeren. Lachen
ze? Lang? Wanneer en waar
om? Lopen ze weg? Later
wordt met de ouders het pro
gramma en het gedrag van de
kinderen doorgesproken.
Ook worden kleuterleidsters
ondervraagd, want op maan
dagochtend komen de kinde
ren vertellen wat ze het week
einde hebben gedaan en ge
zien. Voorts wordt onderzocht
wat de kinderen uit Sesam
straat hebben opgestoken en
met welke aandacht ze hebben
gekeken.
Bus
Daarvoor wordt een autobus
ingericht. In een afgesloten
deel van die bus staat een
tv-toestel waarop een aflever
ing van Sesamstraat wordt
getoond. Maar om de acht se
conden wordt, naast het tv-
toestel een dia geprojecteerd.
In hoeverre wordt het kind er
door afgeleid? Gelijktijdig
wordt in het andere deel van
de bus een huiskamer nage
bootst, waarin drie of vier
kinderen zitten. Met die kin
deren wordt het programma
besproken.
IGokman: „We weten niet of
we na twintig keer Sesam
straat ermee doorgaan of dat
we „Het programma met de
muis" weer voortzetten of iets
anders brengen. In april bren
gen we een tussentijds rapport
uit, samengesteld uit gegevens
van de diverse onderzoekin
gen. Dat rapport kan waarde
vol zijn voor heel andere
jeugdprogramma's en van in
vloed zijn, of we met Sesam
straat later door zullen gaan.
Want één ding is al duidelijk:
Sesamstraat is een duur pro
gramma."
F. J. BROMBERG
Een beslist onblitze serie noemt
regisseur Krijn ter Braak de
nieuwe VPRO-serie „Heren
leed", waarvan vanavond de
eerste aflevering wordt uitge
zonden. Sommigen zal deze titel
bekend in de oren klinken. Dat
klopt. Jaren geleden zond de
AVRO een aantal afleveringen
van „Herenleed" uit, die toen
evenals de huidige, geschreven
werd door Cherry Duyns en
Frank Palmen.
Ton Lensink speelde destijds de
rol van een verwarde heer, die
maar nauwelijks iets begreep
van de wereld om zich heen. Het
programma sneuvelde bij de
AVRO door de zeer geringe
kijkdichtheid en de slechte kri
tieken. Cherry Duyns en Frank
Palmen lieten zich echter niet
ontmoedigen door deze tegen
slag. Ze bleven sketchjes schrij
ven voor een programma waar
in zij heilig geloofden, maar
waarvan toch ook onomstotelijk
vast was komen te staan dat het
overgrote deel van de kijkers er
niets aan vond. De algemene
krititek was toen: het is te traag,
het is te verward en het is niet
leuk.
De auteurs besloten zelf de rol
van de „heren" te gaan spelen.
Ze trokken dichter Johnny van
Doorn aan om een derde rol in
de serie te vertolken. Johnny
van Doorn speelt in iedere afle- Zandvlakte
vering een andere figuur. Een
moeder, een bediende, een meid,
een kermisklant en een kabou
ter. Met dit idee en een stapel
^-teksten stapten ze naar de KRO.
kleine man zegt trouwens dat
een hond zijn moeder is.
Na een proefopname zag deze
omroep echter van verdere op
namen af. Cherry Duyns was
ondertussen naar de VPRO
overgestapt. Het was uiteinde
lijk de VPRO, die inging op het
voorstel van Cherry Duyns om
vijf afleveringen van 35 minuten
„Herenleed" op het scherm te
brengen.
Het is niet eenvoudig te vertel
len waar „Herenleed" precies
over gaat. Er zijn twee heren in
een zandvlakte, éen grote met
een pandjesjas en een bolhoed
op. Hij is nogal m^t zichzelf
ingenomen. De andere man is
kleiner. Hij draagt een slordig
zittend zwart pak. Hij zit erg
onder de plak van de grote man.
De derde figuur op de zandvlak
te is iemand die mooi kan zin
gen en zegt moeder te zijn. De
Het geheel speelt zich af tegen
een zandvlakte als décor. Het is
de Veluwe, maar voor dit spel
is dit van geen belang. „Heren
leed" is abstract, plaats en tijd
doen er niet toe. De lotgevallen
van beide heren kun je op ver
schillende manieren opvatten.
Waarschijnlijk zien mensen met
een fantasierijke geest veel
meer in „Herenleed" dan erg
realistische mensen. Het geheel
doet nogal kinderlijk aan en
ook daar moet je van houden."
Krijn ter Braak over de serie
die onder zijn leiding werd ge
maakt. „Ik denk dat de reacties
uiterst negatief of uiterst posi
tief zullen zijn. Je vindt „Heren
leed" of heel leuk of stierlijk
vervelend. Ik denk dat we een
vrij lage kijkdichtheid, maar
een erg hoge waardering krij
gen. Het is heel anders dan de
programma's die de mensen ge
wend zijn te zien. Het heeft geen
vastomlijnd gegeven. Het is
geen verhaaltje waar de mensen
houvast aan hebben. Het gaat
over erg abstracte dingen, als
paniek, angst, vreugde, droef
heid, vrolijkheid, macht, on
macht, aan- en afhankelijkheid.
En dat moet je er dan nog maar
uithalen. Iedereen is vrij „He
renleed" op zijn eigen wijze te
interpreteren. De serie is expres
erg traag gehouden. Er zitten
geen flitsende beelden in. Hier
mee onderscheidt „Herenleed"
zich heel duidelijk van vrijwel
elke andere televisieserie. Vori
ge week heb ik vlak na „Kojak"
een aflevering van „Herenleed",
die ik toevallig op mijn videore
corder had staan, afgedraaid.
Een verademing. Dat kan ik je
verzekeren. Ik heb gemerkt dat
kinderen zich rot lachen om het
programma. Tenminste als ik
mijn eigen kroost met hun
vriendjes en vriendinnetjes als
maatstaf kan nemen. Van de
AVRO weet ik nog dat het pro
gramma in verhouding erg goed
aansloeg bij bejaarden."
Tot slot een voorbeeld van wat
er o.a. in deze eerste aflevering
van „Herenleed" gebeurt. De
grote en de kleine man ontmoe
ten elkaar. De grote man zegt
tegen de kleine: geef mij eens
een klap. Nee, zegt de kleine
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Chemie
NOS
18.45 Toeristische Tips
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Laurel en Hardy
19.25 Landgenoten
19.40 All in the family
20.05 Zendtijd van het Simplistles
Verbond
20.20 Onthullingen als koopwaar
Amerlka-serie
21.00 Herenleed weemoed en
verlangen
NOS
21.35 Journaal
EO
21.50 Vrede door geweld
22.20 Kerk en theologie
22.50 Ars Muslca
23.15 Ten slotte
23.20 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
VARA
19.05 De eilanden van de rode
vogels
19.30 Oorlogswinter
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.25 Achter het nieuws
20.40 De Pallisers
21.35 Koning Klant
22.00 Man over de vloer
2Z25 Achter het nieuws
23.00 Gedicht
NOS
23.01 Den Haeg Vandaag
23.15 Journaal
DUITSLAND I
DUITSLAND II
21.00 Journaal. 21.15 Journalisten
gen politici antwoorden. 22.15 Stu
dioprogramma. 23.15 Journaal.
NEDERLAND I
HILVERSUM I
18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama.
18.51 Zojuist verschenen. 19.00 (S) Le
ger des Heilskwartier. 19.15 (S) De
wereld zingt Gods lof. verzoekplaten-
programma van gewijde muziek. 19.55
Overdenking. 20.00 (S) Muziek, muziek,
muziek, licht platenprogramma. 21.50
Bij de tijd: de oudere werknemer. 22.10
De kerk vandaag. 22 30 Nws. 22.40 (S)
Hier en nu. 23.00 Einde of nieuw begin,
discussie. 23.20 Album: minder beken
de muzikale Romantiek. 23.55-24.00
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. P.P
18.20 Politieke Partij Radikalen. IKOR:
18.30 Kleur: informatie over kerk en
samenleving. AVRO: 19.00 (S) Dichter
bij de muziek: nieuwe liedjes, chansons
of songs. 19.30 De zorg om onz
zondheid (3). NOS. 19.50 Den Haag
vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Ra
diojournaal. 20.10 Inleiding avondpro
gramma. 20.15 (S) Klassieke pianomu
ziek. 21.30 (S) Joseph Fouchë, hoorspel
(12). 22.20 (S) Jazzspectrum-live. 23.05
(S) Vanavond laat cultureel. 23.50 Ra
diojournaal. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S)
Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S)
Poster: de geschiedenis van de Neder
landse popmuziek. 20.02 Soul-top-10.
21.02 (S) Sesjun: Jazz en blues live.
22.02 (S) De Hugo van Gelderenschow
met de Nederlandstalige top-10 en
Kwiswijs 23.02 (S) Jazz-sir Jazzy night
cap. 0.02 (S) De Hugo van Gelderens
how: een uurtje lp-werk. 1.02 (S) De
Nachtwacht. EO: 5.02 (S) Old Time
Religion: Blue Grass Gospelmusic. 5.30-
7.00 (S) Matinata: muziek voor de vroe
ge ochtend.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het Levende
woord. 7.07 (S) Badinerie. (7.30 Nws.
7.41 Echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nws.
8.36 Gymnastiek. 8.45 De wonderlijke
letter M. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S)
Aubade. (10.30-10.32 Nws). NOS: 11.30
Blik op de derde wereld. 11.45 Blik op
Europa. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee. (12.26 Med. 12.30 Nws. 12.41
Echo). 14.00 De eredienst, poort naar
de toekomst. 14.15 Schoolradio. 14.25
Schoolradio. 14.45 (S)lnterlokaal op vrij
dag. (15.30-15.32 Nws.) 17.00 Zonder
grenzen. 17.10 (S) De hutsgeklutste kin
derspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.02 Nws.
8.11 Radiojoum. 8.30 De groenteman.)
9.00 Schoolradio. NOS: 9.20 Wat heeft
dat kind? 9.35 Waterstanden. 9.40 (S)
Toerismo. AVRO: 10.00 (S) Voor oe
kleuters. 10.10 (S) Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nws. 11.03 Radiojourn.) 11.30 (S)
Knipperlicht. 11.55 Beursber. 12.00 (S)
Volksmuz. vandaag. OVERHEIDS-
VOORL: 12.30 Uitz. voor de landbouw.
AVRO: 12.40 (S) De Johan Willem Friso
Kapel.12.55 Radiojourn. VPRO: 13.00
Nws. 13.11 Vandaag dit, morgen dat.
13.25 Prgr. overz. 13.30 Intervieuw.
14.00 Muz 15.30 Permanent Wave.
16.00 Nws. 16.03 Vandaag dit. morgen
dat. 16.05 Nova Zembla. 17.30 Welinge
lichte kringen. 17.55 Med.
HILVERSUM III
EO:7.02 (S) Gospelsound. 8.03 Klank
bord. 8.10 (S) Tussen thee en koffie.
9.03 (S) De muzikale fruitmand. TROS:
10.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie
draait op verz. NCRV: 12.03 (S) Drie
tussen de middag. 13.03 (S) Hier en nu.
13.08 (S) Drie tussen de middag. NOS:
14.03 (S) Pop-Kontakt. 16.03 (S) De
Hitmeesters.
Armando, Johnny van Doorn en Cherry Duyns in een
scène in „Herenleed".
man, dat kan ik niet doen. De
grote man vraagt tot driemaal
toe om een klap in zijn gezicht.
De man roept wanhopig dat hij
dat echt niet kan doen, dat
zoiets heel erg moeilijk is. Dan
zegt de grote man: dat is hele
maal niet moeilijk, kijk maar en
hij geeft de kleine man een lel
op zijn wang.
Het camerawerk is in alle vijf
afleveringen afkomstig van Mat
van Hensbergen. „Herenleed"
wordt vanavond van 21.00 tot
21.35 uur via Ned. I uitgezon
den. Wanneer de andere vier
afleveringen op het scherm ko
men, is nog niet bekend.
Roelfien Sant
De Ev. Omroep heeft een extra
uitzending van 30 minuten in
gelast, „Vrede door geweld",
dat om 21.50 uur begint Alle
overige EO-programma's schui
ven daardoor een half uur op;
ook het Journaal. „Vrede door
geweld" behandelt de toene
mende mate waarmee recht
door geweld wordt verkregen.
Centraal daarin staan de acties
van de Zuidmolukkers. In dit
programma wordt uitgelegd
waarom de Zuidmolukkers al
dus optreden. De heer Timmer
uit Assen „de dominee" in de
gekaapte trein, licht de omstan
digheden in de trein toe. De
E.O. hoopt voorts op een ge
sprek met ir. Manusama en me
vrouw Soumokil.
Ned. I, 21.50 uur.
chie een contract voor, waarin
staat dat hij voor niets een nieu
we installatie krijgt. Er moet
ergens iets mis zijn.
Ned. 1,19.40 uur.
Onthullingen
Onder het kopje „Onthullingen
als koopwaar" zendt de VPRO
een eigen produktie uit in de
serie over Amerika in deze tijd.
Uit de doeken wordt gedaan de
rol van de journalist, die zijn
nieuws haalt uit bronnen buiten
de officiële om en daardoor het
werkelijke nieuws in de dagbla
den brengt En vaak beter gein-
Is oom Ben (Ton Lensink) wel te vertrouwen? Dit vraagt Michiel (Paul Röttqer)
zich af in deel 12 van Oorlogswinter.
Ook in het gezin Bunker moet
op energie worden bespaard en
Archie vindt het daarom nodig
dat de centrale verwarming
grondig wordt nagekeken. De
technicus die dit doet, legt Ar-
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
formeerd zijn dan de tv-repor-
ters.
Ned. 1,20.20 uur.
Oorlogswinter
Hoe moet Michiel erachter ko
men wie in het dorp van „Oor
logswinter" de verrader is? Van
oom Ben kreeg hij een goed
advies, maar daarmee ontdekte
Michiel alleen dat zijn verdachte
Schafter wèl betrouwbaar is.
Het wordt voor de jongen een
hele schok, wanneer hij erach
ter komt, dat alleen oom Ben
hem en Dirk in het bos kon
hebben afgeluisterd. Het is de
vraag, of de jongens oom Ben
tijdig kunnen ontmaskeren.
Ned. II, 19.30 uur.
In deel 11 van De Palissers
speelt het huwelijk een belang
rijke rol, want niet alleen Violet
Effingham heeft besloten met
wie zij zou trouwen. Er is echter
één huwelijk dat op de bemoei
zucht van Glencora strandt, dat
van de hertog en Madam Max.
Ned. II, 20.40 uur.
De NOS schoot gisteravond wel
even uit haar slof. Geheel in
afwijking van haar algemene
opdracht zich zoveel mogelijk
tot het informatieve te bepalen
kwam zij met twee amusement
sprogramma's, om niet te zeg
gen dramatische produkties. De
eerste was „Liefde en lange vin
gers", geschreven en geregis
seerd door Gerben Hellinga.
Een naar het leven getekend
verhaal over twee jongelui van
beiderlei kunne, die wat onge
wis in dit leven 'stonden, die
elkaar niettemin liefhadden en
die zich, om aan de kost te
komen overgaven aan allerlei
kruimeldieverijen. Bijna was
ook manslag er het gevolg van.
Maar nog net voor het helemaal
uit de hand dreigde te lopen
bekeerden zij zich in zoverre,
dat zij toch maar besloten in de
WW te gaan lopen. Een aardig,
ook helemaal levensecht ge
speeld spelletje (de acteurs wa
ren ook maar gewone mensen)
waar men voor de rest van alles
achter kon zoeken: een docu-
mentair-achtige toestand over
jeugdcriminaliteit, zo goed als
een lichte satire op het feno
meen van de „sociale voprzie-
ningen". Maar in ieder geval
ging het om een tijdsbeeld. Het
verhaal kon zich alleen maar in
de zeventiger jaren afspelen.
Meer in de twintiger jaren
moest „Trepp auf und Trepp
ab" worden gesitueerd. Zijnde
een door het Internationaal fol
kloristisch danstheater gedanste
of althans uitgevoerde en door
Inge Frölich en Lieuwe Visser
gezongen compilatie van frag
menten uit muziek-dramatische
werken van Kurt Weill en Ber-
told Brecht, waartoe natuurlijk
ook de befaamde „Drei-gro-
schen Oper" behoorde. Nogal
grimmig satirisch werk op
hoog niveau, dat mij persoonlijk
toch nooit zo erg gepakt heeft.
Want tijdsbeelden, hoe artistiek
verantwoord ook, hebben
naar mijn smaak toch altijd dit
tegen dat zij zo tijdgebonden
zijn. En „Liefde en langevin-
gers" en „Trepp auf und Trepp
ab" hadden ook althans dat ge
meen. Maar het waarneembaar
eigentijdse wordt nogal eens
overschat.
Ischa Meyer (over tijdsbeelden
gesproken) is van zijn gesprek
ken met drie mensen afgestapt.
Hij richt zich nu nog maar tot
één persoon. Hij heeft daarin,
dunkt mij, schoon gelijk. En
althans is hij daarmee af van
het probleem een soort samen
spraak te moeten organiseren.
Gisteravond had hij Dr. Sicco
Mansholt, die overigens ook al
eens in een match trois was
opgetreden, in zijn programma.
Hij kon alleen zijn woordje uit
stekend af.
HERMAN HOFHUIZEN
(Van onze radio- en televisieredactie)
HILVERSUM Vanaf 28 december worden de zenders Hilversum
1 en 2 verwisseld, komt er door de klassieke zender Hilversum
4 zendtijd bij, moet er op Hilversum 3 pop en op Hilversum 4
klassiek categoraal geprogrammeerd worden. De NCRV is hier
niet gelukkig mee. Voor deze omroep geldt een zeer hoge omroep-
trouw. Veel NCRV-leden luisteren alleen maar naar de eigen
omroep. Het is opvallend, dat de NCRV bij de eigen leden een
zeer hoge waardering heeft.
De nieuwe zendtijd-indeling betekent dat het voor de luisteraars
moeilijker zoeken wordt. Een categorale zendtijdverdeling, d.w.z.
Hilversum 1 familiaal, Hilversum 2 cultureel, Hilversum 3 pop en
Hilversum 4 klassiek werkt zendertrouw in de hand en tegelijker
tijd ontrouw aan de eigen omroep.
X