Hé... mag ik m'n
echtgenote terug
Amusement verpakt in Brandpunt-uitzending
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Archeologie
NOS
18.45 TV-Informatle voor Surina-
mers en Surinaamse Nederlan
ders
18.55 Journaal
KRO
19.05 The Flintstones - tekenfilm
19.30 Karelt|es Kolderieke Kaprio
len
20.00 TV van gisteren - terugblik
op amusement
NOS
23.35 Journaal
KRO
21.50 Mensen zonder grenzen
22.15 In de keuken van Berend:
Curd Jürgens
22.50 Muziekvereniging Kunst na
Arbeid uit Uithoorn
22.55 Symbiose
NOS
23.00 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
TROS
19.05 The Lone Ranger - serie
19.30 In Londen staat een huis
serie
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 Hémag Ik mijn echtge
note terug - blijspel
DUITSLAND I
18.05 Intermezzo 18.07 Unter Aussch-
luss der Offentlichkeit. tv-serie. 18.40
Akt 19.20 Unter Ausschluss der Offent
lichkeit, tv-serie II 20.00 Journ en
weerb 20.15 Report feiten, beelden en
achtergronden 21.00 Die Montagsma-
ler, tv-spelprogr 21.45 Der Fnede ist
der Ernstfall, dokumentaire over NATO.
22.30 Journ. en weerb. 22 55 tot ca
23.20 Der wert des Planspiels, gesprek
over Der Friede ist der Ernstfall.
DUITSLAND II
18.00 Ti-ta-tovenaar. 18.05 Kleuterprogr.
18.20 Getting together, jeugdfeuilleton.
18.45 Open School, informatieve serie
19.15 Sporttrib'une. 1939 Med en
weerb. 19.45 Journ. 20.15 Bedazzled,
speelfilm. 21.55 Litterair progr.
22.30—22.45 Journ. en o m. Westraat
NEDERLAND I
HILVERSUM
P P P.v.dA TROS: 18.30 Nws 18 41
(S) Belcanto-concert. EO: 20 00 (S)
Kerkorgelconcert 20.25 (S) EO-Metter-
daad. 20.30 (S) Interregio. 2100 (S)
Grammofoonmuz. 21.10 (S) Jezus Chris
tus bevrijdt en verenigt NOS 21.30
Eurolight. 22 25 BOND ZONDER NAAM.
NOS 22.30 Nws NCRV 22 40 (S)H.er
en Nu. NOS 2250 (S) Hobbyscoop.
23 20 (S) NOS-Jazz 23.55-24 00 Nws
HILVERSUM II
HILVERSUM III
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7 02 Het levende woord.
707 (S) Badinerie. (7.30 Nieuws. 7.41
Echo) 8.24 Ovenweging. 8.30 Nws. 8.36
Gym. 8.45 De wonderlijke letter M. 9.40
Schoolradio 10.00 (S) Aubade (10.30
Nws). 11.30 Bejaardenprogr 11.55
Scheepspraat. 12.00 (S) Van twaalf tot
twee (12.26 Med. 12.30 Nws 12.41
Echo). 14 00 Huisbezoek. 14.15 School
radio. 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag
(15.30 Nws). OVERHEIDSVOORL. 17.00
De ontwikkelingshulp aan de Neder
landse Antillen. KRO: 17.10 (S) De huts-
geklutste kinderspelen. 17.30 Nws.
17.32 Echo magazine.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gym 7.20 (S)
Dag met een gaatje. (8.00 Nws 8.11
Radiojourn.) 8.50 Morgenwijding. NOS:
9.00 Uitgebreide reportage. 9.35 Water
standen. AVRO: 9.40 (S) Inleiding tot
muziekbegrip 10.00 (S) Kleutertje luis
ter. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws.
11.03—11.05 Radiojourn.) 11.30 (S)
Rondom twaalf (11.55 Beursplein 5)
OVERHEIDSVOORL.: 12.30 Uitzending
voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S)
Joop Stokkermans improviseert. 13.00
Nws. 13.11 Radiojourn. 13.25 (S) Com
ponerende vrouwen. 14.05 Jeugd en
topsport (1). 14 35 (S) Uit de muziek-
pers 15.25 (S) Essay, progr. over kunst.
16.00 Nws. 16.03 Radiojourn. 16.05 (S)
Gebakken vensterbanken en andere
smoezen. 17.00 (S) Mobiel, een beweeg
lijk progr. voor beweeglijke mensen.
17.55 Med.
HILVERSUM III
VARA: Van 6.02—18.00 (S) Akt. via
Dingen van de dag. 7.02 (S) Drie op
je boterham 9.03 (S) Pep op drie. 11.03
(S) Drie draait op verzoek van mensen
uit de sportwereld. 12.03 (S) Drie tussen
de middag. 14.03 (S) Gesodemeurders
16.03 (S) LP-top-20 en Top-lp. 17.03 (S)
Alfred Laaarde.
Dit was het weekeinde van het
bange afwachten. De gijzelings
drama's in Beilen en Amster
dam hebben ongetwijfeld iede
reen door het hoofd gespeeld,
zelfs op de momenten, dat hij
(of zij) zich daar niet helemaal
bewust van was. Het merkwaar
dige is overigens, dat ook in
deze toch het hele maatschappe
lijke leven ontwrichtende ge
beurtenissen „rustpunten" op
treden. Naar de uiterlijkheid ge
meten althans. Dat was de afge
lopen twee dagen kennelijk het
geval. Van de fronten weinig
nieuws, heet dat. „Brandpunt"
had het zaterdagavond vooral in
de achtergronden gezocht. De
rubriek herhaalde een deel van
een reportage uit 1970 over een
door Molukkers bewoonde
buurt in Assen. Zij was nu in
derdaad van een barre actuali
teit, in zoverre duidelijk bleek
hoe onder die mensen toen al
die gevoelens van strijdbare
wanhoop heersten, die nu op
zo'n verschrikkelijke manier tot
uitbarsting zijn gekomen.
Men vroeg zich zelfs af (nogal
laat natuurlijk) of zij de afgelo
pen jaren wel voldoende onder
kend zijn en zeker of zij op hun
juiste betekenis zijn geschat. En
dat bleef men doen nadat men
gekeken en geluisterd had naar
een bijzonder schokkend vraag
gesprek dat Han van der Meer
in de rubriek had met mevrouw
Somoukil. Acties als van een
anti-terreurcomité (waar ook
een reportage over was) vallen
gezien tegen de achtergrond van
zulke nauwelijks te peilen ge
voelens vrijwel in het niet.
Gisteravond werden in „Infor
meel" boven aangeduide proble
men (en nog enkele andere) aan
geroerd, toen onder leiding van
W. L. Brugsma het vraagstuk
van de terreur in het algemeen
en die van de Zuid Molukse
terreuracties in het bijzonder op
hoog niveau aan de orde wer
den gesteld. Met medewerking
van de criminoloog prof. Nagel,
oud-staatssecretaris Glastra van
Loon en de psychiater dr. De
Smit. Wellicht en naar ik in
ieder geval hoop, heeft de dis
cussie er toe bijgedragen dat
eventueel opkomende paniekge-
voelens in welke vorm dan ook,
in de kiem werden gesmoord.
De gedachtenwisseling had
overigens, dunkt mij, best wat
meer tijd in beslag kunnen ne
men.
Ook het gewone televisie-leven
moet zijn beloop hebben. Dat
had het dan ook. De KRO lan
ceerde gisteravond twee gloed
nieuwe programma's. Hans van
Willigenburg presenteerde voor
de eerste keer ,,'n Randje thea
ter". Een op de ietwat oubollige
ganzenbordengein geënt spel,
dat zijn rechtvaardiging vindt in
het feit, dat men in de gelegen
heid wordt gesteld allerlei ar
tiesten, die min of meer in de
actualiteit staan, aan het werk
te zien. Het is ook een soort
kunstagenda. Ach, best aardig
eigenlijk, al wordt er nogal veel
en hard gelachen om weinig. En
dan was er de lang verbeide
nieuwe komedie-serie van Annie
M. G. Schmidt: „Pleisterkade
17". Weer een doorsnee-familie,
en in het uitbeelden van dat
soort milieus is de schrijfster
meesterlijk, zoals iedereen al
lang weet. Ik vond de eerste
aflevering zeker veel belovend,
maar het is ook al lang bekend,
dat Annie M. G. met zo'n serie
altijd eerst een beetje op gang
moet komen. Het wordt vast
nog heel leuk. En dan spreek ik
u nader
HERMAN HOFHUIZEN
natuurlijk
goed!
HOU HET SCHERM IN
HET OOG
PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 8 DECEMBER 1975
Rijk de Gooyer.
Teddy en Henk.
Catherina Valente.
Het tijdperk van Teddy en Henk Schol ten
keert maandagavond vanavond (Ned. I om
20.00 uur) anderhalf uur lang weer, wanneer
de jubilerende KRO onder de titel „T.V. van
gisteren" het smaakmakende show-werk uit
de jaren '60-10 terug brengt op de buis.
Het gaat hierbij om meer dan een terugblik
ter gelegenheid van het feest, hoe vrolijk het
er in deze produktie ook aan toe zal gaan.
De allergrootsten van het scherm zullen op
nieuw over de buis huppelen, archiefbeelden
uit een tijd, toen er van vertrossing nog geen
sprake was, toen velen riepen om meer infor
matie en minder amusement en toen men de
tv gaandeweg begon te ontdekken als een
communicatief medium, bij uitstek geschikt
om te fungeren bij de ontmoeting van mens
tot mens. Kortom men las McLuhan, de Ame
rikaanse media-socioloog, die het allemaal zo
ernstig zei, dat men er in Hilversum fronsend
bij begon te kijken, behalve dan die mensen
die toen aan de grote vertrossing begonnen
te werken, totdat ook dit verschijnsel zal zijn
uitgewerkt
In die tien grote jaren tussen '60 en '70 stond
de buis soms bol van amuserende broderie,
aaneengebreid door de grote artiesten van
toneel en studio als Sonneveld, Hermans, Blue
Diamonds, de Gooyer, Kraaykamp, Selvera's,
Patachou, Valente, Cooghan, Vaughn, de Mit
chell Singers en de BBC Televison Toppers.
Boven dit alles uit torenden Teddy en Henk
Scholten; Henk de grote vermaaksgod van die
dagen en zijn vrouw Teddy, die met het
geestig-tedere lied „Een beetje" als pikant en
toch apart een plaats in veler hart won.
Teddy en Henk fungeerden als vader en
moeder van het KRO-show-wiegekind, dat bij
zijn geboorte de naam „Zaterdagavond-ac-
coorden" kreeg. En dat was niet het enige
vertier, dat in die dagen door de KRO lucht
hartig in het zwerk werd gesmeten. Daar is
welbeschouwd alleen „Piste" nog van over,
maar verdwenen en nooit vergeten zijn pro
gramma's als „Kiekeboe", "Tijd voor Teddy",
"Vier maten van nu", "Zomercarrousel", en
„Midavondserenade". Deze zijn allekeurig bij
gezet in de archiefkast. Niet alle artiesten zijn
uit het beeld verdwenen, bepaald niet, maar
zij hebben andere stijlen en teksten gezocht
om zich in te uiten en hun pubhek te plezie
ren. Het is goed terug te zien hoe zij dit
vroeger deden.
We zien dan weerom een komiek als Wim
Sonneveld, toen juist aan het loskomen uit de
periode van zweverig-romantische liedjes, in
de rol van ober, die moeite heeft met de
combinatie van groot kindertal en weduw
naarschap. Toon Hermans, toen nog in hoge
mate huiverig voor de allesverslindende tv, zet
op grappige wijze uiteen waarom tv-kijken
getuigt van een verwerpelijke visuele wellust.
„Zet 'um effe op scherp, Mien", werden ge
vleugelde woorden, die men uit vele monden
hoorde. Rijk de Gooyer leefde zich nog uit
in de creatie van Bartels, het mannetje met
de Domstedelijke tongval en de Utrechtse
traagheid van denken, hetgeen veelal leidde
tot gladde eigenzinnigheid en geestige gelijk-
hebberij. Hoe genuanceerd Rijk de Gooyer als
persoon ook kan oordelen, als Bartels droeg
hij zijn eigen kleine geüjk voor zich uit en
typeerde daarmee meer van de Nederlandse
inborst dan deze natie wel voor hef zou willen
nemen. En hadden we in die jaren ook niet
onze eigen Blue Diamonds, oosters getint en
Aziatisch geaard Zij zongen „O Carol" ge
zwind de platenwinkels uit en hadden alles
wat 15, jonger, ofwel niet wijzer was achter
zich aan. En al die meisjes dachten mee met
de Selvera's op de wijze van „My happiness"
en dweepten met Franky Vaughn, Rex Gildo
en dat soort gladgebekte galmers, puik der
zoete kelen uit die dagen. Wervelende beelden
werden in die tijd per buis aan huis bezorgd
door Mitchell Singers en Britse dancers, ter
wijl in de virtuositeit werd bijgedragen door
pianistieke „pretmakers" als Winnifred Atwell
en Hans Henkemans. Hun werkjes floten we
op straat na en omdat nog lang niet iedereen
toen tv had, waren we ook wel zo bereidwillig
om rond te brieven wat „Kiekeboe" in de
presentatie van Teddy en met de verborgen
camera van een geheimzinnige heer te zien
had gegeven. Ja, een dame had twaalf moor-
kopjes besteld, die vervolgens werden verpakt
in een doosje, dat er hoogstens vier kon
bevatten. Moorkop na moorkop werd wegge-
prakt in het doosje, terwijl de ogen van de
dame steeds groter werden. Dat was in hoge
mate televisie, zei men, want er werd geen
woord bij gezegd, terwijl de ogen puilden van
pret Intussen bleef de naam van de magische
heer op de achtergrond een groot geheim,
maar met Teddy in de buurt was Henk nooit
ver weg. Hij had altijd „Tijd voor Teddy" en
als je nu Henk wat vraagt of Teddy, dan
zeggen zij, dat het eender blijft wie het ant
woord geeft, omdat zij ook in het geven van
antwoorden altijd één zijn.
Henk en Teddy: „De KRO heeft ons keurig
toestemming gevraagd voor het mogen herha
len van deze programma's. Dat had eigenlijk
niet eens gehoeven, want na tien jaar zijn de
rechten verjaard. Toch vinden we het sympa
thiek, dat ze het gevraagd hebben, want al
die shows doen wel een beetje verouderd aan.
Je zou alles nu heel anders doen en de
regisseurs zouden het zeker heel anders aan
pakken. We zijn zeer benieuwd en we gaan
vanavond in elk geval voor het toestel zitten.
Het kon best eens heel leuk zijn om naar te
kijken. Er zit van ons bijv. het liedje in
„Boembedieboem" over een vrouw bij een
dokter, maar dat vinden we nu toch wel een
erg bekakt liedje en als we het vandaag
zouden moeten zingen zouden we een heel wat
vlotter taalgebruik in de tekst willen hebben.
Daarom kijken we vanavond ook met een
beetje angst naar het scherm, omdat er kij
kers zullen zijn, die ons zullen beoordelen
naar wat we toen deden. En dat leidt dan
natuurlijk tot een heel foutief oordeel".
De KRO zou geen ideële omroep zijn als het
deze terugblik op het KRO-showwezen niet
zou baseren op iets fundamenteels, bijv. de
wijziging in de opvatting omtrent amusement
op de tv in het bijzonder als verschijnsel in
de samenleving zeer in het algemeen. Daarom
wordt deze show-oude-stijl gevat in het raam
van een Brandpunt-uitzending met het vaste
team van die dagen, t.w. Ed van Westerloo,
Aad v.d. Heuvel en Han Mulder. Deze jon
gens, een stuk sadder and wiser dan toen,
gaan er met een schuin oog tegen aan zitten
kijken, wél serieus, maar alles verpakt in een
grap.
Want bij de KRO is amusement altijd meer
geweest dan lol alleen. Ook daar steken diepe
re dingen achter die iets te maken hebben
met het levensgeheim, al was het maar dat
van de spelende mens.
Scène uit „Hé.... mag ik m'n echtgenote terug", klucht
door John Lantings Theater van de lach, vanavond op
het scherm met John Lanting, Georgette Hagedoorn,
Marian Berk, Brunie Heinke en Annelies Balhan.
Gereard Tijssen, in „Men
sen zonder grenzen".
Turken willen
meer zendtijd
(Van onze radio en tv-redactie)
Utrecht De Turkse gemeen
schap in Utrecht heeft zich
schriftelijk tot de NOS gewend
met het verzoek of de Turken
tijdens het speciale wekelijkse
tv-programma voor Turken op
zondag de beschikking kunnen
krijgen over wat meer zendtijd.
De duur van het huidige pro
gramma (vijf minuten) is te
kort om voldoende, duidelijke
informatie te geven, aldus de
Turken in hun brief waaronder
200 landgenoten hun handteke
ningen hebben gezet.
Selvera's.
Zonder grenzen
In Mensen zonder grenzen"
komt de 50-jarige pastoor Ge
rard Thijssen aan het woord.
Onder der meer werkte pastoor
Thijssen in Chili, waar hij zijn
doodarme parochianen bewust
maakte van hun situatie. Na de
staatsgreep zette hij zich in voor
de armsten in Cuernavaca, een
forenzenstad van Mexico-City.
Ned. I, 21.50 uur.
Chez Berend
In het KRO-programma „In de
keuken van Berend" ontvangt
Berend Boudewijn als gast en
mede-kok Curd Jürgens. Het
hoofdgerecht van vanavond is
hutspot.
Ned. 1,22.15 uur.
Londens huis
Onder het kopje „Het bloed
kruipt waar het niet gaan kan",
krijgt Sid Abbott in „In Londen
staat een huis" het bericht, dat
neef Tony uit Chicago wil ko
men logeren. Sid is daar niet zo
gelukkig mee, want volgens hem
is Tony lid van de Maffia.
Berend Boudewijn en Curd Jürgens, hutspot brouwend. Ned. II, 19.30 uur.
De TROS brengt vanavond op
het scherm de klucht „Hé....
mag ik m'n echtgenote terug"
van Jean Bernard Luc en Jean
Pierre Conty, vertaald door J.
van der Heiden. In deze klucht
gespeeld door John Lantings
Theater van de lach, staat Ba
rend Minderman op het punt
nftt zijn vriendin te vertrekken
naar Domburg. Doel: een gezel
lig Plotseling komt zijn ex-
vrouw op bezoek, die hem ver
telt dat tante Minnie onkun
dig van de scheiding komt
logeren. Het is het beste, dat
tante niet wijzer wordt ge
maakt. Maar hoe hou je dat een
weekeinde vol?
Ned. II, 20.25 uur.