UGELOOFTNl (ETEN 1001 SINTERKLAZEN... Uiteindelijke resultaat bij assemblee Wereldraad nog altijd onvoorspelbaar De Witte Pri jzenhal speelt met u mee! De grootste sortering in speelgoed huishoudelijkeart.enz. beestenmarkt6leidenitegenoverudobios. v CM is: voordeliger! CM is: voordeliger! Veel feestgangers99 wachten in Suriname op nieuw paspoort telefoontjes 071-122244 6 LEIDSE COURANT DINSDAG 2 DECEMBER 1975 UITLATEN GARAGE VAN BERGE HENEGOUWEN UITLAATSPECIAUSTEN Kwaliteitsuitlaten zeer voordelig, gemonteerd reeds vanaf 70.- incl. BTW. Bovendien verrichten wij snel. vakkundig en stukken voordeliger uw autoreparaties en onderhoudsbeur ten. 1 Gestreepte boothals pullover in mooie overlopende kleuren. O.a. bordeaux, groen en bruin. 2. Lange gestreepte pullover met ruime kraag en mouw. 100% Acryl. In o.a. grijs, aubergine, raf en bruin. W/t BOVAGGARAGE VAN BERGE HENEGOUWEN HOGEWOERD 169 LEIDEN - TEL. 122447 3. Sportieve col pullover in brede streep. In zwart/wit, marine/wit, rood/wit «f en rat/wit. Alle 3 modellen in de maten S. M.Len XL Het is weer tijd voor een warme, i behaaglijke nachtpon van I superzaehte I brushed nylon, 1 subtiel 1 gegarneerd fl met fijn kant en lint. Zachte pasteltinten. 42-52 Leiden: Haarlemmerstraat 163a. Leidsenhage: Jasmijnhof 8. dinsdag - woensdag en donderdag koopavond. Alkmaar. Amersfoort. Amsterdam. Apeldoorn, Arnhem Breda. Doehnchem Dordrecht Eindhoven. Groningen. Den Haag. Haarlem. Helmond. Leeuwarden. Leiden. Maastricht. Rotterdam. Tilburg. Venlo. Zwolle Winkelcentra Amslerdam-Boven t IJ. Emdhoven-Woensel. Haarlem-Schalkwek. Hilversum-Hiiverlshot. Leidsenhage. Rollerdam-Zuidplem. Utrechi-Hoog Calharijne Versterldng band met lokale kerken groot probleem waarvan ook weer wordt betwijfeld of deze rich tinggevend zal worden. (Van onze specialle correspondent in Nairobi, Kees Waagmeester) NAIROBI De assemblee van de Wereldraad van Kerken, die er als dit wordt geschreven ongeveer een derde van de vergadertijd heeft opzitten, begint langzamerhand wat karakter ^e krijgen. Maar wat er uiteindelijk uit zal komen is nog onvoorspelbaar. Was de vorige assemblee van 1968 in het Zweedse Uppsala de assemblee van de maatschappelijke en politieke actie als consequentie van het evangelie, déze assemblee zou wel eens die van de stabilisatie en consolida tie kunnen worden. Verscheidene gebeurtenissen wijzen er op, dat de voorhoede de pas een beetje moet inhouden om de brede achterhoede van vijfhonderd miljoen christenenen in de hele wereld de tijd te geven mee te komen. Dr. Philip Potter, de Caraibische secretaris-generaal van de wereldraad, zei in zijn rede tot de assemblee dat een van de grootste problemen waar de wereldraad zich voor geplaatst ziet, het behouden en versterken is van de band tussen de raad en lokale kerken. Maken de nationale kerken wel voldoende gebruik van de grootse ervaring die het is met christenen uit alle delen van de wereld samen over het evangelie te denken? Wie zoals ik meedoet in een van de zestig tot tachtig werkgroepen waarin de assemblee voor een paar dagdelen wordt opgedeeld en waarin een soort doorsnee zit van wat de assemblee bezoekt, kan meemaken hoe een man uit Lesotho een bijbelgedeelte uitlegt, of iemand uit India, Finland of van Haiti. Dan zie je hoe cultureel bepaald de bril is waarmee je de bijbel leest. Vooral voor mensen uit de derde wereld is er geen verschil tussen het redden van de ziel en het redden van het lichaam voor wie het evangelie aanvaardt. Potter zei, dat de wereldraad de afgelopen zeven jaar heeft geprobeerd in te gaan op wat de wereld schokt en bezighoudt: oorlogen, bewapeningswed loop, uitverkoop van de bronnen der aarde, het ten, vooral de evangelicalen), je hebt christenen die geloven dat dit vooral via de sacramenten gebeurt (rooms-katholieken en oosters-orthodoxen) en je hebt christenen die denken dat mensen tot Jezus worden gebracht door sociale actie (de mensen van de social gospel, het sociale evangelie). Orthodoxen Die ruwe. maar niet geheel onjuisteonderscheiding zie je steeds in het werk van de assemblee terug Zoals bekend zijn de orthodoxen in tegenstelling tot de rooms-katholieken wel lid van de wereld raad. Pijnlijk is het nog steeds, dat als orthodoxen hun liturgie vieren, hun oecumenische broeders en zusters niet volledig mogen deelnemen. De orthodoxen zijn dan ook steeds een struikel blok op weg naar een organisatorische eenheid van de kerken. Waar ze misschien wél voor gaan voelen en deze voorzichtige formulering wordt veroorzaakt door het feit dat een orthodox zich in die richting heeft uitgesproken is een conci liaire eenheid. Daarin aanvaarden de kerken el kaar meer als echte kerken dan bij een raad zoals de wereldraad nu is. Maar dit wordt niet het belangrijkste punt van de assemblee. Ook waarschijnlijk niet de kwestie van het seksisme (de discriminatie van de vrouw), waaraan een gehele dag is gewijd. De indruk is dat de wereldraad daar nu mee komt als een soort verplicht nummer in het jaar van de vrouw, dat we al bijna vergeten zijn eer het om is. Toch hebben veel oecumenische leidslieden de zaak van het seksisme al jaren ter tafel gebracht, maar de kerken pikten het niet of onvoldoende op. Dezelfde leidslieden krijgen nu misschien op hun brood, dat ze er niet genoeg aan hebben gedaan, gezien de geringe rechten van de vrouw in vele kerken, maar dat is nu eenmaal het lot van de voorhoede. De Amerikaanse theoloog Robert Macafee Brown heeft voorts een rede gehouden op de assemblee die de aandacht nogal heeft getrokken, maar falen van de ontwikkeling in de arme wereld, racisme, schending van mensenrechten. Het bezig zijn met die vraagstukken leidt de wereldraad niet af van zijn eigenlijke roeping, zoals wél wordt gesuggereerd. Dit zijn geen ab stracte zaken, zei Potter, het zijn vormen van menselijke zonde en daarpver gaat het in de bijbel en in de gemeenschap van kerken die handelen uit de macht der liefde. Uitersten bijeen De voorzitter van het centrale comité en het uitvoerend comité van de wereldraad, de Indièr M. M. Thomas, die aftredend is, wist in een indrukwekkende maar moeilijke toespraak, aller lei uitersten in de christelijke wereld op een waarlijk acceptabele wijze tot elkaar te brengen. Twee van die uitersten zijn bijvoorbeeld tot uiting gekomen in een zendingsconferentie in Bangkok, waar werd gesteld dat in de strijd van de volkeren om vrede en vrijheid iets te zien is van Gods bevrijdende werk, en in een conferentie in Lausan ne. waar „Evangelicalen" bijeen waren, mensen die de neiging hebben op te roepen tot bekering van het individu en verdervan de veronderstelling uitgaan, dat het met de wereld dan vanzelf goed- komt. De Boliviaanse protestantse bisschop Anas die zich „evangelisch-oecumenisch" noemt, heeft in een rede uiteengezet wat voor hem evangelisatie is. Dit kwam dicht bij wat de evangelicanen voor ogen staat. De Boliviaan was uitgenodigd door de wereldraad, hoewel zijn verhaal geheel voor zijn eigen rekening kwam. Toch is dit ook een bewijs, dat de leiding van de wereldraad haar uiterste best doet de verschillende soorten christendom, als je dat al zo zou mog£n noemen, bij elkaar te houden. Want die verschillende soorten zijn er wel. Bis schop Arias zei het zo: je hebt de christennen die vooral geloven dat mensen door het lezen van de bijbel tot het christendom komen (veel protestan /Lief en charmant in een polyester/ katoenen BH nachthemd met Qm fragiel bloemmotief in aparte kleurtjes op bleu, rose of abrikooskleurig fond. 44-54 De aanhef van zijn redebaarde wel opzien. Hij zei: „Ik ben een blanke man in een wereld die door blanken wordt beheerst op een onrechtvaardige manier en ik spreek in een zwart land voor een vergadering die-overwegend niet-blank is. Ik ben een man in een wereld die door mannen wordt beheerst op een manier die voor veel vrouwen, zoal niet de meeste, frustrerend heeft gewerkt. TOT een rijke klasse in een wereld waarin de mensen in meerderheid arm zijn en diedoor een kleine meerderheid wordt beheerst. En ik ben tenslotte een burgervan Amerika, van welks politieke, economische en militaire overheer sing kleine en grote staten zich met alle middelen proberen te bevrijden Ik houd van mijn land, maar tegelijk schaam ik me voor de dingen die het in vele van uw landen heeft gedaan". Toen dezelfde Mcafee Brown zich in 1968 tijdens de assemblee van de wereldraad in Uppsala dis- tancieerde van de Vietnamoorlog, kreeg hij de monstratieve bijval van een Rus, die nog eens beklemtoonde dat Amerika inderdaad helemaal fout was. Nu, in Nairobi beaamde een Rus de schuldbekentenis van Brown door te zeggen, dat dit voor alle aanwezigen geldt, inclusief voor zijn eigen land. Een stukje vooruitgang. Er was even een tendens, vooral bij mensen uit het rijke noorden, om elkaar op te roepen tot het doen van dergelijke schuldbelijdenissen. Maar in de wandelgangen hoort men van bijvoorbeeld Afrikanen, dat ze daar helemaal niet zo op gesteld zijn. We hebben allemaal boter op ons hoofd. En, zoals een Engelse tjaptist zei: „Op een schuldbelij denis volgt als het goed is bekering. Ook van hele naties. PARAMARIBO (ANP) Honderden Surinamers hebben de afgelopen week in de Nederlandse ambassade aan het Oranjeplein te Paramaribo een Nederlands paspoort aangevraagd en ten dele ook gekregen. Op de tweede verdieping van het ambassade-gebouw staan elke dag steeds tiental len mensen met volgnummertjes in hun hand te wachten voor de loketten van de consulaire afde ling, die is belast met de uitgifte van identiteits papieren. Het'ambassade-personeel probeert alle aanvragen zo snel mogelijk te behandelen, maar stuit keer op keer op onvoorziene problemen. „Wij hebben hier dagelijks tientallen gevallen, waarvoor de tussen Nederland en Suriname overeengekomen nationaliteitenregeling geen oplossing heeft", zegt mr. E. Bender, hoofd van de consulaire afdeling. „In die gevallen waarbij de regeling geen soelaas biedt, bepalen wij zelf wie wel en wie niet in aanmerking komt voor een Nederlands paspoort. De zeer moeilijke gevallen sturen we door naar Den Haag. Dan moeten ze het daar maar uitzoe ken", aldus mr. Bender, die het aantal moeilijke gevallen schat op twintig procent van de aanvra gers. De helft van de aanvragen voor een Nederlands paspoort is afkomstig van de „feestgangers", zegt de heer Bender. Onder feestgangers verstaat hij de in Nederland wonende Surinamers, die rond 25 november tijdelijk naar hun moederland terug keerden ter bijwoning van de onafhankelijkheids festiviteiten. Velen van hen hebben sinds die tijd geen geldig paspoort meer omdat volgens de nationaliteitenre geling alle vóór 25 november in Suriname uitgege ven of verlengde Nederlandse paspoorten automa tisch vervallen zijn. De „feestgangers" kunnen wel terug naar Nederland, als zij op de ambassade kunnen aantonen, dat zij reeds voor de onafhanke lijkheid van Suriname in Nederland woonden. In dat geval krijgen zij in Paramaribo een voorlopig bewijs van Nederlanderschap. Daarmee kunnen zij in Nederland uiterlijk vóór 31 december in hun woonplaats een nieuw Nederlands paspoort afha len op het bureau volkshuisvesting. De „feestgangers" maken dus het grootste deel uit van de paspoortaanvragers, maar de belangrijkste categorie is de groep, die op grond van de gezins hereniging bepalingen in de nationaliteitenregeling bij de ambassade aankloppen. Mr. Bender schat hun aantal op dertig procent. „In veel van deze gevallen is het gezinshoofd al in Nederland", legt hij uit. Op grond van de nationaliteitenregeling kan de rest van het gezin zich bij hem voegen, maar hier doen zich vaak juridisch-technische problemen voor. Neem bij voorbeeld het geval van de Hindoestaanse familie, die ik gisteren op korte termijn wilde helpen, aldus mr. Bender. „De vader is enkele dagen vóór de onafhankelijkheid naar Nederland vertrokken. Nu komen zijn wettige vrouw en zes kinderen bij ons om paspoorten vragen. Ze vertrekken volgende week, dus is er weinig tijd. Voor de kinderen is er geen probleem. Zij krijgen automatisch de nationaliteit van hun vader, maar de moeder was op het moment van de onafhankelijkheid in Suri name en is daarom Surinaamse. Wij kunnen haar niet aan een Nederlands paspoort helpen. Zij moet een Surinaams paspoort gaan halen bij de Suri naamse overheid", aldus mr. Bender. „De moeder kan pas in Nederland de Nederlandse nationaliteit aanvragen. Op dat moment ontstaat er een probleem. Omdat de kinderen minderjarig zijn, moeten zij worden bijgeschreven in het pas poort van hun moeder. Het Surinaamse paspoort van deze vrouw leent zich er niet voor, omdat de kinderen Nederlanders zijn. De oplossing is, deze kinderen een eigen Nederlands paspoort te geven. Daar kunnen we snel voor zorgen, als het moet, maar voor het uitgeven van een paspoort aan minderjarigen zijn de handtekeningen nodig van beide ouders, dus ook van de vader, die ergens in Nederland vertoeft. Waarschijnljk in een of ander opvangcentrum", zucht mr. Bender. „Zie dan maar eens snel de handtekening van de vadr hier te krijgen. „Het gezin wil immers volgende week al naar Nederland vertrekken". Het hoofd van de consulaire afdeling zit ook dagelijks met vijf medewerkers gebogen over het probleem concubinaat. De nationaliteitenregeling heeft immers ook rekening gehouden met de omstandigheid, dat het huwelijk in Suriname niet alleen-zaligmakend is. Veel echtparen wonen al jaren samen zondr getrouwd te zijn. Deze echtpa ren hebben als ieder ander duo kinderen. Volgens de heer Bender is het vooral de groep van samen wonende en niet getrouwde echtparen, die hem hoofdbrekens bezorgen. „Hoe kan ik weten, of een vrouw inderdaad jaren heeft samengewoond met een man, die allang in Nederland zit?" vraagt hij. Bender zegt dat in de meeste gevallen een verkla ring wordt gevraagd van de man, waarin deze zegt inderdaad met de bewuste vrouw te hebben sa mengeleefd. Als er kinderen zijn moet de echtge noot deze schriftelijk erkennen, aldus mr. Bender, die waarschuwt: „Natuurlijk kan een man slechts een vrouw laten overkomen". Hij heeft gevallen meegemaakt, zegt hij, waarbij meer vrouwen clai men te hebben samengewoond met een en dezelfde man. C&iiutiKA\fovicle£i^i. TELEFOONTJE BEL 071-122244

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 6