Superstars leveren strijd in Zweden BEELD SPRAAK TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK HUM 1 HARRY MULISCH: LIEVER BOEK DAN TV-BEELD CABARETIERS OVER CABARETIERS PAGINA 2 LEIDSE COURANT/' MAANDAG 17 NOVEMBER 197; NEDERLAND I Tcleac 18.15 Gravan naar het verleden NOS 18.45 Staatsloterij 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO'a 3 i 20 20.00 Wie van de drie? 20.20 Super Star» 1975 NOS 21.35 Journaal 21.50 Middenschool „Eenheids worst"? 22.40 Ontdek |e plekje 22.45 Symbiose NOS 22.49 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Brigadier Oog 18.55 Journaal TROS 19.05 Suska an Wlska 19.30 Doctor Who NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 Op losse groeven 21.25 Baretta 22.15 Aklus TV NOS 22.55 Journaal DUITSLAND I 18 05 Intermezzo. 10.07 Unter Aussch' luss der Offentlickait. 18.40 Akt. 19.20 Under Ausschluss der Offontllchtkeir (vervolg) 20.00 Journ, en weerber. 20.15' Akt. rep. 21.00 Pop Intern. 21.45 FilrrJ over Henri Toulouse-Lautrec. 22.4; Jourrn.. komm. en weerber. DUITSLAND II 18.20 Die gelbe Karawane. 19.00 Journ 19.30 Spelserie over arlsen en patien ten. 20.15 Opvoedkundig magaz. 21 00 Jöurn. 21.15 Film over Trotzky. 22!55| BELGIE NEDERLANDS 18.00 Ti-ta-tovenaar. 10.05 Kinderprog! 18.20 Getting together. 18.45 inf. pronl 19.15 Sport. 19.39 Weerber. en med' 19.45 Journ. 20.15 The night of the' iguana, Amer. psychofilm. 22.05 Ge prek. 22.55 Joun m.o.m. Wetstraat. NEDERLAND I NOS/NOT 10.45 Schooltslsvisls 14.00 Schooltalavlsla HUIV, IH^HII!" PP 18.19 Uitz van de KVP. TROS: 18.30 Nws. 18.41 (S) Belcanto concert. EO: 20.00 (S) Reformatie en Reveil. 2015 (S) Maandagavond-magazine. 21.15 Avondoverdenking. NOS: 21.30 Zevendedagsadvertisten. 21.45 (S) Euro- light. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV 22.35 (S) Akt. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. 23.20 (S) NOS-Jazz. 23.55 Nws. HILVERSUM (S) Jeugdtoer. PP 19.00 DS'70 EO 19.10 (S) Wi) hebben een goed wooro voor de wereld. 19 40 (S) De Bijbe open. NCRV 20.00 Nws. 20.05 Overden king. 2015 (S) Radio Filh. Ork. 21.25 (S) Liederen van Engelse kompon 22.15 (S) Llterama. 22.45 (S) Werken voor viool en piano. 23.30 (S) Muz. er dienst. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten AVRO" 9.02 Drie' loopt achter. VPRO: 20.02 VPRO-Maan-! dag. AVRO: 1.02 (S) Continu de nacht door. VARA: 6.02 Leo van der GOOT HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7,30 Nws. 7.41 Akt. 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huis vrouw. 8.45 De wonderlijke letter M. 9.40 Schoolradio. 9.50 Schoolradio. 10.00 (S) Ouder worden we allemaal. (10.30 Nws. 12.26 Med. 12.30 Nws. 12.41 Akt.) 14.00 Huisbezoek. 14.15 Schoolra dio. 14.25 Schoolradio. 14.45 (S) Interlo kaal op dinsdag met om 15.30 Nws. OVERH. VOORL.: 17.00 De Nederl. huis- vr. op Curapao. 17.10 (S) De hutsgeklut- stekinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Akt. PR DS'70. HILVERSUM II AVRO. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20 (S) Dag met een gaatje (8.00 Nws 8.11 Radiojourn.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Rep. 9.35 Waterst. AVRO 9.40 (S) Klara Konrad. 10.00 (S) Kleuter tje luister 10 10 (S en M) Arb vit. (11.00 Nws. 11.03 Radiojourn.) 11.30 (S) Ron dom twaalf. (11.55 Beursber.) OVERH VOORL.: 12.30 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Kinderen maken mu ziek. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.2! (S) Buit. opnamen moderne en klass muz. 15.25 (S) Essay. 16.00 Nws. 16.03 Radiojourn. 16.05 (S) Gebakken sterbanken en andere smoezen. 17.00 (S) Mobiel 17.55 Med HILVERSUM III VARA. Van 6.02-18.00 (S) Akt. Dingen v.d. dag. 7.02 (S) Drie op boterham. 9.03 (S) Pep-op-drie 11 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 Drie tussen de middag. 14.03 (S) demeurders. 16.03 (S) LP-top-20 t tip. 17.03 (S) Alfred Lagarde. In ieder geval betekende de af levering van .Markant" van gis teravond een goede inleiding op de uitzendingen die de VPRO met ingang van woensdagavond met het 200-jarig bestaan van de Verenigde Staten voor ogen gaat wijden aan de Amerikaan se samenleving. Het ging name lijk om een televisie-portret van prof. dr. A. M. J. den Hollander, hoogleraar in de sociologie en de Amerikanistiek aan de Ge meentelijke Universiteit in Am sterdam, oprichter en directeur van het Amerika-Instituut en president van de Internationale Vereniging van Amerika-Institu- ten. Stars en Stripes forever mag men wel zeggen. Niettemin had de heer Den Hollander, zo bleek, ook nog wel wat te zeg gen buiten zijn „leeropdracht" om. Bijvoorbeeld over de- Am sterdamse studentenrellen in 1969, die zijn ontslag leidden. Hij sprak daar ten aanzien van zijn interviewer Henk Hofland in vrije krachtige bewoordingen over en constateerde ondermeer dat er destijds geen „figuren van allure in de leiding van de universiteit" waren geweest en over een „paranoïde sfeer, waarin fatale processen op gang waren gekomen". Alsmede over „een angst", die sommigen tot abject-gedrag hadden geleid". Maar natuurlijk kwam ook zijn wetenschappelijk werk uitvoe rig aan de orde. Mozaïksgewijs ontstond zodoende een uitste kend portret. Ik kan niet verhelen dat mijn hart zondagmorgen open ging bij het kijken en (luisteren) naar een reportage van een eucharis tieviering in de Heilig Hart-Kerk in Breda. Het parochiële zang koor onder leiding van Leo Hannssen zong er een mis van Albert de Klerk. Een voortreffe lijke uitvoering van een voor treffelijk werk. En de ene litur gie is toch de andere niet Onwil lekeurig moest ik er ineens aan denken dat dit nou eens best de jubileummis van de feestvieren de KRO had geweest kunnen zijn. Enfin, het was nog ruim schoots in het octaaf. Zaterdag althans één opvallend programma: de Willem Nijholt-1 show. Dat was het vooral door de regie van Job Pannekoek, ongeveer in de stijl van Bob Rooyens, maar dan in het alge meen verstaanbare als je be-; grijpt wat ik bedoel. En zeer fantasierijk, maar toch to the point. Een lust voor het oog.; Voor het oor trouwens ook] Want Nijholt is wel degelijk een: begaafd liedjeszanger en met! name met dat chanson waarin hij naar zijn identiteit liep te zoeken deed hij mij een intens plezier. „Brandpunt" had een uitsteken de reportage van Han van der Meer over een in deze dagen nogal verrassende Surinamer die onlangs na een verblijf van 6 jaar in Nederland naar zijn vrijwel onafhankelijk vaderland terugkeerde. En ook legde Bas de Gaay Fortman met een glim lachend geduld aan een onge woon hardnekkige Charl Sch- wietert uit hoe hij het precies bedoeld had toen hij op een bijeenkomst van de PPR zei dat de overheid meer als werkgever zou moeten optreden. Ad Lan- gebent luidde aan het slot van de rubriek eindredacteur Ed van Westerloo, die naar het NOS-journaal gaat, uit Onder meer zeggende dat Van Wester- loo als brandpuntredacteur nooit iets had moeten hebben; van „journalistiek schuimklop- pen" En dat hij zijn werk nim mer ten koste maar altijd ten bate van mensen had gedaan. Een terecht compliment, waar! ook deze beroepskijker hele- maal achter kan staan. Evenals trouwens achter mgr. Bluyssen, die ons opwekte een bloemetje weg te geven en erbij vertelde dat ook bisschoppen gewoon naar de bloemist gaan. Gods volk is en blijft onderweg. HERMAN HOFHUIZEN 'iadvertentie Universitair nieuws Aan de Rijksuniversiteit te Utrecht zijn geslaagd voor: Artsexamen: Mevr. J. M Reigersman-Reijnierse (Rijswijk) Doet examen algemene literatuurweten schap: L. E. 1. M. Jongen (Krimpen a/d IJssel) Doet. examen kunstgeschiede nis: mej T. J. J. J. M. van Sasse van IJsselt (Den Haag). Kand. examen op voedkunde: J. A. Gerritsen (Krimpen a/d IJssel). Kand. examen psychologie: mej. C. H. A. van den Brink (Alphen a/d Rijn), W C. B. Verbakei (Rijswijk). Dierenartsexamen: C. G. Westgeest (Alphen a/d Rijn). In opdracht van de VPRO schreef Harry Mulisch onder de titel „Volk en vaderliefde" een tv-spel, een zogenaamde koningskomedie, naar een gegeven uit de historiën" van Herodotus. Het kwam niet alleen op het scherm, dit drama over de troonsbestijging van Darius, maar verscheen ook in boekvorm bij De Bezige Bij. Nu is Harry Mulisch als schrijver vertrouwd met boek en blad en derhalve als man van de letteren een tikje kopschuw van de beelden, zoals de tv die dag aan dag geeft. En tochLees zijn verantwoording. Harry Mulisch: „Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om voor de televisie te schrijven? We kenlang maakt hij iets, vervolgens trekt het gedurende een uur over het scherm, en dan bestaat het niet meer. Die unieke verschijning van het maaksel in de tijd, en zijn onherroepe lijke verdwijning, druist lijnrecht in tegen het motief van waaruit waaruit ik schrijf. Zo leef ik immers al: ieder uur van mijn leven is uniek, en na een uur onherroepelijk verstre ken. Het motief van mijn schrijven is nu juist daartegen gericht: Vanuit mijn tijdelijkheid iets herhaalbaars oprichten, dat mijn tijdelijk heid overwint. Maar televisie is even weinig waard als een mensenleven, het is zoiets als de oorlog, de moloch, het betekent niets. Nu al zie ik met walging dat onherroepelijke uur van uitzending naderen, het ligt ergens daarginds, als een steen, een gefixeerde exe cutiedatum, het zal verstrijken met de onher roepelijkheid van een gecombineerd geboorte- en stervensuur; mijn kind zal bij zijn geboorte overlijden - wat moet ik met zo'n afzichtelijk element in mijn werk? Wie mijn stuk dan niet gezien heeft, zal het nooit meer zien, want herhaling vindt op de televisie vrijwel uitslui tend plaats na het winnende doelpunt, vijf seconden later. Wat te denken van Shakespea re als televisieschrijver en een Hamlet, die eenmaal, op 27 juli 1602,. door de BCC zou zijn uitgezonden? Nee, dan het theater. Een toneelstuk kan ieder moment weer opgevoerd worden, en dan anders dan de vorige keer, en de voorstelling van vandaag verschilt van die van gisteren en van die van morgen. Het spel van de acteurs beinvloedt de toeschou wers, de beinvloede toeschouwers elkaar en de veranderde toeschouwers beinvloeden de acteurs dan weer, en zo vice versa - en iedere avond gaat dat anders in zijn werk. Dat heeft het theater ook voor op de film, die weliswaar het publiek beinvloedt maar dat kan daar dan zelf niet meer op antwoorden, want de men sen op het witte doek zijn afwezig, het is een lijkwade, en de film loopt af met de onmense lijkheid van de dode machine. En dat alles wat ik hier zeg onomstotelijk waar is, wordt - wanneer men mij toestaat - bewezen door de economische basis: voor een televisiespel, in Nederland gemiddeld door rilim een mil joen individuen bekeken, krijgt de schrijver evenveel honorarium als voor ongeveer dertig voorstellingen van een toneelstuk in de schouwburg, dat dan door rond 25.000 toe schouwers is gezien. Om een miljoen mensen te bereiken, moet een stuk tenminste 1200 keer voor uitverkochte zalen gaan, wat in Nederland nog nooit gebeurd is; de schrijver zou daar dan veertig keer zoveel mee verdie nen als bij de televisie. Dat de financiële verhoudingen zo liggen, bewijst, dat men ook bij de televisie ervan is doordrongen, dat televisie een nietswaardig destruktiebedrijf is. Een goed televisiespel, dat vandaag voor een miljoen mensen wordt uitgezonden, is morgen vergeten. Maar een goed toneelstuk, dat door een paar duizend mensen is gezien, wordt nog na tien of vijftien jaar herinnerd, heeft ook dan nog betekenis en invloed. Waarom ik dan toch een tekst voor de televisie geschreven heb? Omdat ik hoop, dat de ontwikkeling van de videotechniek althans een deel van mijn overwegingen zal ontkrachten, zodat mijn stuk toch herhaalbaar zal blijven (zij het als een soort huisfilm), en omdat ik zonder de opdracht niet op het piekfijne verhaal van Darius' troonsbestijging zou zijn gestoten, waardoor ik als schrijver in actie kon ko- Suske en Wiske Baretta Harry Mulisch: „Het opvoeren van een tv-spel is als een kind dat bij zijn geboorte overlijdt". Freek de Jonge van Neerlands Hoop bekend van radio en tv en van zijn uitnodigingen aan de krant, als hij weer eens een voorstelling in première brengt, berucht bovendien als uitdeler van kwink- en andere slagen, laat zich zelden of nooit zien met een blad voor de mond. Zeer onlangs heeft hij zich weer eens iets laten ontvallen, toen hem vragen werden gesteld over cabaret in het algemeen. Freek de Jonge: „Kleding en dekor altijd sober houden met overdreven trekjes. Bijv. als je een monster nodig hebt, ook echt met Conny Stuart komen. Het vaderlandse caba ret lijkt mij een gruwel. Wat heb ik ermee te maken. Laat ze het zelf maar opknappen. En dan de kritiek, mensen die er iets over schrijven moeten in hun noodlijdend dagblad, Wat een onkunde, wat een onmacht, wat een minachting voor hun werk. En dan die arties ten. Dat kan toch niet. Ja hoor, dat kan. Door George en Anke Groot: „Een Kanni baal als jij en ik" is enorme potentie verpakt in oubolligheid". de mensen, het publiek. Ook zo'n stelletje nivellerende lamzakken. Theatervee. Die zijn de schuld van alles. Blijf weg". Hij slaakt deze kreten in het feestboek, uitge geven door de lustrumcommissie van Came- retten, het cabaretfestival van de Delftse stu denten, dat zojuist zijn tiende verjaardag vier de. In dat boek staan antwoorden op vragen, die aan een aantal cabaretiers zijn gesteld, zeer algemene vragen, maar cabaretiers kun nen het niet laten om elkaar pootje te lichten. Het kan verhelderend werken om de weder zijdse waardering c.q. wangunst op te vissen uit de regels, gewijd aan deze botsing der ontboezemingen. Ivo de Wijs: „Cabaret moet alleen maar doen wat oprecht gevoeld wordt Geen stijltje. Zo'n programma bevat veel amusement. Er zit een constante lach in, maar een lach met een beetje pijn. Seth Gaaikema, dat is het dus juist niet". Marnix Kappers: „Wat Don Quishocking doet is me te homogeen. Daar interésseer ik me eigenlijk niet voor. Ik kies voor iemand. Neem Paul van Vliet. Doet het alleen, heeft alle ruimte. Maar hij is er niet, komt er niet uit naar voren. Ik kan niet kiezen voor die man. Er is zoveel onbelangrijk. Neerlands Hoop bijv. is een beetje anders, maar iedereen doet net of er hééééél iets anders aan de hand is". Hauser Orkater: „Cabaret zegt ons zo weinig. Het is vaak vervelend. Zo'n Harlekijndag. Iedereen moet, intien en leuk, iets doen, keu rig gezongen, keurige liedjes. En ze lijken allemaal op iemand. Harlekijn is zo'n vriende lijke organisatie. Ze lopen er allemaal met een bloemetje in hun oor. Maar er komt wel wat uit Ze zijn ruim genoeg om ons te zien zitten". George en Anke Groot van Don Quishocking: „Wat in elk geval niet kan: „Barstende baar moeders in de takken van de bomen", zoals in „Een kannibaal als jij en ik", dat stuk is een schoolvoorbeeld. Reusachtige potentie verpakt in oubolligheid. Overigens na de pau ze niet om door te komen". Johan Verdoner: „Ja zeker, er is in het caba ret een revolutie geweest. Veel van de christe lijke moraal en discipline is overboord gezet. Het Zweedse Malmö is het strijdtoneel voor de tweede se rie sportieve manifestaties, waarin veertig internationale sportsterren tegenover elkaar staan om de titel „Europees Superstar 1975" te veroveren. Totaal worden vijf series ge houden, met in het komend voorjaar de finale. Aan de Zweedse serie doet voor Neder land mee de wereldkampioen schaatsen Harm Kuipers. De sportsterren gaan hardlopen, zwemmen, penalty schieten, pistoolschieten, gewichtheffen, wielrennen, roeien, tennissen, paardrijden en gymnastiekoefe ningen uitvoeren. Ned. I, 20.30 uur. AVRO 3 x 20 In de tweede aflevering van AVRO's 3 x 20 wordt in het eerste blok de Volkswagen Polo door Fred van der Vlugt nader bekeken. In het tweede blok wordt Gelderland toeristisch on der de loep genomen en ten slotte wordt aandacht besteed aan de veranderingen die moge lijk zijn in een gewone stan daardwoning. Eveline Velsen presenteert. Ned. I, 10.05 uur. Middenschool Wat is en wat wil „de midden school?" Aan drie scholen die op dit moment experimenteren met de middenschool heeft een team van de AVRO een bezoek gebracht, om in de praktijk na te gaan, wat dat idee van de middenschool nu precies in houdt. Vanavond wordt hun do cumentaire „Middenschool, een heidsworst?" uitgezonden. Mi nister van Kemenade, de geeste lijke vader van de midden school, geeft een toelichting op zijn plannen. Ned. I, 21.50 uur. Lambik leidt vanavond weer een avontuur in van Suske en Wiske: De Minilotten deel 4. Baretta krijgt vanavond een tip van een man van de reclasse ring, die komt vertellen dat een model, dat zelfmoord zou heb ben gepleegd, springlevend in Mexico vertoeft. Kort na de tip wordt de man doodgereden en Baretta vraagt zich af hoe be langrijk zijn tip kan zijn ge weest. Ned. 11,21.25 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG Maar ik heb wel het gevoel, dat er weinig voor in de plaats is gekomen. Het was in feite ook een revolutie met weinig kern en veel meelo pers. De roep om geëngageerd cabaret miste overtuiging. Een heel erge en onverteerbare weerspiegeling van gebrek aan wereldbeeld vind ik de golf van jeugdsentiment, die zelfs de wansmaak van die jaren terug haalt". De enige cabaretier in dit gezelschap van geciteerde volgelingen van Aristide Bruant, die aan zelfkritiek toekomt, is Kees Bos, een van de twee van de groep „Kwart over elf": „Er zijn wel veel groepen maar er is weinig niveau. Neem nou wat wij doen, echt, het is niet goed, nog niet tenminste, maar je blijft wel lachen". Freek de Jonge: „Als je een monster nodig hebt, moet je ook echt met Conny Stuart komen". De TROS gaat vanavond vérder met Suske en Wiske en de Mini lotten, die tijdelijk worden ge red door de enige pot honing die de bekende stripfiguren konden meenemen. De Minilotten kam pen met het probleem, dat een meteoor alles in goud heeft ver anderd, dus ook de bloemen en de honing waarvan zij leven. De meteoor moet worden vernie tigd, maar de slechte Krimson dwarsboomt alle plannen van onze helden. Ned. II, 19.05 uur. Harm Kuipers neemt het vanavond voor Nederland in Malmö op in Superstars 1975.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2