5*55 Ben ten Tije (28) durft in jaar van erkenning te denken aan Montreal Alle politici zijn progressief Hagenaar toonde zich echte sprintkampioen Met Gary Snyder terug naar de natuur AANGENAAM, ANOUK legt lijst met wensen voor aan Kamerleden DONDERDAG 13 NOVEMBER 1975 PAGES A 7 DEN HAAG „Ik ben te eer zuchtig om prof te worden. Daar worden overwinningen af gekocht. Dat zou ik niet kun nen. Ik wil alleen maar win nen". Markante uitspraak van Ben ten Tije, lange tijd de meest ondergewaardeerde baanrenner van Nederland. Met de verovering van de winterti tel afgelopen zondag bevestigde de Haagse wielrenner, dat zijn sprintkampioenschap van deze zomer niet op toeval berustte. Omdat daar nogal aan getwij feld werd, kwam het voor Ben ten Tije, 28 jaar al, goed uit dat zijn tegenstander voor de finale Rini Lang kruis heette. Lang- kruis was degene die vorig jaar uit de baanselectie verdween wegens studieredenen, terwijl Ten Tije juist zijn debuut maakte in het selecte gezel schapje. De Hagenaar profiteer de van de plotselinge erkenning en groeide tot ongekende pres taties. Maar de praatjes bleven: Ten Tije had alleen maar zover kunnen komen, omdat Lang- kruis absent was. „En nu heb ik mooi laten zien, dat ik toch' de echte kampioen ben". Na zijn jongste triomf kan Ben ten Tije met genoegen terugkij ken op het bijzonder vreemde deel van de carrière dat achter hem ligt. Tien jaar geleden maakte de wielerwereld voor het eerst kennis met het talent. Als sprintkampioen bij de nieu welingen leek hij een schitteren de loopbaan voor zich te heb ben. Maar Ten Tije kwam, om in wielertermen te blijven, een banddikte tekort voor de werke lijke amateurtop. „Ik koesterde toen de illusie snel kampioen bij de amateurs te worden. Achter af zag ik wel, dat ik niet die kwaliteit had waar ik van droomde. Ik heb er teveel van verwacht". Ben ten Tije leverde zeer wissel vallige prestaties en maakte bo- vendien de fout zich niet genoeg te specialiseren. Insiders wezen ook vaak op de mentale zwakte in hem. „Ze zeiden steeds: „Ben kan het wèl, maar hij heeft niet de wil om door te zetten". Inder daad moest ik daarbij geholpen worden. Dat is veel te weinig gebeurd. Talenten moet je koes teren en niet laten aanmodde ren, zoals Ben ten Tije. „Ik vind het naar om te zeggen, maar de begeleiding die ik bijvoorbeeld van de club (Sparta red.) heb gehad was helemaal niets. Nu hoor je ook weer vaak. De jeugd heeft de toekomst, daar moeten we aan werken. Maar ze verge ten, dat ze nu ook profijt 'van mijn naam hebben. Dat levert toch leden op". Ben ten Tije heeft zich nooit laten ontmoedigen door de ge ringe interesse voor zijn per soontje. Wel kijkt hij jaloers naar een wielrenner als bij voorbeeld André Gevers, een held in het dorp. „In die kleine plaatsjes leven de mensen veel meer mee. In een grote stad als Den Haag hoef je helemaal niet op steun te rekenen. Hier zullen de buren waarschijnlijk niet eens weten, dat ik kampioen van Nederland ben geworden. Ben ten Tije (links) in succesjaar 1975 op weg naar een van zijn vele overwinningen. „Ik ga ervanuit dat iedereen te kloppen is". Dat kampioenschap kwam er toch dankzij de grote liefde („Als je eenmaal in de wielren nerij verzeild bent, raak je er niet gauw meer van los. Het is een soort ziekte, zeggen ze") voor de baansport. Ben ten Tije werd" het grote voorbeeld van wat doorzettingsvermogen op kan leveren. De kritiek „Ten Tije is te oud, bovendien is hij getrouwd en dat is ongunstig voor topsport", werd niet meer gefluisterd. De Haagse „routi nier" trok zich er niets van aan en begin dit jaar kwam de be kroning in de vorm van een boodschap van baancoach Mahn. Of hij maar in de selectie plaats wilde nemen. Ben ten Tije gaf pas zijn jawoord, toen hij de verzekering van de bondscoach had dat het niet alleen maar was vanwege het wegvallen van Langkruis. De successen in het winterseizoen waren de aanleiding geweest „Ik had jou", aldus sprak Mahn tot Ten Tije, altijd gekozen. Om dat ik vind, dat jij eigenlijk altijd te weinig bent geholpen". De erkenning („Eindelijk") sterkte de ondergewaardeerde renner enorm. Als reactie vloog de prestatiecurve omhoog en het was eigenlijk logisch dat Ten Tije meeging naar de we reldkampioenschappen. Op de individuele sprint en de tandem, want specialisatie was wel een eis van Mahn geweest. De prestaties, waaronder ook de nationale sprinttitel schrijft de 28-jarige timmerman toe aan het zelfvertrouwen dat er plot seling was. „Ik was zo zenu wachtig vroeger, dat ik zelfs een black-out had. Als het moest gebeuren bij wedstrijden blokkeerde alles. Door de goede begeleiding van de baancoach heb ik nu dat beetje nodige ervaring". En zelfvertrouwen. „Velt kijkt bijvoorbeeld tegen wereldkam pioen Moreion op. Dat heb ik nu helemaal niet meer. Ik ga ervan uit dat iedereen te kloppen is. Als je dat voor ogen houdt, rijd je ook veel zekerder". Dé grote ommekeer in de sluimerende wielercarrière van Ben ten Tije is er de oorzaak van dat hij zijn sport heel anders benadert „Ik denk nu elke dag aan wielren nen, in tegenstelling tot vroe ger". Na een jaar internationale ervaring zijn zijn ambities weer aangewakkerd. Gedachten aan een profcarrière zijn voorbij („Daarvoor ben ik te oud en te eerzuchtig") maar plannen voor internationaal gewaardeerde prestaties durft Ben ten Tije weer te koesteren. „Ik heb een tijd gehad, dat ik daar niet r aan dacht. Dit jaar echter ben ik zo dichtbij zeges geweest op de Deen Pedersen en Moreion, dat ik weer de wil heb om der te komen". Op zijn „verzoe- klijstje" voor volgend jaar korfit dan ook de Olympische Spelen voor, voor welk evenement Ten Tije is opgenomen in de voorlo pige selectie. „Het gaat mij er niet om een keertje de Olympi sche Spelen te willen beleven. Daarop hoef je, dacht ik na die toestemden in München niet meer zo happig te zijn. Ik ga er graag heen om prestaties te le veren". Montreal is dan ook het volgende doel in de wonderlijke wielercarrière van Ben ten Tije. „Zoiets moet je wel voor ogèn houden. Al is het alleen jezelf op te vijzelen". KEES KOOMAN Het tijdschrift voor internationale avantgarde en etnoliteratuur Mandala besteedt uitvoerig aandacht in het laat ste nummer aan de dichter Gary Snyder. Men kent Gary Snyder uit Jack Ke- rouacs meest opzienbarende boek van destijds The Dharma Bums, waar hij onder de doorzichtige gefingeerde naam Japhy Ryder optreedt als verdediger van een nieuwe levensbeschouwing en le vensstijl, die „terug naar de natuur" wil „Gary Snyder werd geboren in 1930, studeerde antropologie en oosterse talen, en verbleef een dikke tien jaar in Japan... Een bundel van zijn essays, dagboekfrag menten en beginselprogramma's ver scheen in 1969, onder de titel Earth Hou- s^ Hold. In 1975 ontving hij de Pulitzer- p'rijs voor zijn werk tot heden. Snyder is er in geslaagd nu al twintig jaar aan een stuk zijn authentieke, spaarzame, glasheldere schrijftrant te handhaven. Zijn werk is een baanbrekende synthese van westerse en oosterse culturen, van historie en de eigen tijd, van Indiaanse overleveringen en Boeddhistische inzich ten, van stad en platteland, zijn opvatting dat een gedicht geen artefact, geen mooi iets om naar te kijken, maar een werk tuig is, plus zijn pioniersrol in het her waarderen van het belang van de In diaanse culturen, en niet te vergeten zijn bijtijdse aansnijden van ecologische pro blemen hebben hem tot een woordvoer der van drie generaties (de vijftiger, zesti ger en zeventiger jaren) gemaakt". Revolutie In deze karakteristiek van Pieter H. van Lieshout komt de drang tot revolutie bij Gary Snyder tot zijn recht. Harry Hoog straten vertaalde verschillende van Sny- ders gedichten, waaruit blijkt dat zijn revolutie toch wel een andere is dan die van lonen en werktijden. „Van de massa's aan de massa's" het hoogste Revolutionair bewustzijn vindt men Onder de meest meedogenloos uitgebuite klassen: Dieren, bomen, water, lacht, het gras... Onder wat de dichter weten moet, rekent hij profetie, astrologie, het Chinese boek der veranderingen en de kaarten van de Tarot. Naast een aanval op Het Parool van J. IN DE TIJDSCHRIFTEN H. W. Veenstra en een interessant portfo lio over Harding's steendrukken, vindt men in de laatste Maatstaf een beschou wing over het woordgebruik in de poli tiek van Koen Koch. Hij laat zien hoe daar het woord functioneert. „Door zijn verhaal in bepaalde termen te gieten probeert de politicus zijn potentiële kie zers, zijn achterban (weer een typisch jaren-zestig-woord) er van te overtuigen dat hij één van hen en hun vertegenwoor diger bij uitstek is. Ieder moet tenslotte iets van zijn gading in het betoog terug kunnen vinden. Hoe omvangrijker zijn publiek is en hoe sterker de belangen en doeleinden er van daardoor uiteenlopen, des te algemener, vager en bij gevolg inhoudslozer zullen de termen zijn die de' politicus gebruikt. Dit alles leidt tot vaag heid en dubbelzinnigheid, die maken dat de politicus achteraf nauwelijks ter ver antwoording geroepen kan worden: zijn woorden blijken gemaakt van uiterst rek bare klapkauwgum...waarmee hij elke kritiek kan verstikken, waarmee hij kor tom behendig kan manipuleren (weer zo iets). Vervormende handen Woorden, die op deze wijze in de vervor mende handen van politici zijn gevallen, verliezen hun oorspronkelijke betekenis en zijn niet langer nuttige hulpmiddelen bij serieuze discussie en meningsvor ming. Zo kan bijvoorbeeld de term pro gressief niet langer als een zinvol begrip gehanteerd worden, nu ook de confessio nele partijen, de V V D en zelfs de vriendelijke, maar o zo strenge heer Jon geling van het GPV zich bij tijd en wijle als de „echte progressieven" afficheren. Of anders gezegd: argwaan is geboden, zodra iets of iemand zich als „progres sief' presenteert. Het kan dan -net zoals vroeger bij het radiospelletje „Het hangt aan de muur en het tikt" nog altijd van alles zijn. „Koen Koch wijst er niet op, dat er vaak een andere vergissing gemaakt wordt, namelijk dat progressief en goed steeds synoniemen zouden zijn. Dat is immers niet altijd het geval In Rotterdam is er weer een nieuw tijd schrift bijgekomen een „tijdschrift voor arbeidersliteratuur, uitgegeven door de Rotterdame Kunststichting. Een van de redacteuren Marinus van der Schee schreef er voor over Vervuiling. Hij wijst op twee mogelijkheden. „We kunnen de milieu-gevaarlijke bedrijven opdoeken en dan langzaam kreperen van armoe en ellende. Of deze bedrijven handhaven met de mogelijkheid om bij de een of andere ramp in één keer de pijp uit te .gaan. De keus zal niet moeilijk zijn. Want we vrezen veeleer de armoede dan een eventuele ramp, die, optimisten als we zijn, toch nooit plaats zal vinden. Tot we met de neus op de feiten worden gedrukt. Maar dan zal hét te laat zijn. En toch, veel geplaagde bewoners van het Rijn mond-gebied, ge kunt gerust zijn. Want houdt er rekening mee dat de overheid de vinger aan de pols houdt „Het is een goed voorbeeld van het dilemma waar de samenleving in verzeild is geraakt. Het nieuwe tijdschrift heet WAR, als dit En gels is, betekent het oorlog, is het Bra bants dan betekent het nietwaar. Deze keus is ook moeilijk. kennis te maken met een krant waarin u óók het nieuws uit eigen omgeving kunt vinden, de Leidse Courant. 14 dagen krijgt u 'm toegestuurd, gratis en vrijblijvend, als u nu de bon invult stuur de LEIDSE COURANT zonder verdere verplichting. 14 dagen gratis naar: dfl. woonpl.: Stuur deze bon in open envelop, zonder postzegel naar Antwoordnr. 349. Leiden. Leidse Courant j ■lil minimum RIJNSBURG. 12/11 voor en gem prijs): Alstroemena 680 0,279. anemonen 650 0.050. anjers Am. 30100 0,314, anthunum 6021 1,377, campanula 90 0.080, chrys. gepl. n.c. 55900 0.268. chrys. tros n.c 47055 0.895, chrys. gepl. jr C 4040 0.268. chrys. «ros jrC 20969 1,600, euphor bia 4900 0.545. freesia 4554 2,947, gerbera 5540 0.530. gladiolen 900 0,2.00, glad nahus 1500 0.322. hyacinth met bol 4534 0,619. iris 9553 2.773. lelie kelk 480 0.130. lelie tak kas 112150 0,528, narcis kas 820 2,971. orchi deeën 1242 1,345. r ien 7153 0.926. div. snijbloe- 9340 0,571. alstroemena imp 3610 t. anemonen imp 3650 0,718, anjers p 908 1,058, div snijbl •a 252 2,544, poinsettia ea 592 0,718, div. pot- select 4020 0.405, Koninklijke Schouwburg 20.15 De arrestatie, voorpremière Haagse Comedie. HOT 20.30 De Zanzibar, voorpre mière Haagse Comedie (J) Circustheater 20.00 Rigoletto (Ned. Operastichting) (J). Dillgentla 20.15 Fons Jansen 5 (J). Theater PePijn 20.30 Cabaret Gerrit en Truus (J). Congresgebouw 20.15 Sorcar il lusionistenshow uit India (J). Wijkcentrum Steenvoorde Rijs wijk 20.15 Klanksnoerconcert Rijswijks Vrouwenkoor o.l.v. Ria Borgmeier (J). Sociëteit Minerva Leiden 20.30 Het loket. The rose and crown en Even goede vrienden. Vrijdag 14 november HOT 20.30 De Zanzibar (Haagse Comedie) (J). Theater aan de Haven 20.30 Een dag dagen lang (De Appel) (J). Congresgebouw Pr. Willem-Ale- xanderzaal 20.15 Ivan Rebroff en balalaika-ensemble; Toneelzaal 20.15 Je was lief toen je klein was (Toneelgroep Randstad). Circustheater 20.15 Johnny Dan- kworth Quartet met Cleo Laine zang. Dillgentla 20.15 Fons Jansen 5 (J)- Theater In de Steeg 20.30 Kaba- ret zonder filter (J). Theater PePijn 20.30 Cabaret Gerrit en Truus (J). Amlcltla 20.00 Kinder-, jeugd- en jongerenkoor De Kleine Stem ol.v. Thijs Sikking m.m.v. solis ten. Haagse Jazz Club 21.00 Swing Paraders o.l.v. Joop Verbaan. Poppentheater Guldo van Deth Arie Ligthart De bezoekers van een Rotter damse jazzclub konden eerst hun ogen niet geloven. Tussen de musici van de Harbour Jazzband, die in 1957 werd opgericht en sindsdien een uitstekende reputatie heeft opgebouwd als oude-stijl or kest, ontwaarden ze niemand minder dan de 51-jarige Arie Ligthart. De gitarist en banjo- virtuoos stapte in april van het vorig jaar uit de Dutch Swing College Band van Pe ter Schilperoort om zich met de zakelijke leiding van het DSC te gaan bemoeien. Arie wilde het wat rustiger aan doen en afscheid nemen van de jatl als actief muzikant. „Maar na een jaar niets doen kon ik het toch niet laten", verklaart Arie Ligthart zijn come-back. „Met de Harbour Jazzband gaan we twee keer per week het land in en begin volgend jaar willen we een langspeelplaat opnemen". Dat laatste zal natuurlijk gebeuren m de studio, die Peter Schilpe roort heeft gebouwd op de zol der van zijn huis in Kaag dorp". Goed nieuws voor de fans van Arie die hem nu dus weer tijdens concerten en op de plaat kunnen verwachten. Herman Schoonderwalt De situatie waarin de jazz in Nederland zich bevindt, is niet rooskleurig. De regering doet haar best om alles te vermij den dat de jazzmuziek zou kunnen stimuleren met als ge volg dat voortreffelijke musici met het spelen van jazz nau welijks een droge boterham kunnen verdienen. Voor het beleg moeten ze hun heil zoe ken in het opnemen van platen in een soort TROS-sfeertje, dat met jazz weinig van doen heeft. Het zou dan ook niet eerlijk zijn om de nieuwe langspeler. van saxofonist Herman Schoonderwalt uit te roepen tot misser van de maand zon der nog eens op die situatie te wijzen. Herman, die een goede naam heeft opgebouwd als jazzmusicus, is vast lid van het orkest van Rogier van Otterloo. Daarin komen zijn grote capaciteiten als jazzmu zikant nauwelijks tot uiting, en dat zelfde geldt voor de James Lastachtige .capriolen op zijn nieuwe LP „Everyw here you go". Ondanks de keu rige arrangementen en de goe de begeleiding van onder an deren Carl Schultze, Peter Nieuwerf en Jan Huyds, is het een saaie bedoeling geworden. Zonder enige ruimte voor een pittige solo werken de heren zich ongeïnspireerd door een brij van opgelegde collectief- jes. Met enige goede wil is hier en daar nog wel iets te bespeu ren van wat vroeger swing werd genoemd. Maar wat een verschil met de geweldige plaat „Ball of the band", waar op Herman dit jaar schitterde als nooit tevoren. Erg jammer (Negram NR 120). Jan Opgenhaeffen De directie van het bekende café Meerrust in Warmond wordt sinds enkele jaren ge voerd door Frans van Leeu wen en Jan Opgenhaeffen. De laatste begon zijn carrière niet achter de tapkast, maar als jazzmusicus. Hij speelde onder meer in Duitsland en richtte in Nederland een eigen combo op. Dat was het Meteoor Kwartet, waarmee hij jaren lang succes oogstte. Daarna kwam hij terecht in het hore- ca-wezen, maar omdat net als bij Arie Ligthart het bloed kruipt waar het niet gaan kan, heeft hij besloten in zijn café elke zondagmiddag eén jazz formatie op het podium te zet ten. Jan kan als drummer en vibrafonist dan af en toe zijn steentje aan de feestvreugde bijdragen. Het is de bedoeling om afwisselend een dixieland orkest en een modern swing combo uit te nodigen. WILLEM GOUDRIAAN 'Arie Ligthart: terug op het podium bij de Harbour Jazzband. 20.30 Aarde, water, vuur en licht (J) Kapel West 20.15 Causerie over Hans Christiaan Andersen door Roosje Driessen (J). Dorpskerk Wassenaar 20.15 Wassenaar Vocaliter o.l.v. Ad de Groot m.m.v. solisten en kame rorkest /ntertexta (J). Hen/. Kerk Voorschoten 20.15 Rijswijks Chr. Mannenkoor o.l.v. Richard Ram m.m.v. Margret Roest sopraan en Ben van Oos ten orgel. Microtheater Lelden Les Justes (Imperium) (J), Stadsgehoorzaal Lelden 20.15 Mendelssohn Trio (J). Hot House Lelden 21.00 Rein de Graaff/Dick Vennik Kwartet (J) Rijnlands Lyceum Oegstgeest 20.15 Vissen in Cornwall. APOLLO 1 (tel. 460340): The streetfighter (14) 2.30, 7.00, 9.15. zo. 2.30, 4.45. 7.00, 9.15. The me chanic (18) vr. en za. 24.00. APOL LO 2 (tel. 460340): They called him Amen (14) 2.00. 7.30. 9.45. zo. 2.00. 4.15, 7.30. 9.45. ASTA (tel. 463500): Bite the bullet (14) 2.00, 8.00. BIJ OU (tel 461177): Le chaud lapin (14) 2.00, 7.30, 9.45. zo. 2.00. 4.30. 7 30. 9.45. CALYPSO (tel. 463500): French connection No. 2 (14) 2.15, 7.15, 9.30. zo 1.45. 4 1 5. 7.15, 9.30. CAMERA (tel. 467200): De zenuw pees van 14 hoog (14) 2.15, 7.15. 9.30. za en -zo. 2.15. 4.30. 7.15, 9.30. CINEAC (tel. 630637): Eiland aan het einde van de wereld (a.l.) 9.30, 11.30. 1.30, 3.30. zo. 11.30 enz. Voor een paar dollars meer (14) 7.00. 9.30. Theatre of blood (18) za 24.00. CORSO (tel. 467200): Cobra, karatekoning (18) 2.00. 8.15. za. 2.00. 7.00, 9.15. zo. 2.00, 4.15. 7.00, 9.15. DU MIDI (tel. 855770): Papillon (14) 8.15. Oom Ferdinand en de toverdrank (a.l.) za. zo. en wo. 2.00 EUROCINEMA (tel. 667066): The towering inferno (a.l.) 1.30, 7.45. za. zo. en wo. 3.45, 7.45 Pikant gevrij in de Alpenwei (18) za. 24.02. Fablio de grote tovenaar (a.l.) za. 11.00. Popeye lachparade (a.l.) za.zo. en wo. 1.30. FLORA (tel. 465224): De erotische dromen van Casanova (18) 2.00, 7.00. 9.15. zo. 2.00, 7.00, 9.15. zo. 2 00. 4.30. 7.00, 9.15. De rauwe leerschool "western" (18) vr. en za. 24.00. KRITERION (tel. 460330): The candidate (14) 7.00. 9.30. za. en zo. 3.00, 7.00. 9.30 Cesar en Rosalie (18) vr. en za 24,00. KIJK- HUIS (tel 651880): Krieg der Mu- mien en Ich war, ich bin, ich werde sein. Dag. 20.30. Whisky galore, vr. en za. 24.15. METROPOLE (tel. 392244): Dokter Pulder zaait papa- vers (14) 2.00. 7.00. 9.30. ODEON (tel. 462400): De razende samurai (14) 2.00, 6.45, 9.15. zo. 1.45. 4.15, 6.45, 9.15. Casino Royale (18) vr. en za. 24.00. ODEON 2 (tel. 462400): Het verborgen geweer (18) 2.00, 6.45. 9.15, 20, 1.45, 4.15, 6.45, 9.15. vr. en za. ook 24.00. OLYMPIA (tel. 330814): Het mees terbrein (14) 2.00, 8.00. PASSAGE (tel. 460977): Haaien (14) 2.30. 7.00, 9.30. za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30. Barquero (18) vr. en za. 24.15. REX (tel. 636747): On her majesty's secret service (14) 9.00, 11.30, 2.00, 4.30. 7.00, 9.30. zo. 11.30 enz. ROYAL 70 (tel. 462677): De tien geboden (a.l.) 2.00, 7.30. Bloedbroeders in karate (18) vr. en za. 24.00. Elvis a go go (14) zo. 12.00. ROYAL OP ZOLDER (tel 462677): De karate tijger (18) 2.00. 7.00, 9.30. ma. en di. 2.15. 8.00. wo. 2.15. Honderd geweren (18) vr en za. 24.00 STUDIO DE LUXE (tel. 461859). Het Deense sleutelgat (18) 2.15. 7.15. 9.30. zo. 1.30. 4.00. 7.15. 9.30. STUDIO 2000 (tel 542288): Once upon a time in the west (14) 8.00 beh. di. Winnetou in de dodenvallei (a.l.) za. en wo 2.00. DE UITKIJK (tel. 542288): De nachtportier (18) 2.00, 7.00. 9.30. LEIDEN: TRIANON (tel. 123875) Het verbor gen geweer (18) 2.30 7.00 en 9.15 zo. 2.00 4.30. 7.00 en 9.15. LUXOR (tel. 121239) The wild bunch (18) 2 en 8.00. LIDO (tel. 124130) Dok ter Pulder zaait papavers (14) 2.30, 7.00, 9.15 ZO. ook 4.30. CAMERA (tel. 124919) Le Casque d'or (18) 7.00 en 9.15. Nieuwe avonturen van Dick Trom (a.l.) za en wo 2.30 zo. 2.00 en 4.15. Women in love (18) vr. en za. 23.30. STUDIO (Tel. 133210) Profession reporter (14) 2.30. 7.00 en 9.15 zo ook 4.30. REX (tel 125414) in Tirol gaat de on tucht vrolijk verder (18) 2.30, 7.00 en 9.15 zo ook 4.30. 50 jaar Walt Disney (a.l.) za en wo. 2.30. Celes- tine (18>vr. en za. 11.30. (Van onze kunstredactie) UTRECHT De bij het NVV aangesloten Algemene Neder landse Organisatie van uitvoe rende kunstenaars (ANOUK) heeft er in een brief aan de Tweede Kamerfracties van Pv dA, PPR en D'66 op gewezen, dat niet alleen de ANOUK zelf maar ook net NW en het NKV de in de CRM-begroting voorge stelde decentralisatie van het vormingstoneel afwijzen. De ANOUK vindt dat groepen als Proloog en GL-Twee door de decentralisatie en regionalisatie in hun ontplooiingsmogelijkhe den ernstig zouden kunnen wor den beperkt. Ze zouden niet meer landelijk kunnen werken, maar hun ar beidsterrein zou tot een bepaal de regio moeten worden be perkt. De ANOUK heeft de Kamerle den een verlanglijstje met wen sen toegestuurd: op dat lijstje staan onmiddellijke subsidie ring van GL-Twee, volledige subsidiering van het gewestelijk orkest van Zuid-Holland, hand having van de werkgelegenheid voor freelance musici en -ac teurs bij de omroep en geranties voor het behoud van het opera gezelschap Forum. Voorts wil de ANOUK subsïdie- ring van filmgroepen, die wer ken voor en met groepen werk nemers, en subsidiëring van het jeugdtoneel (b.v. theatergroep Wederzijds). Daarnaast moet een begin wor den gemaakt met de subsidie ring van het zogenaamde „pop- plan". zodat de schrikbarende werkloosheid onder de popmu sici kan worden teruggedron gen. De raad voor de kunst moet worden geherstructureerd en er moet een fonds komen voor de kamermuziek. Tenslotte dient er een beleid te worden ontwikkeld ten opzichte van de beroepssbescherming van professionele musici, dan sers en andere freelance kunste naars en artiesten. w

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 7