{MEMUMÊ BEELD SPRAAK Levensbeeld Van Gogh in „Een zekere Vincent' TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TELEVISIE DINSDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 10 NOVEMBER 1975 NEDERLAND I Teleac 18.15 Archeologie NOS 18.45 Suriname deze week 18.55 Journaal KRO 19.05 The Flinstones 19.30 Kereltjes kolderieke kaprio len fllmlduchten 19.45 Een land om mee te leven fllmporlret Suriname 20.30 Een zekere Vincent beeld van het leven van Vincent van Gogh NOS 21.35 Journaal KRO 21.50 Mensen zonder grenzen missie- en ontwikkelings werk j 22.15 In de keuken van Berend Juliette Gréco 22.50 De fanfare „SL Clemens" uit Arensgenhout 22.55 Symbiose NOS 23.00 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal TROS 19.05 The Lone Ranger Jeugd- westemserle 19.30 In Londen staat een huis serie ges-1 pro-1 NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 Baretta detectiveserie 21.15 Als de TROS wordt losgei meten gramma DUITSLAND I 18.05 Intermezzo. 18.07 Unter Aussch- luss der Offentlichkeit. 18.40 Akt 19.20 Unter Ausschluss der Offentlichtkeit vervolg) 20.00 Journ. en weerber. 20.11 Rep., beelden en achtergronden. 21.01 Spelprog. 21.45 Op zoek naar de wereld van morgen, dok. 22.45 Journ., komm en weerber. DUITSLAND II BELGIE NEDERLANDS 18.00 Ti-ta-tovenaar. 18.05 Klein, klein kleutertje. 18.20 Wij saampjes. 18.45 Int. prog. 19.15 Sporttribune. 19.39 Med. e weerber. 19.45 Journ. 20.15 Kwisprog. 20.45 Ontdek de ster, (finale). 21.45 Literair prog. 22.20 Joum. met om Wetstraat. NEDERLAND I PP: 18.19 PvdA. 18.30 Nws. 18.41 (S) Belcanto-concert. EO: 20.00 (S) Kerkor- gelconcert. 20.25 (S) EO-Metterdaad. 20.30 (S) Interregio. 21.00 (S) Gramm.- uz. 21.10 (S) Jezus Christus bevrijdt t verenigt (III). NOS: 21.30 (S) Euro- light. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV 22.40 (S) Hier en nu. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. 23.20 (S) Jazz n aktie. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Klankbord. 18.30 (S) HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (5. Joost mag niet eten. AVRO: 19.02 Drie! loopt achter. VPRO: 20.02 VPRi1 dag. AVRO: 1.02 (S) Continu c door. VARA: 6.02 Leo AVRO: 19.02 Drie! >0.02 VPRO-Maan-j Continu de nacht}. io van der Groot.} HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws 702 Het levende woord 7.07 (S) Badinerie. (7 30 Nws. 7.41-7.50 Echo). 8 24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M. 9.40 Schoolradio. 9.50 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Scheepspraat. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. met om 12.16 Med. en om 12.30 Nws. en om 12.41 Echo. 14.00 Huisbezoek. 14.15 Schoolradio. 14.25 Schoolradio 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag, met om 15.30 Nws. OVER- HEIDSVOORL.: 17.00 Een veranderd Bonaire. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklut- ste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 I Nws. 8.11 Radiojournaal.) 8.50 Morgen* wijding. NOS: 9.00 Reportage. 9.35 Waz terstanden. AVRO 9.40 (S) Inleiding toC muziekbegrip. 10.00 (S) Voor de kleu^ Iers. 10.10 (S en mono) Arbeidsvitami nen. (11.00 Nws. 11.03 Radiojournaal;, 11.30 (S) Rondom twaalf. (11.55 BeursJ berichten) OVERHEIDSVOORL 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO) 12.40 (S) Piano-improvisaties 13.0U Nws. 13.11 Radiojournaal. 13 25 (S.i Componerende vrouwen. 14.05 Surina, me (4). 14.35 Uit de muziekpers. 15 25* (S) Essay: kunstprogr. 16.00 Nws. 16.0J< Radiojournaal. 16.05 Gebakken venster banken. 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Med. - HILVERSUM III VARA: Van 6.02-18.00 (S) Aktualiteiten via Dingen van de dag. 7.02 (S) Drie op de boterham. 9.03 (S) Pep-op-drie 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Gesodemeurders. 16.03 (S) LP-top 20 en LP-tip. 17.03 (S) Alfred Lagarde. i HOU HET SCHERM IN HET OOG „DE KOPEREN TUIN" VAN VESTDIJK ALS VERBEELD VERHAAL Tv-regisseur Joes Odufré maak te in samenwerking met acteu r/samensteller Jules Croiset, een tv-bewerking van diens tlieater-programma, dat een beeld geeft van het leven van Vincent van Gogh. Dat beeld is gebaseerdop brieven die Vin cent schreef aan xijn broer Theo, een van de weinigen die Vincent erkende als groot schil der. Gedurende zijn omzwer- Pater Ben Verberne vertelt vin5,en -J** „(arL, nu;i matig. Ruim 650 brieven bleven over zijn werk op de Phihp- t*HArdcn vormen In feltt lijn pijnen in „Mensen zonder autobiografie, grenzen". Ned. 1.20.30 uur. Suriname Onder de titel „Een land om mee te leven" brengt de KRO een documentaire op het scherm die in opdracht van de Nederlandse Stichting voor Cul turele Samenwerking met Suri name en de Nederlandse Antil len in samenwerking met de KRO werd gemaakt door Frank Zichem. De opdracht was: het maken van een documentaire over Suriname, waarin dit land in al zijn geledingen wordt be licht. Ned. 1,19.45 uur. Zonder grenzen In de tweede aflevering van de jubileum-serie van de KRO „Mensen zonder grenzen" is hoofdfiguur Beii Verberne, mis sionaris van het H. Hart, afkom stig uit Haarlem en werkend op de Philippijnen. Verberne is een van die mensen die menen in naam van Christus en de naas tenliefde beter ergens anders te kunnen werken aan een betere wereld dan in Nederland. Ned. I, 21.50 uur. Juliette Gréco Berend Boudewijn krijgt van avond in zijn keuken de 48-jari- ge Franse vedette Juliette Gre co, die de afgelopen dagen in het volle licht van de schijnwer pers heeft gestaan tijdens haar optreden in ons land. Critici sta ken de loftrompet. Berend krijgt 35 minuten de tijd om met haar te praten. Ned. 1,22.15 uur. Jules Croiset schreef en speelde een gesproken portret van Vincent van Gogh. dat onder de titel „Een zekere Vincent" vanavond wordt uitgezonden. Baretta Onder het kopje „Een appeltje voor de dorst" moet Baretta te genover de politie én de onder wereld waar maken, dat hij een verloren geraakte half miljoen dollar niet in bezit heeft Dit half miljoen raakte zoek, toen Baretta een bende overviel. Hij weet niet, dat zijn nieuwe liefje Andrea de schuldige is. Ned. II. 20.25 uur. Losgesmeten John Woodhouse, Nederlands eerste platenmiljonair, wiens gouden en platina platen elkaar opvolgen met de regelmaat van de klok, staat vanavond cen traal in het amusementspro gramma „Als de tros wordt los gesmeten". De Woodhouseshow wordt opgehangen aan het the ma De Zee en Zeemansliedjes. Ned. II. 21.15 uur. „Er is in 50 jaar veel yeran- derd", zo merkte dr: C. Braun MSC zondagmorgen in zijn feestpredicatie, gehouden tij dens de ter gelegenheid van het gouden jubileum van de KRO uitgezonden en door Kardinaal Alfrink gecelebreerde eucharis- tie-viering onder meer op. Zijn gelijk viel aan de uitzending zel ve ter dege af te zien. Ik consta teer het (hoop ik) zonder bitter heid, maar een jaar of wat gele den zou een „Plechtige Heilige Mis van dankbaarheid" er on getwijfeld heel anders hebben uitgezien. En zeer waarschijn lijk zouden wij dan ook wel wat anders hebben gehoord dan de goed bedoelde jubileumzang van een ijverig parochiekoor en de nogal zeurderige klanten van een saxofoon-kwartet. Maar laat ik vooral niet polari seren of midden in een dialoog van Gods volk onderweg gaan -staan: het was allemaal onget wijfeld wat het kennelijk moest wezen: sober en toch in gepaste mate hartelijk. En wie weet, als de KRO 60 jaar bestaat vinden ze wellicht ergens in een stoffige kast wel het gregoriaanse Te Deum Laudamus of een mis van Palestrina, Bruckner of An- driessen terug. Maar voor nu zou ik haast zeg gen: Ad Muitos annos en geef vooral eens een bloemetje weg. Aan „de Zangeres zonder Naam" bijvoorbeeld, die zater dagavond, daartoe uitgelokt door Sonja Barend haar levens filosofie ontvouwde en haar daarbij zeer aansluitende leven sliedjes zong: „Zeehonden ba by's kijken ons aan. Of aan Marjol Flore, die op het andere net weer andere levensliederen in verschillende moderne talen ten gehore bracht: zeer talentvol maar toch (nog) te zeer op de manier van de grote vedette. De zaak-Herrema en de ramp bij de DSM in Limburg beroer den ons dit weekeinde het meest. En „Brandpunt" had dat zoals het een goede actualitei tenrubriek betaamt— heel wel begrepen. Peter Brusse had een uitstekend interview met de heer Herrema, een ongewoon vitale man, zoals bleek, die na een maand'van onbeschrijflijke ellende doorstaan te hebben ons in heldere formuleringen wist te vertellen wat er ongeveer ge beurd was en dat tevens deed op een, gegeven de omstandig heden, verbazingwekkend en bijzonder bemoedigende mense lijke toon. Een groot man. Praatprogramma's hoeven wér kelijk niet uit de aard van de zaak vervelend te zijn. Dat is in het verleden ook in dat van de vaderlandse televisie al meer gebleken, het wordt gere geld weer bevestigd door een programma als „Informeel", dat gisteravond draaide rond de kwestie van de Surinamers, die in deze dagen in ruime mate naar ons land komen en de gevolgen daarvan. Voorwaarden voor het welslagen van zo'n dis cussie zijn, dat er behoorlijk wat tijd voor beschikbaar is en dat er de juiste mensen voor worden aangetrokken. Aan bei de voorwaarden werd gisteren voldaan. Rudi Cross, Renate Rubinstein en dr. W. Drees jr. kregen van W. L. Brugsma gele genheid genoeg om het hunne te zeggen. En zij maakten daar een dankbaar en intelligent gebruik van. Wie even de moeite nam kon zich optrekken aan een goed gesprek. De gefilmde/ impressie van „Een voettocht naar Rome" bleek een sympathieke, maar iets al te let terlijk aandoende poging het voortreffelijke gedicht van Ber- tus Aafjes in beeld te brengen. Eerlijk gezegd vertrouw ik in zulke gevallen meer op mijn eigen verbeelding. En nog meer op de uwe natuurlijk. TTn-nl, XT TT/-\TrtT_rTTT'7I?M Juliette Grèco, bij Berend in de keuken. Dirigent Cuperus (Leo Beyers) praat met de jonge Nol, een rol van Dickie Vestdijk, zoon van de auteur. Carmen in de barok van Beyers De muziek is in de tv-bewerking van „De koperen tuin" zo alom aanwezig, dat men bij het zien van het tweede deel zich gaat afvra gen of bij de uitvoering van de opera „Car men" niet al te zeer het onderste uit de kan van muzikale anekdotes wordt gehaald. Dit temeer omdat Leo Beyers als dirigent Cupe rus een bijna barokke gestalte geeft aan deze bevlogen musicus. Regisseur Bob Löwenstein: „In deze Carmen- uitvoering beleeft dirigent Cuperus zijn totale afgang. Met zijn overgave aan zijn werk vertegenwoordigde Cuperus de .muziek" in het leven van Nol, zoals zijn dochten Trix de liefde. Daarom heb ik deze scène breed uitge sponnen. Aan het slot breekt er ook iets stuk in het leven van Nol". Leo Beyers: „Cuperus was een mateloze man. Misschien heb ik hem wat te zware accenten gegeven, maar wat dit betreft heb ik uiteraard gevaren op het kompas van de regie". In deze tv-bewerking ziet men voor de tweede maal in een serie Liesbeth van Santvoord. Zij draaide in enige afleveringen „Klaverweide" van de VARA mee. Opmerkelijk is dat zij in beide series de dochter speelt van een vader, die wat minder stabiel in het leven staat. Als dochter van boer Vonk leidt dit tekort aan vaderlijke hand tot de wat labiele Patricia. Als dochter van de dirigent daarentegen ont wikkelt zij al jong een sterke eigen wil. Liesbeth van Santvoord: „Patricia leverde in haar labiliteit een wat minder afgeronde fi guur op. Dat mkaate het voor mij gemakkelij ker spelen, omdat ik in dit, karakter veel in kon vullen van mezelf. Trix daarentegen doet zich voor als een markant persoontje met veel eigens in zich. In haar moest ik me verplaat sen en dat betekende voor mij, dat ik veel van mezelf weg moest laten. Hoe minder van mezelf, hoe meer Trix op het scherm". Aus Greidanus als Nol: „Ik ben van mezelf ook een gevoelsmens. Daarom kon ik in Nol veel leggen van mezelf". Ina van Faasen als moeder: „Ik zie in Ma Rieske twee kanten. Naar binnen draagt zij een grote eenzaamheid en naar buiten leeft zij achter een fagade haar eigen leven". In dit artikel wordt niet het laatste woord gezegd over deze herschepping van het boek voor tv. Het wil slechts feiten en een persoon lijke visie daarop geven. Men ziet de woorden afwegende schrijver, die Vestdijk was, terug in een verbeeld verhaal. Voor elke andere kijk zal regisseur Bob Löwenstein dankbaar zijn. Hij kan er zijn voordeel mee doen. Hem wacht meer dramatisch werk. aan het boek, zijn ontstaan er in vindt, maar toch eigen wegen volgt. Vestdijk-in-boekvorm of Vestdijk-in-beeld bestaan naast elkaar, te gelijk evenwaardig en onvergelijkbaar; elke kijker en elke lezer kan voor zichzelf de keus maken. Dat eigen gezicht van deze tv-verbeelding wordt mede bepaald door de acteurs, die qua karakter een eigen inbreng hebben, maar in hun afgestemd-zijn op elkaar ondergeschikt zijn aan het dilemma verstand-gevoel. Daar is Nol Rieske in de persoon van Aus Greida nus in een soort ingehouden overgave aan wat hem bezig houdt In het eerste deel van deze serie krijgt men in deze rol Dickie Vestdijk te zien, een parmantig kereltje, dat leuke kindtaai spreekt Daar is Ina van Faassen als mevrouw Rieske, een moeder die gevoelsma tig zeer dicht bij Nol staat maar in een zekere afstandelijkheid het mysterie vertegenwoor digt van de vrouw, die het leven heeft leren accepteren en dharin met grote zekerheid een eigen weg gaat. Daar is verder Leo Beyeren als de dirigent Cuperus, een overmuzikale man, die voor Nol staat als symbool voor diens musisch beleven van het leven. En verder Liesbeth van Santvoord als de muzi kantendochter Trix Cuperus, concreet in het beeld als pittige meid, maar wijkend uit de muzikale wereld van haar vader en uit het verlangen naar liefde van Nol. Beide toestan den ervaart zij als te wazig en daar leeft zij ook naar. Steye van Brandenburg als rechter Rieske staat zeer verstandelijk tussen dit alles in, rationeel als hij is kan hij de diepten niet bevroeden, die in zijn naasten rond hem aanwezig zijn. Het boek „De koperen tuin" steekt in elkaar als een muzikaal drama, een symfonisch werk. Nol krijgt Trix niet. Haar vader sterft aan spirituele en muzikale overdaad. Zijn dochter drinkt het leven zo gulzig in, dat zij vrijwillig de rust van de dood kiest. Nol bereikt op dat moment een rijping, die hem voor altijd onverzoenlijk zal maken met het leven, al zal hij het verstandelijk verder wel redden. Hij moet door de depressies heen waar Vestdijk zelf ook verschillende malen onder geleden heeft. Aan deze tv-bewerking is enige jaren lang gewerkt; niet alleen aan de tekst, maar ook aan het zoeken naar de juiste couleur locale. Het kleine stadje W., waar volgens het boek de geschiedenis speelt, is in werkelijkheid Leeuwarden. Daar is volop gefilmd. Maar de muziektent in het park leek niet meer op die in de beschrijving. Die vond men in het Oostenrijkse Baden bij Wenen. Ook in Gro ningen werden opnamen gemaakt, dit alles met een zorg die uit elk beeld spreekt Aus Greidanus als Nol en Liesbeth van Santvoord als Trix. In de romans van Vestdijk heeft alles in een afgewogen compositie een functie; de woord keus, de beeldspraken, het ritme en de rang schikking van de feiten. In het begin van zijn boek „De koperen tuin", dat gaat over leven en liefde van de rechterszoon Nol Rieske, beschrijft hij hoe een door Chris, het broertje van Nol, geschopte bal in de huiskamer belandt, waar Nol in een sprookjesboek zit verdiept. Dit gebeurt allemaal op de eerste de beste bladzij. Dit incident met die bal had Vestdijk nodig om duidelijk te maken, dat Nol als gevoelsmens weinig op heeft met zijn broertje de verstandsmens. In dit autobiografische boek wijlen Simon Vestdijk erkende eens in een interview dat hijzelf Nol was voert de schrijver de lezer binnen in een wereld, waarin een voortduren de strijd woedt tussen gevoel en verstand. Dit kan men te beginnen morgen op Ned. II om 20.25 uur in vijf wekelijkse afleveringen van het scherm aflezen in de tv-bewerking van dit boek door Yvonne Keuls, die de tekst voor haar rekening nam, en regisseur Bob Löwenstein. In de eerste beelden van deze tv-produktie worden we aan de hand van moeder Rieske en zoon Nol binnengevoerd in het park, waar het jongetje tijdens de dans een even onverge telijke als onvervulbare liefde opvat voor Trix, de dochter van de dirigent, die in die tuin met zijn koperorkest om een mars van Sousa speelt. In het boek van Vestdijk grijpt dit gebeuren pas plaats in het tweede hoofd stuk. Kan deze afwijking van het origineel, die Yvonne Keuls en de regie zich veroorloven, nu als een vervalsing van het verhaal be schouwd worden? Wij menen van niet. De tv is een zelfstandig medium, niet de leverancier van prentjes bij een bepaald boek, maar in dit geval een middel om een nieuwe dimensie te verlenen aan een bestaand boek, een moge lijkheid om een bekend verhaal in een eigen vorm opnieuw te vertellen. Het incident met de bal had Vestdijk nodig om Nol aan over peinzingen te helpen, die laten zien hoe Nol over zijn broertje dacht en wat derhalve Nol zelf voor type was. Voor Yvonne Keuls waren deze geschreven gedachten niet werkbaar. Zij zocht beelden en vond die eerst in de tuin rond de koperen muziektent Want daar draait het om in dit boek en in het (jonge) leven van Nol, de liefde en de muziek, en daar is ,ook deze tv-bewerking van doortrokken. Als Vestdijk ooit een muzikaal boek schreef, dan wel „De koperen tuin" en zo is ook deze tv-bewerking in hoge mate een muzikale her schepping geworden, met een sfeer die raakt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2