Amusement met een
haar in mijn soep
BEELD
SPRAAK
Simone Rooskens
stapt uit
Cursief-team
De smaakmakers van de VPRO
TELEVISIE VANAVOND
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LK1USE CO U KAN i
iViAANJDAG 20 OKTOBER 1975
Simone Rooskens: „Daar hoeft helemaal niets achter gezocht te worden".
In het komende seizoen zien we Simone
Rooskens niet terug in de presentatiegroep
van het satirische Cursief-team, dat met vas
te regelmaat zendtijd krijgt in de uren, dat
KRO's van Speijkshow in de lucht is, maar
dat daar persé nog steeds geen onderdeel van
wil uitmaken. Simone vertegenwoordigde in
dit vrijgevochten gezelschap het vrouwelijk
element, dat soms zo snaaks uit de hoek
kwam, dat ze om zichzelf in de lach schoot,
hetgeen telkens weer een zeer specifiek hu
moristisch effect opleverde. Simone is de
vrouw van Luc Lutz, die wel „Cursief" blijft
schragen in zijn zeer schuinse kijk op de
dingen.
Maar waarom Simone dan ook niet? Toch
geen moeilijkheden of andere wichtige rede
nen of zwarigheden, die op het gemoed druk
ken? We weten niet hoe Simone thuis is, maar
buiten de deur schijnt ze het leven met een
schalkse lichtheid aan te zien. Dus ernstig kan
het nooit wezen.
Simone: „Nee, hoor, niet de minste moelijk-
heid heeft mij doen besluiten om er uit te
stappen. Ik wilde gewoon er eens een tijdje
uit na het zeven jaar te hebben gedaan.
Niemand hoeft er iets anders achter te zoe
ken. De sfeer in „Cursief" was altijd voortref
felijk, iedereen trekt altijd even vriendelijk
met iedereen op en ik persoonlijk draag iede
reen een warm hart toe, zelfs Aad v.d. Heuvel,
al hebben we ons altijd zelfstandig gevoeld,
los van zijn van Speijkshow. Dat klinkt mis
schien onvriendelijk, maar Aad weet zelf het
beste hoe wij dat bedoelen. Ik ben er vroeger
ook al eens uitgestapt, maar toen veranderden
we van lokatie, gingen we naar Tingel Tangel
in Amsterdam en stapte ik er weer in. Vol
gend jaar zit ik voor hetzelfde geld misschien
weer wel in „Cursief". Bij mijn besluit speelt
wel mee, dat er te beginnen in januari wat
vrije produkties op het toneel van start gaan
en dan ook nog regelmatig twee dagen in de
studio zou teveel van'het goede kunnen wor
den. Maar verder hoeft er helemaal niets
achter gezocht te worden".
Evenals smaken verschillen de opvattingen
over het omroepen, het vullen van de radio
met geluid en de kast met beeld. VARA-voor-
zitter Kloos heeft onlangs moeten bekennen,
dat hij heeft geleerd dat je bij de omroep
je eigen smaak geen rol moet laten spelen.
Met name maakte hij deze opmerking, toen
hem werd gevraagd of hij Henk van Mont-
foort ook zo'n slechte artiest vindt. De uit
spraak van Kloos over persoonlijke smaak
moet dan ook zo vertaald worden, dat je als
omroepman een artiest op de buis kan bren
gen, die je persoonlijk niet ligt, maar waarvan
je weet dat een groot publiek met hem weg
loopt.
Hoofd VPRO-tv Arie Kleijwegt heeft daar
gans andere gedachten over. Hij zegt: "Kijk,
dat lijkt mij nou de verstikkende tweeslachtig
heid, waarvoor zo'n zogenaamde principiële
A-omroep staat in de slag tegen het oprukken
de nihilisme van de TROS. Als je uitgedragen
leer maar in orde is, dan kun je best marchan
deren met de goede smaak en dus met de
cultuur. Zo lijkt het. Ik zou zeggen, wat je
niet vindt deugen, dat zend je niet uit, zowel
gemeten naar wat de goede smaak betreft als
wat politiek oorbaar is. Daartussen hoort
natuurlijk geen verschil te bestaan. Dan pas
ontstaat ook, denk ik, echte herkenbaarheid".
Maar smaken verschillen, de een hecht aan
de man voor bruiloften en partijen zoals Henk
van Montfoort er uitkomt, de ander aan van
Oekel, brakend in een fietstas op kerstavond.
Maar Henk van Montloort is de VARA niet
en van Oekel is de VPRO niet, anders zouden
de heren Kloos en Kleijwegt al lang zijn
vervangen door resp. de heren van Montfoort
en van Oekel. Want als Arie Kleijwegt zegt.
dat alles wat hij uitzendt direct heeft te
maken met het profiel, het karakter, de identi
teit van zijn omroep, de VPRO, dan zal hij
als uiterst consequent man plaats moeten
maken voor van Oekel dan wel zelf op kerst
avond diens vormende functie moeten waar
nemen ten aanschouwe van heel het kijkvolk.
Zulk een consequentie zou naar de duivel
voeren en omdat Kloos daar niet voor voelt,
zegt hij (Kloos): "Ik breng ook wel eens iets
op het scherm wat ik niet leuk vind, maar
waarvan ik weet dat vele anderen het wel
leuk vinden".
We zouden dat een democratisch standpunt
willen noemen, tegenpool van het zogenaamde
elitairisme, d.w.z. het je richten tot mensen
die dezelfde smaak bezitten of zich die smaak
eigen moeten maken. Maar ook daar wil Arie
Kleijwegt niet aan. Hij vindt de VPRO geen
elitaire omroep.
Arie Kleijwegt: "De VPRO doet niet mee aan
de slag om de kijkersgunst. Voor ons geldt
dat we alleen dat uitzenden waar we achter
staan, dat we niet welbewust onze eigen
smaak corrumperen om mensen met een an
dere smaak te paaien en in de val te lokken.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat
men ons behoorlijk scherp profiel benijdt.
Een profiel, dat men bovendien moeilijk meer
elitair kan noemen sinds een wetenschappe
lijk onaantastbaar onderzoek, van de Partij
v.d. Arbeid afkomstig bovendien, heeft uitge
wezen, dat bij democratische volksverkiezin
gen de VPRO vrijwel gelijk zou liggen met
de AVRO, KRO en NCRV en bij de VARA
alleen maar wat achter ligt, omdat opvallend
veel ouderen de VARA nog prefereren".
Het is de mensen van de VPRO uiteraard niet
onbekend hoe er in Hilversum over de VPRO
wordt gedacht, over de vrijheid van de pro
grammamakers die vaak naar eigen smaak
te werk gaan, een vrijheid die in de VPRO-le-
denraad al eens is omschreven als "vrijblij
vend esthetisme", mooifilmerij zonder stel-
lingname. Een camera verstild over een wei
land laten dwalen zonder te voorzien in de
agrarische behoefte aan de kennis hoeveel
stuks vee pier ha. er op dat stuk grasland te
weiden zijn. Dit levert afwisselend weldadig
en waardeloos werk op en voorzover er van
het eerste sprake is worden de VPRO-jongens
knap benijd door collega's van de andere
omroepien, die zich met het oog en met de
neus op de kijkcijfers geen expierimentele
escapades kunnen veroorloven. In dit opzicht
fungeert de VPRO vaak als smaakmaker en
als zodanig bezit de VPRO natuurlijk wel een
elitaire tik.
Arie Kleywegt: "Als je dat met elitair-zijn
bedoelt, hebben wij er vrede mee, maar niet
als men ons elitairisme als verwijt aanwrijft".
Jan Blokker: "Ik vind de FBI elitair. Na twee
minuten kan ik het verhaal al niet meer
volgen, gaat het me boven de piet".
Dat soort mensen hoor je méér. Als je even
opkijkt uit de krant, ligt er een lijk op het
scherm en vraag je je af of er niet te lichtzin
nig is gedood. De TROS zou er goed aan doen
bij de aankondiging van dit soort program
ma's de kijker te informeren over het te
verwachten aantal doden, dit nog geheel los
van de vraag of er in al die gevallen wel
verantwoord gedood werd. Zeer persoonlijk
zien wij liever een weiland liggen dan een lijk,
een voorkeur die wij overigens aan niemand
willen opdringen.
Arie Kleijwegt: „De VPRO zendt niets
uit waar zij zelf geen smaak in heeft".
Goldie Hawn was dé grote ont
dekking in de verfilming „De
cactusbloem". Een nogal ver
ward denkend blond meisje,
dat heel gek uit de hoek kon
komen en vrijwel iedere scène
onder de neuzen van routiniers
als Walter Matthau en Ingrid
Bergman wegkaapte.
Goldie's optreden was zo'n
doorslaand succes, dat men
naarstig ging rondkijken naar
een soortgelijke rol voor haar in
'n volgende film. Men meende
die gevonden te hebben in die
van Marian uit „Er zit een haar
in mijn soep" van Terence Fris-
by, een aanzienlijk zwakkere
komedie dan „De cactusbloem".
Vanavond kunt u zich van dit
laatste zelf overtuigen op uw
scherm.
Goldie doet haar uiterste best
nog iets te maken van de rol
van Marian, het dwaze meisje
dat het hoofd van de ingebeelde
kookrubrieken-schrijver Robert
Danvers op hol brengt. Maar
Roy Boulting's regie gaat toch
meer de kant uit van landgenoot
Peter Sellers, die van hem de
vrije hand kreeg en zich door
de handige Goldie de -Kaas toen
echt niet meer van het brood
liet eten.
Met wat opnamen van een
Frans wijnfeest trachtte Boul-
ting verder het toneelmatige ka
rakter van deze komedie te ca-
mouflerei maar de structuur
van de film werd er niet beter
door.
Dat neemt niet weg, dat men
zich - als men z'n eisen niet te
hoog stelt - best anderhalf uur
met deze „haar in de soep" kan
amuseren.
Ned. I, 21.50 uur.
Ties Kruize - die later bij
een ernstig verkeersongeval
betrokken zou raken -
neemt het voor Nederland
op in de Europese competi
tie Superstars 1975 in het
Engelse Aldershot.
3 x 20
Met ingang van dit seizoen ver
schaft de AVRO veel praktische
informatie in een maandelijks
programma „AVRO's 3 x 20".
Drie keer twintig minuten infor
matie over auto's en verkeersza
ken, over reizen en vakantie en
over het wonen. De eerste afle
vering van deze rubriek wordt
vanavond uitgezonden.
Fred van der Vlugt praat over
verkeerszaken en test de Simca
1307. Zeeland en Birmingham
komen later aan de beurt en het
laatste blok behandelt o.m. ver
bouwing.
Ned. 1,19.35 uur.
i Goldie Hawn, die de rol van Marian speelt in de film „Er zit een haar in mijn soep
Superstars
Internationale sportsterren strij
den de komende maanden om
de titel „Europees Superstar
1975". De Nederlandse kijkers
hebben enkele maanden geleden
al een nationaal voorproefje ge
had met een tienkamp. Het nati-
nale festijn groeide uit tot een
Europese competitie waarin de
deelnemers niet in hun eigen
specialiteit mogen uitkomen.
Vanavond komt de eerste com
petitie strijd uit het Engelse Al
dershot, waar voor Nederland
de hockiër Ties Kruize deel
neemt, (Kruize raakt pas na de
opnamen betrokken bij een ver
keersongeval waardoor hij ern
stig gewond in een ziekenhuis
werd opgnomen).
Ned. I, 20.35 uur.
Losse groeven
Het TROS-programma „Op los
se groeven" wordt vanaf van
avond rechtstreeks vanuit Thea
ter 't Spant in Bussum uitgezon
den. De presentatie berust als
vanouds bij Chiel Montagne.
Produktie en regie, voorheen in
handen van Hans Pohl en Erik
van Reyendam zijn overgedra
gen aan Anthony Kroonbergs
en Hank Onrust.
Ned. II. 20.25 uur.
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Archeologie
NOS
18.45 Staatsloterij
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Wie van de drie
19.35 AVRO's 3 x 20 - Informatief
20.35 Superstar 1975
NOS
21.35 Journaal
AVRO
21.50 Er zit een haar In mijn soep
-film
23.20 Stichting Symbiose
NOS
23.24 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier Oog
18.55 Journaal
TROS
19.05 Suske en Wlske
19.30 Doctor Who
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 Op losse groeven
21.25 Baretta
22.15 Aktua-TV
NOS
22.55 Journaal
DUITSLAND I
18 05 Gevarieerd programma. 18 07 Fa
milie auf Zeit. tv-serie. 18 40 Aktualitei-
ten. 19.20 Familie auf Zeit. vervolg.
20.00 Journaal en weerbericht. 20.15
Aktualiteiten 21 00 Fragmenten van de
bekroonde bijdragen voor de Gouden
Zeezwaluw in Knokke 21.45 Dokumerv
taire over de Saarpolitiek van 1945 tot
1959. 22.30 Journaal en weerbericht.
DUITSLAND II
18 20 Diana, tv-serie. 1900 Journaal.
19 30 Der schwarze Doktor, tv-serie.
20.15 Wanneer er planten uit dieren
komen. film. 21.00 Journaal. 21.15 Jos-
se. tv-spel uit Frankrijk. 22.35 Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Ti-ta-tovenaar. 18.05 Klein, klein
kleutertje. 18 20 The Partridge family,
tv-serie. 18.45 Informatief programma.
19.15 Sporttribune. 19.39 Mededelingen
en weerbericht. 19.45 Journaal. 20.15
Smic, Smac, Smoc, speelfilm. 21.40
Gesprek. 22.30 Journaal met o.m. wet-
HILVERSUM I
P P 18.19 Uitzending van de KVP
18.30 Nws. 18.41 (S) Belcanto concert;
operafragmenten. EO: 20.00 De Grote
Opdracht; informatie en berichten
20 15 (S) Ga er eens voor zitten; mu
ziekprogramma 21.15 (S) Avondslui
ting. NOS: 21.30 Zevendodagsadventis-
ten. 21.45 (S) Eurolicht. 22.25 Bond
zonder Naam 22 30 Nws. NCRV: 22.40
(S) Aktualiteiten. NOS. 22.50 (S) Hobby-
scoop. 23 20 NOS-Jazz, Jazz in aktie.
23 55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
1800 Nws. 18.11 Klankbord. 18.30 (S)
Jeugdtoer 19.00 Politieke partijen
19.10 (S) Wij hebben een woord voor
de wereld: gewijde muziek. 19.40 De
Bijbel open NCRV: 20 00 Nws 20 05 (S)
Overdenking. 20.15 (S) Die Fledermaus,
operette van Johann Strauss. 22.15 (S)
Literama; kroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 22.45 (S) Hij leve hoog;
luisterspel door Rudolf Geel. 23.30 (S)
Andreas Hammerschmidt, 300 jaar gele
den. 23 55-24.00 Nws.
NOS: 18 03 De Vakaturebank. 18.10 (S)
Joost mag niet eten. AVRO' 19.02 (S)
Drie loopt achter; Rock Roll. VPRO:
20.02 VPRO-maandag. (20.02 Tilt, aktie-
programma met bonus-top-11. 21.02
Han Reiziger. 22 02 Rik Zaal 23 02 Wim
Noordhoek. 24.02 Jan Donkers, met
gast Freek de Jonge TROS: 1.03 De
nacht wacht. VARA; 6 02-7.00 (S) Leo
van der Groot.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badinerie: klass muziek. (7.30
Nws 7 41 Akt.) 8 24 Overweging. 8.30
Nws 8.36 Gymn. voor de huisvrouw.
8 45 De wonderlijke letter M. progr.
voor de vrouw. 9 40 Schoolradio 9 50
Schoolradio. 10.00 (S) Aubade. (10.30-
10 32 Nws.) 11 30 Bejaardenprogr 11.55
Scheepspraat inf voor schippers. 12.00
(S) Van twaalf tot twee, KRO's pauze-
progr. (12.26 Meded. 12.30 Nwd 12.41
Akt) 14 00 Huisbezoek, welzijnsprogr.
14.14 Schoolradio. 14.25 Schoolradio.
14 45 (S) Interlokaal op dinsdag. (15.30-
15.32 Nws.) OVERHEIDSVOORLICH
TING: 17.00 De Antillen en de toekomst.
KRO: 17.10 (S) De hutsgeklutste kinder
spelen. 17.30 Nws. 17.32 AKt.
HILVERSUM II
AVRO: 7 00 Nws. 711 Ochtendgymn.
7 20 (S) Dag met een gaatje, rnet om
8 00 Nws en om 811 Radiojourn. 8.50
Morgenwijding. NOS: 9 00 Uitgebreide
report 9 35 Waterstanden. AVRO: 9 40
(S) Nora Raphael, alt-mezzo en Anja
Gosman, piano. 10.00 (S; Kleutertje luis
ter. 10.10 Arbeidsvitaminen: populaire
verzoekplatenprogr. in mono en stereo.
(11.00 Nws. 11.03 Radiojourn.) 11.30 (S)
Rondom twaalf: een uur allerlei voor
iedereen met om 11.55 Beursberichten.
OVERHEIDSVOORLICHTING: 12 30 Uitz.
voor de landbouw AVRO: 12.40 (S)
Kinderen maken muziek 13.00 Nws.
13.11 Radiojourn. 13.25 (S) Kompone-
rende vrouwen. 14.05 Suriname. 14.35
(S) Met het oog op luisteren muziek-
progr. 15.25 (S) Essay: een progr waar
in over kunst wordt doorgepraat. 16.00
Nws 16.03 Radiojourn. 16.05 (S) Gebak
ken vensterbanken en andere smoezen:
kindermagazine. 17.00 (S) Mobiel' een
beweeglijk iprogr voor beweeglijke
mensen. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
VARA: Van 6.02-18.00 (S) Akt. via Din
gen van de Dag. 7.02 (S) Drie op je
boterham. 9 03 (S) Pep-op-Drie. 11.03
(S) Drie draait op verzoek van mensen
uit de sportwereld. 12.03 (S) Drie tussen
de middag: VARA's visite vanuit buurt
huis Laakhage in Den Haag. 14.03 (S)
Gesodemeurders. een mieters progr.
16.03 (S) LP-Top-20 en Tip LP. 17.03
Alfred Lagarde.
Omdat ik het „pikketanessie"
van James Last zaterdagavond
niet zo zag zitten, kwam ik on
willekeurig toch bij André van
Duin en zijn show terecht. Hij
is een even populair als (in klei
nere kring) verguisd man. Dat
laatste lijkt mij toch niet hele
maal rechtvaardig. De brave
borst die zich op gezette tij
den in de Sterreclame niet zon
der succes als vuurtoren aan
ons openbaart doet namelijk
niet anders dan ijverig voort
borduren op wat oerhollandse
revue-komieken van Kees Pruis
tot en met Snip -en Snap al
decennia lang voor hem hebben
gedaan. Het grollige, niet al te
hoog gestemde genre is waar
schijnlijk onuitroeibaar, maar
Van Duin beoefent het lang niet
slecht. Tot die erkenning kan
een mens komen al behoort hij
niet tot de dolle liefhebbers en
bewaart hij zijn „heerlijke lach"
dan weer voor andere gelegen
heden. Ik heb wel eens het ge
voel dat André van Duin door
sommige als zondebok (waar hij
inderdaad iets van heeft) voor
een heel verleden de woestijn,
wordt ingejaagd, maar dat zou
den best eens dezelfden kunnen
zijn die destijds nog hebben zit
ten bulderen om Lou Bandy.
Maar goed, de man kan er ken
nelijk tegen. André, bedoel ik.
KRO en TROS samen hadden
hun avond overigens nogal vol
gepropt met films en filmseries.
Daar was echter nog altijd
„Brandpunt", waarin onder
meer het uitermate precaire on
derwerp van de euthanasie voor
geestelijk zeer ernstig gestoorde
kinderen werd behandeld. Het
moet gezegd worden dat Ad
Langebent en de zijnen het met
gepaste omzichtigheid en (uite
raard) met de onontbeerlijke
„inspraak" van terzake bevoeg
den benaderden. Het slotwoord
was aan prof. dr. C. P. Sporken.
Het leek mij van beslissende
betekenis.
De TROS kwam echter toch ook
nog met iets nieuws: een pro
gramma onder de verrassende
titel „De bal is rond", waarin
bekende voetballers (deze keer
van Ajax en FC Utrecht) voor
ons aller ogen een half uurtje
op een bijzonder gecompliceer
de manier aan het trainen slaan.
Daar is niets tegen. Alleen
schijnt Theo Koomen in het
noodlottige misverstand te ver
keren dat de brallende luidruch
tigheid van zijn commentaar
ons medeleven in gelijke mate
zal aanwakkeren. Het omge
keerde is het geval. Die jongen
is nog in staat die bal achthoe
kig en óns in een zenuwinrich
ting te kletsen.
In ieder geval voor de bewon
deraars van het werk van Mar-
nix Gijsen waartoe onderge
tekende zich rekent moet de
opvoering van „Klaaglied om
Agnes" gisteravond op een de
ceptie zijn uitgelopen. Het heet
te een bewerking van de gelijk
namige roman te zijn. Maar
daar was in werkelijkheid geen
sprake van. Wat wij zagen was
de nogal huilerige geschiedenis
van een meisje, dat na veel ge
tob te Davos aan tbc overlijdt.
Zij heette nou toevallig Agnes,
maar zij had veel meer weg van
een Mimi uit La Bohème, maar.
dan meer in het vlaams. Zulk
een boek ochter heeft Gijsen
geenszins geschreven. En hij is,
ook in deze roman misschien
wel een romanticus, maar dan
toch geen romanticus in de Lar
moyante opera-stijl. In de aftite
ling van het stuk las ik nog net
op het nippertje de naam van
iemand van de NOS, die een
„kleurkorrektie" in de belgische
produktie had aangebracht. Af
gezien van het feit dat ook die
bij nader inzien niet helemaal
voldoende bleek te zijn, Rad
men de bewerking in zijn geheel
eerdes wat moeten corrigeren.
Nu kreeg ik er bijna een kleur
van, van deze literaire falsifica
tie.
Herman Hofhuizen
IADVERTENTIE
nOlKN BlOMTJt
l'Oü/IJlidMfflBOUÏ
Kl«> bij uw
Fleurop bloomlit
uit het Bloemboek
met 175 voorbeeldige
arrangementen.