Nogmaals kijken naar Cursief Patricia Paay telt mee op internationaal vlak TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE ZATERDAG RADIO VRIJDAG RADIO ZATERDAG TERUGBLIK KRO-schooIradio ,,Gast aan tafel" PAGINA 2 LUunniU VituiJAü zo atntiviüEH lava NEDERLAND I Teleac 18.15 Duits NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal KRO 19.05 Twletle, de avonturen van een ondeugend vogeltje 19.10 Clrcusprogramma NOS 20.00 Journaal KRO 20.20 Vicky Leandros 21.10 Cursief sinds Van Speyk 22.00 Interview met de minister president 22.10 Algemene Loterij Neder land IKOR 22.15 Geloven In de onvoltooid verleden tijd NOS 22.45 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 KungFu 21.10 De gebroeders Hammond 21.55 Televlzler Magazine 22.40 AVRO's Sportpanorama NOS 23.10 Journaal DUITSLAND I 18 05 Wo dia Liebe hinfallt 10.40 Aki 19.20 Novellen uit de hele wereld 19 45 Was gibst's neues 20 00 Journ. weerber 20.15 Des Teufels General. Duitse speelfilm. 22.10 Der 7 Sinn 22.15 Partem, nws. 22 40 Journ en weerber 22.55 Das blaue Hotel, tv-film DUITSLAND II 10,20 Vatorder Klamotte, komische s rie. 19.00 Journ. 19.30 Buit journ 20.15 Der Kommissar. pol. serie 21.15 Journ 2130 Komtesse Mizzi, tv-spel. 22.30 Soort. 23.00 Journ BELGIE NEDERLANDS 18 00 Pauls de boskabouter 10 05 Open school. 18 35 Bobek en Lolek, teken filmserie. 18.45 De derde dag. doe. 19.10 Eigen doe. 19.40 Med. en weer man 19.45 Journ. 20.15 De Gouden Zeezwaluw van Knokke 1975 (Europalia) 20 45 De Pallisers. tv-feuilleton 21.40 Wikken en wegen 22.25 Journ. 22.35 Filmtribune: Le cousin Jules, Franse speelfilm (Europalia). NEDERLAND I Teleac 10.30 Computerkunde NOS 15.00 Journaal 15.02 Zoo hoor |e nog eens wat 15.35 Prof. Balthazar 15.45 Nieuwe avonturen van Flip per speelfilm uit 1964 HILVERSUM I HILVERSUM II 0 00 Nws. 10.11 VPRO-Vrijdag. (PP: 10.20 ARP) 19.30 Radio Vrij België. NOS: 19 50 Den Haag vandaag VARA: 20 00 Nws 20.05 (S) Concertgebouwor kest met zangsolisten en koren. 22 00 Theater- en filmnieuws. 22.10 (S) Klass. kamermuz. 23.10 (S) De Staalkaart 23.55 Nws. HILVERSUM III 18.03 ue vanaiureoank. 18.10 (S) Joost mag niet eten 19 02 (S) Drie loopt achter AVRO: 20 02 Radiojourn. 20 05 Burengerucht. 21.02 De Negen Uur Show. 22.02 Radiojourn. 2205 (S) Su perclean Dreammachine. 22.55 Med. 23 02 (S) Vanavond laat 005 Weekend Muziek Magazine. 1 02 Soultime USA. 2.02 Continu de nacht door. 4 02 Voor dag en dauw (2 02. 4.02 en 5.57 Radio- lourn NCRV: 6.02 Klaar wakker. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos. (7.30 Nws. 7.40 Akt. 8.30 Nws. 8.36 Gymn voor de huisvr.) 9.00 S) Wegwe zen. 9.30 Tien-om. 10.00 (S) Aktua Sport. (10.30 Nws.) 1100 (S) Hartje Amsterdam OVERH. VOORL. 12.16 Vast en Zeker. TROS: 12.26 Med. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Akt. 13.00 (S) Tross-country. 14.00 (S) De FOP shop. 14.45 Apollo XXI, hoorspel. 15.05 (S) Als dat zou kunnen. (15.30 Nws.). 17.30 Nws. 17.32 Akt. HILVERSUM ZI: muziek- en Inf. show. (11.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.11 (S) In de Rooie Haan. NOS: 15.00 (S) NOS-Jazz 15.30 Gamma van alpha en beta. 16.00 Nws 16.03 (S) Het Zwarte Schaap. 17.00 (S) Harmonie en fanfare In Ned. en Eur. 17.30 (S) Kwart uur amateur. 17.45 Voor blinden en slechtzienden. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Doe op je boterham. 8.03 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Tot uw dienst 10.03 Hier en nu. 10.07 (S) Muz. bij de koffie. 11.03 Hier en nu. 11.07 Muz. bij de koffie (ver 12.03 Hier en nu. 1207 (S) Drie tussen de middag. (13 03 Hier en nu.) 14.03 Hier en nu. 14.07 (S) Schrijf es een kaartje. (15.03 Hier en nu). 1603 Hier en nu. 16.07 (S) Sportshow. (17.03 Hier en nu). Het circus is in het verleden het onderwerp geweest van mening uitbundig- romantisch filmwerk. Maar de cineast Jan Vrijman pakt zulk soort zaken natuurlijk toch niet op de gebruikelijk ma nier aan. Zoals- gisteravond weer eens bleek uit zijn film „Circusmensen", die hij in op dracht van de VARA maakte. Het schijnt de eerste opzet te zijn geweest dat het een puur amusements-produkt zou wor den. Dat werd het natuurlijk ook wel, maar het was toch nog iets meer ook. Jan Vrijman trok enige tijd met circus Knie en circus Sarrasani mee en legde zijn ervaringen vast En hij merkt nu eenmaal net iets meer op dan de routine-filmer. Ook is hij er een meester in een nauwe lijks grijpbare sfeer in beelden te vatten. Hij trof het in dit geval ook nog in zoverre dat hij de medewerking had van een uitstekende cameraman als Mat van Hensbergen, die altijd ga rant staat voor bijzonder sugge stieve opnamen. Die waren er ook nu in ruime mate. Zodoen de ontstond een voortreffelijke documentaire, die verre uitgaat boven de filmische genre-stuk ken die men over het gegeven meestal voorgezet krijgt Men kreeg ook een goed inzicht in de au fond poëtische hardheid, die het leven van de circusartiest schijnt te kenmerken. Gegeven bijv. de schitterende scène waarin vader Knie zijn schoon dochter les geeft in de klassieke hogeschool-rijkunst Een bijna adembenemend tafereel. De TROS startte een nieuwe politie-serie van Amerikaanse makelijk onder de titel: „Baret- ta". Detective-werk van de bij zonder hardhandige soort, waarbij het verhaal er weinig toedoet maar de aktie, die dan vrijwel uitsluitend bestaat uit schieten, knokken en achtervol gen natuurlijk, des te meer. Ook is het niet helemaal vrij van licht- sadistische trekjes. Mijn grenre is het geenszins: je bent al min of meer murw geslagen voor de avond goed en wel is begonnen. Efin, er zullen toch wel liefhebbers voor zijn. HERMAN HOFHUIZEN (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Op dinsdag 30 september brengt KRO-Schoolra dio de tweede aflevering van „Een portie per persoon", bestemd voor de middenklassen van het basisonderwijs, over de achter gronden van de NOVIB-aktie „Gast aan tafel". Deze aflevering is getiteld „Een ontwikkelingssamenwerkingsprojekt", het werd samengesteld door Janne Poort-Van Eeden. De twee uitzendingen maken deel uit van een pakket van vijf projekten die in samenwerking tussen KRO-Schoolradio en NOVIB tot stand komen. Bij al deze projekten gaat het om „Bewustwor ding". Over het projekt „Een portie per persoon", waarbij muzikale vorming, lezen, taal, aardrijkskunde, biologie, geschiedenis en katechese aan de orde komen zijn inlichtingen te krijgen bij KRO-Schoolradio. In het pompeuze casino rijk van miljonair Nel lens presenteert een 17- jarige Rotterdamse zich aan een hautain cham pagne nippend publiek: Patricia Paay, dochter van een bekend nacht clubmusicus. Ze maakt indruk. Haar „Je bent niet hip" wordt de mee- deiner van het festival. Luttele weken later prijkt ze trots in de Ne derlandse top-tien, tot dan „verboden terrein" voor Nederlandstalige, onverplichte deuntjes. Dit was in 1967. Patricia Paay is inmid dels een volgroeide vrouw geworden, leid ster van de veelbeloven de „hard rock"-formatie „Heart". Ze vertelt ent housiast van de tv-spe- cial, die zij met haar groep maakte. En over de positieve réakties naar aanleiding van de single „Beautiful wo man". Zij vertelt ook over haar Engelse avon tuur. Ze heeft zojuist on der leiding van „pop freak" Steve Harley (Cockney Rebel) een el pee opgenomen, waarop zij eindelijk als zangeres van internationale allure uit de popverf hoopt te komen. Er zitten duidelijk afgebaken de periodes in haar artistieke leven, die weinig met elkaar gemeen lijken te hebben. Toch verzucht Patricia: „Er zit een gedachte achter. Ik heb alles mee willen maken. Ik heb de smartlap gezongen. Ongewild, gedwongen eigenlijk. Maar ik was toen ook pas zeventien. Ik heb het popcircuit willen be reizen met een eigen groep in een vieze bus. In zalen, waar ze lak hebben aan de artiest. waar ze meer met elkaar bezig zijn dan met degene die hen moet vermaken. Frustrerend werk. Aanvankelijk bekijken ze je op je visuele kwaliteiten. Als dat gebeurd is, vergeten ze je. Ondankbaarder werk is nauwelijks mogelijk. En nu wil ik het grotere werk doen. Op internationale schaal. Iede reen is al jaren van mening, dat ik het kan. Dus moet het er maar van komen. De pla tenmaatschappij dekt me in de rug". Zelfvertrouwen Ze heeft in de loop der jaren aan zelfvertrouwen gewon nen. Weigert echter de toe komst te tarten door voorspel lingen te doen. „Ik zie wel wat er gaat gebeuren. In En geland heeft men grootse plannen met me. De elpee komt daar in oktober uit en dan moet er meteen een tour nee gemaakt worden. Ik ver moed, dat ik een Engelse groep voor de begeleiding krijg. Maar als het even kan, wil ik wel dat mijn man Ge rard er als bassist in ziL Hij weet alles van me af, kan iedere rcaktie mijnerzijds al tevoren plannen. Dat is artis tiek heerlijk werken. Nee, aan een begeleidingsgroep in Hol land hoef ik voorlopig nog niet te denken. Op voorhand kun je hier niets regelen. Dat zou een al te kostbaar risico worden. Buitendien is het Ne derlandse showwezen nog niet zodanig opgezet, dat er niet op korte termijn een goede groep geformeerd kan wor den. Maar wijs mij in Neder land nu eens één zaal aan, waarvan de eigenaar geld ge noeg heeft om experimenten aan te durven. Je moet hier te lande wel een klinkende naam hebben om veel geld te kunnen vragen. En het soort muziek, dat ik nu maak, staat of valt nu eenmaal bij een goede begeleiding. Het is af wachten geblazen, wat de el pee gaat doen. Dat vind ik niet erg. Ik ben nu eenmaal een typetje, dat van dag tot dag leeft". De elpee in kwestie is dezer dagen op de markt gekomen. Compleet met een schitterende hoes. waarop met vlammende letters „Beam of light" staat. „De titel moet je in overdrach telijke zin opvatten. Je moet het meer zien als een licht straal in donkere popdagen, zonder arrogantie mijnerzijds. Ik ben erg tevreden en ook wel een beetje trots. Jij hebt bijvoorbeeld altijd een heilig vertrouwen in mijn capacitei ten gehad, maar dat vertrou wen waar te maken is natuur lijk een tweede. De samen werking met Steve Harley was perfect Steve heeft met mij de nummers uitgezocht en zich verder beperkt tot de instru mentale en produktie-techni- sche kant Hij heeft mijzelf laten uitmaken hoe ik de ver schillende nummers wilde zin gen. Ik vind daarom niet dat je kunt stellen, dat ik nu ge kneed ben naar beeld en gelij kenis van Steve Harley. Steve is in zijn muzikale benadering ook veel directer, is veel meer visueel ingesteld dan ik. Neem „Sebastian", Steve's eerste grote single-succes. Steve's ei gen versie staat of valt bij de visuele gimmick. Mijn versie heeft door de vocale interpre tatie al een karakteristieke waarde. Blijft overigens wel, dat ik dit project zonder Steve nooit had aangekund. Steve is een keiharde werker, ik ben van nature wat trager. Zonder Steve zou ik nu waarschijnlijk nog in de studio zitten". Kosten Het Paay-projekt heeft platen maatschappij Bovema een kleine ton gekost Promotie- officer Henry Audier: „Dat geld is voor ons niet zo be langrijk. Stomweg omdat we menen dat Patricia het ver dient. We hebben haar nu tien jaar onder kontrakt We heb ben haar artistiek zien op bloeien en blijven van me ning, dat ze barst van het talent We hebben haar de Patricia Paay: „Zo gauw je de studio uitkomt zit je met je gedachten alweer bij de volgende elpee". kans willen geven dat nadruk kelijk te bewijzen. Naar onze mening heeft ze dat schitte rend gedaan. Het is een ju weel van een elpee geworden. Aan kooplustig Nederland nu de taak te laten zien, dat men trots is op een zangeres van dit kaliber". De kwalificatie .juweel van een elpee" is wat mij betreft voor deze Patricia Paay-pro- duktie niet hoogdravend. Pa tricia presenteert zich op een voor Nederlandse begrippen ongekend hoog niveau. „Se bastian" is de mooiste versie, die ik ooit heb gehoord, haar interpretatie van Dylan's „Crawl out your window" is uniek en Robert Plant's „Stair way to heaven" krijgt einde lijk de juiste accenten in mu ziekdramatische zin. Op Har- ley's „Understand" bewijst ze vokaal niets voor Diana Ross te hoeven onderdoen en in het korte „Tiger on a lion" (een eigen compositie) steekt ze de befaamde Pointer Sisters naar de kroon. Kortom „Beam of light" is artistiek een elpee van internationale allure. De vraag is alleen gewettigd, of hij com mercieel gezien wel aan zijn doel zal beantwoorden. Gedurfd Hoe dat laatste ook uitpakt, Patricia Paay heeft bewezen op het allerhoogste artistieke niveau te kunnen meedraaien. Platenmaatschappij Bovema heeft bewezen niet voor een gedurfde investering terug te deinzen. Hopelijk blijft die non-commerciële houding voorlopig ongewijzigd. Want Patricia heeft al laten doorschemeren nog meer pij len op haar boog te hebben. „Beam of light" is volgens haar maar een eerste stap: „In gedachten ben ik eigenlijk al weer met de volgende elpee bezig. Gek is dat, zo gauw je de studio uitkomt, heb je die periode al weer afgesloten. En als de elpee er dan eindelijk is, ben je al weer een fase verder in ie ontwikkeling". Vicky Leandros Gilbert O'Sullivan, gast bij Vicky Leandros. Gerard Cox, een van de Cursief-medewerkers, die van avond weer schuin tegen de dingen aankijken. HOU HET SCHERM IN HET OOG In dit programma, dat de Duitse titel „Mein lied für dich" mee kreeg, zingt Vicky Leandros be halve haar laatste liedje „Theo, wir fahr'n nach Lodz" songs in het Grieks, Frans en Engels. Gast in het programma is Gil bert O'Sullivan. Hij zingt „Clair" en in duet met Vicky „Matrimony". Ned. I, 20.21 uur. OVT In de laatste aflevering van „Ge loven in de onvoltooid verleden tijd" wordt het programma uit gezonden: „Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. Dat is de hele wet Ga uit en breng het in de praktijk". Na de ver woesting van Jeruzalem door de Romeinen zagen de religieuze leiders van Israël zich voor de opdracht gesteld het Joodse volk bijeen te houden rondom het Boek. De kerk bond de strijd aan tegen de heidense we reld. Ned. I, 22.15 uur. Hammond Onder het kopje „Dromen zijn bedrog" gaat het woelige leven van de gebroeders Hammond onverdroten verder. Ann doet erg rusteloos; zij probeert bij Nicholas te komen, maar krijgt in het vliegtuig geen plaats. Wanneer zij hem opbelt, krijgt Ann een „secretaresse" aan de lijn. Wanneer zij haar dochter Carol op de kostschool bezoekt, wordt haar toestand er niet rus tiger op. Moeder Mary sticht vrede en geeft een feestje. Wan neer Edward met Jennifer een korte vakantie wil houden, heeft niemand bezwaar. Alleen Brian schrikt heel erg, wanneer hij na het feestje thuiskomt. Ned. II, 21.10 uur. Circus De KRO brengt vanavond een tv-registratie van het circuspro gramma, dat 26 en 27 december werd opgenomen in de Rotter damse AHOY'-hallen. Joop Do- derer en Henk Bukman zijn de spreekstalmeesters. Onder regie van Ben Mettrop komen in beeld drumband en majorettes, akrobatiek op losse ladders. Pe ter Bento en Joop Doderer, koorddanser, Karl Kossmayer en ezel en Gerdt Siemoneit met tien leeuwen. Ned. 1,19.10 uur. Vicky Vanavond brengt de KRO Vicky Leandros in een programma, geregisseerd door Rob Touber. Het satyrische (vroegere ra dioprogramma „Cursief" heeft het afgelopen seizoen bi de Van Speykshow acht afleveringen beleefd. Vanavond brengt de KRO een keuze uit drie aflever ingen. De teksten zijn van Gre- gor Frenkel Frank, Kees Fens, Michel van der Plas, Cees La beur, Herman Hofhuizen, Her man Blokpoel, Ton Cuppen en Philip van Tijn. Schuin tegen de dingen werd aangekeken door Herman van Run, Luc Lutz, Simone Rooskens, Frans Hal se ma, Gerard Cox en Aad van den Heuvel. Ned. 1,21.10 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2