Huizen in Belfast zijn als loopgraven C&A IS: GOED IN LEER! de leidse (oman! op hu vakantieadres sOD f> LEIDSE COURANT In lange rijen wachten huisvrouwen in Belfast voor de winkels. De veiligheid vereist een uitgebreide controle. BELFAST Onder leiding van een 'social worker' op bezoek in een katholieke wijk, genaamd Tiger Bay, een beeld van ver schrikking, armoede en trooste loosheid. De huizen zijn er ver anderd in loopgraven. In één ervan woont Eleonor Baily. Vlakbij haar is een school opge blazen; ze weet nog niet wat er van haar klas is overgebleven. Ze zegt dit op een wijze alsof ze haar zakdoek niet kan vin den. Het wijkje waar Eleonor woont, ligt vlak bij de beruchte door gangsroute Falls Road. Het is een katholieke enclave die even gevaarlijk is als de door de pro testanten beheerste Shankill Road, even verderop. Eleonor stond nog niet zo lang geleden bekend als de 'Fury of the Falls'. Als tenger meisje stond ze op de barricaden, een sten- gun in de hand. Nu tracht ze jonge kinderen, katholiek of protestant, te helpen hun een stukje menselijke vorming te ge ven, nu tracht ze een brokje van de al vroeg ingewortelde haat Weg te nemen. Eleonor die ogen schijnlijk omgezwaaid is, maar de munitie heeft opgeborgen in haar kamer, zegt: 'Als het aan mij ligt, heb ik de oplossing voor ons conflict. Smijt alle pro- testaten in de zee.' Eleonor gaat met ons mee, door ijzeren deu ren om zo op de binnenplaatsen van de katholieke enclaves te komen, midden in de protestant se buurten. De wegen zijn afgezet. Het Brit se bestuur heeft betonnen wal len gebouwd opdat katholieken en protestanten elkaar niet kun nen zien en elkaar dus niet kun nen raken. Een poort leidt naar een stuk braakliggende grond, waar de katholieken hun 'social life' of wat daarvan over is, leiden. Er staat een oude barak, volgeklad met leuzen als 'IRA' en 'Provisionals' (de 'voorlopige' IRA). Het heet het buurthuis waar kinderen wat verdwaasd rondlopen. Buiten zijn de huizen hermetisch afgesloten: aan de voorkant dichtgemetseld, aan de achterkant via betonnen door gangetjes bereikbaar, dus be trekkelijk veilig. De rondhangende mannen hou den de wacht, ze regelen de veiligheid en slechts met hun toestemming mag je er een kijk je nemen. Je bent weliswaar een pottenkijker, maar geen poten tiële vijand. Want als een Noordier je niet haat, dan is hij vriendelijk, zelfs gastvrij. We gaan verder naar andere wijken van het allerlaagste so ciale milieu. Tevoren wordt via koeriers meegedeeld dat het be trekkelijk veilig is. De 'Unity flats' - wat een bizarre naam! - zijn, middenin protestants ge bied, onderling verbonden door galerijen waar IRA-leden een oogje in het zeil houden. Op het dak van een flat staat zelfs een uitkijkpost Daar breken ze het weer af. We praten met een sociaal wer ker, één van de twee die zijn overgebleven van de twaalf die slaagden voor de sociale acade mie. De tien anderen zijn weg, naar Canada of de Verenigde staten. Er zijn drie manieren om dit conflict op te lossen: je kan de sociale situatie verbeteren, pro beren inzicht in de situatie te geven of de weg van het geweld. Nu kunnen we niets doen. Je krijgt niets van de grond. Hier bouw je wat op, daar breken ze het weer af. Sammy Elliot, zo heet hij, is al meerdere keren in elkaar geslagen. Hij gaat gewoon door, al woont hij niet meer in Belfast maar ver buiten de stad. Sammy zegt: 'De mensen zijn hard, ze weten niet eens meer wat er gebeurt naast hun deur. Nog niet lang geleden werd iemand doodgeschoten in de buurt van het centrum. Er was slechts even een oploopje. Maar op de hoek van de straat staan ze gewoon de krant te lezen. Je raakt eraan gewend.' Zijn woorden worden overal be vestigd. Buiten de brandhaar den gaat het leven zo goed en zo kwaad als dat kan zijn gan getje. Overal zie je sluipende, patrouillerende, maar vooral ij zig kalme Britse militairen, het geweer wijzend in alle richtin gen. Op de doorgangsroutes naar het centrum staan de zg checkpoints. Pantserwagens en blokkades houden er het ver keer staande. Dan volgen uit stappen, fouilleren en het na checken van de auto met bom- detectors. Hermetisch afgesloten. In het centrum zelf is alles her metisch afgesloten. Geen auto mag blijven staan zonder chauf feur. In de binnenstad staan militairen die bepalen of je wel of niet mag winkelen. De eigen lijke winkelstraten zijn beton nen doolhofjes die een normale doorgang belemmeren. Via ijze ren stellages arriveer je bij fouilleerdiensten, waar alles wordt nagekeken. Voor de win kels vormen zich rijen mensen. Opnieuw wordt je gefouilleerd en niet zuinig ook. Dat is het "Wij doen niets', normale leven en ieder voegt zich ernaar. Koeriers en kranten vertellen dat je 's avonds niet op straat moet slenteren en zeker niet buiten Belfast of in de buurt van de Shankill-wijk. Op de bui tenwegen is de IRA actief. Je gaat toch, op uitnodiging van een zakenman omdat je hebt begrepen dat de establishment betrekkelijk veilig blijft. Belfast zelf is 's avonds veranderd in een spookstad. Lege bussen rij den als verlichte projectielen langs de schaduwen van gebar ricadeerde huizen. Niemand is op straat te zien, Eenmaal in het restaurant, ver buiten het oorlogsgewoel, la chen en praten en eten sjieke vrouwen en dito mannen. Het is een stukje Ierland dat buiten het wereldnieuws blijft De werkelijkheid komt weer op met de eerste zonnestralen. Op nieuw gaan we naar de wijken,, waar de avond tevoren geen levende ziel meer in of uit mocht. Het mag nu wel. Elliot, sociaal werker en protestant, rijdt de auto. Rondhangende mannen die er uit zien als schooiers, springen op straat. Het mag en meteen rennen wat opgeschoten jongens - potentiële moordenaars? - weg. 'De wijk wordt gewaarschuwd', zegt El liot. 'We staan nu onder be scherming.' Een half uur later komt een glenterende man op ons af. Hij fluistert Elliot wat in het oor en deze loodst ons snel in de auto. 'Nu wegwezen, dan kan er niets gebeuren'. Het klinkt onwaar schijnlijk. Je ziet vrouwen op straat staan klessebessen alsof er niets aan de hand is. Maar je bent vreemd en wordt even geduld. Aan het eind ligt een zwaar gebarricadeerde dwars straat, een katholieke enclave. 'Die schieten op ons', zeggen kinderen van acht, negen jaar. Uitlokkingen Je weet inmiddels dat het veelei de protestantse extremisten zijn, die door het uitlokken van ge weld het bestand tussen de IRA en de Britten ongedaan willen maken. Op de grens van twee buurten, en katholieke en een protestantse, ligt een fabriek. Er wordt nog gewerkt. Eén ingang is aan protestantse zijde en éen aan katholieke zijde. In de fa briek werkt men broederlijk naast elkaar. Niemand die het snapt. In een Katholieke wijk ontmoe ten we father Wilson. Hij is een van de zeldzame arbeiderspries ters. De man probeerde een klein industrietje in zijn wijk op te bouwen om daarmee protes tanten en katholieken weer bij elkaar te brengen. Door zijn meerderen werd hij op een zij spoor gezet. 'Ik voer nu een politieke strijd, samen met de katholieke hoofdonderwijzer. Hij wilde het onderwijs integre ren, maar ook hij werd ontsla gen'. De kerk doet goed werk, zegt de kerk. De katholieke ker ken zitten zondags stampvol en dat is de hoofdzaak.' Father Wilson is niet de enige. Vlakbij de universiteit van Bel fast, in een volkomen protes tantse middenklasse-buurt, ze telt W. Arlow, directeur van de Ierse raad van Kerken. Arlow ziet er geen gat meer in. Je kunt twee kanten op: of het bestand blijft en de groeperingen maken elkaar af, of er komt een totale burgeroorlog. Dat laatste is het meest waarschijnlijk.' En ver der: 'Wij beperken ons tot het evangelie en niets meer dan dat. Wij kunnen het evangelie niet politiek uitleggen, ook al is het evangelie een boek van vrede. Als de mensen er na jaren strijd achterkomen dat het zinloos is geweest, kunnen we zeggen dat we gelijk hebben met ons evan gelie. Nu heeft het geen nut'. LEON VAN KAN Controle op auto's bij de toegangswegen tot het stadscentrum. Ook dit jaar is het weer mogelijk uw krant toegestuurd te krijgen op uw vakantieadres Aan een dergelijk yerzoek uwerzijds willen wij graag zo goed mogelijk voldoen, reden waarom wij u de volgende noodzakelijke ..spelregels'" moeten voorleggen Opgave van vakantieadressen zal, ook voor weekabon- nees. uitsluitend mogelijk zijn door inzending van bijgaande bon Telefonische opgaven kunnen helaas niet worden geaccepteerd Voor een correcte uitvoering van uw opdracht is het noodzakelijk, dat de bon uiterlijk éen maand voor uw vertrek in ons bezit is 0 Uiterlijk 14 dagen voor uw vertrek ontvangt u van ons een bevestiging van de opgave Mocht u deze niet tijdig ontvangen, dan verzoeken wij u kontakt op te nemen met onze service-afdeling, telefoon 070-624562 De aan toezending van uw krant verbonden kosten zijn 1 50 per week voor Beneluxlanden 1 40 per dag buitenland 2 00 per dag luchtpostverzending (Europa). 0 Bij de weekabonnees zal het voor de vakantieperiode verschuldigde abonnementsgeld in het op de acceptgiro kaart aangegeven bedrag zijn opgenomen De gebruikelijke betaling aan de bezorger vervalt dus. 0 Wij moeten u erop wijzen, dat er alle goede zorgen ten spijt toch ernstige stagnatie in de bezorging kan optreden Zelfs komt het, in het bijzonder in de zuidelijke landen, voor dat de krant in het geheel niet op de plaats van bestemming terecht komt Voor gebeurtenissen, die zich voordoen nadat uw krant door ons is verzonden, kunnen wij uiteraard geen verantwoordelijkheid dragen Posinr NIET INVULLEN S.v.p. in blokletters invullen! In ieder vakje s.v.p. een letter. Vakantieadres: p/a straat stad land TOEZENDING PEP LUCHTPOST JANEEN Huidig adres: >k ben kwartaal/week/jaar abonnee Leidse Courant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 6