Blaaser met
anders"
Jan
,,'t Is
beeld
spraak
1
lillYHiH'li'IIBM
RADIO DINSDAG
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
TERUGBLIK
Henk Mochel en de lastige ouderen.
Muzikale
vrijheden
Louis en
Caroline
van
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 8 SEPTEMBER 1975
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Graven naar het verleden
NOS
18.45 Barbapapa
18.55 Journaal
VARA
19.05 Sula tv-apel
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 Companero documental-
I
21.20 McMillan en vrouw
Nachttrein naar Los Ange
les
22.55 Symbiose
NOS
22.59 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Barbapapa
18.55 Journaal
TROS
19.05 Doctor Who
19.30 NL Tippers
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 Pepper Uit naam van
Vlto Artgelo
21.10 't Is anders Jan Blaaser
21.45 AktuaTV
22.25 Instrumental Journey
muzikaal programma
NOS
22.50 Journaal
DUITSLAND I
18.05 Programmaoverzicht. 18 07 FanS
lie auf Zeit. 18.40 Actualiteiten. 19.20
Familie aut Zeit. 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 Actualiteiten. 21.00
Amusementsprogramma. 21.30 Doky.
mentair programma. 22 15 Journaal en
DUITSLAND II
BELGIE
NEDERLANDS
NEDERLAND I
HILVERSUM I
TROS 18 30 Nws. 18 41 (S) Manon Les-
caut. EO 20.00 (S) Licht over het verre
oosten. 20.30 (S) Finale voor U. 21.15
Avondoverdenking. NOS 21.30 De Vrije
Gedachte. 2145 (S) Eurolight. 22.25
Bond zonder Naam 22.30 Nws. NCRV
22 40 (S) Aktuallteiten. NOS 22.50 (S)
Hobbyscoop. 23.20 NOS Jazz Jazz
in aktie. 23 55 Nws
18 00 Nws. 18.11 Klankbord. 18 30 (S)
Voor de jeugd. P.P. 19.00 Uitzending
van DS'70. EO 19.10 Lectuur op tafel.
HILVERSUM III
HILVERSUM I
HILVERSUM II
HILVERSUM III
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
Gitarist Wim Overgauw in Instrumental Journey
De omroepster van de KRO
kondigde zaterdagavond aan,
dat „dit het weekeinde van het
grote ongenoegen zou worden".
Een ietwat sombere belofte, die
gelukkig niet door de werkelijk
heid werd bevestigd. Want men
kon, met een klein tikje goede
wil, erg veel plezier beleven aan
de herhaling van de zes „grote
ongenoegens", die de omroep
het vorige seizoen in het kader
van de Van Speyk-show had
uitgezonden. In een rubriek ge
schreven door Dimitri Frenkel
Frank en met Ton van Duinho
ven als de kampioen mannetjes-
Zes voordrachten voor twee he
ren, kon men dus, verdeeld over
de zaterdag- en zondagavond
nog eens een keer zien.
Het kwam neer op een bijzon
der attractieve programma-vul
ling. Want het ging hier natuur
lijk om bijzonder virtuoos tele
visie-werk. Van Duinhoven is
een alles-kunner, maar vooral
op het stuk van het flitsende
karakteriseren is hij nauwelijks
te evenaren. En Frenkel Frank
had hem de korte sketches na
tuurlijk vrijwel letterlijk op het
lijf geschreven.
De door de KRO ingerichte tele
visie-avonden droegen bij deze
verstrooiende programma-opzet
misschien een wat vreemdsoor
tig karakter. Maar voor een en
kele keer kan dat waarachtig
geen kwaad. Het werd een bee
tje een „verknipt" weekeinde,
maar wel gezellig.
„Brandpunt" was zaterdag
avond naar zijn gewone „win
terse" omvang teruggekeerd. En
de rubriek ging er meteen op
vooruit. Een interview met mi
nister Van Agt over de gelukkig
in de kiem gesmoorde gijze-
lings-actie van vier syriërs was
(uiteraard) niet al te onthullend,
maar het sloot wel goed aan op
een barre actualiteit.
Ad Langebent liet in de studio
bisschop Ernst van Breda en
oud-premier P. de Jong aan het
woord naar aanleiding van dë
onlangs door monseigneur Gij-
sen in Düsseldorf gehouden re
de. De bisschop van Roermond
zelve was, zo werd meegedeeld,
niet op een uitnodging van.
,3randpunt" ingegaan. Het
werd dus een vrij eenzijdige
aangelegenheid.
De heer De Jong was het meest
duidelijk in zijn afwijzing van
de toespraak van mgr. Gijsen.
Hij gebruikte termen als „liefde
loos", onbehoorlijk" en zelfs
„hoogmoed". Als politicus was
hij destijds, als ik mij wel herin
ner, over het algemeen niet zo
geprononceerd in zijn kwalifica-
In de serie balletten van George
Balanchine werd gisteravond
„duo concertante" op muziek
van Igor Strawinsky uitgevoerd.
Het dansen is over het algemeen
geen kunstvorm die bijzonder
geschikt is voor de televisie.
Van het kastje kan men weinig
„ruimtelijke werking" verwach
ten. Maar in dit geval ging het
om een zeer beperkt gezelschap
van twee personen. Het leek mijj
dat het met het scherm onge
veer is als met de grammofoon:
kleine bezettingen doen het het
beste. In elk geval kon men nu
oprecht genieten van het prach
tige dansen van Kay Mazzo en
Peter Martins, dat door de regis
seur Hugo Niebeling ook voor
treffelijk televisionair werd ver
zin twoord. Een belevenis voor
de liefhebber. En een program
ma, dat in florrisante tegenstel
ling stond tot de mening van die
verschrikkelijke man, die in het
groot ongenoegen te kennen
gaf: „dertien miljoen grijze ge
haktballen, dat is de hele Neder
landse televisie."
HERMAN HOFHUIZEN
ADVERTENTIE
Voor uw
vrienden,wél
uit het oog
maar niet uit
hel hurl.
Niemand
om 'n bloemetje
tc sturen.
U H' Fleur op-
bloemist zorgt
ervoor
Hrurop iHlerllon, Saterland. Ccgarandceid goal
Louis van Dijk - men weet het - gaat door
voor vlees geworden muziek. Van papier, op
ook, klassiek, modern, jazz, traditioneel of
avantgardistisch. Meen weet het en toch
wordt iedereen er telkens weer door verrast,
als hij Louis met of zonder zijn trio bezig
ziet of hoort
orkest o.l.v. Leo Driehuys, alsmede met Louis
en zijn trio een concert in Arnhem verzorgde.
Op het programma stond bij die gelegenheid
o.a. „Londonderry air" (Danny boy), een Ierse
traditional. Dit bleek zowel bij Louis als
Caroline als bij het Gelders Orkest dusdanig
muzikaal ingebed te liggen, dat het aan het
eind van het optreden als finale werd ge
bracht. Bij publiek en uitvoerenden wekte dit
dermate intens plezier, dat het voor velen een
overgetelijke herinnering is geworden.
De faam van die finale drong via Willy ook
door tot de muziekafdeling van de NCRV-tv,
die besloot om een viertal programma's te
maken met Louis van Dijk en Caroline, zang.
In oktober al krijgt men het eerste te horen
in een direkte opname van Willy van Hemert
met op het programma ook weer „Londonder
ry Air."
Willy van Hemert: „Het idee voor deze recht
streekse tv-concerten is gelijk bij Caroline en
mij ontstaan, maar je zou kunnen stellen, dat
de gedachte bij mij iets eerder op kwam. Die
finale van dat concert greep in als een gran
dioze happening en die kon ik maar niet
vergeten. Die Louis beschikt over een enorme
feeling voor alle soorten muziek. Hij improvi
seert, dat het een lieve lust is, in welke
toonsoort ook, het is altijd raak. Caroline
voelt dat net zo aan. Verder is Louis niet
alleen een verschrikkelijk aardige jongen,
maar ook een serieuze muzikant, met wie
Caroline graag in zee gaat als haar zangwerk
melodieus onderlijnd moet worden van Pur-
cell tot Jesus Christ Superstar. En toch speelt
Louis nooit tweemaal hetzelfde. Bij nem
klinkt het telkens anders, hij maakt werkelijk
muziek, d.w.z. deze ontstaat terwijl hij aan het
musiceren is, maar dan zo, dat het precies
past bij het karakter dat de vocalist)e) in de
muziek legt. Hierbij is echt sprake van geïn
spireerde samenwerking. Zij voeren elkaar
naar grote hoogten. Ik doe de regie van deze
programma's en ik moet zeggen, dat het tot
mijn grote vreugde live-programma's zijn. Zo
van de studio in de huiskamer, alsof je als
kijker er lijfelijk bij aanwezig bent. Helaas
wordt er vandaag de dag veel te veel gebruik
gemaakt van play back. Dat is boerenbedrog.
Dan staat er een juffrouw met open mond
te zingep zonder één noot uit te brengen. Ik
ben daar principieel zwaar op tegen. Het is
niet eerlijk meer. Als Louis en Caroline straks
samen spelen in mijn regie, dat is de kijker
er ook werkelijk bij op het moment, dat de
muziek ontstaat."
Ook al staat Willy versteld van het van nature
ingespeeld zijn op elkaar van Caroline en
Louis, de programmamakers van de NCRV
zeggen ervan, dat hier sprake is van twee
ogenschijnlijk verschillende werelden. Wat
vindt Louis van Dijk hiervan, die zich soms
los maakt van zijn trio om zich bij een andere
artiest aan te sluiten, zoals voor 20 zaalvoor
stellingen aan twee piano's met Jules de Corte
en nu dan vijf tv-avondjes met Caroline?
Louis: „De grote barokke muziek ligt Caroli
ne, terwijl mijn voorkeur uitgaat naar het
vrije improviseren. Nu vind ik het leuke in
heeft met mijn improvisaties. Of ik nu korter
of langer tussenspel lever, harmonisch gezien
kunnen wij samen alle kanten op. Dat heeft
ook te maken met die sublieme soepelheid
waarmee Caroline vooral die Engelse volk
sliedjes zingt Ik werk op de piano creatief
veel vrijer dan Caroline, maar zij haakt daar
precies op in."
Henk Mochel: „Bij de ouderen kom
je oprechte bezorgdheid tegen maar
ook bezitsdrang."
Niet met de jongeren, maar vooral met de
ouderen heeft NCRV's Henk Mochel nogal
wat problemen gehad bij zijn tv-serie „die
jeugd van tegenwoordig". Het is intussen
alweer een half jaar geleden, dat deze serie
in drie afleveringen op het scherm kwam,
resp. gewijd aan sex (abortus), alcohol en
gezag en tenslotte geloof en kerk. Over het
algemeen stelden de jongeren in deze pro
gramma's zich vrij radicaal op zonder dat
hen veel tegenspel werd geboden. In de
NCRV-uitgave „Bij de tijd" wordt daar op
teruggekomen in de vorm van een gesprek
met Henk Mochel, die in deze programma's
de discussie leidde.
Henk Mochel: „Door deze programma's en
meer nog eigenlijk door de reacties erop ben
ik me gaan realiseren hoe gevoelig ouderen
en vooral ouders zijn als het gaat om kinderen
hun kinderen, want het bezittelijk voor
naamwoord speelt in dit verband, dacht ik,
een grote rol. Ik vind het erg griezelig als die
gevoeligheid alleen maar uit „Bezitsdrang"
voort zou komen. En bij het lezen en het
horen van sommige reacties kreeg ik inder
daad wel eens de griezels. Gelukkig waren er
ook veel reacties van mensen wier ongerust
heid voortkwam uit verantwoordelijkheidsge
voel voor de jeugd. Dat doet je dan weer
deugd. Maar mijn eindindruk was toch wel,
dat we hier op een terrein terecht zijn geko
men waar je heel voorzichtig te werk moet
gaan. De gevaren om te kwetsen, te irriteren,
angst te zaaien, verkeerd begrepen te worden
en noem maar op, zijn niet of nauwelijks te
ontlopen. En wat koop je daar als program
mamaker uiteindelijk voor? Een minder goed
kijkcijfer en daar staat of valt tegenwoordig
een programma mee".
Uit de cijfers blijkt en men is zich dat ook
in andere opzichten bewust, dat jongeren niet
zulke grage kijkers naar de NCRV zijn. Daar
heeft men wel eens wat aan willen doen, maar
de FBI etc. winnen het vooral ook bij de
jongeren toch altijd van programma's, waarin
in welke vorm dan ook wat meer aan bezin
ning wordt gedaan. Toch was het een toevalli
ge aangelegenheid, die de NCRV ertoe bracht
om Henk Mochel te vragen deze programma's
over jongeren te maken. Henk kreeg de cijfers
in handen van een enquête, die zes jaar
geleden was gehouden onder jongeren tussen
15 en 20 jaar. Intussen is alweer een nieuwe
tienergeneratie groot geworden en hoe denken
die er nou over, wilde men bij de NCRV
weten. Daar heeft Henk zich toen aan gezet.
Henk Mochel: „Er was inderdaad het een en
ander veranderd. Het bleek uit keiharde cij
fers, dat jongeren in de genoemde leeftijds
groep veel vrijer zijn gaan denken over sexua-
liteit, voorechtelijk geslachtsverkeer, abortus,
wetten en regels, fatsoensnormen enz. Opval
lend was ook dat het verschil in opvattingen
tussen jongens en meisjes kleiner was dan zes
jaar geleden. Deze gegevens, verwerkt in dui
delijk op jong publiek gerichte programma's,
leidden ertoe dat veel ouderen zich al kijkend
steeds minder lekker gingen voelen. Bij hon
derden reacties op dit programma kwam ik
menige brief tegen waarin niet meer of min
der dan een hartekreet was vervat: „Er moet
iemand komen die hiertegen een dam op
werpt". Veel mensen blijken behoefte te heb
ben aan een krachtige normgever. Velen wa
ren er boos over, dat de NCRV de gegevens
uit die enquête zomaar vertoonde zonder er
zelf een bestraffend woord over uit te spre
ken. Nou, daar stap ik principieel niet in. Ik
laat mij niet vastklampen voor een definitief
antwoord op al die moeilijke vragen. Ik heb
alleen maar journalistiek willen werken
feiten aanreiken waarvan ik vind, dat iede
reen ze moet weten juist om goed geïnfor
meerd een standpunt te kunnen bepalen, welk
standpunt dan ook. Daarom ben ik ook blij,
dat uit een groot aantal reacties blijkt, dat
kijkers uit deze programma's informatie heb
ben opgepikt met de bedoeling er in hun eigen
omgeving verder mee te werken. Het cijfer
materiaal zal in een paperback bijeen worden
gebracht. Ik heb gehoord van discussiegroe
pen in kerken en op scholen, die tot diep in
de nacht over deze feiten hebben gediscus
sieerd. En wat me achteraf ook wel een beetje
meeviel is dat blijkens de cijfers er meer
jongeren naar deze uitzendingen hebben geke
ken dan normaal is voor de NCRV. Maar ja,
op het andere net zat toch weer zoiets als de
FBI, dus al te veel kijkers zijn het toch weer
niet geweest"
Jan Blaaser brengt vanavond ,.'t Is anders"
Louis en Caroline
rond de piano met
regisseur Willy van
Hemert. die onlangs
door jicht werd ge
troffen en geruime
tijd zijn werk vanuit
de rolstoel zal moe
ten doen. Hij heeft
hiervoor al enkele
grote produkties
moeten afzeggen.
Hij bepaalt zich
voorlopig tot werk
in de studio.
Onder de oorspronkelijke titel
,,'t Is anders" brengt de TROS
vanavond het eerste deel van
Jan Blaaser's cabaretshow,
waarvan hij in het afgelopen
jaar zo'n honderd vijf tig voor
stellingen door heel Nederland
heeft gegeven. Drie maanden
achtereen liep dit cabaret in
Klein Bellevue in Amsterdam.
De tv-registratie vond plaats in
het Haags Congresgebouw,
waarin Jan Blaaser werd ge
steund, soms gedwarsboomd,
door Joke Bruys en het Trio
Cees Tjerks.
Ned. II, 21.10 uur.
Sula
Op het mooie, maar wat afgele
gen eiland Sula voor de Schotse
Westkust, woont de 12-jarige
Magnus McDuff, die veel van
zijn eiland houdt en er lange
wandeltochten maakt. Hij te
kent stille stranden en dieren en
heeft daar veel plezier in. zijn
school lokt minder en als er een
nieuwe onderwijzer komt, rijzen
de problemen snel.
Ned. I, 19.05 uur.
Companero
Onder het kopje Companera
(kameraad) vertelt de vroegere
balletdanseres Joan Turner
over haar man, de populaire
Chileense volks- en protestzan
ger Victor Jara. Jara werd ge
vangen genomen toen 11 sep
tember 1973 een einde werd ge
maakt aan de regering Allende;
voor Jara betekende dit zijn
Ned. I, 20:21 uur.
McMillan
Een typisch staaltje van „de kat
op het spek binden" wordt gege
ven in „McMillan en vrouw".
McMillan is met andere politie
functionarissen op weg naar een
politiecongres in Los Angeles.
Hij reist per trein en in die trein
wordt een schrijver vermoord.
McMillan (Rock Hudson) kan
aan het werk.
Ned. I, 21.20 uur.
Pepper
Wanneer Vito Angelo bijna 15
jaar celstraf heeft uitgezeten,
doet het gerucht de ronde dat
Instrumental
Instrumental Journey is de titel
van een aubade waarin de kij
ker bekende Nederlandse in
strumentalisten beter leert ken
nen. Het licht schijnt over Piet
Noordijk, saxofoon, Wim Over
gauw, gitaar, Jaap Dekker, pia
no, Brouwer, trompet, Harry
Mooten, accordeon, Frans van
Bergen, viool en The New Or
leans Syncopators.
Ned. II, 22.25 uur
zijn bende actief is in de gokwe
reld. Pepper krijgt de opdracht
speelholen op te zoeken, haar
maat Bill moet zich aandienen
als zelfstandig gokbaasje, om de
aandacht van Angelo's bende op
zich te vestigen.
Ned. II, 20.21 uur.