Hilversum wenst niet te wijken voor de Duitse Schlager Vlaming Willy Sommers wil Nederland veroveren Niet de gelukkigste nummers uit cabaret van Ivo de Wijs op tv Pipo terug op scherm in Het grachtengeheim TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG Hilversum 3 wint het duidelijk van Hilversum I en 2 PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1975 KERKRADE Het zakelijk succes van het kortgeleden ge houden Schlagerfestival 1975 (vrijdag op tv) heeft organisa tor Harry Thomas zichtbaar goed gedaan. Hij voelt zich eindelijk een beetje in de rug gesteund in zijn haast heroïsche strijd tegen de Hilversumse nonchalance waar het de Schla ger betreft. Als Hilversum open staat voor feitelijkheden (pu blieke acceptatie, hoge kijk- en waarderingscij fers, fan-enthousiasme), dan moeten de -.plug-poorten" eind elijk opengaan voor de Schla ger. Harry Thomas weet, dat hij aan de winnende hand is, maar beseft tegelijkertijd dat zelfs de weg van de geleidelijkheid niet zomaar toegankelijk zal zijn. Omdat Hilversum nog altijd te veel afhankelijk is van persoon lijke voorkeuren van de heren deejays, voorkeuren, die niet zelden gebaseerd zijn op gelde lijk gewin. „Om de Schlager ook in Hilver sum geaccepteerd te krijgen, zal de hele zakelijke constellatie rond dit fenomeen moeten ver anderen", meent Harry Thomas. „Het succes van een plaat is namelijk van meerdere faktoren afhaneklijk, maar juist bij de Schlager is er nog geen schakel in de keten, die pro werkt Dat maakt mijn strijd ook zo moei lijk. Je weet nauwelijks waar te beginnen, laat staan waar te eindigt. Waaruit bestaat die keten dan precies? Thomas: „De belang rijkste schakels zijn de muzie kuitgeverijen, de platenmaat schappijen en radio, c.q. televi sie. Om met de platenmaat schappijen te beginnen, in Ne derland werkt er op de respec tievelijke promotie-afdelingen niet één pr-man, die van de Schlager houdt. Nu hoeft dat in theorie geen belemmering te zijn, maar de praktijk wijst het tegendeel uit. Voor de Schlager wordt nauwelijks reclame ge maakt. Het is net alsof de heren zich schamen te bekennen, dat ze de Schlager in principe toch wel aardig vinden. Een verve lend soort snobisme. Iedereen vindt progressieve muziek mooi, omdat het interessant staat In het verlengstuk van die platen maatschappijen ligt eigenlijk het radio- en televisiewezen. Ie dere maatschappij heeft een plugger in dienst, die de heren deejays opmerkzaam moet ma ken op het nieuw uitgekomen repertoire. Omdat de pluggers dat niet doen, weten de deejays veelal niet eens wat er aan Sch lagers op de markt is. Maar zelfs als de pluggers het zouden doen, dan nog krijgt de Schla ger geen kans, omdat de deejay er weinig tot niets aan kan ver dienen. In Hilversum worden namelijk alleen die platen ge draaid, waar de heren beter van worden. Middels hun eigen mu ziekuitgeverij, of die van hun collega. En dan zijn we gelijk bij de belangrijkste schakel in de keten". Harry Thomas, midden met gekruiste armen, temidden van zijn schlager-zingende artiesten. Uitgeverij Waarom zijn de muziekuitgeve rijen zo belangrijk? Harry: „Omdat daar het meeste geld verdiend wordt Die uitgeverij en beheren namelijk alle rech ten van een bepaald lied. En als je weet, dat negentig procent van het Nederlandstalige reper toire van Duitse herkomst is, besef je wel dat er heel wat geld met de Schlager te verdie nen valt. Nu is echter het grote probleem, dat Johnny Hoes vrijwel alle Schlager-rechten bezit. Zijn dochter Jacqueline zit wekelijks in Duitsland om het een of andere nummer te kopen en een optie op het vol gende te nemen. Daar komt een andere muziekuitgeverij nau welijks tussen. Hoes doet niets met het oorspronkelijke mate riaal (de schlager dus), maar des te meer met de Nederlandse vertalingen". „De Hilversumse deejays waarvan de belangrijkste een eigen uitgeverij hebben zit dat niet lekker. Zé kunnen er niets aan verdienen en draaien daarom de Schlager niet. Een uitzondering betreft Freddy Breek, maar diens materiaal zit dan ook bij de uitgeverij van Joost de Draayer. Dus dat Breek hit op hit in Nederland scoort, is niet verwonderlijk". Waarom verlegt de Duitse mu ziekuitgeverij het accent niet? „Laat ik voorop stellen, dat het belachelijk zou zijn als vanuit Duitsland dit soort achterbakse toestanden aangewakkerd zou worden. Maar daarnaast heeft Duitsland de Nederlandse markt nog nauwelijks ontdekt Er begint iets te veranderen, mede dankzij het succes van bijvoorbeeld Dennie Christian, die met „Rosamunde" een enor me hit scoorde. Ik maak me sterk, dat de Duitse muziekuit geverijen binnen de kortste ke ren een tijdelijk verbod op cover-versies leggen. Bij Chris tian was dat met „Marie Louise" al het geval. Platenmaatschap pij Dureco hield zich niet aan die bepaling en maakte met „Frans en de rekels" een cover. Vrijwel alle Duitse Hansa-arties- ten zijn nu van de ene op de andere dag bij Dureco weg. Ja, ze worden wakker. En dat wordt tijd ook". HAN AVÓT Kerkrade Voor Willy Stemmers moet het dan ui teindelijk maar eens daad werkelijk gaan gebeuren. Na vier jaar achtereen tot de populairste Belgische artiest te zijn gekroond met de bijbehorende rinkelende kassa wil hij zijn werkter rein gaan uitbreiden. Naar Nederland en mogelijk Duitsland. Het waarom is niet zo moeilijk te raden. Eerzucht is een van de be langrijkste argumenten. Eer zucht van een artiest, die in eigen land alles bereikt heeft wat ook maar te berei ken valt en zelfs een Will Tura tiental jaren lang Belgisch vedette nummer één naar de kroon stak. In Sommers' streven om ook in Nederland vaste grond on der de voeten te krijgen, is het Schlagerfestival 1975 van evident belang. Roos Win dows, zijn publiciteitsagente: „We hebben ons altijd afge vraagd, waarom Willy met zijn Vlaamse nummers niet is doorgebroken in Neder land. We zijn er niet uitgeko men, maar proberen het nu op een andere manier. Willy gaat Nederland veroveren met Duitse nummers. Stom weg omdat de Schlager in Nederland gemakkelijker ligt dan het een of andere Vlaamse nummer. Waarom geen Engels? Omdat Willy in onze ogen een niet-Engels minder publiek aanspreekt Willy is er voor de massa. En de massa heeft maling aan het Engels. Het Schlager-pu bliek is bij uitstek voor Willy geschikt. Je zag het aan de reaktie in de zaal. Men was compleet gek van zijn optre- Willy Sommers, een Vla ming die het met Duits in Nederland wil maken. den. Die twee fan-bussen? Ja, hoor eens, Willy stond tussen louter sterren in. Dat moet je die jongen toch een steuntje in de rug geven? In zo'n grote zaal moet je hem toch wat houvast geven? Kijk, als je expansie wilt, kun je niets aan het toeval overlaten. Moet je van tevo ren plannen. Dit Schlager- festival wordt de grote door braak van Willy, let op mijn woorden." Fan-club Willy Sommers hoort de woordenstroom van Roos ge laten aan. Hij is gewend, dat anderen voor hem de kastan jes uit het vuur halen. Is gewend geleefd te worden. „Mijn carrière is door ande ren bepaald. Toen ik begon, zochten ze net een jeugdige opvolger voor Will Tura. Ik was achttien jaar, had lang haar en kon zingen. Dat bleek voldoende. De rest heeft de platenmaatschappij gedaan. Of het beangstigend is, dat mijn succes van ande ren afhankelijk is? Nee, dat dacht ik niet. Per slot van rekening moet je het altijd nog zelf waarmaken. Je ziet het aan de concurrentie in België. Iedereen krijgt onge veer dezelfde kansen als ik, maar het lukt de anderen niet mij van mijn troon te stoten. En ik zou zo graag echte concurrentie willen, al ben ik aan de andere kant ook bang. Het lijkt me name lijk verschrikkelijk moeilijk om ten behoeve van een an der een stapje terug te moe ten doen. Iedere keer als er een nieuweling zich aandient, hou ik mijn hart vast. Maar steeds weer haalt hij of zij het net niet. Ik weet niet waaraan dat precies ligt Misschien heb ik dan toch wel meer talènt dan die an der." HAN AVOT Je moet een tv-regisseur zijn vrijheid gunnen, maar VARA- man Egbert van Hees deed naar onze smaak niet de gelukkigste keus, toen hij een deel van het cabaret van Ivo de Wijs op beeldband zette. Uit een reper toire van 25 nummers koos hij er zeven, die naar zijn mening het best in beelden te vangen waren. We krijgen die van avond Ned. II 21.10 uur te zien. Elk cabaret heeft een eigen ka rakter, een eigen gezicht, dat moet blijken uit het totaal van een repertoire en dat wordt ge dekt door de titel ervan, in dit geval ,3eschaafd amusement". Ivo de Wijs en zijn mensen pak- - ken eigentijdse verschijnselen met ingrijpend woordgebruik aan. Dit verleent dit cabaret scherpe kanten, die weer wor den bijgeslepen in komische nummers, die toch typerend voor de Wijs zijn. Zo ontstaat een programma, waarvan wij eerder schreven: „Men mag het zowel beschaafd als begaafd noemen. Het is trouwens alle maal te intelligent gedaan dan dat men het als beschaafd in de zin van burgerlijk kan beschou wen. Het programma bevat niets ontziende grappen, even duidelijk, dodelijk als doortas tend. Als er doordacht door de dingen heengeprikt wordt, kan dat wel eens tegen de borst stuiten of voor het hoofd stoten. Dat kan ongegeneerd hard aan komen, maar als het getuigt van geest gaat men er een stapje voor opzij". Egbert van Hees koos nu vooral de harde nummers, die ook wel humoristisch zijn, maar meer het zeer in dit programma ac centueren dan het meer verma kelijke zoet. „Arbeidershart" over het lot van een dichtende arbeider en „Kleine huisdieren" over de sleur in een huwelijk komen wat wrang over, terwijl „Sosjale Joenit" over een alter natief actiecentrum en „Witte potpouri" over de vrolijke kan ten van het doktersvak temid- Het cabaret van Ivo de Wijs als vlotte jongelui in het Amsterdamse Bos v.l.n.r. Richard Fritschy, Pieter Nieuwint, Ivo de Wijs en Aggie Terlingen. den van de meest afgrijselijke kwalen zeker geestig, maar toch ook tamelijk cru zijn. Daar staat dan wel de heerlijke satire van „Vlotte jongelui" tegenover, maar als geheel komen de vro lijke kanten, die dit cabaret ook bezit, onvoldoende aan bod. Ivo de Wijs: „Wij hebben uite raard veel vrijheid moeten laten aan de regisseur, die niets voor zaalopnamen voelde, maar het geen wij zongen ook in beeld wilde brengen. Daar hebben wij graag aan meegewerkt. Wij za gen bijv. „Witte potpourri" ook- niet zo zitten, Egbert wel. „Ar beidershart" zal de VARA wel aangesproken hebben, maar het is een mooi rustig nummer tus sen de onderwerpen in die rijk met beelden zijn geïllustreerd. Dat heeft Egbert van Hees zo gewild, ons zaalcabaret in beel den vangen. Vooral „Vlotte jon gelui" zit barstensvol pijlsnelle beeldopvolgingen. Als ons caba ret nu niet leuk op de tv komt, dan maak ik nooit meer tv." In „Beschaafd amusement" zit ook een parodie op „Ome Ge rard" Cox, die schatrijk wordt van met thrillers doorzongen zomerplezier. Die missen wij in deze tv-selectie, terwijl er een prachtkans in gelegen had om nu van Oekel zoveel succes heeft met zijn alternatieve pop show een verschijnsel als „Op losse groeven" satirisch aan een kritisch evenbeeld te helpen. En ook missen wij „Mijn sei zoen", een nummer waarin in monotone mineur zoveel zomer- voordelen in de zaal c.q. ether worden geworpen, dat „Oom Gerard" er tot aan het einde zijner dagen genoeg aan zou hebben gehad. TON OLIEMULLER Pipo terug op het scherm in „Pipo en het grachtenge- héim". Vanavond komt Pipo terug op het scherm in de serie „Pipo en het grachtengeheim". Het eer ste deel heeft de titel „Helpt elkander". Pipo en Mamaloe zijn terug in Nederland en staan op een rustig Amster dams pleintje. Maar de rust is van korte duur: Pipo krijgt geld mee om nieuwe schoenen te kopen, maar het lukt hem niet daarmee thuis te komen. Waarom niet, wordt in dit avontuur duidelijk. Ned. II, 19.05 uur. NEDERLAND I Teleac 18.15 Grands Savants NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal AVRO 19.05 Recuerdos del sol muzi kaal programma NOS 20.00 Journaal AVRO 20.20 Kung Pu 21.20 DDR: een sportwonder? documentaire 22.00 De zomer In het hoofd 22.10 Dichterbij 22.40 Jaarprijs Nederlandse Theatercritici NOS 23.00 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal VARA 19.05 Pipo en het grachtenge heim nieuwe serie 19.30 Dokters ter zee NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 Melissa thriller In 3 afle veringen 21.10 Beschaafd amusement Ivo de Wijs 22.00 Achter het nieuws NOS 22.50 Den Haag Vandaag 23.05 Journaal DUITSLAND I 18.01 Die Macht des Geldes, tv-serie. 18.40 Akt. 19.20 Die Macht des Geldes. vervolg. 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Econ. magaz. 21.00 Colombo, misdaad.: 22.15 Kult. magaz. 23.00 Journ., komm. DUITSLAND II 18.20 Beschlossen und verkundet, tv- film. 18.55 Mainzelmannchen. 19.00 Journ. 19.30 Schlagerfestival 1925. 21.00 Joum. 21.15 Journalisten vragen - politici antwoorden. 22.15 Rep. 23.00 Journ. BELGIE NEDERLANDS 18.00 Paulus de boskabouter. 18.05 Wickie, de viking. 18.30 Prog. voor de oudere generatie. 19.10 Prog. over ver keersveiligheid. 19.15 Natuurfilm. 19.40 Med. 19.45 Journ. 20.15 Tafel 7: ge sprek. 20.45 Pano '75. 21.35 Monumen tenjaar 1975. 21.45 Standpunten. 22.05 Première, filmfragm. 22.50 Journ. HILVERSUM I 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist verschenen. 19.00 Leger des Hellskwartier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods Lof. 19.55 Overdenking. 20.00 (S) Licht platenprogr. 21.50 (S) Hou je van me? hoorspel. 22.10 De kerk vandaag, nws. en comm. 22.30 Nws. 22.40 (S) Akt. 23.00 Radio VU magazine. 23.20 (S) Album: klass. muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. PP: 18 20 CPN. IKOR: 18.30 Kleur. AVRO 19 00 (S) Jazzspectrum-live. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws 20.05 Radiojourn. 20.10 Inleiding tot het avondprog. 20.15 (S) Het epos over. Gilgamesh, voor soli, gemengd koor en ork. 21.09 (S) Eigentijdse muziek. 22.20 (S) Musica Andina. 22.45 (S) Vanavond laat cultureel. 23.35 Radiojourn. 23.55 HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S) Poster: The Simon and Garfunkel Story. 20.02 Soul top-10. 21.02 (S) Sesjun: jazz en blues live. 22.02 (S) De Hugo van Gelderen Show. 22.55 Med. 23.02 (S) Jazz-Sir. 0.02 De Hugo van Gelderen show 1.02 De Nachtwacht. EO: 5.02 (S) Old time religion. 5.30 (S) Matinata. lillVHiH'li'll KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. (7.30 Nws. 7.41 Kat.) 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade. (10.30 Nws.) NOS: 11.30 Blik op de derde wereld. 11.45 Blik op Europa. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.26 Med. 12.30 Nws. 12.41 Akt.) 14.00 Lieven en leven. 14.15 Schoolra dio. 14.45 (S) Interlokaal op vrijdag. (15.30 Nws.) 17.00 Zonder grenzen. 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Akt. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nws. en om 8.11 Radiojour naal. 9.00 Schoolradio. NOS. 9.20 Wat heeft dat kind. 9 35 Waterstanden. 9.40 Toerismo. AVRO: 10.00 Kleuterje luister. (S) Knipperlicht. 11.55 Beursberichten. 12.00 (S) Omroep Orkest. OVERHEIDS- VOORL.: 12.30 Uitzending voor de land bouw. AVRO: 12.40 (S) Marinierskapel. 12.55 Radiojournaal. VPRO: 13.00 Nws. 13.11 Vandaag dit, morgen dat. 13.25 Programma-overzicht. 13.30 Interview. 14.00 Muziek. 15.30 Permanent Wave. 17.00 Nws 16.03 Vandaag dit, en mor gen dat. 16.05 Tahiti. 17.30 Welingelich te kringen. 17.55 Med. HILVERSUM III EO. 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 Klank bord. 8.10 (S) Tussen thee en koffie. 9.03 (S) De muzikale fruitmand. TROS: 10.03 Pep-op-drle. 11.03 Drie draait op verzoek. NCRV: 12.03 (S) Drie tussen de middag. 13.03 (S) Hier en nu. 13.08 Drie tussen de middag. NOS: 14,03 Pop-kontakt: Het Frits Spitsverhaal. 16.03 De Hitmeesters. Spaans De AVRO brengt de Spaanse vakantiezon in herinnering in het programma Recuerdos del sol, waarin een groot aantal ar tiesten optreedt. Onder anderen zijn te horen Clemencia Torres, Rosa Morena, Karina en Mari Trini. Het programma is opge nomen aan de Spaanse kust. Ned. I, 19.05 uur. Theatercritici Jaarlijks wordt aan een kunste naar of een groep, die iets bij zonders heeft gedaan op het ge- Mari Trini. bied van toneel, ballet, opera of kleinkunst een prijs uitgereikt door de Kring van Nederlandse Theatercritici. Herman van Veen was, zoals gemeld, de ge lukkige. De AVRO brengt de onderscheiding op het scherm. Ned. I, 22.40 uur. De VARA zendt in drie delen de thriller „Melissa" uit, waarin de journalist Guy Foster te ho ren krijgt dat zijn krant wordt opgedoek* Hij vindt het niet erg, want hij kan dan zijn boek afmaken en es naar een andere baan omzien. Zijn vrouw Melis- sa vindt dat hij te veel banen afkeurt; hij vindt dat Melissa dan maar wat minder hoeden moet kopen. Er komt onenig heid van en Foster schrikt zich Clemencia Torres wild als hij het huis niet kan vinden waar Melissa moet zijn. Zij is bij vrienden, waarvan Walter Starr een tijdschrift wil uitgeven, met advies van Foster. De journalist komt wel een poli tie- en een ziekenwagen tegen. Ned. "n, 20.21 uur. Voor de documentaire „Is de DDR eèn sportwonder?" die de AVRO vanavond uitzendt via Ned. I om 21.10 uur, had redacteur Frits Suèr onder meer een interview met de viervoudig wereldkampioene zwemmen, Kornelia Ender. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De geleidelijke verschuiving van de beluistering van Hilversum 1 en 2 naar de lichte muziekzender Hilversum 3, die tien jaar geleden begon, heeft zich ook in het tweede kwartaal van dit jaar voortgezet. In de jaren 1970 tot 1974 daalde het luistertijdaandeel voor Hilversum 1 en 2 zelfs van 45 naar 25 procent. Door het verdwijnen van de zeezenders werd deze trend vorig jaar enigszins teruggebogen, maar dit jaar is er weer een geleidelijke terugval te constateren. In het tweede kwartaal was de luisterdichtheid op Hilversum 1 en 2 tezamen plus minus dertig procent tegenover zeventig op de lichte zender. Dit staat in een rapport over luisterdichtheid in het tweede kwartaal 1975, dat is samengesteld door de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS. In verband met de komst van Hilversum 4 is in het rapport ook aandacht geschonken aan de feitelijke beluistering van de klassieke muziekprogramma's op Hilversum 1 en 2. In november van het vorige jaar werd van de totale zendtijd op Hilversum 1 en 2 21 procent gewijd aan ernstige muziek. Overdag werd 14 procent van de zendtijd aan ernstige muziek besteed en 's avonds na 19.00 uur 38 procent. De gemiddel de luisterdichtheid voor overdag bedroeg 1,5 procent (1 procent is 104.000 luisteraars van 12 jaar en ouder) en voor 's avonds 0,6 procent. In maart 1975 besteedde het totale radiopubliek overdag 6 procent en 's avonds 31 procent van zijn luistertijd aan ernstige muziekprogramma's. Voor de groep liefhebbers van ernstige mu ziek bedroegen deze percentages respectievelijk 18 overdag en 65 's avonds.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2