Titaantjes bij NCRV BEELD SPRAAK Ai- STEEDS MEER KRITIEK OP DICK CAVETT ARCHIE EN MAUDE HELPEN BIJ HET AFREAGEREN TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG lillVHiH'Ji'ill TERUGBLIK IMF mag deel goud verkopen PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 1 SEPTEMBER 1975 In Amerika schijnt een soort van weerzin groeiende tegen Dick Ca- vett, de soepele tv-interviewer die zijn „slachtoffers" bestookt met openhartige interrupties over zich zelf en daardoor hen ertoe verleidt meer over zichzelf te vertellen dan zij zich aanvankelijk hadden voor genomen. Deze methodiek werkt zeer ontwapenend en de kijkers in Amerika, maar ook hier te lande beschouwen hem daarom als hun favoriete ondervrager. Bij het verstrijken van de jaren echter daalde het aanvankelijk enthousiasme en op zeker moment sloeg dit zelfs om in een bedenkelijk gadeslaan van deze ondervrager. Terwijl de normale intelligentie in zijn vragen bleef, daalde zijn doortastendheid. De humor en de frisheid verstarden. De jongensachtige voor komendheid veranderde in onderdanigheid. Dit alles leidde tot kritieken in kranten, waar Dick Cavett het een beetje moeilijk mee heeft Hij schreef brieven naar de kranten terug, waarin hij verwees naar een door hem ge schreven boek over zijn werk voor de tv. In dit boek vertelt hij van de moeilijke jeugd, die hij heeft gehad door het vroege verlies van zijn moeder en van de inspanningen die hij zich heeft moeten getroosten om zijn studie aan de Yale-universiteit te voltooien. Wij kennen dit boek niet maar uit recensies in Amerikaanse bladen leren wij, dat het sympathiek overkomt hoezeer Dick Cavett ook bijna uitsluitend over zichzelf schrijft Zijn bekwaamheden gaan hand in hand met een natuurlijke bescheidenheid, waarvan zijn gezicht een sprekende getuigenis aflegt, het open gelaat van iemand die met een lichte humor door het leven gaat en voor wie je niet op je hoede hoeft te zijn. Maar intussen bleef de vraag naar ?ijn gewij zigde stijl van ondervragen, het ontzien van zijn sujetten. Ons hier treft dat minder, maar in Amerika kent men achtergronden en be weegredenen van bepaalde persoonlijkheden, die een openbare functie vervullen of anders zins door hun werk veelvuldig in de publiciteit komen. Bovendien schijnen er weinig voor aanstaande Amerikanen meer te bestaan, die niet in een of ander complot zijn betrokken, banden met de onderwereld of anderszins niet brandschoon zijn. En al die dingen zou Dick Cavett de laatste tijd meer en meer laten liggen. En dat pikt de Amerikaanse kijker niet. Je mag dan wel fout zitten echte lieverdjes redden het in Amerika nu eenmaal niet maar dan moet je dat wel in het openbaar durven bekennen, als je er maar bij zegt, dat je inziet fout gehandeld te hebben. Maar waarom die zachte aanpak? Heeft hij minder vrijheid van werken gekregen? Con troleert zijn tv-baas hem strenger? Dick Ca vett spreekt dat tegen. Wel praat hij vooraf met zijn bazen het interview door, waarbij men het er in den brede over eens poogt te worden waar de accenten zullen liggen in het vraaggesprek. Probeert Dick Cavett dan om door een char manter werkwijze een nog grotere kring van kijkers aan zich te binden? Ook hierin is hij het geheel oneens met zijn critici. Hij laat de aard van het gesprek bepalen door de inbreng van de ondervraagde. Dat kan een ernstig gesprek worden met een figuur als de toneel schrijver Tennessee Williams of een hele luchtige babbel met Lucille Ball, die zozeer showvrouw is dat zij van een gemiddeld gesprek een show weet te maken. Met Lucille hebben de meeste rtv-critici zich wel geamu seerd, maar het interview met Williams werd Dick Cavett: „Ik raak door mijn be roemdheden heen". veel te oppervlakkig gevonden. Wie dat vin den vergeten volgens Dick Cavett, dat Wil liams inderdaad hoogst serieus toneel en be schouwingen daarover kan schrijven, maar dat hij een stuk luchtiger wordt zodra hij op zijn praatstoel zit. Je wordt als interviewer dan ook gemakkelijker in je vragen. Zit hem daar dan niet het zwakke punt in Cavetts jongste werk, dat hij zijn opstelling tegenover de ondervraagde meer en meer laat bepalen door de houding die deze aanneemt? Op deze wijze zou hij zelf de pit wegsnijden uit zijn interviews. Cavett wil dat niet tegenspreken, maar merkt daarbij wel op, dat hij zich dat niet scherp bewust is. Hij vindt dat hij ook wel eens te hard is opgetreden jegens een gast. Dit werd veroorzaakt door zich vooraf al te zeer te verdiepen in levenshouding en daden van een dergelijke gast Ook kreeg Dick Cavett de vraag voorgelegd: Is het in jouw geval niet zo, dat je vroeger als persoon geïnteresseerd was in je gasten, terwijl je er tegenwoordig meer op uit bent om aan de hand van je gasten je kijkers een aangenaam uur te bezorgen? En dienen hem door ABC-tv toegestoken kijkcijfers hierbij als leidraad? Dick Cavett geeft toe dat het eerste best eens waar zou kunnen zijn. Hij streeft er inderdaad naar zijn gasten voor een breder publiek boeiend te laten overkomen. Maar dat bete kent niet per se dat hij er op uit is oppervlak kiger te zijn. En om de kijkcijfers maakt hij zich geen zorgen, omdat die al jarenlang op naar zijn smaak redelijk peil liggen. Overigens wil Dick Cavett langzamerhand wel eens af van alleen maar het interview. Hij peinst over een totaal-show, een combinatie van show, variété, interview, drama, dans, een beetje van alles. Uiteindelijk is hij van huis uit acteur en hij vindt, dat die kunde bij al zijn interview veel te weinig aan bod is geko men. Hij hoopt dan zelf wat actiever te kun nen zijn in een dergelijke tv-show, zodat hij ook wat minder afhankelijk zal zijn van be roemdheden. Dit laatste heeft hém al de bijnaam bezorgd van „hielenlikker van be roemdheden". Cavett spot er zelf mee. Voorlopig ziet het er niet naar uit, dat Dick Cavett zijn zin krijgt Bij de laatste keer dat zijn contract werd verlengd spraken zijn op drachtgevers nergens over. Zij handhaafden de talk-show van Dick Cavett en schijnen geen behoefte te hebben aan verandering. Dick Cavett: „En toch heb ik iedereen al eens gehad, die ik ooit heb willen interviewen. Ik raak door mijn beroemdheden heen". Archie is zelfs tegenover zijn dochter op zijn hoede. Net als in Hilversum leeft ook in Amerika nog de fabel, dat het be vattingsvermogen van de gemiddel de kijker op hetzelfde niveau ligt als van een kind van twaalf. Daar moeten we vanaf. Er is groter ge vaar in de onderschatting van net publiek dan in de overschatting. Dit is de overtuiging van Norman Lear, de maker van de series „All in the family" en „Maude". Hij voegt hier aan toe: „Ik ken honderden tv-mensen en de meesten van hen zijn niet intelligenter dan de gemiddelde Ame rikaan. Zij denken niet helderder dan de jongen met alleen lagere school, die elke zaterdag mijn auto wast". Hij zei dit toen hem gevraagd werd of hij meent, dat de strekking en de inhoud van de series bij het publiek overkomen zoals ze door schrijver en regisseur zijn bedoeld. Hij twij felt daar niet aan. Hoogstens is de kijker met weinig opleiding minder goed in staat om onder woorden te brengen wat hem tegenstaat of juist aantrekt, maar verder onderscheiden zij zich in niets van de geestelijk meer gefor tuneerde kijker. Hun reacties zijn alle dezelf de. Dit doet de vraag rijzen naar de waardering voor de verschillende series. Om daar inzicht in te krijgen is een indeling gemaakt in drie soorten series, ten eerste de harde comedies, ten tweede de zachte, niet-schokkende series en ten derde het nostalgische werk. Tot de eerste soort worden gerekend de ook hier bekende series als „All in the family" (met Archie), „Maude" en „MASH". Tot de zachtzinnige soort wordt gerekend de „Mary Tyler Moore-show" en tot de nostalgische, het verlangen naar het goede en het mooie in de mens, „The Waltons". Niet alle Amerikaanse series worden in ons land vertoond, maar in de Amerikaanse kijk- top van series staan drie harde comedies vast op de eerste drie plaatsen met „All in the family" zelfs bovenaan. Op de vierde plaats staat het zachtzinnige „Rhoda", die wij hier niet kennen, maar op de vijfde plaats staat dan weer „MASH". Pas dan komt op de zesde plaats het idealistische „The Waltons". Zou het nou niet beter zijn om wat meer en desnoods wat geestiger nostalgische c.q. idea listische series te maken en wat minder harde en de laatste ook wat minder vaak uit te zenden dan de eerste? Daar is de opgemelde Norman Lear hevig tegen. Laat de kiikers toch hun eigen voor keur bepalen, vindt hij. Als iedereen gek was op „The Waltons", dan verdwenen Archie en Maude vanzelf. Voor iedereen van hoog tot laag blijft het leven een pikante aangelegen heid. Archie en Maude zijn nodig om dit onder woorden te brengen. Dank zij hen krijgt men in de huiskamer kans af te reage- ren. Geletterden en ongeletterden voelen dat Maude prikt doortastend door halfne- beiden even scherp aan. den heen. Het heeft de NCRV enige moeite gekost, maar na twee jaar praten kreeg deze om roep toestemming om De uitvreter en Ti taantjes voor tv te bewerken. Die toestem ming moest worden gekregen van mevrouw Grönloh die schreef onder het pseudoniem Nescio (Latijns voor Ik weet niet) en met die naam letterkundig Nederland op een jarenlang zijspoor zette. Nescio was kan toorbediende, procuratiehouder en direc teur van een handelsmaatschappij en wilde niet laten weten dat ie schreef. Het waren novellen en fragmenten, waarvan hij er enkele achteraf voor „af" verklaarde. Ti taantjes, de Uitvreter en Dichtertje zijn de bekendste novellen geworden; de NCRV heeft zich maar niet aan Dichtertje ge waagd, als al te dichterlijk voor tv. In Titaantjes en De uitvreter draait het om jonge kerels die de wereld willen verove ren. Koekebakker is daar één van en kan worden beschouwd als Nescio zelf. „Jon gens waren we maar aardige jongens. Al zeg ik het zelf". Mevrouw Grönloh ver klaarde haar hart vast te houden. Ned. I, 20.21 uur. Guerrilla Het tiende deel van de reeks „Als de dag van gisteren" heeft de ondertitel „De guerril la van de armoede". Toen in 1945 de oorlog was afgelopen leefde Europa in een roes van vreugde. In Zuid-Amerika had men de oor log niet aan den lijve ondervonden, maar men ondervond er toch de weerslag van. Er kwam verzet tegen dictaturen en uitbuiting. Fidel Castro hielp Cuba van de dictatuur af, Che Guevarra vertrok na het verzet op Cuba naar Bolivia en werd vermoord. Régis Debray, Frans journalist, werd gevangen gezet, omdat hij te veel schreef over wantoe standen. Ned. I, 21.40 uur. Goodies De drie Goodies hebben twee keer een Zilveren Roos in Montreux in ontvangst kunnen nemen, maar ze waren er, de laatste keer, niet erg gelukkig mee. Ze hadden meer verwacht, nadat hun „The Goodies in the movies" met warm applaus was ontvangen. De Engelse acteurs namen hierin de filmin dustrie op de korrel. Ze doen alsof ze het niet met elkaar kunnen vinden en beginnen daarom ieder een eigen produktie. Ze heb ben echter maar één studie, waarin zij gelijktijdig hun opnamen moeten maken. Met de gevolgen van dien. Ned. II, 21.10 uur. Conny In „Zomer '75" komt „Conny van dichtbij" naar voren; Conny Vandenbos als zangeres, huisvrouw en moeder. De TROS maakte een portret van haar, in de laatste uitzending van Zomer '75. Ned. II, 22.20 uur. Thêrèse Steinmetz verleent muzikale medewerking aan „Ted bij Stöppelhaene", ter gelegenheid van het bekende oogstfeest in Raalte, op Ned. I om 19.05 uur. NEDERLAND I Teleac 18.15 Archeologie NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal NCRV 19.05 Ted bij Stöppelhaene muzikaal programma NOS 20.00 Journaal NCRV 20.20 Titaantjes tv-spel naar verhalen van Nescio 21.40 Als de dag van gisteren 22.30 Tot besluit 22.35 Uitzending Symbiose NOS 22.40 Journaal NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal TROS 19.05 Doctor Who 19.30 In Londen staat een huis NOS 20.00 Journaal TROS 20.20 De jongens van de grote weg 21.10 The goodies bij de film 21.40 Aktua 22.20 Zomer '75 (slot) 22.50 Stichting Socutera NOS 23.00 Journaal DUITSLAND 19 20 Familie auf Zeit vervolg 20 00 o?unr«ara! en weerter|cht 20 15 Aki 21 00 Filmportret. 21 45 Reportage over initiatieven van burgers 22 30-22 50 Journaal, kommentaar en weerbericht DUITSLAND II 18 20 Diana, tv-serie 18 55 MainzeTman- chen 19 00 Journaal 19 30 Wie wurden Sie entscheiden Rechtszaken beoor deeld door burgers 20.15 Dokumentai- re over borstkanker 2100 Journaal. 21.15 Home Sweet Home/speelfilm 22.45 Discussie over borstkanker 18.00 Paulus de boskabouter. 18.05 Klein klein kleutertje. 18.20 The Partrid ge Family. 18 45 Klassieke muziek 19.15 Sport. 19 39 Mededelingen en weerbericht 19,45 Journaal. 2015 Sweet Charity. Amerikaanse musical 22 20 Journaal. HILVERSUM 3 P 18 10 Uitzending PvdA TROS 18 30 Nws. 18 41 (S) Bel Canto EO 20 00 (S) Finale voor u gevar progr 21 00 E O. Metterdaad 21 10 (S) Gram- mofoonmuziek 21 15 Avondoverden king NOS 21 30 Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap 2145 (S) Eurolight 22 25 Bond zonder naam 22.30 Nws NCRV 22 40 (S) Akt NOS 22 50 (S) Hobbyscoop. 23.20 NOS-Jazz. 23.55- 24 00 Nws HILVERSUM II E O 18.00 Nws. 18.11 Klankbord. 18.30 (S) Jeugdtoer 19 00 Reformatie en re veil 19 20 (S)Wi| hebben een woord voor de werild 19 45 Bijbelstudie NCRV 20 00 Iws 20 05 (S) Overden king 2015 (S) Moderne orkestmuziek 22 00 (S) Soprian en piano 22 15 Lite- rama. 22 45 (9 Amsterdams Kameror kest 22.54 (S)0e dood van een minis ter, hoorspel. D 55-24 00 Nws HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank 18.10 Joost mag nut eten AVRO: 19 02 Dne loopt achter PRO 20 00 VPRO-Maan- dag, een pro^amma met nieuwe platen op het terren van pop. jazz en blues NOS 1.02 Tirtke 4 02 Washand VARA. 6 00-7.00 Alfrd Lagarde KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. (7.30 New. 7.41 Akt.) 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvrouw. 8.45 De wonderlijke let ter M. programma voor het Hollandse huishouden. 9.40 Schoolradio. 9.50 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade. (10.30 Nws). 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Scheepspraat. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.26 Mod. 12.30 Nws. 12.41 Akt.) 14.00 Huisbezoek. 14.15 Schoolradio. 14.25 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag. (15.30 Nws.) OVERHEIDS- VOORL. 17.00 Honderd jaar fosfaatwin ning op Curacao. KRO: 17.10 (S) De hutsgemluste kinderspelen. 17.30 nws. 17.32 Akt. HILVERSUM II 8 00 Nws. erom 8.11M Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding. NOS 9 00 Uitge breide repotage. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40(S) Muziek voor cello en piano. lO.OOjS) Kleutertje luister. 10.10 Arbeidsvitaimen. met om 11.00 Nws. en om 11.0 Radiojournaal. 11.30 (S) RONDOM WAALF MET OM 11.55 BeursberichJn. OVERHEIDSoorl.; Ei./S uitzending oor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Pirorecital: klassieke muziek. 13.00 Nietvs. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Seelinck-concours voor jon ge organistn. 14.00 Suriname (I) 14.30 (S) Toespehgen op Mozart. 15.30 (S) Essay. 16.01 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Kidermagazine. 17.00 (S) Mo biel. 17.55 tededelingen. HILVERSUM III VARA: 7.05 Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep-optrie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 1503 (S) Die tussen de mid dag. 14.03Gesodeneurders. 16.03 (S) Scène uit Lavreysen als Titaantjes, met van links af Rutaer Weemhof als Koekebakker, Guido Bavink, Jan van Eijndthoven als Bekker en Frederik de Groot als Hoyer. Wij moesten het dit televisie- weekeinde hoofdzakelijk van de sport hebben. En met name dus van de wielrennerij: zaterdag een wereldkampioen en zondag weer een. Je zag het dan toch maar allemaal voor je ogen ge beuren, „in het land der Bel- giërs", om een van de commen tatoren te citeren en dat leek wel een Belgenmop. Zij vormen trouwens een hoofdstuk op zich, die jongens die nog harder en jachtiger praten dan die cou reurs fietsen. Maar je komt wel wat te weten. Bijvoorbeeld dat het karakter van Henny Kuiper uit „bijten" bestaat. Trouwens, dezelfde renner werd op het scherm geïnterviewd vlak nadat hij uitgefietst was en toen kreeg je een frase als deze: „Hoe voel je je, dat is zeker niet in woor den uit te drukken." En dat bleek dan ook precies te klop pen. Overigens ook anderszins niets dan goed over de rollende re portages. Daar heb je nou toch eigenlijk maar tv voor. En het verbaasde mij dan ook enigszins dat wij net toen de strijd giste ren op zijn hevigst was ineens moesten kijken naar Ti-Ta-To- venaar. Ik weet wel, dat de kin deren onder ons ook wat moe ten hebben, maar ik maak mij toch sterk dat zij die fietsende kerels ook best miraculeus had den (hebben) gevonden. De VARA vulde de zondag avond vrijwel op met „De drie musketiers", in een Franse film versie zonder kraak of smaak en op de andere kant woedde „De Tijgerbrigade" wat nauwe lijks een alternatief genoemd kon worden. Uit^ het culturel centrum in Amstelveen kvam zaterdag avond em conpilatie tot ons van bedjes en chetsjes uit de theatershow „Tte a Ted". Ik moet bekennen dat ik Ted de Braak indit soot werk aanzien- bjk bever zie an in de" rare Kwis die hij pregeld op het scherm brengt, 'ij bezorgde ons samen met Mie'e Bos en Sylvia Alberts een bijznder onderhou dend uurtje: ardige teksten met onbekormerd vakman schap gebrachtOpvabend was overigens wel, at in deze toch speciaal voor televisie ver vaardigde blcmlezing nogal wat sluik-reclae was ingelast. En als ik mij iet vergis heeft de TROS nog slangs voor min der een „berisng" van de mi nister gehad eriaarna zelfs nog schuld bekendDk. Had échter h Nieuws" vorige week na de sb van de binnen schippers een imenvattend in terview met aieleider Leo van der Laak, „Brtdpunt" had za terdagavond ajn tegenpool, staatssecretari Van Hul ten, naar de studicenood. Hij bleek geenszins uilhet „politieke" veld geslagen' zijn. Willibrord Nieuwenhuis iterviewde hem. En hij deed it goed, dat wil zeggen terzaklienende. Zodat men onder neer te weten kwam, dat staatssecretaris zich minder ad laten leiden door „pobtielverstandigheid", dan wel dooijn principes. „De grondslagen n de maatschap pij" waren het geding ge weest, zo zeiij. Hij maakte de indruk er grg voor wakker te hebben geleg- HERVN HOFHUIZEN WASHINGTON (Reuter) De ministers van financiën van 127 landen zijn het er gisteren in Washongton over eens gewor den dat het Internationale Mo netaire Fonds een deel van zijn goudvoorraad mag verkopen om de ontwikkelingslanden te helpen. De ministers werden het ook eens over een tijdebjke regeüng om toeneming te voorkomen van de goudreserves van de cen trale banken van de tien rijkste niet-communistische industriële landen. Zo'n toeneming zou het goud weer tot de kern maken van het intó»tionale monetai re stelsel.Alministers van fi nanciën hefcn de wens geuit dat de rol v het goud kleiner wordt. De directeuin het Internationale Monetaire Ris, de Nederlander H. Witteveefeelde op een pers conferentie e dat een deel van de goudvotfd zal worden ver kocht óm ontwikkelingslanden te helpen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2