LEIDS THEATERSEIZOEN START MET DE SNIP EN SNAP-REVUE Boeiende confrontatie met de Latijns-Amerikaanse volkskunst Kleurrijke expositie in Volkenkunde UITGAAN ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1975 LEIDSE COURANT S PAGIN A 5 Van onze kunstreaaktie Leiden Met een voor stelling van de Snip en Snap-revue „Waar blijft de tijd", met in de hoof drollen het nog immer afscheid nemende ko misch duo Walden en Muyselaar, start op vrij dag 12 september in de Stadsgehoorzaal het nieuwe Leidse theater seizoen. Samen met Louis Dusée, Aase Ras- mundsen en vaste gast Fred Kaps presenteren Snip en Snap hoogte punten uit hun revue- verleden en laten zij zien wat revue betekende in de tijd dat de Pretma- chine van André van Duin nog moest worden uitgevonden. Een aardig binnekomertje dat on getwijfeld voor een volle zaal zal zorgen. „Waar blijft de tijd" is één van de 74 toneelvoorstellingen die de schouwburg op dit moment op het programma heeft staan en die allemaal nog in het Rijnlands Lyceum, het Lak- theater of de Stadsgehoorzaal zullen plaats hebben. Volgend jaar zijn de problemen rond de behuizing en daardoor ook gedeeltelijk rond de repertoi rekeuze opgelost. Begin sep tember 1976 is de restauratie van de schouwburg voltooid en kan eindelijk weer gewerkt worden aan de opbouw van een theaterprogramma, zoals dat in een stad van de grootte van Leiden op zijn plaats is. Dat het nu nog niet zo ver is, is aan de theateragenda duide lijk te merken. Repertoirege zelschappen als de Haagse Co- medie, het Publiekstheater, en toneelgroep Theater zijn in Leiden niet te zien (al worden er wel busreizen naar theaters buiten de stad georganiseerd) en tot mijn persoonlijke grote droefenis staan liefhebbers van ballet ook dit jaar volledig in de kou. Natuurlijk is het onmogelijk of althans moeilijk realiseerbaar om in de nu be schikbare outillage groepen als het Nationaal Ballet en het Nederlands Danstheater te la ten optreden, maar waarom dan niet dezelfde oplossing hanteren als bij toneelgezel schappen, die niet naar Leiden kunnen komen: organiseer een busreis. Werk van wereldbe roemde en zeer getalenteerde choreografen als Van Manen en Van Dantzig en wat mij betreft ook Van Schaik moet toch ook in contact kunnen worden gebracht met de Leidse theaterbezoeker? Enige troost is dat een dergelijke tekortkoming volgend jaar, als de schouwburg wel weer be schikbaar is, nauwelijks meer goed te praten kan zijn en dat we deze gezelschappen dan ook in Leiden te zien zullen krijgen. De rest van het programma toont in elk geval wel de ge wenste variatie. Behalve een aantal vrije produkties, mees tal in de klucht- en blijspel sfeer, is er opera en operette, cabaret, klassiek- en modern toneel. Een voor Leiden nog vrij on bekende groep als het Bra bantse Projekttheater brengt in het Lak-theater komende maand bij voorbeeld „De ar- chitekt en de keizer" van Ar- rabal, een voorstelling die ik warm kan aanbevelen, gezien zowel de reputatie van de schrijver als van de groep. De oude kern van toneelgroep „The Family" bestaande uit Martine Crefcoeur, Cees Lin- nebank en Huib Broos speelt in oktober in een regie van Paul Steenbergen „Collabora tors" van John Mortimer, waarschijnlijk ook zeer het zien waard. Een van de naar mijn gevoel wèl waardevolle projekten van de onlangs erg negatief in het nieuws gekomen Rotterdamse Toneelraad is de kans die hij aan vijf jonge Nederlandse re gisseurs heeft gegeven om een voorstelling te maken. Zo zijn in het Lak-theater achtereen volgens produkties te zien van Gerard-Jan Rijnders, Paul Vermeulen Windsant, Leo Ho- geboom, Rein Edzard en Dik Top. Een goede manier om te zien wat er aan nieuwe ont wikkelingen in Nederland gaande is. Een experiment is de dubbele voorstelling, die op zaterdag 1 november in het Rijnlands Ly ceum wordt gegeven. „Die Ho- se" en „Der Snob"; twee stuk ken van Sternheim worden op dezelfde avond gespeeld en dat betekent toneel vanaf ze ven uur tot ver na midder nacht. In de pauze is er kaas en wijn, na afloop zijn er extra buslijnen. Het nieuwe stuk van Claus „Thuis" is ook in Leiden te zien, met onder meer Ank van der Moer en Elly van Ste kelenburg. Het Stadstoneel, dat dit sei zoen haar laatste produkties brengt, komt met vier voor stellingen naar Leiden, waar van er liefst drie premières voor Nederland zijn; toneel- De oude Fa- mily-kern is te zien in een vrije produktie, gere gisseerd door Paul Steenber gen. groep Baal zet de ingeslagen weg voort en speelt ook het komend seizoen weer Duitse schrijvers van na de laatste oorlog. Ook toneelgroep De Appel brengt in het Lak-thea ter voorstellingen, alleen is op dit moment nog niet duidelijk welke dat worden en wanneer ze te zien zijn. De serie „Poëzie Hardop" wordt dit seizoen met een gro tere frequentie voortgezet. El ke maand is er een voorstel ling en voorzover nu bekend, komen in elk geval de dichters Vroman en Vasalis aan bod. Helaas liet het bezoekersaan tal vorig jaar wat te wensen over, hopelijk is de belangstel ling voor deze zeer interessan te en waardevolle serie dit sei zoen groter. Op cabaretgebied is er veel keus, behalve Robert Kreis, Rients Graterha, Gerrit en Truus komen Cabaret Virus en cabaret Honnoloeloe. Caro van Eyk houdt een mo- Een scène uit de Arrabal-voorstelling van het Projekt theater. noloog over haar theatererva ringen, Marjole Flore komt sa men met Sylvia Alberts in een nieuw programma en Conny Stuart is te zien in een nieuwe musical van Annie Schmidt. Concluderend is het in principe mogelijk twee keer per week naar een theater te gaan en voor Leiden is dat al heel wat. Het blijft raadzaam om bijtijds te bespre ken; er zijn nu al voor stellingen uitverkocht en de kans is groot dat be langstellenden dan toch de reis naar Den Haag of Amsterdam moeten ondernemen om iets van hun gading te zien te krijgen. TON VAN BRUSSEL Gevarieerd theater programma in Alphen Van onze correspondent ALPHEN AAN DEN RIJN De Kulturele Raad van Alp hen is er weer in geslaagd voor het komende theatersei zoen een gevarieerd program ma samen te stellen. Evenals het vorig seizoen zijn er weer de series koffieconcerten op de zondagmiddag in de Bron, de avondconcerten op donder dagavonden in de Oudshoorn- se Kerk en cabaret op de dins dagavond in gebouw Nabij. Verder worden er films ge draaid op donderdag, vrijdag en zaterdag Enkele incidentele evenemen ten zijn: Het Residentieorkest dat op 8 november een concert geeft; de Vader Abraham Ju bileumshow, die op 1 novem ber in de Rijnstreekhal zal op treden samen met onder ande ren Mieke, Ronnie Tober en Imca Marina; op 31 januari van het volgend jaar een mu ziekfestival in de Rijnstreek hal met een zes-tal muziek korpsen. De reeks koffieconcerten wordt op 28 september geo pend met het Phemios Trio. Op 26 oktober het Resistentie Orkest, 30 november Les Goüts Réunis, 28 december de solisten Nelleke Geesink en Ton Demmers. 18 januari het Bergonzi Strijkkwartet, 22 fe bruari het Klarinetkwartet van België, 21 maart de solist Christiaan Bor en op 25 april Studio Laren. Het eerste donderdagavond concert vindt plaats op 16 ok tober met violiste Vera Beths. Op 20 november Syntagma Musicum, 5 februari de solis ten Henk Smit en Rudolf Jan sen, 11 maart het Amsterdams Strijkkwartet en 8 april Gus- tav Leonhardt. Op 7 oktober begint de eerste cabaretvoorstelling met het Kabaret Tekstpierement. Ach tereenvolgend komen de caba retgroepen Vangrail, Ivo de Wijs, Virus en Stepinstepuit naar zaal Nabij. De serie wordt afgesloten met een op treden van Frits Lambrechts met zijn programma "Van em- brio tot politicus". Leiden Volkenkundige musea zijn behoeders van vele erfde len. Dankzij hun aankopen - waarvoor de medewerkers vaak maandenlnag van huis zijn, zwervend door afgelegen dorpen en onherbergzame gebieden - kunnen kunst en cultuur, die bedreigd worden door een oprukkende vertechnisering van dé maatschappij, bewaard blijven. Niet zelden zelfs kunnen derge lijke musea stimulerend werken op die nog spaarzame beoefe naars van „volkskunst". Iets van deze activiteiten kan men ervaren in het Rijksmuseum voor Volkenkunde aan de Steenstraat te Leiden, waar van 29 augustus tot en met 26 april 1976 een tentoonstelling wordt gehouden van „Volkskunst uit Latijns Amerika". Het is een expositie die voor een groot gedeelte bestaat uit een collectie, die door de directrice van het Weense Volkenkundige Museum, dr. Etta Becker-Donner, en haar staf van medewerkers in de loop van de laatste jaren is verzameld. Deze expositie was in 1973 te Wenen, in 1974 in Stuttgart en München en van begin 1975 tot juni in West-Berlijn te zien. De tentoonstelling is thans ingericht in enkele zalen van het Leidse museum, samengesteld door drs. Th. J. J. Leyenaat, conservator van het Latijns-Amerikaanse cultuurgebied in het museum. Het Rijksmuseum voor Volkenkunde heeft ongeveer tweederde van de Weense collectie overgenomen om, aangevuld met eigen objecten, die goeddeels door Leyenaar zelf in Latijns Amerika werden verworven op zijn zwerftochten, een beeld te geven van de volkskunst uit dat werelddeel. De directeur van „Volkenkunde", dr. P. H. Pott, noemt de expositie een „gezellige" tentoonstelling, „waarbij je leert met andere mensen om te gaan, ze te ontmoeten en herkennen en ze te waarderen als je eenmaal door het vreemde bent gaan heenzien. Het menselijke element in deze tentoonstelling, die als een kleurrijk geheel is opgebouwd, staat sterk op de voorgrond". De expositie beslaat een periode die loopt vanaf de voor-Spaan se tijd via het koloniale tijdperk tot in onze tijd. Bij het zien van de Latijns-Amerikaanse volkskunst valt op, dat het een creatie is van mengcultuur. Na de verovering van die gebieden, aan het begin der 16e eeuw, door Spanjaarden en Portugezen, onstond gaandeweg een „nieuw" mensentype: de Mesties. Als afstammeling van Zuid-Europeaan en Indiaanse draagt hij beide culturele erfdelen in zich. In Brazilië is daarenboven een grote invloed van de negers - de nakomelingen van de vroegere slaven - te bespeuren. In deze mestiezencultuur is de (Zuid)-Europese inbreng groot te noemen, maar de Indiaanse moet zeker niet worden onderschat. Van al deze uitingen van creativiteit („Ongetwijfeld loopt in sommige gebieden de volkskunst snel terug, maar toch doet het hoopvol aan dat de bewoners van Latijns Amerika zoveel creatief vermogen hebben dat zij zelfs van een oude zeef van fabriesgaas nog volkskunst - een carnavalsmasker - hebben kunnen maken", aldus drs. Leyenaar) vormen op de tentoonstel ling een boeiend en contrastrijk kijkspel. Er is trouwens een bijzonder mooie, instructieve en royaal geïllustreerde catalogus door Leyenaar over samengesteld, waar door de afstand tussen Westeuropeaan en Latijns-Amerikaanse volkskunstenaar meteen een stuk kleiner wordt Een van de meest in het oog lopende voorwerpen staat al direct bij de ingang van de expositie boven: een fantasisch, rijk versierde en van de meest uiteenlopende taferelen voorziene „levensboom" van bijna 2 meter hoog, vervaardigd door een ware artiest: Herón Martinez uit Mexico; ook wel „marktboom" genoemd vanwege de grote hoeveelheid „volkse" uitbeeldingen die erin zijn verwerkt De levensboom rijst op uit een liggende koe, met in de boogjes plateaus met verschillende taferelen betreffende markt, huwe lijk, sociaal verkeer enz., allemaal omringd door felgekleurde vogeltjes, blaadjes en bloemen. Achter deze levensboom, die meteen al goed is voor een kwartier „kijkwerk", bevindt zich de Kalebas - en lakwerk-afdeling. Waar mogelijk wordt - zoals overal elders in de expositie een door gaande lijn van de pre-columbiaanse tijd tot heden aangetoond. Via „verenwerk" uit de voor-Spaanse, vroeg-koloniale (een mijter uit Mexico met kolibrie-veertjes o.a.) en de moderne tijd, komt de bezoeker terecht bij het „weven" en de kleding. (Guatemala). Na de dans- en maskerafdeling (Brazilië), waarin o.a. een opvallende duivelsdanser van de Boliviaanse laagvlakte staat opgesteld, geeft de expositie aandacht aan verschillende en vervaardigingswijzen van aardewerk. (Peru en Mexi- Een galerij in een Peruaans stadje is nagebootst (zie foto) en er is zeer veel te zien op het gebied van het pottenbakken, waarbij nu eens de Indiaan se, dan weer de Europese inbreng en kennis de boventoon voert. Een driedimensionale opstelling van een pottenbakster met al haar produkten ver duidelijkt het geheel. Tot slot is er de Godsdienst-zaal die de intense viering van Allerheiligen, Allerzielen, Kerstmis en andere religieuze festiviteiten tot onderwerp heeft. Het is een tentoonstelling geworden die een bezoek meer dan de moeite waar is, „anders dan anders'' omdat ze erg origineel is. Het museum is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur, 's zondags van 13 tot 17 uur. Ton Pieters In en rond Leiden Sluiting 14 Zaterdag 30 augustus: Groenoordhal. Willem d stelling; aanvang 7 uui „De Duinpoort". Langevelderlaan 22. Noordwi|kerhout - Bos- en duinwan deltochten over 5, 10 of 15 kilometer; aanvang 10 uur Zondag 31 augustus: Terrein Groenoordhal. Willem de Zwi|- gerlaan - Nederlandse kampioen schappen snelwandelen; start om 14.30 uur op het buitenterrein. „De Duinpoorf", Langevelderlaan 22. Noordwijkerhout j"~~ deltochten o\ aanvang 10 u r 5, 10 of 15 kilometer: Expositie in Wassenaarse bibliotheek Van een onzer verslaggevers WASSENAAR In de Gale rie-bibliotheek exposeren Hans Peters en Mariëtte Geurtz tot 25 september res pectievelijk etsen en wandkle den- De openingstijden zijn: maan dag: van twee tot vijf uur en van zeven tot negen uur, dins dag: van tien tot half een en van twee tot vijf uur, woens dag en vrijdag van tien tot half een, van twee tot vijf en van zeven tot negen uur en zaterdag van tien tot een uur. Mariëtte Geurtz laat zich in haar wandkleden inspireren door primitieve (vooral Afri kaanse) kunst. In haar mas kers verwerkt zij touw, suède en fluweel. Hans Peters kreeg zijn opleiding aan de Vrije Academie in Den Haag. Grof vuil De grofvuilwagen van de gemeentelij ke reinigingsdienst komt maandag langs de volgende straten in Leiden Maandag 1 september Oude Herengracht, Ververstraat. Zijl straat. Oost Havenstraat. Dwars Ha venstraat, West Havenstraat. Ververs- plein. Haven, Havenkade. Kalvermarkt, Kijfgracht. Minnebroersgracht. Zuid singel. Herengracht (beide zijden). Korte en Lange Langestraat. Nieuwe Waardstraat. Oosterkerkstraat. Waard- kerkplein. Waardkerksteeg. Waard- gracht Oranjegracnt, Kaarsemakers- straat, Looyerstraat, Weverstraat. Ves- testraat, Groenesteeg, Uiterstegracht, Kerksteeg. Breestraat.Langebrug. Ke- telboetersteeg. Schoolsteeg. Wol- steeg, Gangetjes. Botermarkt, Vis markt. Stadhuisplein. Koornbrug- steeg, Dwarskoornbrugsteeg. Maars- mansteeg, Mandemakersteeg, Vrou- wensteeg (geheel). Boommarkt. Aal markt,Nieuwe Rijn (geheel). Den Burcht, Burchtsteeg. Nieuwstraat, Hartesteeg. Beschuitsteeg, Moriaan- steeg. Hooglandschekerkgracht, Kop- penhinksteeg.Hooglandsekerkkoor- steeg. Middelweg, Oude Rijn (beide zi|den). Hoogstraat. Kaasmarkt. Hooi gracht. St Pancrassteeg, van Dries- senstraat; Middelstegracht. Burgerlijke stand Leiden Geboren: Annemieke Em- melia dr v: J Meirink en A van der Bent; Tamara dr v; H Roorda en J M Oosterom; Leon zn v: J J Buis en S Philippo; Gerrit Hendrik zn v: A Visser en N Verwoerd; Cornelis zn v A van Duijvenbode en W J de Wit; Joest Joachim Maarten Camiel zn v J L A Kessen en P M van Teijlingen: Johannes Wilhelmus zn v: J W der Eisen en E Bourgonje Overleden: C H Oudshoorn geb. 2f maart 1884 gehuwd geweest met: h Bertet; E A Brinksma geb. 5 jan 1930 vrouw; O Bakkum geb. 12 nov 1922 echtgenote van: G Zonneveld; A Uit- tenbogaard geb. 5 jan 1882 man. Gehuwd: L C van der Gaag en J M Pelgrim; W W Pera en C P Kramer; A C Horst en J M van Eijnsbergen; A ter Haar en T Hockx; H P f en G G A M J Lammers; H T de Bruijn en P M Louwerens; C Labrujére E J Nemelc; A J M Matthijsen er L Mingelen; F R Mingelen en A Verhoeven; J J van Seggelen en A P van der Voord; S Bronsgeest A Timmerije. Kunst en kunstenaars Het Concertgebouworkest treedt voor het tiende achter eenvolgende seizoen op in het Festival van Vlaanderen. Onder leiding van Bernard Haitink worden op 6 en 12 september concerten gegeven in Gent en Aalst. Andere gastorkesten op het festival zijn dit jaar het New York Philharmonic Orchestra, de Wiener Philharmoniker, het Cleveland Orchestra, het Lon don Symphony Orchestra en het Filharmonisch Orkest van Mos kou. De Johan Wagenaarstichting te 's-Gravenhage heeft in het ka der van de viering van het eeuwfeest van het Utrechts Coonservatorium opdrachten verleend aan Adriaan Bonsel (octet voor blazers) en aan Sas Bunge (werk voor fluit en pia no). Beide componisten, als do cent verbonden aan het Ut rechts Conservatorium, hebben de opdracht aanvaard. Galerie M, Paviljoensgracht 68 Den Haag, exposeert van vrij dag 12 september af objecten van Arie Berkulin, foto's van de Japanner Kanji Wakae en teke ningen en grafiek van Jan J. Schoonhoven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 4