Gekostumeerd bal Juniorhoek Boekentips Boekentips Boeken Camerahoeken DE AVONTUREN VAN PIET POTLOOD Jg) OP Lucky Luke Rails door de prairie ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1975 LEIDSE COURANT PAGINA II ©PtB Een landheer gaf een bal ter ere van de verjaardag van zijn paard. Noem dat vooral niet gek! Het is wat ongewoon, dat wel. Maar wie erg veel van die ren houdt, heeft die soms méér lief dan mensen. En wie be denkt dat een paard nauwelijks half zo, oud wordt als een mens, begrijpt hoe belangrijk zo'n ver jaardag is voor een man, die het meest van alles zijn paard be- Allen die op het terrein van de landheer woonden, werden uit genodigd om verkleed op de partij te komen. De gasten moesten lijken op een dier of een ding waarvan zij het meest hielden. Niemand mocht een mens voorstellen. Dus clowns- en matrozepakken, boerinne- of piratekostuums en andere kle ren waarin mensen op een ge kostumeerd bal dansen, waren verboden. Het was een heerlijke zomer avond toen het feest werd ge vierd op het terras en het gazdn voor het huis. Niemand was ver baasd dat de gastheer zijn best had gedaan te lijken op zijn lievelingspaard. Hij had een prachtig beschilderd paarde- hoofd van karton op zijn eigen hoofd gezet. Door twee kijkgaat jes kon hij met glinsterende ogen en groot plezier zijn gasten bekijken, raden wat zij voorstel den en zien waarvan zij bijzon der veel hielden. Aan de hout vester bijvoorbeeld, kon je dui delijk merken dat hij dol was op het eikenbos. Hij had een wuivende krans eikeblaren op het hoofd, terwijl zijn pak be plakt was met schors, en eikels aan snoeren om zijn hals hin gen. („Ik heb een beste houtves ter", dacht de landheer). De vrouw van de schoolmeester, die zo bekend was om haar kookkunst, stelde een keukentje voor: houten lepels, zeefjes en meer van dat gerei, hingen aan haar ceintuur. Twee koperen puddingvormen blonken op haar borst. Zij had een schortje voorgebonden, waarop een for nuisje was geborduurd en haar rok ritselde van de blaadjes waarop recepten stonden. Op het hoofd droeg zij heel koket een blinkend keteltje zonder bo dem. („Ik zal eens gauw weer op bezoek bij haar gaan om pruimetaart te eten", dacht de landheer). Zo verraadde de een na de an der zijn voorkeur: de jager ver scheen als Haas, de schooljuf frouw als Schrift vol Tienen, de boerin als Kip, de boer als Ko renschoof. Daar verscheen de dichter. Zijn pak was smetteloos wit als blank papier en midden op zijn borst waren smalle re gels geschreven in zijn mooie puntige handschrift: een eigen Gedicht, dat stelde hij voor. Het was duidelijk dat deze kunste naar veel van zichzelf hield. Gemakkelijk te raden was ook de bedoeling van de jonge tuin man. Hij had zich uitgedost vol bloemen en blaren. Het liefst zou hij schop, hark en schoffel hebben meegebracht, maar dat was lastig op een bal. Daarom hing alleen maar zijn snoeimes aan een band van bindstro om zijn middel, naast kleine speel goedschopjes en -harkjes. Maar op zijn hoofd stond een omge keerde bloempot, en voor het jarige paard bracht hij een krui wagen vol paardebloemen mee. „Een hartelijke jongen!", vond de landheer). Het laatst kwam een meisje op het bal en zij was zó mooi dat de ogen van de gastheer door de gaatjes in het paardehoofd haar vertederd bewonderden. Zij droeg een groene jurk met rood-wit geblokt keurslijfje. On- derlangs de rok liep een brede rand fluwelen muurbloemen; ranken vol rose rozen klommen omhoog tot aan haar hals. Een hoge kroon als een hekwerkje van groene latjes stond op haar hoofd; er bogen zich trossen blauwe regen overheen die bij elke voetstap dansten. Wat stel de zij voor? Dat moest ze aan de landheer uitleggen, want hij kon het niet raden. „Toen de uitnodiging kwam", vertelde ze, „zat ik juist achter ons huis te kijken naar het schuurtje. En ik dacht, wat houd ik toch veel van dat knusse groene huisje met die roodgeblokte gordijntjes. De muurbloemen bloeiden ervoor, de klimroos klom ertegen op, terwijl op het dakje de blauwe regen in volle trossen langs het hekwerk hing, dat vader ervoor heeft getimmerd. Ik dacht ook aan alle spelletjes die ik in het schuurtje heb gespeeld, met mijn poppen, de poesen en ko nijntjes.. En met mijn vriendin netjes. Toen besloot ik: Ik ver kleed me als Schuurtje". Toen de dichter dit meisje Wfo. 78£R~ Op de kermis staat altijd een kop van Jut. Dat is een boog zijn hoofd dicht bij het hare en zei: „Ik kan achter mijn huis net zo'n schuurtje bouwen. len er geuren, mijn blauwe re gen zal van het dak druipen. Poezen en konijntjes kunnen wonen naast mijn schoffels e harken. Toen het bal was afgelopen, De scheve toren van Pisa, in Italië, is de toren van de Dom, waarvan in 1173 de eerste steen werd gelegd. Terwijl men nog'aan het bouwen was, ging de toren al een beetje scheef staan. Dat werd hoe langer hoe erger en nu is de afwijking van beneden naar boven al viere- neenhalve meter. Zo scheef staat die Domtoren. Toen men destijds merkte dat de toren al wat scheef stond, is men een tijdje opgehouden met bouwen. In 1350 ging men er pas mee door en maakte de toren af. Maar scheef stond ie en dat bliyjf zo. En hij werd steeds schever. OPLOSSING VORIGE WEEK Op de tekening ontbra ken de schildpad, de kameleon en de krab. Ja, je hebt het goed. Dit zijn Robinson Crusöe en zijn trouwe vriend Vrijdag. Maar de tekenaar heeft dit ge maakt toen het zo warm was en hij heeft zich duch tig vergist. Er staan allerlei voorwerpen op die in de tijd van Crusöe en Vrijdag nog helemaal niet beston den. Bijvoorbeeld een vlieg tuig. En zo staan er nog elf verkeerde dingen op de te kening. Zie je ze allemaal? Betere kleurendia's Amateurfotografen en in het bijzonder makers van kleuren dia's kunnen veel nuttige infor matie opdoen in twee boekjes die onlangs zijn verschenen in de Focus Elsevier-serie. In „200 Dia-tips" door Emile Voogel en Peter Keyser wordt op heldere wijze een aantal ad viezen gegeven om tot betere resultaten te komen bij het ma ken van kleurendia's. De tips strekken zich o.m. uit over kleur in het algemeen, tips voor de opname, de belichting, het ge bruiken van filters en voorzet- lenzen, de wijze van montage. Kortom, aan ieder aspect van het maken van kleurendia's wordt aandacht gewijd. Degenen die zich creatief willen uitleven, krijgen in „Diatrucs" door Cees van Leeuwen practi- sche aanwijzingen over de wijze waarop speciale effecten bereikt kunnen worden. De auteur be handelt o.m. effectfilter, drie kleurenbelichtingen, sandwich- montage, vloeistofdia's en over- vloeitechnieken. Het boek van Cees van Leeuwen valt vooral op door zijn duidelijke instruc tie en de eenvoudige middelen die worden aangegeven om ef fecten te bereiken. 200 Diatips door Emile Voogel en Peter Keyser. Uitgeverij Fo cus Elsevier, Amsterdam. Prijs 7,90. Diatrucs door Cees van Leeu wen. Uitgeverij Focus Elsevier, Amsterdan Prijs 7,90. De serie camerahoeken die vo rig jaar van start ging bij Focus Elsevier is nu verder uitgebreid met boeken over drie andere topmerken: Het Asahi Pentax- boek, Het Minoltareflexboek en het Nixonreflexboek. In deze boeken geven de au teurs informatie over de diverse systemen, objectieven en andere toebehoren. Gewezen wordt op de voordelen van deze systemen maar ook eventuele nadelen of beperkingen. Voor de beroepsfotograaf met studio of een fotograaf met technische opdrachten in het bijzonder is „De technische ca mera" door Rudolf Smit, be stemd. Het boek geeft beknopt Uw mening Voetbal of cabaret Betreft: het verslag van de wed strijd Feyenoord—F.C. Amster dam in uw krant van maandag 25 augustus 1975, 31e jaargang no. 9234 door de heer Herman van Bergem. Na bovenstaand verslag enige malen te hebben gelezen, heb ik me geprobeerd in te leven in de gedachten van de heer Herman van Bergem, waarin hij be weert: „EEN BEETJE SCHEIDSRECHTER HAD DI RECT GEREAGEERD EN ZULK EEN OPTREDEN NIET GETOLEREERD". Met deze op merking kan ik het alleen eens zijn, als hij stelt dat zulk een optreden niet getolereerd kan worden, maar dan: „VER-- VOORT IS EVENWEL GEEN BEETJE SCHEIDSRECHTER, HIJ IS HELEMAAL GEEN SCHEIDSRECHTER, DIE EVENWEL OM ONVER KLAARBARE REDENEN GE HANDHAAFD BLIJFT". Dit is natuurlijk een opmerking die alleen leken mogen zeggen, waar ik de heer Herman van Bergem niet in onder wil bren gen. Verder vraag ik mij af, of de heer Herman van Bergem naar een cabaretvoorstelling wil kij ken als hij meent dat „scheids rechter" Vervoort niet tegen een grapje kan. Willen wij niet allemaal naar goed en aantrekkelijk voetbal kijken. Een stadion is niet ge schikt voor een toneel of caba retvoorstelling, zoiets gebeurt in een schouwburg. Probeer als verslaggever niet alleen maar af te breken, ook al is het gemak kelijker dan een opbouwende kritiek te geven. Als scheidsrechter van de afde ling 's-Gravenhage zou ik gaar ne horen, dat de heer Herman van Bergem zich heeft opgege- _ven als deelnemer van de in. september startende scheids- rechterscursus en zodoende een opbouwende faktor te zijn in de scheidsrechterswereld. A. v. M., Den Hoorn Aan de Erasmusuniversiteit in Rotter dam zijn geslaagd voor het doctoraal examen in de rechtsgeleerdheid: E. J. van der Poel. Rijswijk, mej. J. H. B van der Meer. Maassluis. A. J. Schilpzand, Leiden. Aan de Technische Hogeschool te Delft zijn geslaagd voor de examens: kandi daatsexamen civiel-ingenleur: de heren N. X. C. Bax. Vlissingen; R. van den Berg, Heemstede: A. J. Bliek, Biervliet; J. Boender. Poortugaal; J. C. G. Bon- gaerts, Tegelen; H. A. N. Boomars. Ouderkerk a/d Amstel; J. A. Boon, 's- Gravenhage; N. C. A. van den Brink. Alblasserdam; A. N. M. van den Bronk, Santpoort; H. W. van der Burg. Velp; C. M. Cox. Beiier; E. Oil. Castricum; G. R. Doggenaar, Delft; L. M. Doornbos. Delft; R. C. Dorgelo, Rotterdam; J. C. van Dijk. Gouda; J. H. Dijkink. Delft; J. J. H. Egberts. Rijswijk; T. Elzinga, Ga rijp; R. J. M. Fiolet. Rotterdam; J. C. W. M. Gebroers, Tilburg: C. J. van Hassel. Rotterdam; H. de Heus. 's-Gra venhage; G. Heijdra. Delft; A. G. M. Heljmen. Delft. H. C. J. Hoogbruin, -Delft; L. de Hoogt. Dordrecht, H. van- Hoorn Utrecht; H. M. van den Houten. Driebergen; H. Houweling, Emmeloord; R. P. Humer, Muiden; G. P. J. Jansen, Delft; J. P. A. Jansen. 's-Graveland; P. J. M. Jansen, Delft; C. de Jong. Delft; H. G. de Jonge, Drachten; B. A. Jonge- maar duidelijk, aan de hand van praktijkvoorbeelden en te keningen, antwoord op de vele problemen die zich kunnen voordoen bij het gebruik van een technische camera. Het Asahi Pentaxboek door Wim Broekman. Uitgeverij Fo cus Elsevier, Amsterdam. Prijs 15,90. Het Minoltareflexboek door Wim Zwemmer. Uitgeverij Fo cus Elsevier, Amsterdam. Prijs 15,90. Het Nikonreflexboek door Jan Vorst. Uitgeverij Focus Else vier, Amsterdam. Prijs 15,90. De technische camera door Ru- dolf Smit. Uitgeverij Focus El sevier, Amsterdam. Prijs 16,90. rius, Utrecht; J. van Kempen, Leerdam; M. A. G. Kerkhof. Delft; H. Keyser, Badhoevedorp; W. H. Klos. Bennekom; T R Kooistra. Delft; E Koops, Delft; F. Koster. Oosterbeek; J. S. M. Kranen- dijk. Delft; J. A. M. Krieckaert, Hoogkar- spel; R. J. W. Kuiten. Delft; C. Leunis, Vlaardingen; A. C. Lindhoud, Moerka- pelle, W. A. J. M. van Loosbroek. Delft; G. J. Maas, Breda; G. W. J. Marseille. Rijswijk; W. H. Merckel. Amsterdam, M. van der Molen, Middelburg; R. J. Mooij- man, 's-Gravenhage; D. Oosterveld. Rijswijk; A. Penning. Voorburg; W. J. M. Peperkamp. Beneden-Leeuwen; K. C. A. Pieterse. Rotterdam; H. Pleizier. Groningen; H. J. Povel, Delft; J. P. G. Prins. Baart; J. de Reus, Barendrecht; G. A. B. Rietveld. Delft; H. Rietveld, Numansdorp; H. van Rossum, Zeist; G. J. Schoemaker, Eerbeek; J. W. Selder beek, Bussum; M. A. Siebel, Utrecht; J. W. Sip, Katwijk; K. A. Sloof. Capelle a/d IJssel; J. Stolk, Barendrecht; J. E. Stolk, Delft; J. Termorshuizen. Rotter dam; J. H. M. Urlings, Rijswijk; R. Veldhuizen van Zanten, Sassenheim; J. H. de Vente, Delft; J. P. Verbeek, Lei den; H. P. J. Vereijken, Tilburg; A. A. de Waard. Rotterdam; W. J. M. Welling. Utrecht; J. W. Wesseling. Ba rendrecht; A. P. Wiersma, Nijmegen; J. -A. Woelders. Laren; J. Woltjer. Heem stede; J. Wijtzes. Sneek; C. van Zand wijk, Nijmegen; F. H. van der Zee, Driebergen; H. E. Zonderland Doniage. Propaedeutisch examen civiel-ingenieur hts de heer P. G. M. Vroonhof. Sassen- oi apparaat met een wijzer en getallen. Met een hamer sla zo bloeiend tussen haar'rozen je op een paaltje dat in verbinding staat met de wijzer, en blauwe regen, zo lief als Hoe harder je kunt slaan, des te hoger springt de wijzer, schuurtje met geblokte gordijn- De sterkste slaat dus de wijzer het hoogst. En als de Hif'drnsteméth^chuX /n ™iz,er helemaal omhoog wordt geslagen klingelt er een fluisterde haar wel üen compli- klokje of gaat een stuk|e vuurwerk af. Heel handige mentjes toe. Na de dans ging de doe-het-zelvers zouden zo'n apparaat kunnen maken maar dichter in een hoekje zitten en de meeste van jullie zullen dat wel niet kunnen. En dat schreef terstond een gedicht. Hij geeft niets want we gaan het anders doen. Je maakt van was verrukt over zijn eigen zin- een stuk karton met cijfers, zoals je op de tekening ziet, zikanten^Probeer een'melodTë ie eigen kop-van-Jut. Je neemt een dobbelsteen en werpt te maken die past bij deze scho- om de beurt- Het 9etal dat je gooit, vermenigvuldig je ne woorden", vroeg hij. En de rnet tien, anders kun je niet aan de getallen komen op beste muzikant speelde een me- je kop-van-Jut. Elke keer dat je gooit, moet je hoger lodie die precies paste bij de gooien. Dus als je de eerste keer een drie hebt gegooid, schone woorden diede dichter moet je de v0|gend keer ten minste vier gooien. Gooi minder, dan "moet je opnieuw beginnen" Wie steeds daama ging het dansen voort, 'S „opgeklommen" met gooien en tenslotte de zes (dus Alleen de dichter begon aan een zestig) heeft gegooid, is winnaar. Dat ben je natuurlijk nieuw vers.Hij schreef de ook als je meteen de zes gooit, hele avond en werd méér ver liefd op zijn eigen woorden dan J op het meisje zelf. Hij had zijn gedichten meer lief dan alles op de wereld. De tuinman zag dat en begreep het. „Die man schrijft gedichten over de schoonheid van een meisje dat daartussen lééft. De tuinman zette de bloempot van zijn hoofd, greep .het meisje om haar middel en zwierde met haar rond dat het een lieve lust was. Door het dansen sneed de snoeischaar een paar rozenran- ken af. De fluwelen bloemen werden lelijk gehavend. Maar Paulus de Boskabouter DE BOEBOMEN JEAN DULIEU Salomo was nogal overstuur na zijn bun buurt als je leven je lief is!" moed ontbrak, zette hij al zijn veren smadelijke nederlaag. Voor hij over- Oehoeboeroe voelde zich wel een en een grote stem op 'Oehoeboeroe haast wegfladderde, vloog hij nog beetje schuldig, want tenslotte was is niet bang voor Boebomen,' brulde even langs Oehoeboeroe om hem te bij het geweest die Salomo naar de hij. Voor hij echter drie stappen in waarschuwen. 'Dat zijn geen bomen, boze Boebeesten had gestuurd. Om de richting van het gevaar had kun- dat zijn beesten!' kraste hij. 'Blijf uit te laten zien dat bet hemzelf niet aan nen zetten, had een Boeboom hem al gegrepen met zijn houtige vingers. Suske en Wiske De vinnige Viking het niet eens. Want de tuinman veel geleden had. De winnares mocht op het jarige paard, dat met rozetten versierd was, een rondje rijden en werd luid toe- Mijn rozen en muurbloemen zul- gejuicht. De dichter stond onder de toeschouwers. En er viel hem terstond een nieuw gedicht in. Hij zag hoe gehavend de bloe men van het mooie schuurtje waren en schreef meteen een vers over de herfststorm die als Ook de tuinman keek toe, maar hij verlangde naar het einde van het feest om de winnares naar huis te kunnen brengen en voor haar een stokoud rijmpje op te zeggen: Bloemen verwelken, scheepjes vergaan. Maar onze liefde blijft eeuwig bestaan. Dargaud S.A. -1975

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 11