CHARISMATISCHE BEWEGING IN V.S. KRITISCH GEVOLGD Jumping Jewels terug van weggeweest Reken er maar op, dat wij het weer helemaal gaan maken Haagse top-poppers beleven na tien jaar hun glorieuze wederopstanding Opnieuw vijftien E jaar voorfj bisschop l Tji LEIDSE COURANT/ Sinds is gebleken, dat de nostalgie in krampachtig welvaartsland een commerciële bestseller is, heb ben slimme vogels zich gehaast om het verleden leeg te hozen. De krakemikkerige kitsch, die op zolders en in pakhuizen onder stof bedolven lag kwam opeens weer tevoorschijn. Porceleinen nachtspiegels, grootmoeders neteldoek, grootvaders kwispedoor, spiegels met het noodweer van 1920 erin, soepjurken uit de crisistijd en Victoriaanse prullen verdrongen de moderne vormgeving en werden door de jeugd verheven tot onverbiddelijke lustobjecten. De eigentijdse leunstoel van chroom en canvas moest net afleggen tegen de trijpen crapeaud met vliegende mot en de verantwoorde bedverlichting, goedgekeurd door de Nederlandse vereniging van huisvrouwen, doofde spontaan in het flakkerend schijnsel van de opgedolven olie lamp. Nu het voltooid verleden zo duidelijk „in" is en als belegging de aandelen Koninklijke Olie allang over vleugeld heeft was het logisch en onvermijdelijk, dat ook de goddelijke sound der zestiger jaren op aarde terugkeerde. En waarachtig, dat heerlijk ogenblik is nu, aan het einde van een lange, hete zomer aangebroken: The Jumping Jewels, tien jaar geleden onder luid gekrakeel ten grave gedragen, zijn uit het schimmenrijk herrezen. De ritme-gitaren janken weer als vanouds en uit de drums stijgt opnieuw het obsederend tam-tam-geluid op, dat de boodschap van vroeger doorgeeft aan het vader land. Wie de kersverse langspeelplaat der electro- nisch geladen Hagenaars draait heeft het geruststel lend gevoel, dat er sinds 1965 niets veranderd is. Dezelfde smeuige klanken glijden botermals uit de luidspreker, de vertrouwde krakers als Wheels, Swinging on a star en Love Letters beuken de oren van de fans van toen. Het feest der herkenning is losgebarsten. Herinneringen HERMAN BATELAAN: 99 Luisterend naar de twaalf nieuwe en oude stampers, die de herboren Jumping Jewels in de groeven van „For Ever Yours" hebben laten persen komen de herinneringen vanzelf terug. Weet je nog wel oudje? Zie je hem nog staan, mooie Johnny met zijn Sofietje, mooie Joop, die in het begin amper drie akkoorden uit zijn gitaar kon slaan en via een spoedcursus werd omgebouwd tot instantpopmusi cus? Het amateurisme vierde in die gelukzalige dagen hoogtij, maar bij gebrek aan vergelijkingsma teriaal stormden de Jewels ongehinderd naar de top van de hitparade. Andere groepen verschenen in die tijd met kindergitaren op de bühne en klopten hun sound op via oude radio's, die ze van thuis hadden meegenomen. Maar de Jewels kwamen op het popfront met peperdure versterkers, Fender-gi- taren uit Amerika en de eerste Framus-basgitaar. A raison van ettelijke duizenden guldens rolden ze de electronische loper uit, waarover ze ver vóór de concurrenten uit naar het Walhalla snelden. Als scholieren kregen ze een lucratief contract van de Dienst Welzijnszorg aangeboden, die hen na school tijd langs alle kazernes en legerplaatsen in Neder land dreef. Bij een populariteitspoll van Muziekex- press kregen ze vijftig procent van de stemmen en drie jaar achtereen werden zij uitgeroepen tot de de winkels uit en in 36 landen waren ze niet weg te branden uit de hitparade. In die dagen leek er geen einde te komen aan het successprookje van The Jumping Jewels. Er kwam een tournee door het Midden-Oosten, ze waren de sensatie van Singapore, traden daar twee keer per avond op voor 4000 zwijmelende fans, die na elk nummer het podium bestormden en de groep bedol ven onder welriekende orchideeën. Op die reis namen ze 44 collies bagage mee, waarvoor grif 160.000 gulden aan transportkosten werden betaald. Daarna werden ze door spullebaas Toni Boltini ingelijfd bij zijn circus. Er volgde een tournee langs 500 Nederlandse steden en dorpen. De toekomst van de Jewels leek voorgoed te zijn verzekerd. Jewels voortaan met zanger Rob de Nijs zouden musiceren en niet langer samenwerkten met hun manager Herman Batelaan. Deze Haagse wasbaas in ruste, die zich had doodgeknokt om zijn groep wereldbekendheid te geven sleepte zijn boys voor de rechter. Het leek een gevecht van David tegen Goliath, maar Batelaan zegevierde. Op straffe van een dwangsom werden de Jewels gedwongen om verder te werken met him oude manager. Na die uitspraak zei Batelaan: „Het is natuurlijk afschuwelijk om zo'n meningsverschil in de recht zaal uit te vechten, maar ik kon niet anders. Ik wilde voor eens en altijd weten, of iemand zijn contract zonder meer als een waardeloos vodje papier kan verscheuren. Voor mij is afspraak nog steeds afspraak. Plicht is plicht Dat was duizend jaar vóór Christus al zo en dat geldt nog steeds". In die decembermaand van 1965 zei hij ook: „Ik laat de deur voor vergelijk wijd open staan. Je hebt samen iets opgebouwd, samen heb je naar het succes toegewerkt. De Jewels zijn een stuk van mijn leven geworden, daar heb je voor geploeterd en gesjouwd. In vijf jaar heb ik me geen vakantie gegund, elke cent, die we verdienden is gestoken in nieuwe costuums, betere installaties. Ik ben Klap The Jumping Jewels in nieuwe versie: staande van links naar rechts Johan, Paul, Freddy en Peter, zittend lead-gitarist Hans van Eijk. leraar, vriend, klusjesman en biechtvader tegelijk. Als ze wat bereikt hebben hebben ze dat mede aan mij te danken." Voet bij stuk Batelaan hield voet bij stuk. Een aangekondigd optreden van The Jewels met Rob de Nijs in het Scheveningse Kurhaus ging niet door, omdat hij zijn onverbiddelijk veto uitsprak. In de kleedkamer zei de vaderlandse tuinkaDouter Willy Alberti die avond, dat de artiesten uit de Batelaan-stal voortaan genadeloos geboycot zouden worden. Hij deed deze uitspraak als kortstondige schoonvader in spe van mooie Jewel Joop Oonk, die korte tijd later zou trouwen met zijn dochter Willeke. Maar Batelaan week geen duimbreed. Ook niet voor de afkoopsom van 40 mille, die Phonogram hem aanbood in ruil voor het contract met de Jewels. „De rechter heeft een eerlijke uitspraak gedaan", herhaalde hij, „Laten ze beginnen met zich daaraan te houden. Daarna wil ik alles voor de jongens doen". Aan de wilg "En terwijl het succes voortwoedde kwam totaal onverwacht de doodklap. Phonogram, volle dochter van reus Philips kondigde aan, dat de Jumping Manager Herman Batelaan: ,,De Jewels gaan het weer maken. Reken maar van „yes". Het hoefde al niet meer. De Jewels hingen hun gitaren aan de hoge wilg en de meest succesvolle popformatie van Nederland viel reddeloos uit el kaar. The Jumping Jewels waren voltooid verleden tijd geworden. We schrijven december 1965. Bij de rebellerende muzikanten behoorde ook de ex-Rijswijker Hans van Eijk, lead-gitarist en muzi kaal brein van de groep. Hij had samengespeeld met Rein de Vries, de Nederlandse Cliff Richard en met Willy Wissink van de Giants. „Ik dacht, dat ik niet kon leven zonder muziek", zegt hij nu, „maar in 1965 heb ik toch van de ene dag op de andere mijn gitaar verkocht. Ik was het compleet zat. Ik had mijn buik vol van de ruzies en het gekonkeL In 1965 was de kameraadschap in de groep allang verdwenen. In feite baalden we er allemaal van. Ik heb het precies drie jaar volgehouden. Geen muziek gemaakt en me nauwelijks bemoeid met het popgebeuren. Daarna ben ik toch weer voorzichtig begonnen. Ik vond het plotseling einde van de Jewels onbevredigend. Het had niet gehoeven. We stonden immers geheid aan de top, toen de groep uit elkaar ging." Wederopstanding Na ruggespraak met ex-manager Batelaan, die uit geweken was naar Spanje besloten beiden om The Ex-lead-gitarist nu ambtenaar Hans van Eijk heeft er voor gezorgd, dat er weer schot zit in de glanscarrière van The Jumping Jewels. Jumping Jewels nieuw leven in te blazen. De ma6 lijkheid was alleen, dat de oude formatie niet mée beschikbaar was. Joop Oonk was na zijn huwelrr met Willeke Alberti naar Frankrijk getrokken o- als druivenplukker over hemel en aarde te medilii ren, drummer Kees Kranenburg junior herstelde ml van een zwaar auto-ongeluk en ex-ritmegitarist Tjl be Veeloo bleek inmiddels te zijn omgeturnd f succesvol huisvader zonder muzikale aspiratit Zanger Johnny Lion ten slotte meende, dat zj nieuwe profetenrol in Amsterdam niet te combil ren was met pop. De tweede versie van The Jumping Jewels he( dan ook slechts twee vertrouwde gezichten: h ernstige, gebrilde gelaat van ambtenaar Hans vi Eijk en het gebruinde terriershoofd van manag „En reken maar van „yes", dat we het weer gar maken", deelt Batelaan strijdlustig mee, „de Juf ping Jewels zijn terug van weggeweest en dat i Nederland weten. Van de eerste plaat zijn er inmi dels al 10.000 verkocht. Aan een gloednieuwe sing, wordt momenteel hard gewerkt. Als dat geen supé kraker wordt ben ik geen Batelaan". P Een vluchtig onderzoek maakt duidelijk, dat de mie tegenover ons wel degelijk Batelaan is. ei We kunnen- dus nog wat beleven in de komenw tijd. tl LEO THURINij Kerk en wereld De groei van de charismati sche beweging onder de chris tenen zich uitend in een grote ontvankelijkheid voor de werking van de Heilige Geest vindt overal ter we reld tegenwoordig een positie ve waardering. Dat sluit niet uit, dat de ontwikkeling met een zekere voorzichtigheid wordt gevolgd. Met name ten aanzien van de charismati sche beweging in de Verenig de Staten vallen er kritische geluiden te beluisteren. De charismatische beweging met haar handoplegging, haar spreken in tongen, gebedsge nezing en dergelijke, die in tal van christelijke kerken van de Ver. Staten groeiende is, vindt vooral uitbreiding in de r.k. kerk in Noord-Amerika. Er worden overal charismatische leefgemeenschappen gevormd, waarin gezinnen en vrijgezel len in grote communes samen wonen. Zij zijn echter inter kerkelijk van instelling, zodat deze katholieke gemeenschap pen ook protestantse deelne mers kennen. De grootste cha rismatische commune bevindt zich in Ann Arbor in de staat Michigan. Deze telt vijftien honderd volwassenen. Derge lijke gemeenschappen bevin den zich in South Bend met 250 volwassenen en 125 kinde ren, en in Minneapolis met 250 tot 300 volwassen leden. De opmerkelijke groei van de charismatische beweging houdt de kerken in de Ver. Staten bezig. Voorlopig zijn de leidende instanties, zoals de bisschoppenconferenties en synodes, nog voorzichtig in hun uitlatingen. Zij veroorde len noch juichen. Maar inmid dels is wel een waarschuwend rapport gepubliceerd van de hand van dr. William Storey, hoogleraar in de liturgie en kerkgeschiedenis aan de uni versiteit van Notre Dame. Dr. Storey, die zelf lid is ge weest van de charismatische beweging maar deze inmiddels heeft verlaten, heeft ernstig gewaarschuwd tegen uitwas sen binnen de charismatische beweging. In e sley van South Bend Fort Wayne, signaleert hij in de „true house commune" in South Bend gevallen van on verantwoord exorcisme en van extreme psychologische druk op de leden van de gemeen schap. Deze commune is overi gens opgeheven en vervangen door een nieuwe gemeen schap. Dr. Storey wijst er op, dat de uitwassen, die hij in South- Bend constateerde, tot op gro te hoogte ook typerend zijn voor andere charismatische communes. De ervaringen van dr. Storey zijn voor het Ameri kaanse katholieke weekblad „National Catholic Reporter" in Kansas City aanleiding ge weest uitvoerig aandacht aan de charismatische beweging, die ook wel Pinksterbeweging wordt genoemd, te besteden. In een viertal artikelen spreekt het katholieke weekblad zijn waardering uit voor gebezigde praktijken als handoplegging, het spreken in tongen en de gebedsgenezing. Maar het blad waarschuwt, dat waar de cha rismatische beweging een „bij na totale onderwerping" van haar leden eist, een onderzoek op zijn plaats is. Andere critici vragen zich af of er werkelijk wel sprake is van een geestelijke vernieu wing en van consequent vol gen van het evangelie. Zij me nen, dat de leden van charis matische bewegingen eerder gemotiveerd worden door een vlucht voor de werkelijkheid en voor hun verantwoordelijk heid in en voor de hedendaag se ingewikkelde maatschappij. De charismatische gemeen schappen zouden daarvoor een vluchtplaats worden voor mensen, die de verantwoorde lijkheid voor de politieke en maatschappelijke taken aan anderen overlaten. Van de zij de der charismatici wordt er daarentegen op gewezen, dat zij zich wel bekommeren om maatschappelijke problemen en met name het alcoholmis bruik en de drugsverslaving bestrijden. /COrfö mQtt&n Almen de predikatie hield. Deze week wordt in Trier een internationaal wetenschappe lijk congres over de liturgie gehouden. Ongeveer negentig deskundigen uit de gehele we reld, behorend tot de Societas Liturgica, nemen eraan deel. Vandaag was er een oecume nische vesperdienst in de dom van Trier, tijdens welke de voorzitter van het genoot schap, prof. Jean Jacques von De Russische ikonenschilder Nikolai Sjelechov gaat op 9 september van West-Duitsland naar Canada op uitnodiging van de orthodoxe aartsbis schop daar. Sjelechov (63) is een van de laatste beoefenaars van de eeuwenoude klassieke ikonen-schilderkunst. In Cana da en ook in de Verenigde Staten wachten hem talrijke opdrachten van de kerken der Russische, Roemeense, Griek se en Joegoslavische immi granten. Bisschoppen en vertegen woordigers van negentien La- tijnsamerikaanse bisschop penconferenties hebben in Emmaus bij Panama City ge sproken over de sociale en economische situatie in La- tijns-Amerika en de stand van het kerkelijk ontwikkelings werk. Besproken werden mo dellen voor ontwikkelingspo litiek, aanpak en prioriteiten, alsmede inspraak door de ont vangende landen bij de hulp verlening. Ook werden de ac tiviteiten van de grote hulpor ganisaties geanaliseerd. Ongeveer 58.500 jongens en meisjes hebben bij het begin van het jaar in West-Duitsland deelgenomen aan het zingen van Driekoningenliederen langs de deuren in meer dan vierduizend parochies. Deze activiteit blijkt nu het record bedrag van meer dan vier mil joen gulden te hebben opge bracht. Het geld is bestemd voor steun aan kinderen en jongeren in de missielanden. In het bijzonder gaat de steun naar geestelijk- en lichamelijk gehandicapte kinderen in Zuid-Korea, Korea, Japan en Peru. Er is ruim zes ton meer bijeen gezongen dan vorig jaar. Ds. Lutiko Handojo (38) van de chr. gereformeerde kerk van Indonesië is deze week begonnen aan zijn werk in de hervormde gemeente van Maassluis. Met vrouw en vier kinderen kwam hij vorig jaar naar Nederland in het kader van de uitwisseling tussen zusterkerken van zendelingen. De hervormde raad voor de zending sprak al in 1970 de wens uit, dat leden van Indo nesische kerken naar Europa en Amerika zouden gaan voor de verkondiging van het evan gelie. Het opperste gerechtshof van Zuid-Korea heeft de 53-jarige r.k. bisschop Daniel Tji Hak Soen veroordeeld tot vijftien jaar gevangenisstraf. Vorig jaar augustus had een militaire rechtbank de bisschop eveneens tot vijftien jaar veroordeeld, maar door bemiddeling van ve le kerkelijke en wereldlijke au toriteiten werd de bisschop weer op vrije voeten gesteld. Bisschop Tji komt uit Noord- Korea. Terwijl hij zich daar voorbereidde op het priester schap, werd hij door communis ten gevangen genomen. Hij slaagde erin te vluchten naar Zuid-Korea, waar hij de pries terwijding ontving. Sinds 1967 is hij bisschop van Won Ju. In Zuid-Korea is hij zeer gezien vanwege zijn werk voor armen en noodlijdenden. Ook kreeg hij van regeringszijde veel waarde ring voor zijn hulpactie bij de watersnood in 1972. Toen echter bisschop Tji zich in toenemende mate keerde tegen de verdwij ning van de democratische vrij heden en tegen de verandering van Zuid-Korea tot een totalitai re staat, kwam hij in conflict met het regime van president Park. Tijdens een reis door Europa, in de zomer van het vorig jaar, bereikte bisschop Tji de waar schuwing, dat de Zuidkoreaanse veiligheidsdienst hem wilde ar resteren. Desondanks keerde hij naar zijn land terug, waar hij bij aankpmst op het vliegveld van Seoel werd gearresteerd. Vóór zijn proces gaf hij een verklaring uit, waarin hij de politiek van president Park een „wrede schending van het na tuurrecht" noemde. De militaire rechtbank voerde, volgens hem, schijnvertoningen op en was niet meer dan een „marionet", die niet vrij en naar eigen goed dunken kon handelen. Na een proces van drie weken werd JfV vangenisstraf veroordet slaagde erin vanuit de nis een verklaring smokkelen, waarin hij dat de beschuldigingei hem „geen grond hadden i alleen een voorwendsel „om mij te kunnen straffen x het zeggen van de waarheid"]! Hij zei tevens te willen aan de zijde van de „goede t rechtloze mensen, die het van gevangenschap moeten dergaan". Door tussenkomst van de 1 naai van Seoel, van de Hei Stoel en van vele persoonlij! den uit de gehele wereld wei bisschop Tji in februari i jaar uit de gevangenis gen. Hij bleef daarna bij kritiek op de regering en zei, c ook de bisschoppenconfei een orgaan moest zijn dat komt voor de rechten van mens en de gerechtigheid". Sindsdien is er van priesters leken een duidelijk protest t. gen het bewind van Park. Doof n de veroordeling van bisschop Tji bereikten de spanningen tu: sen regering en kerk een i hoogtepunt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 6