NIPKOW EN T GEZONDE VERSTAND vT Interview met Sadat van Egypte bij AVRO VARA blijft zoeken naar talent BEELD SPRAAK TELEVISIE VANAVONC TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK PAGINA 2 MAANDAG 25 AUGUSTUS 19 De VARA-tv-rubriek „Zo was het" heeft on gewild tot effect, dat het kaf van het koren, de vijanden van de vrienden-van-de-VARA worden gescheiden. De VARA beschikte in het verleden over voortreffelijke amuseurs en gaf geestige en artistiek begaafde lieden ruim de kans om de kijkers indringend te vermaken. Zet ze maar op een rijtje: Rudi Carrell, Mies Bouwman, Wim de Bie en Kees van Kooten, Wim Kan, Tom Manders, Rinus Ferdinandusse en voorts rubrieken als Hadi- massa, Zo is het toevallig ook nog eens een keer etc. Bij veel rtv-recensenten is het momenteel juichen geblazen, zelfs bij hen die vroeger nogal eens bedenkingen opperden tegen al te vrije VARA-humor. De tolerantie is de laatste jaren wat groter geworden en bovendien wordt deze juichende stemming in de hand gewerkt door de selectie, die men in het terugblikkende „Zo was het" toepast. Men krijgt alleen het allerbeste te zien. De zwakke punten blijven achterwege en daarop richtte zich in het verleden veelal de kritiek. Ziet men al het beste van het beste nog eens terug en zet men daarnaast de eeuwige vraag naar talent, dat er altijd te kort is, dan realiseert men zich nu achteraf pas tenvolle over welk een voortreffelijke stel artiesten de VARA-voorheen de beschikking had, na zorg vuldige begeleiding van de nieuwkomers bin nen het blikveld van de camera. Pas nu de spoeling wat dunner blijkt te zijn geworden, worden we gewaar hoe rijk het verleden gevuld was met kwaliteit. Maar hier en daar duiken ook duidelijke niet-vrienden van de VARA op om aan de hand van „Zo was het" deze omroep voor de voeten te werpen, dat zij er tegenwoordig niets, maar dan ook helemaal niets van brouwt. En toch speurt men ook bij de VARA voort durend naar goed tot redelijk talent. Maar er is een aanloopperiode nodig om tot een zekere hoogte te geraken. Voor de VARA is Jop Pannekoek hevig in de weer geweest om het duo Neerlands Hoop van zaalartiesten om te bouwen tot tv-artiesten. Rudi en Mies hebben er een aantal jaren over gedaan om daar te komen waar zij op eenzame hoogte het volk amuseerden. En Wim en Kees hebben het vak via de VARA-radio ook van de grond af moeten leren. Intussen gaat VARA-hoofd amusement Joop Koopman onverdroten voort met het leggen van contacten met artiesten. Nog dit jaar zal men het een en ander te zien krijgen van het duo Cox en Halsema op de VARA-tv. Verder hoopt de VARA een vruchtbaar gebruik te kunnen maken van de opvallende, ten dele nog verborgen talenten van Robert Long. Deze kan meer dan liedjes schrijven en zin gen. In de Amsterdamse cabaretshow „Scherts, satire, songs en ander snoepgoed" van Dimitri Frenkel Frank heeft Robert zich ook van een andere zijde laten zien. Volgens insiders beschikt Robert over een aangename en natuurlijke charme om mensen voor zich in te nemen naast zeer soepele trekken in zijn karakter. Mocht een regisseur erin slagen die via een camera op het publiek over te bren gen, zonder dat de man zelf over het paard getild raakt, dan krijgen we er binnenkort een alom beminde tv-persoonlijkheid bij. Frans en Gerard weten nog niet of ze het volgende seizoen nog wel samen zullen doen Robert Long schijnt de beschikking te hebben over een innemende per soonlijkheid Wat Gerard en Frans betreft, de VARA zóu hen graag aan zich willen binden. Zelf zeggen zij zich het best bij de VARA thuis te voelen. In het komende seizoen hebben zij echter teveel theaterverplichtingen dan dat zij aan meer uitgebreid tv-werk kunnen denken. Mo gelijk zit het erin zoals wij reeds meldden dat zij in het volgende seizoen avondvul lend werk voor de VARA gaan doen. Daar is heel voorzichtig al over gepraat, want nie mand wil zich nog binden. Gerard Cox: „Dat heeft niet alleen te maken met de identiteit van de VARA, waarbij wij ons wel thuis voelen. Maar er staat nog niets vast over onze toekomstplannen. Blijven Frans en ik samen of gaan we elk een eigen weg? Ik weet het niet. Voor een artiest is verder heel belangrijk hoe hij en zijn werk op de kijker overkomen. Dat wordt bepaald door de regisseur waaraan hij zich onder werpt. Ook daar zullen we het uitvoerig over moeten hebben alvorens we ons uitleveren aan de tv". Zodoende is er momenteel bij de VARA veel onzeker. Wel staat vast, dat we nu eindelijk de musical „Pieter Jelles" krijgen, waaraan Jaap v.d. Merwe al enige jaren werkt. Volgens Jaap beschikte Troelstra over een romanti sche geest. Die zal men terug vinden in dit anekdotisch spektakel, dat geënt is op de sociale realiteit van die dagen. Vergeleken met het buitenland schijnen we nog niet zo'n beroerde tv te hebben. Kritiek blijft op zijn plaats, maar we zijn er bepaald niet tegen als er veel geprezen wordt. Van ons mag men dagelijks gulden bokalen en vetleren medailles uitreiken aan elke Hilver summer die tot het scherm weet door te dringen, maar dat gaat wel snel vervelen. Dit laatste zit er een beetje in nu kort na het bekend worden van de verleende Nipkow- schijf door rtv-kritici aan „Culemborg bijv." enkele rtv-critici en columnisten lieten weten het niet eens te zijn met deze toekenning. Om hun verontwaardiging lucht te geven stelden zij in allerijl een eenmalige prijs in. Zij noem den die de „Prijs van het Gezonde Verstand" en lieten deze tekst graveren in een vergulde bokaal alsmede in een legpenning. Deze stof felijke blijken van diepe dankbaarheid gaan zij uitreiken aan de volgens hen wezenlijke vernieuwers van de tv, de heren Wim Schip pers en Wim v.d. Linden, de twee Wimmen die naam hebben gemaakt met Haché, Servet, Hoepla, van Oekel en wat dies meer zij. Nogmaals, van ons mag het, maar het wekt wel verbazing als bij de instellers van deze alternatieve prijs zich rtv-kritici bevinden, die tijdens de discussies over de Nipkow-schijf ofwel niet aanwezig waren ofwel niet de moeite hebben genomen om iets ten gunste van de beide Wimmen te zeggen. Neem Henk Hofland van NRC-Handelsblad. Hij was niet aanwezig, maar liet zich vertegenwoordigen door zijn collega Nol van Dijk. Deze heeft voor „Culemborg bijv." gestemd en met geen woord gerept over de verdiensten van de beide Wimmen. Neem Bert v.d. Veer van het Utr. Nieuwsblad, die in eerste instantie aan de Van Speijkshow de prijs wilde toekennen. Ton van Dijk van de Nieuwe Revue stemde eveneens voor „Culemborg bijv.", koos niet tijdens de discussies, maar pas de volgende dag partij voor de twee Wimmen. Bestuurslid Peter van Bueren van de Stich ting Nipkow-schijf: „Op deze wijze kan Zoete melk zijn eigen alternatieve Tour de France winnen". Bovendien maken op deze wijze de dissidente juryleden de Nipkow-schijf tot een farce. Tij dens de discussies viel in eerste instantie slechts eenmaal de naam Wim en wel in verband met het tv-spel „Martha". Een ander jurylid nam het op voor van Oekel's „Disco- hoek". Toen deze beide programma's geen kans maakten, werd geprobeerd om in de beoordeling te betrekken al het werk van deze mensen in de afgelopen jaren. Dit voorstel werd verworpen, omdat er terecht werd ge meend, dat er voor de toekenning van de schijf in elk geval moet worden uitgegaan van een geslaagd programma in het afgelopen seizoen. Vele half-geslaagde vernieuwingen vórmen samen niet een nieuw en goed pro gramma. Daar bleef het bij. Maar dit zijn slechts formaliteiten met betrek king tot informeel jureel gedrag. Uitgaande van gezond verstand, wat de dissidente juryle den doen, zijn er wezenlijker redenep om de beide Wimmen niet voor een prijs in aanmer king te laten komen, althans voorlopig niet. Zij vertegenwoordigen voor ons land de kunststroming Fluxus, die zich beweegt in het vaarwater van de popart. Zij hebben bijv. in alle ernst een flesje prik in zee uitgegoten en riepen daarbij uit, dat zij de zee verrijkt hadden met iets wat er voordien niet was. Kom er maar eens op. In de sfeer van de beeldende kunst pleegden zij meer van dit soort openbaar beleden bedenksels. Later kre gen zij kansen in die andere vorm van beel dende kunst, die wij sedert een kwarteeuw als televisie kennen. Ook die begonnen zij op zeker moment pop-artificieel te bestoken, din gen te doen die van het normale patroon afwijken, kunst te zien in de alledaagse bana liteiten. Blijkens eerdere uitlatingen, maar laatstelijk gedaan in „Skoop", het filmblad De twee Wimmen, Schippers links, achten het hun taak om de tv-kijkers te ergeren dat voortaan ook wat aan tv wil gaan doen, staat de beide Wimmen slechts één doel voor ogen, letterlijk aldus verwoord: „Als de kij kers zich ergeren, noemen wij dat succes hebben". In dat opzicht hebben zij hun doel bereikt. Zij gooien stenen in vijvers en ontre gelen en verstoren het normale kijkpatroon. Dat is hun goed recht en daarmee laten zij zich kennen als avant-gardisten, mensen met een voorhoede-functie. Zij plaatsen zich na drukkelijk buiten het geijkte artistieke tv-ver- keer, werken vanuit de positie van niet-begre- pen verschoppelingen. Daar ligt hun kracht en hun betekenis. Geven wij deze mensen prijzen, dan halen wij hen binnen in onze kring, ontnemen wij hen de prikkel om ons te blijven ergeren. Met hun erkenning houden zij op een functie te hebben. Avant garde dient miskend te blijven om vruchtbaar en bevruchtend te kunnen werken. De mensen van „Gezond Verstand" bewijzen de beide Wimmen en de Ned. tv derhalve geen dienst met hun dissidente houding, hun escapade, hun bokaal en hun alternatieve legpenning. HOU HET SCHERM IN HET OOG "Een diplomaat van wereld klasse", "een man, die in een paar jaar meer voor Egypte heeft gedaan dan Abdel Nasser in achttien jaar". Dat zijn twee uitspraken van bewonderaars van de man die sinds 1970 pre sident is van Egypte: Anwar El Sadat. Zijn vijanden hebben ui teraard minder vleiende ge dachten, maar toch kunnen ook zij niet om het feit heen, dat Sadat zeer nadrukkelijk zijn persoonlijke stempel drukt op de politiek van het Midden Oosten. De AVRO zendt een interview uit dat lord Chalfont met Sadat had. Ned. I, 21.50 uur. Texas "Texas in Holland" komt uit Slagharen, waar ook aanwezig zijn de Tumbleweeds, Hans Sommer en de Sommerset, Jack Jersey, Kitty Prins en The Last Pioneers, Gerd Demeyer en de Duitse groep Truck Stop. Alle maal voor een programma vol country- en westernmuziek, te gen het decor van 400 pony's, een kampvuur en huifkarren. Ned. I, 20.21 uur FBI Dick van Dyke De voortvluchtige misdadiger Frank Welles keert uit Mexico rv_, r» i rr»- i t» naar VS terug. Maar een Dick van Dyker (Dick Preston op grensbeambte herkent Frank en tv) krijgt het hard te verduren |e2e hem Frank wanneer hij een vechtsetoe vlucht naar ien mi d Nikos moet spelen met een acteur die Kapralos, maar deze is helemaal SSSJSTEJSli» de war door de dood van zijn Jack Jersey als een soort zingende cowboy te pony ir j. L ju j in uc wdi uuui ut; ui beschad'gd, bedhouden maar dochter Het meisje wil naar de studio, omdat hij - bang is dat de te hard vechten de acteur zijn plaats wil inne men. De deur van de slaapka mer wordt dus afgesloten, maar te veel heroïne hebben gebruikt, haar toegediend door een vriend. Frank Welles belooft die vriend om zeep te helpen. Ned. II, 20.21 uur. In Texas in Holland doet zingende cowgirl te lijken Zomer '75 "Soul train" is de titel van een programma dat in Amerika al geruime tijd wordt uitgezonden, waarin uitsluitend door negerar tiesten gezongen en gedanste muziek voorkomt. De TROS Ned. II, 22.20 Kitty Prins haar best op een zendt vanavond hoogtepunten van dit programma uit. Onder de namen die in het programma voorkomen: The O'Jays, Gladys Knight, Johnny Mathis, The Jackson Five en B.B. King. NOS/NOT 11.10 Schooltelevisie Teleac 18.15 Graven naar het verleden NOS 18.45 Minimolen 18.55 Journaal AVRO 19.05 Lach eens naar de fotograaf 19.30 The New Dick van Dyke Show NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Texas in Holland 21.00 Alle Hens 21.50 Sadat, president van Egypte 22.40 Symbiose NOS 22.44 Journaal 22.49 Sport NEDERLAND II NOS 18.45 Minimolen 18.55 Journaal TROS 19.05 Doctor Who 19.30 NL Tippers NOS 20.00 Journaal TROS 20.21 De F.B.I. 21.10 Maude 22.40 Aktua TV 22.20 Zomer '75 NOS 22.50 Journaal DUITSLAND I 18.00 Intermezzo. 18.02 Klass. mui 18.08 Ein Haus fur uns, tv-serie. 1 Akt. 19.20 Ein Haus fur uns, (vervi 20.00 Jour. en weerbericht 2015 i 21.00 Alles of niets. kwis. 21.45 Rep over Luxemburg. 22.30 Journ., k mentaar en weerbericht. 22.50-2 Sport: Atletiek. DUITSLAND II 18.20 Diana, tv-serie. 18.55 Main mannchen. 19.00 Journ. 19.30 Film i de auteur Simmel. 20.15 Report, o de NASA, 21 00 Journ. 21.15 Die Lel des jungen Bohacek, Tsjechoslowaï film uit 1968. 22.45 Journ. BELGIE NEDERLANDS 18.40 Paulus de boskabouter. Klein, klein kleutertje. 19.00 Rep Wielrennen. 19.40 Meded. en weei richt. 19.45 Journ. 20.15 Arabella. 1 21.45 Report. Wielrennen 22.40 J NEDERLAND I 15.00 Van hart tot hart HILVERSUM I TROS: 18.30 Nws. 18.41 Belcanto-con cert. EO: 20.00 (S) Achter de horizon van het zomergebeuren: gesprekken en muziek. 21.15 Avondoverdenking. Ze vendedagadventisten; 21.30 God en de wreldmacht NOS: 2145 Eurolight. 22 25 Bond Zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV 22.40 (S) Hier en Nu. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. 23.20 N.O.S.-Jazz Jazz in aktie. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II EO 18.00 Nws. 18.11 Klankbord 18.30 (S) Jeugdtoer; Manuel - hoorspel. 19.00 Orgelbespeling. 19.25 (S) Wij hebben een woord voor de wereld, gew muziek. 19 45 Bijbelstudie. NCRV: 2( Nws. 20.05 (S) L'lncoronazione dl P pea, opera van Ciaudi Monteve 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. Joost mag niet eten. AVRO: 19.02 d loopt achter: Roc Roll gebeun VPRO: 20.00 VPRO-maandag: pop-, jazz- en bluesplaten. (20.00 j aktieprogr. met bonus top-tien. Han Reiziger. 22.02 Rik Zaal. Meded 23.02 Wim Noordhoek. Jan Donkers: akt. AVRO: 1 02 Cont| de nacht door. (2.02, 4.02 Radiojourn.) VARA: 6.00—7.00 Alfi KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het lovende woord. 7.07 (S) Badinerie. (7.30 Nws. 7.41 Echo) 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvrouw. 8.45 De wonder lijke letter M. 9.40 Schoolradio. 9.50 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade. (10.30 Nws) 11.30 Bejaarden programma. 11.55 Scheepspraat. 12.00 (S) van twaalf tot vijf: gevarieerd progr. met om 12.30 en 15.30 Nws. OVERHEIDS- VOORL.: 17.00 Nieuws uit de Neder landse Antillen. KRO: 7.10 (S) De huts- geklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32. Echo magazine. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal) 8.50 Morgenwij ding. NOS 9.00 Uitgebreide reportage 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 Omroep-Koo- renensembles. 10.00 (S) Kleutertje U ter. 10.10 Arbeidsvitaminen. (1.00 N 11.03 Radiojournaal). 11.30 (S) Rond twaalf. (11.55 Beursberichten) Om HEIDSVOORL.: 12.30 Uitzending J de landbouw, AVRO: 12.40 (S) KlndJ maken muziek. 13.00 Nws. 13.11 Ra journaal. 13.21 (S) Omroeporkest: j sieke muziek. 14.00 (S) Gesprc (S) Mobiel. 017.55 Mededelingen. HILVERSUM III VARA: Van 6.00—18.00 Akt. via Ding van de dag. 7.02 Drie op je boterh 9.03 Pep op drie. 11.03 (S) Drie dri op verzoek. 12.03 (S) Drie draait tus de middag 14.03 Gesodemeurdc 16.03 (S) Miz met na 17.00 de top-20. 17.55 Samenvatting Prof-t van Nederland. De zondagavond bood twee mu- zikaal-dramatische werken van zeer uiteenlopende aard: „Der Wildschütz van Albert Lortzing en „Satyricon" van Bruno Ma in het laatste geval betrof het een herhaling van een opvoe ring, die destijds al eens in „Ei gentijds", de min of meer expe rimentele kunstrubriek van de NOS, werd uitgezonden. Het ging toen om een vrij dik opge legde satire met een bijpassende uitbundige muziek. Een echt spektakelstuk, dat dienovereen komstig in beeld werd gebracht, en dat in feite ook een „Sing- spiel" als „Der Wildschütz" op de helling zette. In zoverre was er wel sprake van enig (onget wijfeld ongezocht) verband. De opera van Lortzing leek overigens bedriegelijk veel op een goedmoedig soort operette. Natuurlijk werd zij door de Duitse televisie met uitstekend, kleurrijk vakmanschap op het scherm gebracht. Liefhebbers zullen er dus wel van hebben gesmuld. En dat zij hen dan van harte gegund. „Panoramiek" had een team naar Turkije gestuurd om ter plaatse uit te zoeken hoe het met de achter gebleven familie van gastarbeiders elders in Eu ropa (en met name in Neder land) was gesteld. En zo kun je het probleem natuurlijk ook be kijken. Alleen werden er bijzon der weinig nieuwe perspectie ven geopend. De conclusie van de armetierige reportage was: „gastarbeider zijn is niet leuk." En dat vermoedden wij al lang. Om van onze Turkse vrienden zelf dan nog maar te zwijgen. Gelukkig was er nog „Studio Sport", met een samenvatting van de wedstrijd FC Amster dam tegen Feyenoord, waarin Jan Jongbloed aan „het dollen" bleek te zijn geslagen. Hij deed of hij met de bal en zijn mak kers het veld wilde verlaten, maar keerde na enige omzwer ving toch terug. De scheidsrech ters Corver en Van der Kroft kwamen meteen daarna dan ook aan Koen Verhoeff verkla ren, dat „het met het voetbal in Nederland de verkeerde k opgaat." De mannen van „Brandpu hadden zaterdagavond natu lijk groot gelijk dat zij de h aflevering van de rubriek h den ingeruimd voor een vers van het congres van het C in Den Haag. Per slot van re ning ging het om een binn lands politiek gebeuren van eerste orde. Maar zo'n sam komst levert ook wel degel uitstekende televisie-stof (als het zo mag noemen) op. ft ziet en hoort immers de „dei cratie aan de basis" op v< toeren draaien. Dat wil in geval zeggen, dat men allei mensen van allerlei soort kra tig de gelegenheid te baat nemen om voor een forum een goed deel van het kijkei vaderland het hunne te zegg „Meneer de voorzitter, ik I van mening." Het wilde ook z gen, dat men ineens weer n of meer op de achtergrond raakte politici als Freule Wl waal van Stoetwegen, Schni zer en Udink over het sche zag waren. En men proefde „de sfeer" een typisch Nederlandse ver dering, die qua karakter wa schijnlijk uniek is in de were en die bestaat uit een waardige vermenging van ho gestemde gedachtes en kof! nippende gezelligheid. Ik moet overigens toegeven, de op zachte, maar vastberat toon uitgesproken christelijk-! litieke geloofsbelijdenis Wim Aantjes mij door de sneed. Evenals trouwens hartelijke afscheidswoord voorzitter prof. Piet Steenkan „Gods zegen en goeie reis ns huis." zouden de „happy daj van weleer dan toch weerkere Enfin, de „Great Mysteries" Orson Welles speelden zich n teen daarna dan ook nog af een ouderwets-katholieke ke en voor een deel zelfs in biechtstoel. Een mooie aflev ing, uitsluitend overigens wege een magnifiek rolletje Jose Ferrer als een alcoholii sche bedelaar met een moord zijn geweten. Herman Hofhui:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2