„Peppi en
Kokki een
goed lopend
fabriekje"
Gouden Zeezwaluw
keert weer terug
mum
Veel gevarieerde programma's op Hilversum 1 en 2
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO VANAVOND
iiiimmiiMi
RADIO ZATERDAG
lillVHiH'li'llt
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1975
Regisseuse Nart de Vries:
„Alleen achter mijn typemachine kan ik me volle
dig op Peppi en Kokki concentreren" zegt Nan de
Vries. Ze is het brein achter deze veel bekritiseer
de serie voor de jeugd tot een jaar of tien. Sinds
2 1/2 jaar schrijft ze de serie, die gespeeld wordt
door de twee Kamé's. Ze regisseert en produceerde
tot Voor kort Peppi en Kokki. Momenteel en dat
geldt voor de komende serie, die in januari 1976,
zal worden uitgezonden, doet Cinecentrum de vol
ledige produktie. De KRO koopt de serie van Nan
de Vries en de Hilversumse filmmaatschappij.
Nan de Vries: „Jammer dat de KRO Peppi en Kokki tijdelijk laat schieten".
„Al heel in het begin, toen Peppi en Kokki nog
niet zo populair was, heb ik mijn rechten op
de serie laten vastleggen. Dat vind ik nog steeds
een hele slimme zet van mezelf", lacht Nan de
Vries.
„De meeste tv-makers met goede ideeën verge
ten dat. Als hun idee dan goud blijkt te zijn,
wordt hun massa's geld door de neus geboord.
Ik krijg niet alleen voor iedere aflevering be
taald. Alles wat met Peppi en Kokki te maken
heeft, zoals grammofoonplaten, T-shirtjes en de
boeken, die van de serie gemaakt worden.
Levert wat op. Van de elpee zijn rond de 10.000
exemplaren verkocht. In september brengen we
een tweede uit. Dat zegt toch genoeg. Peppi en
Kokki moet je zien als een goed lopend fabriek
je.
Nan de Vries is een van de weinige vrouwelijke
freelance regisseuse die in Hilversum rondlo
pen. Howel het een groot gedeelte van haar tijd
in beslag neemt, doet ze niet alleen Peppi en
Kokki.
Op het ogenblik zegt ze werk voor de AVRO
te doen voor het programma van Sonja van
Proosdij „De zomer in het hoofd". De KRO is
namelijk tijdelijk met Peppi en Kokki gestopt.
Een beslissing overigens waar ze niets van
begrijpt. Wie besluit er nu een half jaar te
stoppen met een programma dat een hoogte
punt aan populariteit heeft bereikt. In januari
gaan ze pas weer door. Geldgebrek bij de KRO
zou de oorzaak zijn: „Belachelijk, ze hebben
altijd geldgebrek. Als je dat moet geloven
hebben ze überhaupt geen geld om televisie te
maken."
Nadere informatie bij de KRO leerde ons dat
het niet gaat om een tekort aan financiële
middelen. De KRO zendt in haar jubileumjaar
op het tijdstip, dat anders Peppi en Kokki
geprogrammeerd stond, een serie documentai
res uit, die Aad van den Heuvel de afgelopen
maanden in Afrika maakte. De serie is spe
ciaal bestemd voor de jeugd, vandaar de pro
grammering in de vooravond.
Nan de Vries betreurt het toch dat Peppi en
Kokki moesten wijken.
„Dit is nu juist een bij uitstek geschikt pro
gramma om het hele jaar door uit te zenden.
.Ik ben opgebeld door een lerares van een
Mytylschool, die me vertelde dat voor haar
kinderen Peppi en Kokki het enige tv-program-
ma was dat ze begrepen. Ze vonden het dat
hun dathun helden een half jaar van het
scherm weg zijn.
Een meisje vertelde me dat haar oma die nooit
tv kijkt, thuis blijft als Peppi en Kokki op het
scherm komen. Het is een herkenbaar program
ma. Het is onvertogen, daar houd ik van. De
„Stratenmakeropzeeshow" vind ik prima, maar
er moet wat tegenover staan. Ik maak verant
woordelijk amusement. Een serie die' bij nie
mand angst of angstgevoelens doet opborrelen.
Peppi en Kokki zijn ongevaarlijke helden, die
echter wel voor veel kinderen als voorbeeld
gesteld worden. Dat komt omdat ze zo mense
lijk zijn. Ik kijk er vaak naar met mijn eigen
kinderen. Ze lachen zich rot om dingen die ze
al lang van tevoren al hebben zien aankomen.
voelen. Natuurlijk gebeurt het dat kinderen de
avonturen van Peppi en Kokki nadoen. Ik heb
een paar keer een scène geschreven, waarin
Peppi in een vrieskast kroop. Het werd nage
daan door een jongetje. Hij werd nog maar net
op tijd gevonden.
Voor mij was dat voorval een goede les. Je
moet je werkelijk van alles realiseren als je een
kinderprogramma maakt."
„De populariteit van Peppi en Kokki ligt voor
een groot deel bij de Kamé's. Hun ideeën zijn
vaak erg waardevol. De kritiek op hun vakman
schap begrijp ik niet. Het zijn artiesten van de
oude stempel. Beslist zonder sterallures. Het is
geweldig om met ze te werken. Ze zijn tot alles
bereid en klagen nooit. Peppi is een keer
midden in de winter in het water gesprongen.
Gewoon omdat hij vond dat zijn rol nu eenmaal
dat inhield. Ik heb de Kamé's 17 jaar geleden,
toen ik nog regie-assistente bij de AVRO was,
voor het eerst in Bloemendaal ontmoet. Een
paar jaar later toen ik zelf kinderprogramma's
maakte en een duo nodig had om begrippen
te visualiseren dacht ik direct aan deze twee
clowns.
De rol, die ze later in mijn leven zijn gaan
spelen, kon ik toen nog niet bevroeden."
Mogelijkheden
„Ik zag en zie veel mogelijkheden in de Ka
mé's. Eerste wilde de KRO er niet aan. Pas
in 1972 toen ik medewerkster van het program
ma „klassewerk" werd, kreeg ik mijn zin.
Peppi en Kokki werden een onderdeel van dit
programma, nogal wiedes met Bob Verstraete
als verteller. De populariteit van Peppi en
Kokki werd pas goed een feit toen het pro
grammaatje naar de zaterdag-vooravond ver
huisde. i
Het publiek werd groter. Nu kennen ook de
oudere kinderen hen. In het begin voornamelijk
omdat Hameien erop volgde, maar later spe
ciaal voor Peppi en Kokki."
„De filmpjes werden tien minuten langer en
daarna weer vijf minuten korter tot ik precies
de goede lengte had. Niet te lang want dan
wordt het te ingewikkeld. Maar wel genoeg tijd
om een verhaaltje te kunnen vertellen. De serie
wordt zonder geluid opgenomen. Dat blijkt een
unicum in de filmwereld. Ik wordt hierom
nogal eens bekritiseerd door de zogenaamde
vaklui...
Ze vergeten dat juist deze formule het pro
gramma zo geliefd heeft gemaakt. Met onderti
tels hoef je bij een kinderprogramma niet aan
te komen. Dat is duidelijk. Maar gebleken is
dat gesproken tekst ook vaak moeilijk over
komt. Ik neem de beelden stom op wat niet
wegneemt dat Peppi en Kokki tijdens de scènes
wel degelijk spreken. De verteller, tegenwoor
dig is dat Wil van Seist, leest het verhaaltje
op rustige wijze voor. Hiermee bereik je in
ieder geval dat je door iedereen „verstaan"
wordt Een tweede niet te onderschatten voor
deel is dat Peppi en Kokki zich bij uitstek leent
voor nasynchronisatie dus voor verkoop aan
het buitenland.
Men kan dan kiezen tussen een verteller of
Peppi en Kokki laten praten. Zelf zijn we aan
een speelfilm bezig voor de wat oudere kinde
ren waarin Peppi en Kokki voor het eerst echt
te horen zijn".
ROELFIEN SANT
Voor de tweede maal dit sei
zoen brengt de KRO-televisie
een keuze uit de programma's
vervaardigd in het kader van
het Festival Gouden Zeezwa
luw, in de zomer van 1974 ge
houden in het Casino in Knok-
ke. In deze kompilatie, gemaakt
door Noco Hiltrop kan men kij
ken en luisteren naar Jho Ar
cher uit België, Piera Martel
len, Peter Krans uit Zwitser
land, Euson, die Nederland ver
tegenwoordigde, Roy Castle die
voor Engeland in Knokke ver
scheen, The Dubliners uit Ier
land en Offenbach Follies uit
België.
Ned. I 22.00 uur.
Piste
Vanavond brengt KRO-televisie
weer het internationale variété
programma „Piste" op het
scherm. In de Sporthal in Be
verwijk treden op: Polio Co.,
een taxi vol verrassingen, Bart-
schelly met een balanceer-act,
Los Esperantos me akrobatiek,
de muzikale duizendpoot Don
Saunders, de illusionist Johnnu
Hart en The Castono's, akroba-
ten. Het „Piste"-orkest staat on
der leiding van de Belgische
dirigent Tony Vess. Regie: Jos
van der Valk.
Ned. I 19.05 uur.
Annie Romein
In de rubriek „Ten huize van..."
heeft Joos Florquin voor de
B.R.T. al sinds jaar en dag ge
sprekken met interessante men
sen. Daaronder zijn nog al eens
Nederlanders. De KRO neemt in
de zomermaanden enkele van
die gesprekken over. Vanavond
is dat het geval met het gesprek
dat hij had met dr. Annie Ro
mein - Verschoor, de schrijfster
en geschiedkundige. Mevrouw
Romein, is nu tachtig jaar, en
nog altijd aktief met schrijven
en studeren. In 1971 verscheen
haar autobiografie „Omzien in
verwondering" en vorig jaar
haar studie „Ja vader, nee va
der" over de afbraak van het Th© Dubliners
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
patriarchaat en de opkomst van
het jeugdgezag. Samen met
haar echtgenoot professor dr.
Jan Romein schreef ze destijds
de nu reeds als klassiek be
schouwde werken „De lage lan
den bij de zee" en Erflater van
onze beschaving". In haar leven
hebben de marxistische maat
schappijvisie en de vrouwene
mancipatie een belangrijke rol
gespeeld.
Ned. I 21.10 uur.
Geloven
In een serie van twaalf pro
gramma's over het politieke, so-
Polly en Co met een taxi vot verrassingen in Piste.
ciale en godsdienstige leven van
de beschavingen, waarbinnen
het oudetestamentische joden
dom en het eerste christendom
zich hebben ontplooid, van
avond deel 4: „Zo vaak als ik
spreek, moet ik schreeuwen"
Drie oud-testamentische profe
ten spelen de hoofdrol in deze
aflevering: Amos, de boerse
schaapherder, die de offerfees
ten met kracht van woorden
verstoort; Jesaja, de meest klas
sieke en poëtische van alle pro
feten en Jeremia, de meest ge
kwelde.
De dreiging, die hun protest en
agressie voedt, wordt verbeeld
in wat vele Assyrische reliëfs
laten zien, die in de steden Nine-
ve, Nimrod en Asschoer (gele
gen in het huidige Irak) tot res
tanten verworden zijn .van wat
eens een wereldmacht was.
Recente opgravingen in Israël
hebben veel ivoren voorwerpen
boven gebracht, die illustreren,
tegen welke „ivoren paleizen"
Amos optorent
Het profetische protest tegen de
wreedheid van de rijkdom, het
verval en de zorgeloosheid
wordt geïnspireerd door hun in
tieme relatie met de God van
Israël. Hun waarschuwing kan
de ballngschap niet voorkomen.
Ned. I 22.50 uur.
Gebrs. Hammond
draait uit op een soort prestige-
slag tussen de twee broers.
Ned. II 21.10 uur.
Morgenmiddag
Ponykampioenschappen, Wer
kwijzer en Swiebertje staan
voor morgenmiddag op het pro-
De spanning tussen de belang
rijkste betrokkenen in deze se-
rie neemt zienderogen toe,mede
naar aanleiding van de verwik-
kelingen rond de enten. Het Annie Romein-Verschoor
NEDERLAND I
NOS
18.45 Mlnlmolen
18.55 Journaal
KRO
19.05 Piste
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.20 Gunsmoke aerle
21.10 Annle Romein-Verschoor,
schrijfster en historica por
tret
22.00 De Gulden Zeezwaluw 1974
compilatie
IKOR
22.35 Geloven In de onvoltooid
verleden tijd serie
NOS
23.05 Journaal
HMd.IjMliUMIW
NOS
18.45 Mlnlmolen
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO's Toppop presenteert
de nationale hitparade
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Cannon
21.10 De Gebroeders Hammond
21.55 Televlzler Magazine
22.35 AVRO's Sportpanorama
NOS
23.05 Journaal
I'MWI'iH
(Regionaal programma: NDR: 18.0C
Sportoverzicht. 18.30 Aktualiteiten
18.45 Zandmannetje 18.55 Nordschatl
magazine. 19.36 Gestern gelesen. 19.501
Programmaoverzicht. WDR: 18.00 Treff-
punkt New York. 18.10 Wo die Llebe
hlnfallt, tv-serie. 18.40 Aktualiteiten.-»1
19.20 Wlr dürfen in die Boote, tv-spel.
19.45 Nun trommeln sie wieder. 20.00
Journaal, weerbericht en weerbericht
voor weekendreizigers. 20.15 Ludwig II,
Duitse speelfilm. 22.05 Die Krlminalpoli-
zei rat. 22.10 Reportage uit Bonn. 22.30
Journaal, weerbericht en weerbericht
voor weekendreizigers. 22.45 Desaster.
0.25—0.30 Journaal.
im
18.20 Vater der Klamotte, tv-serle. 18.55
Barbapapa. 19.00 Journaal. 19.30 Bui
tenlands Journaal. 20.15 The streets of
San Francisco, tv-serie. Aansluitend:
Spass an der Freud. 21.15 Journaal.
21.30 Deadlock, Am. speelfilm. 23.05
Sport. 23.55 Journaal.
18.55 Paulus de boskabouter. 19.00 Va-|
kantlekwls. 19.40 Med. en we
19.45 Journaal. 20.15 Dokumentairel
over de Engelstalige folksong. 20.45I
The Palllers, tv-serle. 21.35 Verloren
maandag, Vlaamse speelfilm. 22.5
Journaal.
NEDERLAND
NCRV
15.00 Journaal
15.02 Europese pony-kamploen-
schappen
■glIMdcMIIABI
KRO: 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 (S)
Grammofoonmuziek. 18.58 Marktberich
ten. 19.00 Kanjer Koning Kompetitie.
19.00 (s) Folkmusic. 19.30 (S) In ant
woord op uw schrijven. 21.00 (S) Gied,
Paul. Jenny en Louis. 22.00 Relsoogst.
2225 Overweging. 22.40 (S) Goal.
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II
VPRO: 18.00 Nws. 18.11 VPRO-vrljdag.
NOS: 19.50 Den Haag vandaag. VARA:
20.00 Nws. 20.015 (S) VARA-Klassiek.
21.55 Victor E. van Vriesland vertelt
herinneringen. 22.25 (S) VARA-Klasslek.
23.20 (S) De Staalkaart. 23.55—24.00
Nws.
NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10
Joost mag niet eten. 19.02 Drie loopt
achter. AVRO: 20.05 Burengerucht.
21.02 De Negenuur show. 22.02 Radio-
Journaal. 22.05 (S) Superclean Dri
machine. 23.02 (S) Vanavond laat.
Radiojournaal. 0.05 Weekend-mu:
magazine. 1.02 Soul-time-USA. 2.02
Continu de nacht door. 4.02 Voor dag
en dauw. (2.02, 4.02 en 5.57 Radiojour
naal) NCRV: 6.02—7.00 (S) Klaar wak
ker.
TROS 7.00 Nws. 7.02(S) Ontbi|t Soos.
7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36
Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.00(S)
Wegwezen met tips voor weekendtrips.
9.30(S) Tien-Om 10.00(S) Aktua-sport,
met om 10.30 Nws. 11.00(S) Hartje Am
sterdam: mensen, meningen, muz.
OVERHEIDSVOORL. 12.16 Vast en ze
ker TROS 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
Aktua 13.00(S) Tross-Country. 14.00(S)
De Fop-Shop. 14.45 Apollo XXI, hoor
spel. 15.09(S) Als dat zou kunnen: ver-
zoekplatenprogr.. met om 15.30 Nws.
17.30 Nws. 17.32 Aktua.
die op zijn. 8.00 Nws. 8.11 Dingen v
de dag. 8.23(S) Z.O. voor ledereen.
10.30(S) Z.I. (11.00 Nws. 13.00 Nws.
13.11 (S) Wegens vakantie gesloten.
NOS 15.00(S) N.O.S.-Jazz. 15.30 Gamma
van alpha en beta: wetenschappelijke
uitz. 16.00 Nws. 16.03(S) Het Zwarte
Schaap. 17.00(S) Harmonie en fanfare
in Nederland en Europa. 17.30(S) Kwart
uur amateur. 17.43 Voor blinden i
slechtzienden. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
leder heel uur nieuws. NCRV 7.02(S)
Drie op je boterham 8.03(S) Drie op je
boterham. 9.03(S) Tot uw dienst. 10.03
Muziek bij de koffie. 12.03(S) Drie tus
sen de middag. 14.03(S) Schrijf es een
kaartje. 16.03(S) Sport-show.
De terugblikkende rubriek van
de jubilerende VARA was gis
teravond geheel gewijd aan het
programma „Zo is het toevallig
ook nog eens een keer", het
satirische programma dat in het
begin van de zestiger jaren zo
nu en dan nogal wat opschud
ding veroorzaakte en een keer
zelfs een wel nationaal te noe
men rel ontketende. Met name
het befaamde nummer „beeldre
ligie", dat ook nu weer- eens
herhaald werd. De eerste reactie
bij het weerzien zal bij meni
geen wel zijn geweest: hebben
wij ons daar toen zo druk om
gemaakt? Bij ondergetekende,
die destijds ook het een en an
der met het strijdgewoel te ma
ken heeft gehad, was dat in
ieder geval zo. Met dien verstan
de dat hij ook nu nog steeds de
lichtelijk provocerende tekst
niet al te fijngevoelig vond, al
besefte hij nu nog meer dan
toen dat de hysterische reacties
op de uitzending het gebrek aan
onderscheiding nog verre over
troffen. De tijd heelt zo niet alle,
dan toch vele wonden en verder
ben ik het eigenlijk zeer eens
met Rinus Ferdinandusse die
gisteren zei: „het napraten over
„zo is het" niet zo leuk" te vin
den. Het oeverloze nakaarten is
altijd het werk van de fanatici
geweest. Wat anders is, dat het
mij bij nader inzien wel opviel
dat het programma bijzonder
goede teksten heeft gehad. En
waarschijnlijk is het ook wel
degelijk zo, dat de makers ervan
destijds baanbrekend werk heb
ben gedaan. Er kan nu op het
gebied van de satirische spot
zeker meer dan voor „zo is het"
het geval was. In zijn algemeen
heid heeft dat een verruimende
uitwerking betekend.
Maar zoals het met alle baan-
breken gaat: men kan niet altijd
en onder alle omstandigheden
even geestdriftig op de openge
broken weg mee wandelen. On
dergetekende althans heeft
steeds maar weer de behoefte
omdat soort zaken van geval tot
geval te bekijken. En men kan
wel schuin tegen de dingen aan
kijken, maar men moet in ieder
geval elkaar recht in de ogen
kunnen blijven zien.
„Achter het nieuws" was geheel
gewijd aan de situatie die op de
Nederlandse Antillen zal ont
staan, na de op handen zijnde
realisatie van de onafhankelijk
heid van Suriname. Ik kan het
ook niet helpen, maar de repor
tage wekte een tikje in op mijn
lachspieren, waarvan zelf:
Glashouwer heeft verklaard dat
ze de mens door de goede God
niet voor niets zijn gegeven. Ik
bedoel: het is toch wel een won
derlijke speling van het lot te
noemen dat na alle bloedige ko
loniale oorlogen die met
na 1945 overal op de wereld
door vele mogendheden zijn ge
voerd, nou juist ons lieve vader
landje nog blijft zitten met enige
overzeese gebiedsdelen, die het
waarschijnlijk in nog geen jaren
met wat geld of goede woorden
kwijt kan raken. Zoals bij deze
gelegenheid overduidelijk bleek.
Herman Hofhuizen
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Van de totale zendtijd op
Hilversum 1 en 2 werd in november 1974
13 pet. besteed aan nieuws en actualitei
ten. De rest van het gesproken woord
besloeg 19 pet. Met 27 pet. werd de meeste
zendtijd in beslag genomen door geva
rieerde programma's (veelal combinaties
van gesproken woord en lichte muziek).
Verder ging er aan lichte muziek 14 pet.
aan serieuze muziek 21 pet. en aan overige
programma's zoals hoorspelen en jeug
duitzendingen 6 pet. de ether in.
Dit blijkt uit een onderzoek van de afde
ling kijk- en luisteronderzoek van de NOS,
waarin de resultaten worden weergegeven
van een onderzoek naar programma-aan
bod en luisterdichtheid op de zenders Hil
versum 1 en 2.
Er gaan op deze zenders tussen 13 en 14
uur ruim driemaal zoveel gevarieerde pro
gramma's uit als tussen 19 en 24 uur. 38
pet. van de avonduren wordt gevuld met
muziek en er gaat overdag en 's
avonds resp. 14 en 16 pet van de zendtijd
heen met lichte muziek.
Overdag (tot 19 uur) bedroeg de gemiddel
de totale luisterdichtheid in deze periode
3.4 pet. Relatief veel belangstelling kreeg
lichte muziek met gemiddeld 5.5 pet. Daar
na volgden nieuws en actualiteiten met 4.9
pet., gevarieerde programma's met 3.6 pet,
gesproken woord met 2 pet. en serieuze
muziek met 1.5 pet Na 19 uur werd voor
nieuws en actualiteiten en ook voor lichte
muziek een gemiddelde luisterdichtheid
van 0.9 pet. gemeten. De overige catego
rieën scoorden 0.4 pet. en 0.6 pet. Vergele
ken met december 1972 daalde de luister
dichtheid van de overdag uitgezonden pro
gramma's van gemiddeld 4.4 pet. naar
gemiddeld 3.4 pet
Overdag werd er, behalve naar klassieke
muziek, minder geluisterd. De luisterdicht
heid daalde het sterkst in de sectoren
nieuws en actualiteiten en lichte muziek,
resp. van 6.6 pet. naar 4.9 pet. en van 7.2
naar 5.5 pet. In de avonduren daalde de
luisterdichtheid van 1 naar 0.6 pet, waarbij
De luisterdichtheid voor actualiteiten be
droeg per omroep 3 4 pet., bij de VARA
echter ruim 6 pet. Gesproken woord be
haalde gemiddeld per omroep 1 1.5 pet
maar bij de AVRO 2.7 pet
Voor gevarieerde programma's werd bij de
NCRV, TROS en NOS circa 2 pet. geme
ten, bij de AVRO en VARA 3.7 pet. De
KRO gooide hier met 5.9 pet. de hoogste
ogen via het programma „Van twaalf tot.
twee". De arbeidsvitaminen brachten het
gemiddelde voor lichte muziek bij de
AVRO op 9.6 pet maar de KRO haalde
met licht muziek slechts 1.4 pet. Bij de,
overige omroepen varieerde het gemiddel
de van 1.5 tot 2.5 pet Er waren geringe
verschillen in de beluistering van serieuze
muziek: 0.7 pet. bij de VARA, TROS, EO
en NOS en circa 1.2 pet bij de AVRO,
KRO en NCRV.