,Zo was het toevallig
ook nog eens een keer
Jaap van der Me
verwant aan Jules Jouy
TELEVISIE VANAVOND
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
BIIIVHiH'li'iBI
Tijdelijk geen stereo
PAGIN
LEIDSE COURAN
DONDERDAG 31 JULI 19
DUITSLAND I
NEDERLAND II
DUITSLAND II
18.20 Beschlossen und verkuandet,
spel. 18.55 Malnzelmaennchen. 19it
Journaal. 19.30 Damals wie heu
volksstuk. 21.00 Journaal. 21.15 Disci
sieprogramma 22.15 Pat Supersli
22.50 Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
HILVERSUM I
NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek
in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpa
norama 18.53 Zojuist verschenen. 19.00
Leger des Heilskwadier. 19.15 (S) De
wereld zingt Gods lof. 19.55 Overden
king. 20.00 (S) Muziek, muziek, muziek.
21.50 Orgelmuziek van Cor Kee. 22.10
De kerk vandaag. 22.30 Nws. 22.40 (S)
Hier en nu. 23.00 Lezen met de handen.
23.20 Album. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
IKOR: 18.30 Kleur. AVRO: 19.00
Romantische pianotrio's. NOS: 19.!
Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nw
20.05 Radiojournaal. 20.10 Inleidlry
avondprogramma. 20.15 (S) Concertgi
bouworkest. 21.51 (S) Omroepkame
koor. 22.20 (S) Dichter bij de muzM
22.45 (S) Vanavond laat cultureel. 234
Radiojournaal. 23.45 (S) Vanavond lai
nieuws. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badlnerie. (7.30 Nws. 7.41
Echo) 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36
Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 De won
derlijke letter M. 10.00 (S) Aubade, met
om 10.30 Nws. NOS: 11.30 Blik op de
derde wereld. 11.45 Blik op Europa.
KRO: 12.00 Van twaalf tot vijf. met om
12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30
Nw». 12.41 Echo. 15.30 Nws. 17.00
Lichte muziek. 17.10 (S) De hutsgeklut-
9.40 (S) Toerismo. AVRO: 10.00
Voor de kleuters. 10.10 (S) Arbeldsv
mlnen (11.00 Nws 11.03 Radlojoums
11.30 (S) Knipperlicht. 11.55 Beurst
richten. 12.00 (S) Trad. OVERHEID
VOORL.: 12.30 Terzake. AVRO: 12
(S) Koninklijke Luchtmachtkapel. 12
Radiojournaal. VPRO: 13.00 Nws. 13
Vandaag dit. morgen dat. 13.25 I
grammaoverzicht. 13.30 Interview. 14
Muziek. 15.30 Permanent Wave. 16.1
Nws. 16.03 Vandaag dit, morgen dl
16.05 Tahiti. 17.30 Welingelichte kri!
gen. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
Vanavond is het VARA-TV-pro-
gramma „Zo was het" geheel
gewijd aan een programma dat
in de jaren zestig, de meeste
adjectieven op zijn naam
bracht: „Zo is het toevallig ook
nog 's een keer". De waardering
van televisiekijkend Nederland
varieerden van stormachtige
toejuichingen tot diepste vergui
zing. In het najaar van1963
begon het Het Engelse pro
gramma „That was the week
that was" van David Frost
stond model voor het Neder
landse programma. In Engeland
waren zo nu en dan al moeilijk
heden ontstaan en het viel te
verwachten dat ook „Zo is het"
wel eens een boze reaktie op zou
leveren. De derde aflevering
van „Zo is het" in januari 1964,
bevatte een onderdeel getiteld
„Beeldreligie" waarin de veraf
goding van het TV-scherm aan
de kaak werd gesteld; Peter
Lohr las een tekst die was geïn
spireerd op het Onze Vader. Ne
derland stond enige dagen later
op z'n kop.: een rel die z'n weer
ga niet kende, de programma
makers werden bedreigd, poli
tiebewaking was nodig. Natuur
lijk was er ook steun voor „Zo
is het", er kwam een vereniging
van „Vrienden van Zo is het",
er verscheen een boekje „Pays
Bah" met enerzijds een onthul
lende bloemlezing van de gevoe
lens der gekwetste vaderlanders
(op de rechterpagina) en op de
linkerbladzijde de opvattingen
van sympaüsanten met „Zo is
het". Het programma van de
VARA overleefde deze gebeur
tenis en „Zo is het" leefde welis
waar niet lang en niet altijd
even gelukkig, maar toch nog
tot het voorjaar van 1966.
Een meningsverschil tussen de
VARA-leiding en het program
mateam over de moeilijkheden
in Amsterdam betreffende de
positie van burgemeester Van
Hall en de provo-beweging, leid-
de tot het afbreken van de uit
zendingen.
Aan „Zo is het toevallig ook nog
's een keer" hebben in de loop
der jaren meegewerkt: Jan
Blokker, Dimitri Frenkel Frank,
Rinus Ferdinandusse, Mies
Bouwman, Joop van Tijn, Yoka
Berrety, Gerard (van het) Reve,
Peter Lohr, Else Hoog, Loesje
Hamel (t), Aad Kosto en Hans
van den Bergh.
De eindredaktie werd gevoerd
door Herman Wigbold en Hans
Jacobs.
De regie berustte bij Leen Timp
en Peter van Halm.
Letty Kosterman, die „Zo was
het" presenteerde, praat in de
studio met Dimitri Frenkel
Frank over dat bijzondere VA-
RA-rogramma uit de jaren zes
tig na.
Ned. U 20.20 uur.
Jacob en Jozef
Vanavond brengt de TROS-tele-
Peter Lohr en Rinus Ferdinandusse in een satirisch
interview.
gen aan de veiligheidsconferen
tie in Helsinki. Gisteravond wer
den in de eerste afleveringen de
voorgeschiedenis en achter
gronden van de conferentie be
licht Vanavond en vrijdag 1
augustus om 23.00 uur op Ned.
II kan men gesprekken met di
verse regeringsleiders volgen
De vragen worden gesteld door
Pieter ae Vink en Klaasjan Hin-
driks, die in Helsinki zijn. De
presentatie in Hilversum heeft
Hans van der Werff.
Ned. I 22.45 uur.
(Van onze radio en tv-redactie)
HILVERSUM Als gevolg van werkzaamheden
aan de zendantenne van het radiostation Wierin-
germeer zal het vermogen van de FM-uitzendin-
gen tijdelijk worden verminderd.
Het werk, dat op 4 augustus a.s. begint, neemt
ongeveer twee weken in beslag.
In deze periode zullen alle radioprogramma's
(ook de stereofonische) op de frequenties 87,7
(kanaal 2), 89,9 (kanaal 9) en 92,2 (kanaal 17)
uitsluitend in mono plaatsvinden.
De Parijse cabaretier Aristide Bruant geldt als de
vader van alle cabaretiers. Maar Jaap v.d. Merwe
houdt het op Jules Jouy, nader omschreven als
de „rode nachtuil met zijn zwarte hond", die op
het eind van de vorige eeuw en op dezelfde plaats
mens en samenleving satirisch te kijk zette. Een
uiterst merkwaardig man, die Jules Jouy. In het
gewone doen emailleur op een fabriek, bekwaamde
hij zich 's nachts in lezen en schrijven, publiceerde
hij in kranten en schreef en zong hij liederen voor
revolutionair volk, waarbij hijzelf aan de piano
zat
Klievende liederen, welbesteed
aan de verworpenen en daar
om precies op maat voor de
VARA-tv-serie „Tokkelen op
de botte bijl", waarin Jaap v.d.
Merwe vergeten en onder
schatte cabaretiers bij de mil
joenen brengt Zondag 3 aug.
komt Jules Jouy aan de beurt
(Ned. I om 22.00 uur), nadat
eerder in deze reeks Willem
van Iependaal en Klaas Drie
huis met dit bijltje hebben ge
hakt
Jouy maakte van zijn hart
geen moordkuil. Hij zei en
zong het recht voor zijn raap,
ruim opgefruit met schimp
scheuten, zoals in zijn liedje
„Bal op het hof'. Terwijl men
binnen in het kasteel de
schimmen ziet schuiven van
wulps weeldevolk, loopt het
volk buiten te hoop. Hieruit
maakt zich een vertolker los
van de algemene gevoelens en
die zingt:
„Kij, die daar champagne
slempt
die heb ik gestemd,
al die dolle zwijnerij
doet-ie namens mij".
Dit liedje krijgt men te zien in
de authentieke sfeer van het
vroegere Parijse cabaret,
waarbij gebruik werd ge
maakt van bewegende schim
men, een kunst die men van
de Chinezen had afgekeken.
Die speelse schimmen geven
aan de geladen tekst een lucht
ige vorm. Daar heeft schim-
mensnijder Frits Müller op ge
mikt op aanwijzingen van
Jaap zelf, die er ook op uit is
geweest om Jouy-zelf in diens
voorkomen te laten zien, nl.
met een sigaar in de mond en
een bolhoed op achter de pia
no. Ton Lens ink is gevraagd
die man zo neer te zetten.
Voor de minder strijdlustige
liederen, het meer poëtische
werk, zogen Jasperina de Jong
en operazanger Lieu we Visser.
Anti-cabaret
Jaap v.d. Merwe: „De keus
voor Jouy in dit programma
heeft direct te maken met
mijn opvattingen over cabaret
Die wijken nogal af van wat
Wim lbo met zijn bijbel ervan
vindt. Mijn vorm cabaret
noem ik anti-cabaret omdat
het gemiddelde cabaret te ge
makkelijk verglijdt naar het
amusement Het kan me
trouens niet schelen hoe men
het noemt Ik word geraakt
door hoe mensen in de samen
leving zitten. Zitten ze scheef,
dan voel ik me daarbij betrok
ken. Mijn gevoel voor recht
vaardigheid drijft mij er toe
om mijn gaven daarvoor in te
zetten. Was ik fotograaf of ar
chitect dan deed ik dat op een
andere manier, maar zoals ik
in elkaar zit, geef ik er een
geschreven, kortademige vorm
aan. Dit levert dingen op die
geschikt zijn voor het theater.
Daarbij ben ik zo ijdel te me
nen, dat ik mijn ideeën aan de
mensheid mee moet delen. Er
bestaat kritiek op mij, die ten-
dele terecht is.
Ik ben niet een van god gege
ven presentator, maar wat ik
doe hoort wel in het theater
thuis. Voor mij bestaat er een
soort samenlevingstoneel,
waarin je zaken aan de orde
kan stellen die je niet bevallen
en die je wil veranderen. Dan
raak je aan de politiek en daar
prik je dan in. Het gaat er mij
niet om of de ene artiest beter
is dan de andere, maar hoe
veel rpaakt-ie los, Mijn vorige
uitzending was gewijd aan
Klaas Driehuis, die evenals Pi-
suisse werkte in Amsterdam.
Van Pi suisse bleef veel be
waard. Hij werd bijgezet in de
geschiedenis van het cabaret
Driehuis werd vergeten. De
heb maanden moeten speuren
naar oude zolders, waar nog
wat van hem te vinden was,
en naar oude mensen, die nog
liedjes van hem kenden. Pi-
suisse stond in de kleine zaal
van het Concertgebouw esthe
tiek te bedrijven. Klaas Drie
huis haalde volle zalen in het
Paleis voor Volksvlijt Drie
huis was een arbeiders dichter,
een poëet voor de proleten.
Zijn werk wemelde van de
taalfouten, maar hij werd ver
staan, al werd zijn ruige taal
niet toegelaten tot de kleine
zaal. Datzelfde gebeurde in
Parijs met Jouy aan de ene
kant en Aristide Bruant aan
de andere kant Bruant werkte
met artistieke vormen en on
derwerpen, die aansloegen bij
een uitgaand publiek. Jouy
was in hart en nieren een so
cialist die zich wezenlijk met
de kleine man bezig hield. Hij
bediende zich van ruige taal,
omdat hij gehoord wilde wor
den. Hij kon ook luchtige lied
jes schrijven. Die verkocht hij
en daar leefde hij van. Hij is
uiteindelijk als gek gestorven.
Hij is nooit klaar gekomen
met de samenleving. Succes is
het laatste wat hij ervan ver
langde. Hij wilde gehoord en
begrepen worden. Maar omdat
een socialist ook maar een ge-,
woon mens is, die ook wel wil
lachen, heb ik ook luchtig
werk van Jouy in het pro
gramma gedaan".
REVUE-ACHTIG
Een van die vlinderachtige
dingetjes, die Jouy schreef,
was bijv. „Op de omnibus",
dat hij zelf nooit heeft gezon
gen, Het kwam op het reper
toire van Louisette en in het
Jouy-programma is Jasparine
de Jong er mooi mee. Het
meer geëngageerde „Werk
manskind" werd zelfs vetaald
en op het repertoire genomen
door Eduard Jacobs, die in
ons land staat voor het begin
van het cabaret. Hier staat
werk met een revue-achtig ka
rakter tegenover.
Behalve het maken van een
prettig programma heeft Jaap
v.d. Merwe bij de keus van
Jouy voor ogen gestaan te Ia-
ten zien, dat deze figuur even
als Driehuis, van Iependaal en
anderen van niet minder bete
kenis zijn voor het cabaret
dan degenen, die voor een ge
selecteerd publiek van uit
gaanders werkten. Eduard Ja
cobs zong niet over volkse ge
voelens voor een volks pu
bliek, maar bezong bijv. de
pikanterie van de prostitutie
ten behoeve van dronken stu
denten. Men noemde en noemt
dit kleinkunst, terwijl men de
ruige kwanten in de sfeer van
hpt cabaret gemakshalve ver
geet
Misschien is cabaret wel een
van de minst gedemocratiseer-
Jaap v.d. Merwe:
„Mijn vorm van cabaret
noem ik anti-cabaret"
de vormen van kleinkunst Zo
ja, dan steekt Jaap daar op
zijn eigen houtje een stokje
voor, ook al blijft Wim lbo
hem hardnekkig Jaap van de
Rebellenclub" noemen.
TON OLIEMUI,I,ER'
visie een verfilming van het Bij
belse verhaal van Jacob en Jo
zef, geregisseerd door Michael
Cacoyannis, die eerder furore
maakte met „Zorba de Griek".
Een niet onbelangrijk aandeel
in het succes van laatstgenoem
de film had Mikis Theodorakis,
die ook voor „The story of Ja
cob and Joseph" de muziek
schreef.
De vele malen bekroonde acteur
Keith Michell, bekend van zijn
hoofdrol in de televisie-serie
„Hendrik VHI", speelt hier de
rol van Jacob, de man die zijn
broer Ezau, vertolkt door Jul-
wan Glover, bedriegt om het
eerst-geboorterecht te verkrij
gen.
Jacob die voor de wraak van
zijn broer moet vluchten, keert
na een aantal jaren terug naar
huis en wordt weer in genade
aangenomen.
Hij krijgt twaalf zonen, waar
van Jozef door zijn broers als
slaaf wordt verkocht, in Egypte
terecht komt en daar een mach
tig man wordt
De rol van Jozef wordt vertolkt
door Tóny Lo Bianco, bekend
van rollen in diverse Ameri
kaanse detective series.
De film is in zijn geheel in Israël
opgenomen en vele Israëlische
akteurs zijn in de rolbezetting
opgenomen.
Ned. 120.21 uur.
Israël
Ralph Inbar stelde een Aktua-
TV-Special samen over de hui
dige situatie in Israël. De sfeer
is op het ogenblik nogal gespan
nen in Israël, nu de indirecte
onderhandelingen met Egypte
over een interim-akkoord voor
de Sinaï zeer stroef verlopen.
De belangrijkste partijen en-
groeperingen zijn sterk ver
deeld.
Zo wil de nationalistische Li-
koed Partij niet zwichten voor
De presentatoren van „Zo is het toevallig ook nog eens
een keer" met v.l.n.r. Dimitri Frenkel Frank, Rinus Ferd-:
nandusse, Jan Blokker en Peter Lohr
Cairo en Washington, hoezeer
Israël ook op de Amerikaanse
steun is aangewezen.
Aan de andere kant predikt de
socialistische Mapan unaniem
maximale concessies.
Ralph Inbar sprak voor dit pro
gramma met ondermeer Israels
minister van defensie Simon Pe
res over diens opzienbarende fe
deratieplan voor Israël met de
Palestijnen, interviewde een
tweetal invloedrijke Palestijnse
leiders en maakte een sfeer
beeld van het leven in Israël nu,
dat hij noemde „Het land van
de koude vrede."
Ned. I 22.00 uur.
Achter het nieuws
team een antwoord proberen te
vinden op de vraag: Wat willen
de bewoners van de Antillen
t.a.v. een eventuele onafhanke
lijkheid in het jaar waarin één
van de Koninkrijks-partners
Suriname staatkundige zelf
standigheid verwerft.
Het team, bestaande uit verslag
gever Jan de Graaff, camera
man Huib de Ru en assistent
Heinz Kraneveldt, bezocht daar
voor alle zes eilanden van de
Nederlandse Antillen en noteer
de dat niemand staat te sprin
gen om los van Nederland een
eigen weg te gaan, ook niet op
b.v. St. Eustatius waar de gehele
werkende bevolking een
handvol bouwvakkers in één
shot werd geportretteerd.
Ned. II 21.40 uur.
De Achter het Nieuws-uitzen-
ding van vanavond zal vrijwel
geheel gewijd zijn aan de Ne- Conferentie
derlandse Antillen. In een re-
Sortage van bijna een half uur
eeft een Achter het Nieuws
De NOS-Televisierubriek „Pa-
noromiek" wijdt drie uitzendin-