mnmm rTT^THMHH hSH TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND E ll'i 11 l'l II— RADIO DINSDAG Hans Keiler houdt niet van de geur van Harry Geelen door gelicht in tv-docu- mentaire Englandspiel in documentaire serie NCRV PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 28 JULI 1975 NOS 17.45 W.K. Zwemmen 18.45 Mlnlmolen 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO'sToppop 19.17 Frans en de Rebellenclub documentaire NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Sebastlaan en Monseigneur Franae film 21.45 Een Juichtoon davre langs de velden. documentaire over Ajax 22.30 Symbiose NOS 22.34 Journaal NEDERLANDJI NOS 18.45 Mlnlmolen 18.55 Journaal TROS 19.05 Doctor Who— sf-serle voor jeugd 19.30 NL-Tlppers DUITSLAND I 20.00 Tagesschau en weerbericht. 20.15 Monitor. 21.00 Hitjournal. 21.45 Eduro- control. 22.30 Tagesschau, kommentaai en weerbericht. 18.20 Diana. 10.55 Mainzelmannchen; Gewusst wie. 19.00 Heute. 19.30 Die Neun. 20.15 Kontakte. 21.00 Heute, 21.15 Kleine bank mit schlechten Noten 22.45 Sport aktuell. 23.45 Heute. 19.15 Sportribune. 19.39 Mededelingen en weerbericht. 19.45 Journaal. 20.15 Een gravin van Hong Kong. 22.05 Ten huize van. of: Ertussendoor. 22.55 Jour- NEDERLAND I VPRO 14.00 Beloof me dat Je me nooit vergeet, al word Ik honderd Jaar Wlnnle-de-Poeh en zijn teke naar 14.45 Grote Klaas en Kleins Klaas film EO 15.30 Van hart tot hart HOU HET SCHERM IN HET OOG ■iiiv^imriiiwM 18.30 Nieuws. 18.41 Belcanto-koncert. EO: 20.00 Achter de horizon van het zomergebeuren. 21.15 Avondoverden king. NOS: 21.30 Zevendedags Adven tisten. ZA. 21.45 Eurolight. 22.25 Bond Zonder Naam. 22.30 Nieuws. NCRV: 22.40 Hier en nu. 22.50 Hobbyskoop. 23.20 NOS-jazz. 23.55 Nieuws. 24.00 Sluiting. 18.30 Jeugdtoer. 19.00 Orgelbespeling. 19.25 Wij hebben een woord voor de NOS 18.00 Nieuws. 18.03 De vakature- bank. 18.10 Joost mag niet eten. 19.0C Nieuws. AVRO: 19.02 Drie loopt achter. VPRO: 20.00 VPRO-maandag. 20.00 21.00 22.00 23.00 24.00 Nieuwsberich ten. TROS 1.02-6.00 De nachtwacht. Scène uit het Andersen-sprookje „Grote Klaas en Kleine Klaas" morgenmiddag voor de kinderen. Sjors In 1936 kon Nederland voor de eerste keer kermis maken met een getekend klein jongetje met lange blonde lokken en een vlinderdasje: Sjors heette het knulletje en zijn vriendenkring noemde hij de Rebellenclub- Twee jaar later kreeg Sjors een vriendje, de donkere Sjimmie, en van dat moment af was het tweetal onafscheidelijk. Sjors en het negerjongetje Sjimmie werden een begrip en zij zijn dat tot de dag van vandaag gebleven. Aan Frans Piët, de man die bijna veertig jaar lang letterlijk gestalte gaf aan de stripfiguren Sjors en Sjimmie, is het filmportret gewijd dat de AVRO-televisie vanavond uit zendt. Tekenaar Frans Piët, nog altijd actief met de teken- stift en als musicus, heeft met tekstschrijver Lou Vier hout in de loop der jaren meer dan twintig albums volge- tekend met de belevenissen van de roemruchte Rebellenclub en zijn leiders: Sjors en Sjimmie. Ned. I, 19.17 uur. Sebastiaan Vanavond het tweede deel van Sebastiaan, het jongetje, dat Maude Maude trekt zich het lot aan van een druggebruiker, die in de gevangenis belandt. Zij pakt de zaken echter zo doortastend aan, dat haar omgeving haar er op moet wijzen, dat er voor de hand liggender manieren zijn. Ned. II, 21.10 uur Zomer '75 In deze rubriek vanavond een party op een riverboat met het SFB-dansorkest en veel opgeto gen mensen. Ned. II, 22.20 uur Voor de kinderen Voor de kinderen morgenmiddag twee uitzendingen. Ten eerste een programma over Winnie de Poeh en ten tweede „Grote Klaas en Kleine Klaas" ndar het vrij gruwelijke sprookje van Hans-Christiaan Andersen Nadien presenteert Marieke Ti chelman de rubriek „Van hart tot hart". Dinsdag Ned. I, 14.00 uur. 1 Ajax-achter-de-schermen op tv. Het clublied van Ajax begint met: „Een juichtoon davre langs de velden". Die juichtoon heeft nu al 75 jaar kunnen daveren, want de Amsterdam se Football Club Ajax her denkt dit jaar de oprichting die in 1900 plaatsvond. Niet iedereen was in die tijd over tuigd van het nut van de voet balsport. Waarom zou een mens in vredesnaam op zijn vrije zondag op een hobbelig weilandje achter een bal gaan aanhollen? Er waren enkele Amsterdammers die dat nut wel inzagen en zij hebben de palen geheid, waarop het impo sante bouwwerk dat Ajax nu is kon worden gefundeerd. Aan dit Ajax is de documentaire gewijd die AVRO's Sportpano- rama van de jubilaris maakte. Het is geen programma gewor den waarin in een keurige cro- nologische volgorde alle her oïeke wapenfeiten die tussen 1900 en 1975 achter het rood witte banier op de groene mat zijn gepleegd, uitvoerig wor den geanalyseerd. Natuurlijk is een stuk historie niet vergeten met een club, die zestien keer de nationale titel verover de, drie maal de Europacup en een keer de Wereldbeker bin nenhaalde zou dat uiteraard niet künnen en even natuurlijk zijn de fenomenale prestaties van de mannen die dit moge lijk maakten nogmaals te be wonderen; even goed trouwens als aan de recentere, wat min der florissante situatie waarin de club verkeert, niet wordt voorbijgegaan. Maar toch is de ze documentaire veel meer een programma over het Ajax zoals weinigen dat kennen, het Ajax achter de schermen. Ned. I, 21.45 uur De Hilversumse literator Jouke Rep is door de NCRV gevraagd een reconstructie te schrijven van het beruchte Englandspiel. Met opgewekte ijver heeft hij zich aan die taak gezet, welke zal moeten leiden tot een reeks gedramatiseerde documentaires. Het ziet er niet naar uit, dat deze snel op het scherm zullen komen. Er moet verschrikkelijk veel uitgepluisd worden of uit de diepte worden opgegraven. Veel belangrijk materiaal ver^ dween of is niet beschikbaar. En lang niet iedereen wil er nog over praten. Jouke: „De gesprekken met de getuigen zijn niet gemakkelijk. Je voelt je een indringer. Iemand die oude wonden open komt maken. Iemand die weer een verhoor komt afnemen. Je tracht hun vertrouwen te winnen. Maar dat hadden de Duitse ondervragers ook gepro beerd. Ze zijn argwanend en cynisch. Ze zijn immers al een keer goed misleid. Slechts door veel geluk hebben ze het overleefd. Het opha len van die verschrikkelijke herinneringen kost hun slapeloze nachten, maar als je een maal hun vertrouwen hebt gewonnen, ver trouwen ze je toe dat ze het er toch wel voor over hebben. Uit eerbetoon voor hun gevallen kameraden. Samen bespreken we het verhaal. Hoe ging het ook al weer? Het is alweer dertig jaar geleden en ze hebben geprobeerd alles te verdringen. Niet omdat ze spijt hebben over hun werk. Maar omdat ze ten diepste gewan trouwd werden door hun landgenoten. Juist omdat ze het wisten te overleven." Om nog even de geschiedenis van het Eng landspiel op te halen, het speelde zich in de laatste wereldoorlog af tussen de contra-spio nagedienst van de Duitsers en de geheime dienst van de Britse regering. Al vroeg in de oorlog had Engeland begrepen, dat het niet in zijn eentje op kon tegen de Duitse over macht en dat er misschien een kans was als de vijand op zoveel mogelijk gebieden ge dwarsboomd werd. Daarom werden boven het bezette Nederland geheime agenten afgewor pen, dat waren Nederlandse vrijwilligers die kans hadden gezien naar Engeland te ontko men. Weer terug in Nederland moesten deze agenten het verzet aanmoedigen c.q. organise ren en sabotage plegen. Met behulp van een zender en een code onderhielden zij contact met hun hoofdkwartier in Londen. In hun code was een onopvallend herkenningsteken verwerkt voor het niet denkbeeldige geval dat zo'n agent in handen van de Duitsers mocht vallen. Want natuurlijk zouden de Duitsers, als ze de beschikking kregen over zender en code, proberen de Engelsen om de tuin te leiden door valse berichten te sturen. Uit het ontbreken van het herkenningsteken in de code konden de Engelsen onmiddellijk zien dat het bericht vals was. Inderdaad slaagden de Duitsers erin een van de eerste agenten, compleet met zender, te arresteren. In over eenstemming met zijn instructies en uit lijfs behoud gaf hij zender en code aan de Duit sers,- evenwel zonder herkenningsteken. Met de buitgemaakte zender verstuurden de Duit sers hun eerste bericht zonder herkenningste ken. Londen reageerde niet op deze waarschu wing en bleef mensen met zenders sturen, die achter elkaar werden gepakt door de Duit sers. Dit duurde ruim twee jaar. Toen hadden de Duitsers meer dan vijftig agenten gepakt, alsmede een grote hoeveelheid sabotage mate riaal. Pas toen twee agenten wisten te ont snappen en Engeland waarschuwden stopte het spel. Op twee na, die het overleefden, kwamen alle agenten om in een concentratie kamp. Nog steeds is de vraag niet opgehelderd of de Britten werkelijk niet door hadden, dat de Duitsers alles inpikten, of dat de Britten de agenten misbruikten om de Duitsers te mislei den in een soort van dubbelspel. Dit zijn vragen, die in de gedramatiseerde documen taire njet zullen worden beantwoord. Lippen zijn verzegeld, archieven verbrand. Het myste rie is niet meer te ontraadselen. Jouke: „Maar daar gaat het ons niet om. Het gaat ons om het laten herleven van de gebeur tenissen. Het gaat ons om de agenten zelf, die hun leven vrijwillig in de waagschaal stelden om hun vaderland te dienen, maar in de praktijk slechts weerloze pionnen waren in een vies spel tussen twee geheime diensten." KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07(S) Badinerie. (7.30 Nws. 7.41 Echo) 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvrouw. 8.45 De wonderlijke let ter M. 10.00 (S) Aubade. (10.30 Nws.) 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Scheepspraat. 12.00 (S) van twaalf tot vijf, met om 12.30 en 15.30 Nws. 12.41 Echo. OVERHEIDSVOORL.: 17.00 Nieuws uit de Nederlandse Antillen. KRO: 17.10 De hutsgeklutste kinderspe len. 17.30 Nws. 17.32 Echo. Beiaard Concours 1975. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S en mono) Arbeids vitaminen. (11,00 Nws. 11.03 Radiojour- naai.) 11.30 (S) Rondom twaalf. (11.55 Beursberichten). OVERHEIDSVOORL: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Kinderen maken mu ziek. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Rondom de prestanten van de hoofdstad. 14.00 (S) Home sweet home. 14.30 (S) Met het oog op luisteren 15.20 (S) Essay. 16.00 Nws. 16.03 Radio journaal. 16.05 (S) Gebakken banken in de zon. 17.00 (S) 17.55 Mededelingen. Onder de titel „Grijsaard" troffen we in de VPRO-gids een gedicht van Harry Geelen aan: Voordat zijn ogen braken, zochten zij nog traag het scherm waarop een grote hond warm sprak van lekker voer. Een kellner bond hem een servet om, om het echt te maken. Drie meisjes dansten daarna op een reep. Er lag een geel pak boter in het gras waarom een koor margrieten liedjes zong alsof dit hoog en breed de hemel was. De dood kwam toen de leeuw een vaasje brak, vlak na een zoom op een zesbordenpak. Einde gedicht en tevens (met nog ander dicht werk) een veelzeggende bijdrage aan de dis cussie in genoemd blad tussen Harry Geelen en Hans Keiler. De laatste laat zich veelal, gelden als een doorgewinterde, kritische om roepman. Harry Geelen schrijft tv-spelen (voor kinderen uit tijdverdrijf), maar voorziet hoofdzakelijk in zijn onderhoud door het schrijven van tv-commercials. Hij is ook de bedenker van de kleine verhaaltjes, waaraan de STER-spots zijn opgehangen het meisje dat geen jongen durfde zoenen vanwege haar adem de jongen die geen meisje waagt te benaderen vanwege lijfsgeuren de moeder die alles doet glimmen en bovendien tijdig een dampende pot op tafel heeft Hans Keiler moet daar allemaal niets van hebben. Hij bekijkt dagelijks met afgrijzen het STER-ge- beuren en moet dan bovendien nog gedogen, dat Harry, mede een maker van dit fraais, als zijn achterbuurman door zijn leven gaat. Hans schrijft in de VPRO-gids: „Over radio- en tv-reclame wordt eigenlijk door niemand ooit iets goeds gezegd. Heeft iemand u de volgende dag wel eens gevraagd: „Zeg, heb jij gisteravond die mooie druppel nog zien vallen? Op muziek van Richard Strauss? Nee? Nou, prachtig hoor". Zoiets zegt niemand, terwijl dat eigenlijk het enige is dat er van te zeggen valt. Nee, de meeste mensen zullen de uitzendingen van de STER wel ongeveer beschouwen als onvermijdelijke^ maar helaas door de overheid gesanctioneerde storingen, waaraan een zekere visuele en auditieve vorm is gegeven. Wel heeft een onderzoek onlangs aangetoond, dat verknochte tv-kijkers de re- Hans Keiler: „Ik schop de hondebrokjes uit mijn hond zijn bek". Harry Geelen: „Zeep Banner bant al haar lichaamsgeur". clameboodschappen als hinderlijk ondervin den, omdat deze voortdurend de avonturen van het STER-leeuwtje die zij blijkbaar graag onafgebroken zouden volgen in de weg zitten. Wie er met de reclame ingevlogen is, had maar beter uit moeten kijken. Een reclame filmpje voor een bepaald poetsmiddel van dressoirs, theemeubels, salontafels, meerdeli ge woordenboeken, lp-cassettes en moderne encyclopedieën vertoont na behandeling een 'wonderbaarlijk resultaat. Op het ritme van een opzwepende poetsmelodie draait de dame, die het karwei verricht heeft, zich om en werpt de blik in de camera, waarvoor zij in werkelijkheid werd gehuurd. Achter haar glimt en glinstert het dat het een lieve lust is. „Kijk nu toch eens", lijkt zij wel te zeggen en de camera zoemt in en vertoont een en al glans. Zwart-gelakt glas. Niet het betreffen de dressoir, de betrokken lp-cassettes en sa lontafels, die er ooit mee behandeld moeten worden nee, zwart-gelakt glas. Dat geen mens zich daarover verwondert komt omdat hier iedereen het voor en na het nieuws wel goed vindt. Alles wat de meeste mensen zich als hun omgeving voorstellen, wordt rond zeven en acht uur zo heftig in beroering gebracht, dat de stomme gezelligheid van die koffie en de stupiditeit van de witte tornado er ook nog wel bij kunnen". Kortom, Hans Keiler moet er niets van heb ben. Hij schopt de geadverteerde hondebrok jes uit de bek van zijn hond, als hij met het dier gaan wandelen, een beest met drie poten, omdat de vierde werd afgereden door een auto, die al even druk werd geadverteerd. Harry Geelen, om commentaar gevraagd bij dit artikel, zei: „Ik wil het wel proberen, maar ik heb nog nooit geschreven". Hij liet een aantal gedichten uit zijn schrijf machine rollen, waarbij hij fraaie tekeningen maakte. Die gedichten vindt men gerang schikt tussen de programma-bedrijven door met daarin de niet gemakkelijk te vergeten regels: Heel even leek het somber vijf voor acht. Gelukkig bracht een braaf produkt weer fleur. Het kleine meisje dat voor Amstel lacht, zeep Banner bant straks al haar lichaams geur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2