Oegstgeest krijgt eigen
operette-vereniging
Concerten van
Tsjechische
organiste in
Leiden en
Lisse
UITGAAN
Mooie houtsculpturen
in De Ruip
ZATERDAG 12 JULI 1975
LEIDSE COURANT
Kunst
op
zicht
op nei reu, aat zij van
beroep maakt en er dus niet van hoeft te leven. Wel
er tamelijk veel zogeheten primitivisme in haar werk voor
en daarom kan zij toch wel gerekend worden tot de z.g.n.
primitieven in de huidige Nederlandse schilderswereld. Dat
heeft dan wel weer bijna uitsluitend betrekking op die
werken waarop zij menselijke figuren schildert: die zijn wel
volledig primitief. Daarnaast echter exposeert zij een aantal
abstracten, die bijzonder fijn van compositie en kleur zijn.
Soms met een sterk email-achtig aspect in mooi afgewogen
kleurverdeling. Maar er zijn ook composities bij, waarin de
kleur dof en mat blijft en dan ook ver achterblijven bij de
eerder genoemden.
Maar ook zonder kleur, voor zover zwart geen kleur genoemd
kan worden, weet zij tot een mooi resultaat te komen, zoals
blijkt uit een schilderij in zwart-wit: „Vuurtoren" waarin ook
de compositie een flinke bijdrage levert tot het resultaat
Een vastgehouden stijl valt in haar gezamenlijke werken niet
waar te nemen. Figuratieve elementen voegt zij samen met
surrealistische zonder dat het verband tussen die tvyee stijlen
zodanig is, dat ze samenwerken tot een gaaf geheel. Dikwijls
blijven zulke doeken sterk dualistisch.
Zo blijft deze collectie van ruim dertig werken toch wat
onevenwichtig. Er zijn minder geslaagde, minder aanspreek
bare doeken bij naast qua kleur en vrije compositie aantrek
kelijke prenten, zolas o.m. „Het spookbos", het zeer mooie
„Heelal" en „Windkracht .10".
Het werk getuigt van veel fantasie, dat wel, maar de primitie
ve elementen behoren wel tot de minst aansprekende.Deze
lijken mij te weinig bezield, te veel tijdpassering en te veel
huisvlijt. En misschien te weinig zelfkritisch.
GEEN ..BRULLENDE LEEUWEN" GEEN „KANONNENKOOR"
MAAR„MOZAÏK"
(van onze kunstredaktie)
LEIDEN In de nieuwe galerie „De Ruip" aan de Hoog
landse Kerkgracht is een gevarieerde tentoonstelling inge
richt van litho's door Marijke Verhoef, keramiek en wand
kleden van Sonja Wielepas, fotomontages van Peter Horree
en houtsculpturen van Rob van 't Zelfde.
Vooral deze laatste voorwerpen zijn een bezoek aan de
galerie bijzonder waard. Het zijn alle z.g.n. g. n. vrije
impressies hoewel enkele ook kleine figuratieve onderdelen
vertonen, als een gezicht, waaronder één brons, dat op het
hout is genageld.
De grilligheid van deze sculpturen doet geen afbreuk aan
de sierlijkheid ervan, of ze nu gewoon uit de ruwe stronk
gehakt zijn, waaraan segmenten van de oude bast nog
aanwezig zijn, of opgebouwd uit knekelvormen.
De vrije vormen zijn soms treffend uitgebalanceerd, zodat
zij ondanks de grilligheid, toch merkwaardig rustig aandoen.
Fraaie standplastieken, die het in het moderne interieur
stellig mooi zullen doen, maar ook als openluchtplastiek op
een gazon b. v. zullen ze waardevol blijken.
Sonja W. heeft behalve platiek ook enkele mooie wandkleden
hangen. De prenten van Marijke Verhoef zijn vrij tradioneel,
maar zeker niet onaantrekkelijk.
Al met al lijkt mij deze eerst tentoonstelling van „De Ruip"
alleszins geslaagd.
WILLEM PRINS
Alena Veselè
(Van onze kunstredactie)
onze kunstredactie
LEIDEN/LISSE De
Tsjechische organiste
Alena Vesehi geeft van
avond een orgelconcert
in de St. Agathakerk in
Lisse en komt volgende
week vrijdag voor een
concert naar de Leidse
Marekerk. Het concert
van vanavond wordt
georganiseerd door de
Orgelkring Bollenstreek
en begint om kwart
over acht. Uitgevoerd
worden de fuga in
f-moll van Josef Seger,
vier orgelkoralen van
J.S. Bach, de tweede so
nate van Paul Hindemi-
th, twee koraalfanta
sieën en de finale uit de
Sonntagsmusik van Pe
ter Eben en het Postlu-
dium uit de Glagoliti-
schen Messe eveneens
van Peter Eben. De toe
gangsprijs is vastge
steld op 2,50, scholie
ren betalen 1,25.
Alena Veselé studeerde orgel
aan het Staats conservatorium
en aan de Janécek Academie
in Bmo bij professor Franti-
sek Michélek. Compositie stu
deerde zij bij dr. Zdenek Bla-
zek. Reeds tijdens haar studie
won zij vele eerste prijzen op
orgelconcoursen.
Alena Veselé is momenteel
hoofdlerares aan de Janécek
Academie. Daarnaast geeft zij
jaarlijks een onnoemelijk aan
tal recitals. Ook aan radio-uit
zendingen werkt zij veelvuldig
mee. Met vooraanstaande sym
fonieorkesten treedt zij regel
matig als soliste op. Haar uit
gebreide repertoire beslaat
werken vanaf de vroegste or
gelliteratuur tot en met de he
dendaagse orgelwerken.
Alena Veselé behoort onget
wijfeld tot de meest vooraan
staande organisten van het
huidige Tsjechoslowakije. Zij
gaf in alle grote muziekcentra
van Europa en Amerika con
certen. Tijdens concertreizen
door Europa deed zij Enge
land, Nederland, België, Italië,
Zwitserland en Duitsland aan.
In 1974 ondernam zij een grote
tournee door Amerika. Dit
jaar maakte zij een grote con
certreis door Rusland en Zwe
den. In 1973 maakte zij deel
uit van de jury van het Inter
nationale Orgelconcours in
Bologna, samen met o.a. An
ton Heiier en Luigi Tagliavini.
Talrijke grammofoonplaatop
namen staan op haar naam
(vooral muziek van Johann Se
bastian Bach).
Het programma dat Alena Ve
selé in Leiden ten gehore gaat
brengen bestaat uit werken
van Cernohorsky, Joh. Seb.
Bach, Mozart en Eben.
Bohuslav Matej Cernohorsky
is een componist die bij ons
vrijwel onbekend is. Hij leefde
in de tijd van Bach, namelijk
van 1684 tot 1742. Alena Vese
lé zal van deze componist twee
fuga's spelen, een in e kleine
terts en een in a kleine terts.
Van Johann Sebastian Bach
(1685 tot 1750) worden vijf ko
ralen ten gehore gebracht:
„Komm, heiliger Geist", „An
Wasserflüssen Babyion", „Von
Gott will ich nicht lassen",
„Allein Gott in der Höh' sei
Ehr" en „Komm Gott Sthop-
fer, heiliger Geist". Daarna
wordt de Fantasie in f kleine
terts, K.V. 608 van Mozart
(1756 tot 1791) vertolkt, ge
volgd door een uitvoerig van
twee koraalfantasieën en de
Finale uit de „Sonntagsmusik"
van Peter Eben, een compo
nist die in 1929 geboren werd.
Um misverstanden te voorko
men, zij vermeld dat voor alle
K&O-zomerorgelconcerten
drie toegangsprijzen worden
gehanteerd. Inschrijvers van
K&O betalen 2,50; niet-in-ge-
schrevenen betalen 3, terwijl
houders van CJP-kaarten en
bezoekers van 65 jaar en ou
der 1,75 voor hun toegangs
kaartje moeten betalen. Het
programma wordt in de Mare
kerk gratis uitgereikt. De
kaartverkoop heeft plaats op
het bureau van K&O, Caecilia-
straat 20 (telefoon 31841) dage
lijks van 9 tot 15 uur. Op de
avond van het concert zullen
vanaf 19.30 uur in de Mare
kerk eveneens toegangskaar
ten verkrijgbaar zijn. Het con
cert begin om 20 uur en zal
tegen 21.15 uur zijn afgelopen.
Voor autobezitters is er in de
omgeving van de Marekerk
voldoendeparkeergelegen-
In en rond Leiden
beginnen. Kijk, mijn devies is
altijd geweest „ken niet, be
staat niet", je moet het eerst
proberen. De eerste maandag
in september, ik geloof dat dat
1 september is, houden we de
eerste koorrepetitie. Als eerste
werk heb ik „Gréfin Mariza"
gekozen. Dat heb ik zelf zeven
keer gespeeld en ook een paar
■keer geregisseerd, dus dat is
voor mij bekend. Na een paar
koorrepetities, kan ik gaan se-,
lecteren en een beetje kijken"
wat ik aan stemmateriaal heb.
Ik neem dan verschillende
mensen ook een avondje bij
me thuis, om eens samen wat
muziek door te nemen".
„Dan kun je zeggen, jij kan in
het koor en jij kan wel als
solist. Koorleden denken altijd
dat ze een minderwaardig
baantje hebben en dat ze veel
minder belangrijk zijn als een
solist, maar bij mij is iedereen
even belangrijk. Zonder koor
ben je nergens en zonder solist
ook niet. Misschien moet ik
wel met solisten van buiten de
vereniging gaan werken. Het
is helemaal niet zeker of ik
met onze mensen de eerste
keer al zo ver kom. In ieder
geval wil ik in december „Gra-
fin Mariza" in concert vorm
eruit hebben. Dat is voor de
medewerkers plezierig. Ze
hebben dan iets in het vooruit
zicht en dan wordt er toch
serieuzer gewerkt. Als het
enigszins kan wil ik ze ook
meenemen naar Rijswijk. Ik
heb daar vorig jaar een optre
den gehad voor personeel van
de EEG en die mensen waren
zo enthousiast, dat ze me voor
dit jaar weer gevraagd heb
ben".
„Als alles goed gaat probeer
ik volgend jaar april de pre
mière te geven van Mariza. Als
het kan in het Rijnlands Ly
ceum, dat is een geweldige
zaal. Bij de eerste voorstelling
van de kinderoperette, heeft
wethouder Gmelich Meylingh
van CRM al gezegd dat ie elk
initiatief voor een operettever
eniging zou steunen. Kijk, die
kinderoperette hebben mijn
De oprichters van „Mozaik". Vlnr: Johan Looijestein, I. de Mey en het echtpaar
Zwaan.
vrouw en ik zelf bekostigd.
Dat is met die nieuwe vereni
ging natuurlijk niet te doen.
Als het even kan wil ik dat
natuurlijk wel, want dan ben
je van niemand afhankelijk,
maar je moet-toch een aan
loopje hebben. We moeten
daar nog over gaan praten".
„Mijn plan is altijd geweest:
Als er in Oegstgeest iets is,
moeten ze niet naar een ver
eniging van buiten hoeven lo
pen om een feest te organise
ren. Je moet als plaats zorgen
dat jezelf verenigingen hebt
Dat is altijd beter. Ik wil heus
wel straks ook buiten Oegst
geest gaan optreden, graag
zelfs, voor bejaarden en de
Zonnebloem enzo, helemaal
pro deo kan dat niet maar
tegen een vergoeding van de
kosten, is dat best te doen.
Maar de eerste voorstelling wil
ik altijd in Oegstgeest blijven
geven".
De Operettevereniging, die tij
dens de laatste vergadering,
de naam .Mozaik" heeft ge
kregen, nadat namen als „de
Brullende leeuwen" en „Het
Kanonnenkoor" waren wegge
stemd, nodigt alle belangstel
lenden voor een lidmaatschap
uit op 11 augustus naar restau
rant „De Rode Leeuw" te ko
men. 's Avonds om acht uur
is daar een bijeenkomst. Voor
al aan vrouwen is nog een erg
tekort en ook zoekt het be
stuur een pianist(e) voor de
repetitie-avonden. Inlichtin
gen: Johan Looijestein, Clema
tislaan 28, tel 55496.
Bioscopen
Luxor: Stationsweg 19. tel. 21239.
..Mc. Kenny's Gold" 14 jaar. Dagelijks
14.00 en 20.00 uur.
Hulpverlening
Telefonische Hulpdienst: tel. 26202.
Exposities
Stedelijk Museum „De Lakenhal":
Oude Singel 28, tel. 44044. ma t/m
za. 10—17 uur, zondag 13—17 uur.
Tot 27/7 de expositie ..Het Leidse
Woonhuis" In het kader van het Mo
numentenjaar 1975.
Atelier „Oe Scherf": Nassaulaan 41.
Oegstgeest. tel. 50220. Bezoeken na
telefonische afspraak. Ans v.d. Hei
deKort met eigen werk. o.a glasbul-
gen. aardewerk, schilderijen en mo
zaïeken.
Galerie 't Hoekje bij de Pomp: Dorpe
straat 38, Warmond, tel. 01711—3501.
Elke ddg van 19—22 uur. bovendien
za. en zo. van 12—17 uur. Tot 15/7
Rob Schipper met fotografische etsen
en Carla Carlier met zeefdrukken van
Warmond.
Orangerle In de Hortus Botanicus:
Rapenburg 73, tel. 22044 tsL 88. ma
t/m za. 9—17 uur, zo. 10—18 uur. Tot
1/9 de tentoonstelling „Denken en
doen". Ambachtelijke tsntoons elllng
In de orangerle ter gelegenheid van
het 40O-|arlg bestaan der Lekfse UnL
versltelL Oude en moderne toege
paste kunst van Instrumentmakers,
glasblazers, tekenaars, foto rafen,
preparateurs, elektronlcl, hoveniers
en vele anderen.
(Van onze kunstredak
tie)
Oegstgeest „Kijk, als
je eenmaal met mij be
gint te praten, dan kan
je er donder op zeggen,
dat het na vijf minuten
over opera of over ope
rette gaat. Dat is mijn
leven. Het is me met de
paplepel ingegoten.
Mijn vader zat ook al
tijd in de muziek, hij
zat trouwens ook in de
dakbedekking, net als
ik. Ik ben Hagenaar van
mezelf en toen ik hier in
Oegstgeest kwam wo
nen, heb ik meteen het
plan gehad om hier een
operettevereniging op
te gaan zetten. Als ze
me nou hier op straat
tegen komen vragen ze
ook altijd: En, meneer
Looijestein, hoe zit het
nou met de operette."
Johan Looijestein, 53 jaar oud,
bezeten van muziek. Zingt bij
de Hofstadoperette, het Resi
dentie-operakoor en bij de
Haagse Volksopera. Op 19
april ging in het Patronaatsge
bouw „Prinses Rozelijn" in
première, een voorstelling van
de door hem een jaar eerder
opgerichte kinderoperettever-
eniging „De Mascotte". Zijn
plannen voor een vereniging
voor volwassenen zijn inmid
dels in een ver gevorderd sta
dium: begin september hebben
de eerste koorrepetities plaats.
„Ik heb zelf in al die jaren bij
zoveel verschillende koren en
gezelschappen gezeten en, be
grijp me goed, dat vind ik
hardstikke leuk en ik zal het
ook zeker blijven doen, maar
ik ben nu eenmaal iemand die
altijd alles zelf wil hebben. Je
hebt meer mogelijkheden, je
kunt je eigen kunnen laten
zien en je eigen ideee-n uitvoe
ren. Bovendien vind ik zo'n
eigen vereniging een enorme
uitdaging".
„Ze hebben geen van allen
ooit een noot gezongen. Er zit
ten er een paar bij, die van het
amateurtoneel komen, dus die
kunnen wel spelen. Maar er
moet nog een hoop gebeuren.
•Die mensen moet je toch over
jhun plankenkoorts en hun on
zekerheid heenzetten. Nu bij
de laatste oprichtingsvergade
ring nog, zeiden ze: LooijeS--
tein, hoe durf je er aan te
Johan Looijestein als dirigent bij de kinderoperette.