Fel ziekenhuis- verslag van Hildegard Knef Oostduitse speelfilm over Goya NOGC wil eigen programmatische taak voor de NOS TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND ftCIIVHifi'li'll lillVHiH'll'll RADIO VRIJDAG Annie Schmidt in ,Zo was het' Sound 2000 als opvolger van Poptelescoop PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 10 JULI 1975 IN BOEK: HET VONNIS BONN Op de dag van haar 56ste operatie krijgt zij „het vonnis" te horen: kanker en even later wordt haar linkerborst geamputeerd. Artsen red den haar (voorlopig?) het leven. Haar machteloze lichaam is overgeleverd aan de genade van ver pleegsters, maar wanneer zij na haar ziekte de pen ter hand neemt om verslag uit te brengen, dan klaagt zij aan: fel en verbeten, in haar boek „Das Urteil," „Het vonnis." Deze „zij" kan natuurlijk nie mand anders zijn dan Hilde gard Knef, de Duitse chanson- nière, die met haar 49 jaren men heeft het goed gelezen de lijdensweg van 56 operaties moest bewandelen. Een feno meen is zij echter niet alleen wegens dit chirurgische re cord. Als „buitenstaander" in de kunst van het proza schreef zij haar „Een gegeven paard" en haalde er de hoogste oplage mee, die ooit een boek in het na- oorlogse Duitsland ver wierf. Niet veel geringer zal het aantal exemplaren van „Het vonnis" uitvallen, want alleen al de eerste oplage, die zojuist verscheen, telt er 120.000. Mogelijk zal „Een ge geven paard" zelfs overvleu geld worden, want de drukte, die al maanden voor de ver schijning van Knef's tweede boek werd gemaakt, kan men helaas niet anders dein als 'n smakeloze publiciteitsrommel diskwalificeren. De belangstel ling bewijst echter, dat het middel niet heeft gefaald. Zo „schuldig" als „die Knef" zich soms ook maakt aan on- Vl'ftuOOS gerechtvaardige vergelijkin gen wanneer zij bijvoorbeeld de toestanden in een zieken huis vergelijkt met „Gestapo- methoden", zo onschuldig is zij aan deze tamtam, die haar zelfs mateloos ergerde. Door onontwarbare manipulaties waren onscrupuleuze boule vard- bladen er ondanks „strikte geheimhouding" van de Weense uitgever Fritz Mol den achter gekomen, dat het nieuwe boek van Hildegard Knef 'n autobiografisch ver haal over haar kanker was. Het incident viel juist in de opwinding van de berichten over de borstkanker van de vrouwen van het Amerikaanse presidentenpaar Ford en Roc kefeller. Een geïllustreerd weekblad begon zelfs de tekst van het boek al af te drukken zonder deze rechtelijk verwor ven te hebben en kon hierin door Molden alleen maar via een kort geding worden ge stopt. Mogelijk schuilt er bere kening achter deze machina ties, maar evenmin als zij voor het succes van het boek be hoefte had aan haar vaak on barmhartige beoordelingen, was Knef aangewezen op deze twijfelachtige propaganda. losse schroeven-toestanden in ziekenhuizen, artsen en ver pleegsters over de hekel haalt. Het effect zou alleen geloof waardiger geweest zijn wan neer de schrijfster zich wat meer in toom had gehouden. Aangezien ze bekend staat om haar strikte eerlijkheid, moet men haar verontwaardiging wel tot op grote hoogte delen. Knobbeltjes in haar borst, die lange tijd als onschuldig wor den gekleineerd, blijken in de ogen van een werkelijk des kundige arts kankergezwellen te zijn. „Het vonnis" valt in een Oostenrijkse kliniek op 7 augustus 1973 en hier wordt ook het scalpel gehanteerd om de definitieve executie te ver hinderen. Over haar dochtertje, dat maar niet wil lopen, heeft zij jarenlang onder de aanbieding van vette rekeningen van Duit se professoren moeten horen, dat het „lief en lui" is, maar een Zwitserse specialist ont dekt dan, dat de oorzaak in een gebrek aan zuurstof bij de geboorte ligt en schrijft een intensieve heilgymnastische behandeling voor. Het verontschuldigt niet alles, maar het leidt tot begrip wan neer men weet, dat Knef ach ter haar scherpe pen 'n uiter ste gevoeligheid verbergt Mis schien zou men van haar een grotere erkentelijkheid wegens het gunstige verloop van de beslissende operatie moeten verwachten, maar uitlatingen van verpleegsters, dat zij zo graag in kankerpaviljoenen werken, „omdat de patiënten er zo dankbaar zijn" en dat de bedden verschoond moeten worden „of de zieken sterven Hildegard Knef in „Het vonnis", fel en verbeten. of niet" klinken als een kwel ling in haar oren na. Deze loslippigheid binnen de gehoorsafstand van zwaar zie ken vergeeft de schrijfster de verpleegsters niet en zij slaat zeker de spijker op de kop wanneer zij de steriliteit en de ontzielde activiteit in zoveel ziekenhuisbedrijven beschrijft. Kreet De scherpe sabels van haar woordgebruik vormen ook een aanloop naar een kreet, waarin zij uiteindelijk als in een oerschreeuw de verlossing wil bereiken van het boven menselijke leed van haar ziek te. Sommigen hebben Knef het verwijt gemaakt, dat zij „alleen maar haar eigen ka rakter, haar eigen ellende, haar eigen moeilijkheden" heeft beschreven, maar is een mens, die op de rand van de dood zweeft, niet met een dwingende onontkoombaar heid geheel op zichzelf terug geworpen? En op God? Tegen deze laatste overrompe ling probeert zij zich met haar ironie nog te verzetten. Het lukt niet en „Het vonnis" wordt ontroerend wanneer de ze oerschreeuw haar toch over de lippen komt. Na haar laat ste operatie „vlucht" Hilde gard Knef, die geld genoeg heeft om de duurste en rustig ste hotels te betalen, met haar dochtertje naar de sobere wo ning van een bevriende dorp spastoor in Beieren. In deze Katholieke omgeving probeert zij als protestantse vrouw de geestelijke en lichamelijke ge sels van enkele kort na elkaar uitgevoerde operaties te boven te komen. In de beschrijving van Knef is de jonge pastoor een uit 't beste kruishout gesneden ziel zorger. Op 'n avond het is een doordeweekse, maar de kerk is driekwart vol woont de schrijfster een mis van hem bij. De pastoor preekt over Christus, die aan het kruis uit riep: „Mijn God, mijn God, waarom heeft u mij verlaten" en over de luide kreet, die hij bij zijn sterven uitstiet. Zonder enige sentimentaliteit beschrijft Knef haar reactie: „Ik hoor niets meer, boor me in de „kreet" vast. „Zijn" kreet maakt hem bereikbaar. Dat hij geschreeuwd heeft, maakt hem menselijk. De overbelas ting, die hij voor mij betekent, wijkt. De afstand wordt niet naar beneden kleiner:-hij daalt niet neer, hij trekt naar boven. Zijn kreet maakt de mijne ver geeflijk. Daarom schreeuwen we niet meer denk ik waarom schreeuwen we niet. Waarom niet? Het is niets dan lafheid het leed en de dood te negeren, ze door brutaliteit be lachelijk te maken. Hoe groot moet onze angst zijn, dat wij de dood belachelijk moeten maken". FRANS WENNEKES De Avro zendt vanavond een Oostduitse speelfilm uit, waarin vooral de be langstelling van de Spaanse schilder Goya voor de onderdrukte mens, de gruwelen van de oorlog tot uitdrukking wordt gebracht. Goya, voluit Francisco de Goya Y Lucientes, is 30 maart 1746 in de buurt van Za- ragoza geboren. Hij trouwde op 29-jarige leef tijd met Josefa, die hem 24 kinderen schonk. Goya maakte voor het eerst naam met ontwerpen voor wandtapijten, hoewel deze nau welijks iets te maken hadden met zijn latere werken. Goya werd tien jaar na zijn huwelijk benoemd tot hofschilder; in 1792 werd hij doof. Hoewel Goya die 82 jaar is geworden geen directe navolgers had, was zijn werk van grote invloed op de latere impressionisten en expressionis ten. Ned. I, 20.21 uur. Pele Ronnie Corbett zoekt voor zijn omgeving een psuchiater. AMERSFOORT De stichting Nationaal Overleg voor Geweste lijke Cultuur (NOGC) wil als waarborg voor de pluriforme en brede culturele taak van de omroep een eigen programmatische taak voor de NOS. De stichting acht een aanvulling op de zelfstandige omroeporganisaties noodzakelijk om minderheids groepen aan het woord te laten komen. Ook zou de NOS een taak hebben bij het uitzenden van weten schappelijke en kunstzinnige programma's zonder hoge luister- of kijkdichtheid. Het NOGC schrijft dit in een aan de bijzondere Tweede-Kamercommissie voor de behandeling van de medianota gezonden commentaar. Zij heeft een vertegenwoordiging in bestuur en programmaraden van de NOS. De stichting heeft bijzondere waardering voor de uitgangspunten voor het beleid zoals die in de medianota zijn vastgelegd. Wel vindt zij de aan de omroeporganisaties gestelde eis tot net brengen van een totaalprogramma strijdig met de voorgestane profilering. Niet profilerende programma's, de stichting noemt amusement, Pop en klassiek, zouden beter door de NOS uitgezonden kunnen worden. Hiermee zou volgens de stichting een heel ander bestel ontstaan. Het NOGC kan de afwijzing van de commerciële omroep op overwegingen van cultuurbeleid in de medianota onderschrijven. Dat de technische mogelijkheden van kabeltelevisie daardoor niet volledig uitgebuit kunnen worden vindt de stichting geen bezwaar. Zij is voorstander van een afremming van de mogelijkheden van kabeltelvisie op korte termijn in verband met de relatieve schaarste aan communicatiemiddelen. De stichting vindt overigens dat in de medianota te weinig aandacht besteed is aan de ontwikkeling van de kabeltelevisie. Het NOGC pleit in haar commentaar voor een onderscheid in de wet tussen lokale en regionale omroep. De problemen van de financiering zouden zo makkelijker kunnen worden overzien. De regionale omroep zou aangemerkt moeten worden als basisvoorzie ning zodat binnen een multimediabeleid, naast regionale dagbladen en onafhankelijk daarvan, regionale omroepen gegarandeerd wor den in alle regio's. Deze zouden financieel onafhankelijk moeten zijn van de regionale overheden. Waar het de instructieve omroep betreft ziet het NOGC een ruime taak voor het medium in vormingsactiviteiten, zowel op landelijk als op regionaal en lokaal niveau. De stichting heeft zich in haar commentaar beperkt tot dat deel van de nota dat over de ormoep handelt. Dit gezien het werkterrein van de organisatie. i Zelfportret (met bril) van Goya. 3 van „Pele, voetballessen in de praktijk". Na de balbehandeling in de vorige lessen komen nu aan de beurt het nemen van strafschoppen, vrije schoppen en de lichamelijke voorberei ding. Wim Jesse leidt in. Ned. I, 19.05 uur. Dichterbij Marcel de Groot portretteert mensen die een belangwekkend verhaal te vertellen hebben. Dat zijn vanavond twee mannen die respectievelijk aan kanker- en hartfobie lijden, hoewel zij me disch gesproken niets manke ren. Een fobie is een diepgewor telde angst voor een specifiek aspekt uit het leven; bekend zijn fobieën voor open en gesloten ruimten en hoogten. Zo bestaan ook hart- en kankerfobieën bij mensen die denken dat zij een hartkwaal hebben of kanker. Die angst is niet weg te praten, de lijders ondergaan werkelijk pijn. Aan het slot van de uitzen ding kunnen kijkers zich met schriftelijke vragen tot deskun digen wenden, wanneer het postbusnummer op de buis wordt geprojecteerd. Ned. I. 22.30 uur. Mangati Opnieuw gaat het in „Mangati" over de 12-jarige Soroji in Tan zania. Men heeft hem in de vori ge uitzending kunnen volgen op weg naar het verre ziekenhuis, nadat de medicijnman niets kon uitrichten. De jongen heeft een blindedarmontsteking en leert in het ziekenhuis allerlei moder ne snufjes. Toch wil hij zo snel mogelijk terug naar zijn stam. Ned. II 19.30 uur Corbett In de Engelse komedie rond Ronnie Corbett, maakt Ronnie zich zorgen. Laura doet vreemd en met de baas gaat het er ook al raar aan toe. Voorzichtig gooit Ronnie een balletje op over de psychiater. Dat is toch niet zo vreemd, tegenwoordig. Ned. H, 21.40 uur. Marcel de Groot NEDERLAND I NOS 18.25 Tour de France 18.45 Minlmolen 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Sportpanorama presenteert: Pele, voetballes sen In de praktijkd (slot) 19.30 Lach 'ns naar de fotograaf NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Goya Oostdults-Russl- sche film 22.30 Dichterbij portret NOS 23.00 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Minlmolen 18.55 Journaal VARA 19.05 De Stratemakeropzeeshow 19.30 Mangati serie NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 Zo was het het werk van Annie M. G. Schmidt 21.40 Watermerk 21.40 Ronnie Corbett, klein maar dapper 22.10 Achter het nieuws NOS 22.40 Journaal 22.45 Tour de France 18.00 Der wilde und der zahme Westen, tv-serie. 18.15 Unter Ausschluss der ..Offentlichkeit: Revolte lm Sonnenhol (1). 18.40 Aktualiteiten. 19.20 Unter Ausschluss der „Offenlichkeit", vervolg, 20.00 Journ. en weerber. 20.15 ARD- economisch mag. 21.00 Colombo, ml», daadserie. 22.15 Der letzte Rest vom Schuetzenfest. dokumentalre fil 23.00-23.20 Joum., kommentaar weerber. DUITSLAND II 18.20 Beschloossen und verkuendot: vader worden is niet zo moeilijk. 18.55 Mainzelmaennchen. 19.00 Joum. 19.30 Gevarieerd progr. I.s.m. Aktie Zorgen kind. 20.50 Balans van Aktie Zorgen kind. 21.00 Journ. 21.15 Kontrovers. 22.00 Dominee Sommerauer antwoordt. 22.30 Joum. BELGIE NEDERLANDS 18.55 Paulus de Boskabouter. 19.00 Vlc, de Viking, jeugdserie. 19.25 Verkeers veiligheid. 19.30 Zomeragenda. 19.40 Med. 19.45 Journ. 20.15 Aktualiteiten. 21.00 Progr. t.g.v. het Guldensporen- feest. 22.15 Standpunten. 22.35 Nieuwe films. 23.20-23.40 Journ. met evt. Wet- NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd, koorzang. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist versche nen. boekbespreking. 19.00 (S) Leger des Heilskwartler. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof. gewijde muziek. 19.55 Overdenking. 20.00 (S) Muziek, muziek, muziek: licht platenprogr. 21.50 (S) 25e internationale Orgelconcours Haarlem. 22.10 De kerk vandaag. 22.30 Nws. 22.40 Hier en nu. 23.00 Donderdag avond-lezing. 23.20 Album: klassieke muz. 23.55-24.00 Nws. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.21 Lichte muziek, grammofoonpla ten. IKOR: 18.30 Kleur, informatie en commentaar over kerk en samenleving. AVRO: 19.00 (S) Jazz-spectrum. 20.00 Nws. 20.05 Radiojourn. 20.10 Progr.- overz. 20.15 (S) De Marinierskapel der Koninklijke Marine: klassieke en moder ne muz. 21.35 (S) Muziek uit de midde leeuwen. 22.20 (S) Musica Andina, mu ziek in de Andes. 22.45 (S) Vanavond laat cultureel. 23.35 (S) Vanavond laat nws. 23.45 Radiojourn. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vakaturébank. 18.10 Joost mag niet eten. (tussen 18.45-18.5f Nabeschouwingen van de Ronde var Frankrijk). TROS: 19.02 (S) Poster: The Beach Boys Story (4). 20.02 Ferry Maa- t's Soul top-10. 21.02 (S) Sesjun: jazz en blues. 22.02 (S) De Hugo van Gelde ren Show met de Nederlandstalige top- 10. 23.02 (S) Jazz-Sir, 0.02 De Hugo v Gelderen Show: LP's. 1.02 De Nacht wacht. EO: 5.02 (S) Old time religion: Blue Grass Gospel Music. 5.30-7.00 (S) Matinata: muz. voor de vroege ochtend. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. (7.30 Nws. 7.41 Echo.) 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M. 10.00 (S) Aubade. (10.30 Nws.) NOS: 11.30 Blik op de derde wereld. 11.45 Blik op Europa. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot vijf. gevar. prog. (12.26 Med. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 15.30 Nws.) 17.00 Zonder grenzen. 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo magazine. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8.11 Radiojourn.) 9.00 (S) Het Omroeporkest, hedendaagse muz. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind, pedag. rubr. 9.35 Waterst. 9.40 Toeris- mo. AVRO: 10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 Arbeldsvit. (11.00 Nws. 11.03 Ra diojourn.) 11.30 (S) Knipperlicht. 11.55 Beursber. 12.00 (S) Ned. Koorfestival 1975. OVERH. VOORL.: 12.30 Uitz. voor de landbouw. 12.40 (S) Marinierskapel der K.M. 12.55 Radiojourn. VPRO: 13.11' Vandaag dit, morgen dat. 13.25 Prog.- overz. overz. 13.30 Interview. 14.00 Muz. 15.30 Permanent Wave. 16.00 Nws. 16.03 Vandaag dit, morgen dat. 16.05 Tahiti. 17.30 Welingelichte kringen, de- batprog. 17.55 Med. EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 Klank bord. 8.10 (S) Tussen thee en koffie. 9.03 (S) De muzikale fruitmand. TROS: 10.03 Pep-op-drie. 11.03 Drie draait op verzoek. NCRV: 12.03 (S) Drie tussen de middag. 13.03 (S) Hier en nu. 13.08 Drie tussen de middag. NOS: 14.02 Pop-kontakt. (tussen 14.02—16.00 Rechtstreekse rep. van de Ronde v Frankrijk.) 16.03 De Hltmeesters. In het programma „Zo was het", dat geheel is gewijd aan Annie M. G. Schmidt, heeft presentatrice Letty Kosterman onder meer een gesprek met Wim lbo. Met enig feestelijk vertoon aan schouwde deze week in Amster dam een nieuwe popkrant „Sound 2000" het levenslicht. Sound 2000 is de opvolger van Poptelescoop, een blad dat vooral door zeer juis te informatie op platenverkoopge- bied (alle top 100, top 30 en top 10's kon men erin vinden) erg po pulair was bij vaklui. De redactie van Sound 2000 bestaat uit Emanuel Damsteeg, Els Lefèbre, Peter Ren- sen en Eric Marijse. Conamus voorzitter Harry Mildenberg ver klaarde het blad voor geboren en schreef de volgende tekst in het nulnummer van het blad: Poptelescoop is ten onder gegaan aan een gebrek aan homogeniteit, zowel bij de producenten als bij het achterland. Dat Poptelescoop aan een behoefte voorzag staat vast, Wellicht zal Sound 2000 opnieuw in een behoefte voorzien en ik wens de samenstellers graag toe dat door de toelever ing van nieuws uit het muzikale bedrijfsle ven de afnemers (producent, handelaar, pu bliek en alle die zich verder beroepsmatig en/ of uit persoonlijke belangstelling bezig houden met ons hedendaags muziekleven) aan hun trekken zullen komen. Sound 2000 suggereert een blik in de toekomst. Het zal stellig geen gemakkelijke weg zijn. Moge de redactie die vooruitstrevende blik hebben die met aller medewerking en een dosis geluk haar geesteskind een bestaan garan deert en gezien het eigen karakter een coë xistentie naast andere vakbladen biedt tot voordeel van alle belanghebbenden." Na de zaterdagavond-herhalingen van de Familie Doorsnee op de VARA-radio, is vanavond op de VARA-tv de aflever ing van „Zo was het" geheel gewijd aan het veelzijdig werk van Annie M.G. Schundt. Onder meer worden getoond fragmenten uit „Pension Hommeles", „Ja zuter, nee zuster" en de musical „En nu naar bed". Het muzikale blijspel „Pension Hommeles" van Annie Schmidt en Cor Lemaire werd van 1957 1959 op de televisie uitgezonden. Wim lbo presenteerde deze populaire serie met Mieke Ver- straete als pensionhoudster en Kees Brusse als echtgenoot. Gasten waren onder anderen Donald Jones en Maya Bouma. In het najaar ,van 1966 begon de kindermusical „Ja zuster, nee zuster", een geschiedenis van een rusthuis vol herrie op muziek van Harry Bannink. De succesvolle serie met in de hoofdrollen Hetty Blok, Leen Jongewaard en Dick Swidde werd in 1968 beëindigd. De musical „En nu naar bed van Annie Schimdt en Harry Bannink werd als avondvullend programma door de VARA op 1 mei uitgezonden. De presentatie van „Zo was het" heeft Letty Kosterman en de regie berust bij Bertie Gaarkeuken. „Zo was het" wordt uitgezonden op ned. 11 en duurt van 20.20 uur tot 21.10 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2