Kritisch Duitsland trots op zanger Günther Gabriel Engelse comedyserie huis ^3^ ym TELEVISIE VALAVOND RADIO VANAVOND TELEVISIE DINSDAG tot 18.00 uur RADIO DINSDAG Luister- en kijkgeld, gas en electriciteit, duurder in België PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 7 JULI 1975 MAGGIE Maggie MacNeal (destijds van Big Mouth) is klaar voor een grote solo-carrière. Het plotselinge succès in de pop wereld in 1971 overrompelde haar een beetje en ze zegt er nu van: „Je kunt er eigenlijk beter een paar jaar voor knokken om iets te breiken. Zo'n plotseling succes maakt het veel moeilijker om een carrière op langere termijn op te bouwen". Vier jaar aan de top hebben haar gevormd tot een zange res met een eigen stijl en geluid. Met haar groep is Maggie MacNeal klaar voor een grote, internationale loopbaan. De loper lijkt voor haar te zijn uitgelegd: haar song „Nothing else to do" is snel binnengekomen in de top 40. LESLY AND CROWN De heavy-soulgroep Lesly Crown brengen ook deze hele maand een muzikale show voor de bezoekers van Tiffany's onder het Palace-gebouw in Scheveningen. Ze vinden zelf, dat zij na een half jaar intensief repeteren een acceptabel repertoire hebben. „Niet zo verwonderlijk", zeggen de heren, „want we staan regelmatig in de platenstudio's, twee keer voor Conny Vandenbos en de laatste Tony Sherman lp, waarvan bandleider Cor Willems de arrangementen schreef". De band Lesly Crown bestaat uit Lesly Vos, percussie; Harvey van Straten, drums en zang; Kid van Ettinger, gitaren, Fred Korsman, sax, fluit en basgitaar; Cor Willems, arpsynthesizer, trompet, fenderpiano en zang; ze zijn elke vrijdag- en zaterdagavond in Tiffany's. ROBERT STILLS Onlangs heeft de platen maatschappij CBS een elpee van de bijna legendarische Stephen Stills op de markt gebracht. Stills is een ex-lid van de groep Crosby, Stills, Nahs en Young die overigens ook al enkele jaren niet meer bestaat. Op de elpee „Step hen Stills" spelen behalve Neil Young de leden van de oude groep mee. Het zal dan ook niemand verbazen dat de elpee qua sound erg op het eerdere werk als Déjè Vue lijkt. Het lijkt er op, maar het is het net niet. Het doet pijn te denken dat Cros by Stills Nash en Young het niveau van de Woodstock-ja- ren nooit meer zullen halen. STOLZ DYNAMITE Na de medewerking aan de televisieserie Centraal Station van de KRO werd Daisy Dynamite, de bekende Amsterdamse travestietzanger voor een rol in de nieuwe Maigretfilm gevraagd. Daarna werd hij benaderd voor de film „De slag om Arnhem" die in oktober van dit jaar wordt opgenomen. Maar de grote klapper is wel dat Fellini (de Italiaanse regisseur) Daisy Dynamite verzocht heeft onmiddellijk naar Parijs te vliegen voor een auditie van zijn film Casa Nova en zijn vrouw, waar Daisy Dynamite de vrouwelijke hoofdrol „the giant" in zou moeten vertolken. Dit alles heeft onlangs plaatsgevonden in hotel George le Cinq te Parijs. Daisy Dyamite is inmiddels teruggekeerd naar Amsterdam. Binnen tien dagen valt de definitieve beslissing. Dit zullen beslist geen rustige dagen voor Daisy Dynamite worden. De 24ste juni was de door platenmaatschappij Bovema bedachte „Longest day van Robert Long". Dit naar aan leiding van de verkoop van enkele miljoenen exemplaren van de eerste en enige elpee van Nederlands enige chan sonnier „Vroeger of later". De verkoopcijfers overtref fen zelfs die van elpee's van de Beatles eind jaren zestig. „Vroeger of later" staat nu al langer dan een jaar in de toptien van de best verkoch te elpee's in ons land. Robert blijft er overigens zelf vrij Siberisch onder. „In het be gin was ik wel wat verbaasd, maar je went er aan", was zijn commentaar. „Het enige nadeel is", ging hij verder, „dat het zo langzamerhand vrijwel onmogelijk wordt een nog betere (beter verkopen de) opvolger te maken. Ik heb nu alles al gehad. Hoog stens kan ik een jodelplaat gaan op nemen". Maar op dat gebied hebben we Olga al en dat vind ik meer dan genoeg. Robert Long is het komende winterseizoen sa men met Jenny Arean te zien in een zoals zij dat noemen cabareteske musical waar o.a. Dimitri Frenkel Frank teksten voor schreef. De dood van de bijna 95-jari- ge componist Robert Stolz kwam voor de KRO wel heel ongelukkig uit. Deze omroep had namelijk ter gelegenheid van de verjaardag van Stolz 14 augustus twee program ma's (een door Fred Bredschneyder gemaakt por tret en een operette) gepland. Het portret wordt nu half juli uitgezonden. Fred Bredschneyder: „Ro bert Stolz was een persoon lijke vriend van mij. Ik heb een boek over hem geschre ven. Al vier jaar had ik dit programma als necrologie op de plank liggen. Ik heb het steeds moeten aanpassen. Een paar maanden geleden besloten we het als jubileum programma uit te zenden, maar het is niet gelukt. Het is een necrologie gebleven. Er zitten overigens beelden in die nog nooit in ons land zijn vertoond. Ook heb ik privé-banden met gesprek ken bij het samenstellen ge bruikt. Erg veel heb ik gehad aan de grammofoonplaat waarop Stolz over zijn leven vertelt. Stolz was erg gesteld op ons land. Zijn Abend in Wien is beroemd. Hij had ook dit zomerseizoen een be zoek aan Nederland gepland. Het heeft helaas niet zo mo gen zijn." BERLIJN - Duitsland is niet erg gelukkig met de muziek, die de eigen Schlager-idolen voortbrengen. Dat wil zeggen, kritisch Duitsland, een kleine minderheid, want de man in de straat zweert, evenals hij dat bij ons doet, trouwhartig bij de Schlager en fêteert de sterren, die buiten de land grenzen nauwelijks serieus ge nomen worden. Kritisch Duitsland ziet dat met lede ogen aan, verwijt de ster ren een ongezonde zucht naar geld. Een bewust afbreken van de Duitse muziek-image en ge brek aan oorspronkelijk ta lent. Kritisch Duitsland wijst daarbij op twee alternatieven, die ze achter de hand heeft: in de linker een Udo Linden- berg, een onvervalste rocker die weigert de geëffende mu- ziekpaden te bewandelen, in de rechter een Günther Ga briel, de personificatie van „Der andere Song". Kritisch Duitsland is trots op die twee talenten. En vooral op Günther Gabriel, die in het nog jonge verleden al bewezen heeft, dat ook „Der andere Song" commercieel kan zijn. Commercieel op een eerlijke, op een oveituigende manier. Günther (bonkig, sympathiek, open, intelligent): „Ik schrijf niet voor de commercie. Ik schrijf omdat ik lucht moet geven aan mijn gevoelens. Omdat ik zie, hoe grote groe pen van de mensheid om mij heen onrechtvaardig behan deld worden. Omdat ik zie, hoe grote groepen van mensen zich in deze maatschappij on gelukkig voelen. Dat die num mers eenmaal op de plaat toch commercieel blijken te zijn, is meegenomen. Is echter niet het uitgangspunt.Is eigenlijk een wonder". Ellende Zijna-commerciële opstelling is Günter Gabriel in het verle den zwaar opgebroken. „Ik ben door dagen van ellende gegaan. Het begon al vroeg, toen ik mijn ouders verloor. Ik zwierf van gesticht naar ge sticht, kreeg nergens de liefde, die ieder kind nodig heeft, mocht tenslotte studeren, had er veel moeite mee, maar slaagde desondanks voor inge- „Door keihard werken. Toen ik afgestudeerd was, bleek er geen baan vrij te zijn. Muziek leek een uitkomst. Ik probeer de goede nummers te schrij ven was er nog niet rijp voor en bewoog me op niet-com- mercieel terrein. Niemand wil de wat van me opnemen. Het leek op vechten tegen de bier kaai. Het ging steeds meer bergafwaarts. Mijn moeilijkste periode leverde mijn mooiste nummer op: „Hey, boss, ich brauch' mehr geld". Ik heb het geschreven, toen de deurwaar der bij me op de stoep stond. Er zijn mensen in Duitsland, die me verwijten een Farizeeër te zijn. Ik neem het ze niet kwalijk, maar het doet me wel pijn. Ik probeer zo eerlijk mo gelijk te zijn. Schrijf niet over ellende om er geld uit te slaan. Ik ben geen business-man. Ik moet het hier (Günter slaat krachtig op z'n hartstreek) voelen. Mijn bloed moet tinte len als ik mijn teksten door lees. Misschien ben ik wel te eerlijk, te onbevangen voor een keihard bedrijf als de pla tenindustrie. Maar ik kan niet anders leven, zelfverlooche ning zou me te gronde rich- Geen ster Kan men in Duitsland niet ac cepteren, dat jij als gearri veerde ster nog steeds wei gert commercieel te werken? Günter: „Ik geloof, dat je de spijker op de kop slaat. Men weigert eenvoudig aan te ne men, dat iemand die geld ver dient, ook nog kritisch kan zijn. Ik merk dat iedere keer weer, als Duitse verslaggevers me interviewen. Het is steeds weer datzelfde gezeur over in teger zijn. Een ster moet in Duitsland aan een lijntje mee lopen. Nou, mij niet gezien. Bovendien ben ik geen ster. Ik word ster geschreven. Ik ben een gewone jongen, die het geluk van een hit heeft gehad, waardoor mijn leven finan cieel gezien gemakkelijker is geworden. Te gemakkelijk soms, want ik betrap me er wel eens op, dat ik gezapig begin te begworden. Ik hoop, dat ik die eenvoudige jongen van jaren terug kan blijven. Dat mijn benen sterk genoeg zijn om de weelde te kunnen dragen. Ik woon nog steeds in hetzelfde huisje in een Berlijn- se achteraf-straat. Je ziet het met eigen ogen. Ik heb nog steeds dezelfde vrienden. Stel me nog steeds tevreden met een gewone doorsnee-maaltijd. Kom nog altijd in dezelfde Aroeg. Het mondaine leven van de Schlager-ster is niets voor mij. Ik zie mezelf al lopen in glitter-pakken en rijden in een Mercedes 350. Nee, ik hoop al die verlokkingen bui ten de deur te kunnen houden. Het is wel eens moeilijk, want ik heb bittere armoe gekend. En dan moet je jezelf steeds weer in bedwang houden om niet in een al te gekke stem ming je geld over de balk te gaan gooien." Marmalade Günter Garbiel is de gebten hond in de door halfwas-ta lenten goed florerende Schla ger-industrie. „Ik zing er over op mijn nieuwe single „Das Schwarze Schaf" heet-ie. Zo voel ik me ook, zal iedereen zich voelen, die de strijd aan bindt tegen de gevestigde or de. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet, dat de Schlager moet verdwijnen. Er is een markt voor, de verkoopcijfers bevestigen dat. Maar men moet niet steeds weer marma lade op de tafel zetten." „Wat mij tegenstaat bij de Schlager is het gebrek aan oorspronkelijkheid. Het is alle maal dat rampe-stamp-werk, waarvan er dertien in een do zijn gaan. En als er dan een echt talent opstaat als een Jur- gen Marcus een jongen, die werkelijk kan zingen dan wordt hij toch in dat enge Schlager-jasje geperst, waar door hij zijn carriëre interna tionaal niet kan uitbouwen. De Duitse televisie doet er braaf aan mee. Die heeft louter show-programma's, die in dienst van de platenindustrie „Ik heb ook wel eens in de hitparade gezeten. Niet omdat ik het zo graag wilde, maar juist omdat ik vanuit zo'n pro gramma de revolutie kan pre diken. Ik kan geen tomaten in de kerk verkopen. Ik zal met mijn tomaten naar de markt toe moeten. Mijn optreden in de hitparade was een geweldig succes. Maar voor hetzelfde geld was het een flop geweest en had jij hier nooit tegenover me gezeten. Zo zie je maar weer, hoe beperkt succes ei genlijk is". Het heeft we werkelijk ver baasd, dat ik ook in Neder land van de grond ben geko men. Dat een liedje als „Hey Monique" hier geweldig heeft kunnen aanslaan. Ik ben Duit ser. Zo voel ik, zo leef ik, zo schrijf ik. Ik zou niet anders kunnen. Ik zou nooit een lied je voor Amerika kunnen ma ken. Zoals omgekeerd een Kris Kristofferson nooit een liedje voor Duitsland zou kun nen maken. Ik kan wel voor anderen schrijven, voor Duit sers dan". „Ik heb bijvoorbeeld „Ich trink' auf dein Wohl, Marie" geschreven voor Frank Zan der, een gek nummer over dronkenschap. En ik ga met Udo Jürgens nieuwe nummers voor zijn Duitsland-toernee schrijven. Dat kan wel, omdat het voor de Duitse markt is". Voel je je niet vaak een soort Don Quichotte? Günter: „Je bedoelt omdat ik nog geen navolgers heb? Nee, zeker niet. Er kunnen nog geen navolgers zijn. Compone ren is een vak, dat je alleen na jarenlang mislukken kunt leren. Ik heb er nu vijftien jaar over gedaan en pas de laatste jaren gaat het de goede kant uit, al heb ik nog vaak dat ik nummers technisch niet sterk genoeg vind. Mag ik dan verwachten, dat eventuele na volgers het vak in twee jaar onder de knie hebben HAN AVÓT iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Marie Cécile Moerdijk zingt een aantal lied jes uit haar in ternationale re pertoire, op Ned. I om 21.10 llllimillllllllllllllllllll HOU HET SCHERM IN HET OOG [iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiii Vanavond begint de TROS met de nieuwe Engelse comedy-se- rie „Bless onder de Nederland se titel „In Londen staat een huis". De afleveringen van een half uur spelen zich af rond een gezin, vader, moeder en twee kinderen, die situaties beleven waarin de kijker zich soms kan herkennen. Het succes komt voor een groot deel op naam van de uit Zuid-Afrika afkom stige acteur Sidney James, die in Engeland naam heeft ge maakt als een van de grootste komedie-sterren. Ned. II, 19.25 uur. Kanoreis Zeven mannen en een meisje maken een reis over een van de meest woeste rivieren van Aus tralië, de Nymböida. Deze rivier vormt een bijna voortdurende reeks van stroomversnellingen. De film „Een kanoreis over de woeste Nymböida, geeft een spannend relaas van dit natte avontuur. zijn persoonlijke benadering. Illlllllllllllllllllllllllllll Ned. I, 20.21 uur. Kojak Kojak heeft vanavond een ang stig voorgevoel, want Lou Giodi- no is voorwaardelijk op vrije voeten gesteld en hij zint op wraak op de bendeleider Albert Banzig. Zijn vriendin roept de hulp van Kojak in, wanneer ze merkt dat hij een revolver op zak heeft. Ned. I, 21.45 uur. Jongens Kojak, met een angstig voorge voel. Illllllllllllllllllllllllllllll 'Illlllllllllllllllllllllllllll! Ned. 1,19.05 uur. Jeruzalem Yehoram Gaon, een van Israëls topartiesten, vertelt vanavond zijn verhaal over Jeruzalem, de stad die hij liefheeft en waar hij werd geboren. Gaon geeft een apart beeld van deze stad dooi; Spanning, vanavond, in „Jon gens van de grote weg". Want Will en Sonny rijden in twee trucks door een bergpas en in een haarspeldbocht vat de truck van Will vlam. Hierdoor blok keert hij de weg en veroorzaakt hij een aardverschuivingen. Ned. II, 20.21 uur. Maude Maude, Walter en buurman Art- hur kijken naar de verWezingen Woodhou. op de tv. Dat herinnert Maude en buurman aan de otormachti- ge dagen, toen zij verliefd op elkaar waren en zij een me ningsverschil over de toenmali ge verkiezingen hadden, reden voor Maude om met andere vrienden uit te gaan. se neemt u van avond mee op een reis langs de Wolga op Ned. II om 22.20 Ned. II, 21.10 uur. Illlllllllllllllllllllllllllll WXf" NOS 18.25 Tour de France 18.45 Mlnlmolen 18.55 Journaal NCRV 19.05 Een kanoreis over de woes te Nymböida NOS 20.00 Journaal NCRV 20.21 Jeruzalem, mijn vaderstad film 21.10 Marle Cécile Moerdijk muzikaal programma 21.45 Kojak 22.35 Kerkelijk leven In Hongarije reportage 23.00 Symbiose NOS 23.04 Journaal 23.09 Tour de France NEDERLAND II NOS 18.45 Mlnlmolen 18.55 Journaal TROS 19.05 Arpad de zigeuner 19.25 In Londen staat een huis Engelse serie NOS 20.00 Journaal TROS 20.21 Jongens van de grote weg Amerikaanse serie 21.10 Maude Amerikaanse se rie 21.40 Aktua TV 22.20 Zomer '75 met John Wood- house 22.50 Stichting Socutera film „Visserij" NOS 23.00 Journaal «'."llft-TWl" 8.00 Dr. med. Marcus Welby, tv-serle, 18.30 Aktualiteiten. 18.45 Zandmanne tje, 18.55 Sportoverz. 19.26 Dr. med. Marcus Welby, vervolg. 19.59 Progr.- overz. WDR: 8.20—11.45 Schooltelevisie (9.30—10.00 Sesamstrasse). 18.00 Inter mezzo. 18.02 Urn Haus und Hof, tv-se- rie. 18.40 Aktualiteiten. 19.20 Urn Haus und Hof, vervolg. 20.00 Journ. en weer- ber. 20.15 Aktuele rep. 21.00 Maghrebi- nische Geschichte Albanië. 22.45—2: taar en weerber. DUITSLAND II 18.20 Tekenfilmserie. 18.55 Mainzel- mannchen. 19.00 Journ. 19.30 Doku- mentaire film. 20.15 Gezondheidsmag. 21.00 Journ. 21.15 Illumination, Poolse speelfilm- 22.45 Journ. BELGIE NEDERLANDS 18.55 Paulus de Boskabouter. 19.00 Kleuterprogr. 19.15 Sport. 19.30 Med. en weerb. 19.45 Journ. 20.15 De Witte, speelfilm. 22.05 Liedjesprogr. 22.40—23.00 Journ. met o.m. Westraat HILVERSUM I TRÖS: Nws 18.45 (S) Belcanto-concert: operamuz. E.O.: 20.00 (S) Zomeravond finale: amusementprogr. 20.45 Lichter over het verre oosten, documentaire. 21.15 Avondoverdenking. NOS: 21.30 Ned. Israël. Kerkgen. 21.45 (S) Euro- light. 22.25 Bond Zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV. 22.40 (S) Hier en Nu. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. 23.20 Nos-Jazz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II E.O.: 18.00 Nws. 18.11 Klankbord. 18.30 de wereld: gewijde muz. 19.45 Bijbel studie. NCRV: 20.00 Nws. 20.05 (S) Overdenking. 20.15 (S) Klassieke orkest- muz. 21.43 (S) Sopraan en strijkers, moderne muz. 22.15 (S) Literama: kro niek over boeken, schrijvers en toneel. 22.43 (S) Als een gek, hoorspel. 23.55-24.00 Nws. NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 Joost mag niet eten. (18,45—18 50 Na beschouwingen Ronde van Frankrijk) AVRO (1902 Drie loopt achter. Rock en Roll. VPRO: 20.00 (S) VPRO Maandag, pop. jazz en blues. 20.00 (S) Tilt, aktie- progr. met bonus top-10. 21.02 Han Reiziger. 22.02 Rik Zaal. 23.02 Wim Noordhoek. 24.02 Jan Donkers, met aktualiteiten) E.O. (S) The gift of song. VARA: 6.02—7.00 Alfred Lagarde. NEDERLAND I NCRV 14.00 Slmsatablm kinderpro gramma 14.37 De Bavianen van Gombe - documentaire 15.25 NCRV-Poppenkast HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 Badenerie. (7.30 Nws. 7.41 Echo) 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvr. 8.45 De wonderlijke letter M. 10.00 (S) Aubade. (10.30 Nws.) 11.30 Beiaardenprog. 11.55 Scheep spraat. 12,00 (S) Van twaalf tot vijf. (12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Kees Schilperoort. 14.00 Praten met....kinde ren in tehuizen. 15.30 Nws. 16.00 Trek tocht langs musea). Overh. voorl.: 17.00 Het tuinbouwproject op Curacao. KRO: 17-10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo magazine. 'HILVERSUM II 1 AVRO: 9.40 Jeugdkoor en orgel. 10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 Arb. vit. (11.00 Nws. 11.03 Rdaiojourn.) 11.30 Rondom twaalf (11.55 Beursber.) Overh. voorl.; 12.30 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Piano: klass. muz. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13 21 (S) Rondom de prestanten van de hoofd stad. 14.00 (S) Home Sweet Home. 14.30 (S) Toespelingen op...Carl Maria von Weber. 15.20 (S) Essay. prog, over kunst. 16.00 Nws. 16.03 Radiojourn. 16.05 (S) Gebakken vensterbanken in de zon. 17.00 (S) Mobiel. 12.03 (S) Drie draait tussen de middag, (tussen 13.02—16.00 Rechtstreekse rep. van de Ronde van Frankrijk) 14.30 Ge- sodemeurders. 16.03 (S) Mix met o.a. de LP-top-20. Het luister- en kijkgeld wordt volgend Jaar In België drastisch verhoogd. Sedert 1971 is deze verhoging aangepast aan de verho ging van het indexcijfer, die ruim 15 procent bedroeg van juni 1974 tot juni 1975. Voor een radiotoestel betaalt de Belg per jaar nu 390 Frank en dat wordt 440 Frank. Het kijkgeld voor zwart-wit tv wordt vermoedelijk verhoogd van 1470 naar 1655 Frank, voor een kleuren-tv van 2295 naar 2580 Frank, voor radio en kleuren-tv samen van 2500 naar 2830 frank, en voor radio in combinatie met zwart-wit tv van 1680 naar 1890 Frank. Ook de kabeltelevisie, een zeer dure aangelegenheid in België, wordt weer duurder, maar hoeveel is nog niet bekend. Waarschijn lijk zullen de ondernemingen die de kabeltelevisie exploiteren bij het ministerie van economische zaken in Brussel een serie prijsver hogingen verdeeld over twaalf maanden aanvragen tot een totaal van rond de 16 procent. Eind 1975 zal de regering in Brussel ook nieuwe gas- en electriciteitstarieven gaan berekenen. Vooral grote verbruikers gaan vanaf een bepaalde drempel aanzienlijk meer betalen. Hoeveel is nog niet bekend, maar op het ministerie van economische zaken wordt al gedacht aan een prijsverhoging voor gas en electriciteit van circa 20 procent. Bovenstaande verhogingen worden doorgevoerd in het kader van' i proporties terug te brengen. Belastingverhogingen staan de Belgen niet te wachten omdat enkele regeringspartijen al gedreigd hebben dat zoiets zou gelijk staan met een kabinetscrisis. Met name de liberalen willen geen belastingverzwaring voor de middenstand. Maar de regering heeft geld nodig en bovenstaande posten bieden ook in dit land een haast onuitputtelijke mogelijkheid om de consuement er meer voor te laten betalen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2