Een dagje met Leidse popgroep Catapult in NOS-studio's Gedegen vakwerk van graficus G. H. K. Borst UITGAAN 97; H ZATERDAG 5 JULI 1975 LEIDSE COURANT Kunst op zicht i. ARBEIDSVITAMINEN, ZWARE SHAG EN PUNTSCHOENEN Lelden Maandagmorgen half tien, Morsstraat 19a. Geen reactie op herhaald gebruik van de bel. De deur blijkt open, smalle trap op, huiskamer in. Op de bank ligt onder een deken te ronken een omvangrijke figuur, van het type, waarvan ik altijd denk dat je die maar beter te vriend kunt houden. Voorzichtig tikje op zijn schouder, er komt enige beweging in de sla pende massa. Zonder een woord te wisselen wordt mij door een be duidende vinger duidelijk ge maakt, dat ik moet gaan zitten en mijn mond moet houden. De massa schijnt daarop door te willen slapen, maar geeft zich wat later toch over aan de realiteit van het land der levenden. Het is kwart voor tien, er moet gewerkt worden: Aad van Delft, schoolvoorbeeld van iemand die zijn eigen gezond heid in de weg zit, die, heb ik me laten vertellen als ie een kwaaie bui heeft, zijn stembanden flink weet te gebruiken, maar die boven alles een vriendelijke jongen blijkt te zijn, met het bekende hart van goud. DE deskundige op het gebied van de Leidse pop, destijds stimu lator en manager van „The Shoe s'' en nu zakelijk leider van pop groep „Catapult". Een paar telefoontjes leverden me een paar dagen eerder de goedkeu ring op om een dagje mee te mogen „on the road" met Catapult In de loop van de ochtend worden we verwacht in de studio's van de NOS, om opnamen te maken voor het Tros-programma NL Tippers. Langzaam maar zeker druppelen de drie road-managers, Ko, Ad en Peter de kamer binnen, die kenne lijk hun bed ook niet in bevredi gende mate hebben gezien. Het blijkt die nacht nogal laat gewor den te zijn na een optreden in Bre da. Even over tien stap ik met de „Roadies", zoals Ad, Ko en Peter in de wandeling genoemd worden, in de blauw en zilver gekleurde vrachtwagen. Op naar Hilversum, 1 Catapult en Rob de Nijs tijdens de opnamen in de NOS-studio. Sinds jaar en dag hoor ik weer eens „Arbeidsvitaminen": Cliff Ri chard zingt zijn „Young Ones" en iedereen is nu zo'n beetje wakker. Ko, bestuurder van de vrachtwa gen en leider van het groepje, is een van de mannen van het eerste uur van Catapult Hij kende de jongens al uit de tijd, dat sommi gen nog deel uit maakten van een andere, maar inmiddels ter ziele gegane Leidse groep „Axis Pur ple". Ko blijkt een aan alles den kende, harde werker achter de schermen; één van de onmisbare steunpilaren van Catapult. Peter huppelt sinds een half jaartje mee, nadat het bij een niet onaanzienlijk aantal andere werkgevers niet zo boterde. Ad zakte dit jaar voor de tweede keer voor zijn eindexamen Havo en heeft inmiddels besloten vast bij de groep te gaan werken. Voorheen was hij er alleen in het weekend. Ko draait zware shag, let op de weg en het passerende „schoons der aarde", variërend van mooie vrouwen tot droomhuizen met uit stekend viswater in de buurt van Vinkeveen. Ad kauwt op gom. Er wordt niet veel gevraagd of gezegd. Schaars onderwerp van gesprek is het optreden, vorige week, van de Engelse groep Dr. Feelgood. Ko: „Als dat de nieuwste sensatie sinds de Stones moet zijn, dan weet ik - het niet meer". Tegen half twaalf bereiken we het spiksplinternieuwe complex van de NOS. Ko weet precies waar we zijn moeten. We melden ons bij de ex peditie en na vijf minuten kunnen we beginnen met het overladen van instrumentarium uit de vrachtwa gen op een van de op accu's voort bewegende karretjes van de NOS. Er is niet zoveel materiaal meege gaan, want het optreden is zoals gebruikelijk bij dit soort program ma's play-back. We rijden naar stu dio vijf, waar we worden ontvan gen door regisseur Laurens Leeu wenberg, een klein, maar bezig baasje, die de rest van de dag doorbrengt met het zwaaien met scripten, babbelen met de artiesten, nerveus op zijn horloge kijken en geforceerd lachen tegen iedereen die zich in zijn ogen niet op zijn gemak voelt. De apparatuur wordt klaargezet op een verplaatsbaar podium, dat tijdens de uitzending binnen vijf minuten op de „vloer" geplaatst moet worden. Intussen komen de leden van Cata pult, Kees, Erwin, Elmer, Geert-Jan en Aart aan, in gezelschap van Aad en kapster/kleedster Rita. We lopen naar de kleedkamer met het op schrift „„Cattapulltts". Geert-Jan: „De zoveelste variatie op onze naam. Je maakt de gekste ver draaiingen mee, van Katapullets tot Catepuls". De opnamen zijn voor de groep ongeveer de tiende kennismaking met het fenomeen televisie. Routi newerk? Kees: „Nee, beslist niet Je moet niet vergeten dat we meestal op tévé met een nieuw nummer komen, een single, die pas is uitge bracht en dat is voor ons toch spannend en zeker ook belangrijk. Je maakt een nieuwe act bij elk nummer, je zorgt voor nieuwe kos tuums en het succes van een single wordt toch bëinvloed door de wijze van presenteren op televisie. Routi newerk is het daarom nooit In de zaal valt dat ook wel mee. We treden zo'n vier keer per week op in Nederland en België en reacties van publiek maken de avond, ook voor ons. Die verschillen nog al eens". Rita is inmiddels begonnen met het kappen van Erwin, de organist Hij is later bij de groep gekomen, toen de andere professioneel werden en de vorige organist te kennen gaf er mee op te willen houden. Aad van .Delft: ,Je moet er zoveel mogelijk naar zien te streven dat de groep bij elkaar blijft. Kijk maar om je heen, de groepen, die steeds van samenstelling veranderen, is geen lang leven beschoren. We doen er alles aan, om de band tussen de jongens lekker te houden. Ze wo nen in groepjes bij elkaar, in Lei den en hebben zodoende ook bui ten het werk veel contact De sfeer is belangrijk voor het succes. Ik heb erg veel vertrouwen in de jon gens. Het is grote ernst en zeker geen tijdelijk lolletje. Ze hebben er bewust voor gekozen; sommigen hebben er een studie voor opgege- Zanger Kees, die dit keer zal optre den in een witte broek en identiek gekleurd t-shirt met daarover een rood-met wit gestreept jasje, laaf zijn nieuwste aanwinst zien: een paar in een spitse punt uitlopende schoenen, die volgens een tekst van Wim Sonneveld alleen door gastar beiders worden gedragen. Hij kocht ze op het Waterlooplein van een mannetje, die beweerde dat het zijn zondagse paar was geweest. Eenmaal rood geverfd, passen ze uitstekend bij zijn nieuwe out-fit Intussen heeft zich een door mij nog niet geïdentificeerd persoon bij het gezelschap gevoegd; het blijkt Hans te zijn, een plugger van de produktiemaatschappij van Cata pult: Red Bullit Eén van de jon gens, die er voor moet zorgen, dat de nieuwe single van de groep „Se ven Eleven", die in het programma gebracht gaat worden, een hoge notering op de hitlijsten krijgt Eén uur. In studio vijf komen alle medewerkers aan het programma bijeen voor een eerste instructie. Joey Dyser, Oscar Benton, de groep Water, Maggy (Sjoukje) Mac- neal, Frans Halsema en Catapult Rob de Nijs, presentator van NL Tippers neemt samen met regis seur Laurens het draaiboek door. In de kantine is daarna gelegen heid om wat te eten: een broodje kaas en een kop koffie voor drie dubbeltjes. Om twee uur is de eerste repetitie. Het programma duurt dan nog drie kwartier, in plaats van de beschik bare 35 minuten. Na een korte pauze om drie uur de generale. De studio is rommelig, hetgeen ge woonte schijnt te zijn. De tv.-kijker ziet de puinhoop van kabels, appa ratuur en mensen op de achter grond, toch niet De Nijs praat de zaak gezellig en vriendelijk aan elkaar: Elke groep is „geweldig" en ..hoopgevend voor de toekomst". De nieuwe act van Catapult doet het goed. De jongens krijgen steeds meer vaardigheid. Bewegingen zijn soepeler en lijken voor de kijkers logisch in plaats van doordacht. Kees: „Dat is erg belangrijk, dat bewegen moet automatisch en ont spannen gaan, je moet er niet bij na hoeven denken, anders wordt het te geforceerd". Vier uur opname: Het lijkt alsof de Tros een complete school heeft uit genodigd. De steigers, die in de studio als décor dienen zijn volle dig bezet door jongens en meisjes in de leeftijd van twaalf tot zeven tien jaar, een leeftijdscategorie, waar Catapult de meeste aanhang vindt De man op de vloer, uitgerust met oortelefoontjes, zoals we die van snelle verslaggevers als Wibo van der Linde kennen, geeft het pu bliek aanwijzingen, wanneer en in welke mate er geklapt moet wor den. Ex-lid van Golden Earring en tegenwoordig producer van onder meer Catapult Jaap Eggermont komt de studio binnen. „Zitten we aan het eind van het programma? Uitstekend, dan heb je het hoogste kijkcijfer". De opnames beginnen. De Nijs ver spreekt zich een keer, breekt de opname af en begint alsof er niets aan de hand is, opnieuw. Een in veel opzichten geroutineerde jon gen. Catapult slaat in. Jaap Egger mont na afloop in de kleedkamer: „We waren zeker het beste van het hele stel Jullie keken in elk geval in de camera's. Ik weet niet hoe het mogelijk is, maar het gros van de anderen presteert het om voortdu rend de verkeerde kant uit te kij ken. We moeten trouwens donder dag bij Top-Pop zorgen dat we een shot-lijst hebben. Die puntschoenen van Kees en die katapult in de zak van Erwin, dat moet het publiek zien. De jongens hier kijken er over heen". Aad is niet ontevreden. Even een hapje eten en drinken en dan weg wezen. Bij de uitgang van het ge bouw doen zich taferelen voor, die ik sinds de glorietijden van de Beatles niet meer heb meegemaakt Horden meisjes: .Jongens daar zijn ze". De Catapult-leden delen met het grootste geduld handtekenin gen uit De Klant is koning, ook in dit bedrijf. De Roadies laden de zaak weer in. Ik rij terug in een van de Fiatjes, die de groepsleden weer naar Leiden brengen. Een vermoeiend dagje, niet alleen voor een leek als ik, die alles met ver baasde ogen heeft bekeken, maar ook voor de jongens zelf. Rond een uur of half zeven rijden we Leiden binnen. Iedereen gaat naar huis, om half acht even het programma terug zien en dan verder de avond vrij. Voor de meesten zal het wel vroeg bedtijd worden, gezien het chronische tekort aan nachtrust, dat nu eenmaal onverbrekelijk met dit bestaan verbonden is. De vol gende morgen is het weer vroeg repeteren geblazen. Aart tegen Aad: „We hebben een nieuw ideetje dat je morgen maar even moet horen". Catapult, professionele jon gens, die hard werken voor een vaste plaats aan de top. Al lang weer bezig met een nieuwe single, als de vorige nog maar net de huiskamer heeft bereikt Het was me het dagje wel. Ton van Brussel Zondags schilders in 'De Schakel" LEIDSCHENDAM - De vijftig jarige Zwolse huisvrouw Truus Horlings-Roeleveld houdt deze maand in "De Schakel" in Leidsenhage een tentoonstelling van haar gouaches. De organi sator van de tentoonstellingen in Leidsenhage, voorzitter Vic tor van der Lee van de Leid- schendamse Kunstenaarsvereni ging K'70, vindt dat zondags- schilders ook aan bod moeten komen. "Amateurs die voor hun plezier tekenen en schilderen en 'n bepaald peil bereiken moeten in de gelegenheid worden ge steld hun werken te exposeren en dat ksn het best in de maan- .:,-ih en augustus", aldus Vic tor De kunstwerken zijn tot 1 augustus te bezichtigen op werkdagen 's middags van half 2 tot half 5, op dinsdag, woens dag en vrijdag ook 's morgens van half 11 tot 12 uur, zaterdags van half 11 tot half 5 en boven dien op donderdagavonden van 7 tot 9 uur. De toegang is vrij. WASSENAAR Tot 31 juli exposeert de graficus G H. K. Borst een dertigtal prenten in de Galerie-bibliotheek aan de Wassenaarse Luifelbaan. De kunstenaar doet zich hier kennen als een goed stylist, zonder nu direct te kunnen zeggen dat hij groots werk produceert Aantrekkelijke bladen zijn het echter wel met soms zeer fraai afgewogen lijnenspel en vlakverdeling in veel variaties. Sommige van zijn bladen wekken de indruk houtgravures te zijn. Mede ook door de vrij zware lijnvoe- ring, zoals onder meer het mooie blad "Herfst in de duinen". Mooi gecomponeerd is ook "Het Dal", alsook een zeer mooie prent "Als de zon komt". Mede door het gebruik van kleur, waarmee Borst overigens spaarzaam is. Voorts wil ik wijzen op het zeer fijne blad "Iets liefs", een hoopje schelpen. In de prent "van-naar, naar-van" een treinimpressie, wordt de snelheid mooi gesuggereerd. Het suggestieve lijkt mij ook de grootste kracht van Borst Met spaarzame middelen weet hij zijn intenties weer te geven. Nogmaals, geen groots, wel degelijk vakwerk. WILLEM PRINS In en rond Leiden Maand*g 7 |uü Museum voor Volkenkunde. Steen straat 1 - Film over Inuit (eskimo's); aanvang 11-15 en 14.30 uur. Gesprekscentrum, Vrouwenkerkkoor- straat 9 - Lezing over de aggregatie- toestanden van de mens en over onderscheid in redenen en denken; aanvang 20.00 uur. Dlnadag 8 Juli Museum voor Volkenkunde. Steen- straat 1 - Film over het harde jagersle ven in Groenland; aanvang 11.15 en Museum voor Volkenkunde. Steen straat 1 - Film over het leven van een Inuit-jongen van zijn geboorte tot de dood; aanvang 11.15 en 14.30 uur. Donderdag 10 |uD Museum voor Volkenkunde. Steen straat 1 - Film over het leven van een Canadese Inuit-familie; aanvang 11.15 Museum voor Volkenkunde. Steen straat 1 - Film over „Forgotten Coast", een dorp dat leeft van de zeehondenjacht; aanvang 11.15 en 14.30 uur. Leidse bioscopen Luxor, Stationsweg 19. tel. 21239. „De Twee Missionarissen" 14 jaar. Dage lijks 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zondag 14.30. 16.45. 19.00 en 21.15 uur. Camera. Hoge Woerd 49. tel. 24919 Jonathan Livingstone Seagull. 19.00 en 21.15 uur. Kindermatinee; „De zotte wereld van Laurel en Hardy". Elke middag 14.30 uur. Zondag: 14.00' en 16.15 uur. Nachtvoorstelling: „Met jouw tanden in mijn nek" 18 jaar. Vrijdag en zaterdag 23.30 uur. Udo, Steenstraat 39. tel. 24310. „The return of the Pink Panther" a.l. Dage lijks: 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zon dags: 14.30. 16.45. 19.00 en 21.15 uur. Extra voorstellingen: Elke dag. behal ve zondag is er om 10.30 uur een kindervoorstelling nl. „Oom Ferdi nand en de toverdrank", a.l. Trianon, Breestraat 31. tel. 23875. „Pas op je tellen" a.l. Louis de Funès. Dagelijks: 14.30, 19 00 en 21.15 uur. Zondags: 14.30. 16.30, 19.00 en 21.15 Rex: Haarlemmerstraat 52. tel. 25414. „Zeg maar ja tegen het leger" a I. Dagelijks: 19.00 en 21.00 uur. Zon dags 16.30. 19.00 en 21.15 uur Kin dermatinee: „Pipo de Clown". Dage lijks: 14.30 uur ook zondags. Hulpverlening Telefonische Hulpdienst: tel. 25202. Exposities Sted. Museum „De Lakenhal", Oude Singel 28-32. tel. 44044. ma t/m za 10—17 uur. zo. 13—17 uur. Tot 27-7 de expositie „Het Leidse Woonhuis" in het kader van Monumentenjaar 1975. Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28. tel. 46246. ma t/m za 10—17 uur. zo 13-17 uur Tot 14/7 een ten toonstelling van Griekse en Romeinse kunst in particulier bezit. Nederlandse verzamelingen 1575-1975. Atelier „De Scherf', Nassaulaan 41, Oegstgeest. tel. 50220. Ans v.d. Heide- Kort met eigen werk o.a. glasbuigen. aardewerk, schilderijen mozaïeken. Galerie ,,'t Hoekje bij de Pomp", Dorpstraat 38. Warmond, tel. 01711;—3501. elke dag van 19—22 uur. bovendien za. en zo. van 1217 uur, Tot 15/7 glas. hout en keramiek. Rob Schipper met fotografische etsen en Carla Carlier met zeefdrukken van Warmond. Restaurant Oudt Leyden, Steenstraat 53. tel. 33144. Van 4/7: Fons Franken met etsen en meerkleurenetsen. Even eens georganiseerd door International Oranjerie in Hortus Botanicus. Ra penburg 73. tel. 22044 tst. 88 ma t/m za 9-17 uur. zo 10—16 uur Denken en doen. een tentoonstelling waar het ambachtelijk aspect van het werk van het technisch en administratief perso neel naar voren wordt gebracht, in relatie tot onderwijs en wetenschap. Drukkerij de Bink, Rooseveltstraat 3, tel 22841. ma t/m vr 8—17 uur Tot en met augustus een tentoonstelling van Dhr van den Berg met collages, mooerne schilderijen, zeefdrukken en olieverfschilderijen. Galerie v.d. Vllst, Botermarkt 3. tel. 22806. di t/m za 10-17 uur. do tot 21 uur. In de maanden juli en augustus een grote zomertentoonstelling van 7 kunstenaars met schilderijen, tekenin gen, grafiek en keramiek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5