spelen TEGELEN CetebcSowmit De oude hogepriester Annas, geflankeerd door broeder in het kwaad Caiphas (links) wordt voor de twaalfde maal gespeeld door de nu gepensioneerde tuinman van de Doolhof, G. Denessen. De Christus van Tegelen, de gebaarde 29-jarige Theo Joosten, die als kwaliteitscontro leur bij Ijzergieterij „De Globe" werkt is getrouwd met Mariet Boonen (32), die dit jaar als Maria wenend onder zijn kruis zal staan. „Die relatie is geen onoverkomenlijk bezwaar", meent hij, „als ik straks in de Doolhof afscheid van haar neem zie ik echt mijn vrouw niet staan. Dan staat daar mijn moeder, die terugvecht". Bijbels buitengebeuren in Limburgse dreven De Passiespelen van Tegelen, een bijbels buitengebeu ren van Cecil B. de Mille-achtige afmetingen, begint op zondag 13 juli aan zijn twaalfde jaargang. In 1973 leek bet er even op, dat Limburg niet langer geloofde in dit door priester-dichter Jacques Schreurs gecom poneerde getuigenis tussen het struweel. Het bezoe kersaantal was na een piek in de vijftiger jaren steeds harder teruggelopen en de stichting, die de oude kloostertuin "De Doolhof" beheerde keek tegen een levensgroot faillissement aan. Toch is in Tegelen gebleken, dat de jongeren wensen door te spelen als de ouderen verstek lieten gaan. Een nieuwe generatie nam de traditionele fakkel over en begon vol élan aan een nieuw, inspirerend hoofdstuk in de 44-jarige geschiedenis van de Passiespelen in Tegelen. Vorig jaar werd begonnen met 250 enthousiaste medewerk sters en medewerkers, maar naarmate de repetities vorderden stroomden van alle kanten de hulptroepen naar het Sanhedrin en de Hof van Olijven. Resultaat is, dat aan de twaalfde editie wordt medegewerkt door meer dan 400 apostelen, hogepriesters, schriftge leerden, kooplieden en leden van de Heilige Familie. Drie van hen komen op deze pagina aan het woord: Christus, Judas en Annas. Drie mannen, die een zomer lang op de bijbelse barricaden zullen staan. „Ik probeer van die Christus-figuur een man van vlees en bloed te maken" De portier van Ijzergieterij „De Globe" deelt door zijn loketraam mee, dat Chris tus reeds op ons wacht in het kantooi ran de bedrijfsleider. „Maar ge moogt hem niet kruisigen boor", roept hij mon ter, „de fabriek sterft momenteel in het werk en we kunnen geen mens missen". De Christus van Tegelen blijkt in zijn verborgen leven kwaliteitscontroleur te rijn, die zijn gasten in een ijzersterke ïtofjas tegemoet treedt „Kan ik de heren dienen met een kop koffie?", informeert hij, waarop hij zich naar het venster begeeft en schijnbaar uit het niets een blad met koppen, kan, suiker en melk opdiept Een wonder? Hij zendt ons een beschei den glimlach en zegt vol eenvoud: „Geen sprake van. Ik pak die koffie bij het raam aan, omdat de kantinebaas i nders een hele omweg moet maken". Het wordt de tweede keer, dat Theo Joosten (29) zijn kruis zal dragen in de passiespelen van Tegelen. „Als jongen verlangde ik er al naar om die rol te mogen spelen. We waren thuis met vader, moeder en acht kinderen en de hele familie werkte mee aan de spelen. Dat was een heilig moeten. Vader nam Simon voor zijn rekening en wij liepen met moeder mee in de menigte. Ik zal misschien negen jaar zijn geweest, toen ik dacht: Die Christus, tsjonge, als ik Hem nog eens zou mogen zijn. Ik heb overigens nooit de pest gehad aan andere rollen, die ze me gaven, want we doen hier in Tegelen alles samen. Christus kan trouwens niks beginnen zonder Caiphas, zonder Petrus, zonder het volk". Toch lag in 1970 de Calvarieberg opeens voor Joosten open. Zijn voorganger werd ziek en omdat hij was uitgerust met ry deugdelijk snor- en baardwerk werd hij uitverkoren om als stand-in plaats te «A nemen aan het Laatste Avondmaal, dat vereeuwigd werd voor het weekblad Pa- m norama. Bij die gelegenheid bleek hij te beschikken over een hoofd, dat een he melse authenticiteit uitstraalde. Zijn pro- ji- motie van proloog tot Man van Getsema- 3ii neh was daarmee een feit „Die eerste keer heb ik al geprobeerd om van de Christusfiguur een man van vlees en bloed te maken. Natuurlijk is hij ook bang, natuurlijk gaat hij in de Hof van Olijven door de grond van verdriet. "I Christus was beslist geen halfzacht ei. Hij I was een man, die ook ergernissen kende, r die zich soms hopeloos zwak voelde. Hij smeekt zijn vader niet voor niets om i hulp. Hij schreeuwt het uit: Laat die kelk J aan mij voorbij gaan! Het volgende mo- ment is hij weer een rebel, een revolutio- "l nair. Als je Christus op die manier bena- I1S3 Joosten, die een toegewijd lid is van de plaatselijke vereniging, die de Passiespe len vanaf het begin gestoffeerd heeft met de bekende gezichten uit de Heilige Schrift, was nog onlangs het koningskind Don Sancha in El Cid van Corneille. „Ook een dankbare rol", zegt hij, „maar toch niet te vergelijken met de Christusfi guur. In het lijdensverhaal zit nu een maal alles, je vindt er alle menselijke emoties in terug. Als ik straks die tempel binnenkom en ik zie de janboel, die farizeeërs en tollenaars hebben aange richt, word ik echt kwaad. Reken erop. Dan leef ik me volkomen uit Ook Chris tus durfde immérs tegen die mensen op te treden. Ik probeer mijn rol konsekwent met hart en ziel te spelen Als ze straks naar me toekomen proef ik de haat en de nijd. Je hoort ze „hosannah" roepen, maar diezelfde mensen willen ook, dat je zult sterven aan het kruis. Die weg is twintig i geleden al uitgestippeld. En als ik dan hang is het alleen nog een kwestie van spierbeheersing. Je weet, dat het allemaal spel is, je zult echt de pijp niet uit gaan. Maar toch: op het moment,- dat ik zeg: „Het is volbracht" ben ik uitgeput en moet het afgelopen zijn. Dat ik daarna met Simon Petrus een pilsje pak doet aan de intentie van de spelen niks af. Reken er op, als Judas me straks de verraders kus geeft denk ik echt niet: wat doet Pierre Driessen nou weer?" De huidige Christus is getrouwd met de kort getrimde Mariet Boonen (32), die twee jaar geleden de rol van Maria Mag- dalena had en nu als Maria wenend onder het kruis plaats neemt. Joosten acht die relatie geen onoverkomenlijk bezwaar: „Als ik in de Doolhof afscheid van haar neem zie ik daar echt niet mijn vrouw staan. Dan staat daar wel degelijk mijn moeder, die terugvecht, die het on redelijk vindt om haar enige zoon op te offeren. Mariet speelt Maria ook niet als een zachtaardig vrouwtje, dat alles pikt. Dat kan ze niet eens. Mariet is een tiep, dat graag terugvecht Christus schenkt de koppen nog eens vol en poseert vervolgens in het surrealis tisch landschap, waar zijn werkgever de roestende materialen heeft opgeslagen. Als hij daar hoort, dat we op weg zijn naar Maria in het naburige Reuver vraagt hij, of we haar willen doorgeven, dat hij met het eten thuis zal zijn. Daarna verdwijnt hij veerkrachtig in de fabriek. Een kwaliteitscontroleur verloo chent zich nooit. Ook voor hogepriester Annas is er een tijd van komen en gaan De Hogepriester Annas, die dit jaar ge durende matinees en avondvoorstellin gen de Messias vijftien keer zal verloo chenen, houdt zich in appartement 211 van het bejaardenflat „De Bongerd" in Tegelen gereed voor zijn triomfale terug keer in het Sanhadrin. In afwachting van dat moment heeft hij zijn valse baard vast gestald in het openluchtthea ter „De Doolhof", waar hij tot aan zijn pensionering ook als tuinman heeft bij gedragen tot de bloei van de passiespe len. Zonder die extra haargroei blijft hij overigens in het dorp niet onopgemerkt: tijdens zijn dagelijkse wandelingen naar de repetities van het zangkoor „Excel sior" en de toneelvereniging begroet de jeugd hem enthousiast met de kreet: „Ha, die Annas". De 72-jarige G. Denessen neemt dergelij ke huldeblijken volgaarne in ontvangst. Hij kruipt dit jaar voor de twaalfde keer in de soepjurk van de hogepriester en wordt in de Limburgse dreven reeds beschouwd als een levende legende uit het bijbels prentenboek. Vier en veertig jaar geleden verhief De nessen zich voor het eerst uit zijn zetel in het Sanhardrin om het volk op te ruien tegen Jezus. „Ik was toen een snotneus van in de twintig en bij lange na niet rijp voor die rol", ventileert hij met de verdragende stem van een kathedraalor gel. „Maar ja, wat wil je. Je beschouwt het als een uitverkiezing. Voor iemand uit Tegelen is een sprekende rol in de passie spelen zeker zo begeerlijk als de hon derdduizend in de Staatsloterij. Iedereen wil meedoen, ook mijn eigen kinderen waren indertijd van de partij. Ze behoor den bij het Joodse volk, dat eerst „hosan- nah" roept en daarna „kruisigt Hem". Ik hoop daar bij de volgende passiespelen ook tussen te zitten. Dan is het 1980 en ben ik inmiddels een ouwe sok van 76. Ik heb daarom gezegd: dit is de laatste keer, dat ik Annas speel. Ik voel me nog patent, ik maak elke ochtend mijn diepe kniebuigingen in de douche-cel en wan del drie keer per week in de bossen. Maar er is nu eenmaal ook voor Annas een tijd van komen en gaan. Het wordt tijd, dat Denessen plaats maakt voor een jongere hogepriester. Als ik tegen de tijd nog wel ter been ben kruip ik wel bij het volk. Daar kun je als amateur-toneel speler ook genoeg versieren". Denessen, die zijn conditie eveneens op peil houdt met zelfgebakken braadwor sten en voedzame stamppotten („jazeker, je kunt hier in het bejaardencentrum natuurlijk diepvriesmaaltijden bestellen. Maar dat vind ik met permissie een harteloze troep. Dan kun je beter gelijk in je graf kruipen") is ten zeerste ingeno men met de spelopvattingen van de nieu we regisseur Har Huys. „Die man heeft uitstekende vondsten. Hij laat bijvoor beeld bij de intocht in Jeruzalem het volk van alle kanten samenstromen. Vroeger wrong de hele meute zich door één poor tje en dat sloeg nergens op. Als hier straks een auto verongelukt komen de nieuwsgierigen toch ook niet uit één straat aanzetten? Ik vind het ook een winstpunt, dat de figuren nu herkenbare mensen zijn ge worden. Huys heeft de wierookdampen uit de spelen geblazen en staat erop, dat wij onze emoties tonen". Voor de journalisten, die zijn flat bezoe ken, haalt hij desgewenst enige smakelij ke anecdotes uit de pekel van zijn herin nering. „Een jaar of wat geleden hing Christus al hoog en breed aan het kruis, toen er opeens een wesp op zijn neus kwam zitten. En hij maar roepen: Mijn God, mijn God, waarom hebt ge mij verlaten? En wij denken: als die wesp straks steekt, zal de opstanding waar schijnlijk vroegtijdig plaats vinden. Ge lukkig bleek het een kennelijk gods dienstige wesp te zijn, die het niet waag de om één poot uit te steken naar de Heer. En dan natuurlijk het gedonder met die ezels. Christus maakt zijn intocht op de rug van zo'n stom dier en het is al een paar keer gebeurd, dat zo'n ezel dacht: neem jij de benewagen maar. We hebben op een avond met acht man aan het beest staan sjorren, maar d'r was geen bewe ging meer in te krijgen. Toen is Christus van armoe maar gaan lopen". Aldus spreekt Annas aan de vooravond van het lijden van de Heer, die hemel en aarde schiep. Bij de deur houdt hij zijn gast nog even staande. „Ik ben met een paar apostelen uit Tegelen indertijd naar Oberammergau geweest om te zien, wat ze er daar van bakken. Ze hebben daar een verdomd mooi theater, maar allemachtig, wat spelen die Duitsers mili taristisch. Het zijn allemaal Pruisen met een aangeplakte nep-baard. Ik logeerde toevallig in hetzelfde pension, waar ook de Duitse Annas de nacht doorbracht De waardin stelde me aan hem voor en ik hoor het hem nog roepen: „Dass ist nicht möglich. Ich bin der einzige Annas". „Laat die ouwe Annas dat in de hemel maar niet horen, heb ik geantwoord. Zou je hem niet De Duitse Christus daarentegen was een hele geschikte kerel. Niks geen poehah, maar gelijk samen een biertje drinken. Hij heeft ook nog een ansichtkaart ge stuurd, waar hij een edelweisje op ge plakt had. Dat hangt nou daar aan de muur. Gelijk toen ik die man zag dacht ik al: jij bent een hele goeie Christus vader". Kort getrimde Mariet Joosten-Boonen (32), hier in haar eigen doolhof poserend met dochtertje Manon, heeft de rol van Maria Magdalena (twee jaar geleden vertolkt), geruild voor de rol van Maria. Haar man beeldt Christus uit. Judas, gesneden uit het goede bronsgroen eikenhout De verraderlijke apostel Judas arriveert tegen lunchtijd in de kanariegele Ford Taunus 18-78-UZ bij zijn eengezinswo ning aan de Molenpas 3 in Tegelen. Sinds hem duidelijk is geworden dat dertig zilverlingen niet voldoende zijn als eerste aanbetaling op een koophuis heeft hij de functie van bedrijfsleider bij de Ijzergieterij Driessen bv geaccep teerd. Daarnaast heeft hij zijn avondvul lende hobbies: hij is nu 25 jaar lid van het Tegelens Toneel en bespeelt vaardig de cornet in de Koninklijke Harmonie "Sint Caecilia". Als er daarna nog tijd over blijft is hij volgaarne bereid enige uren door te brengen bij vrouw en vier kinderen. "Maar daar maakt hij geen gewoonte van", seint Toos Driessen blij moedig door. "Hier vóór u zit de typi sche vrouw van een verenigingsmaniak. Pa van honk en moeder thuis. Ik misgun hem die hobbies overigens niet, want het zijn zijn enige verzetjes. De hele dag staat hij in een warme fabriek en pas als hij 's avonds op het toneel staat leeft hij op. Ik merk het ook, als hij de rol van Judas speelt. Dat doet hij nu voor de derde keer en als je hem ziet, herken je hem amper. Kennissen van ons zaten naar de spelen te kijken en realiseerden zich niet, dat Pierre meedeed. Als Judas heeft hij opeens een andere stem, een andere hou ding en mimiek. Thuis is hij de beschei denheid zelve en heb ik het hoogste woord. Maar als je hem op de Passiespe len te keer hoort gaan, kun je je eigen ogen en oren niet geloven. "Zo, zo menne- ke", denk ik dan, "thuis geen boe of bah, maar buiten durf je wel Christus een grote bek te geven". Ik geloof trouwens, dat Pierre die Judasrol in een trance speelt. Mijn dochter wachtte hem een paar jaar terug achter het podium op, maar hij zag het kind niet eens staan. Zijn bloedeigen dochter liep hij straal voorbij". Pierre Driessen (43) houdt spreekuur in zijn doorzonkamer, die gevuld is met kleuren-teevee, open haardvuur, bank stel, huisbar en een vaas onsterfelijke plastic bloemen. "Toen de vroegere regis seur Bert Thisen in 1970 aan me vroeg, of ik wat voelde voor de rol van Judas ben ik me rot geschrokken. Zolang ik de Passiespelen volg hebben ze namelijk de beste spelers van Tegelen Judas laten spelen. En ik had nou niet het gevoel, dat ik zoveel kwaliteit in huis had. Ik was bang, dat ik het niet waar zou kunnen maken. Toen ik die rol tenslotte accepteerde ben ik me als een razende gaan verdiepen in die Judas-figuur. Op school leer je alleen, dat Judas een slecht mens was, een Hoe, wat, waar? De Passiespelen van Tegelen, een spektakel voor alle tijden en alle generaties, vinden voor de twaalfde maal plaats in het riante openluchttheater „De Doolhof', dat sinds enkele ja ren beschikt over een tribune met 4500 overdekte zitplaatsen. De zondagmiddag-opvoeringen, aanvang half drie, zijn 13, 20, 27 juli, 10, 17, 24, 31 augustus en 7 en 14 september. De zater dagavond-opvoeringen onder sfeervolle belichtingen zijn 16, 23, 30 augustus en 6 en 13 sep tember, aanvang half acht. De toegangsprijzen bedragen, vijf, tien en vijftien gulden. Reduc ties voor groepen van 25 tot 100 personen vijf procent, 100 tot 200 personen 10 procent. Tege len ligt tussen Venlo en Roer mond en is per auto, trein en bus makkelijk te bereiken. Van uit het westen is Tegelen via Venlo bereikbaar over de E3 vanuit Eindhoven en de Mid- den-Peelweg vanuit Den Bosch, de verbinding met noord en oost loopt over Venlo, Nijme gen en Arnhem. Uit Venlo ver trekt om het half uur een trein alsook een bus van de NAO richting Tegelen. Plaats reser veren is per brief of briefkaart mogelijk. Adresseren: Passie spelen '75, Postbus 15 in Tege len. Ook per telefoon: 077- 31624/31625. verrader. Maar zo simpel liggen die za ken in de praktijk natuurlijk niet. Judas had best waardering voor Christus en hij heeft zich aanvankelijk ook voor die man uit de naad gewerkt. Maar toen hij merk te, dat al die inspanningen te weinig opleverden, is hij ontrouw geworden. Ju das had nou eenmaal niet datzelfde door dik en dun gaande geloof als de andere apostelen. Hij .was gewoon slimmer dan de rest, een gewiekst zakenmannetje en een opportunist. Daaruit moet je zijn optreden ook verkla ren. Ik zou voor geen prijs een Judas willen zijn, spaar me asjeblieft, maar ik kan hem wel een heel eind volgen in zijn verraad. Hij is een brallende zielepoot, die nergens houvast vindt De andere apostelen voelen zivh volkomen safe bij Christus, die varen blind op Hem. Maar Judas zit met die eeuwige twijfels. Waar of niet waar? Is die Jezus werkelijk wat hij steeds beweert? Is hij God en is hij zo liefdevol als hij voorgeeft? Dat zijn de wurgende problemen, waar Judas mee zit De twijfel maakt hem uiteindelijk tot verrader. Het is zijn enige manier om zichzelf waar te maken. Ik ben blij, dat onze nieuwe regisseur rekening houdt met die kanten van Ju das. Vroeger was Judas in Tegelen een zomer lang de enige schoft temidden van de brave Hendrikken." Pierre Driessen is inmiddels ook slachtof fer geworden van zijn eigen Judasprak- tijken. In andere jaren gaat de familie welgemoed op vakantie naar het buiten land, maar daar is in 1975 geen kijk op. Toos trekt zich met de kinderen en de caravan terug op een camping in Baarloo en Judas hoopt zich telkens na gedane verraderszaken bij hen te voegen. Met het oog op zijn werkzaamheden heeft hij van de regisseur verlof gekregen om met een nepbaard de degen met Christus te kruisen. "Ik heb al niet zo'n bijster ideaal hoofd voor een baard, maar als je dan ook nog in een fabriek werkt, waar het hete ijzer je om de oren vliegt kun je maar het beste zo weinig mogelijk haar hebben". (Wat dat betreft heeft de Heer zijn bede inmiddels verhoord: zijn haardos is reeds drastisch gewied). Buiten de gieterij verhelpt Driessen dat euvel met een pruikje en een imitatie- baard. "Daar was vóór de oorlog geen kijk op", meldt hij, "toen was het een eis, dat alle medespelers lang haar en een baard droegen. Je struikelde toen in Te- gelen over de hippies in alle leeftijdsklas sen. Als je vroeger in Limburg een vent met onwijs lang haar zag lopen dacht je gelijk: die komt uit Tegelen. Welke rol zou hij hebben? Nu zeg je tegen elkaar: moet je die nozem zien. Zal wel weer niks van terecht ko men". LEO THURING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 13