Quinn en Bergman
in huilerige film
Wijlen Tom Manders en
het verschijnsel-Dorus
Teleac-cursus:
„Chemie is overal"
mnmem
TELEVISIE VANAVOND
RADIO VRIJDAG
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
P\»;inA 2
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 3 JULI 197:
NEDERLAND I DUITSLAND I
NOS
18.25 Tour de France
18.45 Mlnlmolen
18.55 Journaal
TROS
19.05 Traliënkolder Italiaanse
serie
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 Een wandeling in de lente
regen Amerikaanse speelfilm
22.00 La Diva: de sopraan Renata
Tebaldi
NOS
22.40 Journaal
22.45 Tour de France
18.00 Reportage. 18.30 Akt. 18.45 Zant^
mannetje. 18.55 Nordschau magazine
19.26 Autoverleih Pistulla. tv-serie. 19.5
Progr.-overzicht. WDR 8.05-114
Schooltelevisie (9.30-10.00 Sesamstra
se). 18.00 Der Wilde und der zahi
Westen, tv-serie. 18 15 Die jungen
waelte, tv-serie 18.40 Akt. 19 20 Di(
jungen Anwaelte (vervolg). 20.00 J
en weerbericht. 20.15 DiskussieprogrJ
21.00 Nakal, der Indianeroherrit, t
rie 21.45 Kontraste 22.30 J
mentaar en weerbericht. 22 50-23.10 Re|
port. over de 6e Gymnaestrada.
NEDERLAND II
18.55 Journaal
VARA
19.05 De Stratemakeropzeeshow
19.30 Mangati „de medicijn
man"
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.21 Zo was het programma
gewl|d aan Tom Manders
21.25 Ronnie Corbett serie
21.55 Achter het nieuws
NOS
22.25 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.55 Paulus de boskabouter 19.00 Vic
de Viking, jeugdserie. 19.25 Tekenfilrr
19 30 Kulturele agenda. 19,40 Medec
19.45 Journ. 20.15 Pano '75, 21 0!
Vlaams Hit-gala. 22.05 Standpunten
22.20 Premiere, fragmenten uit r
NEDERLAND II
HILVERSUM I
HILVERSUM II
HILVERSUM III
l!IIU=|;UI]!JUtil
KRO: 7.00 Nws. 7 02 Het lev
EchoM.2r^erwe!!ngm8.3C
voor de huisvrouw 8 45 De
NM 8N36Gymn1
wonderlijke letter
JZ. (10 30 NwsJ
tot vijf: gevar progr. (12.26
12.41 Echo. 13.00 Kees S
Praten met dove kinderen.
hHperoort° 1400
14.20 Lees met
16.30 Trektocht langs musf
(S) De hutsgeklutste kinders
HILVERSUM II
Dat namen van grote sterren
van het witte doek niet altijd
de garantie geven, dat u top
prestaties te zien krijgt kunt u
vanavond zelf ervaren als de
uit 1970 daterende film „Walk
in the spring rain" op uw
scherm komt. Anthony Quinn
en Ingrid Bergman wat wil
men nog meer doen geweldig
hun best er nog iets van te
maken, maar het melodramati
sche scenario is zelfs te veel
voor hun talent.
Daar komt nog bij dat regisseur
Gut Freen, uit de rijen der hoge
rop willende cameralieden
voortgesproten, nu niet bepaald
de spelleider is om dit huilerige
verhaal de nodige „body" te ge
ven. Green, die met de camera
o.m. - een Oscar won voor zijn
fotografie van David Lean's ver
filming van Dickens' „Great ex
pectations", laat het gegeven
van de al wat oudere vrouw, die
plotseling hals over kop verliefd
wordt op een ruige buurman,
geheel uit de hand lopen.
Libby Meredith verveelt zich
terwijl haar brave echtgenoot
een boek over rechtsweten
schappen schrijft. Ze voelt zich
in die periode sterk aangetrok
ken tot de onbehouwen buur
man Cade, maar diens zoon
gooit roet in het romantische
eten door zelf op Libby verliefd
te worden, wat eindelijk zijn
dood wordt.
Wat Quinn en Bergman betreft
een verspilling van talent, al
moet worden toegegeven, dat de
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
beide sterren zich inspannen er
nog iets geloofwaardigs van te
maken.
Ned. I, 20.21 uur.
Traliënkolder
„Traliënkolder" (Mad Zoo) is de
Nederlandse titel van een serie
in drie delen, handelend over
dieren in gevangenschap. In de
eerste aflevering, die vanavond
wordt uitgezonden, is te zien
hoe in het wild levende dieren
worden gevangen en in kratten
verpakt getransporteerd worden
naar dierentuinen over de hele
wereld. Hoewel de dieren goed
worden verzorgd, kan worden
verondersteld dat zij aan span
ningen worden blootgesteld, als
zij ontdekken dat zij hun vrij
heid kwijt zijn.
Ned. 1,19.05 uur.
La Diva (1)
Liefhebbers van de opera kun
nen vanavond (en 31 juli) te
recht bij een programma rond
de Italiaanse sopraan Renata
Tebaldi. Vorig jaar november
kwam onder leiding van regis
seur John Hartnett een pro
gramma tot stand, toen Renata
een kort bezoek aan Nederland
bracht voor een eenmalig con
cert. De kijker kan nader met
de zangeres kennismaken, tij
dens haar uitvoering en in een
interview.
Ned. I, 22.00 uur.
Mangati
De documentaire over de Man
gati's gaat vanavond over Soro-
ji, een jongen van 12 jaar, die
ziek is geworden. Meestal is de
hulp van de medicijnman, met
kruiden en papjes voldoende,
maar deze keer kan hij niet
helpen. Soroji moet naar het
ziekenhuis en dat ligt een heel
eind van de Mangati's, in Tanza
nia, vandaan.
Ned. II, 19.30 uur.
Ronnie Corbett
Op het kantoor van Ronnie is
de spanning te snijden. De baas
heeft kennelijk moeilijkheden
met zijn vrouw en iedereen zou
hem graag willen helpen. Nie
mand durft dat goed, behalve
Ronnie natuurlijk.
Ned. II, 21.25 uur.
en de soms beledigende manier
waarop mensen een uniform le
venspatroon wordt opgedrongen
heeft de antirevolutionaire frac
tie tot dit standpunt gebracht.
Gevreesd moet worden, aldus
de vragenstellers, dat verhoogde
tarieven van de STER er
zullen leiden dat een groter ge
deelte van het reclamebudget
van bedrijven besteed zal v
den aan STER-spots, wat dan
ongetwijfeld ten koste zal gaan
van de kranten.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli;
Teleac brengt een nieuwe cursus op het
scherm: „Chemie is overal" die wordt uitge
zonden in de periode oktober 1975januari
1976. Het totale studiepakket bestaat uit 13
tv-presentatics van een half uur, een cursus
boek en een experimenteerset. Les 0 (inleiding)
wordt in september uitgezonden.
Voor deze cursus is een produktieteam van 8
man gevormd, dat wordt geleid door Chriet
Titulaer. Wilke de Jonge regisseert de lessen,
Wout Davids en Jan Vink presenteren.
Als rode draad door alle lessen fungeren de
begrippen materialen en processen. Duidelijk
wordt gemaakt, dat de chemie niet een geheim
zinnige wetenschap is, maar dat het onder meer
veel processen bestudeert die men in het dage
lijks leven tegenkomt. In elke les wordt èen
vraaggesprek gevoerd met een chemicus, waar
uit moet blijken bij hoeveel zaken de chemie
een belangrijke rol speelt.
Aan het einde van elke les wordt onder het
kopje „Hoe kan dat nou" een probleem gesteld.
De cursist krijgt een week de tijd hierop Let
antwoord te vinden. In de volgende les wordt
het juiste antwoord gegeven.
In Maastricht
kans op eigen
tv-station
De kans is groot, dat Maa
stricht een eigen lokaal televi
sie-station krijgt. De mogelijk
heid daartoe ontstaat wanneer
het plan van het college van
burgemeester en wethouders
om over te gaan tot invoering
van een centraal antenne sys
teem verwezenlijkt wordt.
In principe hebben burgemees
ter en wethouders reeds beslo
ten tot de aanschaf van een
centraal antenne systeem voor
de gehele stad, omdat hiermee
de ontsierende antennes op de
daken kunnen verdwijnen en de
ontvangstmogelijkheden voor
radio- en televisie worden ver-
Met de uitwerking van dit plan
is een periode van drie jaar
gemoeid en een investering van
ruim 20 miljoen. De abonne
mentskosten per aansluiting op
het centrale antenne systeem
met 18 kanalen bedragen 10
per maand. Het aantal van ze
ven televisiezenders dat momen
teel in Maastricht al te ontvan
gen is, kan bij invoering van het
centrale antenne systeem nog
aanzienlijk worden uitgebreid.
„Chemie is overal Teleac-cursus met drs. H. Boorsma, hoofd-chemisch bacteriologisch laboratorium
van het Rijks Instituut voor de drinkwatervoorziening (links), presentator Wout Davids en regisseuse
Wilke de Jonge.
die mensen en probeer ze op
mijn hand te krijgen. Lukt E
dat niet, dan geef ik jou een
seintje en dan zet je mij bui-
ten de deur. Dan kom ik als
baas langs de achterkant wel
weer naar binnen en kraait er E
geen haan naar deze mislukte
creatie".
Maar wat gebeurt? Het volk E
trok partij voor de landloper. EE
Men nam Dorus in zijn mid- E
den op. En toen het feestge- E
druis ver buiten Amsterdam te 5
horen moet zijn geweest en E
Dorus schier dreigde te be- E
zwijken onder de last van het E
opdringende publiek, gaf Tom E
een seintje aan de portier om E
hem te ontzetten. Het tegen- E
deel greep plaats. Het publiek E
stortte zich op de portier en E
wierp deze zonder pardon het E
nachtelijke en koude Rem- E
brandtsplein op. In die ge-
denkwaardige nacht werd Do-
rus geboren.
Gezelschap
Later kreeg Dorus gezelschap: E
twee motten in zijn oude jas. E
Hij voorzag zich ook van de
medewerking van zijn gabber E
Cor Steyn op het orgel, terwijl
hij nauwe relaties onderhield E
met zijn denkbeeldige neef E
Dollefie-zallevie.
Tom (destijds) over Dorus:
„Elk mens heeft tenminste
twee karakters. Ik ben een E
stukje Dorus. Dorus kan din- E
gen doen die Tom niet in zijn
hoofd zal halen. En als Dorus E
te ver gaat, zegt Tom:„Ho, ho, E
Dorus".
Toen Tom op het eind van de E
jaren '60 een beetje uitgekeken E
raakte op Amsterdam, trok hij E
naar Rotterdam, waar hij te- E
venover de schouwburg een E
feesttent betrok. Hij gaf daar E
ook kindervoorstellingen. E
Daar is toen het engelachtige E
wondertje van „Poesie-mauw"
uit de hemel komen vallen. s=
Wijlen Tom Manders: „Dat is E
niet te verklaren. Zoiets is er
ineens. Zit je vierhonderd
voorstellingen op te wachten e
zonder dat je weet dat het
bestaat. Bespaar me de moe- E
ders die nadien zijn gekomen E
met Poesie-mauw-kinderen.
En huilende kinderen als het E
niet lukte, terwijl het thuis zo E
goed ging. Dat moest ei- E
genlijk bij de wet verboden
worden".
TON OLIEMULLER
iiiiijiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiii
AR wil rem
op de STER
2= In de terugblik-reeks van de
j§ VARA-tv „Zo was het" krij-
5 gen we vanavond Ned. II
S 20.21 uur wijlen Tom Manders
E op het scherm, die het in de
E harten van vele tv-kijkers
vooral gemaakt heeft als Do-
rus. Onvergetelijk blijft in de-
ze creatie de pure 1 evenspoe-
zie uit de mond van het meis-
E je, dat non-stop „Poesie-
mauw" bezong. Tom Manders
trok bijna twintig jaar met
Dorus op, al begon hij voor
vele tv-kijkers pas te bestaan
bij zijn regelmatige verschij-
E ning op de tv. Rond 1970 raak-
te Manders een beetje uitgeke-
ken op Dorus en schiep hij
ook andere figuren, die mach-
E tig mooi amusement oplever-
den, zoals de dubbelrol van de
E archivaris en het Beierse bier-
E feest, waarbij de schuimende
glazen als aan de lopende
band heen en weer over de
E toog gingen. Ook die krijgen
E we vanavond te zien.
E Enige jaren geleden kort
E voor de ziekteverschijnselen
zich openbaarden waaraan
Tom Manders smartelijk zou
overlijden publiceerden wij
een interview met hem over
E het verschijnsel-Dorus. Het
E kan verhelderend werken hier
uit te putten nu wij Dorus nog
eens in volle glorie te zien
krijgen.
Dorus ontstond in de jaren '50
en had direct te maken met
het Parijse levensvertier na de
Tweede Wereldoorlog. Het was
in die dagen dat de filosoof
Jean-Paul Sartre met zijn
nieuwe leer van het existantia-
lisme Europa overspeelde. In
die woelige jaren van na de
oorlog werd door de levens
driftige jeugd, enigszins tot
spijt van Sartre, deze leer be
leden in de sfeer van: je leeft
maar één keer. Onder dat mot
to kreeg het Parijse artiesten
leven een nieuwe impuls. In
donkere, existentialistisch ge-
E noemde kelders hokten de jon-
geren bijeen, musici, zangers
en meezingers. Het bruiste in
E die kelders van muziek, zang,
drums, dans en andere heisa
met als verontschuldiging voor
E al die drukte: C'est la vie. Uit
deze sfeer is o.a. een Juliette
E Gréco naar voren gekomen.
Trek naar Parijs
E Van deze Parijse brouhaha
ging over geheel West-Europa
zo'n roep uit, dat je niet mee
Tom Manders in zijn „Poesie-mauw"-periode.
telde als je er nooit geweest
was. Het vervoer was echter
een moeilijk punt in die dagen.
Ene Tom Manders, decc rschil-
der en reclamemaker te Am
sterdam, die altijd een eigen
cabaret had gewild, schiep
toen uit het niets van zijn
droom in een donker gehou
den etablissement aan het
Rembrandtsplein het schadu
wrijke sfeertje, dat hij had
afgekeken van het kolkende
kelderleven in de ville lumière.
Hij noemde het St. Germain
des Prés, de wijk op de linker
Seine-oever, die in die tijd
gold als het artistiek middel
punt van de aarde. In die tent
„St Germain des Prés" met
een „Rue Pissoir", die naar de
toiletten voerde, en een vloer
die af en toe bewoog als de
métro langs rommelde, plaat
ste hij het mannetje Dorus.
Hiertoe werd Tom Manders
geïnspireerd door de Parijse
tekenaar Peynet, schepper van
het dromerige mannetje met
de twee linkerhanden. Ver
bleef dit mannetje met een
meisje in het park, dan zocht
hij zolang naar het mooiste
bloempje om voor haar te
plukken, dat het meisje inmid
dels vertrokken was. Behalve
met twee linkerhanden stond
hij dan ook altijd met twee
lege handen. En dat werd Do-'
rus, het mannetje met die
droef-blije blik in zijn ogen,
blij om het leven, droef omdat
hij zó weinig te bieden had.
Net als in Parijs mengde Tom
Manders zich in zijn Amster
damse tent gewoon onder het
publiek. Een artiest behoorde
bij het volk en niet op het
podium. En toen gebeurde het
in de winter van 1953, dat
Tom Manders tegen zijn por
tier-uitsmijter zei: „Vanavond
kom ik verkleed als clochard
gewoon de ingang binnen, een
verdwaalde zwerver, noem
me maar Dorus. Je laat me
onder protest binnen. Dan
zoek ik de steun van het aan
wezige publiek. Ik praat met
Ingrid Bergman en Ant
hony Quinn in „Walk in the
spring rain".
De AR^Tweede Kamerfractie
vreest dat door verhoging van
tarieven en de daaruit voort
vloeiende meeropbrengst de
Stichting Ether-Reclame
(STER) steeds moeilijker weg te
denken is.
De Kamerleden Scholten, De
Boer en Van Houwelingen heb
ben dit aan minister Van Doorn
(CRM) kenbaar gemaakt in een
toelichting op een serie schrifte
lijke vragen.
Zij informeren er naar of het
waar is dat de STER van plan
is de tarieven aanzienlijk te ver
hogen en dat de reclameraad
zijn goedkeuring aan deze plan
nen heeft onthouden.
Ook willen zij weten of de mi
nister de gevolgen van eventuele
verhoging der tarieven voor de
pers in het algemeen en voor de
dagbladpers in het bijzonder in
zijn overwegingen denkt te be
trekken als hij over een tariefs
verhoging moet beslissen.
De vragen zijn gesteld uit het
verlangen dat de STER-reclame
voor radio en televisie langzaam
afgebouwd dient te worden. Het
onnodig consumptie stimuleren
de karakter van deze reclame