Jammer dat ze me altijd weer
in komedies willen stoppen"
De Negende: vreugde-symfonie
Exposities bij
Baal bergen
KAYAK EN KAZ LUX OP
POPCONCERT IN LEIDEN
UITGAAN
Actrice Carola Gijsbers van Wijk
Van onze kunstredaktie
igstgeest Carola Gijsbers Van Wijk, 34
ar, geboren Arnhemse, getrouwd met jurist
ns Voogd, twee dochters. Volgde in Am-
m de toneelschool en kreeg daar les van
rt chard Flink en Frans van der Lingen.
rd leelde haar eerste rollen bij toneelgroep
leater, werkte daarna bij het Rotterdams-
i het Amsterdams Toneel en in vrije produk-
!s. Was op teevee ondermeer te zien in
ladimassa", „Avondschool" van Harold Pin-
't Wilhelmina" („Daar wil ik het absoluut
meer over hebben. Verschrikkelijk
eht") en onlangs in het KRO-blijspel „Geld
geef". Heeft het imago van de ietwat sjieke,
iet|tellectuele sophisticated tante, snapt niet zo
;d waarom, en wil er dan ook graag van
Groot bewonderaar van Ton Lensink („zijn
mor, dat wrange, vind ik geweldig. Hij is
ivendien erg fijn om mee te werken). Zou
aag sfeerverhalen gaan schrijven over haar
izen en ervaringen, wil gaan zingen („Ik heb
oby Riemersma gevraagd of ik bij haar les
in nemen"). Speelt de hoofdrol in de nieuw-
e filmplannen van Paul Verhoeven,
e besluiten in de tuin te praten. Carola
henkt koffie en later sherry en serveert
ipelgebak en kaas.
k heb het gevoel dat ik de laatste tijd erg
an het veranderen ben. Dat ik meer begin
i beseffen wat er om me heen gebeurt Je
lerkt dat aan verschillende dingen. Toen ik
in de toneelschool afkwam, was ik nog
itzettend kinderlijk. Ook al had ik al dingen
leegemaakt, die me aan het denken zetten
i problemen gaven, maar toch, het was
llemaal nog erg beperkt en in een klein
ringetje. Mijn vader zit in het bedrijfsleven,
r ben katholiek opgevoed en de jongste van
et gezin. Ik heb een beschermde jeugd ge-
ad, niet alleen mijn ouders, maar ook mijn
roer en zussen zorgden daarvoor. Ik weet
og goed, dat toen ik van de toneelschool
afkwam Rob de Vries tegen me zei: je moet
niet direkt met grote dingen beginnen en je
al vastbinden aan maniertjes, waar je mis
schien je hele leven niet meer vanaf komt
Je bent jong en je kunt nog alle kanten op.
Ja, zei ik toen, dat kun je wel zeggen, maar
het hangt er helemaal vanaf wie ik tegenkom
en onder wiens invloed ik kom te staan. Ik
had het gevoel dat ik nog gevormd moest
worden. Ik was toen 21, ik kreeg werk bij
theater en ben een paar jaar later getrouwd.
Daarop ben ik ontzettend lang op mijn 'prive-
sfeer gefixeerd gebleven. Had wel collega's
maar geen vrienden, mijn man had die wel
en ik keek ontzettend tegen hem op. Dat is
veranderd, ik word me bewuster van de din
gen die om me heen gebeuren. Denk daar
meer over na."
,Jk wil dat de stukken die ik speel ergens
betrekking op hebben, ergens mee in verband
staan. Dat hoeft echt niet persé politiek te
zijn, hoewel ik steeds meer politiek besef
krijg. Zo'n toestand met Glastra van Loon.
Vanochtend las ik dat ie definitief weg moest
Verschrikkelijk. Die Van Agt vind ik gewoon
een gevaarlijke man."
„Ik vind het erg jammer dat ze me altijd weer
in komedies willen stoppen. Ik voel me daar
niet werkelijk lullig in, maar vind me zelf toch
meer een type voor een wat zwaarder stuk."
„De hou ontzettend van vreemde sferen. Ja,
Avondschool, dat had dat typische Pinter
sfeertje. Dat wrange. Ik zou ook graag een
soort cabaret doen, waarbij het publiek wel
lacht, maar steeds midden in de lach ophoudt
en bedenkt dat het eigenlijk heel bitter is en
dat ze na afloop denken van: we hebben
helemaal niet gelachen, terwijl ze dat wel
deden, alleen op een andere manier. Neer-
lands Hoop heeft dat af en toe ook wel. Mijn
grappen hoeven ook niet door iedereen begre
pen te worden, ik heb een enorme hekel aan
alles wat oppervlakkig is. Ik zou niet op toneel
kunnen gaan staan en roepen: Wat ik nu
vertel is een grap. Afschuwelijk. Ik heb het
ze denken van: gatver, wat een afschuwelijk
mens is dat, daar moet ik ontzettend mee op
passen, dat overkomt me wel vaker."
„Ik kan me goed herinneren de tijd van Jules
Rooyaards, dat we samen in „Vrouwen geen
probleem" stonden. Elke avond verzonnen we
er wat bij. Dat kon en dat liep ook goed. Je
kende elkaar en wist wat je wel en niet hoefde
te verwachten.
En natuurlijk Hadimassa, daar heb ik het
eerste jaar in gezeten, Geweldig programma."
„Ik zit niet meer vast aan een gezelschap en
dat bevalt me prima. Ik heb in Rotterdam een
jaar achtereen, met alleen op maandagavond
vrij, Sweet Charity gedaan, dat werd op het
laatst een kwelling. Je staat toch elke dag op
met het idee: vanavond moet ik weer. Je richt
je hele dag er op in. Zo'n gezelschap, als het
Rotterdamse is natuurlijk vrij groot; Je krijgt
binnen de groep groepjesvorming, met alle-
vervelende toestanden van dien. Je moet han
delen naar een bepaald patroon, om akteur
te mogen zijn, om er bij te mogen horen, nou
dat hoeft voor mij niet zo. Ik heb. vorig jaar
bij het Thema-theater gezeten. Dat waren zes
mensen en één farhilie. Je deed alles met
elkaar, geweldige tijd. Weet je, ik heb veel
met buitenlandse regisseurs gewerkt en die
zeggen ook allemaal: Nederlandse akteurs zijn
gedisiplineerd. Dat is waar. Als om elf uur
de repetitie moet beginnen, komt de helft
rustig om kwart over elf met een sigaretje
en een kop koffie en gaat dan gerust nog een
tijd zitten kwekken. Dat kan toch ook niet.
Die Engelsen staan daar met zulke ogen naar
te kijken. Zoiets komt bij hen niet vaak voor."
wel eens in een gezelschap van zowel vrienden „Ik hoop dat de filmplannen van Paul Verhoe-
als onbekenden dat ik iets vertel, waar mijn ven doorgaan. Hij heeft me de hoofdrol be-
vrienden zich rot om lachen, omdat ze me loofd in zijn nieuwste film. Dat moet een
kennen en precies weten waar het om gaat komedie gaan worden. Ik heb al met hem
en dat die vreemden, die dat niet weten het gewerkt in Floris en in „Wat zien ik". Ik zou
heel naar en verkeerd opvatten. Dan zie je het erg leuk vinden op dat gebied eens een
- Carola Gijsbers Van Wijk
keer door te breken. Ja. in „Monsieur Havar-
den" heb ik ook gestaan. Met Harry KümmeL
Ja, hij is nogal moeilijk. Ik weet wel, ik had
een flinke rol, maar Harry hield zich alleen
bezig met de hoofdrollen, met Ellen Vogel en
Hans Tiemeyer. Jan, de assistent-regisseur
moest ons maar helpen. Nou, ik vind dat een
bekaktheid. Hij is Belg en wij kujmen ook
niet spelen hier, zegt hij."
„Het hele punt is, je komt niet zo makkelijk
in die filmwereld. Als je nu weer ziet bij
„Flanagan", hoe de hele Nederlandse toneel-
kliek, Josephine van Gasteren, Hans Croiset
elkaar weer in zo'n film sleept Sorry hoor,
maar daar word ik zo misselijk van. Op zo'n
manier zou ik niet eens willen. Regisseurs
durven ook geen risico te lopen. Je hebt
akteurs, die onder alle omstandigheden, aar
dig spelen en een zeven halen. Maar je hebt
er ook die zowel in staat zijn tot een drie,
als tot een negen. Die laatste nemen ze nooit
De moet ook meer aan de weg timmeren, dat
weet ik wel, contacten onderhouden. Maar ik
zei al ik ben aan het veranderen, te ontdekken
wat er te koop is en ik ben juist ontzettend
bang bepaalde oer-gevoelens te verliezen. Niet
meer spontaan te kunnen zijn, niet meer
gevoelig, te verstandelijk en te zakelijk te
worden. Ik ben er bang van, werkelijk. Zo'n
geraffineerde juffrouw, die alles wel weet die
je niets hoeft te vertellen. De heb ze gezien.
Mensen, die vroeger heel zacht en gevoelig
waren, en die later onder invloed van situa
ties, ervaringen en omstandigheden kei en
keihard werden. Dat wil ik niet Dan maar
een rol minder. Ik heb een keer in mijn
loopbaan Iets afgezegd. John Lanting vroeg
me voor zijn theater van de lach. Nee, sorry
dat vind ik zo slecht daar durf ik m'n gezicht
niet te laten zien."
Ton van Brussel
Leiden - Woensdagavond treden
de Stadsgehoorzaal de beken-
popgroep „Kayak" en de
T soger Kaz Lux op. De organl-
lie van dit pop-concert is in
banden van de jeugdmnzieksek-
1 tie van K&O.
Kaz Lux is een „EinzelgSnger",
e in de meest letterlijke zin van
t het woord. Toch is hij pas zo'n
jaar of twee solo-artiest
In 1961 begon hij zijn muzikale
loopbaan bij de lokale groep
e The Screamers; later werkte hij
a met diverse andere groepen. In
mei 1968 werd Brain box opge-
i Icht
"r Deze groep, bestaande uit Jan
Akkerman. Pierre v.d. Linde,
J André Reynen en Kaz Lux pro-
luceerde het klassieke „Down
tan", hun eerste single en een
jnstant smash". De eerste
Irainbox-formatie is een muzi-
legende geworden met in
hun plakboek kreten als „de
nederpop-formatie aller
Brain box betekende tevens de
ïakermat van enkele toonaan
gevende groepen va vandaag,
zoals Focus en Trace.
^ar zoals 't vaak gaat in ons
bulente popwereldje, kwam
al gauw een tijd van komen-
en gaande musici: Akkerman
verliet Brain box en werd op-
gevlgd door Rudy de Queljoe.
John Schuursma voegde zich bij
de groep. Van der Linden ver
dween en Frans Smit kwam er
bij. Brainbox maakte nog één,
elpee, maar toen was het afgelo
pen.
Kaz Lux had al eerder afge
haakt om zich geheel aan een
solokarriére te gaan wijden. In
maart 1973 verscheen „I'm the
worst partner I know".
Tijdens zijn vele optredens be
geleidt Kaz zichzelf op de gitaar,
een intrument dat hij nog niet
zo lang bespeelt, maar waarop
hij, dankzij een diepgaande stu
die, iedereen steeds weer ver
steld doet staan.
De groep Kayak is nu twee jaar
aan de slag in de Nederlandse
popwereld. Begin 1973 formeer
de zich rond Ton Sc herpenzeel
en Pim Koopman een groep die
zo origineel en spontaan te werk
ging dat het niet lang duurde of
de eerste studio-opname werd
gemaakt Deze opname werd
meteen een succes; „Lyrics"
stond vele weken in de hitlijst
en. Niet veel later werd de eer
ste elpee gelanceerd waarop van
alle kanten zeer positief werd
gereageerd. De tweede single
„Mammoth" werd weer een hit
Twee hits binnen een half jaar
en dat voor een beginnende
groep.
In december 1974 stond Kayak
samen met de Engelse groep
Queen" op het podium. Dit op
treden werd door publiek en
critici uiterst gunstig ontvangen.
Kayak bestaat uit Johan Slager
gitaar en zang, Ton Sc herpen
zeel-orgel, piano, moog, zang.
Max Werner jr.-zang, mellotron,
percussie, Pim Koopman-slag
werk, zang en Bert Veldkamp
basgitaar.
Voor kaarten kan men zich
wenden tot het bureau van
K&O, Caeciliastraat 20 te Lei
den. Telefoon 31841. Op woens
dagavond 4 juni, zullen vanaf
19.30 uur, voor zover voorradig,
toegangskaarten aan de kassa
van de Stadsgehoorzaal ver
krijgbaar zijn.
NOORD WIJK Door Baalbergen's Interieurverzorging B.V.
wordt in 't Heen te Katwijk een nieuw meubelpand gebouwd.
Naar verwachting zal de opening hiervan omstreeks 1 oktober
a.s. plaatsvinden.
Nu het kijken naar meubelen in deze tijd een stukje vrijetijds
besteding is geworden, zal daar bij de inrichting van het
meubelcentrum zoveel mogelijk op ingehaakt worden. Aan de
voorlichting op het gebied van het wonen zal daarom veel
aandacht worden geschonken.
Tevens is het plan opgevat een permanente expositieruimte
in het pand in te richten. Beeldende kunstenaars uit de omtrek
zullen in de gelegenheid worden gesteld hierin te exposeren.
Gedacht wordt aan perioden van steeds één maand met werk
van één of twee mensen. Dit werk kan liggen op het gebied
van etsen, keramiek, zeefdruk, plastieken, etcetera.
Deze opzet dient een wederzijds belang. Er in de regio
Noordwijk-Katwijk-Rijnsburg weinig expositieruimte voorhan
den, terwijl een doorlopende expositie het meubelcentrum nog
aantrekkelijker zal maken.
Vrijdag afsluiting Beethoven-cyclus
Lelden Met het concert van
aanstaande vrijdag in de Stads
gehoorzaal zal een punt worden
gezet achter de tot nog toe zeer
geslaagde Beethovencyclus
1975. Ook voor dit slotconcert
is het Rotterdams Philhanno-
risch Orkest aangetrokken, dit
maal In samenwerking met het
Philharmonisch Koor „Toon
kunst" uit Rotterdam. Verder
tal solistische medewerking
worden verleend door de sop
raan Hanncke van Bork, de alt
Marianne Dieleman, de tenor
Lode de Vos en de bariton
Henk Smit De algehele leiding
is in handen van Edo de Waart
Op het programma staan in de
eerste plaats gedeelten uit de
>£gmont"-muziek, een reeks
muzikale tussenspelen die Bee
thoven op verzoek van de uitge
ver Hfirzel komponeerde bij het
gelijknamige treurspel van de
beroemde Duitse dichter Jo-
hann Wolfgang von Goethe
(1748-1832). Het Egmont-drama
speelt ten tiide van onze Tach
tigjarige oorlog en de hoofdper
soon Egmont is aan de ene kant
de strijder tegen het onrecht en
de dwingelandij en aan de ande
re de edelman, die verliefd is op
het burgermeisje Klaartje. Zoals
onze vaderlandse geschiedenis
dat ook vertelt wordt hij ui
teindelijk onthoofd en dat (maar
daar is het ook een tragedie
voor) wanneer de overwinning
nabij is. Een en ander sprak
sterk tot de verbeelding van
Beethoven, want de vrijheidszin
en de karaktervastheid die in
dit gegeven tot uitdrukking ko
men, waren eigenschappen
waar hij zich van nature toe
aangetrokken voelde. Eigenlijk
heeft alleen de ouverture, waar-
In het drama nauwkeurig muzi
kaal samengevat wordt, reper
toire gehouden, maar voor deze
gelegenheid worden ook een
aantal van de tussenspelen uit
gevoerd.
In de negende symfonie (in
d-klein, opus 125), die aan een
Beethovencyclus natuurlijk on
mogelijk ontbreken kan, veroor
looft Beethoven zich een groot
aantal vrijheden in vergelijking
met de traditionele symfonie.
Niet alleen vergt de uitvoering
ervan meer dan een uur en
heeft hij flink geschoven met de
volgorde van de delen, maar
ook binnen de delen worden de
verhoudingen aanzienlijk gewij
zigd, waardoor een sterke dra
matische werking ontstaat Iets
ongehoords was, vooral in die
tij a het gebruik van koor en
solisten bij een zuiver instru
mentaal genre als de symfonie.
Niettemin werd de première op
7 mei 1824 een daverend succes,
dat de inmiddels stokdove mees
ter pas gewaar werd tooi de
dirigent hem er op wees door
hem met zijn gezicht naar het
publiek toe te keren.
Schillers „Ode an die Freude"
inspireerde. Beethoven tot zijn
gigantische „Negende". Reeds
vanaf ongeveer 1812 was het
zijn harte wens een passende
vorm te vinden om de woorden
van deze onsterfelijke dichter
op muziek te zetten en daarmee
de mensheid op zijn manier te
schenken, wat hij zelf eigenlijk
zijn hele leven heeft moeten ont
beren, de vreugde. Zijn vreugde
was de vreugde van het mo
ment Echte langdurige vreugde
heeft hij nooit gekend, maar dat
is misschien het noodlot van een
genie.
Met dit concert komt een einde
aan de Beethovencyclus 1975
van K en O, dat er naar mijn
idee in geslaagd is met drie
concerten in grote trekken het
portret te schilderen van een
van de allergrootste kunste
naars die de wereld heeft voort
gebracht Daar kan geen twijfel
over bestaan.
Kees Buurman
Een materie-schilderij van Bas Haasnoot
KATWIJKSE KUNSTENAARS
IN „DE SCHAKEL"
LEIDSCHENDAM Gedurende de maand juni exposeren
drie jonge Katwijkse kunstenaars in „De Schakel" in het
winkelcentrum Leidsenhage.
Irene Lacourt exposeert wandkleden, Jan Noordhuis tekenin
gen, aquarellen en schilderijen en Bas Haasnoot materie-schil
derijen en etsen.
De tentoonstelling van de kunstenaars die alle drie tussen de
twintig en dertig jaar zijn wordt zaterdag 31 mei om 15 uur
geopend door de heer Leen Manneke. „De Schakel" is alle
werkdagen geopend van 13.30 tot 16.30 uur, dinsdag, woensdag
en vrijdag van 10.30 tot 12 uur, zaterdags van 10.30 tot 16.30
en bovendien op donderdagavonden van 8 tot 9 uur.
I; nacht-
Zaterdag 11 meI
K&O. Caeciliastraat 20 - Wandeling
langs de Leidse hofjes, opgeven bij
K&O; aanvang 9.30 uur
Sociëteit Minerva. B reestraat -
,Troetf-75-Happening" met u
nale muziek, cabaret en tone
festijn van 21.00 uur tot S.00
Stadsgehoorzaal. Breeetraet - „Vol
verwachting klopt m'n hart show
met muziek van o.a. Boy Edgars' big
band, Oro. The Down Town jazz band,
aanvang 19.45 uur. Opbrengst komt
ten goede aan (Je Nederlandse Hart
patiënten.
Schoolkomplex Merenwljk. Valkenpad
Feestavond in „Turkse en Marok-
sfoer" metfilm en muziek:
aanvang 20.00 uur.
Dlnedeg 3 mei
Rijksherbarium. Schelpenkade - Le
zing over Egypte door dr. S. J. van
Oost room; aanvang 20.00 uur.
W oenede g 4 mei
Stadsgehoorzaal. Br eestraat - Uitvoe
ring van de Streekmuzlekschool Lei
den; aanvang 19.00 uur.
Vrijdag 6 |unl
~roenoordhal, Willem de Zwijgerlaan
Hollands Glorie met Rla Valk. Nico
Haak. Vader Abraham. Ben Cramer.
Zangeres met een naam. Sandra en
Andreas en anderen; aanvang 1900
jr. Kaarten verkrijgbaar bij hel
V V -kantoor. Stationsplein.
Stadsgehoorzaal. Breestraat - 3e con
cert in de Beethovencyclus door het
Rotterdams Philharmonisch Orkest
l.v. Edo de Waart met solisten Han-
van Bork. Marianne Dieleman.
Lode de Vos, Henk Smit. Gedeelten
uit de negende symfonie; aanvang
20.15 uur.
In en rond Lejden
Bioscopen
Stationsweg 19. tel. 21239
Break-out" met Charles Bronson. 18
jaar. Dag. 14.30. 19.00 en 2115
16.45. 1900 en 21.15
mera. Hogewoerd 49. tel. 24929. Se
sk „Once upon a time In the west",
jr. dagelijks 20.00 uur. Klndermati-
I ..Laurel Hardy - Brokkenpllo-
i" a.l. za. en wo. 14.30 uur. zondags
14.00 en 16.15 uur. Nachtvoorstelling
.„tollhouse rock" met Elvis Presley vr.
en za. 23.30 uur.
Lido. Steenstraat 39. tel. 24130. ..You
14 ja
Dag. 14.30,
19.00 en 21.15 uur. zondag 14.30.
16.45. 19.00 en 21.15 uur.
Studio. Steenstraat 39.
Butch Cassidy and the Sundance
Kid" 14 jaar. Oag. 14.30. 19.00 en
21.15 uur. zondag 14.30. 16.45. 19.00
21.15 uur.
anon. Breestraat 31. tel. 23875
„That's Entertainment'
14.30. 19.00 en 21.15 uur. zondag
14.30. 16.30.19.00 an 21.15 uur
Res. Haarlemmerstraat 52. tel. 25414
..The Sex-shop" 18 jsar. Dag. 19.00
en 21.15 uur. Kindermatinee: „Tarze-
grote gevecht", woenedag en
terdag 14.30 uur. Nachtvoorstelling:
Exposities
wie Heutt. Hoflaan 7. Wase<
01751—12185. dl. t/m za. 10-17
dl. ook 20-22 uur. T/m 23/5
Wassenaarsé vrouwen in do
de clturele weken In Was»
met schilderijen, aquarellen, kera
miek, sieraden, wandkleden en plas-
S tod el ijk Museum „De Lakenhal".
Oude Singel 28-32. tel. 44044. ma t/m
za 10-17 uur. zondag's 13-17 uur. Van
5/5 tot 1/6 „Poppen van Oranje". Een
representatieve keuze uit het poppen-
bezit van Koningin Juliana, die over
emeen aan haar werden s
na 1950 uit Nederland e
and.
ueeum van Oudheden, Rapen
burg 28. tel. 46246. Ma t/m za. 10-17
uur. zon- en feestdagen 13-17
Van 16/5 t/m 13/7 een tentoonstelling
van Griekse en Romeinse kur
Particulier bezit. Nederlands* i
Ingen 1575—1975.
t 1 Hoekje bij de Pomp, Dorp
straat 38. Warmond, tel. 017113501.
Alle dagen 19-22 uur en bovendien
ra. en za van 12-17 uur. Van 15/5
tol 15/6 axpoaeart Rob Schipper met
toto's, etsen en safedrukken. Ook
n da handarbeidprodukten van
da bejaarden uit Huize Lldwlna ten
toongesteld.
Qemeentefljke ArchlefdJenat,Bolsot-
kade 2a. tel. 34421. ma t/m
g-12.30 en 14-17 uur dl. 20 mei v
19-21 en za. 24 mei van 9-17 uur. V
20/5 tot 28/6: „Van Eeuw wtot Eeui
Op deze tentoonstelling, die wordt
gehouden onder auspiciën van
Academisch Historisch Museum,
den de vorige eeuwfeesten In 1
gebracht Tevens wordt aandach
schonken aan de universiteit In de
jaren 1675. 1775 en 1875. wat betreft
omvang an behuizing en de stand van
de weienschappen.
Oranjerie fn de Hortus Botanicus,
Rapenburg 73. ma t/m za 9-17 uur
zondag 10-16 uur ..Oenken en
20 r
l 1 i
Op deze tentoonstelling wordt het
ambachtelijke aspect van hat werk
(an hat technisch en administratief
Hulpverlening
Tektonische Hulpdienst: tel. 25202.
Burgerraadsmen - K oom brug «teeg
tel. 43171. spreekuren maandag vi
11.30 tot 14.00 uur an donderdag
avond van 19.00 tot 21.00 uuf,
Grof vuil
Oe grotvuilwagen van da gemaentalij-
ka reinigingsdienst komt maandag
langs de volgende straten In Leiden:
Maandag 2 juni: Maresingel (van Ju-
lianastraat tot Zwarts Pad); Prins Fre-
derikslraat; Koningstraat; Bronkhorst-
straat; Willemstraat; Print Hendrik
straat en -plein); Mauritsstraat; Louise
de Colignystraat; Waldeck Pyrmont-
straat; Marnixstraat (van Mareaingel
tot Willem ds Zwijgerlaan); A mal ta
st raat; Johan Willem Friaostraat; Van
Hog en dorpstraat; Van Limburg Sti-
rumstraat; v.d. Duinstraat; Falckstraat;
Anna van Saksenstrat; Kamperati
Molenstraat; Maresingel (van Zwarte
Pad tot Haarlemmertrekvaart). Pas-
teuratraat; Hansenstraat an Korte
Hansenstraat; Leeuwenhoekstraat;
Groenoordstraat en -plein; Muwchen-
broekstraat; Lucas van Leydenstraat;
Bakker Korffstraat; Jan Lievenstraat;
Frans van Mierisstraat; Gabriel Met-
sustraat; Broekweg; Stadspolderwtg;
Haarlemmerweg; Raampoort; Raam
straat Maredljk; Piet Heinstraat. Ven
delstraat: Poelgeesterstraat; Schutter
straat: Maredijkholje; Vaartkade;
Aloölaan; Rijnsburgersingel; Maris-
laan.