beeld
spraak
VIJFTIG JAAR
ROOIE LOL
Ivo de Wijs
met cabaret in
VARA-tv-show
HOOGVLIET IN SPEL ZONDER GRENZEN
TELEVISIE VANAVONI
TERUGBLIK
TELEVISIE WOENSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 20 MEI 1!
Op het eind van de romer, maar anders zeker
op de drempel van het najaar, krijgen we
in een show van rond 40 minuten het cabaret
van Ivo de Wijs op VARA-tv. Zij kiezen
daarvoor uit de beste nummers van hun
laatste programma „Beschaafd amusement",
dat intussen door heel veel zalen Is gegaan
en waarvan men het nummer „Sosjale Joelt"
zeer onlangs zag ln de Van Speykshow.
Wat Ivo en zijn mensen doen mag men zowel
beschaafd als begaafd neomea Eerder on-
schreven wij het zo, dat het allemaal te
intelligent gedaan wordt om het als uitslui
tend beschaafd te beschouwen. Het program
ma bevat niets ontziende grappen, is soms
dodelijk doortastend, en beschaafd hoeft iets
burgerlijks, dat daarmee niet te rijmen is. In
de versierende toevoeging „beschaafd" dient
men dan ook de ironie van het ongerijmde
te proeven. Als er doordacht door de dingen
heen geprikt wordt, kan dat wel eens tegen
de borst stuiten of voor het hoofd stoten. Dat
kan ongegeneerd hard aankomen, even onbe
schaafd als onaangenaam, maar als het ge
tuigt van geest gaat men er gevoegelijk een
stapje voor opzij.
In dit cabaret zit hier en daar inderdaad een
onvertogen woord, maar de VARA, die op
haar leden moet letten, kan daar geen buil
aan vallen. Regisseur Egbert van Hees weet
wel raad met dit soort uitschieters. Hij zette
eerder Robert Long op VARA-tv, een man
met schitterend mooie gemeende liedjes, maar
ook een man met onstreden teksten, omdat
hij de neiging vertoont zijn walging van de
wereld af te reageren op mensen, die hem niet
zo goed liggen, maar het vaak ook niet kun
nen helpen. Kan dat allmaal zomaar, heeft
men binnenskamers bij de VARA gemom
peld. Egbert van Hees benutte de wonderen
van de techniek om de schade voor de VARA
en de schokken in de huiskamer tot een
ongevaarlijk minimum terug te brengen. Bij
elk onwelluidend woord of stuitende strofe
zette hij de knop, die het volume van de
muziek regelt, hoog en de knop voor de zang
laag, zodat alleen liplezers en de kopers van
de elpee de tekst konden volgen.
De mensen van Ivo de Wijs tonen zich geen
warme voorstanders van deze werkwijze,
maar zij koesteren niet de minste vrees, dat
dit zal gebeuren. Zij hebben betreffende hun
show andere zorgen aan het hoofd, omdat
deze show geen zaalregistratie wordt, maar
een eigen tv-vorm gaat krijgen, waarvoor de
structuur wordt gebakken in de studio. Er zal
veelvuldig worden geschaafd aan het visuele
element, om beweging en beeld te puren uit
dit verbale cabaret
Ivo de Wijs: „Het wordt in overleg met de
regie een show zoals we die zelf willen, d.w.z.
echt televisie. En dat is weer heel iets anders
dan het werken in de zaal De vind dat Kooten
en Bie er in een snelle groei in geslaagd zijn
unieke dingen te doen voor de tv. Dat is iets
Ivo de Wijs en de zijnen (Richard Fritschy, Aggie Terlingen, Ivo en Peter Nieuwint)
waarvan ik droom. Je kunt er pas aan begin
nen je zo te leveren aan het publiek als je
de techniek van spelen en werken goed in de
vingers hebt Handel je daarin niet omzichtig,
dan loop je kans met huis en haar opgevreten
te worden om vervolgens door het publiek te
.worden uitgespuwd. In de zaal kun je twee
jaar met een programma doen. Werk je voor
de tv. dan moet je elke keer met iets nieuws
komen".
Daaom blijft Ivo de Wijs voorlopig op de zaal
mikken. Hij schrijft alweer volop aan een
nieuw cabaret, dat onder de titel „Achter de
wolken is zonneschijn" tegen het einde van
dit jaar in première moet In dit programma
zullen de computers centraal staan, de mecha
nieken die ons leven regelen. Slechts door de
gaatjes van de ponskaarten heen zullen we
de zon kunnen zien schijen.
Intussen is een zaalopname van .Beschaafd
amusement" verschenen. Het applaus en het
gelach op deze dubbel-elpee schijnen bijna
ingeblikt te zijn. Niets is minder waar. Op de
avond van de opname werd het programma
spontaan begeleid door een goedgevulde Dilli-
gentia-zaal vol willig publiek. Het volk wordt
niet lastig gevallen over de chaos in Laos,
maar krijgt zaken ter humoristische overwe
ging aangeboden, die dichter bij huis en
haard liggen. De vlotte jongelui bijv. die in
de bioscoopreclames in hoogst ongeloofwaar
dige opgewektheid zich in allerlei bochten
wringen om in de sfeer van leve-het-leven
frisdaranken, cigaretten en strakke spijker
broeken als enig heil voor een zorgeloos be
staan aan te prijzen met geen ander oogmerk
dan de handel en de wandel van de commer
cie, maar vooral het eerste, op te vijzelen tot
nog fikser profijt
In dit programma gaat verder „Ome Gerard"
voor de bijl, met name Cox, vroeger vriend
der verschoppelingen, een linkse van 1 eer-
trekker met scherp en cynisch cabaret ten
bate van de uitgebuitenen, waar ook ter we
reld, maar nu een rechtse rakker, die het niet
meer in de auto doet en muggen zift in
zondoorzeefde zomers die zowat in mei begin
nen. Cru kan Ivo ook zijn zoals in de „Witte
potpourri", die een beschrijving geeft van de
vreugden van het doktersbesta an met daarin
een opsomming van alle afzichtelijk e ziekten
waarover de witte jassen zich mogen buigen.
Uit het vorige programma herinneren we ons
het onvolprezen lied over de liefde, dat in een
staccato van steken onder water de amour
ondermijnt, maar dat het verschijnsel zelf als
onmisbaar onaangetast laat. Zo hebben zij nu
een lied over de lente in dezelfde stijl, met
een eindeloze opsomming van zoveel lente-
voordeeltjes, dat „Ome Gerard" tot in lengte
van jaren er plezier van kan hebben in „Losse
groeven".
Het werd aldus een dubbel-elpee met een
reeks prachtnummers, bezonnen cabaret vol
speelse dubbele bodems, met hier en daar in
snelle passages en dictu, die in een woorden
vloed verdoezeld raakt Daar moet nog eens
op gelet worden.
We weten niet of deze plaat een verkoopsuc
ces wordt De ervaring leert, dat dit soort
schijven traag maar gestaag over de toonbank
gaat Wie hem niet wil kopen, hoeft niet te
rekenen op „Losse groeven". Daar zegt Ivo
zich niet voor te zullen lenen. Dan poetst hij
liever de plaat voor hem te hopen een gou
den.
Men kan dan de mood vol hebben over de
vertrossing - de etherbeschouwing waarbij
het hele leven bestaat alt louter lol en lucht
igheid - bij alle ideologie wijst de Jubilerende
VARA er op, dat zij in de afgelopen vijftig
Jaar het amusement niet vergeten heeft
In een gidsartikel wordt onder het kopje
"Vijftig jaar rooie lol" een opsomming gege
ven van' de artiesten, die deze omroep aan
zich heeft weten te binden dan wel de kansen
heeft gegeven om tot ontplooiing van talent
te komen. "Lachen mag van God", houdt
Annie M.G. Schmidt als levensovertuiging
staande. Maar zo is het niet altijd geweest
In de tijd van Kuyper en Colijn werden
dracht en gedrag bepaald door het stijve pak
en het zuinige Hollandse mondje. Van het
begin af heeft de VARA begrepen, dat radio
en later tv meer mooesten doen dan informe
ren en moraliseren. De proletariërs aller lan
den hebben ook recht op ontspanning. De
VARA heeft strijdbaarheid durven koppelen
aan amusement En cabaretiers snedige din
gen durven laten zeggen, zodat Rinus Ferdi-
nandusse eens moest sussen met "Niet boos
worden, het is maar satire".
De radio heeft zich in het vroegste begin
bepaald tot het registreren van theatergebeur
tenissen: revue, variété en toneel. Later kwam
het tot eigen medewerkers en eigen
Denk maar aan The Ramblers. Dan komt de
VARA met het eerste mannetje, Jan Hahn,
zeg maar Peter Pech, die de halve avond lang
een zaal en de luisteraars aan het lachen hield
door per ongeluk terecht te komen op een
huwelijksbureau, terwijl hij op weg was naar
een zaak voor tweedehandsauto's. De misver
standen laten zich indenken. Voor wie het
geheel overziet kan volstaan met een glimlach,
maar er zijn grote groepen mensen die dan
niet meer bij komen. In de rol van Peter Pech
heeft Jan Hahn veel volgelingen gehad, want
toen kon plotseling geen omroep meer zonder.
In de jaren '50 begonnen de wegen van vele
artiesten naar de omroep te leiden, ofschoon
aanvankelijk de huiver overheerste voor het
verlies van het eigen zaalpubliek. Wim Sinne-
veld beet als Willem Parel als een van de
eersten door deze zure appel heen. Ton Man-
ders volgde hem als Do rus op de voet Later
"trouwde" Wim Sonneveld met de KRO, maar
het is de VARA geweest die hem in de ether
smeet
Annie Schmidt is met haar radiostrip "Fami
lie Doorsnee" door niemand overtroffen. La
ter volgen "Pension Hommeles" en "Ja zuster,
nee zuster", maar ook zij dreef weg naar KRO
en AVRO. Toch zegt zij nooit te zullen verge
ten, dat zij bij de VARA haar eerste kansen
kreeg.
Wim Kan op oudejaarsavond werd een begrip
in het land. Tot op heden bleef hij deze
omroep trouw, maar Eli Asser kwam ook bij
de KRO terecht, nadat hij zijn eerste strip
voor de VARA had gemaakt Dat was "Mimo-
za" met allerlei zotte zaken op een maatschap
pelijke ondertoon met mensen erin als Ko van
Dijk, Conny Stuart en Johan Kaart Wim de
Bie en Kees van Kooten, thans Simplisties
gebonden aan de VPRO, zijn als clicheeman-
netjes omhoog gekomen bij de VARA. Eigen
lijk werken zij nog steeds in die stijl met als
kleine variant dat zij nu zich hebben vereen
zelvigd met een zeker samenlevingspatroon,
waardoor zij zelf een clichee geworden zijn,
waaraan zij menselijke en maatschappelijke
hebbelijkheden toetsen. Maar goed, het begon
allemaal bij de VARA
Een heel ander chapiter is "Zo is het toevallig
ook nog eens een keer", een sterk satirisch
programma, dat overgewaaid uit Engeland er
hier snedig bij de kijker inhakte. Later kregen
ook de andere omroepen satire, deels met
dezelfde medewerkers, maar het begon alle
maal bij de VARA
Zo gaat het gids-artikel nog een tijdje door
met reeksen namen daarbij: Jelle de Vries,
Simon Carmiggels, Rijk de Gooyer, Fons Jan
sen, Neerlands Hoop, Kees Stip, Gerard Reve,
Rudi Carre 11, Henk Elsink, Pi po, Wim lbo,
Ome Willem en vele anderen. Zij kregen hun
kansen bij de VARA Zij werden bekend of
beroemd bij de VARA. De rode haan heeft
de proletariëers van de kleinkunst nimmer in
de kou laten staan. De verworpenen der aarde
hebben door hun tranen heen altijd voldoende
kunnen lachen.
.Een sportieve ploeg uit Hoog
vliet trekt vanavond naar
Knokke in België om iets moois
te maken van de opdrachten in
het Spel zonder grenzen. Zij
moet het daar opnemen tegen
Heist(België), Riva San Vitale(-
Zwitserland), Oppenheim of
Simmern(Duitsland), Neuilly
sur SeinefFrankrijk), Sant Ive-
s(Engeland) en Cosenza(Italie).
INDONESIË
den worden we ditmaal meege
nomen naar Borneo, waar zeld
zame en schuwe dieren voor het
eerst voor de camera werden
gehaald.
Ned. 119.30 uur
ROCKCONCERT
Van Morrison en Mott the Hoop-
le laten zich in Rockconcert van
een opvallende zijde zien.
Ned. H 19.15 uur.
DE NEDERLANDEN
De VPRO is intussen toe aan de
vierde aflevering van de door-
schouwing van het Koninkrijk
der Nederlanden met zijn op
windende woelingen, waarvan
je je achteraf afvraagt waarom
wij ons er druk over hebben
gemaakt. De drang tot vernieu
wing bij de jongeren moet ern
stig bestreden worden.
Ned. H 21.00 uur.
TCHAD
De staat Tchad in Centraal-
Afrika is ook na de moord op
president Tombelbaya onrustig
gebleven. De christenen staan
bloot aan vervolging, omdat ze
niet terug willen naar het oude
bijgeloof.
Ned. II 22.00 uur
VOOR DE
KINDEREN
Morgenmiddag start het kinder
programma met Chapi chapo.
Daarna volgen de "Film van
Ome Willem" en "Hans met de
hoed".
Woensdag Ned. 115.30 uur.
Vandaag uiteraard slechts een
losse (vrij willekeurige) greep
uit een veelheid van program
ma's, die met de pinksterdagen
op het scherm verschenen. Gis
teravond beleefde „Spelen met
muziek" de laatste aflevering.
Het was ook een bijzonder gea
nimeerde, waarin werkelijk ie
dereen door Polo de Haas spe
lenderwijs werd betrokken. Het
programma lijkt mij na een sei
zoen nog min of meer in het
experimentele stadium te verke
ren, voor zover het dan al niet
in opzet experimenteel is. In
ieder geval is het voor verdere
uitbouw vatbaar. Het komt
straks dan ook terecht terug.
De VARA vertoonde zaterdag
„De Pandjesbaas", een film van
Sydney Lumet. Een vrij won
derlijke keus voor een avond,
die van oudsher bestemd is voor
het vrijblijvende vertier. Want
het is een ronduit verpletteren
de rolprent over de ervaring
van Sol Nazerman een formi
dabele rol van Rod Steiger
die Auschwitz slechts in fysieke
zin overleefd heeft Psychisch
gezien gaat hij als een lijk door
het leven. Totdat de gewelddadi
ge dood van een van zijn mede
werkers in het pandjeshuis hem
weer ten leve wekt Het is een
huiveringwekkende film, en
Sydney Lumet schuwde bij het
maken ervan werkelijk geen en
kel dramatisch effektbejag.
Merkwaardigerwijze echter kon
men dezelfde avond nog op het
andere net terecht om in meer
historische zin ingelicht te wor
den over de achtergronden van
„The Pawnbroker". De twintig
ste aflevering van „De wereld in
oorlog" had namelijk de rassen-
moord tot onderwerp en daarin
werd dan wel even met ontmoe
digende nauwgezetheid uitge
legd hoe het destijds gegaan is
en welk een mensonterende
schande ons allen en met name
de Sol Nazerman's onder ons is
aangedaan. Een ontwortelende
pinksteravond voor wie zijn
programma's zo koos als ik ge
daan heb. Maar het valt werke
lijk niemand kwalijk te nemen,
die zich tot de laatste Berend
Boudewijn-kwis heeft beperkt.
Zondagavond in „Sport-Mar-
kant" een alleraardigst televisie
portret van Fanny Blankers-
Koen, samengesteld door Klaas
Peereboom. Het was een verte
derd terugzien op de glorieuze
sportdagen van weleer, met na
me op die van de olympische
spelen van 1948 in Londen. Me
vrouw Blankers-Koen praatte
overigens over de zaken met
even ontwapenende als welda
dig aandoende nuchterheid en
stond op een gegeven moment
NEDERLAND I
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Boy Dominic serie
19.30 Naar de eilanden van Indo
nesië
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Sam (slot)
21.05 Spel zonder grenzen di
rect vanuit Knokke
22.25 Hier en Nu
22.55 Tot besluit
NOS
23.00 Den Haag Vandaag
23.15 Journaal
NEDERLAND II
18.15 Het menselijk lichaam
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Beertje Colargol
19.15 Rock Concert Van Morri
son
NOS
20.00 Journaal
VPRO
20.21 Berichten uit de samenle
ving
20.35 All in the family Archie
Bunker en de Inflatie
21.00 Hoe het Koninkrijk der Ne
derlanden er weer hele
maal bovenop kwam en wat
er daarna gebeurde (4)
EO
22.00 Tsjaad, een druppel op J
groeiende plaat film
22.30 De bijbel in de gem
schap van de Heilige
23.00 Nader Bekeken
NOS
23.15 Journaal
DUITSLAND I
18.05 (K) Lokalseite unten links, tv_
rie. 18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20
Graf Luckner Zeeduivels, 1
zen en avonturen, tv-serie. 19.481
20.00 ZK) Journaal e
DUITSLAND
19.30 (Z/W) Onderweg naar de vra
Irgendwo in Berlin. Duitse speelfilm]
1946. Aansluitend: (K) Adviezen n
bioskoopbezoekers. 21.00 (K) Journj
21.15 (K) Kennzeichen D: Duits uitO
en West. 22.00 (Z/W) Filmforum: ou
weekjournaals. 22.35 (K) Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (K) Paulus de boskabouter. 1
(K) Laurel en Hardy. 10.30 (K) Do
mentaire. 10.50 (K) Wereldkampi
schap barkrukzitten. 19.10 (K) Gast
gramma: Het vrije woord. 19.40
Mededelingen. 19.45 (K) Journaal. 2
(K) Koning Albert, historische dokum
taire. 21.05 (K) Spel zonder grera
22.20 (K) Literair programma. 23
2320 (K) Journaal en Wetstraat.
NEDERLAND
VARA
15.30 Chapi Chapo (1)
15.35 De Hovercraft Jeugdfilm
16.30 Chapi Chapo
16.35 Van morgen tot middag
Finse natuurfilm
17.00 De film van Ome Willem
17.30 Hans met de hoed
NOS
17.55 Borussla FC Twente
eerste helft
18.45 Journaal
18.58 Borussia FC Twente
tweede helft
20.00 Journaal
20.20 Politieke Partijen WD
20.30 Stichting Socutera
20.35 Staatsloterij derde trek
king
20.40 Adjudant Josse Franse
film
22.05 Kijken naar kinderen
22.30 Panoramlek
22.45 Studio Sport
23.10 Den Haag Vandaag
2325 Journaal
NEDERLAND II
Teleac
18.15 Hoe Is het gemaakt?
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
IKOR
19.05 Als het mijn beurt zou
zijn.
19.11 En zl) baarde een
zoon. gezang over
bijbelse vrouwen
IKOR/KRO/RKK
1926 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
VARA
2020 De karper film
20.55 Het wolvenjong Fram
film van Truffaut uit 1970
22.15 Achter het nieuws
NOS
22.40 Journaal
18.00 (K) Urn Haus und Hof. tv-s
18.30 (K) Aktualiteiten. 18.45 (K) 2
mannetje. 18.55 (K) Nordschau-Ma
19.26 (K) Urn Haus und Hof, tv-sei
19.59 (Z/W) Programmaoverzicht. WO
0.05-12.15 (Z/W+K) Schooltelevis
(9.30-10.00 (K) Sesamstrasse). 18.05
Sie kommen aus Agarthi, tv-serie. 18i
(K) Hier und Heute. 19,20 (K) Sie k
men aus Agarthi, tv-serie. 20.00
Journaal en weerbericht. 20.15 (K)
proces: Baader-Meinhof voor het
recht. 21.00 (K) PS (2). film. 22.10-21
(K) Journaal, weerbericht en komma
DUITSLAND II
18.30 (K) Mordkommission, misdaadsr
rie. 18.55 (K) Homerus zegt: Zeus isf
schuld van alles. 19.00 (K) Journal
19.30 (K) Bergbeklimmers in de Him*
ja, reportage. 20.15 (K) EconomSt
magazine. 21.00 (K) Journaal. 21.15®
Kunstmagazine. 22.00 (K) IracemaJf
spel. 23.20 (K) Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
20.50 (K) De man van 59. tv-spel. 2D
(K) Kultureel magazine. 22.20-22.40
Journaal en Wetstraat
HILVERSUM I
ziek. 21.
(S) Piano-recital: klassieke*
23.25 Babel/kalender: kultureel nieuws.
23.40 (S) Moderne kamermuziek. 23.55-
HILVERSUM II
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10
Joost mag niet eten. VARA: 19.02 Drie
loopt achter: Poprekonstruktie. 20.20
(S) Nashville. 21.02 (S) Jazz en Blues.
22.02 (S) (P)opdonder. 23 02 (S) Waf
ten op middernacht. 0.02 (S) Nacht-drè
draai. 2.02 HELP!, voor werkers in w 1
zorgende en verplegende beroepe
4.02 Truck, programma voor vrachtv
genchauffeurs. KRO: 6.02-7.00
Scheer je weg.
HILVERSUM III
P.P.: 18."19 Echo. 18.50 Programm
voorbeschouwing. 19.00 (S) Zin in m
ziek: amateurs geven de toon aa
19.45 Instemmen met velen: het gezo
gen woord in de liturgie. AVRO: 20.I
Vanavond: muziek, vrolijkheid en w
strooiing. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio
journaal. 22.50 (S) Vanavond la
nieuws. 23.20 (S) Èr floot een vogel
de wei. 23.55-24.00 Nieuws.
samen met Peereboom op de
zolder in een doos vol trofeeën
te rommelen: een hoopgevend-
aandoenlijke situatie. Haar
overwinningen van toen werden
er alleen nog maar glanzender
door en de dokumentaire in ie
der geval aantrekkelijker.
Ook heb ik die avond een flink
fragment van de „Othello"-op-
voering meegepakt Een opvoe
ring in een ideale bezetting on
der leiding van Herbert von Ka-
rajan zelve, op wie de KRO een
claim schijnt te hebben gelegd.
Ik kon er nog uitvoerig getuige
van zijn hoe Othello eerst zijn
Desdemona en vervolgens zich
zelf ombracht. Om te constate
ren onder meer dat zo'n tv-regi-
stratie een mens wel met zijn
neus drukt op het feit, dat het
tafereel volstrekt ridicuul zou
zijn geweest, ware het niet dat
het „ondersteund" werd door de
sublieme muziek van Verdi, die
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-
Soos: lichte- en populair-klassieke mu
ziek. (7.30 Nieuws; 7.41-8.00 Aktua; 8.30
Nieuws; 8.36-8 45 Gymnastiek
- Tvrouw). 9.00 tr
r trips. 9.30
boutertijd.
de vrouw. 11.45 (S) Caffr-chantant: lied
jes en muziek uit de goede oude tijd.
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua-maga-
zine met om ca. 13.00 sportnieuws en
inverviews. 13.15 (S) Sport na sport:
een programma voor jonge luisteraars.
13.45 (S) Vrouwenkoor met pianobege
leiding: klassieke liederen. 14.15 (S)
Close-up: licht muziekprogramma,
15.30 Nieuws. 15,33 (S) After Sesjun.
NCRV: 16.00 Hervormde middagdienst.
16.20 (S) Klanksnoer: klassieke muziek
(gr.). 16.55 (S) Oe magische cirkel,
hoorepel (dl. 10). Overheidsvoorlichting:
17.20 Mens en samenleving. Een uitzen
ding van het ministerie van C.R.M.
NCRV: 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Hier en
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 (S) In de Roode CirM
orkest met zanqsolisten. 9.35 Wat?
standen. 9.40 (S) Lichte grammofoo» I
muziek. 10.00 (S) Radioweekblad. N05 j
11.00 Nieuws. 11.03 Bopthema's e
Swingsessions: jazz uit de jaren 19J>
1955. 11.30 Spiegel van Duitsland. V*
RA: 12.00 Breskens Centraal: fif
sprekken. 13.00 Nieuws. 13.11 Ding?
van de dag. 13.25 (S) Een middag) I
Stoomradio: een programma vol goed»
jeugdherinneringen. 16.00 Nieuw
16.03 (S) Bekbroeders. hoorspel. 17.fi
(S) Tea for two: lichte muziek. R.V.ll
17.35 Borrelend, borrelend.
loopt het over? Aandacht voor c.
uitgang van wetenschap en techniel
VARA: 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
leder heel uur Nieuws.
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.0
Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait
verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de tr
dag: KRO's pauzeprogramma. U
Popkontakt: de Theo Stokkinksho*
16.03 De Hitmeesters: de Vincent
Engelenshow. NOS: 18.03 De Vakat
bank. 18.10 Joost mag niet eten.
het op het oog potsierlijke van
een aangrijpende geloofwaar
digheid maakte. Een merkwaar
dig fenomeen, zo'n opera.
Ook „Heel de mens" was dit
seizoen voor het laatst. Ad Lan-
gebent fungeerde deze keer min
of meer als van een allerliefste
jongedame, die naar eigen zeg
gen „onwetend in verkeerde
kringen" terecht was gekomen,
maar nu gelukkig toch weer aan
de beterende hand was. E«
meer dan klassiek geval vaa
achterhaalde ontsporing, dat
naar mij wil voorkomen, t
sinds de grondvesting van
mensheid met grote regelmaal
optreedt. En beminnelijke (voor
lopige) afsluiting van ee
briek, die haar waarde in w<
afgelopen seizoen ongetwijfeld
heeft bewezen.
Herman Hofhuizen