BEETHOVEN SLOEG
BRUG WEENSE
KLASSIEKEN 19DE-
EEUWSE ROMANTIEK
Ars-expositie:
nieuwe bloei
Voorhouter
ontwierp eigen
methode om
zand te verven
„Mozaiek" geeft uitvoering
Amerikaanse show-operette
UITGAAN
Illllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
iiiiiiiimitiiiiiiiiiiiii
- UIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIII
IlllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIUilllllillllllllllllllllllllll
miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
lllllillllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN
JIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
UllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
e gar was hij dan op een dag,
•l ïgeveer 9 jaar oud: Ludwig
Beethoven uit Bonn, in
it muziekcentrum van Euro-
s c Wenen. Onwennig, stuurs
e jkend, slecht gekleed, onge-
Uttanierd en zonder pruik (een
3 ave inbreuk tegen de eti-
lette van die tijd), preserv
er de hij zichzelf voor het
rst aan de verwende Weense
ite. Een slechter entree was
uwelijks denkbaar!
idanks de miserabele pre-
ntatie won hij het pleit, ge-
Don door zijn overrompelend
anospeL Als een lopend
^iiirtje ging het nieuws van -
j n optreden (en natuurlijk
ik de manier waarop!) door
enen, met als gevolg dat hij
de kortste keren de meest
1 vraagde pianist was. Een
estatie op zich, daar het er
stijds, om zo te zeggen' we-
elde van de pianisten van
Jiaor een deel is Beethovens
j rakterstructuur terug te
leren op zijn moeilijke jeugd.
Qeeds omstreeks 9 jaar oud
jleek Ludwigs muzikale aan-
jg zó duidelijk, dat zijn (óók
niet gemakkelijke) vader
§tt idee kreeg om van het jong
in tweede Mozart te maken,
Éttgeen de stugge, in zichzelf -
gekeerde knaap allerminst
''aar de zin was. Mede door de
alle takt en geduld ge-
eende aanpak van vader
sthoven ging dit plan volko-
in de mist in, wat vanzelf-
ekend niet bevorderlijk
as voor de toch al niet ideale
[standhouding tussen die
oor de dood van zijn moeder
rslech terden de huiselijke
nstandigheden vervolgens
isdanig, dat Ludwig besloot
!t ouderlijk huis te verlaten,
aar inmiddels in Bonn zijn
lent niet onopgemerkt was
bleven viel het hem niet
,a oeilijk invloedrijke relaties
_J vinden die bereid waren
^Vm in Wenen te introduceren,
9jet eerdervermeld gevolg.
"'Js scheppend kunstenaar
i left Beethoven de brug gesla-
ie*n die de Weense Klassieken
trbindt met de 19e-eeuwse
tenantiek. Een brug met drie
.terspanningen, wel te ver-
|°>an. Het eerste deel, dat tot
jen over zijn dertigste jaar
ftkt toont, ondanks vrijere en
0jms gedurfde aanpak, nog
imiskenbare invloeden van
fiydn en Mozart Karakteris-
k hiervoor is bijvoorbeeld
fft feit dat hij in zijn eerste
ee symfonieën (1802-1803) de
igzame inleiding en het me-
et handhaaft, beide typisch
horend tot de Weense hof-
idities. Wei valt dan al zijn
nuanceerder en dynami-
her gebruik van de orkes tra
mogelijkheden op.
fet het verschijnen van zijn
■l(rde symfonie is de tweede
riode aangebroken (1804).
ethoven is dan, ondanks
n nog altijd weinig toeschie-
ijke aard een gevierd kunst-
rtiaar en verkeert in de hoog
kringen. Zo was hij bij-
nJorbeeld wel haast een huis-
;nhend te noemen van de toen-
as)ftlige Franse gezant in We-
jetn, graaf Bernadotte, dezetf-
'1= die later koning van Zwe-
w n zou worden(i). Hoogst-
ii- arschijnlijk was het deze
OC ilomaat die hem attendeer-
op de idealen van Napoleo-
„Vrijheid, Gelijkheid en
oederschap." Vrijheidslie-
nd en impulsief als hij van
ture was, vatte Beethoven
middellijk een grote bewon-
ring voor Napoleon op, het
en resulteerde in zijn derde
nfonie, de Erolca (de held-
ftige) die hij aanvankelijk
k aan Napoleon opdroeg,
«n deze zichzelf echter tot
"fl uer uitriep, was Beethoven
14 'schrikkelijk teleurgesteld
>g in een van zijn bekende
•ede-uitbarstingen vernietig-
et hij deze opdracht
n ethovens „derde" is het
If erpunt in zijn werk en, naar
e- gebleken tevens in de mu
tt- kgesc hi edenis. Immers niet
ni iger stelt de kunstenaar
n hzelf en zijn kunnen in
e- nst van de schoonheid en
et traditie (het klassieke
se aal!), doch tracht erin dat-
et ie tot uitdrukking te bren-
e- wat hem persoonlijk be
houdt, ontroert blij maakt
enzovoort Hiermee stuit Bee
thoven dus definitief een tijd
perk af en maakt dan tevens
de weg vrij voor de reeds in
aantocht zijnde Romantiek.
Tekenend voor deze ontwikke
ling is bijvoorbeeld dat hij in
de, van moed en strijdvaardig
heid bruisende Eróica de lang
zame inleiding als een nu zin
ledig geworden overblijfsel uit
een voorbije tijd achterwege
laat en om zo te zeggen „met
de deur in huis valt".
Beklemmend is dan de diepe
tragiek van het tweede deel,
de Marche Funèbre (Treur
mars). Tenslotte blijkt in het
derde deel ook het laatste rest
je van de traditie, het menuet
te zijn verdwenen om plaats te
maken voor een Scherzo, dat
Groei (vari de stad en in denatuur), een olieverfschil
derij van A. Hakkaart.
Leiden - Tot en met 31 mei exposeren in eigen tentoonstelling
zaal aan de Pieterskerkgracht 9 werkende leden en enige
docenten van Ars Aemula Naturae ruim 50 schilderijen,
tekeningen, aquarellen, grafiek en plastiek. Vruchten van de
schilder- en tekenkunst, die bij Ars worden bevorderd, maar
ook voortbrengselen van de zg. "vrije expressie", de beeldende
kunst die de laatste jaren bij Ars eveneens een gastvrij
onderdak heeft gevonden. Als de befaamde Leidse tekenacade
mie perioden van slapte en verval heeft gekend, dan is het
thans toch wel duidelijk dat Ars aan een tijdperk van nieuwe
bloei bezig is.
De ledententoonstelling is tel-
kenjare een hoogtepunt in het
Ars-besta an. Men laat er graag
zien wat er is gepresenteerd en
de bezoeker komt er even
graag naar kijken, kennelijk
omdat er bij Ars geen klungel
werk wordt geleverd. Ars
voedt en koestert, de leden
zijn kunstenaars die niet altijd
per se "kunstwerken" hoeven
af té leveren, maar wie bij Ars
op de "rol" staat heeft niveau.
Kijk maar rond, in die lichte
expositiezaal, trots bezit van
Ars. We zullen niet alle namen
en produkten van de rond 20
exposanten noemen. Men zal
zelf moeten gaan kijken en
bemerken, dat een gang naar
de jaarlijkse Ars-expositie ook
ditmaal volop de moeite
waard is. Over de hele linie
(aan de wanden) is sprake van
creatieve inspiratie, al zal wel
licht de één langer voor een
aquarel van Ben Haver (fijn
en "schilderachtig", waterhel-
Een aquarel van Jac.
Bakker: De humani corpo
ris fabrica.
der als in een Verkade-album)
staan dan een ander, die weer
een kick krijgt van de houten
composities van een Gerrit
v.d. Post.
Ons, bijvoorbeeld, troffen de
pastellen van Gerard de Wit,
die in Poussillon rond de zuid
elijke rotsen de droge zinde
rende zomer vastlegde in zijn
coloriet Erg knap natuurlijk
zijn de drie doeken (board)
van docente Leny Noyen-Pan-
der: meisjesportretten (een
kostelijk spelmoment) en een
liggend naakt. Fotografisch tot
en met de houtschilfers is een
stilleven met boeken van M.
Oosterholt-Versteeg A. Hak
kaart "hangt de primitieveling
uit" - maar dan erg attractief
en pakkend - met Jojo. Groei
en Kermis. Lucia Steinbach
ontbreekt niet op de expositie.
Van haar o.a. (in gemende
technieken) een opvallende sa
menstelling rond 'THistoire du
palais de dance", een danspa
leis in zijn staat van roze glo
rie, de latere grauwe aftake
ling tot het "vurige" einde.
Humor in Emancipatie, een
pentekening van J.E. Noord
huis die een naakte vrouw
haar voeten op tafel laat leg
gen. De pentekeningen van
Bettien Scherft zijn een bele
venis apart: cartoontjes met
een ironische ondertoon over
"damesuurtjes" in een kapsa
lon en een "Blad uit fotoalbum
van Willie van D." Sterk zijn
de krijttekeningen van P. Dui
venvoorden: studieportret van
broer en het portret van Ag
nes en Jean Claude rond het
(ongeboren) leven. De Arsar-
tiesten hebben ons niet teleur
gesteld: van meesterschap tot
enthousiaste zelfbeleving. De
expositie (met CRM-subsidie
bij aankopen) is dagelijks geo
pend van 15 tot 17 uur en van
19.30 tot 21.30 uur, zaterdag en
zondag van 12 tot 16.30 uur.
Ton Pieters
een veel sneller en luchtiger
(schertsend) karakter heeft
Al spoedig hierna treden bij
Beethoven de eerste verschijn
selen van hardhorendheid op,
die geleidelijk aan tot totale
doofheid zullen leiden. Ze vor
men tevens de inleiding tot
zijn derde scheppingsperiode,
die van steeds grotere bezin
ning en persoonlijkheid. Be
grijpelijkerwijs is hij vooral in
het begin zeer verbitterd over
deze, speciaal voor een musi
cus fatale klap van het nood
lot Aanvankelijk tracht hij,
niet zonder succes het gebrek
achter zijn gewone norsheid
en tekort aan manieren te ver
bergen. Op den duur lukt dit
natuurlijk niet meer. Dan
trekt hij zich steeds meer uit
de openbaarheid terug en ver
huist naar Heiligenstadt (een
gehucht even buiten Wenen),
waar hij zijn zogenaamde
„Heiligenstadter Testament"
schrijft en waarin hij in zeer
sombere bewoordingen af
scheid neemt van het (artistie-
ke)leven.
Hoe voorbarig dit afscheid is
geweest wordt overtuigend be
wezen door de vijfde symfonie
>AV
die, vanwege het dreigende
klopmotief ook wel „Noodlots
symfonie" wordt genoemd.
Hoewel de componist als ge
volg van zijn steeds vererge
rende kwaal een zware geeste
lijke crisis doormaakte en
voor zijn omgeving absolutt
ongenietbaar was is het niet
zeker dat de „klop op de deur"
gedachte van hem is. Van veel
groter betekenis voor de muzi
kale evolutie is de prestatie
om met een thematisch gege
ven van slechts vier tonen een
heel symfoniedeel op te bou
wen, zonder ook maar één mo
ment te vervelen. Een staaltje
„vakwerk" dat feitelijk nooit
is geëvenaard.
Tekenend voor zijn geestelijke
veerkracht is, reeds korte tijd
later de zesde symfonie, de
„Pastorale". Blijkbaar hebben
de rust en de landelijke omge
ving van Heiligenstadt hem
geïnspireerd en tevens zijn
geestelijk evenwicht doen te
rugvinden. Zijn meesterschap
in het uitdrukken van gevoe
lens en stemmingsbeelden is
hiermee zonneklaar en bewijst
tevens hoezeer Beethoven zijn
tijd vooruit was.
Langzamerhand stokdoof ge
worden vereenzaamt hij steeds
Beethoven-
cyclus: drie
achtereenvol
gende
vrijdagavonden
in de
Stadsgehoor
zaal
Leiden - Op drie vrijdagavonden: 23
mei: 30 mé: en 6 juni organiseert K
O. een drietal concerten in de
Stadsgehoorzaal, geheel gewijd aan
Ludwig van Beethoven.
1. Wellingtons Sieg: Vioolconcert, so
list: Maurlts Boeman; zeede symfonie;
dirigent: Edo de Waard.
2. Ouverture Leonore III; derde piano
concert. solist: Mal com F rage r, vierde
symfonie; dirigent: Walter Weller.
3. Gedeelten uit "Egmont"negende
simfonie: dirigent: Edo de Waart; koo-
r: Toonkunst. Rotterdam.
Hieronder een bijdrage van onze mu
ziekmedewerker (Huub Buurman)
over de betekenis van Beethoven
vroeger en nu. Gedetailleerde Infor
matie betreffende deze drie program
ma's volgt in afzonderlijke bijdragen.
meer, bovendien gaat nu zijn
lichamelijke gezondheid ach
teruit Desondanks tonen voor
al de laatste drie symfonieën
een enorme scheppingskracht
en verinnerlijking.
Beeth ovens laatste levensjaren
waren voornamelijk zorgelijk
en bovenal vreugdeloos. Deze
wetenswaardigheid maakt zijn
negende symfonie, geïnspi
reerd door Schillers „Ode an
die Freude" (Lofzang op de
vreugde) juist zo indrukwek
kend. Op niet mis te verstane
(en te horen!) wijze roept de
componist in zijn laatste, te
vens grootste, symfonische
schepping de mensheid op om
tot een vreugdevoller en broe
derlij ker samenleving te ko
men. Zonder enige twijfel was
(en is!) Ludwig van Beethoven,
hoe pathetisch dit wellicht
klinken mag, een unieke ver
schijning die door zijn baan
brekend werk een bijdrage
van onschatbare en blijvende
waarde aan het muziekleven
heeft geschonken.
Huub Buurman
Van onze correspondente
VOORHOUT Cees van der
Ploeg houdt dit weekeinde een
expositie van experimentele
schilderijen in de Katholieke
Technische School aan de
Leidsevaart. De tentoonstelling
wordt vandaag om half drie
geopend en is te bekijken tot
vijf uur. Morgen en overmorgen
zijn de openingstijden van elf
tot vijf uur. De toegang is gra
tis. Het werk van Van der
Ploeg is niet te koop.
Sinds 1965 besteedt Van der
Ploeg al zijn vrije tijd aan het Adèle Callebaut
Amerika om zijn schilderingen
een bijzonder tintje te geven.
De Voorhouter Van der Ploeg
meende dat het toch niet zo
moeilijk moest zijn op een of
andere manier zand te verven.
Hij ging aan de gang en pas
twee jaar gelden heeft hij de
werkwijze gevonden die hem
voldoening schonk. Na een lan
ge periode van zoeken en na
veel mislukkingen is het Van
der Ploeg uiteindelijk gelukt zil
verzand, verf, lijm en fixeermid
del te combineren zonder dat
Pierre van ten met de natuurlijke kleuren deze stoffen nadelig op elkaar
experimenteren met zandschil- Ransbeeck maakte hij voor het van zand. In totaal zijn dat er inwerken,
deringen. Het is zijn eerste ten- eerst kennis met de kunst -- - -
toonstelling. Zo'n dertig werken het schilderen met zand. Van
zijn er in de KTS
bezichtigen.
Het kleurzand fungeert bij de
twintig, die uitsluitend aange-
troffen worden in het zand van
nem te der Ploeg werd door het werk de Engelse krijtrotsen Tevens Voorhouter als een achtergrond
van beide Belgen bijzonder mengden zij zand uit het Belgi- van droomwezens, fantastische
d l*1- ÜÜn ^uitrigeerd. De zandtapijten sche plaatsje Mol, waardoor nog bloemen, en symbolische voor-
Belgische van hen zijn ook wereldbe- eens twintig verschillende tinten stellingen, die naar eigen ont-
ontstonden. De heer Van Rans- werp gestalte kregen in velours
beeck betrok af en toe zand uit en vilt
paar artikelen
weekblad o\
plaatsje Hekelgem en zijn be- roemd.
roemde bewoners mejuffrouw De Belgische kunstenaars werk-
Mozaiek tij
dens de repeti
tie voor „Rose
Marie"
Van onze correspondent „Rose Marie" is gebaseerd op de gelijkna- Noordwijkerhout gericht, waar het voor
NOORD WIJK Het bekende Noordwijkse mi ge film, welke in de jaren ver voor de haar repetities en dergelijke, accommoda-
operette-gezelschap „Mozaiek" presenteert- oorlog stampvolle zalen trok. Vele ouderen tie vond in de „Sint Bavo". Later werd het
op woensdagavond a.s. in het Royal-thea- zullen zich deze film, met Jeanette Mac een meer Noordwijkse aangelegenheid,
ter aan de Voorstraat de Amerikaanse Donald en Nelson Eddy als hoofdrolspe- „Mozaiek" telt thans circa veertig leden,
show-operette „Rose Marie". Aanvang 8 Iers. nog wel herinneren.
De film, en ook de operette-show. ver- aangetooldtaL
Het door Otte Herbach en Oscar Hammer- plaatst de toeschouwers
het Canadese Vorig jaar verwierf het Noordwijkse ope-
rette-gezelschap veel glorie met haar Ween-
se avond. Men trad toen driemaal op.
bergland in een milieu
Herbert Stothart Aan de hakkers, gouddelvers, indianen, cowboys
uitvoering werken mee pianiste Rietje en bergpolitie. Het is een stuk, dat tegen ivaarbii in het biizonder de uitvoering
Boers ma, de gastsolisten Ab Barmentlo en een musical aanhangt ring
Rob Hagenbeek, het Haarlems Operette „Mozaïek" staat er garant voor, dat ook
Orkest en het koor van „Mozaiek". deze uitvoering weer een cultureel evene-
eclatant
Het geheel staat onder leiding van dirigent ment van betekenis zal worden.
Ben Swaab, terwijl Kees Roes de regie in Het gezelschap werd acht jaar geleden
handen heeft opgericht en was aanvankelijk sterk op
Grand-Hotel „Huis ter Duin"
succes werd
Voor „Rose Marie" staan twee avonden in
het Royal-theater op het programma, maar
men hoopt nog meerdere uitvoeringen te
kunnen geven.
In en rond Leiden
Zaterdag 17 mei
Sladsgohoorzaaf, Breestraat - Concert
door Earth and Fire; aanvang 20.00
Vestestraat 40 - Impical
door Imperium, getiteld „Stil. niet
over praten"; aanvang 20.30 uur.
Zondag 18 mei
Leids Poppentheater. Middelweg 19c
- Poppenkast voor de kinderen; aan-
Maandag 19 met
Sociëteit Minerva. Breestraat 48—60
- Toneel door Leidsch Studenten Too-
neel. getiteld „II medico Olandeae";
aanvang 20.15 uur.
Olnadag 20 mat
Anfonius Clubhuis. Lange Mare 43 -
Avond over de emancipatie van de
vrouw: aanvang 19.30 uur.
Bioscopen
Lusor: Stationsweg 19. tel. 21239. Oe
rock-opera Tommy" 14 jaar dage
lijks 14.30.19.00 en 21.30 uur Zondag
en maandag: 14.30. 16.45. 19.00 en
21.15 uur.
Camera: Hogewoerd 49, tel. 24919
"Once upon a tima In the west" 14
jaar. dagelijks 20.00 uur. Kindermati
nee: "Winnetou en Old Shure Hand"
a l. za en wo 14.30 uur en beide
Pinksterdagen 14.00 en 16.15 uur.
Nacht: "Pat Garret and Billy the Kid"
18 jr. vrijdag an zaterdag: 23.30 uur.
Udo: Steenstraat 39. tel. 24130. 11e
week "Keetje Tippel" 18 jc. Dagelijks:
14.30, 19.00 en 21.15 uur. Beide Pink
sterdagen: 14.30. 16.45. 19.00 en
21.15 uur.
8tudk>: Steenstraat 39. tel. 33210 "So
me like It hot" 14 jr. Dagelijks: 14.30.
19.00 en 21.15 uur Beide Pinksterd»-
gen: 14.30. 16.45. 19.00 en 21.15 uur.
Trianon: Breestraat 31. tel. 23875
"Rulus" 18 jr. dagelijks: 14.30. 19 00
en 21.15 uur Beide Pinksterdagen:
14.30. 16.30. 19.00 en 21.15 uur.
Re*: Haarlemmerstraat 52. tal 2S414.
Kindermatinee 'Tarzan's grootste ge
vecht" wo. 14 30 uur. Nachtv: "Vrou
wen die het niet zo nauw nemen" vr.
en za. 23.30 uur.
Exposities
Rijksmuseum voor Volkenkunde:
Steenstraat 1, tel. 32641. Ma t/m za
10-17 uur, zon- en feestdagen 13-17
uur. Tot 20/5 de Canadese reizende
tentoonstelling die een boold geeft
van het leven in de poolgebieden met
als titel: „ClrcurApolar Community"
met antieke kajaks e.a.
Stedelijk Museum „Oe Lekenhal":
Oude Singel 28-32. tel. 44044 Ma t/m
za 10-17 uur. zondag'a van 13-17 uur.
Van 5/5 tot 1/6: „Poppen van Oran
je". Een representatieve keuze uit het
poppen-bezit van Koningin Juliana,
die over het algemeen na 1950 aan
haar werden aangeboden uit Neder-
land en het buitenland.
Galerie T Hoekje M] de Pomp: Dorp
straat 38. Warmond, tel. 01711-3501.
alle dagen van 19-22 uur en boven
dien za en zo van 12-17 uur. Van 15/4
tot 15/5: Judith Rigter. Eugéne BodW
16e en Gerard Vogelaar met tekenin
gen en etsen, Kees Overdevest met
keramiek.
21 uur. Tot 15/5: Felke Cnosseua met
schilderijen en Ab Steenvoorden met
kleurtekeningen.
Atelier „de Scherf: Nassaulaan 41,
OegstgeesL tel. 50220. Ma t/m za 9-18
uur. zondag's gesloten. Ans v.d. HeL
do-Kort met een tentoonstelling van
eigen werk. nl. olasbuigen.
Wanddecoratie
Lucie
Steinbach in
buurthuis
LEIDEN De Leidse kunste
nares Lucia STeinbach maak
te voor het onlangs in gebruik
genomen gemeenschapshuis in
het Leidse Mors kwartier een
aantal fraaie wanddecoraties.
Enkele muurschilderingen
treffen daarbij door het effec
tieve gebruik van de muur
zelf, ze zijn zonder meer aan
gebracht op de witte kalkzand
steen (waaruit de binnenmu
ren van het gebouw zijn opge
trokken) met uitsparing van
de metselvoegen, hetgeen het
speelse, luchtige karakter van
de schilderingen als geheel in
het oog springt Zo is er in de
kinderspeelzaal een leuk
„Prikkebeenmotief", in een
zaal, bestemd voor bijeenkom
sten vah volwassenen is de
„Dierenriem" fraai verbeeld.
Zeer opmerkelijk is een heel
mooi opgebouwd relief in de
vorm van een van vloer tot
zoldering reikende stengel met
blad en bloem van het Pijpe-
kruid. Het is een mooi voor
beeld van hoe uit betrekkelijk
alledaagse onderdelen als
zaaghandvatten, blokfluiten,
damstenen e.d. uiteenlopend
materiaal meer een sterk deco
ratief werkend geheel kan
worden opgebouwd. Natuur
lijk zijn de gebruikte materia
len geverfd en men herkent ze
dan ook niet direkt op het
eerste gezicht Het geheel is
echter geworden tot een grote
en toch luchtig-speelse versie
ring van een anders dode
WILLEM PRINS
Recital
Leiden Het Instituut Fran
Cais des Pay-Bas organiseert
woensdag 21 mei een recital in
de Stadsgehoorzaal, waaraan
meewerken Sylvie Gazeau,
viool, en Anne Queffelec, pia
no. Er worden werken uitge
voerd van Franz Schubert,
Anton Webern, Claude Debus
sy. Cesar Franck. Aanvang
20.15 uur.
Sylvie Gazeau en Anne Quef
felec zijn resp. 27 en 25. Ze
hebben reeds tal van prijzen
gewonnen op internationale
concoursen.