Veelbelovend concert van het Leids Kamerkoor NIEUWKOPER SANNE HAALT "VADER" VAN BLUEGRASS NAAR NEDERLAND 3DRIE WEKEN MUZIEK, DANS, TONEEL EN EXPOSITIES IN WASSENAAR J. A. VAN AMEROM ZESTIG JAAR ORGANIST IN VOORSCHOTEN UITGAAN 18] "ATERDAG 10 MEI 1975 LEIDSE COURANT PAGINA 5- 'Z.Kulturele Weken '75" de, ng Van onze kunstredactie enTassênaar Burgemeester {jgtaab heeft vandaag in het fjJassenaarse gemeentehuis offi- leel de JKuIturele Weken *75" ,8®eopend. die dit Jaar onder het lotto „Achter de cultuur aan" an 10 tot 28 mei worden ge houden. Uitgangspunt van het topamma is een beeld te ge en van hetgeen er in Wasse- al-1 naar op cultureel gebied wordt gepresteerd, zowel door ama teurs als door beroeps kunste naars. Tot 28 mei zijn een vijftal ten toonstellingen ingericht. In het architecten tekeningen, foto's en maquettes en is tevens Ja panse bloem sierkunst te zien van mevr. Diels. Dertien vrou wen exposeren schilderijen, plastieken, keramiek, wandkle- den en weefr en edelsmeedwerk ïn kunstzaal Heuff. In de Brink hof aan de Langstraat is werk tentoongesteld van beroeps kunstenaars. Leden van „Ars en Studium" exposeren in de Openbare Bibliotheek aan de Luifel baan. Op woensdag 14 mei is er met medewerking van het trio Van der Putte en onder leiding van Jan van Biezen een kooravond, waarbij Franse chansons, En gelse madrigalen en koorwer ken van Diepen broek worden uitgevoerd. Vrijdag 16 mei is er in het Rijnlands Lyceum een poèzieavond, waarop een aantal poëzieliefhebbers voordrachten verzorgen. In de Openbare bi bliotheek heeft op zaterdag de zeventiende een schrijversmarkt plaats. Vijftien Wassenaarse au teurs zullen vertellen over en voorlezen uit eigen werk. Voor 22 mei staat een voorstelling van de film „Les enfants du paradis" op het programma. Op het grasveld voor het raadhuis wordt de 24e onder leiding van mevr. Nijehuis een volksdansin- stuif gehouden. Leden van de muziek- en toneel verenigingen werken hard aan de musical „Achter de muziek aan" die op 24 en 25 mei in de sporthal wordt opgevoerd. Op 23 mei geven de leerlingen van het Rijnlands Lyceum in hun schoolgebouw een voorstelling van „De wiskunstenaars" van Pieter Langen dijk. De „Kulture- le Weken *75" worden op 28 mei besloten met een muzikale hap pening in de Dorpskerk aan het plein, waaraan alle muziek- en zangverenigingen deelnemen. Voor inlichtingen omtrent de evenementen kan men zich im mer wenden tot de afdeling cul turele zaken van het gemeente huis (tel. 01751-19340-toestel 152). o Cor Sanne met dochter Chantal. Hij toont de poster voor het Monroe-concert, v- "Ik heb altijd van country-muziek gehouden. NIEUWKOOP Over een paar uur breekt één de belangrijkste avonden aan in het nog jonge leven van Nieuwkoper Cor Sanne. Om acht uur begint in het Utrechtse Tivoli-theater een concert van Bill Monroe, de man die in vakkringen en bij tal van liefhebbers bekend staat als de "vader" van de bluegrass-mzuiek. En daarmee is dan direct het terrein bekend, waarop Cor Sanne (28) zich bij voorkeur begeeft: bluegrass en country muziek. Het concert met Bill Monroe is het eerste grote, dat Sanne organi seert. Sinds 1 maart leidt hij het Holland Country Agency, dat vorige maand al een toernee organi seerde van Mac Wiseman. Sanne: "Dat was op zich een veel minder" specta culaire gebeurtenis als Bill Monroe. We hebben concerten georganiseerd in Rotterdam, Haa strecht, Turnhout (België). Alphen en Groningen. Het is allemaal prima gegaan. Alphen gaf echter de doorslag. Daar heerste een geweldig sfeertje." Voor Cor Sanne is beroepsmatige interesse voor de bluegrass en country zo'n drie jaar geleden begonnen. Vertelt hij "Van jongs af aan heb ik al interesse gehad in country muziek. Vroeger hadden wij thuis platen van Jim Reeves en Johnny Cash. Door de opkomst van de rock and roll is die belangstelling een beetje minder geworden. De aandacht van de muziekliefhebbers richtte zich in die periode vooral op mensen als Elvis Pres ley, Bill Haley, enz. Langzaam werd dat echter minder en daarmee keerde ook mijn belangstel ling voor country terug. In '72 gaf Bill Clifton een concert in Rotterdam. Daar zou ik aanvanke lijk heengaan, maar mijn vrouw was in verwach ting. Kort daarna ben ik naar Oldenburg in Duitsland gegaan voor een concert van Clifton en vanaf dat moment ben ik helemaal gek van deze muziek. Inmiddels waren wij gestart met een country-maandblad en zo kwam ik in contact met Gerard de Vries van de Tros. Die kreeg een afzegging voor een tv-opname en zocht een ver vanger. Ik heb toen Bill Clifton voorgesteld, met wie ik inmiddels een aardig contact had opge bouwd. Dat is enorm aangeslagen en in samen werking met anderen heb ik toen een paar tourneetjes voor Bill georganiseerd waarmee ik overigens niets verdiende. Het was dan ook een soort vriendendienst" Van die vriendendienst plukt Cor Sanne nog steeds de vruchten. Via Bill Clifton heeft hij tal van relaties opgebouwd met Amerikaanse musici en zo is ook het contact ontstaan met Bill Monroe, wiens concert vanavond zal worden omlijst door de Nederlandse groepen The Tum- bleweeds en The Country Ramblers. Honorarium Sanne: "De hele zaak loopt al zo'n anderhalf jaar. Op een gegeven moment kreeg ik via Clifton te horen, dat Bill Monroe wel weer eens naar Europa wilde komen. Ik heb toen direct gezegd, dat ik in Nederland wel een concert wilde 'organiseren, maar dan per sé op een zaterdag. Elke andere dag zou een financiële strop kunnen betekenen. Het hjnorarium is na melijk niet niks. Er zijn echter in de voorverkoop al meer dan zeshonderd kaarten verkocht en samen met de tv-rechten van de NCRV en de VARA-radio zit het financieel wel goed. Ik draai in elk geval quitte." Sinds 1 maart steekt Cor Sanne steeds meer tijd in de muziek-organisatie. Van een hobby kun je dan ook nauwelijks nog spreken. Sanne: "Ik werk nog maar een uurtje of 4-5 als boekhouder. De rest van de tijd heb ik nodig voor dit werk. Ik hoop er in de naaste toekomst een volledige baan van te maken. Mijn vrouw Greet staat er volledig achter en dat is natuurlijk erg belang rijk." Wat trekt hem in de bluegrass en country zo aan? Sanne: "De muziek is erg eenvoudig. Het is een aardige tegenhanger, voor de hele maatschappij, die toch al zo gecompliceerd is." Contacten Bij het leggen van contacten kan Cor Sanne niet altijd rustig in Nieuwkoop blijven zitten. In oktober is hij in Nashville geweest om kennis te maken met verschillende Amerikaanse musici. "Ik ga in september weer. Dan hoop ik nog meer mensen te ontmoeten. Het is een reis, die door een reisbureau wordt geregeld, maar ik wil daar mijn eigen gang gaan. Zelf mensen bezoeken en ook eens een kijkje gaan nemen in de Blue Ridge Mountains. Daar zijn honderden songs over ge schreven. Het moet dus wel iets heel bijzonders zijn. Vreselijk mooi of erg boeiend." "Niet zo moeilijk nieuwe contacten te leggen", aldus Sanne, "want dit soort mensen is over het algemeen vrij gemakkelijk te benaderen. Vergeet niet, dat de markt in Amerika erg schraal is" "Het concert van vanavond is voor mij van doorslaggevende betekenis voor het al dan niet doorgaan met bluegrass-evenementen. Slaat het werkelijk aan bij het publiek, dan weet ik waar ik aan toe ben". Een voorbeeldje: er zullen vanavond vrijwel geen Indische mensen in de zaal zitten, omdat dit hun muziek niet is. Wel de Nashville Country. Als Ambonezen en dergelijken een steelguitar horen worden ze helemaal gek. Met dit soort dingen dien je als organisator rekening te houden". Vertrouwen Cor Sanne heeft overigens wel vertrtrouwen in de toekomst. Bluegrass en country stijgen de laatste jaren sterk in populariteit. Veel mensen komen er nu pas achter, dat de muziek van bijvoorbeeld The Flying Burito Brothers en The Byrds veel raakvlakken hééft met de bluegrass en voor een niet weg te cijferen deel zelfs in dat hokje is te stoppen. Cor Sanne: „In ons land neemt het aantal groe pen sterk toe. The Country Ramblers, die van avond in het voorprogramma staan, zijn profes sionals. Als iemand een paar jaar geleden tegen mij had gezegd, dat wij hier nu een proef-groep zouden hebben op countrygebied, dan had ik hem regelrecht naar de psychiater gestuurd...." JAN VAN DER NAT Kunstenaars zien Voorschoten" tentoonstelling in Cultureel Centrum Van onze correspondent Voorschoten De grote Jaar lijkse gemeentelijke tentoon stelling Toonschaal *75 heeft als motto: „Kunstenaars zien Voorschoten", De tentoonstel ling omvat schilderijen, teke ningen, prenten enz., die kunstenaars door de eeuwen heen van Voorschoten hebben gemaakt Omdat vele objek- ten zijn weergegeven in een al lang niet meer bestaande si tuatie, is ter vergelijking van toen en nu een foto-serie ver vaardigd, waarop de nu als monumenten geregistreerde objekten in hun huidige ver schijningsvorm en omgeving zijn afgebeeld. Bovendien is de gehele monumentenlijst in beeld gebracht. Er is werk te zien van P. C. la Farque, A. Schouwman, J. E. Kikkert H. Tavenier, A. de Haen, P. J. Lutgers, Willem Schrofer, H. H. Kamerlingh Onnes en vele anderen. Een van de grotere en imposante werken is het schilderij van La Farque voorstellende ,,'t Haagsche Schouw", afgestaan door het Haags Gemeentemu seum. Een 17e eeuwse teke ning van de grote Dorpskerk is de oudste inzending en komt uit het gemeente-archief van Leiden. Vele werken komen uit Haagse en Leidse musea en ongeveer een kwart uit parti culier bezit Juist in het kader van het Monumentenjaar is de lijst van beschermde monumenten goed nagetrokken, waardoor er soms vreemde situaties aan het licht zijn gekomen. Zo staat 1 paal wel en een gelijke paal niet op de monumenten lijst en samen vormen zij de ingang naar de Rosenburgher- laan. Voorschoten heeft 52 mo numenten. De tentoonstelling „Toon- schaal'75" wordt gehouden in het Cultureel Centrum en wordt geopend op 9 mei. De tentoonstelling duurt tot en met 19 mei. De openingstijden zijn: zaterdag van 10 tot 21 uur; zondag van 14 tot 21 uur en de andere dagen van 16 tot 21 uur. De toegang is gratis, de scholen krijgen aparte rondleidingen. Joop Peeters De heer Van Amerom thuis achter zijn or- Van onze correspondent VOORSCHOTEN De heer J. A. van Ameron (73 J.), is zestig jaar organist in de Gereformeer de Kerk te Voorschoten. Dit bijzondere Jubi leum is de Gereformeerde Kerk in Voorschoten ontgaan met uitzondering van de heer A. G. Heij, die in de Leidse kerkbode hierover een artikeltje schreef. Het artikel werd gelezen door Dr. J. van der Haar, die als burgemeester van Voorschoten meende dat daar iets aan gedaan behoorde te worden en zo kreeg de heer van Amerom een ere-medaille in goud verbonden aan de Orde van Oranje Nassau met de toevoeging: „Bij bevorde ring". De zilveren medaille kreeg de jubilerende organist al in 1955 ter gelegenheid van zijn 40-jarig dienstverband bij het Voorschotense no tariskantoor Boon. In het najaar van 1974 bestond het kerkgebouw van de Gereformeerde Kerk aan de Leidseweg 50 jaar. Op de „hoge post" achter het orgel heeft steeds de heer Van Amerom gezeten en hij wil voorlopig zijn plaats nog niet vrij maken. Daar is iedereen tevreden mee, want volgens de burgemeester, die goed geïnformeerd bleek te zijn, is de jubilaris begaafd en onnavolgbaar trouw. Hij verrichtte enorme prestaties en weet al improviserend iedereen en alles te begeleiden. Bij het „naspel" valt hij bovendien nimmer in herhalingen. In eri rond Leiden Zaterdag 10 mei Stadsgehoorzaal. Breestraat - Cabaret Herman van Veen met zijn show "En nooit weerom"; aanvang 20.15 Microtheater. Vestestraat - Toneel "Stil. niet over praten", impical van Imperium; aanvang 20.30 uur Antomus Clubhuis. Mare - Toneel "Schoenen tegen de wand" door toneelvereniging "Tot ieders genoe gen"; aanvang 20.00 uur. Museum voor Volkenkunde. Steen- straat - Film voor kinderen; aanvang 14.30 uur. Zondag 11 mei Leids Poppentheater. Middelweg 19c - poppenkast voor kinderen; aan vang 14.30 uur. Lokhorstkerk, Pieterskerkgracht - Concert door het Nederlands Stu denten Kamerkoor; aanvang 19.30 Bioscopen LUXOR, Stationsweg 19. tel. 21239 ..Tommy". 14 jaar. dagelijks 14.30, 19.00 en 2130 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 2130 uur. CAMERA. Hogewoerd 49. tel. 24919 „Onze upon e time in the west", 14 jaar. geprolongeerd, dagelijks 20.00 uur; kindermatinee „Asterix en Cleo patra". vr. za. en wo.: 14.30 uur. zo.: 14.00 en 16.15 uur; nachtvoorstelling „Pat Garrett and Billy the Kid". 18 jaar. vr. en za. 23.30 uur. UDO. Steenstraat 39, tel 24130 „Kee tje Tippel". 18 jaar. dagelijks 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. ook om 16.45 21.15 uur. zo. ook om 1630 u REX. Haarlemmerstraat 52. tel. 25414 „In het zondige klooster gaan de rokjes omhoog". 18 jaar. dagelijks 14.30. IftOOen 21.15 uur. zo. ook om 16.30 uur; kindermatinee; „Lekker op avontuur met Donald. Pluto en Mic key". za., zo. en wo. 1430 uur; nacht voorstelling „Love. Swedish style", 18 jaar, vr. en za. 23.30 uur. Exposities Rijksmuseum voor Volkenkunde: Steenstraat 1. tel. 32641. Ma t/m za 10-17 uur. zon- en feestdagen 13-17 uur. Tot 20/5 de Canadese reizende tentoonstelling die een beeld geeft van het teven In de poolgebieden met als titel: „Circumpolar Community" met antieke kajaks e a Stedelijk Museum „De Lakenhal": Oude Singel 28-32, tel. 44044. Ma t/m za 10-17 uur. zondag's van 13-17 uur. Van 5/5 tot 1/6: „Poppen van Oran je". Een representatieve keuze uit het poppen-bezit van Koningin Juliana, die over het algemeen na 1950 aan haar werden aangeboden uit Neder land an het buitenland. Ateltar _de Scherf": Nassau laan 41. Oegstgeest. tel. 50220. Ma t/m za 9-16 uur. zondag's gesloten. Ans v.d Hei- de-Kort met een tentoonstelling van Galerie T Hoekje bij de Pomp: Dorp straat 38. Warmond, tel. 01711-3501. alle dagen van 19-22 uur en boven dien za en zo van 12-17 uur Van 15/4 tot 15/5: Judith Rigter. Eugdne Bodi- 16e en Gerard Vogelaar met tekenin gen en etsen. Kees Overdevest met keramiek. Galerie v.d. Vliet: Botermarkt 3. tel. 22806. Dl t/m za 10-17 uur. do tot 21 uur. Tot 15/5: Felke Cnosseus met schilderijen en Ab Steenvoorden met kleurtekeningen. Hulpverlening Telefonische Hulpdienst: tel. 25202 Burgerraadsman - Koornbrugsteeg 7, tel. 43171, spreekuren maandag van 11.30 tot 14JX) uur en donderdag avond van 19.00 tot 21.00 uur "Geestelijke en wereldlijke muziek tussen 1500 en 1700 Van onze kunstredactie LEIDEN Dinsdag avond 13 mei aanstaande geeft het Leids Kamer koor, onder leiding van Ton Beckers, een concert met als titel "Geestelijke en wereldlijke muziek tussen 1500 en 1700." Me dewerkenden zijn; Lncia Kerstens en Djoeke Aal be rs, sopraan; Ruud Kni- spel en Rob Stureken- boom, tenor, Ricardo Kanji en Marion Ver- brugge, beide zink (een barok-instrument) en blokfluit; Charles Toet, Leo Meilink, Harry Die- terman en Frans Deerns, barok-trombone; Jan Jongepier, orgel en clave- cimbeL Plaats van han deling: de Doopsgezinde Kerk aan de Pieterskerk straat. Het concert be gint om kwart over acht. Het Leids Kamerkoor opent het concert met "Lamentatio (treurzang) super morte Josquin des Prez" van Hieronymus Vinders. Hij is waarschijnlijk een van de vele leerlingen van Josquin des Prez (1450-1521) geweest. Van deze beroemde "Lage Lan der" zingt het koor als tweede werk "Ave Christe, immolate". Met hem bereikt de muzikale "Gouden Eeuw", die der Neder landse polyfonisten, haar eerste hoogtepunt Vreemd genoeg bij na een eeuw vroeger dan de officiële "Gouden Eeuw" met hoogtepunten op het gebied van de letterkunde, de schilderkunst en de ekonomie. Josquin, Henegouwer van ge boorte, bracht een groot gedeel- zijn leven door liaanse vorstenhoven, was wijd en zijd bekend en werd in alle belangrijke geschriften geroemd als voorbeeld van goede smaak, eruditie en vakmanschap. Vervolgens voeren de blazers het "Canzon nr. 3 a sei" van Giovanni Gabrieli (1557-1612) uit Van de twee Gabrieli's is Gio vanni de voornaamste vertegen woordiger van de Venetiaanse polyfone school, die daar in fei te door de Nederlander Adriaan Willaert (1490-1562) (een leerling van Josquin)*werd gegrondvest Met hem begint tevens de eman cipatie van de instrumentale Hierna zingt het koor de "Missa ad fugam" van Giovanni Perlui- gi da Palcstrina (1525-1594). Pas na zijn dertigste ontwikkelt deze Italiaanse grootmeester geleide lijk aan zijn eigen stijl, maar dan bereikt de zuivere vocaal- polyfonie met hem ook haar abolute hoogtepunt Pdfëstrina geeft met zijn muziek samenvatting op het hoog ste niveau van deze kunstvorm en ontplooit haar mogelijkheden tot het uiterste. Van Girolamo Cavezzoni (circa 1500-1560), een gevierd Vene- tiaans organist en componist, worden twee orgelwerken uitge voerd: "Canzon sopra I le bel e bon" en "Canzon sopra Fait d'argens". Als laatste werk voor de pauze zingt het koor "Ogni BeltA" van Palestrina. Na de pauze is het pro gramma in zijn geheel ge wijd aan vocale werken van Claudio Monteverdi (1567-1643). Hij was de eerste grootheid op het gebied van de "monodi- sche stijl", dat wil zeggen: door akkoorden begeleide solozang. De meest doel treffende toepassing van deze stijl was de opera. Verier is Monteverdi ons vooral bekend om zijn vijf boeken madrigalen, een van de meest geliefde muziekvormen van zijn tijd, waarin hij zich har monisch de grootst moge lijke vrijheden permit-» teerde. Uitgevoerd wor den "O' come sei genti le", een duet voor twee sopranen; een duet voor twee tenoren; en twee koorwerken: "Che dar piü vi poss'io" en het „Magnificat" voorafge gaan dor de gregoriaanse zetting in de eerste kerk toon. Afgaande op het pro gramma gaat dit een bij zonder aantrekkelijk con cert worden, dat een be zoek aan de Doopsgezin de kerk alleszins de moei te waard maakt Kees Buurman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5