Werken om den brode niet langer van node B~ perste Slic-Loc- schaap h over jle dam. ALS AMSTERDAMSE PROFESSOR ZIJN ZIN KRIJGT. a DA'S BAH EN DOET AU!! erken mag, maar hoeft niet meer. Nederlander heeft recht op juridische bij wat hij ook gedaan zou hebben. Iedereen recht op gezondheidszorg, al heeft hij zichzelf door het roken van twee pakjes sigaretten per naar het leven gestaan. Iedereen heeft recht vrijheid van meningsuiting, welke baarlijke non hij ook uitkraamt. Prof. J. P. Kuiper, hoogle- in de sociale geneeskunde aan de Vrije Univer- in Amsterdam, wil dit pakket van rechten ;ebreid zien met het recht op levensonderhoud. t onvervreemdbare, onaantastbare, aan geen en- voorwaarde gebonden recht om geen bliksem te voeren en toch genoeg geld te krijgen om redelijk bestaan te kunnen leiden. vindt dat de arbeidsethos van „in het zweet des ischijns zult gij uw brood verdienen" ten jent nogal gepredikt door het Christendom en in bijzonder door het Calvinisme overboord let. .Mijn belangstelling voor de relatie van de pns tot zijn arbeid", zegt hij „is ontstaan in de toen ik verbonden was aan de medische afde- van het Directoraat Generaal van de Arbeid. nvankelijk hield ik me traditiegetrouw bezig met li aantal schadelijke faktoren in de werksituatie n fysische, chemische, mechanische en microbio tische aard, maar al gauw drong het tot me door ;r 'n problematiek van een heel andere aard die waarschijnlijk minder met de kwantiteit in het menselijk bestaan te maken heeft (de vensduur en levensverwachting) dan met de kwali- ervan: de vervulling van het leven, de authentie- menswording. Sindsdien ben ik met hartelust 3|Èar vaak ook met onlustgevoelens deel gaan ^men aan discussies over de zin van arbeid voor lividuen. Het is me daarbij opgevallen dat derge- ce discussies nogal eens in een veel te eng kader lats vinden. Men gaat dikwijls uit van een te perkt begrip arbeid, van een overdreven voorstel- tfg van de betekenis van vrije tijd v^izijdig hanteren van het model tastbaarheid". lof. Kuiper vindt het onjuist dat in de discussie er de relatie tussen de mens en zijn arbeid genover het frustrerende werk de bevrijdende ije tijd wordt gesteld. „De oppervlakkige filosofie pfn het heilbrengende bedrijfsleven erkent de ar- fed als onaangenam, maar op de ellende volgt de datzelfde bedrijfsleven mogelijk gemaakte ver ging van het vrije weekend en de vakantie. Het ^begrijpelijk dat het weldoende bedrijfsleven dan I tl een beetje dankbaarheid verlangt die kan woi- getoond door de ondankbare taak van de dagelijkse arbeid blijmoedig te aanvaarden". liggen, kort gezegd, de feiten nü. Maar volgens «f. Kuiper zou de mens uit moeten gaan van een v4aal ander standpunt In onze door het bedrijfsle ven „geheiligde" cultuur zijn we eraan gewend geraakt te denken dat tijd geld is. De overwaarde die we hechten aan alles wat voor geld te koop is, belet ons in te zien dat tijd veel belangrijker is dan geld. Tijd is leven. De erkenning van de eindigheid van ons bestaan moet ons doen beseffen dat van de vele schaarse goederen onze tijd waarschijnlijk wel de belangrijkste is. Tijd die geen betekenis heeft voor het maken van onze eigen, onze authentieke levensgeschiedenis, is verknoeide tijd. Op zichzelf doet het er niet toe met welke zaken we onze tijd vullen: met slapen, reizen, eten, bankwerken, weven, vrijen of inkopen doen. Alleen van belang is de vraag of de gebruikte tijd onszelf, dat wil zeggen onze persoonlijke menswording, ten goede komt of „Deze waardering van menselijke tijd", zegt prof. Kuiper, „biedt de gelegenheid het begrip uitbuiting veel ruimer te nemen dan waarschijnlijk door Marx is bedoeld. Je zou kunnen stellen dat de menselijke waarde van de arbeid ligt in zijn betekenis voor de persoonlijke menswording van de mens die het betrokken werk verricht. Als arbeid deze waarde ontbeert, dan kan men die achteraf niet verlenen door aan het waardeloze werk een stukje vrije tijd toe te voegen". Uitgaande van deze filosofie komt hij dan tot de stellipg: „Een vrije maatschappij is een volwassen samenleving waarin de garanties aanwezig zijn dat alle leden gebruik kunnen maken van hun recht op levensonderhoud zowel als van hun recht op arbeid. Het recht op levensonder houd is onaantastbaar en onvoorwaardelijk. En nu .bedoel ik een optimaal levensonderhoud dat het mogelijk maakt niet alleen je individuele lichamelij ke behoeften te bevredigen en deel te hebben aan de collectieve voorzieningen, maar ook een zekere mate van persoonlijke keuze te doen uit consumptie goederen. Anders gezegd: elke Nederlandse burger moet, of hij nu werkt of niet, van staatswege een dusdanig gegarandeerd inkomen krijgen dat hij niet alleen een dak boven zijn hoofd en brood op de plank kan hebben, maar dat hij ook nog zo nu en dan een boek of een plaat kan kopen of kan sparen voor een reis. Pas dan is iedereen vrij om met zijn menselijke tijd het kostbaarste goed dat we hebben te doen en te laten wat hij wil. Pas dan kan hij echt gaan werken aan zijn menswording". Een maatschappij dus waarin iedereen die om welke reden dan ook zin heeft qm arbeid te verrich ten, dat kan doen, maar waarin anderzijds iedereen die er geen zin in heeft of die het niet kan, mag gaan vissen zonder zich zorgen te hoeven maken. Niet langer bedelen bij de Bijstand. Iedere maand kassa voor iedereen, of hij nu werkt of niet Mate rieel gesproken kan het morgen al, meent prof. -^ippgp Prof. dr. Kuiper: „De vernedering van de ambtelijke pottenkijkerij verdwijnt". Kuiper. Volgens hem is de totale produktie in onze maatschappij voldoende om alle inwoners van Ne derland een optimaal levensonderhoud te garande ren. Maar het tot stand komen van een dergelijkei vrije samenleving acht hij op korte termijn onwaar schijnlijk. „Ik constateer dat er nog een sterke emotionele, bijna religieuze binding bestaat aan de koppeling van arbeid en levensonderhoud. Sinds mensenheugenis, en waarschijnlijk ook in de prehis torie, is de bestaanszekerheid onlosmakelijk verbon den geweest met de deelname aan materiële arbeid Dat wij in het zweet ons aanschijns ons brood zullen eten, is de Bijbelse uitdrukking voor deze oeroude ervaring die tegelijk een maatschappelijke overtui ging werd. Werken om den brode is voor de mens heid tot nu toe vanzelfsprekend geweest De keerzij de van deze overtuiging hield in dat wie niet werkte, ook niet zou eten. Ook in onze maatschappij leeft deze overtuiging nog sterk. O wee, als de eenmaal aanvaarde en in de samenleving opgenomen men senkinderen lui blijken te zijn en zich niet willen voegen in onze arbeidsideologie dat wil dan meteen zeggen: in onze bedrijfsleven-ideologie. ledereen mag werken aan z'n persoonlijke- menswording, op alle manieren die hij wenst. Zijn inkomen mag daar niet afhankelijk vani zijn. gekenmerkt wordt door individualisme. Er. bestaat een overwaardering vopr de betekenis van het produktie-apparaat. En de mening is nog wijd ver breid dat de belangrijkste prikkel voor mensen om aan arbeid deel te nemen, een geldelijke beloning is. Velen nemen aan dat de meeste mensen niet gaan werken als hun levensonderhoud gegarandeerd is". Mocht het Nederlandse volk ooit ja zeggen tegen zijn Utopie, dan zal de invoering ervan zeer geleide lijk moeten gaan, vindt prof. Kuiper. Dan moet er naast de sociale voorzieningen die gekoppeld zijn aan arbeid, een nieuw gemeenschapsfonds komen dat in toenemende mate te beginnen met, zeg, een kwart van wat men minimaal nodig heeft om in leven te blijven het recht op levensonderhoud garandeert. Op die manier kunnen we aan de gedachte wennen. De voordelen van zijn systeem zijn volgens prof. Kuiper legio. Het geeft rechtszekerheid aan iedereen die geen menselijke arbeid kan verrichten. Je hoeft niet meer te soebatten en de vernedering van de ambtelijke pottenkijkerij verdwijnt. De mens krijgt een grotere mogelijkheid tot zelfbepaling. Hij is minder kwetsbaar. Hij kan niet meer gechanteerd worden om te gaan werken met het argument: „anders moet je gaan bedelen voor een uitkering; moet je je hand ophouden". Voor het bedrijfsleven zal de noodzaak ontstaan om in grotere hoeveelhe den menselijke arbeid aan te bieden werk waarin iemand bevrediging vindt, waaraan hij zijn eigen smaak kan geven. Het proces van de humanisering van de arbeid komt op gang. En werkloos zijn zal niet langer als een schande worden gevoeld. Anderzijds verliest prof. Kuiper niet uit het oog dat zijn Utopia bedreigingen inhoudt voor het produk tie-apparaat en voor het niveau van de materiële ivoorzieningen. De noodzaak zal ontstaan om meer arbeidsplaatsen met menselijke arbeid te creëren. Dat vergt een stuk organisatie en betekent minder winst, zeker in de beginperiode. Ook zal het moeilijk worden om aan voldoende arbeidskrachten te ko men, want veel mensen zullen, verlost van materiële zorgen, naar een andersoortig beroep verhuizen. Prof. Kuiper geeft voor deze problemen de volgende oplossingen aan. Het proces van de automatisering kan worden opgevoerd en versneld. Men kan betere toepassingen verzinnen van werkstructurering en werkoverleg. Men kan een bedrijf of een deel ervan sluiten. Men kan met zijn bedrijf of een deel ervan ook verhuizen naar een ander geïndustrialiseerd land of naar een ontwikkelingsland. De gevolgen liggen voor de hand. Minder beschikbare arbeids plaatsen in het produktie-apparaat waartoe prof. Kuiper ook de distributie en de afvalverwerking rekent, en minder materiële voorzieningen. Maar ook een betere mondiale verdeling van het produk tie-apparaat en hopelijk op den duur van de mon diale voorzieningen. PIET SNOEREN :K> 5t lc 6 I 0e dikwijls gebeurt het niet dat peu- es, nieuwsierig als ze zijn met grijpgra- I f en onderzoekende vingertjes het kast- onder de gootsteen weten open te rijgen. Bijna even vaak is moeder er y tijd bij om het ontdekkingsreizigertje iei" de gevarenzöne te halen en kan ze Jt voor de zoveelste keer vertellen dat „au" doet of dat het „bah" is. ge basis. En wat dat betreft is Lodac het eerste schaap dat over de dam is. Op het door deze fabriek vervaardigde bleek middel is een speciale dop aangebracht. Bij dit zogenaamde Clic-Locsysteem moe ten twee verschillende handelingen ge lijktijdig worden uitgevoerd: drukken en draaien. Een combinatie die volwassene nen snel in de vingers hebben, maar die voor peuters bijna onuitvoerbaar is. Van de tweehonderd geteste kinderen bleek er één in staat de dop los te schroeven. Daarom is de dop bovendien zo gecon strueerd, dat hij bij losschroeven een onheilspellend geratel Iaat horen. Op deze sluiting heeft Lodac geen patent en de vraag is dus gerechtvaardigd wan neer de rest van de kudde de dam zal passeren. Veel duurder is het niet. De kostprijs van een fles met veiligheidsdop is vier cent hoger dan een fles zonder. Overigens, dat moet gezegd worden, bant zelfs een veiligheidsdop niet alle risico's' uit Want sommige mensen kunnen on waarschijnlijk slordig en nalatig zijn. Een onderzoek in New York City wees uit dat in één van de arme wijken maar liefst zestien procent van de gebruikers van kinderveilige verpakkingen de fles na gebruik liet openstaan^ En daarmee gaat natuurlijk ~het nut van de speciale slui ting geheel verloren. Maar ondanks dat kan het ook in ons land geen kwaad wanneer de regering zich zou buigen over de mogelijkheden om veiligheidssluitingen wettelijk te ver plichten. LONNEKE VAN KOOT Maar in een groot aantal gevallen ont snapt het kind even aan de aandacht, kan het de speurtocht voortzetten en de nieuwsierigheid bevredigen door te proe ven wat er toch allemaal in die flessen zit. Een enkele keer valt de schade mee. Jaarlijks moeten echter tientallen kinde ren in het ziekenhuis worden opgenomen met longaandoeningen, vergiftigingsver schijnselen of slokdarmverbrandingen. Vooral de geconcentreerde bleekmidde len en middelen vopr vaatwas- en wasma chines zijn hier de boosdoeners, naast de schoonmaakmiddelen met ammonia, sol- deerwaters, huishoudmiddelen waarin terpentine is verwerkt zoals in meubel olie, medicijnen en vermageringspillen. Medicijnen zitten in de meeste gevallen goed weggeborgen in medicijnkastjes op voor kinderen, onbereikbare hoogte. ,Maar een vergeten buisje aspirine, ver mageringspillen op de toilettafel. .en het kwaad is geschied. Grote hangsloten op de keukenkastjes zouden een oplos sing kunnen bieden. Maar wordt zo'n slot gebruikt in een druk huishouden? Rest dus een goede sluiting op verpakkingen van „gevaarlijke" artikelen. In Amerika heeft men zich dat ten volle gerealiseerd en de regering daar heeft de fabrikanten de wettelijke verplichting op gelegd om verpakkingen van medicijnen en huishoudelijke middelen van veilig heidssluitingen te voorzien. In Engeland zijn dergelijke voorschriften in de maak ten aanzien van verpakkingen van medi cijnen. In Nederland daarentegen is zo'n beveiliging alleen bereikbaar op vrijwilli- .wanneer komt rest van de kudde?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 19