Wenen, DE FOLDERS CeicbeGomant HEBBEN OOK 'NS GELIJK... DE STAD WAAR NOG ALTIJD MUZIEK IN ZIT Er zijn van die clichés waar je van je levensdagen niet om heen zal kunnen. Wie de stad Wenen wat origineler dan ge woonlijk wil karakteriseren kan z'n hersens nog zo lang laten kraken, maar komt steeds weer bij die aloude dooddoener terecht die gene raties folderschrijvers zonder blikken of blozen neerpenden: Wenen - Europa's muziekstad nummer één. Voor de verandering hebben de folders eens gelijk. Wenen is de stad van de muziek ge bleven, van het muziektheater, van de walsen van Johann Strauss, de operettes van'Le- har. Je steekt er je neus maar buiten de deur en je ziet er gens wel een "Denkmal" aan de muur van een huis omdat Der Strauss er ooit eens per ongeluk gewoond heeft of om dat Lêhar er enkele blanco vellen papier van notebalken heeft laten voorzien. Wenen koestert z'n muziekgeschiede nis, nee Wenen is muziekge schiedenis. Want voor nieuwlichterijen op theatergebied hoef je Wenen niet op te zoeken. De stad ligt langs de Donau als een nog altijd montere, maar wel be jaarde dame die op uw ver-- zoek een waaier aan muziek theaters openvouwt en zich daarmee alle moderne aanvlie gingen van het goed geconser veerde lijf houdt. Ga maar na wat je allemaal in enkele we ken tijds kunt zien. Der Zare- witsch, Eine Nacht in Venedig, Die lustige Weiber von Wind sor, Wiener Blut, Der Vogel- handler, Grafin Mariza, Der Bettelstudent, Zwei Herzen im Dreivierteltakt, Die Fleder- maus, Die Csardasfürstin. En voor wie het iets zwaarder wil: II Trovatore, Die Zauberflöte, Rigoletto, de Barbier van Se- villa, Tosca, La Bohème, Cosi fan tutte en bovendien een enorme serie concerten van Wiener Philharmoniker en Wiener Symphoniker. Dringen geblazen De muziektraditie houdt het Weense uitgaansleven nog ad- tijd in haar ban. En de thea ters zitten er vol bij. Het is dan ook dringen gebla zen voor de deur van theaters als Staatsoper, Volksoper, Theater an der Wien, Rai- mundtheater en de heilige hui zen voor het gesproken toneel als het Burgtheater. Het kost het land wel kapitalen aan subsidies die gelijkelijk uit de belastingduiten van Wener en provinciaal worden opge bracht. En aangezien uitput tende toernees door het land voor al die groot gemonteerde opvoeringen niet mogelijk zijn, blijven er in de Oostenrijkse uithoeken nog heel wat stak kers zitten die nooit zien waar ze voor meebetalen. In Wenen heeft men daarom maar wel de regel ingesteld, dat schrifte lijk plaatsbespreken lang tevo ren alleen mogelijk is voor de liefhebbers uit de provincie of het buitenland en niet voor de Wener zelf. Anders zouden de slimmelingen uit de stad hun theaters voorgoed bezet hou den. Kom er maar eens om in Nederland. En het woord schouwburg wordt dan bovendien nog eens met een heel grote S geschre ven. Nou kan iedere realist op de hoek van de straat me best zonder al te veel moeite over tuigen dat de verpakking het eerste is dat je weggooit, maar als je eenmaal zo'n theater Niet te scheip® Wiener Festwochen (24 mei - 22 juni) met een tik van Strauss Informatie over de program ma's van de Weense theaters kunt u krijgen via het Oosten rijks Toeristenverkeers Bu reau, Singel 464, Amsterdam.- Tel. 202-255933. Kaarten voor Staatsoper, Volksoper, Burgtheater, Aka- demietheater minstens twee weken tevoren via' Osterrei- ehischer Bundestheaterver- band, Bestellbüro, Goethegas- se 1, Wien. Voor de Wiener Festwochen Icunt u terecht voor reserveringen bij Be stellbüro Wiener Festwochen, Rathausstrasse 9, Wien. Beeldhouwer Heribert Rath aan de voeten van Strauss voor de grote schoonmaak. binnenstapt waar je nog een eigen loge kan bestellen met een eigen kapstok, een spiegel, verplaatstbare stoelen en een slot op de deur dat door het theaterpersoneel met de groot ste welwillendheid diverse ma len per avond voor jou per- soortlij k wordt opengedraaid, dan zit je toch wel te genotte ren. Wie uitgaat in Wenen kan zich voor een stapel schillin gen de koning te rijk voelen. En het publiek past zich in stijl aan. Het laat, voor het merendeel pontificaal in uit- gaanstenue met opvallend veel smokings, joyeuzere tijden herleven. Zelfs op een doorde weekse dag. Wie het puikje van de operette wil zien, gaat naar de Volks opera. Prachtig geënsceneerde voorstellingen in de klassieke stijl met décors en kostuums waar je met de sterkste toneel kijker naar kunt turen zonder het geringste oneffenheidje te ontdekken. Maar ja, de kapita len die in al die bijzaken geïn vesteerd worden kunnen uit gesmeerd worden over heel wat seizoenen, want de Volks oper neemt niets op het reper toire voor een handjevol voor stellingen. Elke voorstelling wordt seizoenenlang gespeeld, in het binnenland en zeker zo veel in het buitenland waar de Volksoper een graag geziene gast is. Zoals kortgeleden nog Zarahs bulderbas Wie snel is kan in het Theater an der Wien de onverwoestba re Zarah Leander nog eens op het toneel zien in de oorspron kelijk Amerikaanse musical "Das Lacheln emes Sommer- nachts". Het is een wat moei lijker musical met muziek van Stephen Sondheim en geba seerd op de onvergelijkbaar veel mooiere film van Ingmar Bergman (De glimlach van een zomernacht). Maar de oude Zarah L" ander, ooit nog eens de protégé van Joseph Goeb- bels en de grote filmvedette van het Derde Rijk, blijft een fenomeen, al zal ik de laatste zijn die zegt dat het mooi is wat ze doet Ze kijkt een voor stelling lang met dezelfde sta len make-up de zaal in en brengt haar liedjes met onge lijke bulderstoten van haar Zweedse Don Kozakken-bas over het voetlicht. De meer dan 70-jarige, al houdt ze het zelf op minder, is in Wenen waar haar carrière ooit begon, nog altijd een vedette en, iede reen glimlacht dan ook maar een beetje vergoelijkend om haar notoire drankzucht die haar menigmaal lichtelijk on vast op de Bühne brengt Wiener Festwochen De Nederlander die vanwege het oude Nazi-zeer Zarah maar liever Leander laat, hoeft voor een bezoek aan het Theater an der Wien slechts tot eind mei te wachten. Want dan barsten daar o.a. de Wie ner Festwochen los die hoe kan het anders alweer een tik van de baton van meester Strauss meehebben. Eerst een speciale produktie van Die Fledermaus, helemaal op de klassieke toer. De Wiener Symphoniker zitten in de or kestbak en dirigent is niemand minder dan Mstislav Rostropo- witsch. Daarna telt het theater o.a. diverse balletavonden met een "Hommage Johann Strauss", en dat Offenbach en Gilbert Sullivan ook nog aanwezig zijn mag je een leu ke toegift noemen in de hausse rond de 150 jaar geleden gebo ren Johann. Want overal in Wenen worden de Denkmaler rond de walsen- koning weer opgepoest. Het van folders en platenhoezen befaamde Strauss-denkmal in het Stadtpark wordt eigenhan dig opgefleurd door meester Heribert R4th, zelf beeldhou wer maar terwille van het vas te inkomen ook werkzaam als restaurateur voor de gemeente Wenen. "Alles voor het heilige Strauss-jaar" verklaart hij monter en haalt met een nau welijks meer gemoedelijk te noemen traag tempo nog wat kwastjes uit zijn stationcar. De buitenlucht van het Stadtpark doet hem duidelijk meer goed dan de arbeid aan de voeten van de "stehgeigende" Johann. Een aanwezige vertegenwoor diger van de afdeling openba re beeldhouwwerken staat naast hem uit te blazen van iets waarnaar hij niet uitziet het ooit gedaan te hebben. "Wanneer de Strauss-wochen" nou precies zijn? Ach meneer, dat moet u een echte Wener niet vragen", zegt hij glimla chend. Laten we het er maar op houden dat het voor de rechtgeaarde Wener altijd Strausswoche is en is het "niet voor hem dan wel voor de buitenlanders. Want ze lopen alweer bij bossen rond. Nieuwkomers zijn de Japan ners, die na de tango's van Malando nu ook de walsen van Strauss ontdekt hebben en bedevaartsplekken op de Weense muziekkaart driftig verzwelgen via hun foto-appa raten. Tevreden Wie stelt dat het caberet de landsaard van een volk weer spiegelt, krijgt de gemoedelijk heid van de Oostenrijker nog eens bewezen bij Martin Floss- man's cabaret "Der Bun te Wa gen im Simpl". Geen politiek- geëngageerde scherpslijperij, maar een prettig, gemaldcelijk en aan de oppervlakte blij vend stuk satire. Directeur en mede-cabaretier Flossman: "Ach de Oostenrijkers hoeven niet zo dat hele spitse en scherpe. Ze hebben het goed, zijn tevreden en ze zien liever kritiek op cultuurzaken dan op de samenleving". Vandaar dat het programma van dit jaar "Duivel komt eruit" heet, met een verwijzing naar een film als "De Exorcist" en van daar ook dat het beste num mer van de avond over een opera-opvoering gaat. Rasko miek Kurt Sobotka parodieert er de Italiaanse regisseur Giorgio Strehler in, die met kapitale bedragen het budget overschreed bij zijn enscene ring van "Die Zauberflöte". Het nummer heet dan ook "Die Zauberpleite" en wie alle toespelingen niet steeds be grijpt vindt wel een Weense achterbuurman die meneer de buitenlander fluisterend toe licht. Pianist bij het cabaret is de befaamde Michael Danzinger. Hij is een van de oude mede werkers van Flossman die zijn cabaret al enkele jaren heeft, maar na het verscheiden van Karl Far kas diens beroemde joodse cabaret "Simplissisi- mus" eind vorig jaar overnam. Martin Flossman is een soort Paul van Vliet, die na een rechtstudie definitief voor z'n hobby, het cabaret, koos en zich door de overname van "Der Simpl" verzekerde van de goodwill van het oudste Duitstalige cabaret "Van de vroegere voornamelijk joodse bezetting is alleen Elli Na- Theater an der Wien: Waar het publiek er nog pontificaal voor gaat zitten en zelfs de portier nog kan vragen even een privé-loge te openen. Zarah Leander. de Zweedse Don Kozakken-bas krijgt bloemen uit de handen van Gideom Singer na afloop van de musical "Das Lacheln eines Sommernachts". Het befaamde Wiener Burgtheater: De vaste burcht vóór het Oostenijkse toneel aan de Dr. Karl Lueger-ring. schold bij ons, maar we heb ben nog steeds de naam van dat oude joodse cabaret bij het publiek. Er is hier in Oos tenrijk nog wel een latent anti semitisme, maar wat cabaret betreft zeker niet. De Oosten rijker heeft een houding van "Wie jood is bepaal ik" en hij heeft z'n huisjood, zoals de kanselier Kreiski dat is voor iedere Oostenrijker. Ondanks een grote perscampagne tegen mij toen ik hier de boel kocht, zijn we sinds vorig jaar con stant uitverkocht. En dat moet wel, want subsidie hebben we niet Straks gaan we voor het eerst op een grote buitenland se toernee, o.a. naar Tel Aviv". Net zoals bij Flossman's caba ret is het publiek voor de grote Weense theaters wat middel baar: Mensen die wat over hebben voor een stijlvol brok je amusement en daar dan ook best keurig in het pak voor willen gaan zitten. Het grote muziektheater in Wenen heeft niets te maken met de voorpa gina's van kranten, met de realiteit van alledag. En waar om zou het ook? Zolang de veel be tred en muzikale wegen van de Weense meesters "frisch und fröhlich" geveegd worden en van een nieuwe bewegwijzering worden voor zien. is er weinig aan de hand. Het is toch heerlijk ergens op de woeste wereld aan de hand van Johann Strauss, Sohn, weg te dromen naar een verle den dat je gelukkig niet meer echt hoeft te kennen? De krant komt toch wel in de bus. BERT JANSMA Foto's: MILAN KONVALINKA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 13