essola De vele Meuren wi t Muziek uit Engelands gouden eeuw en uit heel de Westerse barok het heerlijkste toetje, één brok gezondheid oiiniiiininnuiiiiiniiiiinDiiiniiiiiniiiiiniiiniiinuiniiinininiiiiiiiiiiniiiniiiiiiiiiiiiiinininiiiniinniiBiniBiniininiiiniiiinininiiiiiiiiiiiinininninuiiniflniiiinnoiuniiiinniiniiiiiDiiininiiiiii Beethovencyclus in Doelen te Rotterdam Yfolijk nieuws van CM: vanX&A's kindermode. 8:9: Paulus de Boskabouter De Kraakvogels PAGINA 12 LEIDSE COURANT DINSDAG 6 MEI W IIIIIIIIIIllllllllllllllilllDlilllllllllllllllllllllllllllllillllllil (AOVERTENTIE 1 Zonnige krenten en rozijnen in pure bessensap haal n pak n DOMO produkt Wie was ThomasTomkins? Zelts veel beroepsmusici zul len op die vraag geen ant woord weten. Wie wat aan muziekgeschiedenis deed, kent de naam als de beroemd ste telg uit een hele familie van 16e en 17e eeuwse Engelse musici, maar voor weinigen heeft die naam werkelijk een inhoud. Nog in 1957 durfde de grote Elseviers Muziekency- clopedie niet meer schrijven dan dat Thomas Tomkins een van de beste madrigalisten "werd genoemd". Intussen breidt de grammo foonplaat het hooiveld van vakman en liefhebber steeds meer uit. Het befaamde vokale Delier Consort en Wenzingers bespelers van oude strijkin strumenten, verbonden aan de Bazelse Schola Cantorum, hebben zojuist een hele Har- monia Mundi-plaat (HMU 232) aan deze Tomkins gewijd. Voor fijnproevers een juweel van een plaat met aan de ene kant wereldlijke muziek: ma drigalen, zogenaamde vokale balletten en instrumentale fan tasieën, ontleend aan een in 1622 verschenen bundel, en aan <de andere kant anthems, geestelijke motetten dus, uit de verzameling Musica Deo Sacra, die in 1668, twaalf jaar na de dood van de componist werd gedrukt Er staat menig beknopt maar volmaakt meesterwerk op de ze plaat. Daartoe reken ik het madrigaal dat zich kenmerkt door een sterk bewogen chro matiek, welk werkje Tomkins opdroeg aan de nagedachtenis van zijn geniale leermeester William Byrd. Bij de instru mentale stukken valt op „de droevige pavance voor deze verwardetijden", een aangrij pend stukje muziek gecompo neerd enkele dagen na de exe cutie van Karei I. Het zijn twee voorbeelden uit vele. Gemakkelijker toegankelijk en daarom bestemd voor een aanmerkelijk groter publiek is het dubbelalbum dat Tele- funken onder nr. 648075 uit bracht. Frans Bruggen de Amsterdammer die zelfs in ternationaal allang geen in troductie meer behoeft, pre senteert zich op deze twee platen natuurlijk vooral als meesterlijke bespeler van di verse oude blokfluiten, af- Op alle toeren klinkt muziek komstig uit beroemde collec ties of uit eigen verzameling. Verder is hij ook bespeler van 3e dwarsfluit en dirigent ad hoe. Het gaat om opnamen die vroeger al in verscheidene an dere combinaties verkrijgbaar waren. Bruggen als blokfluitspeler hoort men in sonates van An drew Parcham (van wie men aanneemt dat hij in Engeland werkte maar over wie verder niets bekend is), van Diogenio Bigaglia (nog een onbekende meester), van Johann Chris- toph Pepuch (een Duitser die in Engeland naam maakte met zijn Bedelaarsopera). Dan zijn er verrukkelijke solo-variaties op een destijds bekend liedje van Jacob van Eyck (de blinde Utrechtse beiaardier en orga nist), een suite voor twee blok fluiten van de Fransman Hot- teterre, de Spaanse suite uit Couperins programmatische bundel Les Nations (met Brug gen aan de dwarsfluit) en een suite van Telemann (met Jaap Schröder als soloviolist en Bruggen als dirigent). Een heel gevarieerde keuze uit de barokmuziek dus, perfect opgenomen en uitgevoerd. Jammer dat elke toelichting op componisten1 en werken ontbreekt. Op een enkele uit zondering na was er heus wel wat van te vertellen geweest J. Kasander Rotterdam - Het Rotterdams Philharmonisch Orkest geeft in de komende weken een Beetho vencyclus met drie concerten op zaterdagavonden. Op 24 mei di rigeert Edo de Waart Welling tons Sieg, het Vioolconcert (sol. Maurits Bosman) en de 6de Symfonie (Pastorale). Op 31 mei is Walter Weller diri gent. Uitgevoerd worden de Ou verture Leóriöre III, het Derde pianoconcert (sol. Malcolm Fra- ger) en de Vierde symfonie. Het laatste concert, 7 juni, staat weer o.l.v. Edo de Waart. Uitge voerd worden delen uit de Èg- mont-muziek en de Negende symfonie. Medewerking verle nen het Philharmonisch koor Toonkunst, en de solisten Han- neke van Bork sopraan, Marian ne Dieleman alt, Lode Devos tenor en Henk Smit bas-bariton. t ADVERTENTIE] Hij schittert in een écru-kleurig katoenen shirt-pak, dat nog meer opvalt door de vele kontraststiksels. 122-176 Helemddl in, om eronder een katoenen T-shirt met'n bedrukt voorpand te dragen. 128-176 Wasbaar wit is de echte „superplie" overbloes. Kies gerust dit schattige witte Crêpe-achtig polyester/katoen met fijne kant. bloese-pakje. Het is van puur katoen 122-167 'VT "Jf| en gekombineerd met een vrolijk kleurig ZilZJXfS bloemprintje. 86-116 /ï|"h Bijzonder feestelijke kombinatie, als daarbij'n OU: polyester broek met héél wijde pijpen gedragen Een uitgezocht uni T-shirtje erbij, wordt. 122-167 98-116 JjÏXslJ PUMEIP M-67 Paulus en zijn vrienden wa ren een heel eind weggehold. Nu zaten ze op een kluitje uit te puf fen. „We worden tenminste niet gevolgd,min of meer", hijgde Oe- hoeboeroe. „Maar Gregorius is zijn huisje kwijt", bromde Salomo nijdig. „Pech", mopperde Grego rius, „ik heb altijd pech. Nou weer kraakvogels in mijn huis. Ik zal een andere woning moeten zoe ken". Met een zeer bezorgde snuit stapte hij weg om er meteen werk van te maken. „Maar dit kunnen we niet op ons laten zitten," riep. Paulus verontwaardigd. „Laat dat maar aan ons over", zei Oehoe- boeroe. „Waar het hier vogels be treft, moeten wij het probleem oplossen. Ga jij maar rustig sla-' pen, Paulus."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 12