3oskoopse familie kreeg er plotseling een kindje bij De Timdeler- club: saaie degelijkheid 'ïaagse politiekoor op >ezoek bij Schmitz HENK ROODERKERK HEEFT EEN HOBBY DIE KLINKT ALS EEN KLOK 't Karrewiel (fyttLiut/off If LEIDSE COURANT PAGIN s *uWhoUond»« idooSnbeura voor vrija-tijds b«ttcdir>9^B SPORT 1DOE-HET-ZHJ CAMPING WATERSPORT TUINIEREN [ADVERTENTIE]' HOTEL-CAFE-RESTAURANT STEENSTRAAT55/LEIDEN 22509 Op aanvraag zenden wij u graag suggesties voor menu's NIEUWVEEN In de krant van dinsdag stond, dat aan het einde van de Muggenlaan, hal verwege De Amstel, in de toe komst een park zal komen. De juiste plaats van dit park is wel aan het einde van de Muggen- laan, maar tegen de Hogendijk" op. Op de plaats, waar vroeger' een oude watermolen heeft ge staan. De 90 bomen en mei doornstruiken waarvan in het artikeltje sprake was, worden niet in dit park geplaatst, maar zijn een onderdeel van het her stel van Blokland. Over het park werd gesproken tijdens een politieke sociëteit van de CDA in Nieuwveen die maandagavond in het vereni gingsgebouw 't Anker werd ge houden. [ADVERTENTIÈ JADVERTENTIE] Touringcars bestellen BOVO TOURS BELLEN Modern materieel 17-54 personen. Concurrerende prijzen. Bovo Tours ORIENTAL VOOR EEN EXOTISCH ETENTJE onze Turkse specialiteit SIS KEBAB Kalfsvlees met gemengde salade en superfrites SLECHTS 6,50 P. PER SOON Petltl Restaurant cafe/bar Oriental Noordclnde 6 - Lelden Telefoon 071-46866 Geopend maandag van 18.00-01.00 uur. Dinsdag t/m zondag van 15.00-01.00 RESTAURANT HOERHAAVE Mariën Poelstraat 69a Tel. 51685 - Lelden Unieke gelegenheid voor recepties en partijen CAFETARIA RESTAURANT Voort man Haarlemmerstraat 20 voor gezellig koffiedrinken RESTAURANfOTEL „DE GRAVENPLAS" Langeraareoweg 1 Tafelreservering TEL 01722-2120 Restaurant direct gelegen a/d plassen Geraffineerde keuken zolfde directie „de Gravenmolen" Amsterdam Café-Chantant „I)E SHID- SCHE" Iedere avond disco plezier met de D.J.'s GERARD HAGEMAN EN BERT VAN ES Zondagmiddag Jan van Rhenen, aanvang 15 uur. v.d. Worfatraat 02 - Lelden Telefoon 23804 Een avondje PALACE verrassend plezierig!! Iedere avond diner-dansant met een verrukkell|k vier gangen menu prlje per couvert 25,- Uw gastheer Hans Versnel Aanvang 20.00 uur. Tel. 01710-19231 (reservering aanbevolen) Kon. Wllhelmlnaboulevard 3 Noordwljk aan Zee RAR RODEGA TUIUENEST Van een onzer verslaggevers OUDE WETERING - Wie het huis van de familie Rooderkerjc aan de Mr. Peeklaan in Oude Wetering binnenkomt, waant zich in een museum. Links en rechts treft men klokken aan. Uurwerken van meters hoog, maar ook „vergrote uitvoerin gen van polshorloges". H. J. (Henk) Rooderkerk verzamelt klokken. Dat is wel duidelijk. Hij doet dat echter niet op de uurwerken zijn bij antiquairs, op markten en veilingen. Roo derkerk is een hobbyist van het zuiverste water. Vertelt hij: „De meeste klokken die ik heb zijn volkomen waar deloos, omdat zij ontzettend ka- Eot zijn. Er zit in sommige klok- en wel 200 tot 300 uur werk om ze in de oude staat te bren gen. Maar alles is dan ook hand werk. Mijn vrouw is in mijn hobby mijn grote steun. Elk vrij uurtje besteden we aan de klok ken. Ik ben er een jaar of 25 geleden mee begonnen. We heb ben al die tijd erg zuinig ge leefd. Zijn nooit op vakantie gegaan en hebben het uitge spaarde geld in klokken en ma teriaal gestoken". Het einde van de hobby van Rooderkerk is nog lang niet in zicht Boven op zijn werkkamer staan en hangen nog tal van klokken in zeer slechte staat Uurwerken waar niemand iets in ziet en die dan ook voor niet al te veel geld te koop zijn. In de fraai ingerichte huiskamer (glas en lood ramen en een stijl vol Renaissance ameublement) prijkt aan de muur ook een Drentse stoeltjesklok, die de' heer Rooderkerk helemaal zelf heeft gemaakt. Het uurwerk, maar ook de wijzerplaat en het omlijstende houtwerk zijn eigen fabrikaat of beter gezegd: eigen handwerk. Er zitten maar liefst 600 manuren in deze klok. Nieuwste aanwinst is een echte kerktorenklok, die in de serre staat opgesteld. Vertelt de heer Rooderkerk: „Dit torenuurwerk is op 27 juni. 1906 door de Ko ninklijke Eijsbouts in Asten aan de gemeente Aarlanderveen ge leverd. Een paar jaar geleden werd het uurwerk uit de toren van de Hervormde Kerk ge haald, omdat het gebreken ver toonde en werd er een elek trisch uurwerk aangebracht Via de oud-ijzerhandelaar kwam het bij een opkoper te recht, waar ik het in zeer slechte staat met ontbreken van de no dige onderdelen kocht Ik heb toen eerst van hardhout een stoel gemaakt en pas daar na kon ik met het uurwerk be ginnen. Alle raderen zijn nage keken en de lager waar nodig vernieuwd. De gewichten zijn zo opgehangen, dat van geringe hoogte het uurwerk zo'n twaalf uur aandrijven. De wijzerplaat en de bel zijn niet origineel, omdat die natuurlijk in de toren zijn achtergebleven. Deze klok geeft vrij exact de tijd aan. De minutenwijzer gaat niet per se conde mee, maar verspringt el ke dertig seconden, zoals sta tionsklokken dat per minuut doen". Het is twaalf uur in huize Roo derkerk. Gelukkig lopen niet al le klokken maar her en der slaan er toch wel een stuk of vijf hun twaalf slagen. Ook de voormalige kerkklok. Rooderkerk: „De hamer staat vrij dicht bijde bel, waardoor het geluid nog wel meevalt Ik heb trouwens geweldige buren, die niet klagen, want die horen natuurlijk ook die klokken". Klokken. Rooderkerk kan er uren over praten. Over de aller eerste uurwerken bijvoorbeeld, die door middel van raderwerk werd aangedreven. Die dateert uit 996. Paus Silvester II was de eerste, die een dergelijke klok bezat De oudste klok van de heer Rooderkerk is van 1640. Veel uurwerken hebben slechts één wijzer. Dat is geen manke ment maar origineel De exacte tijd was niet zo belangrijk. Rooderkerk: „Vroeger had lang niet iedereen een klok. De kerk klok was het enige hulpmiddel en daar hield men rekening mee. Sommige kerkklokken hebben nog steeds één wijzer. Ze geven dan de tijd per kwar tier aan. De rest moet je gok ken". De hobby van de heer Rooder kerk houdt niet op bij het her stellen van de klokken zelf. Sa men met de heer Besemer uit Alphen is hij van plan een in structieboek te gaan uitgeven. Hij: „Het 0ude ambacht ia erg in de vergetelheid geraakt om dat klokkenmakers hun kennis alleen maar aan leerlingen door gaven. Door de massale import van Franse en Engelse antieke klokken is de belangstelling bij het publiek groter dan ooit Er zal in de toekomst weer werk zijn voor de klokkenmaker. On derhoud en reparatie. Daarbij in goede instructie onontbeer lijk". Klokken beheersen het leven van het echtpaar Rooderkerk en hun vijf kinderen, die nooit te laat op school kunnen komen. Voor hen gaat immers de smoes van de wekker niet ,op... JAN VAN DER NAT Jolande Verstraeten in „De muren van de boom gaard". Van onze kunstredactie Leiden Toneelvereniging De Timdelerclub, speelde gister avond in het Rijnlands Lyceum „De muren van de boom gaard" van D el derf iel d. Het werd een degelijk avondje toneel, maar dan wel in de saaie en vervelende zin van het woord. De grootste fout die de Timdelerclub maakte, was de keuze van het stuk. Op het moment dat dat besluit was gevallen, moet er nauwelijk meer redden aan geweest zijn. Het spel gaat over een jonge, vooruitstrevende directrice van een vroeger nogal ouderwetse meisjesschool, die met haar opvattingen het schoolbestuur, de adjunct-directrice en een aantal ouders tegen zich in het harnas jaagt Met name als zij de omgang van een zeventienjarige leerlinge met een achttienjarige jongen blijkt goed te keuren. Op de achter grond spelen echter haar eigen jeugdherinneringen, die zij voor een aanzienlijk gedeelte deelt met de zojuist van een reis teruggekeerde avonturier, Philip O'Hea. Het stel had in zijn jeugd kennelijk dezelfde idealen, als het tweetal, dat nu voor problemen zorgt De gedachte dat het in dit soort stukken altijd goed moet aflopen en dat er ook altijd weer aan het einde allerlei huwelijken moeten plaatshebben, vergalde de spaarzame aantrekkelijke momenten in de voorstelling. Natuurlijk zijn we allemaal wel zo ruimdenkend, dat we direct partij kiezen voor de directrice en het is voor een niet te onderschatten gedeelte te danken aan het doorgaans overtuigende spel van Jolande Verstraeten, dat die identificatie af en toe tot stand kwam. Jolande wist de van clichés overlopende tekst van Delderfield (wie is die man trouwens, hij komt in geen enkel naslagwerk voor) hier en daar nog enige geloofwaardigheid mee te geven. Dat laatste kan beslist niet worden gezegd van Nico van Leeuwen, die zijn avonturier in maatkostuum-out-fit op geen enkele manier acceptabel wist te maken. Zijn denkbeelden en handelswijze kon ik met de beste wie van de wereld (en ik heb toch best een beetje fantasie) niet rijmen met die van een avonturier. Maar nogmaals, dat is meer een logische denkfout van de schrijver dan van Van Leeuwen. Het moet duidelijk zijn dat regisseur Gerard van Kemp een onmogelijke opdracht had. Met de gewone degelijkheid waar mee hij misschien" een betere tekst weet te regisseren, kwam hij er ditmaal niet De nogal stijve en weinig kréatieve vertaling (het programma vermeldt overigens niet. van wie), waarmee gewerkt moest worden, maakte zijn taak alleen nog maar zwaarder. Ton van Brussel Rooderkerk bij het uurwerk, dat afkomstig is de Hervormde Kerk van Aarlanderveen. een onzer verslaggevers j' «koop De familie Haring uit Boskoop heeft er anderhalve week geleden „plotseling" een kindje ii gekregen. Niets bijzonders zo op het eerste gezicht, t verschil is echter dat dit kind uit Bangla Desh ^mt, dus niet op de gebruikelijke wijze „lid" werd ill n de familie Haring. Het is overigens het tweede kind Bangla Desh dat deze familie heeft geadopteerd, september 1973 kwam het eerste, de nu twee en ihalf jaar oude Litton Sisir. heer Haring (34): „Via een kennis van ons, majoor in Hertog van het Leger des Heils, zijn wij betrokken 'braakt bij de problemen van de kindéren in Bangla ïi-ish, majoor Den Hertogs werkterrein. Eigenlijk naar aleiding daarvan hebben wij besloten een kind aan hemen". te-vrouw Haring (30): „Het eerste kind, Litton Sisir, zonder al te veel publiciteit hier gekomen, het tweede id, of eigenlijk het derde in volgorde van „aankom- want we hebben ook nog een eigen dochter, is ordat hij gelijk mee kwam met majoor Den Hartog, naar Nederland kwam om uit te rusten van haar ^ikke werkzaamheden in Bangla Desh, meer in de d'; bliciteit gekomen. Van ons hoeft het allemaal niet, publiciteit, maar als we zo het werk van Majoor i Hertog meer bekendheid kunnen geven, zullen we niet nalaten". abeltjes", zo noemt de heer Haring de verhalen over itenlandse kinderen, die zomaar ergens pardoes in gezin worden geplaatst: „Van te voren wordt goed ierzocht of je als adoptieouder in aanmerking komt oi niet De autoriteiten van Bangla Desh worden ook elicht over de familie waar het kind terechtkomt het land zelf wordt het kind dat voor adoptie in te ïmerking komt wel degelijk voorbereid op zijn '6 uwe omgeving, voorzover dat natuurlijk mogelijk is. het geval van kinderen uit Bangla Desh, worden in een kindertehuis in Dacca geplaatst Daar ze onder meer een beetje gewend aan het iteuropese voedsel". „Mevrouw Haring „Litton bij- oerbeeld was al direct gewend aan Olvarit babyvoe- ig, omdat hij het ook al heeft gehad in Dacca", t Litton Sisir zijn geen problemen, hij groeit als kool ziet er kerngezond uit. Met het tweede kind echter, -f el Arun, lijken de problemen zo op het eerste er Scht groter te zijn. Chiel is namelijk al drie jaar spreekt al een aardig mondje Bengalees. Maar die u Iproblemen hebben „pa" en „ma" Haring opgevan- i door huis, tuin en keuken woordjes als „warm en D id" in het Bengalees te leren, om zodoende het kind "jh op zijn gemak te stellen. te voren hebben ze ook geinformeerd wat Chiel vindt Van majoor Den Hertog kregen ze te horen Litton Sisir, het eerste kindje uit Bangla Desh, dat de Boskoopse familie Haring adopteerde. dat Chiel graag in auto's zit De heer Haring gaat dan ook vaak een eindje om met Chiel. De heer Haring: ,Het is erg prettig dat Chiel en Litton niet veel in leeftijd verschillen, ze trekken graag met elkaar op, tussen de kinderen onderling zijn ook geen problemen". „Litton is een druk en energiek joch", zegt mevrouw Haring, „om van Chiel een karakterbeschrij- vinkkje te geven is moeilijk, daarvoor kennen wij hem nog te kort, maar hij vermaakt zich opperbest in zijn. nieuwe omgeving". 'De heer Haring over de aankomst op Schiphol: „Dat was net zo spannend als de geboorte van onze eigen dochter. Chiel was erg moe na de lange vlucht van zo'n zesendertig uur. Een fotograaf op Schiphol vroeg of we hem even aan het lachen wilden maken, maar dat lukte natuurlijk niet, het kind was doodop". „Chiel is overigens wel erg geschrokken van die onge wone belangstelling", zegt mevrouw Haring, „vandaar dat we het beter vinden dat er nu geen foto's van hem worden genomen". De heer Haring over adoptie: „Als men kinderen wil adopteren, dan moet men niet impulsief handelen. Van te voren moet goed worden doorgepraat of beide ouders het willen en wat voor problemen men kan verwachten". De heer Haring trekt zich weinig of niets aan van het gekibbel over de voor- en nadelen van adoptie door professoren en doctoren. Hij vindt het meer een zaak van de ouders". „De kinderen zijn daar aan hun lot overgelaten en horen eigenlijk nergens meer bij, hier heeft het kind een betere toekomst", zo is zijn stellige overtuiging. Er wordt inderdaad nogal wat afgekibbeld over adop tie van buitenlandse kinderen, zeker nu er massatran sporten plaatshebben van Vietnamese kinderen. Vol gens de Nederlandse kinderpsychiater professor De Levita hebben de kinderen in hun land verschrikkelij ke gebeurtenissen meegemaakt, die een goede opvang erg moeilijk maken. Volgens hem zijn kinderen in de leeftijd van twee tot vijf jaar bovendien erg gevoelig voor alles wat in hun omgeving gebeurt Het kind ziet maar begrijpt het nog niet Professor De Levita staat dan ook afwijzend tegenover de „deportatie" van kin deren. Er is met name nogal wat kritiek op de Amerikaanse adoptieorganisaties. Door constate druk van mensen die graag een buitenlands kindje willen hebben, zou er niet meer zo nauw gelet worden of de kinderen nu wel of geen wezen zijn. Volgens dr. J. Nota, voorzitter van de Nederlandse Stichting voor Interlandelijke adoptie (NSIA), bestaan dergelijke toestanden bij de Nederlandse organisaties niet Adoptie is overigens niet de enige manier om buiten landse kinderen te „helpen". Een aantal ouders ver zorgt op afstand door betaling de opvoeding van een kind. Een organisatie die hiervoor ijvert, is het Comité van Vietnamese weeskinderen in Haarlem. Blijft echter dat mensen die kinderen op afstand opvoeden, dat kind nooit als „eigen" kunnen beschouwen. En vele kinder loze echtparen zien juist uit naar een buitenlands kind dat door hen zelf wordt opgevoed. Bij de bepaling of buitenlandse kinderen wel of niet in aanmerking komen voor adoptie, hanteert men in Nederland als maatstaf dat het kind in eigen land geen toekomst meer moet hebben. Als kinderen door hun ouders verstoten zijn, als het ouderloze kinderen zijn of als het een zaak is van leven en dood, dan kun je, volgens NSIA voorzitter Nota, stellen dat het voor zo'n kind beter is om in een westers gezin geplaatst te worden, omdat zij dan van een betere toekomst verzekerd zijn. Ouderloze kinderen onder voorbehoud, want het is mogelijk dat andere leden van de familie de verzorging van het kind op zich nemen. Henk v.d. Post iden - Zondagmiddag a.s. geeft Jan Schmitz ït een concert in de Hartebrugkerk, dit keer t medewerking van de 's-Gravenhaagse Politie a; nnenzangvereniging „Entre Nous". De diri- it René Ver hoeff is inmiddels in Leiden geen dekende meer. Het koor, dat onlangs zijn larig bestaan vierde, telt ruim zestig zangers IH heeft reeds verschillende buitenlandse concer- zil izen gemaakt De vocale prestaties van de ocagse politiemannen zijn trouwens ook op de ui mmofoonplaat te beluisteren en hun nieuwste t speelplaat zal na afloop van het concert voor (,90 verkrijgbaar zijn. z1! n hun programma noem ik een compositie van guis Krieg (1899) die een autoriteit is op het "iied van de Joodse muziek. Verder zullen zij oi Ier meer een aantal Russische koorwerken ten d ore brengen van S. Djesachar, de dirigent van beroemde Don Kozakkenkoor. j Schmitz houdt zijn programma dit keer genoeg geheel in de Franse sfeer die, zoals ierhand bekend, zowel hem als zijn orgel het ligt Eerst de Fantasie-pastorale van J. K. tófihar (1751—1829), een Tsjechisch organist en Dponist Zijn muziek is verwant aan Hay dn J Mozart, met wie hij trouwens ook bevriend was. Dan het Scherzo uit de vijfde symfonie van Widor (1845—1937), de opvolger van César Franck in Parijs. Zijn orgelwerken zijn sterk symfonisch van karakter. In feite behandelde hij het orgel dan ook als was het een (eenmans)or- kest Jan Schmitz brengt ditmaal ook een première: een Fuga van de nu bijna 79-jarige Marius Monnikendam. Deze, weliswaar Nederlandse componist is, vooral in zijn orgelwerken sterk Frans georienteerd. Het concert wordt besloten met de Finale uit de eerste symfonie van Louis Vierne (1870—1937), een leerling van Franck en Widor. Vierne x onder meer hoofdorganist aan de Notre D&me I in Parijs en behoorde tot de grootste concertor ganisten van zijn tijd, die vrijwel overal in Europa en Amerika beroemd was. Zijn orgel- composities zijn briljant en spectaculair en heb ben, evenals die van zijn leermeesters een symfo nisch karakter. Liefhebbers van Franse orgelmuziek en mannen koorzang zullen zondagmiddag zeker aan hun trekken komen. Aanvang 15 uur. Huub Buurman Het Haagse politiekoor „Entre Nous". t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5