PHILIPS
BEELD
SPRAAK
TELEVISIE VANAVOND]
Ander nieuws:
TERUGBLIK
lillVHiH'll'llll
TELEVISIE DINSDAG
RADIO DINSDAG
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 14 APRIL l!
WILLEKE EN COEN
WEER SAMEN IN
"PYGMALION" OP TV
Het is nu zeven jaar geleden, dat we Willeke
Alberti in haar toenmalige AVRO-tv-show
"Willeke International" behoedzaam en met
veel gevoel voor balans de overstap zagen
maken van zangeres tot aetrice. Dat was in
een fragment van Shaw's "Pygmalion", waar
in zij als Eliza Doolittle in de armen viel
van prof. Higgins in de figuur van Guus
Oster.
Willeke: "Ik ben sindsdien verliefd op die rol
en het doet mij goed om in september op de
KRO-tv dit hele spel te kunnen spelen. Het
is een produktie van Joop v.d. Ende met Coen
Flink als prof. Higgins, Ko van Dijk als
Doolittle, vader van Eliza, en Mary Dressel-
huys als mevr. Higgins. Dat is een schitteren-
Willeke Alberti: „Het karakter in dat
meisje spreekt mij erg aan".
Coen Flink van brute Boswinkel tot
hoogbeschaafde Higgins.
de bezetting. Ik vind het bovendien een warm
verhaal over het meisje Eliza, dat ik dus speel,
die zich opwerkt van straatmeid tot grande
dame. Het karakter in dat meisje spreekt mij
erg aan. De enorme wil om iets te bereiken".
Frappant in deze produktie is, dat Willeke en
Coen Flink weer naast en tegenover elkaar
staan, zoals eerder in "De kleine waarheid".
Toen speelde Coen Flink de rol van Boswin
kel, de vitale bink die kinderloze Marleen
Spaargaren op haar wenken wenste te bedie
nen, hetgeen plaats greep in de duinen, met
als gevolg dat nogal wattv-kijkers zich lichte
lijk geschokt toonden. Zoiets doe je niet met
een camera in de buurt, zeiden sommige
kijkers, maar Willeke vond dat het er hele
maal bij hoorde en dat met een ras-acteur
als Coen Flink het eigenlijk gewoon een stuk
je werk was. Nu ontmoet zij deze Coen Flink
opnieuw in een rol, die haar van schuchter
meisje tegenover de welmenende prof. Hig
gins voert tot liefde voor deze wellevende en
in de grond van zijn hart gevoelige man. Voor
Willeke in de scène een overstap van de brute
Boswinkel naar de hoogbeschaafde Higgins.
Jan RetèL die de spelregie voert over deze
tv-produktie: "Je zou kunnen zeggen, dat
Coen Flink in deze rol de geciviliseerde bruut
speelt, want hij dringt heel diep binnen in het
wezen van het meisje. Voor deze "Pygmalion"
ben ik uitgegaan van de oorspronkelijke tekst.
Shaw schreef levend theater, dat nu ook nog
heel goed bruikbaar is voor tv-registratie.
Voor de vertaling maak ik gebruik van een
mengsel van de honderden vertalingen, die er
bestaan en verder hou ik er bij de mise-en-
scène rekening mee, dat het op de tv moet
Er is zeker plaats voor gevoelige close ups.
Ik heb in geen tien jaar iets voor de tv aan
regie gedaan, maar van voor die tijd heb ik
ervaring met stukken als "Yerma" en "Elec-
tra". Shaw is als toneelschrijver nog lang niet
verouderd. Ik streef ernaar hem volledig recht
te doen. En dat kan met een dergelijke sterbe
zetting en met voor de tv-registratie en de
cameraregie de geroutineerde Paul Pauwels".
Paul Pauwels: "Shaw schreef zijn stukken
voor het theater en daar heb je bij een
tv-registratie veel plezier van. De bewerking,
die Jan Retèl ervan gemaakt heeft voor deze
tv-produktie biedt de mogelijkheid er iets
moois uit te halen. Voor de exterieurs hebben
wij niet gekozen voor buitenopnamen. We
laten in de studio een complete Londense
straat nabouwen met Londense taxi's erin. Dit
wordt een décor van Jan v.d. Does, die in
de meeste gevallen wel iets moois uit zijn
vingers laat komen".
Voor deze produktie in het jubileumjaar van
de KRO heeft deze omroep niet op een paar
centen willen kijken. Met het normale budget
voor manuren en technische kosten komt men
voor deze "Pygmalion" niet rond. Er is dieper
dan gewoonlijk in de buidel getast.
Voor de geboeiden door het menselijk element
in het theaterbedrijf gelden mede als blikvan
ger in deze "Pygmalion" de parallellen in de
toneelpersoonlijkheden Willeke-Marleen-Eliza
en Flink-Boswinkel-Higgins. Shaw moet dit al
schepr aangevoeld hebben, toen hij dit stuk
schreef over de legende rond Pygmalion, over
de kunstenaar die-verliefd werd op het beeld
dat hij schiep van zijn droomvrouw.
ADÈLE KAN NIET
ZONDER ROB
Uit persoonlijke appreciatie, omdat zij weet
voor haar artistiek gevoelens weerklank te
.vinden, voelt Adèle Bloemendaal zich sterk
aangewezen op tv-regisseur Rob Touber. Zij
heeft zelden of nooit iets gedaan op dat
gebied zonder Rob of zonder Rob te raadple
gen, zelfs als hij in het buitenland zat en Rob
zat veel in het buitenland. Nu hebben zij
samen weer een show gemaakt, die zij heb
ben opgehangen aan een idee van Rob en die
zij hebben verkocht aan de KRO, die deze
in september op het scherm brengt.
Rob Touber: "Ik loop de hele dag te denken
over en te zoeken naar ideeën voo eigen
shows. Als ik maar een uurtje over heb in
een buitenlandse luchthaven, dan neus ik al
in winkeltjes e.d., in boekjes en nieuw uitge
komen plaatjes. Verder loopt een stuk van
mijn artistieke levenslijn over Adèle. Dat
begon acht jaar geleden al, toen ik met haar
voor het eerst op het VPRO-scherm kwam in
"Aaaaah-dèle". Nadien hebben we samen ge
staan bij de KRO en bij de VARA. De laatste
twee jaar hebben ze me hier weinig gezien,
omdat ik druk was in Duitsland en tussenbei
de ook nog met koninklijke schrijver Gerard
Reve. Maar nu zijn we dan toe aan ongeveer
-de achtste show met Adèle, die ik ook nog
aan de KRO heb moeten verkopen, omdat je
als freelance-regisseur nu eenmaal ook nog
een soort handelsreiziger in eigen ideeën bent.
Voor de shows van Adèle zorg ik zelf ook
voorhet nodige repertoire, d.w.z. ik haal er
mensen bij, die iets leuks voor ons kunnen
doen. Jaap v.d. Merwe, Guus Vleugel, drs. P.
en Lennaert Nijgh hebben voor deze show
teksten geschreven en liedjes gemaakt, voor
welke laatste Bert Paige en Herman Schoon-
Rob Touber: „Een stuk van mijn
artistieke levenslijn loopt via Adèle.
derwalt de arrangementen verzorgden. Het
gevaar van een show met een zangeres is, dat
je vervalt in liedje-liedje-sketchje-sketchje.
Om dat te voorkomen moet je het geheel in
een idee plaatsen. Dat idee behelst een grote
stad, die wordt aangegeven louter door grote
blokken, welke (omdat er onzichtbare kerels
onder zitten) uit zichzelf bewegen. Deze witte
blokken groeperen na elk nummer zich in een
nieuwe formatie, bestemd voor het volgend
nummer. In deze grote blokken bevinden zich
ook allerlei dingetjes, zoals laatjes, waaruit
bijv. een toneel te voorschijn kan komen,
waarop Adèle staat te zingen of te spelen.
Voor de uitwerking van dit idee heb ik kun
nen beschikken over Mia Schlosser, een gran
dioze decorontwerpster, die voor de Duitse tv
ook Vicki Leandros in het decor heeft mogen
zetten".
Deze show, goed gevuld met Adèle, wordt ook
met veel zorg aangekleed. Twee negerinnen
zullen samen met Adèle een trio dansen, een
&-jarig jongetje uit Engeland komt een tap
dans doen, Maxim Hamel treedt aan voor de
sketsches en een groep figuranten zal de
denkbeeldige stad vullen.
STER TAST IRRITATIE AF
k. u
STER-directeur drs. C. J. Smeekes meent, dat
de weerstand bij nogal wat kijkers tegen
tv-reclame wordt veroorzaakt door de irrita
tie, die sommige reclames opwekken. Hij zegt
de indruk te hebben, dat 90 pet van de
irritatie wordt opgeroepen door 10 pet van
de commercials.
Dit verschijnsel wil hij onderzoeken. Hij wil
weten waar het' zit en wie het doet. Als dat
uitgevonden is, kan er corrigerend worden
opgetreden. Hij mikt op het opstellen van een
soort irritatie-index, een methodiek die hem
in staat stelt van tevorente bepalen of een
commercial de irritatiegrens overschrijdt of
ook niet. Hij noemt het een puur zakelijk
belang, dat die irritatie afneemt, want hij wil
over tien jaar ook nog reclame op de buis.
En verder gelooft hij niet, dat reclame mislei
dend is of kan zijn. In NOS-Spreekbuis zegt
hij: „Als een ondernemer misleidt, zit hij op
de zekerste weg naar zijn faillissement
i Adèle Bloemendaal raadpleegt Rob bij alles
Ir. Frits Philips werd dagen lang gevolgd voor het
programma „Ander nieuws".
Opnieuw brengt de NCRV-ru-
briek „Ander nieuws" een ge
filmd portret van een bekende
Nederlander, vanavond ir. Frits
Philips, die overmorgen 70
wordt. Het Andernieuws-team
heeft ir. Philips een aantal da
gen gevolgd, tot diep in Fran
krijk toe. De ondernemer
spreekt onder meer over de ver
schillende nationaliteiten en(
rassen in de Philips-fabrieken.
Hij zegt: „Ontwikkelingshulp is
machtig, maar dat ditzelfde
werk elke dag in bedrijven ge
beurt, dat weet men niet ge
noeg. Dat vind ik bijzonder
jammer".
Ned. II, 22.30 uur.
FBI
Een beruchte inbreker is ont
snapt. Hij heeft daarbij hulp
gehad van familieleden, die hem
voor een grote klus nodig heb
ben. De FBI jaagt achter de
inbreker aan, komt op het spoor
van de grote klus en de daders
moeten op heterdaad worden
gepakt. Maar dan moeten de
zaken wel lopen, zoals de FBI
ze verwacht.
Ned. I, 21.20 uur
Kojak
,Het recht in eigen hand", heet
de aflevering van Kojak, die te
maken krijgt met een aantal
aanslagen met explosieven. Mo
tieven en slachtoffers lijken
geen enkel verband met elkaar
te houden. Tot Kojak in kontakt
komt met de leden van een
groep voor psychische therapie.
Ned. II. 20.21 uur.
Oost en West?
In de film van Mary Hehuat
wordt de zaak van de Zuidmo-
lukkers belicht. De problema
tiek van deze bevolkingsgroep
van inmiddels 40.000 mensen,
wordt de laatste tijd voorname
lijk door de jongeren onder hen
naar voren gebracht Zij willen
naar hun souvereine republiek
en staan radicale middelen
voor.
Ned. H. 21.10 uur.
Voetbalshow
vanavond kan de beslissing val
len in de mini-voetbalshow. Rot
terdam Ahoy' treedt opnieuw
aan tegen het team van Braban
t/Limburg; wanneer Rotterdam
wint, en de Amsterdamse selec
tie 1 mei verliest van de militai
ren volgt een beslissingswed
strijd Amsterdam-Rotterdam.
Maar dan moeten de Rotter
dammers vanavond wél winnen.
Ned. H, 21.50 uur.
Wie had gerekend op allerlei alof
niet touchante verhalen in de
stijl van sommige damesbladen,
zal zich gisteren na het inter
view dat W. L. Brugsma met
Prins Claus had, wel een tikje
bekocht hebben gevoeld. Er
was weinig „royalty" bij. Afge
zien van een kleine inleiding,
die enigszins in de persoonlijke
sfeer lag, ging het om een bijna
academisch gesprek, dat dan-
ook in het teken stond van „de
verandering", het centrale the
ma van de serie interviews, die
Brugsma dit seizoen op het
scherm bracht.
Men hield zich daar keurig aan.
Brugsma zal zijn instructies wel
hebben gehad en de prins
waarschijnlijk niet minder. Het
werd niettemin, toch wel een
boeiend vraaggesprek. Want
Claus bleek (als privé-persoon)
best interessante denkbeelden
te hebben. Over de vraagstuk
ken dié hem werden voorge
legd. En voorzover hij de inge
wikkelde problemen nog niet
helemaal exact onder (neder-
landse) woorden wist te bren
gen, werd hij daarbij krachtig
terzijde gestaan door de uiter
mate behendig formulerende
Brugsmz. Daar was bepaald
sprake van een wisselwerking.
Zoals het bij een goed gespek
trouwens hoort En een mens
mag er niet aan denken dat de
prins in TV-privé terecht was
gekomen: zodat al tot de moge
lijkheden zou hebben behoord.
Bram en Freek hadden zich met
een „Staatsbericht" van de Kul-
tuurraad" in „de gelijkgescha
kelde humor" begeven. Ten
minste dat deden zij voorko
men. Maar hun geestigheden
bleven bedrieglijk veel lijken
op de grappen, die zij voordien
- ook al bij de hand hadden. En
daar waren dan weer erg veel
woordspelingen la Toon Her
mans bij, met wiens humor die
jongens overigens al bijzonder
weinig gemeen hebben. Bram
en Freek zijn aanzienlijk grim
miger, maar het eigene van hun
show ligt toch vooral op het
terrein van, laat ik nu maar
zeggen, de presentatie, die van
een zonderlinge, uitgekiende
nonachalance is. Rare jongens.
Ze raken mij nooit in de pit van
mijn ziel, maar af en toe valt
er toch wel wat te lachen.
Meer dan een lichte, nostalgische
glimlach kon er wat mij betreft
niet af, toen ik zaterdagavond
naar „Blue Skies", een musical
film uit 1946 keek. Dat gebrek
aan meeleven kan nooit aan de
ouderdom van de rolprent heb
ben gelegen, want ik zou tien
tallen films van veel vroegere
datum kunnen opnoemen, die
een mens nog steeds ten zeerste
boeien. Maar Fred Astaire en
NEDERLAND
Wereldkampioenschappen
IJshockey
Paulus de Boskabouter
Journaal
NOS
20.00
TROS
20.21
21.20
22.10
NOS
22.50
22.55
Ales of niets (18)
De F.B.I. Een familie
kwestie
Aktua TV
Journaal
Wereldkampioenschappen
IJshockey Rusland tegen
Finland
NEDERLAND II
Teleac
18.15 Nederlands voor buiten
landse werknemers
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Zo vader, zo dochter
19.30 Doris Day De juwelendie-
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Kojak Het recht In eigen
21.10 Tussen Oost en West I
Film over Zuidmolukker
21.50 Mini-Voetbal-Show
22.30 Ander nlews
22.55 Symbiose
NOS
22.59 Journaal
■'l'IIFIWi
18 05 (K) Die jungen Anwalte. i
(18 40 (K) Aktualiteiten). 19.48 (K) In:
meezo. 20 00 (K) Journaal en weetj t
richt. 2015 (K) Berichten - analyse
meningen 21.00 (K) Vragenspel 2l
IK) Einige Tage im Leben des Misdt 1
Rosenberg 22.30 (K) Journaalkommj i
taar en weerbericht, 22 50 (K) Were yl
kampioenschappen IJshockey. 23S
23.55 (K) Journaal.
l,lll»:llflJI—
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (K) Paulus de boskabouter. 181
^Voor de kleuters. 18.20 (K) Tl s|
rtridge Family tv-serie. 18.45 (K) W
IJshockey. 1915 (K) Sporttribune. 19.
(K) Mededelingen en weerbericht. 19,
(K) Journaal 20.15 (K) Cool hand Lui
22.15 (K) Doc
23.05-23.25 (K) Journaal m
PP: 18.19 DS 70. TROS: 18.30 Nieuws.
18.41 (S) A la carte operamuziek. EO:
20.00 (S) Finale voor u! familiaal pro
gramma. 21 30 NEDERLANDS ISRAËLI
TISCH KERKGENOOTSCHAP. NOS:
21.45 (S) Eurolight. 22.25 BOND ZON
DER NAAM NOS: 22.30 Nieuws. NCRV:
22.40 (S) Hier en nu. NOS: 22.50 (S)
Hobbyscoop. 23.20 NOS-jazz Jazz in
Aktie. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. 18.11 Klankbord. 18.30
(S) Jeugdtoer. PP 19.00 Uitzending
van D'66. EO. 19.10 Lectuur op tafel:
informatie over boeken en periodieken.
19.20 (S) W.j hebben een woord voor
de wereld gewijde muziek. 19.45 Bijbel
studie. NCRV. 20.00 Nieuws. 20.05
Overdenking (S). 2015 Klassieke o
muziek (gr) 2115 (S) Alt en p
klassieke muziek. 22 15 (S) Literams
kroniek over boeken, schrijvers en lo)r
neel 22.45 (S) Hou je van me. hoorspe K
23.05 (S) Eigentijdse muziek i"
23 55-24.00 Nieuws.
NOS: 18.03 De vakaturebank, 181' tn
Joost mag niet eten. AVRO: 19.03 Dn
loopt achter: Rock Roll gebeurt
VPRO: 20.00 (S) VPRO-maandag ti
nieuwe platen op het terrein van ex
jazz en blues. (20.02 (S) Tilt. een ak
programma met bonus top tien. 21.
(S) Han Reiziger. 22.02 (S) Rik Za
23.02 (S) Wim Noordhoek 24.02 (S) jj
Donkers. TROS: 1.02 De Nachtwacf
VARA. 6.02-7.00 Alfred Laqarde.
NEDERLAND I
'10.45 School tv
14.00 School tv
NOS
18.15 Wereldkampioenschappen
IJshockey VS tegen Tsje-
cho-SlowaklJe
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Boy Domlnle Het spook
huis
19.30 Tweekamp
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Herkent u deze tijd?
21.15 Sam Strijd om het be
staan
22.05 Hier en Nu
22.45 Tot besluit
NOS
22.55 Den Haag Vandaag
23.10 Journaal
NEDERLAND II
Teleac
18.15 Het menselijk lichaam
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
EO
19.05 Kinderkrant
NOS
20.00 Jovmaal
21.35 Dordrecht zingt koor e«ra
famenzang
21.55 Tenslotte
VPRO
22.00 De jaren van Lumlère -
over filmjournalisten vat r
NOS
23.15 Journaal
18.05 (K) Lokaiseue unten Links, t
rie. 18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 fl
Graf Luckner. tv-serie. 20 00 (K) Jo<
naai en weerbericht. 20.15 (K) Woord
spel in 4 delen. 21.00 (K) Der Wohltl
film. 22 25 (K) Aufstand am Persisclt]
18.20 (K) Mannerwirtschaft, tv-serie
18.55 (K) Batbapapa. 19.00 (K) Journaal.
19.30 (K) Schliessfach 763, misdaad-
spel. 21.00 (K) Journaal. .21.15 (K) Inlor- a
maties en meningen over een aktued j
thema. 22.00 (K) Bioscooppraatje. 22.45
(K) Sport. 23.45 (K) Journaal.
18.00 (K) Paulus de boskabouter 18.05
(K) Toomai en de olifant, jeugdfeuiiie- P
ton. 18.30 (Zw.w.) Tienerklanken. 19.10 a
(K) Gastprogramma. 19.40 (K) Medede- n
Imgen. 19.45 (K) Journaal. 20.15 Lucky,
tv-spel. 21.05 (K) Informatief program
ma. ,21.55 (K) Festival van Vlaanderea
22.20-22.45 (K) Journaal r
m. Wel- t
HILVERSUM
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badinene: klassieke en
amusementsmuziek. (7.30 Nieuws. 7.41
Echo). 8.24 Overweging, 8.30 Nieuws.
8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw.
8.45 De wonderlijke letter M: een pro
gramma voor Het Hollandsche Huishou
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Auba
de: klassieke en hedendaagse kamer
muziek. (10.30 Nieuws). 11.30 Bejaar
denprogramma. 11.55 Scheepspraat: in-
formatie voor schippers. 12.00 (S) Van
twaalf tot twpe: KRO's pauzeprogram
ma. (1222 Wij van het land. 12.26
Mededelingen, 12.30 Nieuws. 12.41
Echo. 13.00 Raden maar). 14.00 Huisbe
zoek. 14.15 Schoolradio. 14.45 (S) Inter
lokaal op dinsdag, gevarieerd program
ma. (15.30 Nieuws). Overheidsvoorlich
ting: 17.00 Dimensies van onafhanke
lijkheid. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklut-
17.32
9 00 Uitgebreide reportage. 9.35 Water
standen AVRO: 9.40 Schoolradio.
AVRO 9 40 (S) Inleiding tot muziekbe-
grip. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 t
Arbeidsvitaminen: populair verzoekpla-
tenprogramma in mono en stereo,
(11.00 Nieuws. 11.03-11.05 Radiojour-,
naai). 11.30 (S) Rondom Twaalf een
uur allerlei voor iedereen, met om 11.55
Beursberichten. Overheidsvoorlichting.
12.30 Uitzending voor de landbouw.
AVRO: 12.40 (S) Otten Otten, m
muziek. 13 00 Nieuws. 13.11 Radiojour
naal. 13.21 (S) Kerkorgelconcert oude
iziek. 14.05 (S) De mensheid bestaal
uit i
i fictio
orspel.
klassiHP
muziek op stap. 16.00 Nieuws. '16.03
Radiojournaal. 16.05 Kindermagazine
(S). 17.00 (S) Mobiel, een beweeglijk
programma voor beweeglijke mensen.
17.55 Mededelin
HILVERSUM
HILVERSUM II
AVRO. 7 00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7 20 (S) Dag met een gaatje,
met om 8.00 Nieuws en om 8.11 Radio
journaal. 8.50 Morgenwijding. NOS:
Bing Crosby deden zich in deze
musical hoofdzakelijk aan mij
voor als een stel knapen in rare
pakken (waar wij overigens zelf
ook nog in gelopen moeten heb
ben) maar veel meer was het
niet.
..Brandpunt" schonk natuurlijk
veel aandacht aan het Congres
van de Partij van de Arbeid
over vrede en veiligheid, maar
daar kunt u elders in dit blad
ongetwijfeld alles over lezen.
Willibord Nieuwenhuis was
naar de States gereisd om daar
te praten met enkele Vietnam-
veteranen, die zich in deze da
gen, nu overtuigend blijkt dat
„de beste jaren van hun leven"
destijds niet al te doeltreffend
zijn besteed, om het nu maar
eens eufemistisch uit te druk
ken, begrijpelijkerwijs niet zo
prettig voelen. Velen van hen,
zo bleek, hebben zich zelfs tot
de psychiater moeten wenden.
Wat zou zo'n man (moeten) zeg
gen?
En „De wereld in oorlog" ging
deze keer over het dagelijkse,
leven in Engeland in de periode
van 1940 tot 1944. De vergrijsde
schrijver J. B. Priestley kwam
onder meer getuigen dat „de
britten in die jaren op z'n best
waren". Dat werd door de (fas
cinerende) beelden overtuigend
waar gemaakt Inmiddels blijf
ik het betreuren dat de serie op
zulk een onmogelijk laat uur,
en ook op een voor de rest zo'n
ongelukkig tijdstip, wordt uit
gezonden. Vooral op het-mo
ment, dat wij, met nogal lange
tanden voor de dertigste maal
de bevrijding gaan herdenken,
Want met name de jeugdigen
onder ons, die er niet bij zijn
geweest, zouden er uit kunnen
leren, dat wij eigenlijk alle ro
den hebben om het met enige
geestdrift te doen.
HERMAN HOFHUIZEN