M n. bink /V liïtèf OO „Rooie Sien" van Frans Weisz: onvervalst volkssenti ment met een liedje Eeuwen oude christelijke traditie herleeft in het duin- en strandgebied van Wassenaar (Srtlla noteert u eve huisman b.v. PIERROT UU UI UU IU uw UIT DUNA-DELI PAGINA 4 LEIDSE COURANT VRIJDAG 28 MAART 19! WA VOOR HUWELIJKS REPORTAGES HAARL.STR. 207 I teitielverzorglng GIEZEHAN WASSERIJ LINNENVER- HUUR Haarlemmerweg 32 - Leiden TELEFOON 071-23709 auto huren vracht bestel-pers. wagens st. aagtenstr. 10-14 tel. 071-25709 b»g 53627 dagelijks geopend van 8.00-22.30 uur VOOR KWA LITE ITS BROOD: BAKKER AHSMANN HOGE RIJNDIJK 118 - TEL: 26939 KENNEOYLAAN 9 - TEL: 63137 OIAMANTPLEIN 4 - TEL: 64727 LEVENDAAL 8 TEL. 34000 LEIDEN HET HUIS VAN GESCHENKEN MAARSMANSTEEG 14 TELEFOON 21293 LEIDEN Voor afeervol lateien en kiaaeieke en moderne kado'a. AN- Shop voor de mode van nu JUWELIERSBEDRUF eigen graveer- en reparatie-Inrichting HOOIGRACHT 45 - LEIDEN Telefoon 30.1.94 Ruime parkeergelegenheid. ROOSEN OPTIEK SPECIALIST IN Contactlenzen 1 Van Hoog lol laag MOSTERT Verhuist U graag "It's in the air" brak in 1939 alle records In het voorjaar van 1939 brachten de Nederlandse bioscopen als "filmpje tussendoor" een Engelse soldatenklucht met in de hoofdrol een komiek die een geziene gast was in het Londense Paladium, maar voor ons een volslagen onbekende: George Formby. Hij had al enkele films op zijn naam staan, maar buiten Engeland had niemand daar ooit belangstelling voor getoond. Wij zagen "It's in the air" op de eerste avond met nog zo'n honderd anderen in het Haagse City-theater. De finale, een krankzinnige vlucht dwars door hangars, was een geweldig succes en ook de liedjes van deze komiek, met z'n uitgestreken gezicht deden het goed. Maar niemand had ver wacht dat de film het Haagse record van de jaren dertig - 26 weken Odeon - zou breken. Andere - en vaak oudere Formby-films volgden, maar het succes van "It's in the air" werd nooit meer geëvenaard. Na de Duitse bezetting bleek de belangstelling voor George Formby verdwenen te zijn. Nu ,is de man het de banjo weer terug in zijn grootste schlager "It's in the air". We zijn benieuwd hoe de jeugd van nu er op zal reageren. Norman Jewison gaf roek-opera nieuwe dimensie De als roek-opera betitelde musical "Jesus Christ superstar" mag dan in de meeste grote steden al jarenlang volle zalen trekken, toen wij de Londense opvoering zagen en uitgekeken waren op de mogelijkheden van het op een driedimensionaal schaakbord gelijkend décor konden we zo nu en dan gerust de ogen sluiten, want als toneelmanifestatie viel er verder bitter weinig te beleven. Norman Jewison, sedert "Fiddler on the roof" geen onbekende met de filmmusical, haalde voor zijn filmversie een gezelschap jongeren per busje naar de woestijn en gaf het geheel daar dankbaar profiterend van de mogelijkheden van dit uitgestrek te natuurlijke décor een extra dimensie. Afwisselend werkend met grote close-ups, zoomlenzen, een paar verbrokkelde pila ren en een bouwsteiger voor de Joodse priesters schiep hij een wervelend beeld van wat op het toneel zo statisch leek. Gesteund door een voortreffelijke Nederlandse vertaling van mijn collega Bert Jansma komen de vaak niet eenvoudige teksten nu veel beter over en voor ons heeft deze verfilming het dan ook op alle fronten vap de presentatie op de planken gewonnen. De bezwaren, die men tegen de film alsnog kan hebben, liggen dan ook bij het origineel en niet bij Jewison. Hoogtepunten zijn ongetwijfeld het lied van Herodes, de vertolking en de zang van Carl Anderson als Judas en de choreografie en aankleding van de sekwentie, waarin de armen en gebrekkigen Jezus om een wonder smeken. Tegenover de zwarte Judas van Anderson steekt de Jezus-figuur van Ted Neely wat bleekjes af, een wat onbeholpen voor de camera bewegende figuur die slechts nu en dan afstraalt wat men zou verwachten om zo veel volgelingen om je heen te verzame len. Veel sterker is de figuur van Maria Magdalena, de enige ook die zo nu en dan werkelijk weet te ontroeren. Evenals de roek-opera zelf is de film aan generatie gebonden. Dat ervoeren wij toen we de film niet in een persvoorstelling met enkele critici maar in een zaal met een doorgaans zeer jeugdig publiek zagen. Zij begonnen rumoerig maar na zo'n tien minuten was het op een enkele uitzondering na doodstil. Hoe eigentijds deze muzikale bewerking van het Nieuwe Testament is, werd nog eens - en voor ons wat overbodig - door Jewison onderstreept in de scène met de woekeraars voor de tempel compleet met kasregisters, prentbriefkaarten en moderne weegschalen. Het is verheugend, dat de Nederlandse speelfilm-mo len zo soepel draait en er maandelijks zo niet weke lijks een nieuw product van eigen bodem in de bioscopen opduikt. Maar je vraagt je wel af, waarom vier weken na de première van Nederlands tot nog toe meeste miljoenen verslindende productie jeetje Tippel" nog een verfilming van „Rooie Sien" moest komen. Twee films over arme meisjes uit een grijs verleden die het heel moeilijk hebben aan alle verlei dingen des levens weerstand te bieden. Maar stel l1 gerust, want in de schaduw van Paul Verhoeven's duurdere productie heeft regisseur Frans Weisz het met „Rooie Sien" helemaal op het volkssenti ment met hier en daar een liedje gegooid. Met als enig bloot slechts twee damesruggen zag de filmkeuring er ook geen been in om dit brok onvervalst volkstoneel toelaatbaar te achten voor veertienjarigen en ouder. Na de titelbeelden, die ons in Rotterdam anno 1912 de negenjarige Sientje introduceerden, zien wc- wel hoe moeder Sien (Beppie Nooij jr.) in Amsterdam „weer het leven is ingegaan" terwijl vader Ko op zee zit. Eenmaal aan wal doet Ko (Kees Brusse) een vergeefse poging Sien senior weg te halen bij haar beschermer Mooie Frans (Cor van Rijn) en ontsteekt als dat niet lukt zó in woede, dat hij de vrouw wurgt. Dan zitten we in 1923. Vader Ko heeft vier jaar uitgezeten en is naar Amerika vertrokken, Sientje inmiddels twintig aan de hoede van zijn ouders (Myra Ward en Wim van den Brink) overlatend. Sientje is opgegroeid als een vrijgevochten meisje, dat haar vader haat en dezelfde kant als haar moeder dreigt op te gaan als zij het huwelijksaanzoek van de brave kruidenier Gerrit (Peter Faber) weigert en met de gladde conferencier Jan Meier (Jules Hamel) in zee gaat. Maar Sientje is in wezen 'n braaf meisje en weet zelfs de vrij obscure kroeg van Belze Marie (Rosy Parrish) naar haar hand te zetten met haar liedjes. Dan zitten we in 1932 in Den Haag, Jan Meier en Sientje hebben als het duo Durant een redelijk succes geboekt, maar hun verhouding floreert niet. Het komt tot een breuk en dan is meteen Ko ter plaatse, zodat ze zich met haar vader verzoenen kan. Doek. In sfeervolle beelden, die eo nu en dan wat abrupt in elkaar overgaan de overlappende dialoog is niet altijd een succes vertelt Frans Weisz zijn verhaal, waar „Keetje Tippel" ons koud liet we keken naar wonderschone beelden maar raakten er toch niet bij betrokken en konden niet in de armoede geloven breekt de Sien van Willeke Alberti deze barrlre wél eens, zoals tijdens Gerrit's stuntelige huwelijksaanzoek en bij het liedje „Telkens weer" al wordt in dat laatste geval toch te veel met close ups gewerkt. Een vertolking van wisselvallig kaliber, want er zijn ook momenten, dat ze gewoon te weinig „body" aan de rol geeft Gelukkig is ze omgeven door meer geroutineerde ac teurs als Kees Brusse, Myra Ward, Peter Faber, Jules Hamel en Guus Oster om maar 'n paar sterke-voorbeel den te noemen, terwijl de walletjes-episode in goede handen is bij Cor van Rijn als 'n soort Macky Messer en Wim Kouwenhoven als klant. En natuurlijk Beppie Nooy jr., die Sien zo'n dikke 1500 maal op de planken speelde en eigenlijk de stoot gaf tot het verfilmen van dit brok onvervalst volkstoneel. Ze kan tevreden zijn met wat Frans Weisz er van gemaakt heeft als film. Zaadwinning in Tirol In het Rex-theater aan de Haarlemmerstraat gaat het deze week weer fraai toe. Er draait een film onder, de titel ,,'t Gaat pas goed als 'n Tiroler het doet". In het kort de in houd van de film: Het is win ter in de Beierse Alpen als een vliegende schotel in alle stilte landt. Aan boord bevinden zich vijf knappe dames, af komstig van een andere pla neet, die opdracht hebben mannelijk zaad mee terug te nemen. De meisjes weten niet hoe die zaadwinning in zijn werk gaat en dit leidt tot vreemde situaties. De dames proberen zich eerst zoveel mo gelijk aan te passen aan de plaatselijke bevolking, onder meer door haar kleren te dra gen. En zo begeven zij zich in het dorp en proberen daar en kele mannen naar het ruimte schip te lokken. Als dat gelukt is binden ze de mannen vast en proberen op mechanische wijze de mannen tot produktie van mannelijk zaad te dwin gen. Intussen beleven de ande re meisjes „dolkomische" avonturen met enkele mannen uit het dorp. De meisjes ma ken zich de „kunst" van het minnen hoe langer hoe meer eigen. Aan het einde van het verhaal keert de vliegende schotel leeg terug naar de stra tosfeer. De meisjes blijven op aarde. Terecht. Deze week in de Leidse bioscopen Leiden Deze week al weer een filmpremière in Leiden: „Rooie Sien", een film van Frans Weisz, die in Trianon draait. Het is niet de enige film over een arm meisje die in de Sleutelstad te zien is. Lido prolongeerde „Keetje Tippel", het kassucces van Paul Verhoeven. Naar we aan nemen niet voor de laatste keer. Verder draait nog een week in Luxor de indrukwek kende rampfilm „The towe ring inferno". Camera heeft een film van voor de oorlog van stal gehaald: „It's in the air" met George Formby. Rex ten slotte vertoont „Het is pas goed als een Tiroler het doet". Morgen paasvoettocht voor jongeren WASSENAAR Een eeuwen oude christelijke traditie her leeft morgen in het duin- en strandgebied van Wassenaar en omstreken. Zo'n driehonderd jongeren uit de Haagse en Leidse regio lopen daar 's mid dags en 's avonds mee in een „paasvoettocht" die voor de derdé maal wordt georgani seer^ door het jongerenpasto raat Voorschoten/Wassenaar. Een achttien kilometer lang traject door nog vrijwel onge schonden natuur moet de deel nemers de inspiratie geven voor een intens gesprek over eikaars leven. Uitgangspunt daarbij is het Christelijke paas feest. „En het leuke is dat dit soort tochten, die tegenwoordig steeds meer in trek komen bij de jon geren (Pax Christie), eigenlijk oeroud zijn. Immers de allereer ste christengemeenschappen trokken al van plaats naar plaats. En ook toen was het gegeven niet nieuw, want het jodenvolk wordt al in het oude testament beschreven als een volk zonder onderdak. De joden trokken van land naar land. Wat wij willen is nu om de jongeren weer enthousiast te maken voor deze oude traditie" vertelt de Voorschotense jongerenpastor Jos Hogenboom, grondlegger van deze Wassenaarse paasvoet tocht. De paasvoettocht van het jonge renpastoraat Voorschoten/Was senaar is in drie jaar tijd uitge groeid tot een regionaal oecu menisch gebeuren. Begon men in 1973 nog op kleine schaal met vijfenveertig katholieke jonge ren uit enkel Wassenaar, van daag komen de driehonderd deelnemers ook uit Voorscho ten, Leiden, Zoeterwoude of Zoetermeer. Bovendien lopen nu ook niet-katholieken mee. De opzet van deze paasvoettocht Tot het uur van aan vang, morgenmiddag twee uur, kan men zich nog opgeven voor de paasvoettocht. Kosten twee gulden vijf tig. De start om twee uur is in het Jeroenhuis, Kerk straat, Wassenaar. Wie daarna nog mee wil doen, moet tussen vijf en zes uur in het theehuis „Meyendel" aanwezig zijn. is om jongeren met elkaar in gesprek te laten komen. De or ganisatoren hopen dat de deel nemers komen tot verheldering van eikaars leven, en zo oriënta tie vinden. Het uitgangspunt daarbij is Pasen, met dood en leven van Jezus als levensvoor beeld. De vraag, die het jonge renpastoraat de deelnemers dan ook voorlegt, is: leef je of ben je dood? Het thema van deze derde paas voettocht is .jij geeft mij hoop". Pastor Jos Hogenboom zegt hierover: „Veel jongeren zien de toekomst niet erg hoopvol meer in. In de gesprekken tijdens de voettocht moet duidelijk worden dat deze hoop door een ander gegeven kan worden. „Jij" slaat niet persé op God. Het kan oo- k gewoon een ander mens bete kenen. Onze opzet is dan ook niet om jongeren die niet meer in de kerk komen door de?e voettocht weer terug in de kerk te halen. We hopen wel dat de deelnemers met elkaar in ge sprek komen en contact maken. Jezus van Nazareth kan daarbij als voorbeeld gesteld worden als de persoon die de hoop kan De deelnemers aan de voettocht zijn zestien jaar of ouder. De leeftijdsgrens is gesteld om de gespreksonderwerpen niet te veel uiteen te laten lopen. Van uit het Jeroenhuis in Wassenaar vertrekt men om twee uur in groepjes van acht in de richting van de Katwijkse Weg. „Vorig jaar hadden we groepjes van tien, maar dat aantal bleek iets te groot te zijn. Kleiner dan acht mogen de groepjes echter ook niet zijn, wnat iedereën moet de mogelijkheid hebben om van ge sprekspartner te kunnen wisse- len"v Via de Katwijkse Weg wandelen de deelnemers to- t aan Hotel Duinoord, waarvan daan door de duinen in zuidelij ke richting wordt gelopen. In het theehuis „Meyendel" is om streeks zes uur een wandelpau ze. Jongeren die ter elfder ure besluiten mee te doen, krijgen daar gelegenheid om alsnog „in te stappen". Langs het strand gaat het daama verder tot aan het Wassenaarse Slag. 's Avonds om tien uur verwacht men terug te zijn in het Jeroenhuis voor een paasviering. Volgens Jos Hogenboom is het niet gemakkelijk te peilen wat nou voor de meeste deelnemers de reden is om aan zo'n paas voettocht mee te doen'; „d'r zijn er allereerst een hoop die het gewoon om de gezelligheid doen. Maar met nadruk wil ik zeggen dat de voettocht daar niet in de eerste plaats voor is opgezet. De bedoeling is dat de jongeren dieper met elkaar in contact komen. En hierbij is pasen een duidelijk uitgangs punt. Maar de motivaties van de deelnemers lopen eigenlijk erg uiteen. Vorig jaar sprak ik een meisje, dat tegen me zei, dat ze, omdat het pasen was, gewoon iets wilde doen. En vorige week kwam ik een jongen tegen, die zei dat zijn vriend, die nooit ergens kwam en altijd maar thuis zat, ook meeging. Voor deze jongen was de tocht daar om al bijvoorbaat geslaagd, en eigenlijk geldt dat voor mij ook. Dat de paasvoettocht steeds meer jongeren trekt, zit 'm vol gens mij verder in de omstan digheid, dat een wandeling vaak erg ,goed helpt bij het beginnen van een gesprek. Als mensen in een ruimte met elkaar zitten te praten en elkaar daarbij moeten aankijken, is het vaak niet ge makkelijk om een goed gesprek te beginnen. Dat lopen door de natuur geeft iets ongedwongens. En misschien verklaart dat wel de voettocht zo in trek De paasvoettocht eindigt mor genavond met een paasviering in het Jeroenhuis. In deze vie ring neemt de symboliek een grote plaats in. De deelnemers wordt het bijbelse verhaal ver teld van de twaalf verspieders, die door de joden worden uitge zonden om het land Kanaön te verkennen. Zij komen terug met stokken, waaraan trossen drui ven hangen, als teken van de welvaart in het land. Maar ook brengen zij de onheilstijding. „Een wandeling helpt vaak erg goed als je een goed gesprek wilt begin nen'. dat het volk sterk is, en dat het niet mogelijk was om het bin nen te trekken. „In onze paas viering willen we deelnemers vragen of ze in het door hen bewandelde land tekens van hoop hebben gezien. Maar ook of ze tekens van wanhoop heb ben ontmoet. En dat is wat wij als jongerenpastoraat in de kerk willen terughalen: oude symb olieken, de oude emotionele be nadering van het evengelie. En ik geloof dat daarom zoveel jon geren de kerk de rug hebben toegekeerd omdat de benade ring daar zo koel is geworden. Café - Restaurant „De Roode Leeuw1 RESTAURANT'0TEL „DEGRAVENPLAS" Langeraarseweg 1 Langeraar Tafelreservêring TEL. 01722-2120 Restaurant direct gelegen a/d plassen Geraffineerde keuken zelfde directie „de Gravenmolen" Amsterdam 't Karrewie' HOTELCAFERESTAURANI I Aefdm&tfer 11 ER ZIJN TWEE ADRESSEN WAAR U LEKKER EET HET UWE EN HET ONZE INL.: 01713-2363 BAR DANCING Wik v/d Wijn gaart Hoofdstraat 12^ Tel. 071-43371 - Leiderdorp maar dan, naar een gezellig sfeervolle bar, waar U L vrienden en bekenden ontmoet Elke dinsdag van 9 t/m 12.30 (azz-avond et R.B. jazz-trio met gastoptredens. Vanavond (vrijdagavond) "Gezel lig dansen" op muziek gedraaid door één van de beste D.J.'s. Rob Nievaart Zaterdagavond wordt de dans muziek verzorgd door het dans- showorkest The Mel lowtones Beide Paasdagen (zondag maandag) wordt de dansmuzii verzorgd door het Romance Trio iek, - Restaurant Bernsen Voor uw huwelijksdiner, recepties, koud buffet en hors-d'oeuvre. BREESTRAAT157 - LEIDEN Bar-dancing Plckepleln 8, NoordwIJk aan Zee Iedere zaterdag en zondag geopend vanaf 20.00 uur. Verschillende orkesten eri disc-jockey. Ruime zalen voor feestavonden Telefoon 01719-2600, b.g.g. 5006 Vooraiuw reizen beter uit metCebutO Doezastraat 30, Leiden E. A. Borgerstrsat 28a, Katwijk aan Zee Tel. 01718-16996. Zondags gesloten. petit restaurant ^•Kf* O Barbecue Recepties «n partijon Geopend van 12 0042 00 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 4