Schoenen verkoop je niet op je pantoffels" Voor alle tijden en voor alle generaties ral (Van een onzer verslaggevers) VALKENBURG „We hebben het heilige er zo'n zWetje afgehaald. Die apostelen bijvoorbeeld moet ie meer zien als rebellen, die in opstand zijn jekomen tegen het sanhedrin", zegt Har Huys, de _jegisseur van het passiespel van Tegelen. Wij staan bp de sacristie van de Onze Lieve Vrouwekerk te „jfalkenburg, waar de rebellen onder de vaardige (anden van grimeur Sander Seelen een Palestijns ctiterlijk krijgen aangemeten. Zij zijn niet vrij van enuwen, want het is na de vele repetities de eerste dat zij- in het openbaar optreden. Pastoor Timmermans heeft him gevraagd de lit'irgieviering 'an Passiezondag op te luisteren met de uitvoering Onderhevig aan de grote twijfel over de keuze van een paar schoenen. ,,Moet ik het eerste, het tweede..of het laatste paar kopen?" De overtuiging, dat het passiespel voor alle tijden en alle generaties is, wordt dit jaar in Tegelen uitge dragen door een sterk verjongde spelersgemeenschap. In de loop van de laatste jaren is steeds duidelijker geworden, dat het publiek aktie en vaart vraagt. De spelleiding heeft zich aan die vraag aangepast wat het passiespel van 1975 betreft. Echt menselijke scènes, die gaandeweg in de verdrukking waren gekomen, zijn opnieuw in het dramatisch ge beuren ingepast, zoals het afscheid van Jezus en zijn moeder en de ontmoeting tussen Judas en zijn moeder. De verdrijving van de kooplieden uit de tempel speelt zich nu in een authentiek marktdekor af en het Laatste Avondmaal is van zijn statisch karakter ontdaan. De spelleiding wil vooral het menselij ke in het goddelijk drama bena drukken en zij beantwoordt daar mee aan het verlangen van de spe lers en speelsters, nog altijd zo'n 250 medewerkenden, die in maanden lange repetities naar het grote ge beuren toeleven. tekst van priester-dichter Jacques Schreurs, die conform de eisen van de tijd weer de nodige wijzigingen heeft ondergaan. Regisseur Har Huys, die dit seizoen in de sporen treedt van André Thijssen en Gabriel Beckers, heeft doelbewust het menselijke in het passie-drama naar voren gehaald en waar nodig een woekering van tekst weggesnoeid om het spel meer accent te geven. En de spelers groep is sterk verjongd, zodat zij weinig moeite heeft met het overbrengen van haar boodschap aan de mensen van deze tijd. Het passiespel wordt komend seizoen opgevoerd op de zondagmiddagen van 13, 20, 27 juli, 3, 10, 17, 24 en 31 augustus en 7 en 14 september. De avondvoorstellingen zijn op de zaterdagen 16, 23 en 30 augustus en 6 en 13 september. Alle inlichtingen: postbus 15 Tegelen. Mevrouw Houba legt de laatste hand aan het kostuum van een van de apostelen. Veertig jaar geleden speelde zij de rol van Maria. nuwen van het verkooppersoneel, maar kost ook zeer veel tijd en geld, want erbij komt nog de tijd van halen en terugbrengen van de ge toonde schoenen van en naar het magazijn", aldus de heer Van Dalen. Hij is voorstander van rationalise ring. Zelfbediening is daarbij het goedkoopst, maar in de schoenhan- del is de consument hiermee niet gediend, stelt hij vast. „Alleen stapelartikelen en schoenen zonder enige pasvorm komen hier voor in aanmerking", In een goed gesorteerde schoenvakzaak blijkt de voorkeuze of zelfkeuze vele voorde len te hebben. De fase van uitkiezen en een aantal wandelingen naar de voorraad wordt beperkt. Deze ver koopmethode zal het gaan winnen, gelooft de heer Van Dalen. „De klant vraagt vrije keuze, maar wil toch worden bediend". De schoenverkoop blijft zich overi gens in een neergaande lijn bewe gen. In 1964 werd nog 3,5 paar schoenen per inwoner verkocht, tien jaar later nog maar drie paar. De verkoop van pantoffels is in tien jaar zelfs gehalveerd. De „geringe animo" voor schoeisel blijkt ook uit de geld besteding: in 1964 werd nog 1,77 pet van het gezinsbudget aan schoeisel besteed, tien jaar later 1,37 pet. De teruggang van het aantal verkoop punten hield met die teruglopende cijfers gelijke tred. In 1964 nog 4600 verkooppunten, tien jaar later 4000. Dit negatieve beeld heeft volgens de heer Van Dalen ook een keerzijde, want de omzet per verkooppunt steeg van 138.000 tot 275.000 gulden. Ook het aantal inwoners per ver kooppunt steeg: van 2700 tot bijna 3400. Prof. dr J. P. I. van der Wilde, bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en voor zitter van de Raad voor Midden- en Kleinbedrijf, haakt daarop in met de vraag of er nog een markt is voor zelfstandige ondernemers. Hij meent dat men in Nederland zo gewend is geraakt aan de welvaart en het „elk jaar beschikken over méér", dat men vergeten is rekening te houden met de leefbaarheid: milieuverontreini ging en ruimtelijke ordening. Daar aan moet nodig wat worden gedaan en dat betekent dat de produktie meer zal gaan kosten. Het zal zeker tien jaar duren om „de mensen daar aan te wennen", net zoals er tien jaar nodig was om te beseffen dat „branchevervaging" geen vies woord is. De kleine ondernemers zullen er volgens professor Van der Wilde goed aan doen nu al berekeningen te gaan maken hoe zij hun verdienst en op peil kunnen houden. Ze zullen zich sneller aan veranderingen moe ten aanpassen, eraan moeten wen nen dat milieu en ruimtelijke orde ning meer geld gaan kosten en dus de produktiekosten hoger maken en gelijktijdig nagaan of t kwaliteits.- sprodukt niet te verkiezen is boven het milieuvervuilende weggooipro- dukt „Om de schoenwinkelier als voor beeld te noemen: als hij een kwali- teitsprodukt tegen een hogere prijs verkoopt, wordt het misschien weer lonend schoenen te laten repareren, waardoor de inkomsten gelijk blij ven". Professor Van der Wilde heeft de indruk, dat de kleine ondernemers een adempauze krijgen als de lonen worden gestabiliseerd in verband met de hogere produktiekosten ten gevolge van de noodzakelijke lasten voor het in stand houden van de leefbaarheid. In die adempauze krijgt de kleine ondernemer de kans wat meer te doen aan dienstverle ning, „want de zorg voor de klant is de laatste jaren wat verloederd", stelt professor Van der Wilde vast cijfers maakte deze week de J. van Dalen, de scheidende van de christelijke bond schoenwinkeliers in Doorn open dames zich meer schoenen tonen dan de mannen was in al bekend, maar dat 20 pet van :opers het eerst voorgestelde uiteindelijk koopt en dat iedere klant eerst na 15 voorgelegde tot koop besluit, waren die het onderzoek Het openluchtspel in Tegelen is geen zaak van vandaag of gisteren: reeds in 1926 richtten enkele toneelamateurs een vereniging op, die de voormali ge kloostertuin van de missiecongregatie van het Goddelijk Woord als openluchttheater zou gaan bespelen. De jonge vereniging vond er echter meer: in de persoon van een pater-minderbroeder Justinus Janssen meldde zich iemand, die van openluchtspe len het een en ander wist: de pater had al een openluchtspel op zijn naam staan, handelend over Onze Lieve Vrouw van Genooi, een bedevaartplaats onder de rook van Venlo. Hij bleek bereid ook voor de Tegelenaren de pen ter hand te nemen en zo kon in 1927 in de Tegelse kloostertuin, die intussen „De Doolhof' was genoemd, een Sint Franciscus- spel worden opgevoerd, nog wel in gemengde bezet ting. Bij wijze van hoge uitzondering had de bis schop van Roermond daartoe vergunning gegeven. Het volgend jaar, 1928, viel de keus op „Eva's droom", een toneelstuk van Felix Rutten. Daarna volgde „Het grote schouwtoneel" van de Spaanse dichter Calderon en „Youssouf", weer van Felix Rutten. Bijbelse tendenzen waren er dus van meet af aan en het was niet meer dan logisch, dat men op het passiespel overstapte, vooral toen in 1930 enkele bestuursleden van de toneelvereniging het Beierse Oberammergau hadden bezocht Een onderzoek heeft ge- dat een schoenwinkelier ge- zeven paar schoenen aan klant moet tonen alvorens een wordt genomen. Gemid- is de verkoper of verkoopster klant achttien minuten kwijt. helft daarvan is nodig voor het verkoopgesprek. Bijna van de totale voor een tijd wordt gebruikt uit de voorraad te Dat komt neer op 14 en een uur per week of wel bijna twee Discussie tussen Christus (midden voorgrond) en de twaalf tijdens de scène van het Laatste Avondmaal. Pastoor A. van Delft, zielzorger in het Brabantse Sint Anthonis en bekend als schrijver van bijbeldra ma's werd aangezocht en in 1931 werd zijn passie spel voor het eerst opgevoerd. De belangstelling was zodanig, dat men in 1932 andermaal een reeks van uitvoeringen bracht. En daarmee was de traditie van het passiespel voorgoed in Tegelen gevestigd. Het is geen hobby van een generatie of van een groep, maar een aangelegenheid van de hele ge meenschap, die ervan overtuigd is, dat het passie spel een spel voor alle tijden en voor alle generaties is. De oorspronkelijke toneelvereniging is omgezet in een stichting. Het openluchttheater „De Doolhof' is aangekocht en van een overkapping voorzien. De tekst van pastoor Van Delft is vervangen door een Tijdens het Laatste Avondmaal wordt het woord gevoerd door Christus, vertolkt door Theo Joosten, die calculator van beroep is. van de scène van het Laatste Avondmaal. Mevrouw Houba is de enige van de dames, die deze zondagmorgen mee is gekomen naar Zuid-Limburg. Zij legt de laatste hand aan de costumering van Christus en zijn apostelen. Veertig jaar geleden speelde zij de rol van Maria, „in de tijd, dat Maria nog niet getrouwd mocht zijn", legt zij glimlachend uit. En zij maakt nog altijd deel uit van de groep van 250 spelers en speelsters, die ook dit jaar weer het passiespel gaan opvoeren. Zondag 13 juli is de première. Er zijn in totaal vijftien uitvoeringen gepland, tien in de middaguren en vijf 's avonds. De kerk is redelijk bezet als pastoor Timmermans het optreden van de passiespelers aankondigt Zij komen door de hoofdingang naar binnen, druk discussiërend over de functies, die hun ten deel zullen vallen in het nieuwe rijk, dat Christus gaat stichten. De statige verzen van Jacques Schreurs buitelen in een vlotte samenspraak over elkaar heen en het zijn beslist geen heiligen, die hier aan het woord zijn, want zij betwisten elkaar de ereplaatsen in de toekomstige regering. Alleen Judas valt enigs zins uit de toon: hij moppert: dat de beurs weer leeg is en dat morgen de nood weer zal knijpen „als gisteren en altijd". Op het priesterkoor staat de lange tafel, waarachter zij plaatsnemen, Christus in hun midden, die hen vermaant, dat de een zich niet groter mag wanen dan de ander en dan onthult, dat er zich een verrader onder hen bevindt, die hem aan zijn vijanden zal overleveren. Dat wekt beroering; kre ten van verontwaardiging en ongeloof klinken. Ju das ontkent heftig: „De duivel hale mij" en schichtig verdwijnt hij als Christus hem zegt: „Doe nu wat u te doen staat". Applaus klatert op als de scène ten einde is en pastoor Timmermans naast Christus gaat staan om voor te gaan in de misviering, die treffend aansluit op het spel. Regisseur Huys is tevreden. Het eerste optreden is vrijwel zonder hapering verlopen. „In Rotterdam zal het nog beter gaan", meent hij. Hij doelt daarmee op de uitvoering van de scène van het Laatste Avondmaal morgen in de Onze Lieve Vrouwekerk van de Franciscanen aan de Slinge in Rotterdam tijdens de eucharistieviering die om half twaalf begint

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 15