OPMERKELIJKE GRAFIEK VAN HEYBOER EN VAN HOUWELINGEN "Stuur me geen bloemen" STUDENTEN EENACTERS MET BALLET NA Kunst op zicht „In verwachting", Bernlefs 2e toneelspel naar Leiden ZATERDAG 15 MAART 1975 LEIDSE COURANT PAG1N 7 Kunst op zicht, I ■deze week metl ■medewerking van: T ■Willem Prins-beel-| Idende kunst ■Ton van Brussel-| ■theater (Van onze kunstredactie) LEIDEN Twee grafici, Anton Heyboer, die vooral etsen heeft gemaakt, en de Leidenaar Aad van Houwelingen, die vroeger etsen maakte maar zich sinds een jaar vooral bezig houdt met de techniek van de zeefdruk, expo seren tot half april in "De Lakenhal". "Anton Heyboer woont met drie volgelingen, die zich elk voor hun leven met hem verbon den voelen, vrouwen, in een paar woonschu- ren op een weiland in Den lip boven Amster dam, tezamen met een menigte huisdieren als honden, katten en geiten. Heyboer heeft er een samenleving geschapen waarin alles wat door de meeste mensen als normaal wordt beschouwd, alleen maar detoneren kan. Niet alleen leven er drie vrouwen en een man in vrede samen, maar ook is alles daar uitgeban nen wat aan de normale samenleving herin nert, de gemakken van de techniek bijvoor beeld. Heyboer beschouwt zijn wereld dan ook niet als normaal, maar als een ideaal alternatief. Voor hem is het een paradijs van onschuld in een wereld, die door kuituur en beschaving haar onschuld verloren heeft en voortholt op de weg naar het verderf', aldus de informatie van In zijn etsen geeft Heyboer daarvan een ver slag. Een vrouwenfiguur heeft in zijn prenten altijd een dubbele betekenis, nl. een van de vrouw in Den lip (waar hij leeft) en de vrouw in het algemeen, zoals ze past in Heyboers filosofie. Een ets als "De Juiste Mens" wil iets zeggen over de mens in het algemeen. Maar alleen al doordat uit een ingeëtste tekst blijkt, dat de mens hier een man is, moet men aanne men, dat Heyboer hier ook iets vaststelde over zichzelf. De ets werd gemaakt, toen Heyboer nog maar met één vrouw woonde in Den lip; niet lang nadat hij het leven in een grote stad, Amsterdam, had afgewezen. Omdat de figu ren niet als portretten van mensen bedoeld zijn, maar als symbolen, is hun vorm tot een uiterste eenvoud teruggebracht Een merk waardige kruising tussen een hond, een koe en een wolf stelt eigenlijk alle dieren voor, ook al zal het in de eerste plaats een van Heyboers eigen honden zijn geweest. LIJNEN In een ets als "De man zijn bestaan" wordt deze aan een filosofisch onderzoek onderwor pen. Wat Heyboer er over zeggen wil is niet te begrijpen zonder dat men de betekenis kent van de lijnen in deze ets, die elkaar tweemaal snijden in de manfiguur. Het zijn onderdelen van een grafisch systeem van zulke lijnen; een systeem, waarin Heyboer de kern van zijn filosofie samenvat. Men komt het op veel van zijn etsen tegen. At **tJL 3A tuê 4 ')umux faduyut fox M A<<. puif {UUf ififtUn-Mt* fru-uCM ht k(uJt^4Uti mFh yisftr kt (ft pxf^ Bladen uit het notitieboek van Aat van Houwelingen. Dikwijls verandert de opzet van Heyboers maar ook het denkproces. Hoe hij al denkend AAD VAN HOUWELINGEN prenten tijdens de uitvoering ervan. Men ziet zijn ideeën wijzigt en corrigeert. Dit denkpro- dan teksten, die weer zijn doorgekrast of ces blijkt niet alleen uit de etsen afzonderlijk. De techniek van Aad van Houwelingen was fragmenten, die uit een plaat zijn geknipt en maar ook uit hun verband met elkaar. Hey- aanvankelijk eveneens de ets, maar hij zocht opnieuw gerangschikt. Op deze manier regi- boer maakt ze in series, waarvan de exempla- ook variatie in de manier van afdrukken van streert Heyboer niet alleen zijn gedachten, ren samen een betoog vormen. eenzelfde plaat en in de combinatie ervan met moeilijk "verstaanbare" - tentoonstelling. tekeningen die op de afdruk werden toege voegd. of met opgeplakte fragmenten zoals een prentbriefkaart. Door een beperkt aantal fragmenten telkens anders te combineren of te rangschikken, kon hij toch een grote ver scheidenheid verschillende kunstwerken be reiken. De onderwerpen voor zijn etsen haalt Van Houwelingen dikwijls uit zijn notitieboeken. Daarin schrijft hij dagelijks op wat hem invalt of wat hem overkomt en hij tekent er in wat hij ziet. Een paar van zulke notitieboe ken is op de tentoonstelling te zien. De teke ningen hebben een persoonlijke stijl en zijn realistisch. Ze stellen duidelijk bepaalde men sen in bepaalde situaties voor, maar zonder dat zij, zoals de figuren van Heyboer iets suggereren van een diepere symboliek. Ook de fotografie is een druktechniek, maar t de ets is die alleen te combineren door achteraf een losse foto in de afdruk te plak ken. Bij de techniek van de zeefdruk hoeft dat echter niet, want het is mogelijk om via een procédé van rastering de foto direct in de zeefdruk op te nemen. Dat is dan ook de reden, waarom Van Houwelingen sinds een jaar nog slechts zeefdrukken maakt. Hij kan nu gewoon foto's nemen en deze in het eindre sultaat verwerken. Behalve de reeds genoemde notitieboeken is het onderwerp van de zeefdrukken de woon- en werkruimte van Van Houwelingen aan de Leidse Langebrug, een stukje wereld, dat hij als het ware als een verlengstuk van zichzelf beschouwt, als iets, dat met hem is meege groeid. Van Houwelingen nam er foto's van en ver werkte die op allerlei manieren in de zeef drukken; zo, dat telkens een ander effect en daardoor een andere prent ontstond. Soms werden de foto's zo versneden en zo in een abstracte compositie verwerkt, dat ze zelf gaan werken als een abstractie. Dikwijls verwerkt hij een aantal verschillende foto's of gedeelten daarvan in een abstracte samenhang, die door de combinatie van al die fragmenten een soort totaalbeeld van het interieur laat zien. Soms zijn die fragmenten herkenbaar, soms ook niet „Heyboer stuurt ons een boodschap vanuit een zelf geschapen paradijs, Van Houwelin gen laat ons als het ware over zijn schouder meelezen in zijn dagboek en kijken in zijn huis. Dat betekent verschillende toegankelijk heid. Want in de wereld van Van behoeft een buitenstaander zich geen vreemdeling te voe len. In het paradijs van Heyboer echter ver mogen slechts weinigen door te dringen." aldus weer de toelichting van het museum. Tot 20 april duurt deze - voor velen misschien Jules Croiset als Vincent van Gogh „Een zekere Vincent" Van onze kunstredaktie Leiden De bij de opening van het Vincent van Gogh-mu- seum in Amsterdam voor het eerst gespeelde monoloog „Een zekere Vincent", komt volgende week donderdag voor de tweede keer naar het Lak. theater. Jules Croiset ba seerde zijn spel op de brieven die deze Nederlandse schilder schreef aan zijn broer Theo. Vorig jaar bleek de voorstel ling al een unieke mogelijk heid voor een breed publiek om kennis te maken met Van Gogh. Van onze kunstredaktie Leiden - „In verwachting", een toneelspel speciaal voor toneel groep Centrum door de schrijver-dichter J. Bernlef geschre ven, wordt maandagavond door deze groep in het Laktheater gespeeld. Eind mei vorig jaar is regisseur Christiaan Nortier samen met de acteurs Frans Koppers, Polio Hamburger en Karin Kilian gestart met improvisatie op door Bernlef aange dragen thema's. De dramaturgen Carel Alphenaar en Rob Scholten zorgden voor de begeleiding. Na de vakantie had de schrijver zijn script klaar en is hij met de groep acteurs (Karin Kilian werd wegens ziekte door Trudy de Jong vervangen) aan de eigenlijke produktie van „In verwachting" begonnen. J. Bernlef (pseudoniem voor Hendrik Jan Marsman) debuteer de in '60 met de gedichtenbundel „Kokkels". Tot 1964 ver- 'dween hij naar Zweden, waar hij als houthakker en borden wasser werkte. Bij zijn terugkomst wijdde hij zich geheel aan zijn schrijverschap. „In verwachting" is zijn tweede toneelspel. „Sterf de moord", waarmee hij het vorig jaar bij Centrum debuteerde, schreef hij op verzoek van Theaterschool-directeur Jan Kassies, in nauwe samenwerking met de acteurs en de regisseur, op het Instituut voor Theateronderzoek. Daar en bij toneelgroep Centrum leerde hij een toneeltekst te schrijven en kreeg hij de ervaring dat toneel veel meer met poëzie te maken heeft dan met proza. „In verwachting" toont twee mannen en een vrouw, die alle drie in verwachting zijn. Een vrouw verwacht een kind en Woont samen met haar man bij haar vader die weduwnaar is. Haar echtgenoot, een egoist, is in afwachting van de vervulling van zijn wensdroom: een boot uit een bouwpakket. Haar vader, een alcoholist, leeft bij gebrek aan een aangenaam heden, in het verleden en komt steeds meer tot de conclusie dat zijn idealen van vroeger niet gerealiseerd zijn. Het meisje wordt tussen deze twee mannen heen en weer geslingerd. De karak ters leven sterk langs elkaar heen en zijn te druk bezig met hun eigen verwachting om elkaar te kunnen begrijpen. The ma's die in elk werk van Bernlef terug te vinden zijn. Leden van Litteris Sacrum tijdens een van de laatste repetities van "Stuur me geen bloemen". Litteris Sacrum speelt: Van onze kunstredaktie Leiden Toneelgroep Litteris Sacrum speelt vrijdagavond in het Lak-theater de eerste voorstelling van het blijspel "Stuur me geen bloemen", van het toneelschrijversduo Norman Brasch en Caroll Moore. De regie is in handen van oud-voorzitter Bob Hageman. Het spel wordt op donderdag 27 en op zaterdag 29 maart in het Lak herhaald. Er ontstaan spanningen in het huwelijk van Judy en George Kimball, omdat Judy haar man er van verdenkt een verhouding met een andere vrouw te hebben. George, lijdt al sinds jaar en dag aan een ingebeelde ziekte en valt zijn vrouw vrijwel dagelijks met de symptonen lastig. Zijn arts heeft hem er herhaaldelijk van overtuigd dat er niets bijzonders aan de hand is, maar als George op een bepaald moment een telefoongesprek tussen zijn dokter een een specialist opvangt, is hij er stellig van overtuigd dat hij binnenkort zal sterven. Hij bestelt een graf voor drie personen. Niet alleen voor hem en zijn vrouw, maar ook voor Bert. een studievriend van zijn echtgenote, die bij de familie Kimball logeert. George vindt dat een vrouw, die zo afhankelijk van hem is, na zijn dood niet alleen kan achter blijven. Judy moet daarom maar met Bert hertrouwen. De plotselinge aandacht die George opeens aan Judy schenkt, doet deze wantrouwen en bovendien vermoeden dat er een ander, in het spel is. Er ontstaan nogal wat verwikkelingen, maar zoals altijd komt alles op zijn pootjes terecht. Niets nieuws onder de zon, een gewoon luchtig blijspel, zou je kunnen zeggen, ware het niet dat er sprake is van een goeie en uitgekiende dialoog. Shireen Strooker, actrice bij het Werk theater, wist deze te handhaven en zorgde voor een aannemelijke vertaling van "Send me no flowers". Een beetje creatief regisseur, die niet direct met het eerste het beste genoegen neemt (dat verwachten we van eon_rtian als Bob Hageman ook niet) zal er zeker een aantrekkelijke voorstelling, van kunnen maken. Van onze kunstredaktie Leiden Het Leidsch Studen ten Toneel, een subvereniging van sociëteit Minerva, brengt dinsdagavond in het sociëteits gebouw aan de Breestraat de traditionele eenactersavond. Er staat werk op het programma van de absurdisten Pinter, Io- nesco, Mrozek en bovendien een tweetal eenacters van Tsjechof én Marivaux. Na afloop is er een optreden van de jazz-ballet- groep van Wim de Haas. De voorstelling wordt woensdag avond in het Lak-theater her haald. Van de Engelse vertegenwoordi ger van het pessimistisch realis me Harold Pinter speelt het L.S.T. „De sollicitatie", van Eu- géne Ionesco „De ontmoeting" eh van Anton Tsjechof. voor mij de grootste Russische toneel schrijver, „Het gezelschap". Mrozek en Marivaux rechtvaar digen een wat bredere toelich ting. Slawomir Mrozek werd in 1930 in Polen geboren en debuteerde in '58 met zijn toneelspel „Polic- ja" (de politie), een werk, waar in Mrozeks bewondering van de Duitse schrijver Kafka duidelijk naar voren komt. Waar Pinter meer zoekt naar het absurde in de bestaande realiteit, zoekt Mrozek veel meer zijn toevlucht tot het burleske absurde, waar mee hij meer op een lijn komt te staan met Ionesco, dan met Pinter. Nederland is hij, on danks voorstellingen in het ver leden door het Rotterdams To neel en de Nederlandse Come- die, minder bekend dan zijn Franse en Engelse collega's. Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux, de Franse toneel schrijver uit de 18e eeuw, tekent in zijn werk op fantasierijke en tegelijk simpele wijze het bur gerlijke milieu uit die tijd. In de comedie die, het L.T.S. van hem speelt staat het probleem van de vrouwenemancipatie (kennelijk ook toen al een probleem) een. traal. Marivaux besteedt met name aandacht aan de factoren, die de solidariteit tussen vrou wen bemoeilijken. Wim de Haas brengt na afloop van de eenacters een viertal choreografieën, met zestien van zijn leerlingen. Kaarten voor de openbare voorstelling, woens dag in het Lak, zijn telefonisch te bestellen onder nummer 24890. Waar naar toe? Zaterdag 15 maart Leiden Lak theater: 20.15 uur - Cabaret Gerrit en Truus. Leiden Imperium: 20.30 uur - Imperium in „Sleutelen" naar werk van Jan Wolkers. Zondag 16 maart Oegstgeest Groene Kerkje: 20.30 uur - Concert Jeugdkamerorkect o-l.v. Henk Bner. Maandag 17 maart Leiden Lak theater: 20.15 uur - Toneelgroep Centrum met ,Jn ver wachting" van J Bernlef Dinsdag 18 maart Leiden Antoniusclubhuia: 19 30 uur - „Die rare familie", toneelstuk van docenten van „De Noorder- Voorschoten Moeder Godskerk: 20.00 uur - Uitvoering Johannes Passion van J.S. Bach m.m.v. o.a. Ank Reinders, Rijkje Wolleswinkel, David Johnston en Hans Zomer. Woensdag 19 maart Leiden Lak theater: 20,15 uur - Het Leidsch Studenten Tooneel met de eenacters „La Colonic" van Marivaux, „Karei" van Mrozeck, „De sollicitatie" van Pinter en „Ontmoetingen" van Ionesco. Donderdag 20 maart Leiden Lak theater: 20.15 uur - „Een zekere Vincent" een toneel- portret van Vincent van Gogh ge speeld door Jules Croiset. Vrijdag 21 maart Leiden Stadsgehoorzaal: 20.15 uur - concert van Residentieorkest o.l.v. Jcan Martinon. Ocgstgeest Rijnlands Lyceum: 20.15 uur - „Wit op zwart" door Kabaret ..Tekstpierement". Leiden - Lak theater: 20.15 uur - „Hart in Farce", een blijspel van N. Baratch door „Litteris Sa- Orgelconcert in Wassenaar Van een onzer verslaggevers WASSENAAR In de Dorps kerk wordt op zondag 23 maart een concert gegeven door de organist Klaas Bolt uit Haarlem. Gespeeld wor den een orgelconcert van Jo- harm Gottfried Walther en een improviatie op een psalm melodie. Klaas Bolt werd geboren in Appingedam. Hij kreeg zijn eerste orgellessen op het Arp- Schnitger-orgel van de Der Aa-kerk in Groningen van Jo- han van Meurs. In 1953 werd hij kerkelijk organist van de Grote of SL Bavokerk in Haarlem. Tweemaal won hij een internationaal orgelimpro visatie concours in Haarlem. Het concert in Wassenaar be gint om half drie. De toegang sprijs is tweeënhalve gulden. Kinderen tot twaalf jaar heb ben gratis toegang. Toonkunst koor zoekt zangers Van onze kunstredaktie LEIDEN Het Toonkunst koor houdt dinsdagavond van af acht uur een openbare repe titie in de voormalige Zee vaartschool aan het Noord einde 2a. De toegang is vrij. In studie zijn momenteel de Hohe Messe van Bach cn de Petite Messe Solenelle van Rossini. Gerard Akkerhuis, vaste dirigent van het koor, leidt de repetitie. Het Toon kunstkoor heeft dringend nieuwe leden nodig. Belang stellenden kunnen zich dins dagavond over een lidmaat schap laten informeren. Concert Leids Jeugdkamer orkest in Groene Kerkje Van onze kunstredaktie OEGSTGEEST - Het Leids Jeugdkamerorkest geeft mor- genavond onder leiding van zijn vaste dirigent Henk Briër een concert in het Groene Kerkje. Solisten zijn Hcnny Ravenstein (viool) en Henk Briër en Theo Goedhart (or gel). Het programma vermeldt werken van Bach, Clementi, H&ndel en Tartini. Het concert begint om half negen, de toe gang is gratis, na afloop is er een collecte voor het orgel fonds van de Groene Kerk. Litteris weer in eindstrijd „Landjuweel" Van onze kunstredaktie Leiden Toneelgroep Litteris Sacrum zal volgend jaar op nieuw meedingen naar de tro fee voor de beste amateurto neel produktie, tijdens het zg. „Landjuweel", dat in de Haar lemse schouwburg plaats heeft. De groep word in 1970 winnaar en komt daardoor volgend jaar direct in de finale uit. De keuze van de voorstel ling is nog niet bekend. Mo menteel gaan de gedachten van Litteris uit naar een spel van Edward Albee of Bertolt Brecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 7