AMSTERDAM 700: HEMEL OP
AARDE
BEELD
SPRAAK
TOP OF FLOP STOK-PAARD VAN HERMAN STOK
DE VARA EN HAAR PUBLIEK
V.
TELEVISIE VANAVOND!
EKQESn
RADIO VANAVOND
lillVHiH'll'lMIIP
TELEVISIE DINSDAG
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT/1
MAANDAG 10 MAART 197,.
door Ton Oliemuller
Herman Stok: "Het verstand komt
met de jaren ook bij de deejees".
Wij schreven het al: te beginnen op 14 Juni
komt „Top of Flop" weer terug op de tv. Het
was In 1961 het eerste en best bekeken
tienerprogramma en hield het langer dan
vier seizoenen vol met als gangmaker de niet
oud te krijgen Herman Stok, die toch al 33
was, toen hij er aan begon. Dit aloude Stok
paard van de VARA-tv gaat de geschiedenis
aan de hand van de nieuwste muziek herha
len en wel voorlopig in zes afleveringen,
uitgezonden vanuit verschillende plaatsen in
ons land. Als de kijker gunstig reageert
wordt het aelfs definitief van stal gehaald
met de bedoeling, dat het een tweede leven
gaat leiden.
Herman Stok: „Toen mij een paar weken
geleden werd gevraagd of ik mijn gedachten
er eens over wilde laten gaan, heb ik eerst
danktijd genomen. Al nadenkend kreeg ik er
weer zin in, waarbij voor mij als de belang
rijkste overwweging geldt, dat ik als een
man-voor-dit-soort-programma's bepaald niet
uit het gezicht verdwenen ben. Ik doe nog elke
dinsdagmiddag van 4 tot 6 op Hilversum 3
het programma „Mix", waarin ik een mixage
biedt van eigentijdse muziek in het lichte
genre. Ook stel ik het meest opmerkelijke
popwerk regelmatig aan de orde op dezelfde
dag 's avonds tussen 11 en 12 uur in het
programma „Wachten op middernacht". Ik
mag dus wel zeggen, dat mijn kennis van de
popmuziek niet in het verleden is blijven
steken, maar hedendaags is gebleven. Dat
mag ik ook afleiden uit het feit, dat „Mix"
een van de drie best beluisterde popprogram
ma's blijkt te zijn. Dat zegt wel iets van de
samenstelling ervan. Ik hoor nog in die wereld
thuis en toch zijn het heel andere program
ma's dan bijv. „Toppop" en „Op losse groe
ven", die de brede smaak volgen, kritiekloos
zijn en waarin niets van een persoonlijke
smaak of voorkeur blijkt, zodat het niet moei
lijk is om populair te blijven".
De opnieuw op te rakelen „Top of Flop", dat
afwisselend op de vrijdag en op de zaterdag
wordt uigezongen, wordt op dezelfde wijze
opgezet. Ook nu weer een jury van vier
wisselende mensen, van wie één deskundige.
De drie anderen kiezen op persoonlijke
smaak. In het verleden troffen we daar o.a.
Mies Bouwman in aan, die zich bediende van
uitroepen als: „Dat plaatje zou ik nooit kopen
en het van mijn kinderen hoogstens tolere
ren". Ging een plaatje bij de jury af, dan
hanteerde Herman een toeter. Kon het er bij
de jury mee door, dan luidde hij een bel.
Staakten de stemmen, dan mocht het jeugdige
publiek aan de hand van bijval of afkeuring
een oordeel uitspreken, waarna alsnog naar
bel of toeter werd gegrepen. Bekende Neder
landers zullen zich net als vroeger niet lang
laten vermurwen door Herman om in de jury
te komen zitten. Maar kun je het net als
vroeger nog een tienerprogramma noemen'
Herman Stok: „Het begrip „tiener" is achter
haald. Pop geldt nu als muziek voor een in
leeftijd en maatschappelijke status brede
menigte. Vroeger moesten het altijd jongeren
zijn, die voor dit soort programma's en voor
deze muziek werden ingezet. Die tijd hebben
we gehad. De gemiddelde leeftijd van deejees
stijgt sterk. Ze worden steeds ouder en men
wil niet anders, want ook in de pop komt het
verstand met de jaren. Jongeren onder de
twintig blijken nooit van Cole Porter te heb
ben gehoord en wat „Top of Flop" is of was
weten ze ook al niet. Er is een hele nieuwe
generatie, die niets meer weet van dingen, die
nog geen tien jaar geleden een waanzinnig
succes bleken. En dat heeft direct te maken
met de muziek, die vandaag de dag wordt
gemaakt. Uit de ene stroming vloeit de andere
De VARA is zeer benieuwd naar het succes
van deze uitzendingen. Slaan ze goed aan, dan
zit het erin, dat „Top of Flop" meer dan de
zes voorgenomen uitzendingen krijgt. Zal Her
man ook die dan presenteren?
Herman: „Ook daar heb ik over nagedacht.
Waarom zou ik het eigenlijk niet doen? Ik heb
er plezier in. Ik fungeer eigenlijk alleen als
speeleider. Ik selecteer de plaatjes samen met
de regie, maar ik heb voldoende contact met
het publiek om ook die dingen te kiezen, die
mij persoonlijk minder liggen, maar waarvoor
interesse blijkt te bestaan, zelfs als het weg-
gooimuziek is. Uitgangspunt voor een pro
grammamaker is, dat je een publiek moet
bedienen. Alleen in een eigen uurtje kun je
je eigen smaak kwijt. Wat ik afwijs wil ik
ook graag laten horen en zien. Laten anderen
dan maar vertellen waar een stuk creativiteit
juist in die muziek zit. Daar dient nu net „Top
of Flop" voor".
8
Hoe komt een uitzending bij de kijker/Iuistei
raar aan? Dat is het grote geheim, waarvoor
de programmamakers bij de opzet van hun
werkstuk staan. Er is nog maar bitter weinig
bekend hoe de communicatie werkt, met
name hoe een boodschap overkomt.
Dit is een van de vragen, die aan de orde
worden gesteld in een ter gelegenheid van het
50-jarig VARA-jubileum in fraaie druk uitge
geven essay, dat is geschreven door G. Bak
ker, tot 1 januari van dit jaar hoofdredacteur
van de VARA-gids, thans een man in ruste,
maar beschikkend over een enorme hoeveel
heid kennis omtrent omroepzaken.
Teruggrijpend op het verleden om boven
staande vraag te illustreren vertelt hij hoe tien
jaar geleden de VARA-bestuurders bezorgd
bijeen zaten. Er waren vragen in de Kamer.
Het hele land gonsde van kritiek vanwege het
onderwerp „Beeldreligie" in „Zo was het toe
vallig ook nog eens een keer". De VARA hield
het er op, dat het om een satirische aanpak
ging en dat kijkers met enig onderscheidings
vermogen daar geen moeite mee zouden heb
ben. Gehekeld werd de verslaving aan de
televisie en de VARA meende derhalve goed
t zitten bij grote groepen van het volk, die
ernstig beducht zijn voor dit demonische as
pect van de buis. En toen hevige opschudding,
geërgerdheid en felle afwijzing. Vijf jaar later
gaf het IKOR een herhaling van deze „Beel
dreligie". En toen bleek er genoeg begrip voor
inhoud en vorm te bestaan om protesten te
voorkomen.
Bakker haalt dit voorbeeld aan om aan te
geven hoe moeilijk het is de uitkomst van een
tv-programma te voorzien. Hij noemt meer
voorbeelden.
Een IKOR-uitzending, waarin meer begrip
werd gevraagd voor minderheidsgroepen,
waaronder gastarbeiders en Surinamers bleek
tot effect te hebben, dat sommige vooroorde
len tegen deze mensen eerder waren versterkt
dan verzwakt. En Archie, die bij de VPRO
als een vierkante reactionair over het scherm
gaat, lijkt vooral om zijn vooroordelen hoge
lijk gewaardeerd te worden.
Bij de VARA bestaat er geen identiteitscrisis.
Men weet aan de Heuvellaan bijzonder goed
waar men staat, n.l. als zelfstandige organisa
tie naast de democratische socialisten, die
streven naar een ordening van de samenle
ving, waarin niet meer het winstprincipe over
heerst, maar het beginsel van sociale recht
vaardigheid. De VARA erkent in de mens wel
de persoonlijke ongelijkheid in aanleg, ver
stand, karakter en voorkeur, maar acht ieder
mens ethisch gezien gelijkwaardig aan de
ander. Wanneer de VARA aan de verwerkelij
king van deze gelijkwaardigheid wil werken
- wat overigens geen vraag is - dan gaat het
er niet alleen om wat deze omroep uit hoofde
van zijn opdracht zou willen uitzenden, maar
komt het aan op de communicatie met het
publiek. Het zijn vooral de informatieve pro
gramma's, zo stelt de heer Bakker, waarmee
de omroep zijn functie inzake politiek en
cultuur vervult. Wij weten, dat het grote
publiek daarop niet zit te wachten. Er is ook
grote behoefte aan ontspanning. De meeste
mensen hebben het in deze jachtige samenle
ving niet gemakkelijk. Dan ontstaat een zeke
re geestelijke vermoeidheid en wil men 's
avonds afleiding door middel van vrijblijven
de verstrooiing. De Beierse omroep heeft eens
de moed gehad om de amusementsprogram
ma's te verplaatsen naar andere uren dan
waarop het meest gekeken wordt. Stormen
van protest noodzaakten tot terugkeer naar
de vertrouwde tijden. Geen omroep kan aan
het amusement voorbijgaan zonder met afne
mende belangstelling onder kijkers en luiste
raars gestraft te worden. Van de VARA mag
in elk geval verwacht worden, dat haar ver
strooiende programma's onderdeel zijn van
een totaal pakket, dat de informatie bevat die
het bestaan van deze socialistische omroep
rechtvaardigt. Er wordt wel gedacht om infor
matie en verstrooiing in mengvorm aan te
bieden. De boodschap van het moderne socia
lisme is bestemd voor alle mensen, maar er
spelen veranderingen in de mentaliteit mee.
Het arbeidersproletariaat van de 19e eeuw
streefde naar een nieuwe samenleving, de
jongere generatie in de 20e eeuwse welvaart
staat gaat het er meer om langs persoonlijke
weg hun positie in de bestaande maatschappij
te verbeteren. Klasse-bewustzijn gaat over in
zelfbewustzijn, aldus de heer Bakker.
Wil de VARA-informatie overkomen, dan zal
zij de mensen moeten nemen zoals ze zijn en
niet zoals ze graag zou wensen. Dit maakt het
werk van de VARA niet gemakkelijker. Dat
de VARA bij haar principiële voorlichting de
meeste aandacht besteedt aan hen, wier ach
terstand en machteloosheid het grootst zijn,
acht de heer Bakker vanzelfsprekend, omdat
dit voortvloeit uit haar socialistische gezind
heid. Maar wat daarbij altijd wel moet is in
één woord samen te vatten: boeiend zijn. Dit
is een machtswoord van een preedogertloos
waarheidsgehalte.
G.Bakker: "Boeiend-zijn een meedo
genloos machtwoord".
In het tweede verhaal uit de
geschiedenis van jubilerend
Amsterdam, door de AVRO ge
bracht onder de titel "Amster
dam 700", wordt de orthodox-
katholieke scheepsbouwer Per-
sijn aangesteld tot schout. In
deze aflevering "Een hemel op
aarde", geschreven door Kees
Holierhoek, komt de opkomst
van de Wederdopers aan de or
de, fanatieke predikers van een
nieuwe maatschappij, geba
seerd op de beginselen van het
Evangelie. Zij moeten worden
aangepakt door de scheepsbou
wer/schout. Kees Brusse en Eli
sabeth Andersen spelen Hen
drik en Liesbeth Persijn, Ram
ses Shaffy is Jan van Leiden.
Ned. I. 21.20 uur.
Ronny (Lutam) kan in
de internationale top.
'Kies uw ster" doordringen tot
De kliniek
In het programma "Hoogtepun
ten uit de kliniek" gaat de arts
A.C. van Swol in op de ontwik
kelingen op het gebied van de
gelaatschirurgie. Nog maar en
kele jaren geleden leek het on
mogelijk mensen met een aan
geboren of door een ongeluk
ontstane gezichtsvervorming te
behandelen op de manier die
thans wordt toegepast, dank zij
de ontwikkeling van nieuwe
technieken. Gast in dit program
ma is dr. J.C. van der Meulen,
chirurg voor plastische en re
constructieve chirurgie in Rot
terdam.
Ned. I, 20.45 uur.
Knocks
Vanavond wordt een internatio
nale versie uitgezonden van
"Opportunity Knocks", het po
pulaire wekelijkse programma
op de Engelse tv. De TROS
zendt het programma uit waar
aan Zweden, Noorwegen, Zwit
serland, Engeland en Nederland
deelnemen. Na de uitzending
kunnen kijkers een briefkaart
In een van de scènes uit "Amsterdam 700" spelen (v.l.n.r.) Edmond Clasen als
burgemeester Keizer van Amsterdam, Ben Hulsman als de schipper en Siem Vroom
als priester.
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
met de naam van de favoriete
artiest sturen aan "Kies uw
ster", postbus 7000, Hilversum.
Voor Nederland zijn de deelne
mers Ronnie Lutam en de groep
Lucifer.
Ned. II. 19.25 uur
Pepper
Er moet eerst heel wat worden
neergeschoten voor in de TROS-
serie Pepper een aanvang kan
worden gemaakt met de avontu
ren van de vrouwelijke politie
agent Pepper, die op het frisse
idee wordt gebracht als gevan
gene aan bewijsmateriaal te ko
men in de cel van de vriendin
van een gangster. Jammer voor
Pepper, dat zij wordt herkend
als agent.
Ned. II, 21.20 uur
NEDERLAND I
NOS/NOT
18.15 Nederlands voor buitenlan
ders (les 6 herh.) Teleac
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 MASH
19.30 Reiswijs
20.00 Journaal
20.21 Wie van de drie
20.45 Hoogtepunten uit de kllnie-
k: gelaatschirurgie
21.20 Amsterdam 700: Een hemel
op aarde, tv-spel
22.45 Ontdek je plekje
22.50 Symbiose
22.54 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 Arpad de zigeuner
19.25 Kies uw ster
20.00 Journaal
20.21 Op losse groeven
21.20 Pepper
22.10 Aktua tv
NOS
22.50 Journaal
23.35 W.K. kunstrijden: Ijsdansd
DUITSLAND I
I 18 40
20 00 1IIII
:ht. 20 15 (K) fl,
meningen. 21.((
21.45 (K) Einia
- iber?
portages - analyst
(K) Spelprogramrr
Tage im Leben des Michael Rodenl
22.30-22.50 (K) Joui
en weerbericht.
18.20 (K) Popeye. tekenfilm. 18.35 L
Tekenfilm. 19.00 (K) Journaal. 19 30 o cj
Rufzeichen. tv-serie 20.15 (K) Opvo»
dingsmagazine. 21.00 (K) Journal
21.15 (K) Gastmahl der Rose, Russisch v'
speelfilm. Aansluitend: (K) Filmkriti» 1
ken. 22.50 (K) Journaal. jr
BELGIE
NEDERLANDS
llngen en weerbericht. 19.45 (K) Jour.
naai. 20.15 (K) Hombre, westernfilm!
22.00 (K) Interview 22.50-23.10 (K) Jour-
naai met o.m. Wetstraat.
HILVERSUM
EO: 20.00
Reformatie en reveil. 20.15 (S) Laat 's
Heeren lof...: psalmen in oude en nieu
we zetting. 20.30 (S) Leer mij, o Heer
uw lijden recht betrachten (2), lijdens
overdenking. ZEVENDE OAGS ADVEN
TISTEN: 21.30 Geestenwereld II. NOS:,
21-45 (S) Eurolight. 22.25 BOND ZON
DER NAAM. NOS: 22.30 Nieuws. NCRV:
22.40 (S) Hier en Nu. 22.50 (S) Hobby-
scoop. 23.20 (S) NOS-Jazz - Jazz in
Aktie. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. 18.11 Klankbord. 18.30
(S) Jeugdtoer. 19.00 (S) Kerkorgelcon
cert. 19.25 (S) Wij hebben een woord
voor de wereld: gewijde muziek. 19.45
Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Nieuws. 20
(S) Overdenking. 20.15 (S) KlassU
kamermuziek (gr.) 22.15 (S) Literar
kroniek over boeken, schrijvers en
neel. 22.45 (S) NCRV-Vocaal Ensemble
met orgelbeleiding. 23.10 Vrou*
de D.D.R. klankbeeld 23.30 (S) Muziek}'
en dienst. 23.55-24.00 Nieuws
18.02 Joost mag niet eten. AVRO: 19.0
Drie loopt achter: Rock and Roll get
ren. VPRO: 20.02 (S) VPRO-maam
met nieuwe platen op het terrein
pop. jazz en blues. (20 02 (S) Tilt -
aktieprogramma met bonus top-tie^
21.02 (S) Han Reiziger: Jazz uit
West. 22.02 (S) Rik Zaal. 23.02 (S) V
Noordhoek. 0.02 (S) Jan Donkers. NOS
1.02 Tineke. 4.02 Washandje. VARA
6.02-7.00 Alfred Lagarde.
Uld.jjJiLil.MMda
NOS/NOT
10.45 Schooltv
12.15 Flexibele school (les 4
herh.) Teleac
14.25 Schooltv
EO
15.00 Van Hart tot Hart
18.15 Het menselijk lichaam (les
1) Teleac
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
EO
19.05 Binnen 48 uur, tv-fllm
19.30 Vluchthavens in de natuur
20.00 Journaal
20.21 De Waltons
21.10 Nader bekeken
21.40 Gert en Hermlen In Israël
22.20 Het laatste uur, doc. film
22.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Black Beauty
19.30 Tweekamp
20.00 Journaal
20.21 Sam, tv-serie (1)
21.10 Muziek en i
straatje
22.00 Hier en nu
22.40 Geestelijke liederen
NOS
22.55 Den Haag vandaag
23.10 Journaal
DUITSLAND I
nks. 18.4!1,
Graf Luc—
18.05 (K) Lokalseite unten links.
(K) Aktualitelten. 19.20 (K) Gra-
knor, tv-serie. 20.00 (K) Journaal, zu.is
(K) Klimbim, tv-film. 21 00 (K) Mrs. Pat
frey und ihr Enkel, tv-film. 22.25-22.45
(K) Journaal, kommentaar en weert»
DUITSLAND II
18.20 (K) Mannerwirtschaft, tv-serii
18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Joums
19.30 (K) Keine Spurhunde für de
Fiskus. tv-spel. 21.00 (K) Journaal. 21.11
(K) Duits uit Oost en West. 22.00
Filmreportage. 22.45 (K) Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (K) Calimero. 18 05 (K) Toomal en
de olifant, jeugdserie. 18.30 (K) Inform»,
tief programma. 19.00 (Z/W) Tienerklanl
ken. 19 42 (K) Mededelingen. 19.45 (K)
Journaal 20.15 (K) De Organisatie, tv-
serie. 21.10 (K) Wetenschappelijk pro
gramma. 22 00 (K) Korte film. 22.10 (K)
Gastprogramma. 22.40-23.00 (K) Jour- -
naai met o.m. Wetstraat.
I
HILVERSUM I
I Echo.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het lever
woord. 7.07 (S) Badinerie: klassii
kamermuziek. 7.30 Nieu
7.50 (S) Badinerie: klassieke orkestwer
ken. 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws 8 36
Gymnastiek voor de huisvrouw. 8 45 De
wonderlijke letter M: een programma
voor Het Hollandsche Huishouden. 9.40
Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klassie
ke muziek (10.30 Nieuws.) 11.30 Bejaar
denprogramma. 11.55 Scheepspraat.
12.00 Bericht Vastenaktie. 12.01 (S) Van
twaalf tot twee: KRO's pauzeprogram
ma (12.22 Wij van het land. 12.26 Mede
delingen. 12.30 Nieuws. 12.41 Echo.
13.00 Raden maar 14.00 Huisbezoek.
14.15 Schoolradio. 14 45 (S) Interlokaal
op dinsdag: gevarieerd programm».
(15.30 Nieuws OVERHEIDSVOORLICH
TING. 17.00 Het Europees Ontwikke
lingsfonds springt bij in Suriname.
KRO:: 17.10 (S) De hutsgeklutste kin
derspelen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo
magazine. P.P.: 18.19 Pacifistisch So
cialistische Partij.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.1
nastiek. 7.20 (S) Dag r
met om 8.00 Nieuws en
Ochtendgym-
et een gaatje.'
>m 8.11 Radio
journaal. 8.50 Morgenwijding. NOS:
9.00 Uitgebreide reportage. 9.35 Water
standen. AVRO: 9.40 (S) Pianorecital:
klassieke muziek. 10.00 (S) Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen; popu
lair verzoekplstenprogramma in mono
en stereo. (11.00 Nieuws; 11.03 Radio-'
journaal11.30 (S) Rondom Twaalf: een
uur allerlei voor iedereen, met om 11. SS
Beursberichten. OVERHEIDSVOOR-1
LICHTING: 1230 Uitzending voor de
landbouw. AVRO: 12.40 (S) Kinderen
maken muziek. 13.00 Nieuws. 13.11 Ra
diojournaal. 13.21 (S) Zwitserse Histori
sche Orgels: kerkorgelconcert. 14.00 (S) j
Het hoedje met de groene veer. serie
hoorspel (deel 6 - tevens slot). 14 30
(S) Met het oog op luisteren muziek!
programma 16.00 Nieuws. 16.03 Radio
journaal 16 05 (S) Kindermagazine. I
17 00 (S) Mobiel een beweeglijk pro
gramma voor beweeglijke mensen.
17.55 Mededelingen.
i'wwdimijaiiKa
VARA: 7.02 Drie op je boterham. 9.03 i
(S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Orie draait op
verzoek van mensen uit de sportwereld, i
12 03 (S) Drie tussen de middag, met
VARA's visite vanuit....Het Wapen van
Landsmeer. 14.03 Gesodemeurders een
mieters programma. 16.03 (S) Mix, m»l i
o.a. de LP top-twintig. NOS: 17.55 Uil
slagen hockey vanuit Kuala Lumpur.
Sonja Barend had gisteravond
in ieder geval een drietal zeer
sympathieke mensen bij elkaar
gebracht op haar gespreks-
avondje. Vera Beths, de violiste,
Henk Molenberg, de acteur, en
Jos Hermens, de lange-afstand-
sloper. Drie duidelijke indivi
dualisten ook. Wat betekent, dat
het programma bijna uiteen viej
in drie apart staande interviews.
De verwachte pogingen om enig
verband te leggen tussen bij
voorbeeld musiceren en hardlo
pen werden inderdaad wel ge
daan. maar smoorden zichzelf
vrijwel in de kiem. De gemeen
schappelijke basis was dus in
feite alleen een fijn voelende
bescheidenheid en ook zeker het
vermogen om dingen te formu
leren. Sonja Barend wist daarop
een heel beminnelijke manier
gebruik van te maken. Er waren
bepaald ontroerende momenten
in deze uitzending, die soms
waarachtig iets hadden van een
ongewilde avondwijding, in het
profane dan uiteraard.
„1 op Zondag" is en blijft een
ietwat rommelige, krampachtig
aandoende rubriek, die tever
geefs een evenwicht tracht te
vinden tussen informatie en
amusement. Omdat „alles" erin
schijnt te moeten, komt ook bij
na alles in het gedrang. Dat was
deze keer bijvoorbeeld een dis
cussie (het tafelgesprek) over
het Monumentenjaar tussen de
heer Vonhof, burgemeester van
Utrecht, en ir. van Klingeren,
architect en o.m. schepper van
„De Meerpaal" in Dronten, die
bovendien nog moest worden
onderbroken voor de vertoning
van een niet al te veelzeggend
filmpje over de restauratie van
oude panden in de Amsterdam
se Jordaan. En dat was in dit
geval toch wel bijzonder jam
mer, want er zat duidelijk wel
een gepeperd debat in. Want
met name de heer Van Klinge
ren stak vol provocatieve opvat
tingen, die zijn opponent wel
door de ziel moesten snijden. Zo
gaf hij bijvoorbeeld min of
meer (maar toch vooral min)
badinerend te kennen, dat hij
het paleis op de Dam wel afge
broken wilde zien om de open
vallende plek te kunnen bebou
wen met een sleep-in (en) een
walk-in. Ik noem nou maar een
onderwerp voor een pittig ge
sprek, maar het kon er, zoals
gezegd, niet van komen. Toch
jammer.
In Studio Sport een verrassend
novum: een ongewoon pontifi
caal uitgedoste Joan Haanappel
leverde het commentaar bij een
filmpje over de verrichtingen
van Dianna de Leeuw op het
wereldkampioenschap kunstrij
den voor dames in Colorado
Springs. Een uiterst deskundig
commentaar uiteraard, maar
dat echter duidelijk aantoonde,
dat de beheersing van een dub
bele rietberger nog geen garan
tie is voor een zuiver gesproken
nederlands. Joan had het alt
hans over stratégie (waarmee
aangeduid werd dat de klem
toon op de middelste lettergreep
werd gelegd door Joan, red.) en
over normaliter (hier dus klem
toon op ie, red.) of het geen geld
kostte. Ik geef echter van harte
toe, dat haar verschijning veel
goed maakte en dat taalverbas-:
tering, gevat in het kader van
deze sportrubriek, niet eens zo
héél erg uit de toon viel.
Herman Hofhuizen