De lotusbloem
geheime kastje
Wenen, oud en nieuw,
in Van Gogh-museum
Juniorhoek
„Goud vaas
Oud" in
Delft s
Paulus de Boskabouter De Kraakvogels
Suske en Wiske Beminde Barabas
Lucky Luke De erfenis van Rataplan
m
LEIDSE COURANT/
ZATERDAG 8 MAART 19
In het land van de Turkse kei
zer leefde eens een schatrijke
moesjir die onoverwinnelijk
was. De moesjir is de maar
schalk met de allerhoogste rang
in het leger. Natuurlijk was de
Turkse keizer bijzonder ingeno
men met zijn moesjir, die nog
nooit een nederlaag had gele
den, hoe slecht zijn kansen soms
ook leken!
Maar de zoon van de moesjir
geloofde dat zijn vader werd
geholpen door een geheime
kracht en zocht achter dat ge
heim te komen. Zo ontdekte hij
dat zijn vader elke avond een
afgesloten, ongebruikt kamertje
binnenging, na een tijdje weer
te voorschijn kwam en de sleu
tel in zijn zak stak. „Wat doet
hij in dat kamertje?", vroeg de
zoon zich af. Hij maakte met
was een afdruk van het slot, liet
door de koperslager een sleutel
vervaardigen en sloop met be
hulp daarvan het lege vertrekje
binnen. Er was niets te zien.
Alleen, in de houten panelen
van de wand ontdekte hij een
schrijn. Maar ook dit kastje was
op slot. Ook van dit slot maakte
hij een afdruk met was. Wéér
liet hij een sleutel vervaardigen
en zo kon hij eindelijk in het
geheim dat verborgen muur
kastje openen.
Daarbinnen vond hij maar één
ding: een schitterende lotus
bloem, die zonder licht en zon
der water bloeide. Er steeg een
koele geur uit op, die het hoofd
van de jongen helder maakte en
hem onoverwinnelijke moed
gaf. Hij had het geheim van zijn
vader ontdekt!! De zoon kon
zijn ogen niet van de bloem
afwenden. Tenslotte nam hij de
lotus weg en verborg die in een
koffertje, 's Nachts vulde hij de
zadeltassen van zijn paard met
geld en goed en reed met het
koffertje weg naar een vreemde
stad waar hij zijn intrek nam bij
een lieve, oude vrouw. Intussen
had de moesjir de diefstal van
de bloem ontdekt en hij begreep
dat zijn verdwenen zoon de dief
was. Hij riep zijn leger op de
been om het land te doorzoeken
en zijn zoon te doden.
Het leger bezette óók de stad
waar de zoon woonde. De oude
vrouw kwam thuis van de
markt en zei: „De stad is vol
soldaten, ze zoeken naar de
zoon van de moesjir".
„Ik ben de zoon van de moes
jir," antwoordde de jongen. De
vrouw verborg hem in haar kel
der en de jongen nam zijn krl-
fertje mee naar beneden. De
moesjir, die de kracht van zijn
Weer eens zo'n wonderlijk dier. Het bestaat alleen
in de fantasie van de tekenaar die van allerlei delen
van dieren een heel nieuw dier heeft gemaakt. Kun
jij zien welke dieren hij heeft gebruikt?
lotus miste, gaf verkeerde beve
len en de officieren wisten niet
wat zij de soldaten moesten op
dragen. Zo kon het gebeuren
dat niemand in de kelder keek.
De zoon bleef ongedeerd.
Toen het gevaar geweken was,
richtte hij zich goed in bij de
oude vrouw en schafte zich een
dienaar aan: een reus van een
kerel die alle soorten werk kon
doen als hij maar veel mocht
eten. Dat vond de moesjirszoon
goed en hij gaf hem een goud
stuk, zeggend: „Ga naar de bak
ker en eet zoveel je wilt." De
dienaar legde het goudstuk op
de bakkerstafel en vroeg brood.
De verbaasde bakker zei: „Eet
zoveel u wilt, hoor!" Terstond
begon de reus te eten en at in
een ogenblik de hele winkel
voorraad op. Toen begreep de
bakker dat zelfs een goudstuk
nog niet genoeg was geweest
voor deze eter!
Precies zo ging het bij de slager,
bij de vruchtenkoopman en bij
alle voedselkramen op de
markt. De dienaar gaf wel goud
stukken, maar at de handelaren
Toen kwamen de kooplieden in
opstand. Zij wilden de dienaar
vermoorden, maar waren bang
van zijn kracht en gingen daar
om naar zijn heer. „Verlaat onze
stad, meester", vroegen ze,
„want uw dienaar maakt ons
Intussen was de jonge meester
erg op zijn dienaar gesteld ge
raakt. Hij wilde ook niet naar
een andere stad gaan, want
daar zou immers hetzelfde ge
beuren. Hij maakte zijn koffer
tje open en raadpleegde de lo
tusbloem. Hij kreeg een inge
ving, maar het kostte hem moei
te te gehoorzamen.. Hij trok een
blad van de bloem af, gaf dat
aan zijn dienaar, zeggend: „Eet
dit op en je honger is voorbij.
De dienaar at het blad op en
vanaf dat moment at hij nog
maar heel weinig en tóch ver
meerderde zijn kracht zodat hij
wel een heel leger kon verslaan.
Toen zei de dienaar: „Mijn
baard groeit veel te hard. Geeft
u mij een goudstuk voor de
kapper." De meester gaf het
goudstuk en de kapper begon te
scheren. Maar hij moest de hele
dag in de weer blijven met het
scheermes, want de baard groei
de tijdens het scheren weer aan.
Daarvoor was zelfs een goud
stuk niet genoeg. Alle kappers
in de stad ondergingen hetzelfde
lot... Zij kwamen in opstand,
waren bang voor de reus en
beraamden een aanslag op de
meester. Maar de meester raad
pleegde de lotus, trok er een
blad uit en gaf dat aan de die
naar, zeggend: „Wrijf hiermee
over je wangen. „En terstond
hield de baard op met groeien.
II WK-
Bewegende figuren maken lijkt erg moeilijk maar
het valt best mee. Je moet gekleurd karton gebruiken
of karton dat je in leuke kleuren hebt geschilderd.
Verder heb je een schaar en wat van die klemmetjes
nodig die staan afgebeeld. Waarschijnlijk hebben
jullie die niet in huis maar mag je ze kopen in een
winkel waar ze schriften en ballpoints en dergelijke
verkopen. Vraag het maar eens.
Als je het figuurtje hebt uitgeknipt - als je handig
bent. kun je er zelf veel meer verzinnen dan hierbij
staan - moet je erop letten dat in alle delen die
bewegen moeten, twee gaatjes worden gemaakt, een
om de zaak bij elkaar te houden en het andere om
het touwtje door te doen waaraan je later gaat
trekken. Op de onderste tekening zie je duidelijk wat
wordt bedoeld.
Denk je er wel eens aan dat er een tijd is geweest
zonder vliegtuigen, gloeilampen, naaimachines, ijs
kasten en al die andere dingen die nu heel gewoon
zijn. Weet je wie de uitvinders zijn geweest van wat
nu zo normaal is? Wie vond het eerste vliegtuig uit
(tekening A) en de lokomotief (B). de gloeilamp (C),
de telefoon (D), de boekdrukkunst (E), de bliksemaf
leider (F), en de telegraaf (G). Als je het niet weet
mag je verder kijken. De jaartallen worden er ook
nog bij gegeven.
Vliegtuig: gebroeders Wright in 1903; lokomotief:
George Stevenson in 1814; gloeilamp: Thomas Edi
son in 1879; telefoon: Graham Bell in 1876; boek
drukkunst: Johannes Gutenberg in 1440 maar wij,
in Nederland, zeggen dat Laurens Janszoon Coster
de uitvinder is; bliksemafleider: Benjamin Franklin
in 1752; telegraaf: Samuel Morse in 1844.
Universitair
nieuws
stelling over het verleden
heden van Wenen in het Rijks
museum Vincent van Gögh
geeft de Oostenrijkse hoofdstad
van 15 maart tot 14 april acte
de presence in het 700-jarige
Aan de TH-Delft fijn geslaafd: Amsterdam.
Propaedeutisch ex. mijningenieur J. Het verleden wordt vertegen-
woordigd door stukken uit de
Weense Jugendstil en omvat
voorbeelden uit de schilder-,
Amsterdam Met een tentoon- kunst haar vrijheid" plaatsen.
Niet lang daarna vroeg de die
naar geld om nieuwe kleren te
kopen. De meester vond het
geen overdreven wens, en gaf
hem een goudstuk. Bij een
kleermaker aangekomen, legde
hij het goud neer en de verbaas
de verkoper zei: „Kies maar uit
wat u nodig hebt." De dienaar
trok wel zeven hemden over el
kaar aan, de ene broek over de
andere en twaalf mantels. De
kleermaker werd wanhopig. En
juist zo ging het bij de muilen-
verkoper en bij de tulbanden-
maker. Om kort te gaan: alle
klerenverkopers kwamen in op
stand. Zij wilden de dienaar wel
vermoorden maar waren bang
van zijn kracht en beraamden
daarom een aanslag op zijn
heer.
De meester raadpleegde weer
zijn lotus en trok er opnieuw
een blad af. „Leg dit blad onder
je hemd op je borst," zei hij, „en
je zult voortaan gekleed zijn
naar genoegen." Zo was het ook
en de dienaar leek voorgoed
genezen van zijn onstilbare hon
ger naar allerlei zaken.
Maar door het plukken van de
bladeren van de lotus, kon de
moesjirszoon nu in het hart van
de bloem zien. Toen bereikte
hem de WIJSHEID die het hart
uitstraalde. De wijsheid liet hem
zien dat hij een dief was en dat
hij nog dankbaar mocht zijn dat
de bloem in leven was gebleven
om hem uit zijn moeilijkheden
te redden.
Toen zadelde hij opnieuw zijn
paard en verliet de stad. Terwijl
de dienaar met reuzenschreden
voorop liep, draafde hij te
paard achter hem aan op weg
naar huis. Daar verscheen hij
voor zijn vader, de moesjir, die
oudergewoonte zijn leger wilde
oproepen om zijn zoon te doden.
Maar niemand gehoorzaamde
want hij had de lotus én de
kunst van het bevelen verloren.
De zoon kreeg de kans te vertel
len hoe het hem vergaan was.
Hij gaf de vader het hart van
de lotusbloem en samen legden
zij dat terug in het kastje. Vanaf
dat ogenblik werd ook de moes
jir buitengewoon wijs. In die
wijsheid begreep hij, dat de die
naar van zijn zoon even sterk
was als een heel leger. Voortaan
zou hij dus onoverwinnelijk
zijn, door de hulp van die sterke
Vader en zoon waren nu ook zó
wijs dat ze elkaar konden verge
ven: de een om de diefstal, de
ander om het voornemen te do
den. Zo leefden zij voortaan in
vrede en vriendschap verder.
Heemskerk, E. H. Roos, Rijswijk, R.
C. A. Verstraeten, St. Kruis. Kand.
ex. Mijningenieur: J. van Buuren
Delft, C. A. M. van Hengstum, Am-
hem, D. van der Lelij, Veendam, W.
P. H. Voskuil, Etten Leur, P W.
Waterval, Delft, Doc. ex. mijninge
nieur E. v.d. Brand, Delft, H. W.
Goemans, Delft. J J. Groen, Delft.
R. R. Reddingius, Delft. Propaedeu-
beeldhouw- en grafische kunst,
Lelij, Veendam, W. architectuur, kunstnijverheid en
p..~_ t r> mode. Wat het heden betreft
zullen er als expressief realisme
gekarakteriseerde kunstwerken
te zien zijn, in hoofdzaak aqua-
scheepsbouwkundig Inge- rellen, etsen, pen- en potloodte-
Utrecht, H. keningen en houtsneden.
tisch
nieur: L. T. M.'Bakke
C. Raven, Rotterdam. Kand. »x. n
scheepsbouwkundig ingenieur: M. P. °P de Jugendstilexpositie zal
Bijleveld, Delft. Hand. ex. wiskun- onder meer werk worden ge-
dig ingenieur F. Kwekel, Hellevoet- toond van in de laatste decennia
sluis. Dos. innam. Industriële van dc Oostenrijks-Hongaarse
t„të°„Tëu,nindnrtrtë". J"°narCh.i<! beende persoonlijk-
vormgeving: A. v.d. Bos. Oude Lee- heden als de schilders Gustav
de-Pijnacker, J A. Buys, Delft. J. W. Klimt en Egon Schiele en de
^Gravenhage, R. Groene- architecten Otto Wagner en Jo-
I-» t u_.« sef Hoffmann, die hun stempel
Zij ontwierpen meubels, illus
traties, affiches, uitnodigingen
en enkelen van hen maakten
mode-ontwerpen. Een hoogte
punt van de Weense Jugendstil
vormde aldus Waissenberger de
„Kunstschau" van 1908 en 1909.
waarop namen bekend werden
als Oskar Kokoschka en Egon
Schiele.
Behalve op de tentoonstelling
zal men Wenen in het museum
ook kunnen ontmoeten in het
„café Wien" waar koffiespeciaJi-
teiten en gebak uit Oostenrijk
worden geserveerd. Voorts
komt er een maquette van de
stad, wordt toeristische infor
matie gegeven en worden korte
films gedraaid over Gustav
Klimt, het leven en muziek van
Johann Strauss, moderne kunst
en het Weense caféleven.
Gailli
veld. Delft, D. J. van Heil, 's-Graven-
hage, R. Groeneveld, Delft, D. J. van
Heil, 's-Gravenhage, C. G. van Koert,
B. F. Kost
Rotter
OPLOSSING
VORIGE WEEK.
drukten op het Weense culturele
leven van die tijd.
De latere vorm van de Jugend
stil op het gebied va de beelden
de kunst ontwikkelde zich voor
al vanaf de oprichting van de
kunstenaarsvereniging „Wiener
Secession" in 1898, aldus direc
teur Robert Waissenberger van
het Weens Historisch Museum.
In korte tijd schiepen de jonge
kunstenaars een nieuw tentoon
stellingsgebouw, waarop zij hun
devies „de tijd haar kunst, de
Kunst en
kunstenaars
De roemeense folkloregroep uit
Pitesti met 47 medewerkers
geeft op zondag 23 maart een
matinee in het Ned. Congresge
bouw. Op het programma staan
de hier onbekende carnavals-
dans uit het Karpatengebergte
naast de bekende dansen met
hun spectaculair karakter. Het
zigeunerorkest Doina comple
teert het geheel.
Acteur Carol Llnssen is ziek. De
voorstellingen van „Onder het
Melkwoud" van toneelgroep Tk
Appel op 14 en 15 maart V
Theater In de Haven te Schf
veningen kunnen daardoor nj?
doorgaan. In plaats daarvar. v(
geeft De Appel nu try-out-vooi g{
stellingen van haar nieuwe pr& L
gramma „Kafka KK, een
ge van Kafka-fragmenten.
„Ik slaap wel op de bank", t
spel van Ray Cooney
Stone met in de hoofdrollen L
Lutz en Doris van Caneghen
wordt op zaterdagavond
maart gespeeld in de Klei
Schouwburg te Rijswijk.
En
op
Delft (ANP> Glasblazen of
spinnen, orgelboekmaken, man lop
denmaken en klompenmaker te|
zijn de oude ambachten, die oj De
13 en 19 maart als onderdeel kv.
van de tentoonstelling „Gouc
van Oud" gedemonstreerd ml
len worden in de sociëteit „IV
Koornbeurs" te Delft.
„Goud van Oud", open van 11
tot en met 21 maart, zal later»;
zien wat oudere mensen in hun VI
vrije tijd tot stand kunnen breiv 19
gen. Vorig jaar heeft de tentoon co
stelling aangetoond, dat de bt de
langstelling voor handvaardig ee
heid groot is. gi
De expositie wordt maandagtgi
a.s. geopend door de burge
meester van Delft, dr. ir. A. Pl Te
Oele door het slaan van de eer p]
ste, speciaal voor „Goud var pi
Oud" ontworpen penning. Qf ge
de dinsdagen 11 en 18 maar. ra
staan op het programma cursus M
sen voor bezoekers, die zich in Sc
enkele hobby's willen bekwa- ri,
men, zoals handwerken, bloem- p
schikken, schilderen en tekenen d;
Vrijdag 21 maart, eerste lent»
dag en laatste dag van de ten r
toonstelling, staat in het teken N
van de planten en bloemen.
door
JEAN
DULIÈU
M-18 6°rius n°g rieP: "Ik ben halemeel ergste geleden", zei Paulus, terwijl"
„Voortmaken, Oehoeboeroe had niet bevriezerd hoor", voerde Oe- hij de das uit zijn deken hielp. "Is
Paulus geroepen, "Gregorius moet hoeboeroe hen in sneltreinvaart het hier niet lekker warm?" "Reu-
zo gauw mogelijk ontdooid wor- naar huis. De kabouterboom zers", zuchtte Gregorius. Hij werd"
den'Daarin heb je helemaal straalde gastvrijheid en gezellig- voor het vuurtje geschoven met'
ongetwijfeld zeer gelijk", had de heid uit. Gregorius werd haastig een kussen in zijn rug. Behaaglijk
oude uil geantwoord. Hoewel Gre-» naar binnen gebracht. "Nou is het strekte hij zijn voorpoten uit.
f HAM: .11 f j.v.s loo:-l ;m ootl