Prof. Smits voltooit Spel van Munsterbilzen HET DRIELANDENPUNT: KRITISCH UITSTAPJE Cynische visie van Bunuel op Simon de pilaarheilige UNIEK LITURGISCH DRAMA 11 DE EEUW fe TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND TELEVISIE WOENSDAG RADIO WOENSDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 4 MAART 1975 Nog een jaar intensief speur werk. Dan kan prof. dr. J. M. A. F. Smits van Waesbergen, directeur van het Instituut voor Middeleeuwse Muzie kwetenschappen in Amster dam de laatste hand leggen aan de voltooiing van een li turgisch drama, voor tv-be- werking. het Driekoningen „Munsterbilzenspel" dat om streeks 1080 is geschreven door Theodoricus, abt van St- Truiden. Prof. Smits: „Uw krant is de eerst die deze naam van mij krijgt Een deel van het spel is bekend, de naam van de auteur echter niet, daar ben ik persoonlijk achter gekomen". De reconstructie van het Mun sterbilzenspel, althans het be gin ervan, begon eind 1972, toen de Belgische Radio en Televisie (BRT) prof. Smits schriftelijk vroeg, of het moge lijk was om het onvolledige Driekoningenspel van Mun sterbilzen (in Belgisch Lim burg) aan te vullen en bij te werken tot een volledige opzet voor een tv-bewerking. Na enkele maanden kon prof. Smitsde BRT antwoorden, dat de zangtekst in het Latijn van deze liturgische opera 'zich zonder veel inspanning kon la ten vervolledigen. Ongeveer driekwart is in het handschrift van Munsterbilzen bewaard, het overige deel bevindt zich - zij het zonder authentieke regie-aanwijzingen - in andere handschriften. Emoties Het unieke van het spel is aangebracht door de auteur abt van St. Truiden. Prof. Smits: „In die tijd werden menselijke gevoelens in Ro maanse stijl uitgebeeld. Dat wil zeggen, het menselijke ge- .,v.f Kn r<Tom<u,MV MM J1V ,t j a c; 'i7:v.c>/j.;.try 3 «,i. mCI V?* ur VI mcryf Inlliy tt Jjf (iSr .m, as Ty U fi' A A j 1 ».£- A L«,r vcn.nrrt r^r rJil^LtrtrS«««vMrj MU —riJU***f Umrlrr £«vrtlk rnvnttrurrr- Sullfï<-rr-iiriUu lil Ut MJ—C IW>I.™j™ „j, U,'^;t-«iLx Z y .TvrnicJ-i Twfrn(|lr (I,«r rtTf-f-n'rrrr^«ro Vjr» Olc-mrTwonr X ft uil v<^;Aictcf (lil "i,«Alf jkTTafTlTTO- Bladzijde uit het (geschonden) „Spel van Munsterbilzen". voel wordt onpersoonlijk ge- Dat moet je je voorstellen. In bracht. In het Munsterbilzen- de kerk, zonder zitbanken spel komen de menselijke klinkt opeens méérstemmig emoties zeer sterk naar voren. zangspel en werden emoties zonder meer uitgebeeld. De mensen van toen wisten niet hoe ze het hadden!" Het spel behandelt de tegen stelling van koning Herodes als vorst van de aarde en He- mel-Koning Christus, als kerstkind. De „Driekoningen" komen bij Herodes, krijgen toestemming om het kerstkind op te zoeken, maar moeten hiervan melding maken op hun thuisreis. De Driekoningen komen in Bethlehem, geleid door een ster, zoeken dan op advies van een engel een andere weg te rug. Herodes wordt woedend als hij ervan hoort en laat dan alle „onnozele kinderen", ba by's van een jaar, doden. Het spel eindigt met de troonbe stijging van Herodes' zoon Ar- chelaus. Aanwijzingen Prof. Smits: „Dit spel is ook al uniek, omdat er geen twee de spel uit die tijd bestaat waarin regie-aanwijzingen in versvorm zijn geschreven. Bo vendien is de dichter/auteur zelf zo zeer ontroerd door de stof, dat hij nu en dan per soonlijke opmerkingen op dramatische momenten aan de zangers geeft". Na onderzoek van handschrif ten uit Italië, Spanje, Enge land, Frankrijk, Duitsland en België, kon prof. Smits de zangtekst van het Driekonin gen-spel completeren. Dit is nu gebeurd. Meer moeilijkheden levert de muziek op. Het in de abdij van Munsterbilzen gevonden au thentieke deel bevatte tekst, maar de muziek ervan is maar gedeeltelijk afleesbaar. Herstel hiervan vraagt een langdurige, tijdrovende werkzaamheid en veel vakmanschap. Van het ontbrekende deel zijn tekst én Prof. dr. J. M. A. F. Smits van Waesbergen. die een Driekoningenspel vrijwel geheel reconstrueerde, maar moet wachten op geld voor het slot. muziek geheel teruggevonden. Prof. Smits van Waesbergen zou nu het spel volledig kun nen voltooien voor tv-bewerk ing, maar de kosten van een jaar studie zijn dermate hoog, dat prof. Smits financiële hulp van het Belgische ministerie heeft gevraagd. Contact Het contact met de BRT lag in zoverre voor de hand, om dat prof. Smits reeds eerder voor BRT en KRO twee litur gische zangspelen maakte, het Normandisch Paasspel en het Maastrichts of Nederlands Passpel, die beide ook zijn uitgezonden. Die twee spelen werden gere gisseerd door Ben Mettrop van de KRO, met gebruikmaking van materiaal van de BRT. Ook voor het Munsterbilzen -spel biedt de KRO-regisseur zijn medewerking. Prof. Smits: „Van televisie weet ik niks. Die kant zou door de heer Mettrop behan deld moeten worden, hij heeft er ervaring mee. Sfel je voor, in de tijd waarin dit spel werd geschreven, dienden verschil lende afdelingen van de kerk als toneel. Gingen ze van Her odes naar Bethlehem, dan lie pen de acteurs van links naar rechts achter een man met een ster aan een stok. De toe schouwers dromden gewoon mee, van de éne scène naar de andere. Voor tv zal dat natuur lijk anders moeten. De opvol ging van Herodes door zijn zoon zal met lichteffecten wor den uitgebeeld; vroeger ging de Herodesspeler gewoon wég...." In overleg met regisseur Met trop zouden de vrouwenrollen ook door vrouwen moeten worden gespeeld; een inbreuk op de traditie, want vroeger werden de vrouwenrollen, zoals die van Maria Magdale- na, door monniken gespeeld. Prof. Smits: „Ja, de hee^ Met trop stelde voor de muziek hier en daar te begeleiden met een luit, om de toon op hoogte te houden. Dat is historisch onjuist, maar een luit is zo'n licht instrument dat ik daar geen bezwaar tegen heb". Alleen moet nu nog een stuk muziek worden gerecon strueerd, waarvoor prof. Smits een jaar denkt nodig te heb ben. Ook een vertaling uit het Latijn in het Nederlands is mogelijk. Hiermee heeft prof. Smits zich belast met mede werking van Jan Willem Hof- stra. Dat jaar werk moet ech ter worden betaald en wel door het Belgische ministerie. De aanvraag is een jaar gele den ingediend, maar de Belgi sche ambtelijke molens draaien niet vlugger dan de Nederlandse.... De KRO heeft inmiddels laten weten voorlopig geen plannen te hebben voor dit spel; de kosten zijn zeer hoog en ook ontbreekt zendtijd voor het Driekoningenspel, dat tenmin ste vijf kwartier in beslag zou Demen F. J. BROMBERG Voor „Simon de pilaarheilige" wordt de korte Nederlandse film „Het drielandenpunt" van Frans Bromet vertoond, wat men zou kunnen zien als een familiefilmpje over een dag tochtje naar Duitsland en Bel gië, maar voor de goede ver staander en kijker veel verder gaat. Want terwijl lede reen het heeft over een Europe se gemeenschap, heeft Bromet's vader nog steeds geen zin om voet op Duitse bodem te zetten en liegen de kritische kantteke ningen van de familieleden in België er ook niet om. Ned. 1, 22.00 uur. avond speelt hij daarop werken van Bach en Pachelbel. Ned. 1, 20.50 uur. Huisorgel Deze tijd In Waddinxveen woont de orga nist Arie Keyzer. In zijn huiska mer staat behalve de meubelen ook een mooi huispijporgel, met 20 sprekende stemmen. Van- Na het journaal van acht uur brengt de NCRV de tiende afle vering in dit seizoen van „Her kent u deze tijd", onder leiding van Kick Stokhuyzen. Drie fa milies dingen naar prijzen die de computer aan het einde van het vraag-en-antwoord- en ant woord spel prijsgeeft. Een van deze families is de familie Koelé uit Den Haag. Gasten in het spel zijn Sandra en Andrés met „Nous sommes trés amoureux", de Franse imitator Serge Gai- vain, Gré Vrijens (trompet) en Joke Brethouwer (harp), die op hun manier een stukje Zwanen- meer spelen, gedanst door de dansgroep Marjolein Briër en de 21 showgirls en het jacht hoorn- en trompetterkorps" De Eendracht". Ned. 11, 20.21 uur. Scène uit „Het drielandenpunt". iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii IHimUlllBg Springtrofee Voor de vijfde keer de Spring trofee in de Rijnhal in Arnhem. In deze uitzending wordt op nieuw een „Speel uw spel" ge sprongen. De deelnemende rui ters en amazones kunnen in dit wedstrijdonderdeel zelf de springvolgorde bepalen, maar er is een beperking: één hinder nis mag slechts twee keer wor den gesprongen. De ranglijst wordt aangevoerd door Jan Hokse uit Staphorst, gevolgd door Piet Mooy uit Delft Ned. 11, 21.15 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG De duivel (Silvia Pinal) trekt de veelgeplaagde pilaarheilige Simon (Claudio Brook) aan zijn baard in Luis Bunuels „Simon del desierto". De Spaanse regisseur Luis Bunuel is een typi sche „laatbloeier". Na in de Franse avant-gar de naam te hebben gemaakt door samen met Salvador Dall enkele surrealistische films te vervaardigen als „Un chien Andalou" en „L'a- ge d'or", die een storm van verontwaardiging veroorzaakten maar nog jaren als „klassie kers" op het programma van alle filmliga's te vinden waren, hoorde men tijdenlang niets van hem. Pas na de tweede wereldoorlog dook zijn naam weer op. nu als regisseur van Mexicaanse films geladen met een rauw realisme dat men in die tijd nog niet in de bioscoop verwachtte. In zijn latere Mexicaanse periode kwam de symboliek duidelijker naar voren in Bunuels films en zijn ironische opstelling ten opzichte van burgerlijkheid en christelijk conformisme. Zijn laatste Mexicaanse film vanavond op uw scherm uit 1965, „Simon de pilaarheili ge", kreeg op het filmfestival van Venetië de speciale prijs van de jury maai bereikte niet of nauwelijks de bioscopen. De oorzaak lag in het feit dat een film van drie kwartier moeilijk in een avondvullend programma past. „Simon de pilaarheilige" is gebaseerd op de geschiedenis van de woestijnkluizenaar Simon Stylitis, die bijna 37 jaar doorbracht op een plateautje bovenop een twintig meter hoge zuil bij Aleppo. Tot zijn dood in het jaar 459 verbleef hij daar, het Christendom predikend aan scharen pelgrims. Bunuels versie is, zoals te verwachten was, heel wat cynischer. Vanaf zijn pilaar geneest Simon een dief. wiens handen voor straf waren afge hakt. Ook wordt hij onophoudelijk' belaagd door de duivel, die zich in allerlei gedaanten o.a. die van de blonde Silvia Pinal aan hem manifesteert. Tenslotte bezwijkt Simon en de duivel neemt hem mee naar onze moderne samenleving, waar we hem terugzien als roken de beatnik in een artiestenmilieu Ned. I, 22.30. Vandaag is het Wereldgebeds dag; duizenden mensen over de hele wereld buigen zich over dezelfde liturgie. Het hoofdco mité in New York wees Egypte aan om deze liturgie samen te stellen. Als thema kwam uit de bus: „Wordt allen één". Dit the ma werd gekozen door verte genwoordigers van verschillen de orthodox-protestantse en rooms-katholieke kerken in dat land. Vanavond besteedt de NCRV aandacht aan dit jaar lijkse gebeuren in de vorm van filmbeelden van de voorberei dingen voor Nederland in de Utrechtse Geertekerk. Ned. 11, 22.45 uur. Wickie De KRO brengt morgenmiddag „Wat heet oud" over de ouder wordende mens en voor de kin- deren om kwart over vier De rode autobus en om vijf uur deel 1 van Wickie de Viking, een jongen die allerlei avonturen be leeft op een Vikingachtig schip. Morgenmiddag, Ned. 1, 15.30 Majorette Wilma Jansen in „Herkent u deze tijd?" TELEAC 18.35 Menselijk lichaam (les 0) NOS 18.45 Paulus de beskabouter 18.55 Journaal EO 19.05 Kinderkrant 20.60 Journaal 20.21 Vluchthavens in de natuur 21.00 Orgel recital 21.20 Nader bekeken 21.55 Tenslotte VPRO 22.00 Het drielandenpunt, korte film 22.30 Simon de Pilaarheilige, kor te speelfilm 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Black beauty 19.30 Tweekamp 20.00 Journaal 20.21 Herkent u deze tijd? 21.15 Springtrofee 22.05 Hier en nu 22.45 Wereldgebedsdag NEDERLAND NOS 22.55 Den Haag, vandaag 23.10 Journaal DUITSLAND I 18.05 (K) Carmen, opera van Blzet. 18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 (K) Eln Fall für Manndli, tv-serie. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Vereint bel Flachs und Versen. 21.00 (K) Twee films naar vertellingen van Henry James. 22 45-23.05 (K) Journaal, weerbericht en kommentaar. DUITSLAND II 18.20 (K) Münnerwlrtschaft. tv-serie. 18.55 (K) Barbapapa 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Ehen for Gericht, serie. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Discussie over de nieuwe regeling van de echtschei ding. 22.00 (K) Vernissage: Duitse kleirv kunstprijs. 23.00 (K) Journaal. BELGIE NEDERLANDS 18.00 (K) Calimero. 10.05 (K) Elephant Boy. jeugd-serle. 18.30 (K) Informatief programma. 19.00 (K) Tienerklanken. 19.42 (K) Mededelingen. 19.45 (K) Jour naal. 20.15 (K) The Organisation, satiri sche serie. 21.05 (K) Wetenschappelijk programma over de gezondheid. 22.25 (K) Gastprogramma. 22 55 (K) Journaal m.o.m. Wetstraat. 23.15-23.45 Serie pro gramma's voor de middenstanders. HILVERSUM I 18.50 Programma voorbeschouwing. 19.00 (S) Zin in muziek: Amateurs ge ven de toon aan. 19.45 Instemmen met velen, het gezongen woord in de litur gie. KRO: 20.00 Vanavond: muziek, vro lijkheid en verstrooiing. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 Vanavond laat nieuws. 23.20 (S) Er floot een vogel in de wei. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18 00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18 21 De gesproken brief. 18.25 Tout tol. 18.50 Toppers van toen (gr. pl.). 19.25 (S) Bary-nage: praten en platen. KRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lijdensmedi tatie. 20.20 (S) Komponist en radio VI: Mlsha Mengelberg. 21.20 (S) Een ver trek raakt leeg, hoorspel. 22.05 (S) Klassieke pianomuziek. 22.30 (S) Mo derne pianomuziek. 22.45 (S) Klarinet en piano: moderne muziek. 23.00 Babe- l/kalender: kort kultureel nieuws. 23.15 (S) Sopraan met plano: klassieke liedc ren. 23.35 (S) Utrechts Kamermuziekerv semble: moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 18.02 Joost mag niet eten. VARA: 19.02 Drie loopt achter: Poprekonstruktie. 20.02 (S) Nashville 21.02 (S) (P)ofMJon- der. 23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02 (S) Nacht-drle-draai. 2.02 Helpl voor werkers in verplegende en verzor gende beroepen. 4,02 Truck: program- NEDERLAND I NOS/NOT 9.40 Schooltv KRO 15.30 Waf heet oud? 16.15 De rode autobus 17.00 Wickie de Viking TELEAC 18.15 Eenheid In eenheden (les 2) NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal IKOR 19.05 Jouw beurt 19.30 Kenmerk 20.00 Journaal TROS 20.21 Informatie op woensdag met Amerikaanse tv-film 22.50 Journaal NEDERLAND II 21.45 Panoramiek 22.00 Studio spert 22.40 Den Haag vandaag 22.55 Journaal DUITSLAND I 18.05 (K) Michel aus Lönneberga, tv-se- rie. 18.40 (K) Aktualiteiten 19,20 (K) Bridget en Bernie, tv-»erie. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Aktuele dokumentaire 21.00 (K) Sonderdezernat, tv-serie. 22.00 (K) Pro gramma over de opstand bi| de Perzi sche Golf. 22.45-23.05 (K) Journaal, weerbericht en kommentaar. DUITSLAND II 18.20 (K) lm Auftrag von Madame. tv-se- rie. 18.55 (K) Herakles, verhalen. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Sportspiegel. Aansluitend: (K) Auto-test: Audi 50. 20.15 (K) Informaties en meningen over thema's van deze tijd. 21.00 (K) Jour naal. 21.15 (K) Amusementsprogramma. 22.15 (K) Studioprogramma. 23.05 (K) Journaal. NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest SOCUTERA 19.50 Film van het Leger des Hells 20.00 Journaal P.P. 20.20 PSP-uitzending NOS 20.30 Ganzepeper, tv-spel 21.20 Kijken naar kinderen- BELGIE NEDERLANDS 17.45 (K) Calimero. 17.50 (K) Wie weet. wint. 18.50 (K) Planet of the apes, tv-serie. 19.40 (K) Mededelingen en weerbericht. 19.45 (K) Journaal. 20.25 (K) Rechtstreekse roportage voetballen: United Leeds F.C. Anderlecht. 22.15 (K) A nice place to programma. 23.10 (K) Journaal r Wetstraat. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt- Soos, met om 7 30 Nieuws; 7.41-8.00 Aktua; 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gym nastiek voor de huisvrouw. 9.00 (S) Wegwezen. 9.30 Van heinde en verre: licht muziekprogramma. 10.00 (S) Ka- boutertijd. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Sp hinx: programma voor de vrouw. 11.45 (S) Cafè-chantant: liedjes en muziek uK de goede oude tijd. 12 26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua-magazine. 13.15 (S) Sport na sport: sportprogramma voor jonge luisteraars. 13.45 (S) Mannenkoor: klas sieke liederen. 14.15 (S) Route A 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Alter Sesjun: licht muziekprogramma. NCRV: 16.00 Mlddagdienst van het Leger des Heils. 16.20 ((S) Klanksnoer: klassieke en mo derne muziek. 17 00 (S) Joost, serie hoorspel (20). OVERHEIDSVOORLICH TING: 17.20 Terzake. NCRV 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Hier en nu. een nieuwsprogramma met aktualiteiten en muziek. (8.00 Nieuws 9.00 (S) Licht orkest met zangsolisten. 9.35 Water standen. 9 40 Schoolradio. 10.00 (S) Radioweekblad. NOS: uit I Spiegel Histori! krchie HILVERSUM II VARA: gesprekken. 13.00 Nieuws 13.11 Dingen van de dag. 13.25 (S) Een middagje Stoomradio een pro gramma vol goede Jeugdherinneringen. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) Stiefmoeder Aarde, serie-hoorspel (7). 17.00 (S) Pro menade Orkest. R V U. 17.35 Wel. wel. wat zullen we daar eens aan doen? Een projekt over Welzijnszorg. VARA: 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait _op verzoek (Tussen 11.15 en 12.00- NOS: W.K. Hockey in Kuala Lumpur.) 12 30 (S) Drie tussen de middag: KRO's pauzeprogramma, met o.a Raden maar 14 03 (S) Popkontakt de Theo Stok kink-show 16 03 (S) Oe Ritmeesters, de Vincent van Enaelenshow gilllllllllllll KRO huurt deel hotel Gooiland HILVERSUM De KRO en het Hilversumse college van B. en W. zijn tot overeenstemming ge komen over verhuur van een deel van hotel Gooiland aan de ze omroepvereniging als de ge meente definitief tot aankoop van het hotelcomplex overgaat. De Hilversumse gemeenteraad zal zich deze maand uitspreken over het al dan niet aankopen van Gooiland. De KRO heeft onlangs moeten afzien van zijn plannen om een nieuw studio complex te stichten. De kosten bleken te hoog. Dat de K.R.O. deze maand Winr Sonneveld met een aantal uit zendingen gaat herdenken is al leen maar toe te juichen. Hi, was een groot artiest, en dai zullen wij ongetwijfeld weei merken als wij straks een twee tal van zijn shows zullen weer zien. Maar in het kader var Sonneveld-herdenking past na tuurlijk niet de hervertoning van een film als „Het wonderlij ke leven van Willem Parel" zoals wij die gisteravond moch ten beleven. Ik bewaarde aan die rolprent, die ik destijds a) gezien had, geen al te beste herinneringen. Maar ik moet tol mijn spijt bekennen dat ik de zaak toch nog iets te rooskleurig tegemoet had gezien. De herha ling toonde met pijnlijke duide lijkheid aan, dat er destijds sprake is geweest van een ern stig fiasco, dat in die dagen door de filmcriticus Charles Boost kernachtig werd aange duid met deze miniatuur-kritiek: „Het is voor iedereen duidelijk dat deze laatste schepping van Gerard Rutten slechts de bedoe ling heeft anderhalf uur „lollig" te willen zijn en dat hij glansrijk in deze opzet slaagt, zij het op het laagst denkbare niveau". Overigens hoeft men de sof niet op de eerste plaats en zeker niet uitsluitend aan Wim Sonneveld toe te schrijven. Zij kwam voor al voor rekening van de produ cers van de film en van de reeds genoemde regisseur, die er dui delijk met de „Willem Parel"-pet naar gooide. Maar men had het nu, dunkt mij, moeten voorko men en dus de hervertoning uit respect voor de een jaar geleden overleden kleinkunstenaar beter kunnen nalaten. Tros-Aktua bestond als gewoon lijk weer hoofdzakelijk uit kor te. nietszeggende reportages, die al het reeds bekende nieuws nog eens herkauwden. Zoals met na me het geval was met de kwest ie Peter Lorenz. Weliswaar was Marcel Bruyns naar Berlijn ge reisd, maar hij deed daar, wat hij hier ook had kunnen doen: hij zette de zaken nog eens „voor ons op een rijtje". En wat Wibo van de Linde het ..Nieuwe Markt-rumoer" noemde, werd ook afgedaan met de vertoning van beelden, die men al lang gezien had, met die verstande dat men nu op de achtergrond Rika Jansen het lied „Amster-, dam huilt, waar het eens heeft gelachen" liet zingen. Dat chan son was weliswaar destijds voor heel andere toestanden bedoeld, maar het is waar dat een mens bij het soort onbenullige opper vlakkigheden als Tros Aktua ons steeds maar weer als ach tergrondinformatie wil doen voorkomen, het huilen inder daad nader staat dan het la chen. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2